Broeder Leonard van Taizé, pelgrim in een ander Amerika Haiti Menselijk dorp Pelgrimage Brief Luisteren Op ieder Haïtiaans kerkhof staat in ecu hoek een veelal ver. vallen, scheefhangend kruis. Het is levensgevaarlijk om aan te komen of het te verslo ren, want het is het teken van Baron Samedi, de voedoegeea van het kerkhof en het doden rijk. In 'De komedianten' waarin Graham Greene de ter- reur van de tontons macouit ten behoeve van Framjot (Papa Doe) Duvalier beschrijft, duidt hij het wrede staatshoofd aan piet 'Baron'. Het volk kende hem duistere machten toe; voodoo omzwachtelde zijn terreur. Er staan meer dan vijf. tigduizend kruizen op de ven van mensen die door Doe zijn vermoord. Hij had daarvoor zijn beulen: Lucknei Chambronne, opperhoofd de tontons macoute en Roger Lafontant, een voormalig legei arts die in het kamp Fort Di manche in de Haïtiaanst hoofdstad foltering tot een ver fijnde kunst ontwikkelde. Aan de voet van de berg di bekroond wordt door een ele gant hotel, Castel Haïti, ligt eet ouder hotel, dat in koloniale stijl is opgetrokken en dat Olaf- son heet. Daar schreef Green het boek 'De Komediantei dat, met Elizabeth Taylor Richard Burton in de hoofdrol len, een opmerkelijke film verde. Voor Petit Pierre, soort Haïtiaanse Henk van do Meijden, heeft de journalist Aubelin Joli model gestaan, dit later (Greene was in 1966 Haïti) moedige kritiek leverdi op de excessen van het regiert van de oude tiran Duvalier de zomer van 1975 kwam bijna dagelijks langs Olafsoi om de berg te beklimmen nar Mon Rève, waar Joris Cuppei toen bezig was het Creools, nog ongeschreven taal, schrift te zetten. Dat was zijl droom. Confraters dachlti over andere aspecten van eet bijna hopeloze taak: hoe trekjt een zo arm, hongerend, uitge buit en gehavend volk uit moeras? In Castel Haïti kon me verschansen tegen de sro righeid en de stank van de moede. De bedelaars begelt den me naar boven en ze vroe gen geld omdat ze, naar ze bi weerden, voor me gebeden han den of zulks ter plekke wilds doen. „Och papa", riepen „laat ons toch niet verhonji ren!" Wat moet je dan doe» Ze een weesgegroetje laten bid den voor een halve dollar? Papa Doc lag toen al tijd op het kerkhof en Doc was een jaartje of vier prt sident voor het leven. Men it toen: het klimaat wordt milder. Baby Doc had eind '1 immers de bloedkraan vu Luckner Chambronne d draaid, die tegenover de keil van Sint Jozef tegen een scht mele vergoeding en een g' matensap halve liters bloed scharminkels van negers tap» om dat aan Amerikaans bloedbanken te verkopei Chambronne, opperbeul van 4 tontons macoute, mocht geen lijken meer leveren vod de snijtafels van Amerikaans instellingen van welensctof Lijkenhandel, dat was w geen werk voor een mini» van binnenlandse zaken en dt fensie. Op Haïti kan alles, zolanf het maar niet deugt. De w« men kruipen uit de mond vt talloze slachtoffers van een tionale plaag, maar een nats nale ontwurmingscampagr' dat kan niet. De mensen mi* ten arm en ziek blijven. Vro» wen baren soms haar kinder» onder een boom, als ze op zijn naar de markt, waar kind de hele dag blijft en borstvoeding krijgt, om avonds de urenlange tocht nJ1 huis te maken. Als het dan nog leeft hebb» we met een sterk kindje te t»s ken. Slechts de helft van de kic deren overleeft het eerste vensjaar. Alles kan. In een i kenhuis in de provincie werd' armen en benen afgezet zond' verdoving. Smalle bedjes den door drie man beslapen middelste met het hoofd tus» de twintig tenen van zijn bur Slaven voor de plantages I» Dominicaanse republiek l{l! ren een dikke tachtig dollar f' seizoen op. Hoeveel Cf bronne kreeg voor zijn lij" weet ik niet. X_jt is een tijd geweest drommen Japanse zake Europese en Amerikaar bedrijfsleven kwamen b Tegenwoordig zijn de r< omgekeerd. De Japanse hebben hun huiswerk z< gemaakt dat de leermee weleer nu graag bij hén