Jürgen
nieuwe
von der Lippe:
ster Duitse tv
AGENDA
ipectief
itburg
Gala-avond voor
hulp aan
spastische vrouw
Nieuw materiaal
van Prefab Sprout
ebruikei
erg vaal
GROTE CULTURELE MANIFESTATIE IN LEIDEN:
Eurogliders
iangel wint
rneuzens
ndbaltoernooii
send ij ke
IN ROTTERDAMSE DOELEN
'HET TREKPAARD VAN DE WDR
Film De Droom
krijgt
prijs in VS
ELO
5INA ZEELAND 31
nieuwe programma
id.
t programma ver-
t 22 maart paasvie-
6 mei de boottocht,
spelmiddag, 7 tot én
14 juni landelijke va-
eweek Deurne, 21 en
ni Terneuzense Ha-
esten, 14 september
nale ziekendag, 23 ok-
bus- annex winkel-
5 december Zon in de
irsteen en 13 decem-
e kerstviering. Nieuw
ar is een optreden
lie Roselander Musi-
n 26 april in samen-
:ng met de Terneu-
evenementencom-
Van onze correspondent
NEUZEN - In sporthal]
antje te Terneuzen wen
ren de eerste dag van e,.,
daags handbal-toernog
de basisscholen af;
it. Gisteren kwamen
ens in actie. Vandaag ij
beurt aan de meisjes,
j de jongens hadden zij
ploegen aangemeld.
Jen verdeeld in drie pou]
Er werd gespeeld op
veld. De organisatie ha]
extra regel toegevoeg
rtjes mochten de bal p
achtigen op de eiged
lhelft (dus voor de eigei
ediging). Dit kwam
zeker ten goede,
de poulewedstrijdenwis|
De Hille, De Triangel e
Geule een eerste pli
alen. Zij mochten spele]
de eerste, tweede en derd
s. De nummers 2, De Priaj
lem van Oranje, De Steil]
De Wiekslag mochten c
derde tot en met de zesdj
lts spelen. De Maatjes, E
rpaal en de Op Weg speel|
om de zevende tot en r
legende plaats,
iteindelijk was het
ngel die, na een enthoul
t en spannende finale r
er ging strijken. De eind]
lag zag er volgt uit: 1.
ingel, 2. De Geule, 3.
e, 4. De Stelle 2, 5.
ikslag, 6. Prins Willem val
inje, 7. Op Weg,
atjes ex aequo De Me«
1.
DINSDAG
11 FEBRUAR11986
uwenochtend - Vandal
dt de Westzeeuwsvlaai
■kgroep Vrouwen v<
;de om 9.00 uur haar maai
ijkse vergadering in Vrod]
icontact Lotje in Oostbi
de agenda staan o.a.
,ende punten: de avond dj
februari in Den Hoeki
Rosalinde Blondé, de curj
vrouw, vrede, veilighei
de koffieavond met vroi
ijke religieuzen uit West!
uwsch-Vlaanderen.
seizoen 1985 in totaal 5.1]
zijnde toeristen.
loor middel van de beken]
otaal 2.504 boeken een i
ras de week van 22 tot enm
tgeleend. De meeste boek!
iderland. Daarnaast werdsj
65 Belgen, 1 Zwitser en Ül
'Schatten uit Turkije'
Door Henk Egbers
LEIDEN - Meer dan 20 musea in Turkije, waaronder het
Topkapi-paleis en het mausoleum van Ahmed uit Istanbul,
staan in de periode 22 juni-22 september 410 voorwerpen in
bruikleen af aan het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden.
Koningskop, dioriet, 19 cm, ca. 1900 voor Christus.
Museum voor Antakya.
Minister-president drs. R.
Lubbers zal op 21 juni deze
tentoonstelling, 'Schatten uit
Turkije', officieel openen.
Leiden heeft na Tokio, waar
100.000 mensen kwamen kij
ken, de Europese primeur
van deze expositie. Gemikt
wordt op een massa-bezoek
(de presentatie is daarop af
gestemd), zodat Leiden als
stad er ook een graantje van
meepikt. Vier Nederlandse
multinationle bedrijven
sponseren deze ondernem-
ning.
