'Architectuur als imaginaire werkelijkheid' in Middelburg
Sollicitatieplicht
vrouwen in Capitool
'SPITTING IMAGEPAST IN ENGELSE SATIRE-TRADITIE
ZATERDAG 8 FEBRUAR11986
domsrecht
Koningin
Diana
ill
Cijfers (1)
Cijfers (2)
„Televisie Kan met zijn vingers maar beter
van carnaval afblijven"
Ad Langebent, hoofd KRO-tv
van de 'buil' komt boven water.
Een detail van een opgedoken
bord uit de lading van ruim
rwerpen. (foto links).
- FOTO'S CHRISTIE'S. AMSTERDAM
ir hij weet kennelijk ook waar
Nog maar enkele jaren gele-
dook hij in de Zuid-Chinese
ak op van een oude Aziatische
ïizenden stuks porselein uit de
atere Overgangsperiode bevat-
lading werd bij Christie's ge-
:verde maar liefst 6,7 miljoen
tsterdamse veilinghuis Chris-
e er ook bij de presentatie van
jongste vondst een grote hap-
i. En uiteraard, het veilighuis
jelang bij veel publiciteit in de
zeel en geïnteresseerd publiek
veiligdagen in april. Veiling-
stie's noemt deze veilig van
100.000 stuks Chinees porse-
►ok onvergelijkbaar met soort-
lingen in de afgelopen 200 jaar.
Nijstad rekent voorzichtig op
opbrengst van tussen de tien en
joen gulden. Hatcher verwacht
:ngst van tussen de vijftien en
ljoen gulden. Maar hij is dan
:ns een met de Staat der Neder-
>esloten contract, voor negentig
igenaar van de opbrengst. De
sn procent komen aan de Staat
•landen.
ijk wel ongelukkig met de
mbliciteit rond de 'Geldermal-
heer Van Dam van het museum
hof in Leeuwarden. Het mu-
specialiseerd in onder andere
;lein en dus hevig geïnteresseerd
jen op de aanstaande veiling, is
r veel te hoge prijzen. Toch, on
enorme belangstelling die on
ze in de VS voor deze vondst be-
lagt Van Dam zich af of de we-
t van verzamelaars en anti-
n zo grote hoeveelheid porselein
in nemen.
donesische ambassade in Den
lt zich nog in het diepste stil-
>ver de vraag of de VOC-vondst
ationale of in Indonesische wa-
gedaan. In dit laatste geval zou
ïesische regering haar deel van
engst alsnog kunnen opeisen,
is valt er veel voor Hatchers uit-
>gen dat de Indonesische marine
actie naar het wrak natuurlijk
ed zou hebben gevonden als die
aesische wateren had plaatsge-
Een woordvoerdster van de In-
he ambassade laat weten dat het
ek naar deze zaak in het moeder-
niet is afgerond,
speet aan deze zaak wekt bij veel
sseerden nog wel enige bevreem-
imenlijk die van de eigendoms
van de vondst. Voorlichter
/an het Ministerie van Financiën
dat de Staat der Nederlanden
is van alle gevonden VOC-sche-
hun lading. Dit betekent dat de
van scheepswrakken, zoals in het
an de 'Geldermalsen', direct ge-
oet worden bij de dienst Domei
deze staatseigendommen be-
3e praktijk leert echter dat dit
et altijd gebeurt, temeer omdat
ik buitenlanders betreft die als
duikers, bergers en avonturiers
gaan naar oude scheepswrakken
ral) hun lading. Ook bij de vondst
'Geldermalsen' is het bergings-
t met Domeinen pas in een later
t gesloten. De Staat, zo is afge-
t, krijgt tien procent van de bruto
gst van de lading van het VOC-
Hatcher en zijn bergingsploeg de
negentig procent.
;ens Weeda kan uit het afsluiten
contract wel worden afgeleid dat
dienst Domeinen er van over-
s dat het wrak in internationale
n ligt. Dat daaraan ook Hatcher
/ijfelt zou volgens Weeda blijken
ns aanbod aan het ministerie om
ksduikeT de juiste positie van het
swrak te laten verifiëren. De goede
ïdhouding met de Nederlandse
id en zijn blijdschap over het lu-
'e contract dat hij kon afsluiten,
Hatcher met de officiële over-
i van de opgedoken scheepsbel van
eldermalsen' aan de Nederlandse
rid.