afkijken. Of de Europese of An bezoeker in korte tijd w greep krijgt op de Japar benadering is de vraag. H. Hoksbergen van Phi gaf de groep Nederland journalisten die hij onla de volgende overweging dagen Japan is kort gen een verhaal over te kuni schrijven". Bij deze. Tekst en fot Louis van de SCHOOLTIJD in groep tieners is ondei zwarte uniformen er nen. Maar een midd ner schudt misprijzei „Ze dragen geen petti ik nog op school zat wagen zonder pet op komen". Is Japan aan het verai lingen lijken soms met ie te zoeken naar scheurtje ren discipline van deze ving. Alleen daardoor lijl die Japan als economise is geworden, nog te stuite Komen de jongeren stand tegen de onderwijs de vrouwen haar rol op I althans in het openbare 1 teren? Wil de Japanse ai delijk eens wat meer vrije Inderdaad, de Japanne anderen, bevestigt de B prof. Robert Ballon, sind en directeur van een ma tuut aan de Sophia Univc Maar: „Mijn studenten anders dan die van tien jt verschilden op hun beui van die van twintig jaar g zijn niet minder Japans d jaar geleden." De tekentafel lijkt er nie zijn gekomen toen Tokic nu is: met 12 miljoen in\ 2000 vierkante kilomete grootste steden ter were traditionele laagbouw, fal toren zijn schijnbaar wil kaar gepropt. Van verkeersopstoppii nauwelijks sprake. De me geven wijselijk de voorkt dergrondse. Bij honderdel men de 'sarari-men', de werkers, zich na één of t 's ochtends de straat op. notiseerd leger, hetzelfde hetzelfde koffertje in de met ferme pas en strakk laatste honderden meters toorstoel af. Autowegen en spoorb. zich op verschillende niv stad. Het verkeer dendert slaapkamers en achterl went. Maar de smog die nenstad bedekt, ontbreel men. Dat is wel anders gev geleden stuurden bemid hoofdstedelingen hun kim tig naar het platteland om komen. De witte doekjes die ners nu nog voor de mom ben dus niets meer van do lucht. Ze dragen ze omda zijn en niemand willen besl 1 Het Duitse 'Wirtschaft: bleekt bij de prestaties d economie de laatste veertij leverd. Pas in 1868, het be genaamde Meiji-revolutie Shoguns werden afgezet ere hersteld, maakte Japan het zelf gekozen isoleme langgerekte wedren het trialiseerde westen in te h Zonder erg veel indust volkomen berooid door vergissing uit de Japans* joeg deze maatschappij tweede wereldoorlog óp economische wereldmacht.— De Japanner behoort nil ucr aarde. Maar zelfs de I land zullen de Nederlands I benijden om zijn doorzon™ panners moeten met hun I woekeren met de ruimte. I met z'n allen ook nog 11 willen wonen in wat je hi I z°u kunnen noemen. Een g I als half Nederland met st I miljoenensteden als Tokj* I Osaka, Kioto, Nagoja en K I Eén van de gevolgen I menklontering is dat bil woonruimte onvoorstelbaai I worden. Een vierkante met I p1 'larfje Tokio kost ongevj Een vier-kamer-bungalow huurt 'downtown' moet brengen van meer dan twe U -7.500) per maand. Met 8e* dat wel. Oerhalve wonen de mee; (,naar onze maatstaven) du ^krompen, vaak op uren nun werk omdat het dichte met te betalen is. In Osaka, waar het vlie jasje groeit, wordt serieus Jongerenbijeenkomst in Barcelona. Zeven jaar in de keuken van de hel wijken van moderne en welvarende wereldste den aan het verloederen waren en dat er zich een nieuw proletariaat aan het vormen was. Daarom werd broeder Leonard in 1978 door zijn gemeenschap naar New York gestuurd om er de stichting van een fratemiteit voor te bereiden. „Ik heb dagen door die stad gezworven. Zoeken nieuwkomers normaal naar een plaats waar het goed en comfortabel wonen is, ik zocht naar de allerbelabberste plek. In 'Hells kitchen' was een gebouw van achttien appar tementen waarin drie personen woonden. De eigenaar van het gebouw was verdwenen en dan valt het bezit automatisch toe aan het stadsbestuur. Niet nodig te zeggen hoe ver waarloosd het was. Het werd vooral gebruikt door hoeren en junks. Ik heb dat