Musical Evita versleet zes hoofdrolspeelsters Meesterwerk van Talk Talk DTD dj\ AGENDA 'ZILVEREN BRUILOFT'PLEIT VOOR KOERS VAN GORBATSJOV Dertiendevan Emmylou Harris PAGINA GIDS 1 NA ACHT JAAR WEG UIT LONDEN NEDERLAND 1 Art Company Paul Newman krijgt ere-Oscar SgwglSrfr NEDERLAND 2 \Suske en Wiske: Ppie Happie in I t/wi nT lüiiKïjl tóir H hdem irhssn eilsni in ut reriwintn Napoleon Brandy V.S.O.P. T2 Door onze correspondente Elfie Siegl MOSKOU - Telkens wanneer in een Rus sisch theater een stuk over eigentijdse pro blemen wordt ge speeld, komt het pu bliek er massaal op af. Het Moskouse Kunste naarstheater (Mchat), bekend vanwege zijn succesvolle dramatise ring van brandende maatschappelijke pro blemen uit het Sovjet leven, is ook deze keer zijn traditie trouw ge bleven. Sinds kort is partijleider Gorbats- jovs strijd voor sociale rechtvaardigheid en voor veranderingen in het economische en binnenlandse beleid hier in een toneelversie te zien. In het stuk, dat 'Zilveren bruiloft' heet, wordt alles ge hekeld wat nu officieel aan de kaak gesteld mag wor den: machtsmisbruik, baantjesjagerij, protectie, chauvinistisch provincialis me, wanbeheer, opportu nisme en corruptie. En sinds Michail Gorbatsjov samen met zijn kunstminnende echtgenote Raisa een opvoe ring bijwoonde en na afloop van harte applaudisseerde, is dit toneelstuk de publieks trekker van het seizoen ge worden; voor de partijka ders is het zelfs een 'must'. Waar het in het stuk vooral om gaat zijn de dialo gen waarin de gebruikelijke slagzinnen verpakt zijn. „Nuchterheid is de norm van ons leven", zegt bijvoorbeeld de kolchoz-voorzitter, die al 's ochtends vroeg met een wijnglas in zijn hand staat. Of: „Macht zonder geweten is gewetenloos, geweten zon der macht is machteloos." Dit soort wijsheden wordt gedebiteerd tijdens de vie ring van een zilveren brui loft in een tot een prachtige villa omgebouwde houten datsja, ergens in Siberië. Daar zijn de dorps-poten taatjes bijeen: de burge meester, de partijleider van het rayon, de voorzitter van de kolchoz en hun echtgeno tes, uitgedost in modieuze jurken uit het Westen en be hangen met briljanten. Dit idyllische leventje - waarin slechts macht en pri vileges tellen - wordt plotse ling verstoord door de komst van een hoge gast uit Mos kou, de voormalige plaatse lijke partijleider die inmid- Frisse wind door Moskouse theaters Michail en Raisa Gorbatsjov: applaus voor het nieuwe toneel. - FOTO ARCHIEF DE STEM dels in de hoofdstad carrière heeft gemaakt. Het gerucht doet de ronde dat hij binnen kort 'de last van zijn functie mag neerleggen' en dit be gint de aanwezigen in hoge mate te verontrusten. Zij zijn immers volledig afhan kelijk van 'hun man in Mos kou' en wanneer hij gewipt wordt zal het ook spoedig met hen gedaan zijn. De hoge functionaris van zijn kant is ontsteld wanneer hij ziet wat er van zijn vroe gere medestrijders onder de bescherming van de commu nistische macht is terecht gekomen en hij leest hen ge ducht de les. Emigratie In de Gorki-straat, vlakbij het Kunstenaars-theater, ligt het bijna onooglijke Stanlislavskij-theater, waar eveneens een uiterst actueel stuk wordt opgevoerd: 'Sjo- lem-Alejchem-straat 40' van Arkadij Stavitskij Deze door Alexander Tos- tonogov geregisseerde trage die heeft als onderwerp de problematiek van de Sovjet- russische joden die willen emigreren. Het gaat om de breuk in een gezin tenge volge van het feit, dat de twee zoons die in Moskou wonen, de succesvolle fysi cus Boris en de ambitieuze chirurg Leonid, naar Israël willen emigreren en dien tengevolge hun bejaarde ouders in Odessa eigenlijk dwingen om mee te gaan, hoewel deze er niets voor voelen. De