0 Regisseurs Globe willen nieuw toneelgezelschap (VERVOER. Mariene Dietrich: alleen stem beschikbaar voor documentaire 'KLASGENOTEN' MOGELIJK NAAR ANDERE OMROEP ft >K KET hBALJ SSIEF IRKET 51552. 'KEIHARDE, OUDE TANTE' GEEFT GEHEIMEN PRUS ONDER DEZELFDE NAAM Namen Ideeën Grafiek Ritueel EXPOSITIES 0ONDERDAG 13 FEBRUAR11986 A60 be inruilwaarde. p meer dan 300 echt voor len tussen twee n. it. Neem contact n. >el Bedrijfswagens msj?" n-iJoriaa. ITWen alleveringskosteti. 3) j b.v. lam personeel ereikbaar, ook op >nze produkten n door geheel ;ief eiken klaar gelegd I 75. 3 rijs per m' ^d8g 22 mm )rijs per m2 kschors-tegel 19,95 loorten wit-getinte )ENBOSCH L ZIERIKZEE Koos Postema weg bij Vara Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Koos Postema gaat weg bij de Vara, omdat hij geen overeenstem ming met de tv-direc- tie van deze omroep i heeft kunnen berei ken over voortzetting van zijn programma Klasgenoten' of an der tv-werk. Postema zal dit programma I nu waarschijnlijk voor een ander omroep gaan doen. Hiervoor heeft hij een contract getekend met de tv-produktie- maatschappij Belbo. De verwachting is dat bin- nen twee weken bekend zal worden met welke omroep postema met ingang van het nieuwe tv-seizoen in zee zal gaan, zo heeft Belbo gisteren meegedeeld. Afspraken Belbo trad op als belangen behartiger van Postema tij dens de ondehandelingen met de Vara over de plannen voor het nieuwe seizoen. De Vara wilde 'Bij Koos' op dezelfde voorwaarden voortzetten. Postema wilde ook afspraken maken over werk daarnaast. Nu hij opstapt zal ook 'Bij Koos', dat Postema op de maandagavond met Marjolein Uitzinger presenteert, in deze vorm ophouden te bestaan. 'Klasgenoten' beleefde eind vorig jaar zes afleveringen, die zeer succesvol bleken. Be kende Nederlanders als André van Duin, Wim Kok, Rijk de Gooijer en Maarten 't Hart gingen terug naar de school banken en werden geconfron teerd met hun oude klasgeno ten. De algemene verwachting was dat Postema een nieuwe serie 'Klasgenoten' zou mogen maken. - I Meer armslag Kort geleden lieten Harry i Vermeegen en Henk Spaan de VARA in de steek, toen bleek dat over het budget geen be vredigende afspraak gemaakt kon worden. Ze stapten met hun programma 'Pisa' over I naar Veroncia, waar ze veel meer armslag kregen. De VARA kampt sinds vorig jaar met financiële problemen. Belbo is de maatschappij Koos Postema. van Ben Eikerbout, die ooit met Koos Postema samen werkte in 'Achter het Nieuws', de actualiteitenrubriek van de VARA. De tv-maatschappij houdt zich voornamelijk bezig met documentaires die aan di verse landen verkocht worden. Koos Postema kwam in 1960 in dienst bij de VARA, waar hij onder meer 'Een groot uur U' maakte. Zijn dienstverband werd enkele maanden onder broken toen hij voorlichter was van de gemeente Rotter dam. Verder maakte Postema programma's voor de NOS, zo als 'Den Haag Vandaag'. Koos Postema weigert eerst commentaar te geven over zijn overstap naar Belbo, maar ontkent dat er sprake is van ruzie met zijn lijf-omroep. „De financiering van mijn pro gramma 'Klasgenoten' is het breekpunt geworden, maar we hebben geen mot gehad. Kijk, het woordje onenigheid is heel vervelend, want daar kun je ook gemakkelijk meningsver schil voor lezen. Dat menings verschil is er dus niet, alleen is de VARA niet bereid finan ciële mogelijkheden voor mijn programma te scheppen." Koos Postema is ondanks het feit dat hij freelancer is, door het publiek altijd verwe ven met de VARA. Hij mocht zelfs in veel opzichten het ge zicht van de socialistische om roep