gebouw ge kraakt. Na veertien dagen arriveerden twee medebroeders. We zijn begonnen het gebouw wat op te kalefateren. We nodigden andere bewoners in de buurt, die in net zulke trooste loze puinhopen woonden, uit op een praatje en een kopje koffie; we vroegen of ze soms zin hadden ook in het kraakpand te komen wo nen. Het waren vooral mensen van de laatste immigratiegolf: Portoricanen, Dominicanen, maar ook ouden van dagen, vooral Ieren die altijd in die buurt hadden gewoond. En dan waren er mensen die juist deze buurt hadden gekozen om te zoeken naar nieuwe levensstij len, homo's evengoed als jongelui van betere afkomst. Het kwam tot oprichting van een woning coöperatie. We kwamen elke woensdag bij el kaar. Dat zijn goede gesprekken geworden. Daaruit is de renovatie van het hele gebouw voortgekomen. We betaalden elkaar huur om de kosten te dekken. We onderhandelden met het stadsbestuur om er te mogen blijven. Na bijna drie jaar vechten werd het gebouw aan de coöperatie te koop aangeboden voor 250 dollar per appartement." De koop werd gesloten en dat gebeurde daarna met nog vier gebouwen in 'Hells kit chen'. Het was geen vooropgezet doel geweest van de Taizé-broeders, maar ze raakten op deze manier goed thuis in de krottenbuurt. Broeder Leonard: „We hebben getracht van dat gebouw een dorp te maken waar de men selijke relaties een beetje goed zouden zijn te midden van een stad die onmenselijk is. Eén keer heb ik een ervaring opgedaan die werke lijk mijn hele persoonlijke bestaan aan het wankelen bracht. Wij woonden vlak bij het grote busstation in de 42-ste straat. Ik kwam daar eens midden in de nacht, zo rond drie uur, aan met de bus van een bezoek aan een bisschop in Connetticut. Het was bitterkoud, zo koud dat de stad de hallen van het station had opengesteld voor de zwervers en daklo zen. De hallen zaten vol met honderden men sen. Ze lagen zomaar op de grond of zaten half rechtop, half naakt, veel alcoholisten en veel geestelijk gestoorden die door iedereen zijn verstoten. Waar men stond, deed men zijn behoeften. Er hing een ondraaglijke stank. Het was echt een hel. Ik ben er even stil blijven staan en heb mezelf gevraagd: zou ik hier een uur kunnen blijven, bij deze mensen in deze hel. Ik kon het niet. Wat is je leven dan eigenlijk wel waard? Het was een zeer moeilijk moment voor mij." De onmenselijkheid van de grote stad: die heeft broeder Leonard in New York tot op het bot ervaren. „De mensen zijn er volslagen individualistisch, de armen in wijken als 'Hells kitchen' net zo goed als de welgestelden in Manhattan. Maar in wijken als 'Hells kit chen' zie je geen enkele waardigheid meer, geen menselijke waardigheid, alleen maar gla zige ogen. En ook de jongeren, die er neerstrij ken, streven uitsluitend en alleen hun eigen doel na. In New York ben je in competitie met de duivel. Dat is een 'ander' Amerika, dat Europa nauwelijks kent." Toch heeft broeder Leonard niet alleen maar hopeloosheid ervaren. De Taizé-broe ders organiseerden met de plaatselijke kerken in hun buurt een avondgebed, dat elke avond in een van de kerken plaats had. Daaruit groeide de organisatie van een 'pelgrimage van verzoening' in New York. De pelgrimage is een beproefd middel van Taizé om zaken los te maken en in beweging te brengen. In 1980 en 1981 verzocht het aartsbisdom New York de broeders om voor het hele bisdom De paus en Roger Schutz hebben elkaar al vaker ontmoet. 