Prachtige verbeelding van
herinneringsmechanismen
Sado-masochistisch universum
in een fraai gestileerde vorm
ook in de
BIOSCOOP
'De Aanslag'
van Fons
rademakers
Gekwelde dansers in
gevaarlijk Leningrad
'A Chorus Line' één
langdurige auditie
SPEELFILMS OP TELEVISIE
VRIJDAG 14 FEBRUAR11986 T2
WHITE NIGHTS'
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
'VERFÜHR UNG: DIE GRA USAME FRA U'
,De
Door Marjan Mes
EINDELIJK is er in Nederland weer eens een
speelfilm geproduceerd, die meer behelst dan
actie alleen.
Maar hij is dan ook gemaakt door een oude rot in
het vak, Fons Rademakers, die vertrouwd is met het
filmisch vormgeven van literaire stof.
Niet voor niets wees Harry
Mulisch hem als de man aan,
die zijn roman 'De Aanslag'
moest verfilmen. De jongere
generatie filmers vond de
auteur ongeschikt om het
veelgelaagde verhaal over een
oorlogsgebeurtenis, die
iemands hele verdere leven
bepaalt, overtuigend te ver
beelden. Rademakers is er
meer dan voortreffelijk in ge
slaagd. De film 'De Aanslag' is
spannend, meeslepend en zelfs
ontroerend. Vooral dat laatste
is bij een Nederlandse film een
unicum.
De hoofdrol van Anton
Steenwijk, die een fatale ge
beurtenis meemaakt op het
eind van de oorlog, in 1945, en
die daar ongewild steeds weer
in zijn latere leven mee wordt
geconfronteerd, heeft een
schitterende vertaling gekre
gen van Derek de Lint. Hij
weet de emoties, die door de
man Steenwijk gaan als hij
herinnerd wordt aan de ver
schrikkelijke oorlogshande
ling waardoor zijn ouders en
broer het leven lieten, ontroe
rend zichtbaar te maken. Heel
opmerkelijk ook is de rol van
de jonge Anton Steenwijk, het
joch dat de 'aanslag' aan den
lijve ondervindt, van de jonge
Marc van Uchelen. Een jeug
dige acteur wiens ogen boek
delen spreken.
De roman laat zich op zich
zelf al lezen als een filmscena
rio. De beelden die Mulisch
oproept en de dialogen kunnen
zonder meer verfilmd worden.
Aangezien film nu eenmaal
toch andere eisen stelt dan li
teratuur heeft Gerard Soete-
man - vaste scenarioschrijver
van Paul Verhoeven - niette
min een aantal ingrepen ge
pleegd waardoor bijvoorbeeld
het fenomeen van de versprin
gende tijd bevredigend wordt
opgelost.
De roman begint als een
soort sprookje dat vertelt over
een periode van lang geleden.
Een vertelstëm luidt dat begin
in en overbrugt ook de vele
leemtes in de tijd met enkele
korte zinnen. Meestal doet zo'n
verhalende stem onfilmisch
aan. Hier werkt het buitenge
woon functioneel als flash
backs. De politieke kwesties
waarvan Mulisch rept en die
telkens een nieuwe periode
markeren, worden getoond
middels documentaire zwart-
witbeelden: o.a. de anti-com
munistische rellen in Amster
dam na de Hongaarse Opstand
in 1956, de Korea-oorlog, Viet
nam. Herinneringen keren te
rug als flash-backs. Radema
kers laat de beelden vaak door
elkaar vloeien.
Stapsgewijs
De ware toedracht van de
moord op de familie Steenwijk
wordt minstens zo boeiend als
in het boek stapsgewijs opge
lost. Wat er vroeger gebeurd
is, wordt telkens van nog an
dere, onopgehelderde kanten
getoond. De scènes van de
nachtelijke moord zijn adem
benemend spannend en de la
tere de latere flash-backs, die
de ware toedracht laten zien,
evenzeer. Demuziek van Jur-
riaan Andriessen vervult een
opvallend dramatische rol. Op
bijna 'ouderwetse' wijze wor
den momenten van onheil mu
zikaal ingeleid en begeleid,
terwijl de psychische gesteld
heden van de hoofdpersoon
een emotionele muzikale in
vulling krijgen.