genoemd worden, iemand die links en rechts onder een noemer kon halen. De journa list die zovelen zo grondig in zijn carrière heeft onder vraagd, wordt kribbig als ver- - FOTOARCHIEF DE STEM bazing wordt geuit over het verbreken van zijn LAT-rela- tie met de VARA. „Het kan me niet schelen dat men mij met de VARA verbindt. Dat inte resseert me geen moer. Dat moeten die mensen maar we ten, daar heb ik niks mee te maken. Ik ga nu weg omdat ik 'Klasgenoten' niet zo kan ma ken als ik wil." De VARA weigerde elk commentaar op het vertrek van haar journalistieke Aus- putzer. Ook de maatschappij Belbo is voorlopig niet van plan iets toe te voegen aan een formeel telex-bericht waarin wordt aangekondigd dat Koos Postema niet meer ter be schikking van de VARA staat en dat hij met zijn vroegere collega Eikerbout weer samen reportages gaat maken. Mariene Dietrich. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Sara Gristwood- The Guardian LONDEN - Mariene, de film die Maximilian Schell en kele jaren geleden maakte over de legendarische Holly- wood-ster Mariene Dietrich en op dit moment in Groot- Brittannië veel succes heeft, is niet zozeer een documen taire als een op de band vastgelegd conflict tussen twee supermachten - com pleet met onderhandelingen, diplomaten, wapenstilstan den en wat dies meer zij. In dit geval speelt het conflict zich af tussen Mariene Die trich en acteur-regisseur Maximilian Schell, tijdens de bandopnamen voor de film. Dietrich sloot op eigen initiatief een contract met Schell voor het opnemen van een gesprek van veertig uur, maar weigerde absoluut ook zelf voor de camera te ko men. Ironisch genoeg gelooft Schell dat de film daardoor overtuigender is geworden. Het merkwaardige van de hele situatie was dat het Mariene zelf was, die Schell zo graag wilde hebben als regisseur, en niet andersom. Het hele verhaal begon meer dan vijf jaar geleden, toen de Californische agent van Mariene een voorlopige afspraak maakte met de producent van de film, Ka- rel Dirka. Dirka accepteerde de gestelde voorwaarde dat Dietrich niet op het scherm zou verschijnen, maar strib belde tegen toen bleek dat ze ook geen heil zag in een re gisseur. Hij hield voet bij stuk: er moest een regisseur komen. Regisseur Peter Bogdano- vich werd door Dietrich in niet mis te verstane termen afgewezen als regisseur. „Niet bekend genoeg", zei de ster. Haar voorkeur ging uit naar Orson Welles, Billy Wilder en Maximilian Schell. De keuze viel uitein delijk op Schell, die ze per soonlijk had ontmoet bij de opnamen van de film Judge ment at Nuremberg. Tot zo ver verliep alles op rolletjes - alleen had Schell nog nooit een documentaire achtige film gemaakt en wou hij daar ook nu niet aan beginnen. Dietrich liet hem niet met rust, maar Schell weigerde aanvankelijk op haar verzoek in te gaan. Pas negen maanden later, na het hervatten van de onderhan delingen, liet hij zich over halen. De moeilijkheden waren echter nog lang niet voorbij. „Ze willen veertig uur van mij hebben, veertig uur van mijn geblablabla. Geen mens kan veertig uur aan elkaar praten", waren de woorden waarmee Dietrich Schell begroette, toen hij voor de opnamen naar haar appartement in Parijs was gekomen. Al gauw bleek dat ze dat zelfs ook helemaal niet wilde proberen. „Op de vierde dag had ik veertig vragen voorbereid", vertelt Schell. „Ze ant woordde met 'ja' of 'nee' en na toen minuten was ik klaar." Schell had er genoeg van en trok zich terug. Bij zijn terugkeer - na veel onder handelen - zei een woedende Dietrich: „Niemand heeft me ooit laten