ELFSTEDENTOCHTFILM VOOR BUITENLANDS GEBRUIK 'Zonder ironie krijg ik het mijn bek niet uit Knoflook-reclame Sjoukje Hoooymaayer 'misleidend' Anne van wil geen juffrouw met veren zijn WOENSDAG 12 FEBRUAR11986 T2 u/OENSDAG 12 FEBRUA Extra geld voor Joan Collins Graham Greene lid van exclusieve orde HILVERSUM - Ze is een stem: warm, vrouwe lijk. Haar zinnen zijn ironisch gekruld. Anne van Egmond heeft geen problemen met men sen voor haar microfoon, maar kijkt vol weer zin naar mijn notitieboekje. programma s NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Suske en JViske: ^P/j/e Happie in „Ervaring leert dat traditioneel informatieve programmas worden geconsumeerd door mensen die de feiten al kennen Jef Rademakers, programmamaker 0»~~~ Joan Collins LONDEN (DPA) - Een rechtbank in Londen heeft de Britse actrice Joan Collins ('Alexis' in Dynasty) voor een in 1978 opgenomen film 147.000 pond sterling in tantiè mes toegewezen. In een proces rond de film "The Stud" naar een roman van de zuster van Collins, Jackie, had de actrice producer Brent Walker beschuldigd van bedrog en contractbreuk. Zij heeft beschuldigingen in getrokken. De 52-jarige Joan Col lins had voor haar rol in The Stud 14.500 pond sterling gekregen. De film leverde evenwel miljoenen op en droeg er toe bij dat zij de rol van Alexis Carrington Colby Dexter in de televisiese rie Dynasty kreeg. Voor The Stud II krijgt Collins nu 50.000 pond sterling. Graham Greene LONDEN (RTR/UPI) - De Britse schrijver Gra ham Greene is gisteren door koningin Elizabeth onderscheiden met de ex clusieve Orde van Ver dienste ('Order of Merit' - OM). Het is een orde die een persoonlijke gift van de koningin is en waar van nooit meer dan 24 verdienstelijke Britten lid zijn. Hoewel aan de orde geen titel verbonden is, wordt het 'OM' achter de naam zeer begeerd. De acteur Lord Olivier en oud-premier Harold MacMillan mogen het doen. De 81-jarige Greene, die in het zuiden van Frankrijk woont, was al 'Companion of Honour', eveneens een persoon lijke onderscheiding van de koningin, maar min der exclusief omdat er 65 leden zijn. Graham Greene had geen commentaar, maar volgens zijn uitgever, The Bodley Head, was zijn familie 'buitenge woon verheugd'. Van ome rtv-redactie HILVERSUM - Onder de in ternationaal ogende titel The Eleven Cities' brengt de KRO komende zondag een half uur durende documentaire over de onvergetelijke tocht van 21 fe bruari vorig jaar die door Evert van Benthem werd ge wonnen. Het is een film die duidelijk op het buitenland gericht is, want voor Nederlanders zit er geen spat nieuws in. Toch blijft het natuurlijk boeiend om in deze tijd, nu er al weer vergaderd wordt over een nieuwe tocht en veel natuur- water al dicht ligt, te kijken naar de klassieker van het ijs. ..Van de vele uren vergende reportage van de NOS van vo rig jaar werd vrij snel een handzame samenvatting ge maakt die via televisie-beur zen zijn weg vond tot in alle werelddelen. Overal bleek men gefascineerd door het schouwspel van duizenden zonderlingen op dunne ijzers die in een ellendige kou zo gek waren om 200 kilometer van ontberingen te doorstaan. Behalve de NOS was ook Radio Nederland Televisie (de Wereldomroep) aanwezig om een film te maken van de wed strijd en de toertocht. 