Nederlandse vervoerders toonaangevend in Europa SOVJE' Kleine Vrachtwagens voor de jaren negentig Veel nieuws bij lichte bestelwagens RAI OPEN GROTE VOORUITGANG BIJ BRANDSTOFBESPARINQ Beursplein tv Eenvoudiger schakelen met 16 versnellingen 3*§pli AMSTERDAM VRIJDAG 14 FEBRUARI 1986 Scania Mercedes Vervangen LAAD- EN LOSMETHODEN STEEDS GEAVANCEERDER Niet zichtbaar Wandelen ARUBAANSE1 j( j^A BLjï EXTRA T4?| VRIJDAG 14 FEBRU> MÉÉs^' ,1 sa '•-"V rU'1 - f. ,'^il 1 4- - 1 f-v - 0*".7% -« V» - HET GROTE nieuws in de bestelwagensector is ditmaal bij Ford te vinden. In het overvolle segment van de 1 en 2 tons wagens is de nieuwe Transit verschenen. Dit model vervangt de 'eerste generatie' Transit die één van de succesvolste be stelwagens aller tijden is ge worden: een totale produktie van meer dan 2 miljoen stuks in 21 jaar. De veranderingen die zijn aangebracht hebben de Transit veel goed gedaan. De carrosserie is erg modern ge lijnd en er is in ruime mate gebruik gemaakt van glas panelen. Door de totaal ge wijzigde frontconstructie en de wat rondere lijnen van de andere cairossieonderdelen, carrossièrs Durisotti en kon het luchtweerstands- coëfficiënt teruggebracht worden tot een Cw van 0,37; bijzonder laag voor een be stelwagen in déze klasse. De Transit is opnieuw le verbaar als bestelwagen, als combi, als minibus, terwijl er chassis-cabinemodellen zijn in 3 wielbasis- en 7 laad vermogenvarianten. Nissan zorgt voor een Europese primeur met de King Cab. De wagen, die af hankelijk van de motorkeuze tussen f 18.200.- en f 26.200.- (exclusief BTW) kost, is zeer compleet uitgerust. Voor be drijfsautomobielen onge bruikelijke zaken als toeren- teller, digitaalklokje, ruite- wissers met 2 snelheden en o.a. een afsluitbaar hand schoenenkastje, behoren bij de King Cab tot de stan daarduitrusting. Uit Japan komt ook de nieuwe Toyota Lite-Ace lijn; een wagen die precies past tussen de 'mini's' en de Hi- Ace serie. Een semi verhoogd dak is uiterlijk het meest op vallende. Bij gelijk gebleven lengte- en breedte is het laadvolume met 0.6 kubieke meter toegenomen tot 4.2 kubieke meter. Ook bij de heel lichte be drijfswagen is veel nieuws onder de zon. Opel heeft als primeur een gesloten bestel wagen van de Corsa. Evenals de Corsa TS met zijruiten, heeft de gesloten Corsa TS een vlakke laadvloer en ver zwaarde veren. Het laadver mogen van de TS-versie be draagt bruto ongeveer 500 kg. Verder is er nu ook een Kadett Combi met een extra verhoogd dak. Met extra ver hoogd dak heeft de Kadett 3 kubieke meter meer laadvo lume gekregen. De laad- hoogte is gestegen tot 140 cm. Op basis van de Peugeot 205 3-deurs hebben de Franse Gruau een bestelwagen y,.. bouwd, die de goedkeuring heeft gekregen van Automi- biles Peugeot. Deze 205 Multi heeft een laadinhoud van y kubieke meter, een laadvloer van 1,37 meter, een binnen. hoogte van 1,05 meter ach terin en een laadvermogen van 395 kg. De 205 Multi, die exclusief BTW f 16.250.-gaqi kosten, heeft een lengte van 3,71 meter. De C 15, de bestelwagen van Citroen, staat ook voor de eerste maal op de tentoon stelling. Net als bij de Peu geot 205 Multi heeft ook Ci- troën er alles aangedaan om deze bestelwagen het comfon te geven van een personen auto. AMSTERDAM FABRIKANTEN uit 21 landen zijn op de Bedrijfs wagen RAI te vinden. Niet alleen bedrijfsauto's staan in alle 9 hallen van de RAI, maar er is ook veel ruimte vrijgemaakt voor chassis mogelijkheden bij be drijfsauto's, aanhangwa gens, opleggers, carrosse rieën, speciale voertuigen, onderdelen en handge reedschappen. De Bedrijfsauto RAI is dagelijks open van 10.00 tot 17.00 uur en van maandag 17 tot en met vrijdag 21 fe bruari ook 's avonds van 19.00 tot 22.00 uur. Van donderdag 13 tot en met zondag 16 februari is de RAI 's avonds gesloten. Overdag bedraagt de toegangsprijs 12,50 gulden en 