's Zomers 3000 a 4000jongeren per week in Taizé. - foto taizé communauté zo'n pelgrimage te organiseren. Dat resul teerde in een stoet mensen die met brandende kaarsen vanuit 25 kerken optrokken naar de St.Patrick-kathedraal. Dat bracht mensen met elkaar in contact. Dit sloeg over naar andere steden. „We hebben twee tot drie broeders ge heel vrij moeten maken om aan alle verzoeken uit heel de VS voor een pelgrimage en/of spreekbeurten voor priesters en predikanten te voldoen. Zo ontdekten we plaatsen van hoop in Amerika. Vandaar dat ik mijn boek 'Pelgrimage in een ander Amerika' heb ge noemd." Voor broeder Leonard is New York intus sen verleden tijd. De komende twee jaar ligt zijn werkterrein weer in Europa. Hij gaat zich werpen op de uitwerking van een idee dat is geboren uit de laatste grote jongerenbijeen komsten in Madras (India) en Barcelona en dat rond moet zijn wanneer in de zomer van 1987 in Taizé zelf een wereldwijde jongeren bijeenkomst zal plaats hebben. Dat idee is de oprichting van een 'Intercontinentale Raad van Samen Delen'. Taizé wil geen eigen beweging zijn, maar wortelen in de bestaande kerken. Dat is in we zen ook de boodschap aan de jongeren die in groten getale het hele jaar door wel de ge meenschap in Taizé weten te vinden met hun levens- en religieuze vragen, maar van de kerk in hun eigen omgeving zijn vervreemd. Om die boodschap duidelijk te maken hebben de broeders van 1977 af elk jaar tussen kerst en oud en nieuw ergens in Europa in samenwer king met de plaatselijke kerken een ontmoe ting voor jongeren op touw gezet. De eerste werd destijds gehouden in Breda. Vanuit die bijeenkomsten schreef Roger Schutz steeds een brief aan de wereld, geïnspireerd door wat hij en zijn medebroeders hadden ervaren ge durende de tijd dat de woonden in de plaats waar de jaarlijkse bijeenkomst werd gehou den. Madras was in 1985 de eerste bijeenkomst buiten Europa. Deze had als motto: 'pelgri mage van vertrouwen op aarde', want de laat ste jaren dringt zich in de ontmoetingen in Taizé het thema van de solidariteit steeds ster ker op de voorgrond. En juist de ervaringen in de krottenwijken van Madras heeft Roger Schutz en zijn medebroeders tot een vastbera den voornemen gebracht: „Er moet toch iets te doen zijn aan de armoede. Vele mensen zijn ontmoedigd geraakt; armen zelf en mensen in de rijke landen die nauwelijks effect zien van hulp. Het moet echter mogelijk zijn dat gel den op de juiste plaatsen aankomen. En de gevoeligheid die christenen in de loop van hun geschiedenis hebben ontwikkeld voor gerech tigheid, mag niét verloren gaan." In zijn brief uit Madras heeft Roger Schutz zijn idee ontwikkeld tot oprichting van een wereldwijde raad voor samendelen. Dat idee stelt hij ter discussie aan de jongeren die in de zomer van 1987 naar Taizé willen komen. Schutz constateert dat de oproepen tot hulp en voor collectes steeds talrijker worden, maar dat mensen tegelijkertijd terughoudender zijn geworden. De vrees dat gelden niet of onvol doende de hulpbehoevenden bereiken, wordt algemener. Nodig is derhalve dat zekerheid ontstaat welke acties en collectes betrouwbaar zijn. Een wereldomvattend orgaan moet dat vertrouwen gaan stichten. Het is niet de bedoeling nieuwe hulpacties op touw te zetten; datgene wat bestaat en steun verdient, daar moet de energie aan wor den besteed. Daartoe moet zo spoedig moge lijk in elk continent een secretariaat in het le ven worden geroepen dat mensen, met name jongeren, hiervoor warm maakt. Deze secreta riaten mogen op geen enkele wijze geld aanne men voor zichzelf. De kosten moeten worden verdiend door een gemeenschap die de taak op zich neemt. Daar ligt de komende jaren ook weer het werk van broeder Leonard. Waar dat precies zal zijn, weet hij nog niet. Dat de Taizé-gemeenschap het Europese se cretariaat het liefst in Warschau zou willen in stalleren, spreekt de duidelijke taal dat solida riteit alle grenzen te boven gaat, niet in de laatste plaats die van de machtsblokken van oost en west. Broeder Schutz en een medebroeder te midden van kinderen uit de sloppenwijken van Madras. Broeder Leonard voor jongeren die het in de kerken niet goed meer konden vinden. Goed, jaarlijks rond de Paastijd trokken al duizenden middelbare scholieren een paar dagen door het Oostbra