oude Rosa verzoent zich tenslotte met haar lot omdat zij haar kleinkind en haar zoons niet wil verlie zen. Maar terwijl zij uitein delijk instemt met de emi gratieplannen, kan haar man, een 'partijloze bolsje wiek', het aanstaande ver trek psychisch niet verwer ken. De taxi staat al voor om het gezin naar het station te brengen wanneer het de oude man te machtig wordt. Hij wil zijn idealen en zijn vaderland niet verraden en springt van het balkon, met het gevolg dat Rosa alleen in Odessa achterblijft, want iemand moet de dode toch begraven. Het stuk speelt tegen het einde van de jaren zeventig, dat wil zeggen toen de joodse emigratie uit de Sovjet-Unie een hausse beleefde, en het is derhalve een anti-emigra tiestuk. Daarom werd de op voering ervan ook door het Sovjetrussische Anti-zionis tische Comité krachtig gesti muleerd. Tegelijkertijd echter is deze tragedie indirect een aanklacht tegen een staat die vrijwillige emigratie en terugkeer van haar onder danen vrijwel onmogelijk maakt. Daarom beoordelen Sovjetjoden dit stuk als een literaire confrontatie met hun eigen lijdensweg in de Sovjet-Unie; zij zouden daarom bijna alle toegangs kaartjes voor de komende weken hebben opgekocht. Lift Op een heel andere wijze dan in deze beide toneelpro- dukties die een duidelijk po litiek aspect hebben, wordt de tijdgeest vertolkt in het theater Sovremennik (De Tijdgenoot). Hier ging en kele dagen geleden de gro teske comedie 'De woning van Colombine' van de Mos kouse dramaturge Petroes- jevskaja in premiere. Het stuk bestaat uit vier eenacters die op het toneel dramaturgisch met elkaar verbonden worden door middel van een lift die de spelers transporteert. Het thema van Petroesjevskaja betreft de intermenselijke verhoudingen en de wijze waarop deze in een bepaald milieu - in dit geval in de Sovjet-maatschappij - gede formeerd worden. Een pas getrouwde vrouw gaat zich afvragen of haar man haar wellicht alleen maar heeft getrouwd om het recht op een woning in Mos kou te krijgen. Een andere jonge vrouw maakt in het trappenhuis ruzie met twee mannen om dat hun ideeën over vrou wen haar niet zinnen, terwijl de mannen zich beklagen over hun vereenzaming ten opzichte van het 'front van vrouwen en kinderen'. Twee vriendinnetjes van een diplomaat proberen met behulp van drugs de trieste alledaagsheid van het leven te ontvluchten. Colombine tenslotte pleegt in haar woning echtbreuk met Pierrot, terwijl haar man Harlekijn ergens in de rij staat voor sinaasappelen en eieren, die uiteraard uit verkocht zijn wanneer hij eindelijk aan de beurt is. Op het einde komt het tot een groteske jaloezie- en moord-happening, het sym bool van het leven in het so cialisme. En voor het eerst sinds zeer vele jaren treedt er tenslotte nog een traves tiet in ballerina-kostuum op. Het stuk trekt elke avond een overvolle zaal en het - overwegend jonge - publiek applaudisseert geestdriftig. Maar de enkele star voor zich uit kijkende cultuur functionarissen die zich elke avond onder de toeschou wers bevinden lijken aan dit ongewone stuk uitstekend theater weinig plezier te be leven. Lia Bolt en Sjoerd Pleijsier I (Nederland 1, 20.28 uur). Van ome correspondent Roger Simons LONDEN - Evita is weg uit het Londense West End. Acht jaar lang was zij daar een ver trouwde persoon. Voor de vaste bezoekers van de thea terwereld is het nu net of ze zijn een bemind lid van de fa milie kwijt. Vooral voor Maye Briggs in Romford in het Engelse graaf schap Essex komt dit onzet- tend hard aan. Maye Briggs was Evita's vurigste fan. Zij heeft de politieke pop-musical van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber niet minder dan 330 maal gezien. Evita