0
Regisseurs Globe
willen nieuw
toneelgezelschap
(VERVOER.
Mariene Dietrich: alleen stem
beschikbaar voor documentaire
'KLASGENOTEN' MOGELIJK NAAR ANDERE OMROEP
ft
>K
KET
hBALJ
SSIEF
IRKET
51552.
'KEIHARDE, OUDE TANTE' GEEFT GEHEIMEN PRUS
ONDER DEZELFDE NAAM
Namen
Ideeën
Grafiek
Ritueel
EXPOSITIES
0ONDERDAG 13 FEBRUAR11986
A60
be inruilwaarde.
p meer dan 300
echt voor
len tussen twee
n.
it. Neem contact
n.
>el
Bedrijfswagens
msj?"
n-iJoriaa.
ITWen alleveringskosteti.
3)
j b.v.
lam personeel
ereikbaar, ook op
>nze produkten
n door geheel
;ief eiken
klaar gelegd
I 75.
3 rijs
per m'
^d8g 22 mm
)rijs
per m2
kschors-tegel 19,95
loorten wit-getinte
)ENBOSCH
L ZIERIKZEE
Koos Postema weg bij Vara
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Koos
Postema gaat weg bij
de Vara, omdat hij
geen overeenstem
ming met de tv-direc-
tie van deze omroep
i heeft kunnen berei
ken over voortzetting
van zijn programma
Klasgenoten' of an
der tv-werk.
Postema zal dit programma
I nu waarschijnlijk voor een
ander omroep gaan doen.
Hiervoor heeft hij een contract
getekend met de tv-produktie-
maatschappij Belbo.
De verwachting is dat bin-
nen twee weken bekend zal
worden met welke omroep
postema met ingang van het
nieuwe tv-seizoen in zee zal
gaan, zo heeft Belbo gisteren
meegedeeld.
Afspraken
Belbo trad op als belangen
behartiger van Postema tij
dens de ondehandelingen met
de Vara over de plannen voor
het nieuwe seizoen. De Vara
wilde 'Bij Koos' op dezelfde
voorwaarden voortzetten.
Postema wilde ook afspraken
maken over werk daarnaast.
Nu hij opstapt zal ook 'Bij
Koos', dat Postema op de
maandagavond met Marjolein
Uitzinger presenteert, in deze
vorm ophouden te bestaan.
'Klasgenoten' beleefde eind
vorig jaar zes afleveringen,
die zeer succesvol bleken. Be
kende Nederlanders als André
van Duin, Wim Kok, Rijk de
Gooijer en Maarten 't Hart
gingen terug naar de school
banken en werden geconfron
teerd met hun oude klasgeno
ten. De algemene verwachting
was dat Postema een nieuwe
serie 'Klasgenoten' zou mogen
maken.
- I Meer armslag
Kort geleden lieten Harry
i Vermeegen en Henk Spaan de
VARA in de steek, toen bleek
dat over het budget geen be
vredigende afspraak gemaakt
kon worden. Ze stapten met
hun programma 'Pisa' over
I naar Veroncia, waar ze veel
meer armslag kregen. De
VARA kampt sinds vorig jaar
met financiële problemen.
Belbo is de maatschappij
Koos Postema.
van Ben Eikerbout, die ooit
met Koos Postema samen
werkte in 'Achter het Nieuws',
de actualiteitenrubriek van de
VARA. De tv-maatschappij
houdt zich voornamelijk bezig
met documentaires die aan di
verse landen verkocht worden.
Koos Postema kwam in 1960
in dienst bij de VARA, waar
hij onder meer 'Een groot uur
U' maakte. Zijn dienstverband
werd enkele maanden onder
broken toen hij voorlichter
was van de gemeente Rotter
dam. Verder maakte Postema
programma's voor de NOS, zo
als 'Den Haag Vandaag'.
Koos Postema weigert eerst
commentaar te geven over zijn
overstap naar Belbo, maar
ontkent dat er sprake is van
ruzie met zijn lijf-omroep. „De
financiering van mijn pro
gramma 'Klasgenoten' is het
breekpunt geworden, maar we
hebben geen mot gehad. Kijk,
het woordje onenigheid is heel
vervelend, want daar kun je
ook gemakkelijk meningsver
schil voor lezen. Dat menings
verschil is er dus niet, alleen is
de VARA niet bereid finan
ciële mogelijkheden voor mijn
programma te scheppen."