's avonds 10 gulden. Houders van Pas 65+ krij gen een reductie van 2,50 gulden. Het ontwikkelingsproject van Renault: de 'Virages'. NIET ALLEEN de pcrsonen- wagenwcreld houdt zich bezig met de toekomst. Ook in de sector van de bedrijfswagens wordt al uitvoerig gewerkt aan produkten die voor de ja ren negentig bestemd zijn. Aan de hand van een schaalmodel van 6 meter lengte laat Mitsubishi bijvoor beeld zien welke visie de Ja panners op de nabije toekomst hebben. Opvallende kenmer ken aan de MT 90X zijn de vorm en de lage luchtweer- stand (Cw 0,38), een laag brandstofverbruik, bedie ningsgemak, veiligheid en groot rijcomfort. De MT 90X, die in Japan al op de weg heeft gereden, is uitgerust met een nieuw auto matisch transmissie-systeem, een elektronisch gestuurde turbomotor met intercooler, luchtbekrachtigde schijfrem men op alle wielen en een an- tiblokkeersysteem. Tevens is in de 'cockpit' van de wagen een indicator ge plaatst die de afstand aangeeft tussen de eigen wagen en an dere voertuigen op de weg; be- langrij k bij het parkeren. Op de stand van Bedrijfs wagen Import Nederland staat het ontwikkelingsproject van Renault: de 'Virages'. Dit pro ject heeft tot doel om met ge- EEN VOLAUTOMATISCH schakelende versnellingsbak in een personenauto is tegenwoordig niets bijzonders meer. Deze, uit Amerika overgewaaide ontwikkeling, wordt ook in Europa steeds meer gemeengoed. Bij zware vrachwagens ligt dat echter heel anders. Welis waar worden er, voornamelijk weer in de Verenigde Staten, automatische transmissies op trucks toegepast, maar dat ge beurt slechts mondjesmaat. Vooral in Europa hebben de grote fabrikanten de laatste jaren allerlei tussenvormen uitgedacht om de vrachtwa genchauffeurs heel langzaam aan het idee te laten wennen. Een echte zware vrachtauto heeft een flink aantal versnel lingen. Bij de allerzwaarste loopt dat meestal op tot niet minder dan zestien. Voor de chauffeur is dus veel werk te verzetten. Om die arbeid wat te verlichten hebben diverse truckfabrikanten, respectie velijk versnellingsbakleve ranciers, vereenvoudigde schakelsystemen uitgedacht, waarbij de een verder gaat dan de ander. Al die systemen zijn nog zo nieuw (de meeste zijn nog niet te koop) dat beslist niet is aan te geven welk systeem bij de chauffeur het meeste aanslaat. Laten we maar eens kijken wat de voornaamste verschil len zijn. De Zweedse truckfabrikant Scania stelde zo'n 2 jaar gele den het in eigen huis ontwik kelde CAG-systeem voor, dat sinds kort ook in produktie is genomen. CAG staat voor Computer Aided Gearshifting, oftewel schakelen met hulp van een computer. Bij dit CAG wordt gebruik gemaakt van een conventionele versnel lingsbak, waarvan de normale schakelstangen door luchtci- linders vervangen zijn. Het 'intelligenste' onderdeel in het systeem is een micro processor, waarvan het geheu gen is voorgeprogrammeerd met gegevens voor elke denk bare verkeerssituatie. Deze gegevens gebruikt de compu ter als basis om de meest ge schikte versnelling voor een bepaalde situatie te kiezen. MAN uit München heeft sa men met twee .versnellings bakspecialisten (ZF en Eaton) zowel een vol-automatisch schakelende, conventionele versnellingsbak als een semi- automatische bak ontwikkeld. Bij de vol-automatische versie wordt met gas geven en rem men het keuzeproces in de versnellingsbak geregeld. De computer kiest bij elke snel heid de bijbehorende versnel ling en zorgt er voor dat die pneumatisch wordt gescha keld. Voor extreme situaties is er echter de mogelijkheid het computergeheugen te omzei len. De chauffeur kan in zo'n geval schakelen. De semi-automatische bak wordt eveneens langs pneu matische weg door micro- elektronica geschakeld. Die elektronica wordt geactiveerd door een hendel op de stuurko- lom; één keer omhoog en het systeem schakelt een versnel ling op zonder