Van onze correspondent
Roger Simons
LONDEN - Het satiri
sche Britse tv-pro-
i gramma 'Spitting Ima
ge', op zondagavond op
je Nederlandse tv te
zien, is bezig aan het
derde seizoen, maar
werkt nu al met 250 pop-
pen. De reeks uitge-
[beelde politieke en an-
i jere bekendheden
groeit gestadig aan.
Door de mensen van
spitting Image' te wor-
I jen gekozen om als pop
I mee op te treden in hun
[show, is een grote eer.
J De afbeelding die ze van
je maken mag dan nog
I zo meedogenloos je fy-
hieke en andere opval-
I lende curiositeiten on-
I derstrepen, als Britse
I politicus, show busi-
I ness-artiest of lid van
I je koninklijke familie
I ben je toch altijd liever
I in dan uit 'Spitting Ima-
;e'.
SDP-leider Dr. David
I Owen bekent eerlijk, dat hij
het vreselijk naar zou hebben
gevonden als hij nooit in Spit
ting Image kwam. Toen Leon
Brittan nog lid was van het
Thatcher-kabinet, vertoonde
de pop die hem verbeeldde
zich praktisch in elke show.
Brittan bleek in die tijd wel
een beetje op z'n teentjes ge-
I trapt omdat men hem voor-
I stelde als een kleine dikkerd,
I maar zijn vrouw Diana vond
I de Spitting Image-Brittan een
I ongemeen goed geslaagde ka-
I rikatuur. „Alleen heeft mijn
I man nog meer moedervlekjes
I op zijn gezicht dan de pop",
zegt ze.
Bij sommige 'slachtoffers'
I van 'Spitting Image' mist het
I vitriool zijn uitwerking niet.
1 Paul Daniels, een heel knap
I showmannetje (hij is niet be-
I flink uit de kluiten ge-
I wassen) dat ondermeer voor
I de BBC werkt, ergert zich er-
I over dat 'zijn' pop in de show
I altijd problemen heeft met
[haar toupet. Dit haarstukje
draait om de haverklap op het
[.jppehoofd rond als een tol.
I Via 'Spitting Image' kwamen
I alle Britten dus aan de weet,
[dat Paul Daniels in levende
lijve bijna zo kaal is als een
biljartbal.
'Spitting Image' spaart nie-
Imand, zelfs niet de koningin,
Iprins Philip, kroonprins Char-
of prinses Diana. De
I enorme flaporen van Charles
I prikkelen ieders lachlust.
IZelfs zijn zoontjes worden af-
I geheeld met de enorme oor
schelpen van hun pa. Wat
ldenkt de Britse koninklijke
familie dan wel van die satiri-
Ische poppenshow? Volgens
leen zegsman van Buckingham
[Palace geeft zij nooit commen-
[taar op tv-programma's.
„Maar het is toch bekend,
iat koningin Elizabeth en
[haar gezin veel naar de tv kij-
|ken. Trekt Spitting Image ge-
|regeld hun aandacht?"
Ik zeg niet dat zij ernaar
[kijken; evenmin zeg ik dat zij
■het nooit een blik waardig
[gunnen. Het enige wat ik u
[kan vertellen, is dat wij op-
[dracht hebben gekregen geen
|commentaar te leveren."
Ook Downing Street 10,
|anbtswoning van premier
T'iargaret Thatcher, doet alsof
[Spitting Image niet bestaat.
No. 10 is een bron van
'Wij maken Thatcher-
poppen bij de vleet'
verdedigen. Het is duidelijk
dat subliminale tv op diverse
wijzen kan worden misbruikt
voor politieke, commerciële en
andere hersenspoelingen.
McWhirter besloot dan ook
Central Television een proces
aan te doen. De uitspraak
werd kortgeleden in Londen
gedaan. Het gerecht was van
oordeel, dat het in dit geval
maar een grapje was en ver
oordeelde McWhirter zelf tot
betaling van de kosten.