Thraciërs, Kelten, Chine
zen, Pharao's en vele andere
'vreemde' voorouders met
hun opgegraven schatten
zijn de laatste jaren als
kostbare kleinodiën aan het
museale floodlight blootge
geven en tot massa-con
sumptie-artikel gemaakt.
En ook nu kondigt prof. dr.
G. Verwers, adjunct-direc
teur van het Leidse museum
aan: „We hebben het bureau
Jowa ingehuurd om van de
gecompliceerde inrichting
een kijkspel te maken voor
een breed publiek". Dat kan,
want op 9 april draagt mi
nister Winsemius de gedeel
telijke nieuwbouw van het
museum over aan WVC en
kan er 800 vierkante meter
benut worden voordat de
vaste collectie er in komt.
Brugfunctie
Turkijke, op de grens van
Europa en Azië, heeft ook
cultureel een brugfunctie
vervuld. Er ontstonden veel
mengculturen in dit gebied
van Eufraat en Tigris, waar
de oudst bekende beschavin
gen op aarde - de culturen
van Mesopotamië - geloka
liseerd werden. Opgravin
gen in dat aloude Anatolië
hebben veel aan het licht ge
bracht, vanaf het paleolithi-
cum tot aan het eind van het
Osmaanse rijk. Vindplaat
sen als Cayönü, Cafer
Höyük of Horoztepe zijn in
vakkringen heel befaamd.
Een stad als Troje spreekt
tot de verbeelding van velen.
Het gebied is door verschil
lende 'volken' bezet of be
woond geweest; de Assy-
riërs, Hittieten, Phrygiërs,
Lydiërs, Hellenen, Romei
nen, Seldsjoeken (Turken!)
en Osmanen om er enkele te
noemen. Al die politiek/cul
turele verschillen werden er
min of meer blootgelegd
door opgravingen. In onze
plastic-cultuur bestaat er
grote waardering voor 'de
hoge graad van ontwikke
ling' die er toen al bestond.
De tentoonstelling wordt
gebaseerd op drie periodes.
Onder leiding van dr. F.
Bastet worden de klassieke
mengculturen aan de orde
gesteld. Myceense resten;
Griekse invloeden; Ephese
als vindplaats, etcetera.
Hoewel Bastet opmerkte dat
'de klassieke periode niet zo
goed vertegenwoordigd is'
zijn een kop van Alexander
de Grote in marmer of een
anderhalf meter hoog bron
zen beeld van een rennende
atleet (opgedoken uit de
Aegeische Zee bij Kyme)
heel representatief.
Islam
Drs. J. Teske van het
Haags Gemeentemuseum
heeft de pöst-klassieke pe
riode (Seldsjoek, Osmaans)
onder zich; als de Turken als
een nomadestam uit Cen-
traal-Azië bezit van dit ge
bied nemen. De invloed van
Iran laat zich gelden. Isla
mitische motieven dringen
door in de kunst, die zich nu
ook centreert rond de koran.
Er komt een catalogus van
400 pagina's, waarin alle 410
voorwerpen in vierkleuren
druk staan afgebeeld. De be
geleidende teksten zijn in
het Nederlands, Engels èn
Turks. Verder gaan de Ne
derlandse Spoorwegen het
evenement in hun aanbie
dingen opnemen en zal de
gemeente Leiden voor extra
parkeerruimten zorgdragen,
want de bestaande situatie
bij het museum aan het Ra
penburg biedt weinig moge
lijkheden. Entree gaat ƒ7,50
kosten. Er zijn de gebruike
lijke kortingen. Verder be
staan er plannen bij andere
musea en groepen om op dit
Turkse evenement feeste
lijk, politiek of cultureel in
te haken.
Ikoon van de H.Eudokia, marmer, 66 cm. Byzantijns
11e eeuw. Archeologisch Museum Istanbul.
Handvat in de vorm van een griffioen, brons 15 cm,
ca. 600 voor Christus. Archeologisch Museum Istanbul.
DEN HAAG - De Stichting Vriendenhulp Spastici uit Den Haag,
geruime tijd geleden opgericht met het doel spastici met een in
Amerika ontwikkelde methode aan een menswaardiger bestaan
te helpen, houdt op 9 maart in de Rotterdamse Doelen een bene
fiet gala-avond. Tal van Nederlandse artiesten hebben belange
loos hun medewerking toegezegd.