is er vandoor, na 2.913 voorstellingen, die samen 23 miljoen pond opbrachten. Zo'n vier miljoen mannen, vrouwen en kinderen woonden de ver toningen bij in het Prince Ed ward Theatre, op de hoek van Soho's Old Compton Street en Greek Street. Van de première af, in juni 1978, tot de laatste voorstelling deze maand wer den de 41 rollen er gespeeld door 136 artiesten. De hoofdrol, Evita Peron, rustte op de schouders van zes verschillende jonge dames: Elaine Page, Marti Webb, Ste phanie Lawrence, Siobhan McCarthy, Jacquey Chappell en Kathryn Evans, die in hun theatervermomming allemaal als twee druppels water op el kaar geleken. Nadat ze in de laatste voorstelling het nu we reldwijd bekende 'Don't Cry for Me, Argentina' had gede biteerd, huilde Kathryn Evans echte tranen. Maar het waren geen tranen van verdiet, wel van ontroe ring, omdat de 1.600 mensen in de zaal spontaan waren recht- gesprongen om te applaudise- ren. Zij klapten 20 minuten. „Ik kon niet de eerste Evita zijn, maar ik ben blij dat het publiek mij toch nog als de laatste zal herinneren," zei Kathryn Evans na die voor stelling. Kathryn is een Lon dense huisvrouw, die vóór ze trouwde actrice was en na verloop van tijd een beetje baalde van het huiswerk. Haar echtgenoot Peter Purves, die vroeger aan tv deed, zei: „Waarom ga je niet terug naar het theater?" Afgelopen mei nam Kath ryn Evans de rol over van Jac quey Chappell, de vijfde Evita. Kathryn was voor iedereen een revelatie. In april begint een lange serie voorstellingen van Evita in Manchester, En- gelands tweede belangrijkste theaterstad. Kathryn Evans zal dan weer de hoofdrol ver tolken. ,,'t Is de beste rol die ik ooit heb gespeeld," zegt ze. 'Chess' Evita moest weg uit het Prince Edward Theatre van Londen om plaats te maken voor 'Chess', een nieuwe musi cal van Tim Rice, die a.s. mei in première gaat. De hoofdrol in Chess zal worden gespeeld door Elaine Page, de eerste Evita. De laatste voorstelling in Londen van de Engelse mu sical over wijlen Evita Peron, de beruchte 'First Lady' van Argentinië, betekende terzelf- dertijd dat in het West End geen gezamenlijke show van Rice en Lloyd Webber meer voor het voetlicht kwam. Tekstschrijver Rice en com ponist Lloyd Webber werken sedert geruime tijd niet meer samen. Lloyd Webber woonde trouwens de laatste vertoning van Evita in Londen niet bij. Hij bevond zich in Chicago voor de première van zijn nieuwe show, 'Requiem', die in de Britse hoofdstad nog niet werd vertoond. Toen Evita daar acht jaar geleden voor het eerst op de planken werd gebracht, was dit zoals steeds alleen mogelijk omdat er geldschieters waren, die in het Engels 'angels' (let terlijk: engelen) worden ge noemd. De privé-personen die Evita hielpen financieren, schaften zich belangen aan van 500 pond per stuk. De risi co's waren enorm groot; 'an gels' verliezen vaak hun geld. SOMS KAN popmuziek zo intens mooi zijn, dat je na het horen van een hele elpee alleen maar kunt zuchten. Voor even is dan alles gezegd wat er te zeggen valt en kun je beter even geen volgende plaat op zetten. Die, toch vrij zeldzame er varing, krijg ik bij 'The co lour of spring'de nieuwe el pee van Talk Talk. Die plaat brengt je in zo'n weemoedige sfeer en sleept je zo mee in zijn emotionele diepgang, dat je twee platenkanten lang alleen maar met open mond en gesloten ogen kunt luisteren. 