zitten. Je zou terug moeten naar je moe der en wat manieren moeten leren." Schell, die dit allemaal op de band vastlegde, was dol blij met deze uitspraken. „Hoe eerlij ker en directer ik tegen haar was, hoe meer ze me vertelde. Dingen waar ik zelfs niet van had durven dromen", aldus Schell. Dietrich was duidelijk een keiharde, oude tante, vol gens Schell. De lijst van za ken waar ze een hekel aan heeft, varieert van 'die psy chologische onzin' (wat acte ren betreft) tot vrouwen emancipatie („Het is heel leuk om een vrouw te zijn. Waar bemoeien ze zich mee?") Haar favoriete woord was 'quatsch'. „Dietrich was moeilijk en tegelijkertijd niet moeilijk om mee te werken", herin nert Schell zich. „Dat heb ben alle getalenteerde men sen. Wanneer je weet dat iemand een bijzonder talent heeft, kan je moeilijkheden verwachten. De mensen vin den mij vaak moeilijk, maar dat zie ik zelf niet." „Ik had wel gedacht dat Mariene op het eind zou zeg gen: „Zó kan je geen film maken. Haal de camera's maai;." Ze deed het echter niet. „Ik heb al veel belang rijke mensen de deur uitge zet", waren haar waarschu wende woorden. Maar zou een opgenomen conversatie ooit opwindend genoeg zijn, probeerde Schell? „Er staat nergens in mijn contract dat ik opwin dend moet zijn", luidde het antwoord van Dietrich. Van onze kunstredactie EINDHOVEN - De regisseurs Sam Bogaerts en Kees Hulst hebben bij WVC een subsidie verzoek ingediend voor een nieuw op te richten toneelge zelschap onder de naam Stich ting Globe. Per 1 augustus is hen door het bestuur van Zui delijk Toneel Globe de wacht aangezegd en werd een nieuw artistiek leider, Ronald Kla- mer, benoemd. Samen met het merendeel van de huidige Globe-acteurs kwamen zij tegen deze beslis sing in verzet. Zij werden bo vendien gesteund door een ad vies van de Raad voor de Kunst aan minister Brink man, dat zich gunstig uitsprak over hun beleidsplan. Niette min hield het bestuur van Globe vast aan de benoeming van Ronald Klamer en het ontslag van het huidige, artis tieke viermanschap: Sam Bo gaerts, Kees Hulst, Theu Boer- mans en Paul de Bruyne. Bo gaerts en Hulst willen thans, gesteund door een comité van aanbeveling, een nieuw to neelgezelschap oprichten: Stichting Globe. De subsidie aanvrage gaat volgende week de deur uit. „Het stichtingsbestuur kan zonder meer gevormd worden uit een aantal belangrijke mensen uit de theater- en kunstwereld", zo onthult Kees Hulst. „Er is", zegt hij, „een co mité van aanbeveling van hier tot Tokio, met erg belangrijke mensen, die allemaal gepor teerd zijn voor de voortzetting van het huidige Globe. Onder hen is Gerardjan Rijnders (de vorige artistiek leider, red.). We hebben ontzettend veel ad hesiebetuigingen ontvangen en bepaald niet van de min sten. Daaruit valt gemakkelijk een bestuur samen te stellen, dat niets van doen heeft met het huidige Globe-bestuur. Onder de adhesiebetuigers bevindt zich ook Elisabeth Andersen, die vorig jaar met pensioen ging bij Globe. Hulst deelt mee, dat het nieuwe Globe aanspraak wil maken op de bestaande infra-struc- tuur en outillage in Eindho ven. „Wij zijn daarvan de erf laters", zegt hij, „en willen daar geen afstand van doen. Sommigen hebben bezwaar tegen de naam Stichting Glo be, maar wij willen de naam Globe per se behouden. Het gekke is, dat die in de statuten niet voorkomt. Daar wordt al leen gesproken van de Stich ting Zuidelijk Toneel." Kees Hulst betreurt het, dat de subsidie-aanvrage voor een nieuw toneelgezelschap eigen lijk te laat werd ingediend. „Beter was het geweest", vindt hij, „dat minister