Eerroofprocessen zouden
Central Television veel geld
kunnen kosten, maar haar ad
vocaten, die elke aflevering
van Spitting Image grondig
onder de loep nemen, maken
zich doorgaans geen grote zor
gen. Zij vragen zich trouwens
af hoe iemand het zou aandur
ven rechtsvervolging in te
spannen, omdat de pop die
hem of haar verbeeldt in Spit
ting Image bekend heeft dat
zij een boef of door en door
verdorven is. Een dergelijk
proces zou allicht voor velen
grote nieuwe mogelijkheden
openen.
De kosten van een eventuele
schadeloosstelling zullen in
ieder geval maar een klein on
derdeel vormen van de totale
uitgaven die door Central Te
levision worden gedaan om
Spitting Image op de buis te
kunnen brengen. Mary White-
house (76), leidster van VALA,
de Nationale Vereniging van
Kijkers en Luisteraars, is ze
ker niet van plan Central Te
levision voor het gerecht te
slepen.
Vijf van de 250 poppen van 'Spitting Image': de koninklijke familie en het hondje.
vele lekken; er wordt dan ook
gefluisterd dat de IJzeren
Lady zich praktisch dood er
gert aan Spitting Image's bij
tende spot.
„Margaret Thatcher is ho
peloos moeilijk om na te boot
sen," zeggen Peter Fluck en
Roger Law (beiden 44), die
voor Spitting Image de
'slachtoffers' uitpikken en de
poppen maken. „Ze heeft vier
verschillende stemmen: een
voor het parlement, een voor
de Falkland Eilanden, een
voor vraaggesprekken en een,
die we het sympathiserende
gefluister noemen. Bij deze
vier stemmen passen telkens
de gelaatstrekken van een heel
gewone dame, die weinig ver
schilt van de doorsnee winke
lende Britse huisvrouw. Wij
maken dus Thatcher-poppen
bij de vleet."
Elke pop kost zo'n duizend
pond. Diana maken is nog
moeilijker dan Thatcher kari
katuriseren. „We hebben al 25
poppen van haar gemaakt,
maar onze producer is tot over
de oren verliefd op Diana. Hij
heeft dan ook vrij geregeld be
zwaren tegen de manier
waarop wij haar gestalte ge
ven."
In Groot-Brittannië is 'Spit
ting Image' met zo'n 12 mil
joen kijkers een van de top
pers. De Britten hebben prak
tisch allemaal een sterk ont
wikkeld gevoel voor humor.
Zij zijn dol op politieke satire
en karikaturen. Hun cartoon
isten zijn de beste van de we
reld.
Law en Fluck, die door hun
20 medewerkers in Londen
Flaw en Luck worden ge
noemd, lieten zich voor de
techniek inspireren door de
Amerikaanse Muppets. Wat
hun boetseerwerk betreft,
hadden zij geen vreemde in
vloeden nodig: zij zijn beiden
gewezen cartoonisten en ma
ken al jaren karikatuur-pop
pen. Hun eerste afbeeldingen
van binnen- en buitenlandse
politici verschenen in de jaren
zeventig op de frontpagina's
van het gerenomeerde Lon-
dense weekblad The Econo
mist.
Hoewel Spitting Image wel
aan buitenlandse omroepen
wordt verkocht, is dit pro
gramma vanzelfsprekend in
de eerste plaats bestemd voor
binnenlandse consumptie. Om
Spitting Image ten volle te
kunnen waarderen en er echt
van te genieten, moet je niet
alleen een gedegen kennis
hebben van de Engelse taal. Je
moet ook zeer goed op de
hoogte zijn van de Britse poli
tiek en actualiteit. Bovendien
komt het er zeer op aan di
verse soorten Britse humor te
appreciëren en de bedoeling
van de satirici te kunnen door
zien.
Dit soort satire is erg aan
actualiteit gebonden. Wat de
Britten om de een of de andere
reden vandaag bijzonder
grappig vinden, doet hen mor
gen misschien niet eens meer
glimlachen. De fabrikanten
van 'Spitting Image' moeten
dus telkens hun programma
zo actueel mogelijk maken; de
laatste aanvullingen en/of
wijzigingen worden de zon
dagmorgen aangebracht. Wat
die ochtend in de kranten
staat, speelt vaak nog een rol.