Koos Postema is ondanks
het feit dat hij freelancer is,
door het publiek altijd verwe
ven met de VARA. Hij mocht
zelfs in veel opzichten het ge
zicht van de socialistische om
roep genoemd worden, iemand
die links en rechts onder een
noemer kon halen. De journa
list die zovelen zo grondig in
zijn carrière heeft onder
vraagd, wordt kribbig als ver-
- FOTOARCHIEF DE STEM
bazing wordt geuit over het
verbreken van zijn LAT-rela-
tie met de VARA. „Het kan me
niet schelen dat men mij met
de VARA verbindt. Dat inte
resseert me geen moer. Dat
moeten die mensen maar we
ten, daar heb ik niks mee te
maken. Ik ga nu weg omdat ik
'Klasgenoten' niet zo kan ma
ken als ik wil."
De VARA weigerde elk
commentaar op het vertrek
van haar journalistieke Aus-
putzer. Ook de maatschappij
Belbo is voorlopig niet van
plan iets toe te voegen aan een
formeel telex-bericht waarin
wordt aangekondigd dat Koos
Postema niet meer ter be
schikking van de VARA staat
en dat hij met zijn vroegere
collega Eikerbout weer samen
reportages gaat maken.
Mariene Dietrich.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Sara Gristwood-
The Guardian
LONDEN - Mariene, de film
die Maximilian Schell en
kele jaren geleden maakte
over de legendarische Holly-
wood-ster Mariene Dietrich
en op dit moment in Groot-
Brittannië veel succes heeft,
is niet zozeer een documen
taire als een op de band
vastgelegd conflict tussen
twee supermachten - com
pleet met onderhandelingen,
diplomaten, wapenstilstan
den en wat dies meer zij. In
dit geval speelt het conflict
zich af tussen Mariene Die
trich en acteur-regisseur
Maximilian Schell, tijdens
de bandopnamen voor de
film.
Dietrich sloot op eigen
initiatief een contract met
Schell voor het opnemen van
een gesprek van veertig uur,
maar weigerde absoluut ook
zelf voor de camera te ko
men. Ironisch genoeg gelooft
Schell dat de film daardoor
overtuigender is geworden.
Het merkwaardige van de
hele situatie was dat het
Mariene zelf was, die Schell
zo graag wilde hebben als
regisseur, en niet andersom.
Het hele verhaal begon
meer dan vijf jaar geleden,
toen de Californische agent
van Mariene een voorlopige
afspraak maakte met de
producent van de film, Ka-
rel Dirka. Dirka accepteerde
de gestelde voorwaarde dat
Dietrich niet op het scherm
zou verschijnen, maar strib
belde tegen toen bleek dat ze
ook geen heil zag in een re
gisseur. Hij hield voet bij
stuk: er moest een regisseur
komen.
Regisseur Peter Bogdano-
vich werd door Dietrich in
niet mis te verstane termen
afgewezen als regisseur.
„Niet bekend genoeg", zei de
ster. Haar voorkeur ging uit
naar Orson Welles, Billy
Wilder en Maximilian
Schell. De keuze viel uitein
delijk op Schell, die ze per
soonlijk had ontmoet bij de
opnamen van de film Judge
ment at Nuremberg.
Tot zo ver verliep alles op
rolletjes - alleen had Schell
nog nooit een documentaire
achtige film gemaakt en
wou hij daar ook nu niet aan
beginnen. Dietrich liet hem
niet met rust, maar Schell
weigerde aanvankelijk op
haar verzoek in te gaan. Pas
negen maanden later, na het
hervatten van de onderhan
delingen, liet hij zich over
halen.
De moeilijkheden waren
echter nog lang niet voorbij.
„Ze willen veertig uur van
mij hebben, veertig uur van
mijn geblablabla. Geen
mens kan veertig uur aan
elkaar praten", waren de
woorden waarmee Dietrich
Schell begroette, toen hij
voor de opnamen naar haar
appartement in Parijs was
gekomen. Al gauw bleek dat
ze dat zelfs ook helemaal
niet wilde proberen.
„Op de vierde dag had ik
veertig vragen voorbereid",
vertelt Schell. „Ze ant
woordde met 'ja' of 'nee' en
na toen minuten was ik
klaar."
Schell had er genoeg van
en trok zich terug. Bij zijn
terugkeer - na veel onder
handelen - zei een woedende
Dietrich: „Niemand heeft
me ooit laten zitten. Je zou
terug moeten naar je moe
der en wat manieren moeten
leren."