De opbrengst van de gala
avond is bestemd voor de 17-
jarige Reina Bakker uit het
Friese Sint Jacoba Parochie,
die kort na de gala-avond in
Zwolle zal worden geopereerd.
Na een eerste artikel in deze
krant over de effecten van
ruggemergstimulatie op spas
tici, die na een dergelijke ope
ratie hun bewegingen beter
onder controle hebben en min
der hulpbehoevend zijn, meld
den zich ook uit Zeeland en
West Brabant verschillende
patiënten voor een operatie
aan.
De gala-avond wordt ver
zorgd door Nederlandse ar-
Van onze RTV-redactie
Applaus betekent alles voor
hem, plankenkoorts kent hij
niet, hij houdt van een lolletje,
maar is van nature pessimis
tisch, hij heeft wel eens een
nachtmerrie dat niemand om
hem lacht en hij haat opzien
rond zijn persoon. Dat laatste
lijkt hij echter steeds meer
voor lief te moeten nemen
want Jürgen von der Lippe
(37) is wat je noemt een rij
zende ster aan het Duitse
showfirmament. 'Het trek
paard van de WDR' is hij zelfs
al genoemd.
Op het regionale derde net
van de WDR heeft Von der
Lippe inmiddels furore ge
maakt als showmaster met
zijn programma 'So Isges'.
Daarnaast is de Duitse enter
tainer al geruime tijd in de
weer als schrijver, satiricus en
componist en verwierf hij op
deze gebieden enige bekend
heid via theaterpodia en lang
speelplaten.
Met dit showfenomeen zal
een nog groter publiek de ko
mende weken kennis maken.
Von der Lippe gaat namelijk
een reeks eigen spelprogram-
ma's voor het eerste Duitse net
presenteren onder de titel
'Donnerlippchen'. De eerste
aflevering daarvan was afge-
lopen dinsdag al te zien. De
show is een mengelmoes van
zowat alle spelletjes die tot
nog toe op de buis te zien wa
ren, aan elkaar geweven met
een flinke portie recht-voor-
zijn-raap lol. Von der Lippe
zegt zelf over zijn shows: „We
gaan er iedere keer 45 minuten
nonstop tegenaan. De taarten
zullen in het rond vliegen. De
lol staat overal voorop en we
doen spelletjes die alles over
treffen wat in Duitsland ooit
te zien is geweest".
Muziek
Jürgen von der Lippe heet
eigenlijk Jürgen Dohrenkamp
maar koos voor een artiesten
naam die aansluit bij zijn ge
boortestreek, Lipperland. Hij
werd op 8 juni 1948 in Bad Sal-
zuflen geboren, groeide op in
Aken als de zoon van een bar
keeper en kokkin en studeerde
germanistiek, filosofie en taal
kunde. Het meest werd hij
echter geboeid door het maken
van muziek. Zijn eerste optre
dens gaf Von der Lippe in en
kele folk-clubs in Berlijn. In
1976 begon hij met vier vrien
den een eigen orkest onder de
naam 'Blattschuss' waarmee
hij enkele LP's opnam.
In 1977 verscheen Von der
Lippe voor het eerst op de
beeldschermen als presentator
van 'Pop 77'. Voor de WDR-ra-
dio schreef hij enkele hoorspe
len. Met de rol van huismees
ter in de WWF-Club begon
zijn eigenlijke tv-carrière.
„Ik doe datgene waarvoor ik
denk het meeste talent te heb
ben" zegt de entertainer die
met zijn vrouw, een lerares, in
West-Berlijn woont. „Ik moet
zelf immers ook kunnen la
chen", voegt hij daar onmid-
delijk aan toe. „Het publiek is
heel belangrijk voor me. Dat
heb ik meegekregen van mijn
podium-optredens".
De verschijning van Von
der Lippe heeft op de Duitse tv
inmiddels iets vertrouwds ge
kregen. De presentator stapt
op de buis consequent rond in
tennisschoenen, spijkerbroek
en pullover. „De laatste keer
dat ik een stropdas heb gedra
gen was in de dansschhool",
zegt de entertainer. Zijn baard
beschouwt hij al sinds 1970 als
zijn handelsmerk en wordt
voorlopig dus zeker niet afge
schoren.
