Jürgen nieuwe von der Lippe: ster Duitse tv AGENDA ipectief itburg Gala-avond voor hulp aan spastische vrouw Nieuw materiaal van Prefab Sprout ebruikei erg vaal GROTE CULTURELE MANIFESTATIE IN LEIDEN: Eurogliders iangel wint rneuzens ndbaltoernooii send ij ke IN ROTTERDAMSE DOELEN 'HET TREKPAARD VAN DE WDR Film De Droom krijgt prijs in VS ELO 5INA ZEELAND 31 nieuwe programma id. t programma ver- t 22 maart paasvie- 6 mei de boottocht, spelmiddag, 7 tot én 14 juni landelijke va- eweek Deurne, 21 en ni Terneuzense Ha- esten, 14 september nale ziekendag, 23 ok- bus- annex winkel- 5 december Zon in de irsteen en 13 decem- e kerstviering. Nieuw ar is een optreden lie Roselander Musi- n 26 april in samen- :ng met de Terneu- evenementencom- Van onze correspondent NEUZEN - In sporthal] antje te Terneuzen wen ren de eerste dag van e,., daags handbal-toernog de basisscholen af; it. Gisteren kwamen ens in actie. Vandaag ij beurt aan de meisjes, j de jongens hadden zij ploegen aangemeld. Jen verdeeld in drie pou] Er werd gespeeld op veld. De organisatie ha] extra regel toegevoeg rtjes mochten de bal p achtigen op de eiged lhelft (dus voor de eigei ediging). Dit kwam zeker ten goede, de poulewedstrijdenwis| De Hille, De Triangel e Geule een eerste pli alen. Zij mochten spele] de eerste, tweede en derd s. De nummers 2, De Priaj lem van Oranje, De Steil] De Wiekslag mochten c derde tot en met de zesdj lts spelen. De Maatjes, E rpaal en de Op Weg speel| om de zevende tot en r legende plaats, iteindelijk was het ngel die, na een enthoul t en spannende finale r er ging strijken. De eind] lag zag er volgt uit: 1. ingel, 2. De Geule, 3. e, 4. De Stelle 2, 5. ikslag, 6. Prins Willem val inje, 7. Op Weg, atjes ex aequo De Me« 1. DINSDAG 11 FEBRUAR11986 uwenochtend - Vandal dt de Westzeeuwsvlaai ■kgroep Vrouwen v< ;de om 9.00 uur haar maai ijkse vergadering in Vrod] icontact Lotje in Oostbi de agenda staan o.a. ,ende punten: de avond dj februari in Den Hoeki Rosalinde Blondé, de curj vrouw, vrede, veilighei de koffieavond met vroi ijke religieuzen uit West! uwsch-Vlaanderen. seizoen 1985 in totaal 5.1] zijnde toeristen. loor middel van de beken] otaal 2.504 boeken een i ras de week van 22 tot enm tgeleend. De meeste boek! iderland. Daarnaast werdsj 65 Belgen, 1 Zwitser en Ül 'Schatten uit Turkije' Door Henk Egbers LEIDEN - Meer dan 20 musea in Turkije, waaronder het Topkapi-paleis en het mausoleum van Ahmed uit Istanbul, staan in de periode 22 juni-22 september 410 voorwerpen in bruikleen af aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Koningskop, dioriet, 19 cm, ca. 1900 voor Christus. Museum voor Antakya. Minister-president drs. R. Lubbers zal op 21 juni deze tentoonstelling, 'Schatten uit Turkije', officieel openen. Leiden heeft na Tokio, waar 100.000 mensen kwamen kij ken, de Europese primeur van deze expositie. Gemikt wordt op een massa-bezoek (de presentatie is daarop af gestemd), zodat Leiden als stad er ook een graantje van meepikt. Vier Nederlandse multinationle bedrijven sponseren deze ondernem- ning. Thraciërs, Kelten, Chine zen, Pharao's en vele andere 'vreemde' voorouders met hun opgegraven schatten zijn de laatste jaren als kostbare kleinodiën aan het museale floodlight blootge geven en tot massa-con sumptie-artikel gemaakt. En ook nu kondigt prof. dr. G. Verwers, adjunct-direc teur van het Leidse museum aan: „We hebben het bureau