'The Eleven Cities' werd bekroond met de eerste prijs op het Hon gaarse Sportfilm Festival 1985 in Boedapest en met de Grand Prix op het Festival Interna- al du Film Neige et Glacé in het Franse Autran. Van de spanning van de wedstrijd is niet veel meer over. De naam van Van Ben them valt even, ook de konin gin komt enkele seconden in beeld en zelfs Wiegel is het zwijgen opgelegd. De camera volgt vooral de toerrijders. De fraaie helikop.1 terbeelden van de NOS on'l breken. De vergelijking mJ de NOS-produktie is niet hele.l maal fair, omdat de NOS oj grootste caravan van haar tv.l geschiedenis had ingezet pi^l een klein legertje medewe.T kers. ANNE VAN EGMOND: „Nooit dat voorgebakkene". - foto tsticht Door Jan Koesen „Ik word niet graag geïnterviewd, ik voel me veel meer op mijn gemak aan de andere kant. Het klinkt controversieel, maar ik ben eigenlijk verle gen. Als ik zit in de studio en dat rode lampje gaat aan, dan weet ik daarachter een on zichtbaar publiek. En dat doet me niets. Maar zelf geïnter viewd worden...Het zal de adrenaline wel wezen, denk ik, als ik voor de microfoon ga zitten. Paf! Dan heb ik opeens motivatie, dan gaat het. Maar ik speel niks. Ik ben gewoon mezelf". Een kleine twee uur later, bij het afscheid: „Je bent de enige journalist die me niet gevraagd heeft hoe ik mijn werk met mijn gezin kan com bineren". Klopt, antwoord ik, maar dat vraag ik ook niet aan Ad Langebent. Anne van Egmond is enkele keren voor de televisie ver schenen, maar is in hart en nieren een radio-vrouw. Haar laatste optreden voor de buis was in de eerste 1-2-3-show, toen nog gepresenteerd door Rudi Carrell. Anne moest charmant, beschaafd, ad rem en tegelijk onderdanig zijn, want de machtige quizmaster mocht natuurlijk niet over vleugeld worden. Anne zou sketches doen en liedjes, haar rol moest groter worden, maar werd door mysterieuze krachtvelden binnen de KRO verkleind, waarna Anne en haar directe aanhang conclu deerden dat ze te goed was om hulpie van Der Rudi te zijn. „Ik moest de uitslagen presen teren en ik wilde geen juf frouw met veren zijn. Ik pro beerde er een grap van te ma ken, maar dat werd niet door iedereen begrepen. Vijftig procent vond mij leuk en vijf tig procent zei, wat is dat mens arrogant!" Toch heeft ze de televisie niet afgezworen. Enkele van haar radio-programma's kun nen met een betrekkelijk kleine ingreep pasklaar wor den gemaakt voor het indrin gendste medium. In 'Adres Onbekend', een aantal jaren geleden door Anne gestart en na haar vertrek naar de AVRO overgenomen door Vio let Falkenburg, maar nu weer door Anne gepresenteerd, ko men mensen voor de micro foon die iemand zoeken. In 80 procent wordt de gezochte ge vonden, al kan er enige tijd over heen gaan. Purmerend of Australië, dat doet er in prin cipe niet toe, hij/zij wordt op gespoord waarna de hereni ging volgt en zoeker en vondst elkaar telefonisch in de armen vallen. Rode draad Zoiets, zegt Anne van Eg- mond, is natuurlijk ook prima voor de televisie geschikt. „Ik begin om 7 uur. De kijker krijgt te horen en zien met dia's, foto's en film wie gezocht wordt. Dan komt het Journaal. Het hele avondprogramma kan gewoon doorgaan. En af en toe geef ik de tussenstand. Ik ben een soort van rode draad. Aan het einde van de avond is de figuur dan meestal wel gevonden. Het bezwaar is dat je snel moet werken. Bij de radio pakken we dan de tele foon, maar bij de televisie moet je iets laten zien. En stel dat de gezochte in Zwitserland woont. De KRO heeft dit pro gramma niet aangedurfd. 