De film begint met karakte
ristieke beelden van de Hon
gerwinter, begin 1945, zoals die
door het gezin Steenwijk wor
den beleefd. Met schamele
materialen en een bordje soep
van de gaarkeuken moet men
zien te overleven. Fraai is de
rol van Frans Vorstman als de
passieve intellectuele vader,
die zijn zoons een goede op
voeding voorhoudt. Tijdens
een spelletje 'Mens erger je
niet' in de verduisterde woon
kamer klinken buiten schoten.
De familie zit aan zijn stoel
genageld. Even later paniek.
Het lijk, dat van de NSB'er
Fake Ploeg zal blijken te zijn,
wordt door de buren versleept
en voor het huis van de Steen
wij ks neergelegd. Broer Peter
(een kleine maar overtuigende
rol van Casper de Boer) rent
woedend naar buiten en be
dreigt met het pistool de be
treffende buren. Deze scène is
ook in het boek van een bui
tengewone spanning. Niet
voor niets werd 'De Aanslag'
een bestseller. De lezers zullen
Anton Steenwijk (Derek de Lint, rechts) en oud-verzetsstrijder Cor Takes (John Kraay-
kamp) in 'De Aanslag'. foto cannon
alles optimaal terugvinden in
beelden.
Het verslepen van het lijk
zal fatale gevolgen hebben. De
familie Steenwijk wordt door
de Duitsers -• zij worden voor
treffelijk door Duitse acteurs
gespeeld - verantwoordelij k
gesteld voor de moord. Vader,
moeder en oudste zoon worden
geëxecuteerd. Alleen de jonge
Anton wordt gespaard. Hij
brengt zijn eerste nacht na de
ramp door in een duistere cel,
samen met een anonieme vrij
heidsstrijdster, die hij niet te
zien krijgt. Hij zal haar alleen
voelen en het bloed van haar
verwondingen zit later op zijn
gezicht. Zij koestert hem en de
herinnering aan haar zal hem
blijvend parten spelen. Deze
scène duurt helaas iets te lang
en mist het mysterieuze uit de
roman, omdat je eigenlijk net
iets teveel ziet.
Een van de mooiste scènes
uit de film, de ontmoeting van
de volwassen Anton met oud
verzetsstrijder Cor Takes,
grijpt terug naar deze onver
getelijke nacht. Takes, ronduit
schitterend gespeeld door
John Kraaykamp, blijkt de
vriend en medestrijder van de
onbekende vrouw te zijn ge
weest. Door diens emoties en
nieuwsgierigheid naar wat zij
in haar laatste ogenblikken (ze
werd geliquideerd) gezegd
heeft, komen ook bij Anton de
verdrongen en vergeten ge
voelens terug.
Anton is maatschappelijk
een geslaagd man, arts. Het
oorlogsdrama dat hem is over
komen, heeft hem niet belet
om een carrière te volgen. Hij
heeft alles passief laten ge
beuren, is niet politiek geën
gageerd en zou volmaakt ge
lukkig met vrouw (Monique
van der Ven, die sprekend lijkt
op. de verzetsstrijdster uit de
cel) en dochter zijn als ont
moetingen en onverwachtse
associaties hem niet opnieuw
zijn trauma's deden beleven.
De film is sterk en overtui
gend in het tonen van herin
neringsmechanismen. Hoe
tijd verstrijkt, maar des(
danks gebeurtenissen niet i
gedaan maakt, wordt op
gevoelsmatige manier duid
lijk door prachtige, filmisc
oplossingen. Dat een Ned
landse speelfilm zo'n twee
gevoelsmatige laag heeft,
beurt zelden.
Anton ontmoet meerde
mensen, ook zijn vroegerek
ren en de zoon van de v,
moorde NSB'er Ploeg, die
verdriet waar manifest rr,
ken. De gesprekken
veelal over een ander,
langwekkend Mulisch-thej
Hoe zou de geschiedenis veri
pen zijn als deze of gene
beurtenis anders zou zijn
weest Als het lijk van P|t
bijvoorbeeld niet voor het hi
van de Steenwijks was
legd De documentaire frj
menten verwijzen op een et
tioneel niveau naar de et
wigdurende cirkelgang
oorlog en politiek contli
Daarnaast grijpen, net
de roman, Anton's persoe
lijke wederwaardighed
plaats tegen de achtergrt
van massale demonstrali
voor de vrede.