Jowa ingehuurd om van de gecompliceerde inrichting een kijkspel te maken voor een breed publiek". Dat kan, want op 9 april draagt mi nister Winsemius de gedeel telijke nieuwbouw van het museum over aan WVC en kan er 800 vierkante meter benut worden voordat de vaste collectie er in komt. Brugfunctie Turkijke, op de grens van Europa en Azië, heeft ook cultureel een brugfunctie vervuld. Er ontstonden veel mengculturen in dit gebied van Eufraat en Tigris, waar de oudst bekende beschavin gen op aarde - de culturen van Mesopotamië - geloka liseerd werden. Opgravin gen in dat aloude Anatolië hebben veel aan het licht ge bracht, vanaf het paleolithi- cum tot aan het eind van het Osmaanse rijk. Vindplaat sen als Cayönü, Cafer Höyük of Horoztepe zijn in vakkringen heel befaamd. Een stad als Troje spreekt tot de verbeelding van velen. Het gebied is door verschil lende 'volken' bezet of be woond geweest; de Assy- riërs, Hittieten, Phrygiërs, Lydiërs, Hellenen, Romei nen, Seldsjoeken (Turken!) en Osmanen om er enkele te noemen. Al die politiek/cul turele verschillen werden er min of meer blootgelegd door opgravingen. In onze plastic-cultuur bestaat er grote waardering voor 'de hoge graad van ontwikke ling' die er toen al bestond. De tentoonstelling wordt gebaseerd op drie periodes. Onder leiding van dr. F. Bastet worden de klassieke mengculturen aan de orde gesteld. Myceense resten; Griekse invloeden; Ephese als vindplaats, etcetera. Hoewel Bastet opmerkte dat 'de klassieke periode niet zo goed vertegenwoordigd is' zijn een kop van Alexander de Grote in marmer of een anderhalf meter hoog bron zen beeld van een rennende atleet (opgedoken uit de Aegeische Zee bij Kyme) heel representatief. Islam Drs. J. Teske van het Haags Gemeentemuseum heeft de pöst-klassieke pe riode (Seldsjoek, Osmaans) onder zich; als de Turken als een nomadestam uit Cen- traal-Azië bezit van dit ge bied nemen. De invloed van Iran laat zich gelden. Isla mitische motieven dringen door in de kunst, die zich nu ook centreert rond de koran. Er komt een catalogus van 400 pagina's, waarin alle 410 voorwerpen in vierkleuren druk staan afgebeeld. De be geleidende teksten zijn in het Nederlands, Engels èn Turks. Verder gaan de Ne derlandse Spoorwegen het evenement in hun aanbie dingen opnemen en zal de gemeente Leiden voor extra parkeerruimten zorgdragen, want de bestaande situatie bij het museum aan het Ra penburg biedt weinig moge lijkheden. Entree gaat ƒ7,50 kosten. Er zijn de gebruike lijke kortingen. Verder be staan er plannen bij andere musea en groepen om op dit Turkse evenement feeste lijk, politiek of cultureel in te haken. Ikoon van de H.Eudokia, marmer, 66 cm. Byzantijns 11e eeuw. Archeologisch Museum Istanbul. Handvat in de vorm van een griffioen, brons 15 cm, ca. 600 voor Christus. Archeologisch Museum Istanbul. DEN HAAG - De Stichting Vriendenhulp Spastici uit Den Haag, geruime tijd geleden opgericht met het doel spastici met een in Amerika ontwikkelde methode aan een menswaardiger bestaan te helpen, houdt op 9 maart in de Rotterdamse Doelen een bene fiet gala-avond. Tal van Nederlandse artiesten hebben belange loos hun medewerking toegezegd. De opbrengst van de gala avond is bestemd voor de 17- jarige Reina Bakker uit het Friese Sint Jacoba Parochie, die kort na de gala-avond in Zwolle zal worden geopereerd. Na een eerste artikel in deze krant over de effecten van