Vooral in de eerste serie
gingen Law, Fluck en de vele
tekstschrijvers van Spitting
Image (deze laatsten zijn alle
maal journalisten) wel eens te
ver met hun satire. Omdat het
in Groot-Brittannie uitgezon
den wordt door de commer
ciële tv, staat Spitting Image
onder het directe toezicht van
de IBA, de Independent Tele
vision Authority, die de be
drijvigheid van ITV overkoe
pelt en bovendien de zenders
in exploitatie heeft. IBA
voelde zich in 1984 herhaalde
lijk gedwongen de uitzending
van bepaalde items uit Spit
ting Image-shows te verbie
den.
Grappen over de konink
lijke familie werden in op
dracht van de IBA uit het pro
gramma verwijderd tot na het
bezoek van prins Philip aan
Birmingham, waar hij de
nieuwe studio's van Central
Television kwam inwijden. De
IBA gaf ook verbod om be
paalde sketches over koningin
Elizabeth, prinses Margaret,
- FOTOARCHIEF DE STEM
premier Thatcher, prins An
drew en andere bekende figu
ren uit te zenden voor ze gron
dig waren gewijzigd. De ma
kers van Spitting Image wer
den geregeld door de IBA op
de vingers getikt omdat ze zo
geheten subliminale beelden
op het tv-scherm hadden ge
flitst.
Als je een videoband sterk
vertraagd over je tv-scherm
laat lopen en je gereed houdt
om het beeld te 'bevriezen' tel
kens wanneer je iets onge
woons merkt, dan kun je
eventuele subliminale opna
men kristalhelder te voor
schijn brengen. In 1984 ver
scheen op een gegeven mo
ment in een programma van
Spitting Image een gekke fo
tomontage subliminaal op het
scherm. Zij bestond uit het
hoofd van Norris McWhirter
(toen 58), samensteller en
hoofdredacteur van het we
reldwijd bekende 'Guinness
Book of Records'. McWhirters
hoofd prijkte op het lichaam
van een (onbekende) naakte
vrouw. Een en ander werd pas
veel later ontdekt door een
jonge neef van McWhirter, die
de bewuste aflevering van
Spitting Image had opgeno
men en nadien op zijn video
apparatuur een bepaalde pas
sage zocht uit de show.
Toen hij zijn oom ervan op
de hoogte bracht, werd deze
woedend. Norris McWhirter,
wiens tweelingbroer Ross in
1975 door de IRA werd ver
moord, voert geregeld grote
campagnes om zijn rechten te
„Wat mijn persoontje be
treft, gedragen de makers van
Spitting Image zich doorgaans
nog vrij behoorlijk", aldus de
zeer kritisch aangelegde Mw.
Whitehouse, „en over politici
of showbusiness-mensen
maak ik mij geen zorgen.
Maar ik vind het niet eerlijk,
dat ze geregeld de koningin
aanvallen, die zich niet eens
kan verdedigen."
Vandaag de dag zijn de
Britten zo gewend aan bij
tende satire op hun tv, dat
Spitting Image nog maar zel
den grote opschudding veroor
zaakt. Dit betekent meteen,
dat ook in Groot-Brittannië de
laatste klassieke taboe's en
heilige huisjes stilaan ver
dwijnen. Vooral de hogere
middenstand vindt de konink
lijke familie en de politici toch
maar niks. Alleen de arbei
dersklasse is nog geneigd op
de knieën te vallen voor leden
van het koningshuis.
Peter Fluck en Roger Law
zijn zeer tevreden met dit re
sultaat van de 'opvoeding' die
zij hun landgenoten proberen
te geven. „Onze Elizabeth II-
pop kan haar gelaat op drie
verschillende manieren in de
plooi leggen", zegt het Spitting
Image-duo. „Dat is twee uit
drukkingen meer dan die van
onze echte koningin. Bekende
personen, of het nu leden van
het koningshuis zijn of niet,
verdienen niet beter dan door
ons over de hekel te worden
gehaald.
