'Architectuur als imaginaire werkelijkheid' in Middelburg Sollicitatieplicht vrouwen in Capitool 'SPITTING IMAGEPAST IN ENGELSE SATIRE-TRADITIE ZATERDAG 8 FEBRUAR11986 domsrecht Koningin Diana ill Cijfers (1) Cijfers (2) „Televisie Kan met zijn vingers maar beter van carnaval afblijven" Ad Langebent, hoofd KRO-tv van de 'buil' komt boven water. Een detail van een opgedoken bord uit de lading van ruim rwerpen. (foto links). - FOTO'S CHRISTIE'S. AMSTERDAM ir hij weet kennelijk ook waar Nog maar enkele jaren gele- dook hij in de Zuid-Chinese ak op van een oude Aziatische ïizenden stuks porselein uit de atere Overgangsperiode bevat- lading werd bij Christie's ge- :verde maar liefst 6,7 miljoen tsterdamse veilinghuis Chris- e er ook bij de presentatie van jongste vondst een grote hap- i. En uiteraard, het veilighuis jelang bij veel publiciteit in de zeel en geïnteresseerd publiek veiligdagen in april. Veiling- stie's noemt deze veilig van 100.000 stuks Chinees porse- ►ok onvergelijkbaar met soort- lingen in de afgelopen 200 jaar. Nijstad rekent voorzichtig op opbrengst van tussen de tien en joen gulden. Hatcher verwacht :ngst van tussen de vijftien en ljoen gulden. Maar hij is dan :ns een met de Staat der Neder- >esloten contract, voor negentig igenaar van de opbrengst. De sn procent komen aan de Staat •landen. ijk wel ongelukkig met de mbliciteit rond de 'Geldermal- heer Van Dam van het museum hof in Leeuwarden. Het mu- specialiseerd in onder andere ;lein en dus hevig geïnteresseerd jen op de aanstaande veiling, is r veel te hoge prijzen. Toch, on enorme belangstelling die on ze in de VS voor deze vondst be- lagt Van Dam zich af of de we- t van verzamelaars en anti- n zo grote hoeveelheid porselein in nemen. donesische ambassade in Den lt zich nog in het diepste stil- >ver de vraag of de VOC-vondst ationale of in Indonesische wa- gedaan. In dit laatste geval zou ïesische regering haar deel van engst alsnog kunnen opeisen, is valt er veel voor Hatchers uit- >gen dat de Indonesische marine actie naar het wrak natuurlijk ed zou hebben gevonden als die aesische wateren had plaatsge- Een woordvoerdster van de In- he ambassade laat weten dat het ek naar deze zaak in het moeder- niet is afgerond, speet aan deze zaak wekt bij veel sseerden nog wel enige bevreem- imenlijk die van de eigendoms van de vondst. Voorlichter /an het Ministerie van Financiën dat de Staat der Nederlanden is van alle gevonden VOC-sche- hun lading. Dit betekent dat de van scheepswrakken, zoals in het an de 'Geldermalsen', direct ge- oet worden bij de dienst Domei deze staatseigendommen be- 3e praktijk leert echter dat dit et altijd gebeurt, temeer omdat ik buitenlanders betreft die als duikers, bergers en avonturiers gaan naar oude scheepswrakken ral) hun lading. Ook bij de vondst 'Geldermalsen' is het bergings- t met Domeinen pas in een later t gesloten. De Staat, zo is afge- t, krijgt tien procent van de bruto gst van de lading van het VOC- Hatcher en zijn bergingsploeg de negentig procent. ;ens Weeda kan uit het afsluiten contract wel worden afgeleid dat dienst Domeinen er van over- s dat het wrak in internationale n ligt. Dat daaraan ook Hatcher /ijfelt zou volgens Weeda blijken ns aanbod aan het ministerie om ksduikeT de juiste positie van het swrak te laten verifiëren. De goede ïdhouding met de Nederlandse id en zijn blijdschap over het lu- 'e contract dat hij kon afsluiten, Hatcher met de officiële over- i van de opgedoken scheepsbel van eldermalsen' aan de Nederlandse rid. Van onze correspondent Roger Simons LONDEN - Het satiri sche Britse tv-pro- i gramma 'Spitting Ima ge', op zondagavond op je Nederlandse tv te zien, is bezig aan het derde seizoen, maar werkt nu al met 250 pop- pen. De reeks uitge- [beelde politieke en an- i jere bekendheden groeit gestadig aan. Door de mensen van spitting Image' te wor- I jen gekozen om als pop I mee op te treden in hun [show, is een grote eer. J De afbeelding die ze van je maken