Er wordt hem wel eens ver
weten dat zijn grappenmake
rij iets te veel 'onder de gordel'
is, maar daar zit Jürgen hele
maal niet mee. „Integendeel,
het doet me plezier om te zien
hoe verkrampt de mensen
daarop reageren".
tiesten als Lee Towers, Rob de
Nijs, Tineke Schouten, Albert
West, Lobo The Pearls,
Maywood, Vic Nicolson, Gene
Travis, Break Away, het duo
Gerard van Blerk en Theo
Olof. Verder is er een optreden
van het Westlands Dameskoor
en zijn er haarmodeshows van
John Shults en Eddie Uffels,
respectievelijk Nederlands en
wereldkampioen. De presen
tatie is in handen van Edward
Niessing en Joke Bruijs.
Volgens Anneke Bloemhoff,
initiatiefneemster en nu be
stuurslid van de stichting
Vriendenhulp Spastici, moet
particulier het geld voor de
operaties van Nederlandse pa
tiënten worden opgebracht,
omdat de ziekenfondsen deze
kosten (nog) niet vergoeden.
Gesprekken daarover zijn
overigens gaande met staats
secretaris Van der Reijden
(Volksgezondheid) en ver
schillende specialisten in de
Kamer.
De gala-avond in Rotter
dam begint zondag 9 maart om
acht uur. Kaarten (van 25 tot
35) kunnen vanaf 15 februari
worden besteld bij De Doelen,
010 - 13 24 90.
AMSTERDAM (ANP) - De
Friese speelfilm De Droom
van regisseur Pieter Verhoeff
en producent Roeland Ker-
bosch is in Hollywood door de
Southern Californian Motion
Picture Council onderscheiden
met de zogenoemde Golden
Halo (de Gouden Stralen
krans).
Deze organisatie kiest elk
jaar uit de buitenlandse films
die zijn aangemeld voor de
Oscar-verkiezingen één film
waarin de 'ethische en estheti
sche mogelijkheden van het
medium film op bijzondere
wijze tot uiting komen'.
Van 21 tot 28 februari heeft
in het Four Star Theater in
Los Angeles een week van de
Nederlandse film plaats
waarin naast drie documen
taires van Roeland Kerbosch
de speelfilms Ademloos van
Mady Saks, De IJssalon van
Dimitri Frenkel Frank en De
Droom gepresenteerd worden
aan het Amerikaanse publiek.
ctief, een groepering I
iwsch-Vlaanderen sa- F
heeft in de raad van
idatenlijst in voor
in Oostburg.
stburg. Dit signaal 1
t eenmalig zijn", zo wet I
lfegd- j DP-
Het is de bedoeling dat i l
-i van PSP, CPN en PI
nen met mensen uit
:des- en milieubeweging!
andere progressie I
jeperingen, de komen I
ad gaan volgen. Dit s I
«werkingsverband I
t gevoerde beleid kritis.,l
der de loep nemen en 2 I
dig van comments'1 f
orzien. L
„Op grond van de en J
ïgen opgedaan in de ,1
ioe ziiuiigspeiiw"- j
samen werkingsverba
aan niet besluiten da ,1
irkelijk deel te nemen a
gemeenteraadsverkiea f
i van 1990".
MAXI-SINGLES zijn vaak
niet meer dan twee keer het
zelfde nummer, maar dan
een beetje anders en langer.
De disco-mixes zijn inciden
teel leuk, maar maar al te
vaak is het een poging nog
wat extra geld te kloppen uit
een singlesuccesje.
Dat kan in ieder geval van
Johnny Johnny' van Prefab
Sprout niet gezegd worden,
want op deze maxi-single
staat naast 'Johnny Johnny'
(op de elpee 'Steve McQueen'
neet dat nummer nog 'Good
bye Lucille nr. 1' nog een
dikke tien minuten 'pre
viously unreleased, brand-
new songs' van de groep. En
dat maakt deze maxi tot een
interessante plaat, want
Prefab Sprout is hard op
weg een van de belangrijk
ste groepen van de heden
daagse pop te worden.
Nieuw werk is daarom haast
vanzelfsprekend een wel
kome aanvulling op het pop-
nestand.