„Maar omdat wij een gron
dige afkeer koesteren voor lie
den die menen dat zij ons moe
ten vertellen hoe wij moeten
leven en wat wij moeten doen,
hebben wij het vooral gemunt
op het gezag. Iedere aflevering
van Spitting Image is een
nieuwe poging om Groot-Brit-
tanniës establishment aan het
verstand te brengen, dat ons
land niet meer wordt bevolkt
door kruipdieren."
Van een onzer verslaggevers
MIDDELBURG - Architec
ten en beeldend kunstenaars
uit verschillende landen leg-
Sen in het Middelburgs Ab-
dijcomplex de laatste hand
aan hun installaties, beelden
en sculpturen, die de jaar
lijkse kunstmanifestatie Fo-
nun moeten illustreren. 'Ar
chitectuur als imaginaire
merkelijkheid' is ditmaal het
thema. Onder die noemer
tinden van zaterdag
tot en met woensdag
ceh groot aantal workshops,
'eaingen en audio-visuele
Presentaties in de Zeeuwse
De organisator, de
Zeeuwse Stichting Forum,
stelt de deelnemers en be
zoekers 'heftige, doch inte
ressante' discussies in het
t'ooruitzicht. Centraal staan
jkze keer de architecten en
beeldend kunstenaars Nigel
Coates, Coop Himmelblau,
Anne en Patric Poirier, Cor
nelius Rogge, Pjotr Müller,
Alfred Eikelenboom en Luc
Deleu.
Ze zijn niet alleen met
beelden en installaties verte
genwoordigd, maar houden
°°k lezingen en staan open
jr°or discusssies. Het publiek
*an niet alleen met hen in
contact treden, maar ook sa-
"ten met hen aan de slag tij
dens de workshops.
De Forum-manifestatie
heeft, wat het tijdstip be
treft, het karakter van een
inhaalmanouvre. De mani
festatie wordt jaarlijks in de
herst georganiseerd, maar
het afgelopen jaar moest
men het af laten weten we
gens het ontbreken van vol
doende financiële garanties.
Inmiddels is men met de
subsidiegevers -er waren
vooral problemen met WVC-
in het reine gekomen. Reden
waarom het gebeuren nu
alsnog in de voorjaarsva
kantie plaatsvindt.
De thema-keuze vindt
deze keer zijn grondslag in
de vervaging van de grenzen
tussen architectuur en beel
dende kunst. Forum brengt
beide disciplines nu samen
met het doel een zo breed
mogelijk scala van diverse
stromingen en opvattingen
aan bod te laten komen. De
historische bebouwing van
de Zeeuwse hoofdstad dient
als decor voor deze wissel
werking tussen eigentijdse
kunstopvattingen.
Continental Video uit
Antwerpen verzorgt in de
Kuiperspoort, waar de
meeste activiteiten plaats
vinden, dagelijks een beeld-
verslag van de gebeurtenis
sen. De kunstenaars maken
zelf ook video-filmpjes en
Tony Goossens legt inter-
vieuws met hen op beeld
band vast. Verder is een
Franse televisieploeg aan
wezig voor een reportage
over de manifestatie.
Continental Video docu
menteerde ook de vorige
manifestatie, 'Forum en scè
ne' op video. De filmpjes, die
daaruit zijn voortgekomen,
gaan binnenkort circuleren
in het Nederlands museum-
en video-circuit. Ze worden
dit jaar ook nog vertoond op
festivals in Wenen en Genè-
ve.
De manifestatie wordt za
terdagmiddag geopend door
ir. Jean Leering. Hij houdt
dan een rede over het thema
in de Koorkerk. De deelne
mende kunstenaars leiden
elk dagelijks een workshop,
waaraan iedere geïnteres
seerde mee kan doen. Verder
geven ze lezingen en dia
presentaties over eigen
werk.
Anne en Patrick Poirier
willen tijdens hun workshop
met de deenemers een beel
dende taal ontwikkelen die
verlost is van de 'tirannie
van de tijd en de strakke re
gels van de logica'. Daarbij
wordt vooral uitgegaan van
archeologische en mytholo
gische tekens in heden en
verleden. Ze moeten leiden
tot een 'dialoog met het on
derbewuste'.