mag dan nog I zo meedogenloos je fy- hieke en andere opval- I lende curiositeiten on- I derstrepen, als Britse I politicus, show busi- I ness-artiest of lid van I je koninklijke familie I ben je toch altijd liever I in dan uit 'Spitting Ima- ;e'. SDP-leider Dr. David I Owen bekent eerlijk, dat hij het vreselijk naar zou hebben gevonden als hij nooit in Spit ting Image kwam. Toen Leon Brittan nog lid was van het Thatcher-kabinet, vertoonde de pop die hem verbeeldde zich praktisch in elke show. Brittan bleek in die tijd wel een beetje op z'n teentjes ge- I trapt omdat men hem voor- I stelde als een kleine dikkerd, I maar zijn vrouw Diana vond I de Spitting Image-Brittan een I ongemeen goed geslaagde ka- I rikatuur. „Alleen heeft mijn I man nog meer moedervlekjes I op zijn gezicht dan de pop", zegt ze. Bij sommige 'slachtoffers' I van 'Spitting Image' mist het I vitriool zijn uitwerking niet. 1 Paul Daniels, een heel knap I showmannetje (hij is niet be- I flink uit de kluiten ge- I wassen) dat ondermeer voor I de BBC werkt, ergert zich er- I over dat 'zijn' pop in de show I altijd problemen heeft met [haar toupet. Dit haarstukje draait om de haverklap op het [.jppehoofd rond als een tol. I Via 'Spitting Image' kwamen I alle Britten dus aan de weet, [dat Paul Daniels in levende lijve bijna zo kaal is als een biljartbal. 'Spitting Image' spaart nie- Imand, zelfs niet de koningin, Iprins Philip, kroonprins Char- of prinses Diana. De I enorme flaporen van Charles I prikkelen ieders lachlust. IZelfs zijn zoontjes worden af- I geheeld met de enorme oor schelpen van hun pa. Wat ldenkt de Britse koninklijke familie dan wel van die satiri- Ische poppenshow? Volgens leen zegsman van Buckingham [Palace geeft zij nooit commen- [taar op tv-programma's. „Maar het is toch bekend, iat koningin Elizabeth en [haar gezin veel naar de tv kij- |ken. Trekt Spitting Image ge- |regeld hun aandacht?" Ik zeg niet dat zij ernaar [kijken; evenmin zeg ik dat zij ■het nooit een blik waardig [gunnen. Het enige wat ik u [kan vertellen, is dat wij op- [dracht hebben gekregen geen |commentaar te leveren." Ook Downing Street 10, |anbtswoning van premier T'iargaret Thatcher, doet alsof [Spitting Image niet bestaat. No. 10 is een bron van 'Wij maken Thatcher- poppen bij de vleet' verdedigen. Het is duidelijk dat subliminale tv op diverse wijzen kan worden misbruikt voor politieke, commerciële en andere hersenspoelingen. McWhirter besloot dan ook Central Television een proces aan te doen. De uitspraak werd kortgeleden in Londen gedaan. Het gerecht was van oordeel, dat het in dit geval maar een grapje was en ver oordeelde McWhirter zelf tot betaling van de kosten. Eerroofprocessen zouden Central Television veel geld kunnen kosten, maar haar ad vocaten, die elke aflevering van Spitting Image grondig onder de loep nemen, maken zich doorgaans geen grote zor gen. Zij vragen zich trouwens af hoe iemand het zou aandur ven rechtsvervolging in te spannen, omdat de pop die hem of haar verbeeldt in Spit ting Image bekend heeft dat zij een boef of door en door verdorven is. Een dergelijk proces zou allicht voor velen grote nieuwe mogelijkheden openen. De kosten van een eventuele schadeloosstelling zullen in ieder geval maar een klein on derdeel vormen van de totale uitgaven die door Central Te levision worden gedaan om Spitting Image op de buis te kunnen brengen. Mary White- house (76), leidster van VALA, de Nationale Vereniging van Kijkers en Luisteraars, is ze ker niet van plan Central Te levision voor het gerecht te slepen. Vijf van de 250 poppen van 'Spitting Image': de koninklijke familie en het hondje. vele lekken; er wordt dan ook gefluisterd dat de IJzeren Lady zich praktisch dood er gert aan Spitting Image's bij tende spot. „Margaret Thatcher is ho peloos moeilijk om na te boot sen," zeggen Peter Fluck en Roger Law (beiden 44), die voor Spitting Image de 'slachtoffers' uitpikken en de poppen maken. „Ze heeft vier verschillende stemmen: een voor het parlement, een voor de Falkland Eilanden, een voor vraaggesprekken en een, die we het sympathiserende gefluister noemen. Bij deze vier stemmen passen telkens de gelaatstrekken van een heel gewone dame, die weinig ver schilt van de doorsnee winke lende Britse huisvrouw. Wij maken dus Thatcher-poppen bij de vleet." Elke pop kost zo'n duizend pond. Diana maken is nog moeilijker dan Thatcher kari katuriseren. „We hebben al 25 poppen van haar gemaakt, maar onze producer is tot over de oren verliefd op Diana. Hij heeft dan ook vrij geregeld be zwaren tegen de manier waarop wij haar gestalte ge ven." In Groot-Brittannië is 'Spit ting Image' met zo'n 12 mil joen kijkers een van de top pers. De Britten hebben prak tisch allemaal een sterk ont wikkeld gevoel voor humor. Zij zijn dol op politieke satire en karikaturen. Hun cartoon isten zijn de beste van de we reld. Law en Fluck, die door hun 20 medewerkers in Londen Flaw en Luck worden ge noemd, lieten zich voor de techniek inspireren door de Amerikaanse Muppets. Wat hun boetseerwerk betreft, hadden zij geen vreemde in vloeden nodig: zij zijn beiden gewezen cartoonisten en ma ken al jaren karikatuur-pop pen. Hun eerste afbeeldingen van binnen- en buitenlandse politici verschenen in de jaren zeventig op de frontpagina's van het gerenomeerde Lon- dense weekblad The Econo mist. Hoewel Spitting Image wel aan buitenlandse omroepen wordt verkocht, is dit pro gramma vanzelfsprekend in de eerste plaats bestemd voor binnenlandse consumptie. Om Spitting Image ten volle te kunnen waarderen en er echt van te genieten, moet je niet alleen een gedegen kennis hebben van de Engelse taal. Je moet ook zeer goed op de hoogte zijn van de Britse poli tiek en actualiteit. Bovendien komt het er zeer op aan di verse soorten Britse humor te appreciëren en de bedoeling van de satirici te kunnen door zien. Dit soort satire is erg aan actualiteit gebonden. Wat de Britten om de een of de andere reden vandaag bijzonder grappig vinden, doet hen mor gen misschien niet eens meer glimlachen. De fabrikanten van 'Spitting Image' moeten dus telkens hun programma zo actueel mogelijk maken; de laatste aanvullingen en/of wijzigingen worden de zon dagmorgen aangebracht. Wat die ochtend in de kranten staat, speelt vaak nog een rol. Vooral in de eerste serie gingen Law, Fluck en de vele tekstschrijvers van Spitting Image (deze laatsten zijn alle maal journalisten) wel eens te ver met hun satire. Omdat het in Groot-Brittannie uitgezon den wordt door de commer ciële tv, staat Spitting Image onder het directe toezicht van de IBA, de Independent Tele vision Authority, die de be drijvigheid van ITV overkoe pelt en bovendien de zenders in exploitatie heeft. IBA voelde zich in 1984 herhaalde lijk gedwongen de uitzending van bepaalde items uit Spit ting Image-shows te verbie den. Grappen over de konink lijke familie werden in op dracht van de IBA uit het pro gramma verwijderd tot na het bezoek van prins Philip aan Birmingham, waar hij de nieuwe studio's van Central Television kwam inwijden. De IBA gaf ook verbod om be paalde sketches over koningin Elizabeth, prinses Margaret, - FOTOARCHIEF DE STEM premier Thatcher, prins An drew en andere bekende figu ren uit te zenden voor ze gron dig waren gewijzigd. De ma kers van Spitting Image wer den geregeld door de IBA op de vingers getikt omdat ze zo geheten subliminale beelden op het tv-scherm hadden ge flitst. Als je een videoband sterk vertraagd over je tv-scherm laat lopen en je gereed houdt om het beeld te 'bevriezen' tel kens wanneer je iets onge woons merkt, dan kun je eventuele subliminale opna men kristalhelder te voor schijn brengen. In 1984 ver scheen op een gegeven mo ment in een programma van Spitting Image een gekke fo tomontage subliminaal op het scherm. Zij bestond uit het hoofd van Norris McWhirter (toen 58), samensteller en hoofdredacteur van het we reldwijd bekende 'Guinness Book of Records'. McWhirters hoofd prijkte op