dat daarvoor de bestuurder zelf hoeft in te grijpen. Beide schakelsystemen van MAN werden de afgelopen zo mer voor het eerst getoond, maar ze zullen minstens nog tot het eind van dit jaar wor den beproefd, voordat de se- rieproduktie van start gaat. Ook Mercedes-Benz liet vo rig j aar oktober de vakwereld kennis maken met een vereen voudigde versnellingsbakbe diening; het EPS-systeem (Elektro-Pneumatische Scha keling). Opvallend daarbij is dat dit systeem weer andere uitgangspunten heeft dan de systemen die tot op heden door de concurrenten werden ont wikkeld. Het EPS-systeem, dat toe gepast wordt op een bak met 16 versnellingen, heeft als be langrijk kenmerk dat de be diening van het koppelingspe daal nog steeds door de chauf feur moet worden gedaan. Het schakelen daarentegen ge schiedt door simpelweg naar voren (opschakelen) of naar achteren. Het EPS-systeem zal in de loop van dit jaar op de markt komen. Duidelijk is wel dat vereen voudigd schakelen in een zware vrachtwagen voorlopig nog lang geen gemeengoed is. De ontwikkelingen verlopen tamelijk traag en het zal echt nog wel de nodige jaren duren voordat (semi-)automatisch schakelen in de truckwereld op wat grotere schaal zal wor den aanvaard, als een logische stap naar verdere verlichting van de zware taak van de chauffeur. bruikmaking van de laatste technologische ontwikkelin gen te komen tot een nieuw truck-concept voor de toe komst, met accenten op ver dere verlaging van brandstof verbruik en geluidsproduktie, vermindering van luchtver ontreiniging en verhoging van de veiligheid. De voorlopige resultaten van het rijdend laboratorium 'Virages' zijn: halvering van de luchtweerstand; aanmer kelijk hoger brandstofrende ment; optimale remprestaties door toepassing van schijf remmen en ABS; hogere actie ve- en passieve veiligheid en een in algemene zin verbeterd werkklimaat voor de chauf feur. Renault heeft toegezegd dat een groot deel van de re sultaten van dit ontwikke lingsproject in de komende ja ren toepassing gaat vinden in de serieproduktie. Ook Mazda heeft een stu diemodel ontwikkeld voor de komende jaren: de Telecom Delivery. De wagen is voor zien van de laatste ontwikke lingen op het gebied van de te lecommunicatie. In het dash- bord is alle telecommunicatie apparatuur te vinden; verder een computer-terminal en een navigatie-systeem. Niet alleen wordt de bestuurder via het navigatiesysteem de snelste weg naar de volgende klant gewezen, maar als hij eenmaal op de plaats van bestemming is aangekomen kan hij ook via de computer en de printer al lerlei administratieve hande lingen verrichten. De wagen is standaard uit gerust met airconditioning die een grote capaciteit heeft. Dat is nodig in verband met het veelvuldig openen en sluiten van de deuren van de laad ruimte. De elektrische aanja ger werkt op zonne-energie; opgevangen door cellen in het dak. V ervoerswereld liccilJ malaise achter de rug Door Jack Arentsen DE Bedrijfswagen RAI, die van 13 tot en met 22 februari in Amsterdam wordt gehouden, vindt in een heel wat gunstiger 'klimaat' plaats dan twee j aar geleden. De 12 maanden van 1984 werden beheerst door de ernstige malaise die op de vrachtautomarkten in de hele wereld was ontstaan. „Dat heeft in die jaren ge leid", zegt algemeen voorzitter van de RAI Vereniging A. Beers, „tot een ware prijzenslag, omdat de fabrie ken hun produkten niet van de ene op de andere dag met 40% konden verminderen en ook niet konden zien hoe lang zo'n teruggang in de vraag duurde". Het economisch herstel van logusprijs afgeleverd de laatste jaren heeft ook de vrachtwagenindustrie geen windeieren gelegd. In Neder land trok vorig jaar de markt nadrukkelijk aan. In 1985 wer den zo'n 50.000 bestelauto's, 8.000 vrachtauto's en ruim 4.000 trekkers verkocht en dat betekende, in vergelijking met een jaar eerder, verkoopstij