'Adres Onbekend appelleert aan een bijzonder gevoel. Bijna iedereen is nieuwsgie rig, heeft in zich het verlangen iets of iemand op te sporen, re- chercheurtje te spelen. Van daar het succes van die series waarin van het publiek mede werking wordt gevraagd om een misdaad op te helderen. De mensen willen weten: hoe loopt het af? Zo ook met ons Adres Onbekend. Er zijn luis teraars die alle telefoonboeken erbij hebben liggen. Zodra ze horen: 'voor het laatst gesig naleerd in Zeist', slaan ze ge lijk het telefoonboek van Zeist open en zoeken ze mee. De te lefoon rinkelt dan bij ons van 9 tot half 12". Selectie Niet iedereen kan zomaar aankloppen bij 'Adres Onbe kend.' Niet alleen moet er een barrière zijn om lolbroeken, hijgers en andere ongewenste geluiden te weren, maar het aangekaarte probleem moet enige diepte hebben. Anne: „Er vindt wel degelijk selectie plaats. We willen eerst van de mensen weten wat ze er zelf aan hebben gedaan om iemand te vinden. Het kan dus niet zijn van: 'Hè, ik heb Mien in geen twintig jaar gezien. Hoe zou het met haar zijn?' En Mien dan 5 minuten later aan te telefoon. Nee, onze gasten moeten vastgelopen zijn, het niet meer alleen af kunnen. Acht van de tien mensen speu ren we met dat programma op. Vaak reageren familieleden, kennissen. Je bent afhankelijk van mensen die de gezochte kennen. Want de gezochte zelf reageert niet vaak, hoort het programma ook niet omdat hij of zij wel in een ander wereld deel kan wonen. Dat wisten wij in het begin niet, dat hebben we geleerd. En de mensen hebben ook ons programma leren kennen in de loop der tijd. Vandaar onze hoge oplossingsscore". De oer-vorm van het pro gramma werd gepresenteerd door Kees Schilperoort die heel goedmoedig verzamelin gen opspoorde. Suikerzakjes, lucifersdoosjes, sigarebandjes. Later nam Jacques van Kol lenburg het over. Anne: „Maar al gauw hadden we alle verza melingen die er bestonden wel gehad. Toen ging ik het doen en ontstond de naam Adres Onbekend". Minzaam In het radio-programma 'Met de KRO, met Anne' is ze een minzaam oor waar de op beller sores of vreugde in kan gieten. Een zestigjarige ver haalt hoe hij weer zin het le ven heeft gekregen door te gaan wandelen, een verliefde jongen wil weten hoe hij het moet aanpakken bij zijn on willig meisje, een huisvrouw kan maar geen contact met haar man krijgen en een vierde tobt met geluk, God en gezondheid. Anne luistert. Soms is ze een huilpaal. Af en toe knort ze in stemmend iets om de beller te laten weten dat er echt iemand luistert en af en toe straft ze iemand af die te ver is gegaan. Dat is dan nooit een dreun, nee, dan gebruikt Anne haar stem, kapittelt ze mild maar onmiskenbaar, laat ze door schemeren dat dit te gek is. Nee Piet, dan kan je niet ma ken en als Piet het nog steeds maakt, wordt hij behoedzaam en zonder het te merken door Anne op betere paden ge stuurd. 'Er zit natuurlijk iemand die die mensen eerst opvangt. En die moet beslissen of zo'n fi guur wordt doorgelaten. Die beslissing moet wel snel geno men worden. Als iemand zegt: 'Ik ben 64, ik vind dat de men sen niet moeten zeuren', dan kun je iemand krijgen die heel wijze dingen zegt, maar even zo goed kan er iemand gaan ouwehoeren en dan moet je het gesprek afkappen. Soms verlies ik mijn geduld wel eens, maar niet vaak. En als ik afkap, doe ik dat netjes". De formule van het pro gramma stamt uit Amerika, zoals zoveel ideeën in Hilver sum. Anne: „We hebben na tuurlijk enkele regels ge maakt. Geen politiek, geen ju ridische of medische vragen enzovoort. En ook geen proble men van pannen en koken, want dan zit ik weer voor Mien Poetskatoen. De bedoe ling is dat de luisteraars iets aan de opbellers hebben. En ook daar krijgen we veel reac ties op, zo van 'ik wist niet dat andere mensen ook