ruggemergstimulatie op spas tici, die na een dergelijke ope ratie hun bewegingen beter onder controle hebben en min der hulpbehoevend zijn, meld den zich ook uit Zeeland en West Brabant verschillende patiënten voor een operatie aan. De gala-avond wordt ver zorgd door Nederlandse ar- Van onze RTV-redactie Applaus betekent alles voor hem, plankenkoorts kent hij niet, hij houdt van een lolletje, maar is van nature pessimis tisch, hij heeft wel eens een nachtmerrie dat niemand om hem lacht en hij haat opzien rond zijn persoon. Dat laatste lijkt hij echter steeds meer voor lief te moeten nemen want Jürgen von der Lippe (37) is wat je noemt een rij zende ster aan het Duitse showfirmament. 'Het trek paard van de WDR' is hij zelfs al genoemd. Op het regionale derde net van de WDR heeft Von der Lippe inmiddels furore ge maakt als showmaster met zijn programma 'So Isges'. Daarnaast is de Duitse enter tainer al geruime tijd in de weer als schrijver, satiricus en componist en verwierf hij op deze gebieden enige bekend heid via theaterpodia en lang speelplaten. Met dit showfenomeen zal een nog groter publiek de ko mende weken kennis maken. Von der Lippe gaat namelijk een reeks eigen spelprogram- ma's voor het eerste Duitse net presenteren onder de titel 'Donnerlippchen'. De eerste aflevering daarvan was afge- lopen dinsdag al te zien. De show is een mengelmoes van zowat alle spelletjes die tot nog toe op de buis te zien wa ren, aan elkaar geweven met een flinke portie recht-voor- zijn-raap lol. Von der Lippe zegt zelf over zijn shows: „We gaan er iedere keer 45 minuten nonstop tegenaan. De taarten zullen in het rond vliegen. De lol staat overal voorop en we doen spelletjes die alles over treffen wat in Duitsland ooit te zien is geweest". Muziek Jürgen von der Lippe heet eigenlijk Jürgen Dohrenkamp maar koos voor een artiesten naam die aansluit bij zijn ge boortestreek, Lipperland. Hij werd op 8 juni 1948 in Bad Sal- zuflen geboren, groeide op in Aken als de zoon van een bar keeper en kokkin en studeerde germanistiek, filosofie en taal kunde. Het meest werd hij echter geboeid door het maken van muziek. Zijn eerste optre dens gaf Von der Lippe in en kele folk-clubs in Berlijn. In 1976 begon hij met vier vrien den een eigen orkest onder de naam 'Blattschuss' waarmee hij enkele LP's opnam. In 1977 verscheen Von der Lippe voor het eerst op de beeldschermen als presentator van 'Pop 77'. Voor de WDR-ra- dio schreef hij enkele hoorspe len. Met de rol van huismees ter in de WWF-Club begon zijn eigenlijke tv-carrière. „Ik doe datgene waarvoor ik denk het meeste talent te heb ben" zegt de entertainer die met zijn vrouw, een lerares, in West-Berlijn woont. „Ik moet zelf immers ook kunnen la chen", voegt hij daar onmid- delijk aan toe. „Het publiek is heel belangrijk voor me. Dat heb ik meegekregen van mijn podium-optredens". De verschijning van Von der Lippe heeft op de Duitse tv inmiddels iets vertrouwds ge kregen. De presentator stapt op de buis consequent rond in tennisschoenen, spijkerbroek en pullover. „De laatste keer dat ik een stropdas heb gedra gen was in de dansschhool", zegt de entertainer. Zijn baard beschouwt hij al sinds 1970 als zijn handelsmerk en wordt voorlopig dus zeker niet afge schoren. Er wordt hem wel eens ver weten dat zijn grappenmake rij iets te veel 'onder de gordel' is, maar daar zit Jürgen hele maal niet mee. „Integendeel, het doet