Schell, die dit allemaal op
de band vastlegde, was dol
blij met deze uitspraken.
„Hoe eerlij ker en directer ik
tegen haar was, hoe meer ze
me vertelde. Dingen waar ik
zelfs niet van had durven
dromen", aldus Schell.
Dietrich was duidelijk een
keiharde, oude tante, vol
gens Schell. De lijst van za
ken waar ze een hekel aan
heeft, varieert van 'die psy
chologische onzin' (wat acte
ren betreft) tot vrouwen
emancipatie („Het is heel
leuk om een vrouw te zijn.
Waar bemoeien ze zich
mee?") Haar favoriete
woord was 'quatsch'.
„Dietrich was moeilijk en
tegelijkertijd niet moeilijk
om mee te werken", herin
nert Schell zich. „Dat heb
ben alle getalenteerde men
sen. Wanneer je weet dat
iemand een bijzonder talent
heeft, kan je moeilijkheden
verwachten. De mensen vin
den mij vaak moeilijk, maar
dat zie ik zelf niet."
„Ik had wel gedacht dat
Mariene op het eind zou zeg
gen: „Zó kan je geen film
maken. Haal de camera's
maai;." Ze deed het echter
niet. „Ik heb al veel belang
rijke mensen de deur uitge
zet", waren haar waarschu
wende woorden.
Maar zou een opgenomen
conversatie ooit opwindend
genoeg zijn, probeerde
Schell? „Er staat nergens in
mijn contract dat ik opwin
dend moet zijn", luidde het
antwoord van Dietrich.
Van onze kunstredactie
EINDHOVEN - De regisseurs
Sam Bogaerts en Kees Hulst
hebben bij WVC een subsidie
verzoek ingediend voor een
nieuw op te richten toneelge
zelschap onder de naam Stich
ting Globe. Per 1 augustus is
hen door het bestuur van Zui
delijk Toneel Globe de wacht
aangezegd en werd een nieuw
artistiek leider, Ronald Kla-
mer, benoemd.
Samen met het merendeel
van de huidige Globe-acteurs
kwamen zij tegen deze beslis
sing in verzet. Zij werden bo
vendien gesteund door een ad
vies van de Raad voor de
Kunst aan minister Brink
man, dat zich gunstig uitsprak
over hun beleidsplan. Niette
min hield het bestuur van
Globe vast aan de benoeming
van Ronald Klamer en het
ontslag van het huidige, artis
tieke viermanschap: Sam Bo
gaerts, Kees Hulst, Theu Boer-
mans en Paul de Bruyne. Bo
gaerts en Hulst willen thans,
gesteund door een comité van
aanbeveling, een nieuw to
neelgezelschap oprichten:
Stichting Globe. De subsidie
aanvrage gaat volgende week
de deur uit.
„Het stichtingsbestuur kan
zonder meer gevormd worden
uit een aantal belangrijke
mensen uit de theater- en
kunstwereld", zo onthult Kees
Hulst. „Er is", zegt hij, „een co
mité van aanbeveling van hier
tot Tokio, met erg belangrijke
mensen, die allemaal gepor
teerd zijn voor de voortzetting
van het huidige Globe. Onder
hen is Gerardjan Rijnders (de
vorige artistiek leider, red.).
We hebben ontzettend veel ad
hesiebetuigingen ontvangen
en bepaald niet van de min
sten. Daaruit valt gemakkelijk
een bestuur samen te stellen,
dat niets van doen heeft met
het huidige Globe-bestuur.
Onder de adhesiebetuigers
bevindt zich ook Elisabeth
Andersen, die vorig jaar met
pensioen ging bij Globe. Hulst
deelt mee, dat het nieuwe
Globe aanspraak wil maken
op de bestaande infra-struc-
tuur en outillage in Eindho
ven. „Wij zijn daarvan de erf
laters", zegt hij, „en willen
daar geen afstand van doen.
Sommigen hebben bezwaar
tegen de naam Stichting Glo
be, maar wij willen de naam
Globe per se behouden. Het
gekke is, dat die in de statuten
niet voorkomt. Daar wordt al
leen gesproken van de Stich
ting Zuidelijk Toneel."
Kees Hulst betreurt het, dat
de subsidie-aanvrage voor een
nieuw toneelgezelschap eigen
lijk te laat werd ingediend.