Eind vorig jaar had ik een
interview met de groep en
toen werd een nieuwe elpee
nangekondigd. Die plaat
was min of meer stiekem
npgenomen. De release van
e Plaat is echter uitgesteld,
omdat de marketing-aspec-
jen toch iets ingewikkelder
Weken te liggen dan Prefab
sprout in zijn enthousiasme
acht. Het zou dus heel goed
unnen dat dit nieuw mate-
'aal van die elpee afkom-
'8 is. Het gaat om drie
Uwe songs: Wigs', 'The
guest who stayed forever' en
'Old spoonface is back'. De
sfeer van de nummers is aan
de ingetogen kant met een
lichte nadruk op elektroni
sche percussie. Het engelen-
stemmetje van Wendy
Smith overheerst en dat
geeft de songs iets dromerigs
mee.
De A-kant, 'Johnny John
ny', is een typisch voorbeeld
de sterke songs, die Sprout-
voorman Paddy MacAloon
keer op keer weet te schrij
ven. Het nummer leidt naar
een natuurlijke climax, die
in de produktie van Thomas
Dolby stereo-pop van het al
lerhoogste niveau betekent.
'Johnny Johnny' is een
schitterend nummer, dat het
verdient een hit te worden,
maar of dat gebeurt is een
vraag, want het werk van
Prefab Sprout is wellicht net
iets te moeilijk voor de door
snee singleconsument of
Hilversumse deejay.
Prefab Sprout: .natuurlijke climax.
IK vraag me wel eens af
welke filosofie er achter die
Amerikaanse aankondi
gingsstickers op platen zit.
Je kent ze wel die hoesver-
pestende plakkers met de
tekst: die en dies new album
includes etc.Dat die stic
ker er na verloop van tijd op
komt als de elpee een paar
hits blijkt te herbergen, valt
nog te plaatsen, maar op
voorhand al een paar num
mers boven de rest uittillen
vind ik vreemd en een beetje
kortzichtig ten opzichte van
de fans en de hoesontwer
per.
De fans zien toch wel dat
het om een nieuwe plaat van
de groep of artiest gaat en de
hoesontwerper heeft zich
juist uitgesloofd om de plaat
op te laten vallen. Een stic
ker die daar nog eens dun
netjes overheen gaat, slaat
mijns inziens nergens op. Of
het zou moeten zijn dat nog
voor het verschijnen van de
plaat al bepaald is welke
nummers hits moeten gaan
worden of welke nummers
je per se goed moet vinden.
Op de hoes van 'Balance of
power', de nieuwe Electric
Light Orchestra-elpee wor
den vier nummer op zo'n
manier aangekondigd. De
fraaie hoes is erdoor verpest
en de sticker onderstreept
alleen maar het voorgepro
grammeerde image van
ELO.
Dit wellicht ietwat ge
zochte gezeur doet echter
niets af aan de kwaliteit van
'Balance of power'. Die kwa
liteit is voor het eerst sinds
lange tijd weer eens hoog bij
ELO. Waar op de vorige
twee elpees 'Time' en 'Secret
messages' de balans nog al
eens doorsloeg naar goed
koop effectbejag, bombast
en al te bekende deunen,
daar heeft deze nieuwe plaat
een evenwichtige opbouw en
daardoor een langere le
vensduur.
Jeff Lynne heeft voor
minder zware orchestraties
gekozen en de teksten zijn
bij lange na niet zo preten
tieus als bijvoorbeeld op 'Ti
me'. Voor die vorige platen
van ELO was ik echt aller
gisch, maar met deze 'Ba
lance of power' kan ik op
zijn minst vrede hebben.
Nummers als 'Is it alright'
(niet terug te vinden in de
aankondigingssticker) en
'Heaven only knows' (idem
dito) blijven al gauw han
gen, terwijl 'Sorrow about to
fall' op aangename wijze
herinnert aan de nostalgi
sche sfeer van 'Showdown'
zonder echter al te zeer een
doublure te zijn.
Opmerkelijk is tenslotte
dat het elektronische geluid
van ELQ door de tijd ach
terhaald is. Was de groep
vroeger een voorloper als
het om verwerken van
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
nieuwe technieken ging,
anno 1986 doet het geluid
van ELO welhaast conven
tioneel aan. Het 'Electric'
kan dus gevoeglijk worden
geschrapt.