het lichaam van een (onbekende) naakte vrouw. Een en ander werd pas veel later ontdekt door een jonge neef van McWhirter, die de bewuste aflevering van Spitting Image had opgeno men en nadien op zijn video apparatuur een bepaalde pas sage zocht uit de show. Toen hij zijn oom ervan op de hoogte bracht, werd deze woedend. Norris McWhirter, wiens tweelingbroer Ross in 1975 door de IRA werd ver moord, voert geregeld grote campagnes om zijn rechten te „Wat mijn persoontje be treft, gedragen de makers van Spitting Image zich doorgaans nog vrij behoorlijk", aldus de zeer kritisch aangelegde Mw. Whitehouse, „en over politici of showbusiness-mensen maak ik mij geen zorgen. Maar ik vind het niet eerlijk, dat ze geregeld de koningin aanvallen, die zich niet eens kan verdedigen." Vandaag de dag zijn de Britten zo gewend aan bij tende satire op hun tv, dat Spitting Image nog maar zel den grote opschudding veroor zaakt. Dit betekent meteen, dat ook in Groot-Brittannië de laatste klassieke taboe's en heilige huisjes stilaan ver dwijnen. Vooral de hogere middenstand vindt de konink lijke familie en de politici toch maar niks. Alleen de arbei dersklasse is nog geneigd op de knieën te vallen voor leden van het koningshuis. Peter Fluck en Roger Law zijn zeer tevreden met dit re sultaat van de 'opvoeding' die zij hun landgenoten proberen te geven. „Onze Elizabeth II- pop kan haar gelaat op drie verschillende manieren in de plooi leggen", zegt het Spitting Image-duo. „Dat is twee uit drukkingen meer dan die van onze echte koningin. Bekende personen, of het nu leden van het koningshuis zijn of niet, verdienen niet beter dan door ons over de hekel te worden gehaald. „Maar omdat wij een gron dige afkeer koesteren voor lie den die menen dat zij ons moe ten vertellen hoe wij moeten leven en wat wij moeten doen, hebben wij het vooral gemunt op het gezag. Iedere aflevering van Spitting Image is een nieuwe poging om Groot-Brit- tanniës establishment aan het verstand te brengen, dat ons land niet meer wordt bevolkt door kruipdieren." Van een onzer verslaggevers MIDDELBURG - Architec ten en beeldend kunstenaars uit verschillende landen leg- Sen in het Middelburgs Ab- dijcomplex de laatste hand aan hun installaties, beelden en sculpturen, die de jaar lijkse kunstmanifestatie Fo- nun moeten illustreren. 'Ar chitectuur als imaginaire merkelijkheid' is ditmaal het thema. Onder die noemer tinden van zaterdag tot en met woensdag ceh groot aantal workshops, 'eaingen en audio-visuele Presentaties in de Zeeuwse De organisator, de Zeeuwse Stichting Forum, stelt de deelnemers en be zoekers 'heftige, doch inte ressante' discussies in het t'ooruitzicht. Centraal staan jkze keer de architecten en beeldend kunstenaars Nigel Coates, Coop Himmelblau, Anne en Patric Poirier, Cor nelius Rogge, Pjotr Müller, Alfred Eikelenboom en Luc Deleu. Ze zijn niet alleen met beelden en installaties verte genwoordigd, maar houden °°k lezingen en staan open jr°or discusssies. Het publiek *an niet alleen met hen in contact treden, maar ook sa- "ten met hen aan de slag tij dens de workshops. De Forum-manifestatie heeft, wat het tijdstip be treft, het karakter van een inhaalmanouvre. De mani festatie wordt jaarlijks in de herst georganiseerd, maar het afgelopen jaar moest men het af laten weten we gens het ontbreken van vol doende financiële garanties. Inmiddels is men met de subsidiegevers -er waren vooral problemen met WVC- in het reine gekomen. Reden waarom het gebeuren nu alsnog in de voorjaarsva kantie plaatsvindt. De thema-keuze vindt deze keer zijn grondslag in de vervaging van de grenzen tussen architectuur en beel dende kunst. Forum brengt beide disciplines nu samen met het doel een zo breed mogelijk scala van diverse stromingen en opvattingen aan bod te laten komen. De historische bebouwing van de Zeeuwse hoofdstad dient als decor voor deze wissel werking tussen eigentijdse kunstopvattingen. Continental Video uit Antwerpen verzorgt in de