gingen van respectievelijk 30, 7 en 20 procent. De opleving op de bedrijfs- automarkt heeft er nog niet toegeleid dat het niveau van 1979 is bereikt, „maar", zegt algemeen voorzitter Beers, „we zijn al uiterst gelukkig met het feit dat het ergste prijsbederf achter de rug is, hoewel in sommige landen -zoals Frankrijk- er nog al tijd grote fabrikanten zijn die met geweldige kortingen hun marktaandeel trachten te be houden". De prijzenslag van de laat ste jaren (trucks en combina ties werden vaak voor tiendui zenden guldens onder de cata- waar- door men in ieder geval van de voorraden afkwam) heeft er overigens niet toegeleid dat men in de bedrijfswagenwe reld eerder tot het vervangen van het materiaal overging. Doordat gelijktijdig het aan bod aan werk en goederen af nam, kon nog al wat materiaal voor langere tijd in de garages worden geplaatst. Pas nu - in een periode van meer werk en een groter aanbod van goede ren - durft de ondernemer weer te investeren in nieuw materiaal. Doordat de fabrikanten, die net als in de personenwagen sector nog altijd te maken hebben met overproduktie, de laatste jaren zich hebben kun nen concentreren op nieuwe ontwikkelingen, biedt de Be drijfswagen RAI een schitte rend overzicht van de nieuw ste snufjes in de sector van het wegvervoer; een bedrijfstak waarin in Nederland zo'n 160.000 mensen werken. De Nederlandse bedijfswagenfa- brikanten exporteerden vorig jaar voor 250 miljoen gulden aan produkten op een totale .Miöj, Z7 1> v Wmm'c2 De Bedrijfswagen RAI heeft dit jaar veel nieuws te bieden. omzet van ongeveer een mil jard gulden. Hoogwaardige technieken hebben er ondertussen voor- gezorgd dat de bedrijfsauto een produktiemiddel is gewor den met minimale lasten en maximale baten. Dat komt bijvoorbeeld omdat het brand stofverbruik van de dieselmo toren aanzienlijk is gedaald. Tien jaar geleden was voor een 38 tons voertuig een ge middeld brandstofverbruik van 40 liter per 100 km heel normaal; nu ligt het verbruik in de buurt van de 33 liter. De vooruitgang wordt pas echt duidelijk wanneer een verge lijk wordt gemaakt met een personenwagen. „Wanneer een middenklasse personen auto in liters per ton/per kilo meter, even zuinig zou zijn als een moderne vrachtauto, zou het brandstofverbruik voor de personenwagen ongeveer 1 op 130 moeten bedragen", zo zegt men bij de RAI. Lasertechnieken worden heel recent te hulp geroepen om de consumptie nog verder te beperken. Door het toepas sen van lasertechnieken is het mogelijk om het verbran dingsproces (speciaal het ver loop van de gasstromen in de motor) te bestuderen en te verbeteren. Een aantal fabri kanten heeft al kans gezien om op die manier het rende ment van de motor op 40% tt brengen. Een waarde waar over 10 jaar geleden alleen maar gedroomd werd. Het brandstofverbruil wordt niet alleen bepaald door de motor, maar ook voor eei belangrijk deel door de drijflijn. Eén van de mogelijk heden om de wrijving in dt aandrijflijn te verminderen is door gebruik te maken van een aangedreven as met en kele reductie. Ook de wissel bak kan een belangrijke bij drage leveren tot het terug dringen van het verbruik Vooral zwaardere trucks wor den danook uitgerust met wis selbakken die een groot aantal versnellingen kennen. IN DE jaren zestig werden de Neder landse transportondernemers de vrachtvaarders van Europa ge noemd. In die jaren werd niet min der dan 25 procent van het vervoer tussen de lidstaten van de EG door Nederlandse vervoerders verzorgd. Door de toegenomen concurrentie uit het buitenland is men in de loop van de jaren een deel van dat ver voer kwijt geraakt. Toch wordt ook nu nog 19 procent van alle transport binnen de lidstaten door Neder landse transportondernemers uitge voerd. Die prominente plaats heeft het vaderlandse wegvervoer vast kunnen houden door het innovatieve beleid