'The colour of spring' is een meesterwerk van het zuiverste water, een van de prachtigste platen die ik tijden gehoord heb en te vens een plaat die met de keer dat je hem draait iets meer van zijn geheimen prijs geeft. Verantwoordelijk voor al dat moois is Talk Talk-voor- man Mark Hollis. Hij schreef niet alleen samen met pro ducer Tim Friese-Greene alle nummers, maar hij ver tolkt die songs ook nog eens zö aangrijpend, dat je er eenvoudigweg niet omheen kunt. Hollis is een laatbloeier. Hij was al 29 toen Talk Talk twee jaar geleden echt door brak met 'It's my life' en 'Such a shame'. De elpee 'It's my life' liet al horen dat Talk Talk meer was dan zo maar een Engels groepje dat met een bepaalde synthesi zersound succes had. 'The colour of spring' is niets minder dan een reuzesprong voorwaarts. Met deze elpee voegt Hollis zich bij het rijtje hele groten. Hij heeft een uitstekend gevoel voor sfeer, intensiteit en zeggings kracht. Bovendien beschikt hij over muzikale visie, want de setting van de songs is er PtP Talk Talk met geheel links voorman Mark Hollis. een om van te smullen. Eigenlijk is Talk Talk een driemansgroep. Naast Hollis (zang, keyboards en gitaar) bestaat de band nog uit drummer Lee Harris en bas sist Paul Webb. Laatstge noemd tweetal heeft echter geen andere inbreng dan die op het eigen instrument en het leeuwendeel van het werk op 'The colour of spring' wordt verzet door Hollis en een aantal sessie muzikanten. 'It's my life' werd ietwat bepaald door synthesizers, maar die instrumenten wer den vooral uit geldgebrek gebruikt. Het succes van de vorige elpee heeft Hollis nu in staat gesteld om met le vende muzikanten te werken en dat klinkt hoorbaar en voelbaar beter. Geen synthe sizers dit keer, maar piano, gitaar, dobro, saxofoon, or gel en zo nu en dan de 'ouderwetse' mellotron. Een opmerkelijke gastrol is er voor Steve Wiriwood, die met zijn orgel een drietal num mers met Traffic-achtig ge voel inkleurt. 'The colour of spring' be gint en eindigt met een num mer waarin koorzang te ho ren is. In het openingsnum mer 'Happiness is easy' is wordt dat koor gevormd door 'The children from the school of miss Peake'. In het slotnummer 'Time, it's time' wordt er gezongen,door het Ambrosia Choir. Tussen die twee koren in hoor je als het ware de plaat groeien vanuit kinderlijke argeloosheid en optimisme naar volwassen zeggingskracht en hoop, al lijkt die hoop er soms tegen beter weten in te zijn. - FOTOEMI De single 'Life's what you make it' is een goede keuze, want exemplarisch voor deze 'The colour of spring'. Wie de bijbehorende video gezien heeft, weet hoe gepas sioneerd Mark Hollis in dat nummer te werk gaat. Die overgave is er in de overige nummers al even zeer en de elpee is er mede daardoor een van zeldzame schoon heid geworden. EEN WERELDHIT kan tot zelfoverschatting leiden. En dat niet alleen; je hebt ineens zoveel krediet in pla- tenland, dat je nog wel even door mag gaan met platen maken, of ze nou goed zijn of niet. VOF De Kunst maakte EINDREDACTIE WIM VAN LEEST een klapper met 'Suzanne' en als The Art Company werd het verkoopcijfer van die plaat in Europa naar een ongelofelijke 1,5 miljoen ge tild. De daaropvolgende el pee 'Maandagmorgen' 7:30' had alle trekjes van een te haastig gemaakte langspeler en de opvolger 'Een jaar la ter' was zelfs ronduit zwak. De groep weet de tegen vallende respons op die laat ste elpee kennelijk aan de verminderde interesse in Nederlandstalige pop, want de nieuwe elpee 'Oops' is ge heel in het Engels en de groepsnaam werd definitief The Art Company. Die verandering van taal en naam kan echter niet ver hullen dat de groep zeer wei nig te bieden heeft. De mu ziek op 'Oops' is van het ka liber waarvoor Jan Rietman bij Los Vast nog wel een zaal kinderen aan het gillen kan krijgen, maar de oudere tie ner - die met geld dus om el pees te kopen - zal zich aan deze 'Oops' weinig gelegen laten liggen. Op zijn sterkste momenten komt The Art Company ergens aan