NOG ergerlijker dan aan
kondigingsstickers op een
platenhoes of de volmaakte
idioterie van het zinnetje
'See label for sequence' is de
opsomming op de hoes van
de firma's die de instrumen
ten aan de groep geleverd
hebben. Het zal wel geld op
leveren als gemeld wordt
dat de keyboards van Casio
zijn, de drums van Pearl ko
men en dat Ibanez de gita
ren verstrekte. Maar derge
lijke informatie is hooguit
voor andere muzikanten in
teressant. De gewone luiste
raar is met dergelijke non
sens niet gediend en de ver
melding van de sponsors
doet het image van de pop
muziek als zijnde het onaf
hankelijke medium van de
jeugd geen goed.
De Australische groep
Eurogliders heeft niettemin
op de hoes van de elpee 'Ab
solutely!' zo'n twintig vier
kante centimeter voor recla
me-doeleinden ingeruimd.
Waar is de tijd gebleven dat
op platenhoezen nog wel
eens geintjes werden uitge
haald of relevante informa
tie werd geboden?
Eurogliders is trouwens
toch al geen groep, die de be
tekenis van de woorden be
scheidenheid of smaak kent.
De door de platenmaat
schappij verstrekte groeps
biografie staat vol van eigen
dunk. Om van je eigen plaat
te zeggen dat er in pakweg
25 jaar popmuziek nauwe
lijks iets gemaakt is, dat er
bij in de schaduw kan staan,
is vragen om een negatieve
recensie, dus bij deze.
Euroliders behandelt op
'Absolutely!' de diverse as
pecten van een (stukgelo
pen) relatie. Dat heeft Ri
chard Harris (jawel, die ac
teur) al eens eerder en beter
gedaan maar het idee van
Eurogliders is nog wel aar
dig te noemen. De uitwer
king is echter vleesch nog
visch. Enerzijds zijn er
'moeilijke' teksten, ander
zijds is er voortdurend een
zangeres bezig, die probeert
op Pat Benatar te lijken,
maar die niet verder komt
dan het kopiëren van de ba
nale en groteske elementen
van Pat. Geen gevoel voor
drama dus en dus lichtelijk
lachwekkend.
'Absolutely!' staat bol van
de zelfingenomen pop. 'De
band is trots een publiek te
hebben dat in leeftijd va
rieert van 14 tot 40', meldt de
biografie ook nog. Ik denk
dat ook onder de tien en bo
ven de zestig er nog wel
mensen zijn, die dit soort
muziek begrijpen. Je moet
wel erg diep gezonken zijn,
wil je een dergelijk groot
publiek met je muziek wil
len bedienen. 'Absolutely!' is
dan ook niet meer dan een
verzamling grootste gemene
delers zonder reuk of smaak.
Het peil ervan is nog het
best te vergelijken met dat
van de uiterst banale
Australische tv-series, die
Sky Channel pleegt uit te
zenden.
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Supertramp, 13 februari in Rot
terdam (Ahoy) en 18 februari in
Brussel (Vorst)
Lloyd Cole and the Commotions,
13 februari in Urecht (Vreden-
burg) en 15 februari in Nijmegen
(Vereeniging)
Sting, 14, 15 en 16 februari in
Rotterdam (Ahoy)
Sadg, 18,19 en 20 februari in Rot
terdam (Ahoy)
The Alarm, 13 februari in Rot
terdam (Arena)
John Mayall, 28 februari in Am
sterdam (Paradiso)
Simply Red, 17 februari in
Utrecht (Vredenburg)
Burning Spear, 17 februari in
Rotterdam (Arena)
The Bangles, 21 februari in
Utrecht (Vrije vloer) en 23 fe
bruari in Den Haag (Paard van
Troje)
The Smiths, 3 maart in Utrecht
(Vredenburg)
Feargal Sharkey, 4 maart in
Utrecht (Vredenburg)
Accept, 9 maart in Amsterdam
(Edenhal)
Matt Bianco, 29 maart in Nijme
gen (Vereeniging), 2 april in
Utrecht (Vredenburg) en 3 april
in Rotterdam (Doelen)
Steve Marriot, 23 februari in
Middelburg (Cavern)