bantse land op weg naar Den Bosch, met el kaar pratend over allerlei levensvragen, toen in de jaren 1965/1966 Taizé pas door jonge ren werd ontdekt. Maar terwijl de interesse voor de Pax Christi-voettocht in de jaren ze ventig alsmaar terugliep en de tocht vorig jaar wegens gebrek aan voldoende belangstelling zelfs een zachte dood stierf, kan Taizé de toe loop amper verwerken. „Wij hebben nog nooit zoveel jeugd gehad als in de zomer van 1985. In augustus hadden we 3000 tot 4000 jongeren per week bij ons", zegt de gereformeerde broeder Leonard, een Amsterdammer die in 1963 intrad in de oecu menische gemeenschap, waarvan inmiddels protestantse en katholieke mannen uit twintig vershillende landen deel uitmaken. Broeder Leonard - „achternamen doen we bij ons niet aan"- was onlangs even in Ne derland in verband met een boek dat hier bin nenkort van hem uitkomt. 'Pelgrim in een an der Amerika' heet dat boek en daarin be schrijft hij acht jaar leven en werken in dat deel van New York dat ter plaatse 'Hells kit chen' ofwel 'de keuken van de hel' wordt ge noemd. 'Hells kitchen', op loopafstand van het stinkendrijke Manhattan, is een spook- buurt van grotendeels verlaten en vervallen flatgebouwen, waarin hoertjes, alcoholisten en drugverslaafden een heenkomen zoeken, maar waar ook jongeren heen trekken die in New York hopen door te breken als artiest. De oecumenische gemeenschap van Taizé telt op het ogenblik ongeveer tachtig leden, van wie de helft daar ook woont en werkt. De overige leden leven en werken in groepjes van een paar man in de krottenwijken van Tokio, Seoul, Calcutta, Chittagong, Nairobi en Ala- gounhas (Brazilië). „De bedoeling van ons is om op die manier ons oor te luisteren te leg gen bij de problemen van deze tijd", legt broe der Leonard uit. In de jaren zeventig begon het tot de wereld door te dringen dat eertijds achtenswaardige 7atv weinig als jongeren de weg weten te vinden naar de kerk, zo gemakkelijk vinden ze die naar Taizé, een dorpje in Bourgondië halverwege Dijon en Lyon. Al zo'n twintig jaar. De oecumenische gemeenschap van Taizé, gesticht door Roger Schutz, is een begrip voor velen die op zoek zijn naar de zin van hun bestaan. Broeder Leonard, afkomstig uit Amsterdam, trad in 1963 in na kunstgeschiedenis gestudeerd te hebben aan de Vrije Universiteit en de Katholieke Universiteit Nijmegen. De afgelopen zeven jaar heeft hij met een paar medebroeders geleefd en gewerkt in 'de keuken van de hel' in New York. Van zijn helse ervaringen én de tekentjes van hoop die hij er desondanks bespeurd heeft, verschijnt binnenkort een boek in Nederland. Op doorreis naar Taizé was hij onlangs even in Breda. Door Jan Bouwmans „VOOR de Rooms-Katholieke Kerk heeft de oecumene absolute prioriteit". Dit heeft paus Johannes Paulus II ver klaard in India. Zo sterk heeft hij het nog nooit gezegd. Het kan een opsteker zijn voor de Nederlandse afvaardiging van de hervormde, gereformeerde en Evangelisch-Lutherse kerk die volgende maand in Rome het oecumenische ge sprek voortzetten dat vorig jaar in Utrecht begon tijdens het bezoek van de paus aan ons land. Maar niet minder werpt het zijn schaduw vooruit op het bezoek dat de paus in oktober zal bren gen aan de oecumenische gemeenschap van Taizé in Frankrijk, gesticht en ge leid door broeder Roger Schutz. Als aartsbisschop van Krakow verbleef de paus al twee keer in de van huis uit pro testantse kloostergemeenschap van Tai zé. Wat heeft Taizé dat de gevestigde christe lijke kerken steeds meer lijkt te ontglippen Want waar het kerkvolk steeds meer vergrijst, blijkt de oecumenische gemeenschap van Tai zé juist voor de jeugd een trekpleister te zijn. Dat is des te opvallender als men de teloor gang van de Pax Christi-voettochten in Ne derland beschouwt, ooit ook een brandpunt

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 28