Brinkman er eerder van op de hoogte was geweest, zodat wij hem gelijk tijdig met het advies van de Raad voor de Kunst een alter natief hadden kunnen aanbie den." Bogaerts en Hulst zijn er zich terdege van bewust, dat het ministerie van WVC geen twee Globes zal subsidiëren. Zij spelen daarom bij hun sub sidieverzoek in op de voorkeur van de Raad voor de Kunst voor hun eigen beleidsplan. Bij de acteurs heerst boven dien een groot saamhorig heidsgevoel en de wil om over te stappen naar het nieuwe Globe. Jacques Doucet E.A., Kunstfo rum, Schelderode. Open: week dagen van 14-18 uur, zo 10-18 uur, ma en di gesloten. Tot 1 maart. In Studio 1 van galerie Kunstforum te Schelderode nabij Gent exposeert op het ogenblik de in 1924 geboren Franse schilder Jacques Doucet, die tot de Cobra-be weging behoorde. Hij toont thans betrekkelijk kleine composities op papier, opge bouwd uit sobere kleuren en grillige aan automatisch schrift herinnerende grillige lijnen, die onderling echter te weinig van elkaar ver schillen dan dat ze geen in druk van een zekere grauwe monotonie wekken. Veel kleuriger gaat het toe in Studio 2 waar gemengd werk te zien is van Linds- tröm, sterke composities in blauw zwart en rood. Opval lend hier het werk van Do minique Ampe met een aan tal geraffineerde nonfigura- tieve tekeningen en aquarel len. Een gloed van kleur vormt het schilderij 'Don't hurt the bird' van Octave Danduyt dat een vele malen vergrote kolibri weergeeft, die uit een donkere achter grond opdoemt. Van Lan- ddyt zijn er tevens enkele li tho's op groot formaat, waaronder een prachtige tot rijn essentie teruggebrachte ™P van een geit en een vis, beide in zwart-wit. Karei APpel is vertegenwoordigd met enkele landschappelijke kleurpotloodtekeningen en kleine schilderijen uit het v°rigjaar. Boeiend zijn de schilde ken van Jean Raine vol ge touwd met fantasiewezens, le verwantschap met de O0 .a-expressie tonen, aine was oorspronkelijk ooral geïnteresseerd in de ereld vn de film, maar schakelde over op de beel dende kunst nadat hij in 1946 te Parijs Alechinsky had leren kennen. Natuur lijk maakt hij ook grafiek, maar die is te zien in Studio 3 dat geheel aan deze disci pline gewijd is met als piè- ces de résistance een groot aantal onbekende grafische bladen van Pierre Alechins ky, bestaande uit composi ties van oude rekeningen, documenten en handschrif ten waarop hij zijn aan de oosterse kalligrafie ver wante tekentaal aanbracht. Wanneer men nu ook nog weet dat naast de bovenge noemde namen en werken ook tot nu toe onbekend werk van kunstenaars als Asger Jorn, Matta, Max Ernst en Bram van Velde en een opvallende kollektie moderne kleine bronsskulp- turen binnen de muren van Kunstforum te zien zijn, be hoeft het geen betoog dat een bezoek aan deze nieuwe expositie ten volle de moeite loont. zodat wij ons resumerend moeten berperken tot de aansporing aan iedere lief hebber van hedendaagse in ternationale grafiek deze magnifieke expositie zelf te gaan bekijken. uit fotografisch materiaal krijgt door beschildering en uitsparing een transparant, waterachtig karakter. Las tig te beschijven in een paar woorden, maar als beeld on middellijk herkenbaar: het wezen van het water. LIA ROOSE Ontmoetingscentrum Schar- poord, Knokke-Heist. Open: alle dagen, ook zondags van 10.00 tot 20.00 uur. Tot 17 februari. HET Frans Masereel-cen- trum in Kasterlee (België) dat de naam draagt van één der grootste en internatio naal bekend geworden vlaamse houtsnijders is een rijksinstelling, die geheel ten dienste staat van de vlaamse en