Tijdens de workshop van
Coop Himmelblau wordt ge
werkt aan een model voor
een 'open huis'. De deelne
mers aan de workshop van
Cornelius Rogge houden zich
bezig met het opzoeken van
'ieders specifieke maateen-
heid'. Pjotr Müller gaat in op
de vraag 'waarom een beeld
een huis moet zijn?'. Daarbij
betrekt hij ook de rol van de
ornamentiek. tijdens de
workshop van Nigel Coates
werkt men aan ideeën voor
een cathedraal voor het jaar
2000, die niet noodzakelijker
wijs een religieuze functie
hoeft te vervullen.
Forum heeft een program
ma-boekje uitgegeven,
waarin de activiteiten van
een uitvoerige toelichting
worden voorzien. Daarvoor
en ook voor andere informa
tie kan men contact opne
men met Maria Rosa Boe
zem, telefoon 01180-28301,
36355 of -tijdens de manifes
tatie zelf- 33095. Ook na de
manifestatie blijven de beel
den nog een tijdje in het Ab
dijcomplex. Men kan daar
dan nog tot 9 maart terecht.
Een deel van de tentoon
stelling in Middelburg.
- FOTO WILLEM MIERAS
'Het wassende water' wint
het ruim van 'De
appelgaard'. Deze twee
Nederlandse series werden
in hetzelfde tijdsbestek
geprogrammeerd, zodat de
kijker wel automatisch tot
een kwaliteitsvergelijking
gebracht wordt. 'De
appelgaard', die de KRO op
zondagavond vertoont, viel
al direct door de mand. De
kijkdichtheid was slechts
28.3 en de waardering 6.7,
dus onder het gemiddelde.
Later trokken de cijfers
wel wat bij, maar een
glorieuze jubileumserie is
het niet geworden.
De NCRV-serie 'Het
wassende water' op de
dinsdagavond had bij de
eerste aflevering een
kijkdichtheid van 38 (5.2
miljoen mensen) en een
waardering van 7.0. Bij de
tweede aflevering waren
de cijfers gestegen tot 39%
en 7.2.
De voorkeur voor 'Het
wassende water' is
begrijpelijk en terecht. De
sfeer is Hollands,
herkenbaar en goed
volgehouden. Kitty
Courbois is monumentaal
aanwezig als de bitse
moeder Beijen. De
dialogen zijn kort en bitter.
Zwartgalligheid en
wantrouwen zijn de rode
draad in de serie. In het
dagblad 'Trouw' wordt de
roman van Herman de
Man als feuilleton
gebracht, even bonkig en
cynisch als de tv-serie.
De snauwerige dialogen
van Herman de Man
betekenen een stap vooruit
in het Hollandse drama,
waarin breedsprakigheid
altijd de storende factor is.
Geëist zou moeten worden
dat de volgende
Nederlandse serie geheel
zonder dialoog gemaakt
wordt, zodat men in
Hilversum eindelijk beseft
welke kracht stilte en een
gelaatsuitdrukking
kunnen hebben.
Enige tijd geleden werd
gemeld dat de tv-shows
met ingebouwde loterij
voor het goede doel zelf
afgleden naar een
noodlijdend niveau. Nu
blijkt echter dat 'Wedden
dat' van Jos Brink alle
records heeft gebroken.
'Wedden dat' werd
bekeken door 6% miljoen
kijkers, die het een
waardering van maar
liefst 7.5 gaven. De helft
van Nederland keek er dus
naar.
De formule van de
weddenschappen slaat
kennelijk aan. Wat was er
allemaal te zien in de
afgelopen weken? Johnny
Kraaykamp, die een
weddenschap verloor en
bij Jos thuis moest gaan
afwassen.Martine Bijl
die in de Arnhemse
schouwburg als
garderobejuffrouw moest
gaan spelenEn Ed
Nijpels die in een
dierenasiel een dag lang
hokken moest gaan
schoonmaken.
Vorige week werden
twijfels geuit over de
betrouwbaarheid van
'Wedden dat'. Er moesten
in de uitzending spontaan
Chinezen gevonden
worden die het Wilhelmus
wilden komen zingen.