dat er ook in de moeilijke ja ren werd gevoerd. Dat is misschien aardig om te we ten, maar wat heeft de consument daar nu aan, zult u zich afvragen. Om dat aan de weet te kunnen ko men, moet wat dieper op de zaak in gegaan worden. De huidige samenleving vraagt om vervoerscondities, die steeds meer verschillen van wat vroeger gebruikelijk was. Deze ontwikkeling leidde tot een omwenteling in ver schillende vervoerstechnieken. Dat is misschien het beste met een voor beeld aan te geven. Vroeger kwam de melkman met een bakfiets langs de huizen om zijn waren uit te venten. Later kregen we de melk in flessen en tegenwoordig in kartonnen pakken. Die pakken worden in de zuivelfabrieken auto matisch in een container op wieltjes geladen die bij de supermarkt zo uit de vrachtauto in de koelvitrine wordt gerold. De gang van de goederen van de fabrikant naar de consument wordt in vaktermen 'Physical distribution management' genoemd; in goed Ne derlands: goederenstroombeheer- sing. Het controleren - beheersen- van die goederenstroom beperkt uiteraard de behandelings- en trans portkosten. Die vormen een grote post en door deze kosten wordt een belangrijk deel van de uiteindelijke Transport-optimalisatie in dienst van de consument. prijs van de goederen bepaald. In sommige groepen van goederen vor men de transportkosten meer dan de helft van de uiteindelijke verkoop prijs. Het vervoerend en verladend be drijfsleven in Nederland heeft de laatste 5 jaar enom geïnvesteerd in het optimaliseren van de goederen stroom tussen producent en consu ment. Investeringen die in sommige gevallen wel, maar in de meeste niet zichtbaar zijn. Hoewel, de automobi list passeert dagelijks deze mobiele 'vernieuwers' op de weg. Voertuigen met de logo's van onze grootgrutters, heerlijk heldere bierproducenten en goud op snee bloemenvervoerders. Vrachtwagencombinaties waarvan de aanschafprijs ver boven de ƒ400.000,- uitkomt en waarvan de chauffeurs gemiddeld zo'n 200.000 ki lometer per jaar afleggen. De jaarki- lometrages in het grensoverschrij dend beroepsgoederenvervoer over de weg variëren van 160.000 tot 300.000 kilometer. Vroeger werd een grote vrachtwa gencombinatie met de hand gelost. Dat gebeurt tegenwoordig niet meer. Daar heeft men allerlei apparatuur voor ontwikkeld die het de chauffeur wat gemakkelijker kan maken. Met behulp van pallet-trucks worden de op pallets geladen goederen op een laadlift gezet die hydraulisch op een neer te bewegen is. Met de pallet truck en de laadlift kan de chauffeur onafhankelijk van derden zijn com binatie laden en lossen. De laatste jaren zijn er zeer gea vanceerde laad- en losmiddelen ont wikkeld die de tijd van laden en los sen beperken. De rollenbanden wer den het eerst toegepast bij het ver voer van luchtvrachtcontainers. Toen ook de levensmiddelen-distri- buanten deze techniek ontdekten, werd de toepassing veel ruimer. Bij die rollenbanen schuift een soort schaats onder de lading en deze 'rijdt' de pallet over de rollenbanen naar voren of naar achteren. Tussen de motorwagen en aanhangwagen wordt een opklapbare brug gemon teerd waardoor de lading zo van de aanhangwagen in de motorwagen en omgekeerd kan rollen. Behalve rollenbanen worden ook roldoekbanen gebruikt. Het doek, met daarop de lading, beweegt zich naar voren of naar achteren, afhan kelijk wat er met de lading gedaan moet worden. Een voordeel van ia toepassing is dat er ook losgestoi goed vervoerd kan worden. Een derde techniek zijn de hj draulisch schuivende vloerdelen zodanig werken dat de lading, commando, heen en weer 'wandelt Ook wordt het tweehoog laden steed meer toegepast; in de combinatie te- vinden zich dan liften die de ladtol optillen, waardoor het mogelijk om daar nog een hoeveelheid on® te zetten. Een oplossing die veel tol het transport van bijvoorbeeld eie ren wordt