De film eindigt met de grj
anti-kernbomdemonstratie
1983 in Den Haag. Anton loo
er zijn vroegere buurraeii
tegen het lijf, dat indertijd!
lijk hielp verslepen. De was
heid omtrent de aanslag
1945 is dan compleet. De
neast Rademakers geeft bi;
van zijn vredesverlangen
pacifistische opvatting do
met die demonsterende me
senmassa te besluiten. De
teurs heeft hij merend#
voortreffelijk geregisseei
hoewel in sommige scfa
(Fake Ploeg jr. bij voorbed
wat al te nadrukkelijk m
geacteerd.
'De Aanslag' van Fons Radrn
kers. Casino 1 in Breda en Hemi
poort 4 in Tilburg.
Door Marjan Mes
HOEWEL twee talentvolle
dansers de hoofdrollen stpe-
len, is 'White Nights' van
Taylor Hackford bepaald
geen overtuigende dansfilm
geworden.
De in Amerika levende
Russische balletdanser Mik
hail Baryshnikov (uit 'The
Turning Point') en de zwarte
tapdanser Gregory Hines
(uit 'The Cotton Club') mo
gen zich allebei verschil
lende keren uitleven. Maar
hun prestaties blijven even
zeer in het luchtledige han
gen als het verhaal; een
soort thriller die zich af
speelt achter het IJzeren
Gordijn, en die zeer span
nende scènes telt.
De titel 'Witte Nachten'
heeft niets van doen met de
gelij knamige roman van
Dostovjefski, maar met die
nachten in het noorden van
Rusland als de zon niet on
dergaat. Op een dergelijk
tijdstip moet een vliegtuig
een noodlanding maken bo
ven Siberië met aan boord
de naar Amerika overgelo
pen Russische balletster Ko
lya Rodchenko, die daar al
jarenlang triomfen viert.
Voor geen goud had hij te
rug gewild naar zijn vader
land, maar de autoriteiten
wachten hem al met open
armen op. toevallig is er in
dat verre Siberië een uit de
Vietnam-oorlog gedeser
teerde Amerikaanse zwarte
tapdanser, Raymond, die
meende in de Sovjet Unie
gevrijwaard te zijn van ra
cisme. Hij is getrouwd met
een Russin, die stapelgek op
hem is.
Een nogal gemene KGB-
agent (de Poolse cineast
Jerzy Skolimowski als een
Sovjet-karikatuur) wil Ko-
lya dwingen terug te keren
naar het Kirovballet in Le
ningrad en hij gebruikt de
zwarte Raymond als diens
oppasser. De twee moeten
dag en nacht met elkaar op
trekken, zodat de KGB alles
over Kolya's gangen te we
ten komt. Op de bovenver
dieping van de ouderwetse
schouwburg van het voor
malige Sint Petersburg
wordt er bij de disco-sound
van Kolya's portable-casset
te-recorder af en toe wat ge
danst. Het is vrij potsierlijk
om de klassieke danser Ba
ryshnikov zich op te zien
houden met disco-sound. In
het verhaal dient het ook
geen enkel doel. Alleen het
lawaai van de recorder
wordt nuttig gebruikt om
der gesprekken mee te over
stemmen, die niet door de
geheime dienst gehoord mo
gen worden.
Via iemand van de Ame
rikaanse ambassade weet
Kolya zijn plan om te vluch-
Isabella Rossellini, Mikhail Baryshnikov en Jerzy Sko
limowski in 'White Nights'. - foto archief de stem
ten, door te zetten. Hij weet
Raymond en zijn jonge Rus
sische vrouw, die in ver
wachting is, over te halen
om mee te vluchten. Die
vlucht wordt adembene
mend spannend, evenals het
begin waarin het vliegtuig
een noodlanding moet ma
ken. Om die spanning en
vanwege het vaak uitste
kende spel, is 'White Nights'
ondanks de totaal onwaar
schijnlijke inhoud geen mo
ment vervelend.
Regisseur Taylor Hack
ford maakte eerder het
eveneens goed geregisseerde
'An officer and a gentleman'
en 'Against all odds'. Hij
weet acteurs uitstekend te
bewerken, maar gaat ken
nelijk ook niet op de loop
voor een nogal dwaas scena
rio. De keuze van Raymond
(Gregory Hines) voor de
Sovjet Unie is net zo weinig
geloofwaardig als zijn be
sluit om weer terug te keren
naar Amerika. Hij wil zijn
kind in vrijheid laten op
groeien, maar even tevoren
heeft hij nog beweerd, dat
die in Amerika net zo min
bestaat.
