w. 'Kaaiendonk' op de Avenida Guararapès ODIGING DDELBARE CHE ïLDING NIEUWE NGEN 1' A64 NTE OOSTBURG ruari 1986 organiseert de ge- samenwerking met de Rijks ;n voorlichtingsavond voor ize voorlichtingsavond vangt n wordt gehouden in hotel van Breskens", Grote Kade irs worden de onderstaande ield: iNDERNEMEN A Berkhoudt (distriktshoofd IIJKS NIJVERHEIDSDIENST :LE BEDRIJVEN? Treurniet (nijverheidsconsu- INDER STAATSGARANTIE van Marion (hootd organisa- Zuid) DUKTIE AUTOMATISERING IJVEN /an Duren (hoofd afd. techn. i) nkele medewerkers van de tooi uit Eindhoven aanwezig lingen kunt u vragen stellen van wethouder J.P.S.A. Tho- meente voorzitter is. Ook kan funktionarissen van de RND sseld worden. en doel de ontwikkeling van e bedrijven in de nijverheid te ndere belangstellenden zijn bij te wonen. leester en ders van Oostburg Spijkerboer, burgemeester se, secretaris IE aan Braziliaans carnaval denkt, denkt vooral aan Rio de Janeiro. Ten onrechte, want niet alleen in de miljoenenstad aan de voet van de Corcovado wordt dit volksfeest gevierd. En elders gebeurt dat vaak, aldus lieden die het weten kunnen, veel beter dan in Rio de Janeiro. Want in Rio is het carnaval de laatste decennia langzaam maar zeker, onder invloed van de commercie en het toerisme, afgegleden naar een platvloerse eruptie van geweld en dronkenschap. Stem-redacteur Ad Burger maakte carnaval mee in een gebied waar het nog redelijk 'puur' gevierd wordt: Recife en Olinda in de noordoostelijke deelstaat I Pernambuco. te Schoondijke 1986 neeft een tweejarige oplei- oorwaarden: diploma Ma- um LBO-B niveau. >ol: Dr. Huizingastraat 28, Schoondijke, tel. 01173- itelefoon directeur: 01170- iboekje wordt op verzoek :n. naart a.s. School open van in van 19.00-21.00 uur. Door Ad Burger ZOALS zovelen die rond de carna- valstijd in Brazilië verzeild raken, ben ook ik van plan geweest de da gen voor Aswoensdag in Rio de Ja neiro door te brengen. De verhalen over de vele vechtpartijen en bero vingen met vaak dodelijke afloop nam ik maar op de koop toe, want carnaval in Rio is iets, zo had ik tenminste in tal van toeristische brochures gelezen, dat je minstens eens in je leven moet meemaken. Dat ik er uiteindelijk toch niet de car navalsdagen heb doorgebracht, heeft een aantal oorzaken. Hoe hard ik ook pro beer, twee maanden tevoren kan ik met geen mogelijkheid meer een hotelkamer reserveren. Nou is dat op zich nog geen probleem. Ik kan natuurlijk op de bon nefooi naar Rio trekken en hopen dat daar zich iemand mijn lot zou aantrek ken. Of ik kan de raad van een collega opvolgen, die mij zeer welgemeend advi seerde om 'net als alle Brazilianen te doen: knip een oliedrum open en ga daarin liggen slapen'. De voornaamste reden dat ik Rio de Janeiro tijdens carnaval inruil voor de noordoostelijke miljoenenstad Recife is dat ik, overal waar ik in Brazilië kom, het advies krijg om vooral niet naar Rio te gaan. Het is daar met die dagen echt le vensgevaarlijk, zo krijg ik te horen. Bo vendien is het carnaval aldaar, verzekert men mij keer op keer, allang niet meer het échte carnaval. Het feest is te zeer ge commercialiseerd, eten en drinken zijn -zeker naar Braziliaanse maatstaven- haast niet te betalen en bovendien kom je er alleen maar buitenlandse toeristen tegen; de meeste inwoners van Rio ver huren met die dagen hun woning en vluchten de stad uit. Dat die waarschu wingen niet eens overdreven zijn, wordt later duidelijk, als ik tijdens carnaval tal van inwoners van Rio de Janeiro tegen kom die juist 2300 