me plezier om te zien hoe verkrampt de mensen daarop reageren". tiesten als Lee Towers, Rob de Nijs, Tineke Schouten, Albert West, Lobo The Pearls, Maywood, Vic Nicolson, Gene Travis, Break Away, het duo Gerard van Blerk en Theo Olof. Verder is er een optreden van het Westlands Dameskoor en zijn er haarmodeshows van John Shults en Eddie Uffels, respectievelijk Nederlands en wereldkampioen. De presen tatie is in handen van Edward Niessing en Joke Bruijs. Volgens Anneke Bloemhoff, initiatiefneemster en nu be stuurslid van de stichting Vriendenhulp Spastici, moet particulier het geld voor de operaties van Nederlandse pa tiënten worden opgebracht, omdat de ziekenfondsen deze kosten (nog) niet vergoeden. Gesprekken daarover zijn overigens gaande met staats secretaris Van der Reijden (Volksgezondheid) en ver schillende specialisten in de Kamer. De gala-avond in Rotter dam begint zondag 9 maart om acht uur. Kaarten (van 25 tot 35) kunnen vanaf 15 februari worden besteld bij De Doelen, 010 - 13 24 90. AMSTERDAM (ANP) - De Friese speelfilm De Droom van regisseur Pieter Verhoeff en producent Roeland Ker- bosch is in Hollywood door de Southern Californian Motion Picture Council onderscheiden met de zogenoemde Golden Halo (de Gouden Stralen krans). Deze organisatie kiest elk jaar uit de buitenlandse films die zijn aangemeld voor de Oscar-verkiezingen één film waarin de 'ethische en estheti sche mogelijkheden van het medium film op bijzondere wijze tot uiting komen'. Van 21 tot 28 februari heeft in het Four Star Theater in Los Angeles een week van de Nederlandse film plaats waarin naast drie documen taires van Roeland Kerbosch de speelfilms Ademloos van Mady Saks, De IJssalon van Dimitri Frenkel Frank en De Droom gepresenteerd worden aan het Amerikaanse publiek. ctief, een groepering I iwsch-Vlaanderen sa- F heeft in de raad van idatenlijst in voor in Oostburg. stburg. Dit signaal 1 t eenmalig zijn", zo wet I lfegd- j DP- Het is de bedoeling dat i l -i van PSP, CPN en PI nen met mensen uit :des- en milieubeweging! andere progressie I jeperingen, de komen I ad gaan volgen. Dit s I «werkingsverband I t gevoerde beleid kritis.,l der de loep nemen en 2 I dig van comments'1 f orzien. L „Op grond van de en J ïgen opgedaan in de ,1 ioe ziiuiigspeiiw"- j samen werkingsverba aan niet besluiten da ,1 irkelijk deel te nemen a gemeenteraadsverkiea f i van 1990". MAXI-SINGLES zijn vaak niet meer dan twee keer het zelfde nummer, maar dan een beetje anders en langer. De disco-mixes zijn inciden teel leuk, maar maar al te vaak is het een poging nog wat extra geld te kloppen uit een singlesuccesje. Dat kan in ieder geval van Johnny Johnny' van Prefab Sprout niet gezegd worden, want op deze maxi-single staat naast 'Johnny Johnny' (op de elpee 'Steve McQueen' neet dat nummer nog 'Good bye Lucille nr. 1' nog een dikke tien minuten 'pre viously unreleased, brand- new songs' van de groep. En dat maakt deze maxi tot een interessante plaat, want Prefab Sprout is hard op weg een van de belangrijk ste groepen van de heden daagse pop te worden. Nieuw werk is daarom haast vanzelfsprekend een wel kome aanvulling op het pop- nestand. Eind vorig jaar had ik een interview met de groep en toen werd een nieuwe elpee nangekondigd. Die plaat was min of meer stiekem npgenomen. De release van e Plaat is echter uitgesteld, omdat de marketing-aspec- jen toch iets ingewikkelder Weken