Het is jammer, dat Mik
hail Baryshnikov als Kolya,
die èn goed dans èn niet
slecht acteert, geen beter
verhaal en geen betere ca
meraman heeft gekregen.
De Russische vrouw van
Raymond wordt zowaar ge
speeld door Isabella Rossel
lini, de dochter van regis
seur Rossellini en Ingrid
Bergman, die enige gelijke
nis vertoont met Nastassia
Kinski, maar verder nogal
pathetisch acteert. De door
denderende disco-muziek
past van geen kanten bij het
oude Leningrad, dat 'live' in
beeld komt.
'White Nights' van Taylor
Hacktord. Cinesol 3 in Breda en
Rubens in Antwerpen.
Door Marjan Mes
UITSTEKENDE zang en dans
en soms opwindende num
mers, zoals de befaamde lead-
song, kunnen niet verhelen,
dat de verfilming van de mu
sical 'A Chorus Line' minder
opwindend is dan verwacht en
gehoopt mocht worden. Al tien
jaar lang staat deze musical
over de auditie van jonge ar
tiesten voor een Broadway-
musical met groot succes on
afgebroken in hetzelfde thea
ter in New York. Al kort na de
première in 1975 werden po
gingen tot verfilming onder
nomen.
Uiteindelijk kreeg de 62-ja-
rige sir Richard Attenborough
van de producers van o.a. 'Ca
baret' de opdracht om de film
'A Chorus Line' te regisseren.
Massaregie ligt hem goed, zo
als 'Ghandi' recentelijk be
wees, terwijl hij ook ervaring
met musicalwerk had. De ope
ningsbeelden, begeleid door de
bekende melodie, zijn veelbe
lovend. De camera beweegt
langs de imposante sklyline
van New Yrk om neer te dalen
bij een theater waar een lange
rij mensen staat te wachten.
Dan gaat hij naar binnen om
het theater niet meer te verla
ten. Een gigantische groep
jonge dansers doet auditie ten
overstaan van de keiharde,
veeleisende regisseur/choreo
graaf Zach (Michael Douglas).
Van de paar honderd jonge
lui blijven er zestien over aan
wie door Zach hoge eisen wor
den gesteld. Hij vindt hen veel
te stijfjes en om hun persoon
lijkheid te kunnen testen,
daagt hij hen uit om iets over
hun achtergronden te vertel
len. Zodoende wordt ieder van
hen één keer persoonlijk be
licht en wordt er gezongen en
gedanst, dat het een lieve lust
is. En daar zit, denk ik, de fout
in deze musicalverfilming.
Net als bij films als 'Fame'
en 'Flashdance' krijgen we
eigentijdse jonge mensen te
zien in een doodgewone werk
omgeving, bijna documentair.
En dan beginnen ze plotseling
aan een puur professioneel
zang- en dansnummer, dat op
het toneelpodium niet zou
misstaan, maar op film onwe
zenlijk overkomt. Waarschijn
lijk had er voor een veel
kunstmatiger vorm gekozen
moeten worden om de pure
kunstmatigheid van de musi
cal, nu eenmaal een theater
vorm, overtuigend te doen
zijn. De sociale achtergronden
van de debutanten zijn nogal
voorspelbaar. Ze zijn afkom
stig uit verschillende etnische
groeperingen en hebben alle
maal wel een akelige jeugder
varing. Het auditiegebeuren
wordt gladjes doorbroken
door de romantische proble
men tussen Zach en zijn vroe
gere vriendin Cassie (Alyson
Reed), die zich komt aandie
nen voor de auditie. Door ge
brek aan een behoorlijk ver
haal en een dramatische ont
wikkeling duren de twee uur
erg lang.
'A Chorus Line' van Richard At
tenborough. Grand Theater in
Breda.
ZATERDAG
Honeysuckle Rose (USA 1980, Ned. 1, 22.00 uur). Country-»,
ziekfilm met Willie Nelson.
Two for the road (USA 1967, Ned. 2, 20.00 uur). Komedie
Stanley Donen met Audrey Hepburn en Albert Finney.
Dollars (USA 1971, Ned. 2, 23.15 uur). Warren Beatty als[e
fecte bankrover in thriller van Richard Brooks.
The war wagon (USA 1967, Did. 1, 20.15 uur). Western met Ji
Wayne en Kirk Douglas.
How to dial a murder (USA 1978, Did. 1,23.15 uur). Columbo-fi
met Peter Falk.