„Beter was het geweest", vindt
hij, „dat minister Brinkman er
eerder van op de hoogte was
geweest, zodat wij hem gelijk
tijdig met het advies van de
Raad voor de Kunst een alter
natief hadden kunnen aanbie
den."
Bogaerts en Hulst zijn er
zich terdege van bewust, dat
het ministerie van WVC geen
twee Globes zal subsidiëren.
Zij spelen daarom bij hun sub
sidieverzoek in op de voorkeur
van de Raad voor de Kunst
voor hun eigen beleidsplan.
Bij de acteurs heerst boven
dien een groot saamhorig
heidsgevoel en de wil om over
te stappen naar het nieuwe
Globe.
Jacques Doucet E.A., Kunstfo
rum, Schelderode. Open: week
dagen van 14-18 uur, zo 10-18
uur, ma en di gesloten. Tot 1
maart.
In Studio 1 van galerie
Kunstforum te Schelderode
nabij Gent exposeert op het
ogenblik de in 1924 geboren
Franse schilder Jacques
Doucet, die tot de Cobra-be
weging behoorde. Hij toont
thans betrekkelijk kleine
composities op papier, opge
bouwd uit sobere kleuren en
grillige aan automatisch
schrift herinnerende grillige
lijnen, die onderling echter
te weinig van elkaar ver
schillen dan dat ze geen in
druk van een zekere grauwe
monotonie wekken. Veel
kleuriger gaat het toe in
Studio 2 waar gemengd
werk te zien is van Linds-
tröm, sterke composities in
blauw zwart en rood. Opval
lend hier het werk van Do
minique Ampe met een aan
tal geraffineerde nonfigura-
tieve tekeningen en aquarel
len.
Een gloed van kleur
vormt het schilderij 'Don't
hurt the bird' van Octave
Danduyt dat een vele malen
vergrote kolibri weergeeft,
die uit een donkere achter
grond opdoemt. Van Lan-
ddyt zijn er tevens enkele li
tho's op groot formaat,
waaronder een prachtige tot
rijn essentie teruggebrachte
™P van een geit en een vis,
beide in zwart-wit. Karei
APpel is vertegenwoordigd
met enkele landschappelijke
kleurpotloodtekeningen en
kleine schilderijen uit het
v°rigjaar.
Boeiend zijn de schilde
ken van Jean Raine vol ge
touwd met fantasiewezens,
le verwantschap met de
O0 .a-expressie tonen,
aine was oorspronkelijk
ooral geïnteresseerd in de
ereld vn de film, maar
schakelde over op de beel
dende kunst nadat hij in
1946 te Parijs Alechinsky
had leren kennen. Natuur
lijk maakt hij ook grafiek,
maar die is te zien in Studio
3 dat geheel aan deze disci
pline gewijd is met als piè-
ces de résistance een groot
aantal onbekende grafische
bladen van Pierre Alechins
ky, bestaande uit composi
ties van oude rekeningen,
documenten en handschrif
ten waarop hij zijn aan de
oosterse kalligrafie ver
wante tekentaal aanbracht.
Wanneer men nu ook nog
weet dat naast de bovenge
noemde namen en werken
ook tot nu toe onbekend
werk van kunstenaars als
Asger Jorn, Matta, Max
Ernst en Bram van Velde en
een opvallende kollektie
moderne kleine bronsskulp-
turen binnen de muren van
Kunstforum te zien zijn, be
hoeft het geen betoog dat
een bezoek aan deze nieuwe
expositie ten volle de moeite
loont.
zodat wij ons resumerend
moeten berperken tot de
aansporing aan iedere lief
hebber van hedendaagse in
ternationale grafiek deze
magnifieke expositie zelf te
gaan bekijken.
uit fotografisch materiaal
krijgt door beschildering en
uitsparing een transparant,
waterachtig karakter. Las
tig te beschijven in een paar
woorden, maar als beeld on
middellijk herkenbaar: het
wezen van het water.
LIA ROOSE
Ontmoetingscentrum Schar-
poord, Knokke-Heist. Open: alle
dagen, ook zondags van 10.00 tot
20.00 uur. Tot 17 februari.