kilometer naar het noorden zijn gereisd om het 'pure' carna val mee te maken. Daarnaast, zo wordt al snel duidelijk, biedt Recife nog het voordeel dat je er langzaam maar zeker kunt wennen aan het carnavalsgeweld. Zeven dagen voor carnavalszaterdag wordt daar het offi ciële startschot gegeven voor de semana pre-carnavalesca: een week waarin de plaatselijke verenigingen, orkesten en es- colas de samba alvast warmdraaien en tfaarin het handjevol buitenlanders dat Recife en nabuurgemeente Olinda met carnaval bezoekt, kan wennen aan de ze den en gewoonten en - minstens zo be langrijk aan de temperatuur, die in de maand februari gemiddeld 30°C be draagt. En carnaval vieren in die omstan digheden vereist natuurlijk wel enige aanpassing van iemand die van huis uit gewend is het feest te ondergaan bij een klimaat dat zich rond het vriespunt be vindt. Recife betekent overigens niet de eer ste kennismaking met carnaval op zijn Braziliaans. In Belém, gelegen aan de monding van de Amazone, ben ijc eerder getuige van een openbare repetitie van een bateria, de lokale variant van de Ne derlandse drumband. Het is een wonder baarlijke en vooral oorverdovende ge beurtenis. Het gezelschap staat opgesteld op een binnenplaats van een verveloos café-restaurant. Het ensemble bestaat uit zo'n zeventig muzikanten, die allemaal gekleed gaan in hetzelfde T-shirt met de opdruk van de sponsornaam: Sapataria Leao de Öiiro, Schoenmakerij De Gou den. Leeuw. Op aanwijzing van een be jaarde neger die een treffende gelijkenis met wijlen Count Basie vertoont, begin nen de muzikanten met het maken van lawaai. Het geluid doet - zeker als je er Je hebt feestvierders die hun bivak opslaan in de onmiddetijke nabijheid van de plaats waar ze hun laatste danspas sen hebben gezet. - fotoap Waar in Rio de Janeiro deelname alleen is weggelegd voor langbenige en fraai gevormde mulattasmag in Recife iedereen, dik of dun, mooi of lelijk, in de optocht meelopen. - foto ad burger Carnaval bij dertig graden De piemen, straten en stranden worden tijdens het carnaval in Brazilië overspoeld door horden uitzinnige feestvierders die het op een dansen zetten alsof hun leven ervan afhangt. fotoupi een eind vandaan gaat staan - nog het meest denken aan een op volle toeren draaiende drukpers. Na vijf minuten kabaal, blaast Basie op een scheidsrechtersfluitje, waarna de bateria als één man stopt, om het vervol gens als één man op een drinken te zet ten. Dat ritueel herhaalt zich nog ver schillende malen, met als enige resultaat dat de muzikanten met iedere pauze zat ter worden en (dus) harder beginnen te spelen. Een plotselinge hoosbui - een ge woon verschijnsel in het Amazone-ge bied - maakt een abrupt einde aan de re petitie. De muzikanten bergen razend snel hun instrumentarium op en begeven zich en masse naar het café om er niet meer uit te komen. Ook niet nadat aan de regenbui, die behalve hevig, gelukkig ook kort was, een abrupt einde is geko men. Nou moet er voor de volledigheid wel bij gezegd dat de betreffende mu- Cam, "val in Recife is zeker ook een feest voor de jeugd. ziekgroep veel oefent: iedere avond dat ik voorbij hun repetitielokaal loop, draait de drukpers. Totdat het begint te regenen, uiteraard. Ook in Recife moet het in de aanloop naar carnaval vorig jaar veel geregend hebben: daar leggen de muziekgezel schappen zich eveneens veelal toe op het produceren van decibellen; kwaliteit schijnt pas op een later plan te komen. Op de embouchure en het uithoudings vermogen van de heren muzikanten