The big beat (USA 1964/65, Did. 3, 22.25 uur). Popmuziek uita
tiger jaren met o.a. The Rolling Stones en Marvin Gaye.
The wake of the red witch (USA 1948, België 1, 16.00 uur). Ji
Wayne op avontuur in de Stille Zuidzee.
ZONDAG
His majesty O'Keefe (USA 1953, Ned. 1, 15.30 uur). Burt Lano
ter als Amerikaanse gelukszoeker in de Stille Zuidzee.
Un uomo da bruciare (Italië 1962, Ned. 2, 22.38 uur). Debuutfi!
van de gebroeders Taviani over burgemeester op Sicilië,
voor de belangen van de boeren opkomt.
Sabine und die 100 Manner (W.-Duitsland 1960, Did. 1,14.45 ut
Komedie van Wilhelm Thiele met Sabine Sinjen en
Yehudi Menuhin.
To catch a thief (USA 1955, Did. 1, 20.15 uur). Amusante Hit
cock-film over een juwelendiefMet Cary Grant en Grace Kcl
Divina creatura (Italië 1976, Did. 2, 23.15 uur). Milieuschilder,
met Terence Stamp, Marcello Mastroianni en Laura Antonelli
Julio Iglesias (Nederland 21
Toon Hermans
1980-1982
pe AVRO brengt vanavond
nogmaals de One Man Show
van Toon Hermans, zoals de
cabaretier deze in februari
1980 in Theater Carré te
Amsterdam voor het voet
licht bracht. De show bevat
onder meer de conferences
over interrumperende Ka
merleden, de kroning van de
paus, het nudistenstrand,
groeten naar het buitenland
en diverse typetjes als de
voorzitter van 'Ons Genoe
gen' en de kenner/imitator
van exotische vogels.
The story of
Julio Iglesias
MAANDAG
Yahalu yeheli (Sri Lanka 1982, Did. 1, 23.00 uur). Dochter
zich tegen haar vader, die arme boeren ruïneert.
Man ohne Gedachtnis (Zwitserland 1984, Did. 2, 19.30 uur)
kroonde film van Kurt Gloor over een onbekende man zo»
spraak of geheugen.
DINSDAG
Das Verratertor (W.-Duitsland 1964, Did. 2, 20.15 uur). 0! USKG GTL fY ISKG'
Wallace-mysterie over zakenman-gangster. Met Klaus Kinsfc
WOENSDAG
Tulipaa (Finland 1980, Did. 2, 22.50 uur). Eerste film van
vierdelige Finse serie.
Heli's angels (USA 1930, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Vliegtuigfi
van Howard Hughes met Jean Harlow.
DONDERDAG
Sky devils (USA 1932, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Magere kor»/
met Spencer Tracy en George Cooper.
Door Marjan Mes
TWEE personages uit de sado-masochistische literatuur,
Wanda uit de geschriften van Leopold von Sacher-Masoch,
en Justine uit een roman van De Sade, spelen een rol in de
nieuwste film van de Westduitse Elfi Mikesh: 'Verführung:
Die Grausame Frau' (Verleiding: de wrede vrouw). Dank zij
de geraffineerde stilering van Mikesch valt de film buiten
het gebruikelijke genre van porno.
Mikesch heeft het besloten universum van de sado-maso
chistische lust, waarbij genot wordt beleefd aan pijn doen
c.q. pijn lijden, op een spannende en ook wel overtuigende
manier geësthetiseerd in soms vervreemdende scènes. Zij
baseerde haar scenario op de dissertatie 'Die grausame
Frau' van mederegisseuse Monika Treut, die daarin het
werk van de 18e-eeuwse De Sade en de 19e-eeuwse Von Sa
cher-Masoch onderzocht.
Rituelen
De wrede, verleidelijke Wanda (Mechtild Grossmann) on
derwerpt haar minnaars en minnaressen, die zich tevens als
haar volstrekt toegewijde slaven manifesteren, aan wrede
rituelen. Net als in 'Querelle' van Fassbinder gebeurt dat in
een fantastisch universum, waar de normale samenleving is
buitengesloten. Wanda beheert een 'galerie' waar klanten
tegen betaling op een 'behandeling' worden onthaald. Die
wonderlijke ruimte bevindt zich in een havengebied (Ham
burg), waarvan de geluiden voortdurend de scènes begelei
den en waarvan ook fascinerende beelden te zien zijn. De ca
mera-standpunten zijn niet zelden ongewoon.