dat pro bleem hadden.' De luisteraar kan zich identificeren en het onderwerp hoeft niet altijd barre ellende te zijn". Vijftien jaar geleden zei je eens, 'Ik hou van mensen'. Doe je dat nog steeds? Anne: „Eigenlijk had ik moeten zeggen, ik hou niet van alle mensen, maar ik ben wel vreselijk nieuwsgierig naar ze, ik ben benieuwd naar wat mensen drijft. Er zijn mensen bij die werkelijk niet weten hoe ze iets moeten oplossen. Die oplossing moet ik ook niet aandragen, ik stuur maar een beetje of vraag hulp aan de luisteraars of die het weten. Ik ben slechts intermediair". Tombola Een andere succesformule van Anne van Egmond was het programma 'Tombola', sa men met Lex Lammen. Jaren lang was het een radio-topper. Door de nieuwe indeling per 1 december, waarbij de KRO zendtijd in de avond verloor, is Tombola ter ziele gegaan. Het was een een-tweetje van Anne en Lex. De sfeer van wijn en Franse kans, van postcoïtale loomheid, een man en een vrouw op een bank onder schemerlicht, lekkere plaatjes draaiend, en buiten huilt de wind. Een programma voor eenzaam in de auto op lange avondtochten, voor gekwelden in een flatje, voor onbestorven echtgenoten, voor mensen met een beetje zelfmedelijden en tegelijk veel zelfspot. „Die ironie moet ik hebben, anders krijg ik het mijn bek niet uit. We wisten nooit wat er gedraaid zou worden. In het begin moesten Lex en ik aan elkaar wennen, elkaar aftas ten en soms spraken we tege lijk, waarna er weer reacties kwamen. Later ging dat veel beter. Zo wist Lex veel, veel meer van jazz dan ik. Wat ik van jazz weet, heb ik van Lex geleerd. We zijn altijd beleefd voor elkaar geweest, ja, we waren vreselijk lief voor el kaar, we hebben elkaar nooit vliegen afgevangen". Twintig jaar radio. „Je evo lueert natuurlijk. Wat ik nu doe, kon ik me twintig jaar ge leden niet permitteren, dat re lativerende, dat impulsieve, dat geïmproviseerde, nooit dat voorgebakkene". Een uitzonderlijk radio programma, helaas ook al weer door de KRO weggekie- perd, was 'Aan de veilige kant' waarin bezoekers een minuut zendtijd kregen. Ze konden een voordracht houden, een liedje zingen, hun wereldbeeld ontvouwen, solliciteren, de kosmos redden en een recept voor appeltaart openbaren. Anne: „Dat programma®! juist zo leuk, omdat het on! daan was van alle glamour.'! waren heus niet zo onbehs'f pen, dat was juist hun t kracht. Ik wil mensen erbij ben zeer wel betrokken bij w! ik doe. En het kan me wel *1 gelijk verdommen, ik wil nit! het zoveelste lullige telefoo«| spelletje. Het is toch al zod de wereld steeds meer contaclf armoede heeft. Alles moets nodig worden geautoma! seerd. Maar als je wezen!;! contact wilt hebben, zul meer met mensen moete! doen. Ik krijg de vrijheid vaj| mijn omroep. Ik ben dan o zeer tevreden. Weet je, bij de televisie k ken ze heel hoog tegen de ra l dio op. Daar stond ik verbaas! van toen ik dat merkte. Je vaï| immers pas bij de mensen o] als je voor de tv werkt. M de tv-mensen zelf denken c anders over. Ik weet nieil waarom. Je moet iets met! hoofd doen, je stem, je herseffil je lijf telt dan niet mee. 0p*| tv zie je het zo vaak: mense! prettig om te zien, mooie kap| seis, maar er komt geen I uit. Komt er een nieuwste! op het Journaal. Tien minui! van het nieuws gaat verlor! door dat gezeur in de huisk! mer van: hij heeft geen strop! das om. Mijn collega Petervaf| Bruggen heeft eens ge 'Radio is een illusie, televisie1! een desillusie.' En daar beni'| het helemaal mee eens". AMSTERDAM (ANP) - De reclamecampagne voor het knoflookpreparaat