de ver keerde kant van BZN uit. Hier en daar is het gebodene zelfs op het banale af en je vraagt je dan ook af hoe een stel volwassen en ontegen zeggelijk sympathieke gas- De opleving in de muziek van Emmylou Harris, die tot uit drukking kwam op de concept-elpee 'Sally Rose', heeft zich gelukkig voorgezet. Het nieuwe album van Emmylou, 'Thir teen', is van goede kwaliteit en toont aan dat ze, net als Ricky Skaggs, een duidelijke richting heeft gevonden: de kracht van oude country-muziek wordt op een eigentijdse manier benut. Net als op 'Sally Rose' wordt Emmylou Harris gestuurd door producer en componist (en haar derde echtenoot) Paul Kennerly. Samen schreven ze 'Sweetheart-of the pines' en When I was yours' in de romantische Sally Rose-stijl. Ken nerly schreef samen met Rodney Crowell, ooit een belang rijk lid van Emmylou's Hot Band, 'I had my heart set on you', het beste nummer van de plaat. Beide kanten van 'Thirteen' beginnen met een snel num mer, de A-kant met 'Mystery Train', de Elvis Presley-klas- üieker, en de tweede kant met het vrolijke cajun-nummer Lacassine Special'. Sentimentele bar-bezoekers krijgen een ouderwetse smartlap geserveerd in 'Just someone I used to know' van Jack Clement, waarop John Anserson tweede stem zingt. 'My father's house' is wederom een Harris-interpretatie van een Bruce Springsteen-nummer. De elpee besluit met Your long journey', een folk-achtig nummer dat uitmondt in doedelzak muziek in de stijl van 'Muil of Kintyre'. 'Thir teen' is de dertiende elpee van Emmylou Harris, tenminste als je de folk-elpee 'Gliding Bird' niet meetelt. Maar die plaat zullen weinigen zich herinneren, zelfs niet de Hot Band, waarvan de oorspronkelijke leden nu allemaal zijn vervangen. D.V. ten dergelijke infantiele mu ziek kunnen maken. Wellicht speelt de herin nering aan het Europese succes van 'Suzanne' de groep parten, want de meeste nummers zijn in een stijl en tekst, die ook in de binnenlanden van pakweg Joegoslavië of de Bondsre publiek te begrijpen zijn. En het zijn juist de numemrs van dat allooi, die het in de zomermaanden vooral in de vakantielanden goed doen. Dat The Art Company wel iets kan, wordt pas in het laatste nummer van de plaat duidelijk. In 'I wanna know who they are' wordt de tot dan toe constant aanwezige lulligheid afgeworpen en klinkt er frisse, Beatleske pop door. Maar dat ene num mer kan deze elpee niet red den. Het pretentieuze 'kunst' in de naam The Art Com pany wordt nergens waar gemaakt. The Artificial Company ware een betere naam geweest. Wim van Leest De agenda voor de komende we ten ziet er als volgt uit: •tapertramp, 18 februari in Brus- ;el (Vorst) Sade, 18,19 en 20 februari in Rot- erdam (Ahoy) föhn Mayall, 28 februari in Am sterdam (Paradiso) The Bangles, 21 februari in Jtrecht (Vrije vloer) en 23 fe bruari in Den Haag (Paard van rroje) The Smiths, 3 maart in Utrecht Vredenburg) feargal Sharkey, 4 maart in Jtrecht (Vredenburg) \ccept, 9 maart in Amsterdam Edenhal) Hatt Bianco, 29 maart in Nijme- jen (Vereeniging), 2 april in Jtrecht (Vredenburg) en 3 april n Rotterdam (Doelen) Steve Marriot, 23 februari in vliddelburg (Cavern) BEVERLY HILLS (RTR) - Amerikaanse filmacteur F Newman, die zes keer is vooij gedragen voor een Oscar «f de Amerikaanse filmindusl'j in de categorie Beste AcM maar die er nooit een heeft Jf| kregen, ontvangt een ere-Oi car op de 58e jaarlijkse uitrei» king van de onderscheiding* op 24 maart. De 'Academy of Motion Pij ture Arts and Sciences' deel® in Beverly Hills mee dat i raad van beheer had beslotej Newman te onderschei® voor zijn 'gedenkwaardige j meeslepende filmvertolkM en zijn persoonlijke integral en toewijding aan zijn