internationale grafiek. Kunstenaars van elke nationaliteit hebben de gelegenheid om gedurende een bepaalde periode één van de chalets in het cen trum te bewonen en zich er in kontakt met andere daar verblijvende kunstenaars aan hun grafische produktie te w'ijden. Het centrum dat uitgerust is met alle moge lijke drukpersen en waar ook technici ter beschikking zijn, bestaat inmiddels tien jaar en het aantal kunste naars dat er gewerkt heeft loopt in de honderden ter wijl de daar tot stand geko men grafische werken na tuurlijk nauwelijks meer te tellen zijn: Uit de indrukwekkende kollektie van de in het cen trum tot stand gekomen grafische kunstwerken is nu een bloemlezing gemaakt, die als tentoonstelling thans op de achthonderd m2 be slaande bovenverdieping van het ontmoetingscen trum Scharpoord in een uit stekende en overzichtelijke prestatie te zien is. Alle mogelijke grafische technieken zijn vertegen woordigd: ets, zeefdruk, houtsnede, litho enz. en legio is het aantal namen van vlaamse en buitenlandse kunstenaars, van wie men hier nu nog weinig bekend of nog nimmer getoond gra fisch werk kan bekijken. Er zijn prachtige litho's in zwart-wit van Hans Har- tung, kleurenlitho's van Ka- rel Appel en Corneille, Van Dahmen, Jef van Tueren- hout, Gilbert de Cock, Luc Peire, Dotremont, Alechins ky, Miró en ook van minder bekende kunstenaars die in kwaliteit weinig of niets voor de grote namen blijken onder te doen. Het is ondoenlijk uit de overvloed van hier aanwe zige grafische bladen van hoog niveau bepaalde bij zonder naar voren te halen, Ton Nelemans schilderijen, Olaf Stevens porcelein, Vera Galis staalplastiek, Nettie van den Heuvel sierlepels. Galerie- dee, Elftweg 2, Raamsdonksveer. Iedere dag open van 12.00-18.00 uur behalve op maandag, t/m 23 februari. GEBOREN uit een samen gevouwen blad, is het inge nieuze en mooi gevormde le peltje in alpaca uitgevoerd, een product van Nettie van den Heuvel dat met de ro buuste klassieke komvor mige proceleinen schalen van Olav Stevens een be scheiden onderdeel van de tentoonstelling vormt. De grappige hoekige, zacht glanzende blokkendozen van Vera Galis vragen wat meer aandacht. Ze lijke te spelen met de wetten van de zwaartekracht, omdat ze eigenwijs uit het lood staan. Schijnbaar decoratieve ver- bindinkjes houden het zaakje in wankel evenwicht. De grafische waterstruc turen van Ton Nelemans stelen echter de show. Wat is het wezen van water? Het stroomt, het spettert, het vredig en wreed, we bestaan er voor een groot deel zelf uit. Een gecompliceerd thema dat Nelemans al ja ren bezighoudt en dat hij op de meest uiteenlopende ma nieren wil verbeelden. Dat doet hij door verschillende, voornamelijk grafische technieken te toesten op hun wateruitdrukkend vermo gen. Merkwaardigerwijs is de meest gecompliceerde com binatie van technieken op deze tentoonstelling de meest suggestieve. Een kleu rige ondergrond, bestaande Tom Puckey, Vleeshal Middel burg. Open di t/m za 13-17 uur, zo 14-17 uur. Tot 17 februari. IN DE Vleeshal te Middel burg zijn momenteel een drietal plastische objecten te zien van de in 1948 in Cray- ford geboren Engelse beeld houwer Tom Puckey, die zijn opleiding kreeg aan de Stade School of Fine Arts en het Roayl College of Art te Londen. Zijn objecten be staan uit houten raamwer ken waaruit soms aan la den- of jaloeziekasten her innerende elementen oprij zen en waartussen of waarop uit beton vervaar digde diskussen en kubussen aangebracht werden. De ob jecten hebben in hun totali teit het meest weg van bo- vendimensionele meubel stukken, die