was weinig aan te merken. Het gemeentelijk carnavalsorkest presteert het bijvoor beeld om iedere avond een vier uur du rende non-stop-uitvoering van het offi ciële carnavalslied te geven. De taakopvatting van het gemeentelijk orkest in Recife is exemplarisch voor het hele carnaval in die stad: het wordt vol overgave en zonder ophouden gevierd. Het eigenlijke feest, dat officieel op za terdagochtend om acht uur al begint, duurt haast 24 uur per dag. Ik heb dat nadrukkelijk tot mijn schade mogen on dervinden: het hotel waar ik verblijf, be vindt zich in het centrum van de stad, precies op de plaats waar de deelnemers voor de carnavalsoptochten zich dienen te verzamelen. De keuze van dat hotel is een bewuste, want vanaf het balkon zou ik, zo was mij althans verzekerd, een fraai uitzicht hebben over de carnaval- vierende meute. Nu klopt dat aardig - tenminste, als je je nek ver uitsteekt, kun je nog net een deel van de carnavals optocht zien, die om de hoek in de an dere straat staat opgesteld - maar ik heb er daarentegen volstrekt niet op gere kend dat de deelnemers aan de eerste op tocht van de dag zich al om zeven uur 's ochtends onder mijn raam zouden verza melen, daarmee mij niet meer dan een paar uur nachtrust gunnend. Nu ben ik hoogstwaarschijnlijk een van de weinigen die tijdens deze dagen nog aan slapen toekomen. Er zijn ook carnavalsvierders die gedurende vier da gen doorfeesten, zich letterlijk op de been houdend door, gelijk gewichtheffers voor het begin van een wedstrijd, ammo niak te snuiven. En je hebt er die hun bi vak opslaan in de onmiddeUjke nabijheid van de plaats waar ze hun laatste dans passen hebben gezet. Zoals dat handvol Brazilianen dat zijn tent wegzet op het orkestpodium, enkele minuten nadat de muzikanten hun laatste valse noten heb ben geblazen. Opvallend is overigens hoe goed de or ganisatie rondom het feest in elkaar steekt. In een land waar organiseren meestentijds neerkomt op improviseren, is het carnaval van Recife een uitzonde ring. De gemeente heeft de hele binnen stad afgezet voor gemotoriseerd verkeer - en daaraan blijkt zich iedereen wonder wel nog te houden ook-, de stadsbus dienst functioneert 24 uur per etmaal en her en der in de stad zijn door de ge meente tijdelijk openbare toiletten weg gezet. Er ontstaan slechts wat problemen rond de watervoorziening in hét nabij Recife gelegen stadje Olinda. De enorme toeloop van buitenstaanders is er de oor zaak van dat er binnen twee dagen geen water meer uit de kraan komt. Maar, zo als in een plaatselijke carnavalshit al be zongen wordt, om agua, water, zit met deze dagen eigenlijk niemand verlegen, om cervejabier, des te meer. Overdag valt er, afgezien van de legio optochten; overigens niet echt veel te be leven. De temperatuur, die in de middag uren kan oplopen tot 35 °C, zal wel voor een belangrijk deel aan die algehele lam lendigheid debet zijn geweest. De meeste carnavalvierders bekijken nog half sla pend de optocht of zitten op een van de velé terrassen hun roes uit, de driekwart- liter-fles ijskoud Antarctica-bier of het glas cachaga onder handbereik. Dat ook zij de volgende dag de plaatselijke krant moeten openslaan om te weten te komen wie er nu precies aan de optocht hebben deelgenomen, mag duidelijk zijn. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat de carnavalsoptocht in Recife lang niet zo tot de verbeelding spreekt als die in Rio de Janeiro. Daar heeft men van de optocht een vele uren durende parade ge maakt, waarin vaak miljoenen geïnvis- teerd zijn. Carnavalsgroepen en samba scholen hebben er jaarlijks weer tiendui zenden guldens voor over om elkaar in pracht en praal af te troeven. Dat resul teert jaarlijks in een schitterend schouw spel, dat 'slechts' te aanschouwen is door die paar tienduizenden die in het geluk kige bezit van een peperduur tribune kaartje zijn. De gemeente Recife daarentegen heeft enkele jaren geleden het besluit genomen om het carnaval van commerciële smet ten te vrijwaren: de deelnemers aan de optocht mogen zich niet langer laten sponsoren, het publiek mag gewoon tus sen de groepen doorlopen en aan de deelnemers worden geen 'kwaliteitseisen' gesteld. Waar in Rio de Janeiro deel name alleen is weggelegd voor langbe nige en fraai gevormde mulattas, mag in Recife iedereen, dik of dun, mooi of le lijk, in de optocht meelopen. Dientenge volge lijken de optochten in Recife vaak op een wandelend rariteitenkabinet en schijnen sommige deelnemers zo wegge lopen uit een film van Fëllini. Maar, zo redeneert men in Recife niet ten onrech te, het geeft het carnaval in ieder geval een minder kunstmatig uiterlijk. Pas na het avondeten, als de tempera tuur is gezakt naar een wat acceptabeler hoogte van 28° of daaromtrent en de meesten weer wat zijn bekomen van de vermoeienissen van de vorige nacht, be gint het feest echt. De pleinen, straten en stranden van Recife en Olinda worden iedere avond om een uur of zeven over spoeld door horden uitzinnige feestvier ders die het op een dansen zetten alsof hun leven ervan afhangt. Uitrusten is er voor de meesten niet bij, hoogstens on derbreken ze hun activiteiten voor een gang naar de toog. In een recordtempo slaan ze een hele driekwart literfles bier achterover om zich vervolgens weer in de deinende menigte te geven. Zeker een buitenstaander ontkomt niet aan deze massale vorm van gekte. Toeristen, die meestal als zodanig duide lijk herkenbaar zijn, moeten per se mee doen. Ze worden vanachter hun tafel vandaan gesleurd, zin of geen zin. Carna val móet en de frevo, de traditionele car- navalsdans van het Noordoosten, is vrij makkelijk aangeleerd. Bovendien, voor die toeristen die zich ontheemd voelen, blijkt ieder Braziliaans carnavalsorkest ook 'Rosamunde' op zijn repertoire te hebben. Het spektakel duurt tot een uur of zes in de nacht. Dan stopt het orkest einde lijk met spelen en begeven de carnavals vierders zich naar elders. Naar huis, ho tel of naar het strand. Want ook dat schijnt traditie te zijn: een vroege duik in de Atlantische Oceaan, ter afsluiting van een toch al met vocht overgoten nacht. En daarna ligt er voor menige carnavalist de moeilijke keuze: naar huis gaan of naar de eerstkomende optocht kijken. Om half zeven woensdagochtend is er geen keuze meer mogelijk: dan eindigt het carnaval ook in Recife definitief. De muziek pakt voor de laatste keer de in strumenten in, de stoelen worden op de terrastafels gezet en een enkele volhou der waggelt verder, op zoek naar een café waar nog wel bier geschonken wordt. Ik sta op de Avenida Guararapès, die nu even leeg als dat-ie breed is, denk aan de belofte die ik mijn carnavaismaatjes in mijn woonplaats Oosterhout heb gedaan en hef uit volle borst Kaaiendonk aan. De enkele autochtoon die zich nog op straat begeeft, kijkt mij niet begrijpend, maar vol begrip aan De optochten in Recife lijken vaak op een wandelend rariteitenkabinet en som mige deelnemers schijnen zo weggelopen uit een film van Fellini. f0t0 archief de stem

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 27