te liggen dan Prefab sprout in zijn enthousiasme acht. Het zou dus heel goed unnen dat dit nieuw mate- 'aal van die elpee afkom- '8 is. Het gaat om drie Uwe songs: Wigs', 'The guest who stayed forever' en 'Old spoonface is back'. De sfeer van de nummers is aan de ingetogen kant met een lichte nadruk op elektroni sche percussie. Het engelen- stemmetje van Wendy Smith overheerst en dat geeft de songs iets dromerigs mee. De A-kant, 'Johnny John ny', is een typisch voorbeeld de sterke songs, die Sprout- voorman Paddy MacAloon keer op keer weet te schrij ven. Het nummer leidt naar een natuurlijke climax, die in de produktie van Thomas Dolby stereo-pop van het al lerhoogste niveau betekent. 'Johnny Johnny' is een schitterend nummer, dat het verdient een hit te worden, maar of dat gebeurt is een vraag, want het werk van Prefab Sprout is wellicht net iets te moeilijk voor de door snee singleconsument of Hilversumse deejay. Prefab Sprout: .natuurlijke climax. IK vraag me wel eens af welke filosofie er achter die Amerikaanse aankondi gingsstickers op platen zit. Je kent ze wel die hoesver- pestende plakkers met de tekst: die en dies new album includes etc.Dat die stic ker er na verloop van tijd op komt als de elpee een paar hits blijkt te herbergen, valt nog te plaatsen, maar op voorhand al een paar num mers boven de rest uittillen vind ik vreemd en een beetje kortzichtig ten opzichte van de fans en de hoesontwer per. De fans zien toch wel dat het om een nieuwe plaat van de groep of artiest gaat en de hoesontwerper heeft zich juist uitgesloofd om de plaat op te laten vallen. Een stic ker die daar nog eens dun netjes overheen gaat, slaat mijns inziens nergens op. Of het zou moeten zijn dat nog voor het verschijnen van de plaat al bepaald is welke nummers hits moeten gaan worden of welke nummers je per se goed moet vinden. Op de hoes van 'Balance of power', de nieuwe Electric Light Orchestra-elpee wor den vier nummer op zo'n manier aangekondigd. De fraaie hoes is erdoor verpest en de sticker onderstreept alleen maar het voorgepro grammeerde image van ELO. Dit wellicht ietwat ge zochte gezeur doet echter niets af aan de kwaliteit van 'Balance of power'. Die kwa liteit is voor het eerst sinds lange tijd weer eens hoog bij ELO. Waar op de vorige twee elpees 'Time' en 'Secret messages' de balans nog al eens doorsloeg naar goed koop effectbejag, bombast en al te bekende deunen, daar heeft deze nieuwe plaat een evenwichtige opbouw en daardoor een langere le vensduur. Jeff Lynne heeft voor minder zware orchestraties gekozen en de teksten zijn bij lange na niet zo preten tieus als bijvoorbeeld op 'Ti me'. Voor die vorige platen van ELO was ik echt aller gisch, maar met deze 'Ba lance of power' kan ik op zijn minst vrede hebben. Nummers als 'Is it alright' (niet terug te vinden in de aankondigingssticker) en 'Heaven only knows' (idem dito) blijven al gauw han gen, terwijl 'Sorrow about to fall' op aangename wijze herinnert aan de nostalgi sche sfeer van 'Showdown' zonder echter al te zeer een doublure te zijn. Opmerkelijk is tenslotte dat het elektronische geluid van ELQ door de tijd ach terhaald is. Was de groep vroeger een voorloper als het om verwerken van EINDREDACTIE WIM VAN LEEST nieuwe technieken ging, anno 1986 doet het geluid van ELO welhaast conven tioneel aan. Het 'Electric' kan dus gevoeglijk worden geschrapt. NOG ergerlijker dan aan