door de erin en erop aangebrachte stenen een bizar ritueel karakter krijgen en niet nalaten op de beschouwer de spanning over te brengen tussen de twee materies hout en steen en tussen zweven en ge kluisterd zijn. Dit is zo ongeveer wat de beschouwer bij het zien van deze objecten ervaart. Wat men er verder aan diepzin nigheden bij kan halen - tot de filosofie van Heidegger toe - kan men nalezen in een geschrift van 47 bladzij den, speciaal voor deze ex positie in 300 exemplaren gedrukt, waarin een tweetal interviews met Puckey in het Engelè en in Neder landse vertaling werden af gedrukt bedoeld om het in zicht van de beschouwer te t Dit is Olga Bontekoe (Nijmegen 1948) hij een van haar doeken. Voor haar bestaat er geen onderscheid tussen fi guratief en abstract. 'De kern is het schilderen.' Ze expo seert momenteel in galerie d'Eendt, Spuistraat 272, Am sterdam met de uit het Brabantse Reusel stammende Nico Vrielink, met tekeningen en schilderingen, die een Ja panse sfeer ademen. Verder exposeren er twee beeldhou wers: Maja van Hall, die eerder in Breda te zien was (De Raam 1981 en De Beyerd 1983) en de Italiaan Alfredo Sas- so, die de klassieke traditie rond de Middellandse Zee vertaalt in hedendaagse termen. Open: di-za 10-18 uur, tot 27 februari. verhelderen. Inderdaad in teressante lektuur, die ook zeker nodig is waar de ob jecten in hun beeldkracht blijkbaar ook voor het ge voel van de kunstenaar zelf niet voldoende duidelijk spreken. Jammer genoeg wordt men bij de lektuur van dit kostbaar stukje drukwerk gestoord door tal loze zet- en taalfouten in de Nederlandse tekst, die bij een zorgvuldige correctie vermeden hadden kunnen worden. TILBURG: Galerie Resy Muijsers, Nieuwlandstraat 22, heeft tot 26 februari werk van de conseptuele Zwitser Franz Im- moos. Hij maakt gebruik van fo tografische middelen, gecombi neerd met tekeningen, objecten en schilderingen. Verder werk van de Tilburger Willem de Bont, die de etstechniek combi neert met hoogdruk, een meng techniek, ontstaan uit de be hoefte om in kleur te werken. Open: woe-za 12-17 uur. ROTTERDAM/BREDA: 'Rot terdam van vroeger en het wo nen nu' is door de woningtextiel firma Dehnert Jansen bv in een 'gallery' bijeen gebracht. Het betreft schilderstukken van Pie- ter van den Doel gecombineerd met de voorjaarscollectie. Dage lijks tussen 9-16 uur het Groot handelsgebouw in Rotterdam en afgeleid in Breda, Terheijdense- weg 445. EINDHOVEN: Vier kunste naars van Surinaamse oor sprong - de besten van het pro ject Farawe - t.w.: Sam Para- brisingh, Guillaume Lo Anjoe, O. Jan Telting en Hans Lie, ex poseren tot en met 15 maart (da gelijks 9-17 uur) bij Leolux, Stratumsedijk 34, Eindhoven. LAREN: In Singer is een ex positie ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de Vereni ging van Edelsmeden en Sie raadontwerpers (VES): sierden, kleding, objecten, video en foto grafie van 38 Nederlandse kun stenaars. Tot en met 16 maart. Tevens 'Willinks kopstukken'; vijftig portretten, die Willink schilderde tussen 1919 en 1982. Tot en met 16 april di-zo van 12- 17 uur. AMSTERDAM: Veilingen bij Christie's: 8 april: belangrijke en zeldzame wijnen (code 'Wubo'); 28/29 april: de Nanking cargo (3000 kavels porselein, goud, tin, brons, glas etc. onlangs geborgen uit een in 1750 gezonken schip); 15/16 mei: belangrijke meubelen, sculpturen en kunstvoorwerpen (o.a. collectie haardplaten); 27 mei: Europees keramiek; 28 mei: schilderijen e.d. uit 19e en 20e eeuw; 29 mei: schilderijen Oude Meesters.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19