HET Frans Masereel-cen-
trum in Kasterlee (België)
dat de naam draagt van één
der grootste en internatio
naal bekend geworden
vlaamse houtsnijders is een
rijksinstelling, die geheel
ten dienste staat van de
vlaamse en internationale
grafiek. Kunstenaars van
elke nationaliteit hebben de
gelegenheid om gedurende
een bepaalde periode één
van de chalets in het cen
trum te bewonen en zich er
in kontakt met andere daar
verblijvende kunstenaars
aan hun grafische produktie
te w'ijden. Het centrum dat
uitgerust is met alle moge
lijke drukpersen en waar
ook technici ter beschikking
zijn, bestaat inmiddels tien
jaar en het aantal kunste
naars dat er gewerkt heeft
loopt in de honderden ter
wijl de daar tot stand geko
men grafische werken na
tuurlijk nauwelijks meer te
tellen zijn:
Uit de indrukwekkende
kollektie van de in het cen
trum tot stand gekomen
grafische kunstwerken is nu
een bloemlezing gemaakt,
die als tentoonstelling thans
op de achthonderd m2 be
slaande bovenverdieping
van het ontmoetingscen
trum Scharpoord in een uit
stekende en overzichtelijke
prestatie te zien is.
Alle mogelijke grafische
technieken zijn vertegen
woordigd: ets, zeefdruk,
houtsnede, litho enz. en legio
is het aantal namen van
vlaamse en buitenlandse
kunstenaars, van wie men
hier nu nog weinig bekend
of nog nimmer getoond gra
fisch werk kan bekijken. Er
zijn prachtige litho's in
zwart-wit van Hans Har-
tung, kleurenlitho's van Ka-
rel Appel en Corneille, Van
Dahmen, Jef van Tueren-
hout, Gilbert de Cock, Luc
Peire, Dotremont, Alechins
ky, Miró en ook van minder
bekende kunstenaars die in
kwaliteit weinig of niets
voor de grote namen blijken
onder te doen.
Het is ondoenlijk uit de
overvloed van hier aanwe
zige grafische bladen van
hoog niveau bepaalde bij
zonder naar voren te halen,
Ton Nelemans schilderijen,
Olaf Stevens porcelein, Vera
Galis staalplastiek, Nettie van
den Heuvel sierlepels. Galerie-
dee, Elftweg 2, Raamsdonksveer.
Iedere dag open van 12.00-18.00
uur behalve op maandag, t/m 23
februari.
GEBOREN uit een samen
gevouwen blad, is het inge
nieuze en mooi gevormde le
peltje in alpaca uitgevoerd,
een product van Nettie van
den Heuvel dat met de ro
buuste klassieke komvor
mige proceleinen schalen
van Olav Stevens een be
scheiden onderdeel van de
tentoonstelling vormt. De
grappige hoekige, zacht
glanzende blokkendozen
van Vera Galis vragen wat
meer aandacht. Ze lijke te
spelen met de wetten van de
zwaartekracht, omdat ze
eigenwijs uit het lood staan.
Schijnbaar decoratieve ver-
bindinkjes houden het
zaakje in wankel evenwicht.
De grafische waterstruc
turen van Ton Nelemans
stelen echter de show. Wat is
het wezen van water? Het
stroomt, het spettert, het
vredig en wreed, we bestaan
er voor een groot deel zelf
uit. Een gecompliceerd
thema dat Nelemans al ja
ren bezighoudt en dat hij op
de meest uiteenlopende ma
nieren wil verbeelden. Dat
doet hij door verschillende,
voornamelijk grafische
technieken te toesten op hun
wateruitdrukkend vermo
gen.
Merkwaardigerwijs is de
meest gecompliceerde com
binatie van technieken op
deze tentoonstelling de
meest suggestieve. Een kleu
rige ondergrond, bestaande
Tom Puckey, Vleeshal Middel
burg. Open di t/m za 13-17 uur,
zo 14-17 uur. Tot 17 februari.
IN DE Vleeshal te Middel
burg zijn momenteel een
drietal plastische objecten te
zien van de in 1948 in Cray-
ford geboren Engelse beeld
houwer Tom Puckey, die
zijn opleiding kreeg aan de
Stade School of Fine Arts en
het Roayl College of Art te
Londen. Zijn objecten be
staan uit houten raamwer
ken waaruit soms aan la
den- of jaloeziekasten her
innerende elementen oprij
zen en waartussen of
waarop uit beton vervaar
digde diskussen en kubussen
aangebracht werden. De ob
jecten hebben in hun totali
teit het meest weg van bo-
vendimensionele meubel
stukken, die door de erin en
erop aangebrachte stenen
een bizar ritueel karakter
krijgen en niet nalaten op de
beschouwer de spanning
over te brengen tussen de
twee materies hout en steen
en tussen zweven en ge
kluisterd zijn.