Dialogen
Als eerste bezoeker ontvangt Wanda een journalist, die
zich afvraagt of het verstandig is de fantasie in te ruilen
voor de beleving ervan. Vervolgens biedt hij zich aan voor
volledige onderwerping om zodoende inderdaad zijn diepste
fantasieën werkelijkheid te laten worden. Met twee vrien
dinnen schijnt zij nog het meest ongedwongen te kunnen
verkeren.
De dialogen zijn af en toe in lichte mate filosofisch en lei
den samen met de suggestieve beelden tot associaties over de
Scène uit 'Verführung: Die grausame Frau'. - foto cinemien.
relativiteit van begrippen als vrijheid en liefde. De kracht
van de film en de onmiskenbare spanning liggen in het feit,
dat die spelletjes juist niet expliciet worden getoond. Toch
blijft het wonderlijk dat juist Cinemien deze film heeft uit
gebracht. Maar sado-masochisme schijnt in te zijn in be
paalde feministische kringen.
'Verführung: Die grausame Frau' van Elfi Mikesch. Première in
Filmhuis Concordia, Van Coothplein in Breda. Tot woensdag 19 fe
bruari (19.30 en 22.00 uur).
De innemende glimlach en
de meeslepende stem van de
43-jarige Madrileense dok
ters-zoon Julio Iglesias heb
ben nog weinig aan markt
waarde ingeboet, hoewel het
de laatste tijd rustig rond de
grootste charmezanger is
geworden. Julio zou het als
voetballer bij Real Madrid
niet slecht gedaan hebben,
als hij geen been had gebro
ken. Terwijl hij vervolgens
rechten ging studeren, brak
zijn zangcarrière in 1968 de
finitief door met 'La vida si-
gue igual', dat binnen twee
weken in Spanje een num
mer één-hit werd.
22.45
Geschiedenis
van toekomst
De IKON zendt vanavond de
eerste van twee documen
taires uit over de invloed
van natuurkundige ontdek
kingen op de theologie en fi
losofie. Deze eerste afleve
ring is voor een groot deel
gewijd aan een gesprek met
de Amerikaanse schrijver
Fritjof Capra, auteur van
'Tao of the physics' en 'The
turning point'. Lange tijd
hebben natuurkundigen ge
dacht dat de atomen de fun
damentele bouwstenen van
de natuur waren. Nieuwe
ontdekkingen leidden
daarna tot de quantumtheo-
rie, waaruit de kernfysica
en de lasertechnieken zijn
ontwikkeld.
23.35
Naar het
westen
De western "The Oregon
Trail', niet te verwarren met
25
Op
vers
Chal
nen
han
valt
zoor
hem
lene
ten.
een
voor
een
haai
de s
erns
haai
vree
wil
beve
'In de schaduw van de
overwinning', de boeiende
film van Ate de Jong, blijft
in Cinesol 2 in Breda.
Voortreffelijke rollen van
Jeroen Krabbé als verzets
strijder en Edwin de Vries
als joodse intellectueel, die
collaboreert met de Duit
sers teneinde joden voor
deportatie te behoeden.
'King Solomon's Mines',
de luchtige avonturenfilm
met Richard Chamberlain,
loopt nog in City 2 in
Roosendaal, Roxy 1 in Ber
gen op Zoom en Luxor in
Terneuzen. Cinem'actueel
2 in Bergen op Zoom houdt
het op 'Brewster's Mil
lions', met Richard Pryor
als de man die er in korte
tijd een heel kapitaal door
heen moet jagen.
Cinesol 1 in Bred agaat
verder met de aardige
vriendenclubfilm 'St. El
mo's Fire'. Mignon in
Breda en Luxor in Terneu
zen draaien de spannende
en vermakelijke Spiel-
bergfantasie 'Back to the
future'.
Casino 2 in Breda breng:|
de klassieke spaghetti-
western 'Once upon a tiflf
in the west', van Sergi®
Leone met de befaamd/
schrille mondharmonica-
geluiden. Casino 3 in Breds
en De Koning van Enge
land in Hulst prolonged
de vechtfilm 'Command®
met body-builder Arno'®
Schwarzenegger. In Huls®
is ook 'Kiss of the spider-
woman' te zien me Willi31®
Hurt, die hiervoor een Os
car-nominatie kreeg.