Kuiperspoort, waar de meeste activiteiten plaats vinden, dagelijks een beeld- verslag van de gebeurtenis sen. De kunstenaars maken zelf ook video-filmpjes en Tony Goossens legt inter- vieuws met hen op beeld band vast. Verder is een Franse televisieploeg aan wezig voor een reportage over de manifestatie. Continental Video docu menteerde ook de vorige manifestatie, 'Forum en scè ne' op video. De filmpjes, die daaruit zijn voortgekomen, gaan binnenkort circuleren in het Nederlands museum- en video-circuit. Ze worden dit jaar ook nog vertoond op festivals in Wenen en Genè- ve. De manifestatie wordt za terdagmiddag geopend door ir. Jean Leering. Hij houdt dan een rede over het thema in de Koorkerk. De deelne mende kunstenaars leiden elk dagelijks een workshop, waaraan iedere geïnteres seerde mee kan doen. Verder geven ze lezingen en dia presentaties over eigen werk. Anne en Patrick Poirier willen tijdens hun workshop met de deenemers een beel dende taal ontwikkelen die verlost is van de 'tirannie van de tijd en de strakke re gels van de logica'. Daarbij wordt vooral uitgegaan van archeologische en mytholo gische tekens in heden en verleden. Ze moeten leiden tot een 'dialoog met het on derbewuste'. Tijdens de workshop van Coop Himmelblau wordt ge werkt aan een model voor een 'open huis'. De deelne mers aan de workshop van Cornelius Rogge houden zich bezig met het opzoeken van 'ieders specifieke maateen- heid'. Pjotr Müller gaat in op de vraag 'waarom een beeld een huis moet zijn?'. Daarbij betrekt hij ook de rol van de ornamentiek. tijdens de workshop van Nigel Coates werkt men aan ideeën voor een cathedraal voor het jaar 2000, die niet noodzakelijker wijs een religieuze functie hoeft te vervullen. Forum heeft een program ma-boekje uitgegeven, waarin de activiteiten van een uitvoerige toelichting worden voorzien. Daarvoor en ook voor andere informa tie kan men contact opne men met Maria Rosa Boe zem, telefoon 01180-28301, 36355 of -tijdens de manifes tatie zelf- 33095. Ook na de manifestatie blijven de beel den nog een tijdje in het Ab dijcomplex. Men kan daar dan nog tot 9 maart terecht. Een deel van de tentoon stelling in Middelburg. - FOTO WILLEM MIERAS 'Het wassende water' wint het ruim van 'De appelgaard'. Deze twee Nederlandse series werden in hetzelfde tijdsbestek geprogrammeerd, zodat de kijker wel automatisch tot een kwaliteitsvergelijking gebracht wordt. 'De appelgaard', die de KRO op zondagavond vertoont, viel al direct door de mand. De kijkdichtheid was slechts 28.3 en de waardering 6.7, dus onder het gemiddelde. Later trokken de cijfers wel wat bij, maar een glorieuze jubileumserie is het niet geworden. De NCRV-serie 'Het wassende water' op de dinsdagavond had bij de eerste aflevering een kijkdichtheid van 38 (5.2 miljoen mensen) en een waardering van 7.0. Bij de tweede aflevering waren de cijfers gestegen tot 39% en 7.2. De voorkeur voor 'Het wassende water' is begrijpelijk en terecht. De sfeer is Hollands, herkenbaar en goed volgehouden. Kitty Courbois is monumentaal aanwezig als de bitse moeder Beijen. De dialogen zijn kort en bitter. Zwartgalligheid en wantrouwen zijn de rode draad in de serie. In het dagblad 'Trouw' wordt de roman van Herman de Man als feuilleton gebracht, even bonkig en cynisch als de tv-serie. De snauwerige dialogen van Herman de Man betekenen een stap vooruit in het Hollandse drama, waarin breedsprakigheid altijd de storende factor is. Geëist zou moeten worden dat de volgende Nederlandse serie geheel zonder dialoog gemaakt wordt, zodat men in Hilversum eindelijk beseft welke kracht stilte en een gelaatsuitdrukking kunnen hebben. Enige tijd geleden werd gemeld dat de tv-shows met ingebouwde loterij voor het goede doel zelf afgleden naar een noodlijdend niveau. Nu blijkt echter dat 'Wedden dat' van Jos Brink alle records heeft gebroken. 