toegepast, omdat deze do- zen niet eindeloos bovenop elkaat gestapeld kunnen worden. Een belangrijke vooruitgang is8' boekt door interne transportsysk- men van de fabriek te koppelen t* het laad- en lossysteem van de com binaties. Bij deze systemen rolt automatisch, zonder tussenkom-' van derden, een complete wagenk ding zo de laadruimte van de comte' natie is. Deze manier van laden lossen vraagt eist wel dat bij de pte duktie moet worden gekeken naar» wijze waarop het produkt gedistri bueerd moet worden. Voorbeelden daarvan zijn vierkante melkverpakking en te- nieuwe pilsflesje die de komendez» mer verschijnen. Het flesje is lid1" en lager. Per combinatie kunnen doende meer kratten met meer fle? jes worden vervoerd. Een beken» fabrikant van jenever laat spec'aï voor de export flessen uit hoogwa2' dig kunststof maken, dat schee» bijna 1 kilogram in gewicht, per f'» wel te verstaan. Transport-optimalisatie in diete' van de consument, daar is het uitej» delijk allemaal om te doen. De derlandse verlader en vervoerder» pen daarin voorop. En voor de sument heeft dat als voordeel dn kosten van het produkt uiteinde"! zijn gedaald en in het minst gunsw geval al jaren gelijk zijn gebleven GENEVE/ WEST-BER- £iJN (AFP/DPA) Twee hoge Sovjetamb' tenaren hebben in Ge- nève gezegd dat dit jaai een akkoord mogelijk i: over de middellange-af standsraketten ii Europa (Euro-raketten) jevgeni Primakov, di recteur van het instituu ter bestudering van de we reldeconomie en interna tionaic betrekkingen ii Moskou, en Vitali Joerkir onderdirecteur van het in fitituut voor Noord-Ame rika (waarvan Georgi Ar batov directeur is), zeidei op een persconferentie da er goede kans bestaat het dit jaar over de Euroraket ten eens te worden. SCHIPHOL (ANP) - De Aru baanse premier Eman vindt de kans dat de Lago-raffinaderi, op zijn eiland opnieuw open gaat zeer klein. Eman ver klaarde dit donderdagmiddag bij zijn aankomst op Schiphol De Arubaanse premier is to zondag in ons land om met de Nederlandse regering te pra ten over het opnieuw openei van de sinds vorig jaar geslo ten Exxon-raffinaderij dit vijftig procent van de be roepsbevolking van Aruba werk verschafte. 20 Februari loopt een over eenkomst af tussen Exxon en Aruba, volgens welke het eiland de gesloten raffinaderij Havenstad Faw veroverd. AMSTERDAM (ANP) - De Amster- damse effectenbeurs heeft zich ook donderdag niet laten vermurwen door de goede stemming die Wall Street de dag tevoren kenmerkte. Twijfel over de gevolgen van de dalende olieprijzen «ijft aan de beleggers knagen en zij preferen de kat uit de boom te kijken. e aandelenkoersen bewogen zich in veel gevallen dan ook niet meer dan enkele dubbeltjes weg van de slotkoer- sen van de vorige dag. De dollar, die rij wel gelijk was aan woensdag, kon °ok weinig steun bieden. Hoogovens verloor dertig cent op l Koninklijke Olie twee kwartjes P ƒ166,20. KLM was een dubbeltje be- f'JP ƒ62,20. Philips klom ƒ0,80 naar l en Akzo maakte gezien de ver- vnÜ «t en °P de beurs een forse winst n J MO op ƒ164,50. Unilever noteerde aan het eind van deochhtend onveran derd 378. De banken trokken wat aan, waar- \J riiBsdaalder winst was wegge- vp VOOr ABN °P ƒ573- Amro was ze- entig cent beter op ƒ107,50 en NMB raoïl naar f222 Westland Utrecht fin ^chti8 cent kwijt en kwam op n Precies de prijs die redder natio- e nederlanden overweegt te bieden, wpiVtr2ekeraars 8edr°cgen zich nau- PrÜshoudend met verliezen twfu/i'30 voor Ae8°n °P ƒ104,70, van wee dubbeltjes voor Amev op ƒ81,50 *n winstje voor Nationale Neder- noen van een dubbeltje op ƒ78,30. "gever VNU raakte ƒ1,80 kwijt op 7% antonius antonius ^«mgr.o.l.v. daniei J* gasthuis J* gasthuis I* gasthuis gasthuis 4 hooghuys 7% 1* PTOtz hs %r°U.hs Prot.z.hs aeneas (oostb.) (oostb.) lourdes de brouwer 4 (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4