kondigingsstickers op een platenhoes of de volmaakte idioterie van het zinnetje 'See label for sequence' is de opsomming op de hoes van de firma's die de instrumen ten aan de groep geleverd hebben. Het zal wel geld op leveren als gemeld wordt dat de keyboards van Casio zijn, de drums van Pearl ko men en dat Ibanez de gita ren verstrekte. Maar derge lijke informatie is hooguit voor andere muzikanten in teressant. De gewone luiste raar is met dergelijke non sens niet gediend en de ver melding van de sponsors doet het image van de pop muziek als zijnde het onaf hankelijke medium van de jeugd geen goed. De Australische groep Eurogliders heeft niettemin op de hoes van de elpee 'Ab solutely!' zo'n twintig vier kante centimeter voor recla me-doeleinden ingeruimd. Waar is de tijd gebleven dat op platenhoezen nog wel eens geintjes werden uitge haald of relevante informa tie werd geboden? Eurogliders is trouwens toch al geen groep, die de be tekenis van de woorden be scheidenheid of smaak kent. De door de platenmaat schappij verstrekte groeps biografie staat vol van eigen dunk. Om van je eigen plaat te zeggen dat er in pakweg 25 jaar popmuziek nauwe lijks iets gemaakt is, dat er bij in de schaduw kan staan, is vragen om een negatieve recensie, dus bij deze. Euroliders behandelt op 'Absolutely!' de diverse as pecten van een (stukgelo pen) relatie. Dat heeft Ri chard Harris (jawel, die ac teur) al eens eerder en beter gedaan maar het idee van Eurogliders is nog wel aar dig te noemen. De uitwer king is echter vleesch nog visch. Enerzijds zijn er 'moeilijke' teksten, ander zijds is er voortdurend een zangeres bezig, die probeert op Pat Benatar te lijken, maar die niet verder komt dan het kopiëren van de ba nale en groteske elementen van Pat. Geen gevoel voor drama dus en dus lichtelijk lachwekkend. 'Absolutely!' staat bol van de zelfingenomen pop. 'De band is trots een publiek te hebben dat in leeftijd va rieert van 14 tot 40', meldt de biografie ook nog. Ik denk dat ook onder de tien en bo ven de zestig er nog wel mensen zijn, die dit soort muziek begrijpen. Je moet wel erg diep gezonken zijn, wil je een dergelijk groot publiek met je muziek wil len bedienen. 'Absolutely!' is dan ook niet meer dan een verzamling grootste gemene delers zonder reuk of smaak. Het peil ervan is nog het best te vergelijken met dat van de uiterst banale Australische tv-series, die Sky Channel pleegt uit te zenden. De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Supertramp, 13 februari in Rot terdam (Ahoy) en 18 februari in Brussel (Vorst) Lloyd Cole and the Commotions, 13 februari in Urecht (Vreden- burg) en 15 februari in Nijmegen (Vereeniging) Sting, 14, 15 en 16 februari in Rotterdam (Ahoy) Sadg, 18,19 en 20 februari in Rot terdam (Ahoy) The Alarm, 13 februari in Rot terdam (Arena) John Mayall, 28 februari in Am sterdam (Paradiso) Simply Red, 17 februari in Utrecht (Vredenburg) Burning Spear, 17 februari in Rotterdam (Arena) The Bangles, 21 februari in Utrecht (Vrije vloer) en 23 fe bruari in Den Haag (Paard van Troje) The Smiths, 3 maart in Utrecht (Vredenburg) Feargal Sharkey, 4 maart in Utrecht (Vredenburg) Accept, 9 maart in Amsterdam (Edenhal) Matt Bianco, 29 maart in Nijme gen (Vereeniging), 2 april in Utrecht (Vredenburg) en 3 april in Rotterdam (Doelen) Steve Marriot, 23 februari in Middelburg (Cavern)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13