Kyolic van de afde ling Pharmafood van Smits Reform bv in Putten is op diverse punten in strijd met de waarheid en misleidend. Dat heeft de Reclame Code Commis sie vastgesteld naar aanleiding van een klacht die Muller en Eilbracht bv in Leidschendam over de campagne heeft ingediend. Omdat in genoemde campagne het belang van een goede voorlichting van de consument duide lijk wordt aangetast, heeft de commissie besloten haar beslissing openbaar te maken. De commissie vindt de stellling van Pharma food dat Kyolic vijftig keer zoveel knoflook als gangbare knoflookprodukten bevat in strijd met de waarheid en misleidend. Bovendien is het de nigrerend tegenover concurrerende producten, aldus de commissie. Ze stelt dat Pharmafood on voldoende heeft aangetoond dat in het uit Japan afkomstige Kyolic natuurzuivere knoflook zit. De rol van de actrice Sjoukje Hooymaayer, be kend als dokter Lydie van der Ploeg uit de serie 'Zeg 'ns Aa' heeft volgens de commissie ook ver warrend en misleidend gewerkt. Sjoukje Hooymaayer heeft in een interview in het weekblad Story enthousiast verteld over haar reis naar de Japanse producent van Kyolic. In combinatie met de advertenties en de Kyolic-tele- foonlijn (waaraan Hooymaayer ook meewerkt) heeft dit artikel volgens de commissie duidelijk de verkoop van het middel tot doel. De betrokkenheid van de producènt is naar haar mening 'evident'. Ook omdat de foto's bij het bedoelde artikel geleverd zijn door de directeur van het reclamebureau van Smits Reform, vindt de commissie dat het bedrijf mede verantwoorde lijk is voor het artikel en acht ze zich bevoegd het artikel te toetsen aan de Nederlandse code voor het reclamewezen. De reclamecommissie veroordeelde tevens de indruk die door de campagne gewekt wordt dat Kyolic een erkend geneesmiddel is en/of van on afhankelijke medische zijde wordt aanbevolen. SJOUKJE HOOYMAAYER ging te ver als knoflook-dokter. - foto archief de stem Bill Cosby in De Cosby Show 21.30 uur). FOTO ARCHIEF VARA's Filmnieuws Ook de VARA besteedt van avond in haar filmrubriek aandacht aan de film 'Out of Africa' van Sydney Pollack, gebaseerd op het gelijkna mige boek van de Deense schrijfster Isak Dinesen, pseudoniem voor barones Karen Blixen. De hoofdrol len worden vertolkd door Meryl Streep en Robert Bedford. Nog twee sterren, Jack Lemmon en Marcello Mastroianni, zijn te zien in 'Macaroni', een film van Et- tore Scola. In deze rubriek opnieuw ook aandacht voor de Nederlandse film 'Abel' van Alex Warmerdam, die zelf de hoofdrol voor zijn re kening neemt. Van Gewest tot Gewest 'Mondriaan in veelvoud' is de titel van een reportage in 'Van Gewest tot Gewest', die handelt over een prijsvraag van de gemeente Amers foort. Het stadsbestuur wilde Amersfoort, de ge boortestad van Mondriaan, op een Mondriaan-achtige manier verfraaien. Daartoe werd een prijsvraag uitge schreven, die in totaal 217 ideeën heeft opgeleverd. De vorige week zijn de prijs winnaars bekend gemaakt. In 'Hoe mooi is welstand?' wordt ingegaan op het func tioneren van de welstands- zorg in Friesland. Tweemaal 'Grosse Fuge' Vanavond opent de NOS een driedelige programma-se rie, die op een speciale ma nier aandacht besteedt aan de muziek van Ludwig van Beethoven. Muziekwerken van deze componist zullen op twee verschillende wij zen uitgevoerd worden. Vanavond volgt in de eerste aflevering het strijkkwartet opus 133, getiteld 'Grosse ft mtts le óotn hadóen op hit lam ft ma ót "titlamcrisstn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 28