Spontaan? Verschillende
Chinese inwoners van ons
land hadden voor de
uitzending al een briefje
gekregen met daarop de
tekst van het volkslied
zodat ze flink konden
lepetelen.
Geruchten over
vooropgezette spontaniteit
doken ook op in de tijd van
'Babbelonië'. De AVRO is
niettemin dolblij met het
onverwachte show en we
hoeven er niets eens meer
om te wedden dat Brink in
de toekomst met zijn
spelletje terugkomt.
De merkwaardigste
uitzending van de
afgelopen week was het
'Profvoetbalgala van het
jaar', dat maandag door de
KRO werd uitgezonden.
Kees Jansma had zich in
een in een pak met vest
geperst om deze happening
van de VVCS, de club van
beroepsvoetballers, te
presenteren.
Eerst werd een filmpje
getoond over de
geschiedenis van de
voetbal-vakbond.
Ondanks de Polygoon-
stem van Philip
Bloemendaal bleek het een
Socutera-uitzending te zijn
over een bedreigde groep
mensen. Arme kerels die
door schaamteloze KNVB-
bestuurders werden
gedwongen in korte
broekjes achter een bal
aan te hollen.
In de zaal zaten echter
Vedetten in keurige
pakken, die moeite hadden
met de scherp bedoelde
voorzetten die Jansma
vanaf het podium gaf.
Helemaal gênant werd het
toen Gerard Cox als
scheidsrechter Jan Koning
(een spits gevonden
variatie op Jan Keizer, de
grote arbiter) een
conference gaf die hem op
elke sauwelavond in Zuid-
Nederland de alerlaatste
plaats op zou leveren.
Zijn grappen over
scheidsrechters Van
Swieten en Van
Ettekhoven (die ooit iets
verkeerds tegen een
Marokkaan heeft gezegd)
raakten kant noch wal.
Toen de prijs uitgereikt
moest worden aan de beste
scheidsrechter van 1985
vroeg Gerard Cox:
„Waaruit bestaat die
onderscheiding eigenlijk?
Is het een Gouden
Hondelul?"
De Nederlandse
scheidsrechters waren
furieus. Ze voelden zich
schandalig behandeld. Net
als Harry Slinger
trouwens, die met zijn
groep Drukwerk uit de
uitzending was geknipt en
van de Telegraaf een hele
pagina kreeg om uit te
leggen waarin hij bij de
KRO een steen door de ruit
had gegooid.
Voetballers,
scheidsrechters, popmusici
en kijkers zijn het er over
eens dat de Gouden
Hondelul alsnog uitgereikt
moet worden. De winnaars
zijn (ex
aequo)Gerard Cox
en Kees Jansma!!!
HILVERSUM ANP) - De uitzending van de NOS-televisieru-
briek Het Capitool is zondag (Nederalnd 2,12.00 uur) geheel ge
wijd aan de 'sollicitatieplicht voor vrouwen'. Aan de discussie
onder leiding van Maartje van Weegen wordt deelgenomen
door M. Grietje-van Hout van de Stichting Vrije Vrouwen, het
PvdA-Tweede Kamerlid J. van Nieuwenhoven en R. ten Hagen
van het CDA Vrouwenberaad.
KRO's Brandpunt-zondageditie besteedt zondag (17.35-18.55
uur, Nederland 1) aandacht aan de uitslag van de verkiezingen
op de Filipijnen en de gevolgen daarvan voor het land. Verder
komt het veertigjarig bestaan van de PvdA aan bod en het car
naval dat zuidelijk Nederland weer op zijn kop zet. Een impres
sie uit Maastricht.
De sportonderwerpen: een verslag van de topper Liverpool-
Manchester uit het Engelse voetbal en de bekendmaking van
het meest toeschouwers-vriendelijke stadion van Nederland.
In het VARA-radioprogramma De Rooie Haan wordt zater
dag (Radio 2, 12.03 uur) gepraat met staatssecretaris Brokx van
volkshuisvesting, het VVD-Eerste Kamerlid Geertsema en het
PvdA-Tweede Kamerlid Zijlstra. Voorts is een discussie te ho
ren tussen staatssecretaris De Graaf van sociale zaken en FNV-
voorzitter Pont.