'Wedden dat' werd bekeken door 6% miljoen kijkers, die het een waardering van maar liefst 7.5 gaven. De helft van Nederland keek er dus naar. De formule van de weddenschappen slaat kennelijk aan. Wat was er allemaal te zien in de afgelopen weken? Johnny Kraaykamp, die een weddenschap verloor en bij Jos thuis moest gaan afwassen.Martine Bijl die in de Arnhemse schouwburg als garderobejuffrouw moest gaan spelenEn Ed Nijpels die in een dierenasiel een dag lang hokken moest gaan schoonmaken. Vorige week werden twijfels geuit over de betrouwbaarheid van 'Wedden dat'. Er moesten in de uitzending spontaan Chinezen gevonden worden die het Wilhelmus wilden komen zingen. Spontaan? Verschillende Chinese inwoners van ons land hadden voor de uitzending al een briefje gekregen met daarop de tekst van het volkslied zodat ze flink konden lepetelen. Geruchten over vooropgezette spontaniteit doken ook op in de tijd van 'Babbelonië'. De AVRO is niettemin dolblij met het onverwachte show en we hoeven er niets eens meer om te wedden dat Brink in de toekomst met zijn spelletje terugkomt. De merkwaardigste uitzending van de afgelopen week was het 'Profvoetbalgala van het jaar', dat maandag door de KRO werd uitgezonden. Kees Jansma had zich in een in een pak met vest geperst om deze happening van de VVCS, de club van beroepsvoetballers, te presenteren. Eerst werd een filmpje getoond over de geschiedenis van de voetbal-vakbond. Ondanks de Polygoon- stem van Philip Bloemendaal bleek het een Socutera-uitzending te zijn over een bedreigde groep mensen. Arme kerels die door schaamteloze KNVB- bestuurders werden gedwongen in korte broekjes achter een bal aan te hollen. In de zaal zaten echter Vedetten in keurige pakken, die moeite hadden met de scherp bedoelde voorzetten die Jansma vanaf het podium gaf. Helemaal gênant werd het toen Gerard Cox als scheidsrechter Jan Koning (een spits gevonden variatie op Jan Keizer, de grote arbiter) een conference gaf die hem op elke sauwelavond in Zuid- Nederland de alerlaatste plaats op zou leveren. Zijn grappen over scheidsrechters Van Swieten en Van Ettekhoven (die ooit iets verkeerds tegen een Marokkaan heeft gezegd) raakten kant noch wal. Toen de prijs uitgereikt moest worden aan de beste scheidsrechter van 1985 vroeg Gerard Cox: „Waaruit bestaat die onderscheiding eigenlijk? Is het een Gouden Hondelul?" De Nederlandse scheidsrechters waren furieus. Ze voelden zich schandalig behandeld. Net als Harry Slinger trouwens, die met zijn groep Drukwerk uit de uitzending was geknipt en van de Telegraaf een hele pagina kreeg om uit te leggen waarin hij bij de KRO een steen door de ruit had gegooid. Voetballers, scheidsrechters, popmusici en kijkers zijn het er over eens dat de Gouden Hondelul alsnog uitgereikt moet worden. De winnaars zijn (ex aequo)Gerard Cox en Kees Jansma!!! HILVERSUM ANP) - De uitzending van de NOS-televisieru- briek Het Capitool is zondag (Nederalnd 2,12.00 uur) geheel ge wijd aan de 'sollicitatieplicht voor vrouwen'. Aan de discussie onder leiding van Maartje van Weegen wordt deelgenomen door M. Grietje-van Hout van de Stichting Vrije Vrouwen, het PvdA-Tweede Kamerlid J. van Nieuwenhoven en R. ten Hagen van het CDA Vrouwenberaad. KRO's Brandpunt-zondageditie besteedt zondag (17.35-18.55 uur, Nederland 1) aandacht aan de uitslag van de verkiezingen op de Filipijnen en de gevolgen daarvan voor het land. Verder komt het veertigjarig bestaan van de PvdA aan bod en het car naval dat zuidelijk Nederland weer op zijn kop zet. Een impres sie uit Maastricht. De sportonderwerpen: een verslag van de topper Liverpool- Manchester uit het Engelse voetbal en de bekendmaking van het meest toeschouwers-vriendelijke stadion van Nederland. In het VARA-radioprogramma De Rooie Haan wordt zater dag (Radio 2, 12.03 uur) gepraat met staatssecretaris Brokx van volkshuisvesting, het VVD-Eerste Kamerlid Geertsema en het PvdA-Tweede Kamerlid Zijlstra. Voorts is een discussie te ho ren tussen staatssecretaris De Graaf van sociale zaken en FNV- voorzitter Pont.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 31