Dit is zo ongeveer wat de
beschouwer bij het zien van
deze objecten ervaart. Wat
men er verder aan diepzin
nigheden bij kan halen - tot
de filosofie van Heidegger
toe - kan men nalezen in
een geschrift van 47 bladzij
den, speciaal voor deze ex
positie in 300 exemplaren
gedrukt, waarin een tweetal
interviews met Puckey in
het Engelè en in Neder
landse vertaling werden af
gedrukt bedoeld om het in
zicht van de beschouwer te
t
Dit is Olga Bontekoe (Nijmegen 1948) hij een van haar
doeken. Voor haar bestaat er geen onderscheid tussen fi
guratief en abstract. 'De kern is het schilderen.' Ze expo
seert momenteel in galerie d'Eendt, Spuistraat 272, Am
sterdam met de uit het Brabantse Reusel stammende Nico
Vrielink, met tekeningen en schilderingen, die een Ja
panse sfeer ademen. Verder exposeren er twee beeldhou
wers: Maja van Hall, die eerder in Breda te zien was (De
Raam 1981 en De Beyerd 1983) en de Italiaan Alfredo Sas-
so, die de klassieke traditie rond de Middellandse Zee
vertaalt in hedendaagse termen. Open: di-za 10-18 uur,
tot 27 februari.
verhelderen. Inderdaad in
teressante lektuur, die ook
zeker nodig is waar de ob
jecten in hun beeldkracht
blijkbaar ook voor het ge
voel van de kunstenaar zelf
niet voldoende duidelijk
spreken. Jammer genoeg
wordt men bij de lektuur
van dit kostbaar stukje
drukwerk gestoord door tal
loze zet- en taalfouten in de
Nederlandse tekst, die bij
een zorgvuldige correctie
vermeden hadden kunnen
worden.
TILBURG: Galerie Resy
Muijsers, Nieuwlandstraat 22,
heeft tot 26 februari werk van de
conseptuele Zwitser Franz Im-
moos. Hij maakt gebruik van fo
tografische middelen, gecombi
neerd met tekeningen, objecten
en schilderingen. Verder werk
van de Tilburger Willem de
Bont, die de etstechniek combi
neert met hoogdruk, een meng
techniek, ontstaan uit de be
hoefte om in kleur te werken.
Open: woe-za 12-17 uur.
ROTTERDAM/BREDA: 'Rot
terdam van vroeger en het wo
nen nu' is door de woningtextiel
firma Dehnert Jansen bv in
een 'gallery' bijeen gebracht. Het
betreft schilderstukken van Pie-
ter van den Doel gecombineerd
met de voorjaarscollectie. Dage
lijks tussen 9-16 uur het Groot
handelsgebouw in Rotterdam en
afgeleid in Breda, Terheijdense-
weg 445.
EINDHOVEN: Vier kunste
naars van Surinaamse oor
sprong - de besten van het pro
ject Farawe - t.w.: Sam Para-
brisingh, Guillaume Lo Anjoe,
O. Jan Telting en Hans Lie, ex
poseren tot en met 15 maart (da
gelijks 9-17 uur) bij Leolux,
Stratumsedijk 34, Eindhoven.
LAREN: In Singer is een ex
positie ter gelegenheid van het
10-jarig bestaan van de Vereni
ging van Edelsmeden en Sie
raadontwerpers (VES): sierden,
kleding, objecten, video en foto
grafie van 38 Nederlandse kun
stenaars. Tot en met 16 maart.
Tevens 'Willinks kopstukken';
vijftig portretten, die Willink
schilderde tussen 1919 en 1982.
Tot en met 16 april di-zo van 12-
17 uur.
AMSTERDAM: Veilingen bij
Christie's: 8 april: belangrijke en
zeldzame wijnen (code 'Wubo');
28/29 april: de Nanking cargo
(3000 kavels porselein, goud, tin,
brons, glas etc. onlangs geborgen
uit een in 1750 gezonken schip);
15/16 mei: belangrijke meubelen,
sculpturen en kunstvoorwerpen
(o.a. collectie haardplaten); 27
mei: Europees keramiek; 28 mei:
schilderijen e.d. uit 19e en 20e
eeuw; 29 mei: schilderijen Oude
Meesters.