vak'. (ADVERTENTIE) f Druppel l'00,| druppel "L r- qtZ gerijpt. ,n on I Het wassende ZD.2B water Elaine Page en Joss Ackland in de eerste versie van 'Evita.1 I - FOTO ARCHIEF DE STEllI In dit geval verdienden zij heil echter al in zes maanden vol-1 ledig terug, samen met f cent van de winst. Acht jairl lang verdienden zij 910 pond] voor elke 500 pond, die zij in] Evita hadden belegd. Tim Rice, Andrew Lloyd] Webber, producer David Land] en impressario Robert StigT wood van hun kant verdien den een miljoen pond aan Evi l ta's filmrechten. De con-f troversiële Britse regisseur! Ken Russell werd aangewor f ven om de Evita-film te mi l ken, maar dit laatste is nooit] gebeurd. De Argentijnen waren woel dend op de Britten, omdat de l zen de echtgenote van dictator] Peron durfden voor te stellen! als een losbandige vrouw, dit] op haar manier de sport had bereikt. In Argentil nië werd dan ook een geheel] andere versie gemaakt. Der stelde Evita voor als een heilil ge. Duizenden Argentijnendiel het zich konden ver oorlover] namen echter het vliegtuig! naar Brazilië om daar de 'echl te' Evita-show te kunnen zien „Adios, Evita", schreef hef dagblad Daily Mail, kort vootl de populaire musical van Anf drew Lloyd Webber en Tin] Rice uit Londen ging vertrek* ken, „wij zullen je niet verge] ten!" Lloyd Webber en Rice lal] ceerden Evita 10 jaar in de vorm van een LP-albuiel De muziek en de teksten w ren al wereld-hits twee j vóór er een Evita van vlees ef bloed op de planken kwam. D show zelf oogstte van het b gin af grote bijval. Willem trouwt uiteindelijk toch met Annelies, hoewel zijn moeder het met zijn keus niet eens is. Thera voorziet grote problemen met haar stadse schoon dochter. En dat blijkt al spoedig, want Annelies vindt niets goed op 'Waters- noodt'. Ze wil het liefst zo gauw mogelijk een aantal veranderingen doorvoeren. Annelies blijkt echter een goede steun voor Willem, die de ambitie heeft heemraad te worden. Dat Jaap slaags raakt met de nog zittende heemraad, komt Willem dan ook zeer ongelegen. Wieleke gaat met de dag meer naar haar oudste broer verlan- I gen. Rondom tien Ongeveer een half miljoen Nederlanders leven met een angst, die zulke sterke vor- men kan aannemen, dat hun leven er door beheerst wordt. Deze vorm van angst noemt men een fobie. Aan deze uitzonderlijke angsten en fobieën wijdt Hans I Sleeuwenhoek vanavond een aflevering van 'Rondom tien'. Hij praat met patiën ten over hun fobieën, zoals ruimtevrees, pleinvrees en smetvrees en over het onbe grip van de omgeving. Tot de gasten in de studio be hoort de ex-patiënte, mevr. M. de Wolff-Ferdinandusse, die de Fobieclub heeft opge richt en drs. Jac. Hoeve- naars van de Utrechts uni versiteit, die fobiepatiënten behandelt. Hij is tevens ad viseur van de Fobieclub. 20.00 I Horizon De wetenschappelijk ru briek 'Horizon' komt van avond met een uiterst actu eel onderwerp: over brand stof voor raketmotoren. Bij het TNO heeft men geëxpe rimenteerd met plexiglas dat onder bepaalde omstan digheden uitstekend brandt. Deze brandstof heeft als voordeel, dat er geen ver pakking nodig is, hetgeen een belangrijke gewichtsbe sparing oplevert. Voorts laat een uit het buitenland af komstige film zien, dat art sen ook zonder proefdieren Osl Xsn ikjt Uien n A up it tuit ittkterm óit m btori m it 'rtthnn" liffin ^tyMtoitmiljdiritfitddrós fUt ril\ k ós Kdërttn opjerrstsn f Delcavê - H lil— wijn en gedistilleerd g W) X0CU Tri (015)569324' ~3 Cl DINSDAG 18 FEBRUAR11986 DINSDAG 18 FEBRUAR „Waarom wordt men in Nederland bij stij gende populariteit van een artiest toch zo< en zuur?" Conny Vandenbos, zangeres

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18