Rademakers: 'Werken met
Mulisch heel plezierig'
ié.98]
IS»»
Drugs in vliegtuig van Ricky Nelson
IONICS
NIMPORT
Braziliaanse president
verbiedt film
'Je vous salue, Marie'
Carnaval op de Duitse tv
acfa Dry
mpü
'DE AANSLAG' PAS VOLGENDE WEEK TE ZIEN IN ZUIDWEST-NEDERLAND
A61 DONDERDAG 6 FEBRUAR11986
l/V)
iONICS B.V.
kRDI
JM
98
BLACK
PRINCE
SCOTCH
WHISKY
ROFT
Y PORT
Nu
BAILEYS
THE ORIGINS
IRISH CREAN
Nu
IRISH VELVE
li?8
1 35
MON liter I
IF 15S
Carnaval
en Kunst
Ce Natuur
Aantrekkelijk
Wonen
Een dweil
Afgezaagd
Realiteit
bnele elektronische
Indienst behoefte
lapplicatieproblemen
1 Kortom een interes-
J-onika-niveau, goede
(iele eigenschappen.
an de te verwachten
ist-functie geven wij
bedrijfservaring.
I-Nederland of bereid
net goede toekomst-
venden tot de heer N.
Mesnummer
|27, 4904 SJ OOSTERHOUT,
TELEX 54598 KL OH NIL.
»i*.
lu
1.98
JU1K
i/eg 116
IEN - St. Maartensplein 3
EUR Kerkwerve 7
ERGEN - Zuidhaven 53
SAO PAULO (ANP) - De
Braziliaanse president José
Sarney heeft de vertoning
van de film 'Je vous salue,
Marie' van Jean Luc Godard
in Brazilië verboden. Het be
sluit is genomen onder druk
van de Braziliaanse bis
schoppenconferentie. Pro
testen hiertegen van Brazi
liaanse intellectuelen, een
groot deel van de pers en de
minister van justitie Fer
nando Lyra hebben geen ef
fect gehad. In verband hier
mee overweegt de minister
nog deze week zijn ontslag
aan te bieden.
De bisschoppen hebben
zich met hun verzet tegen de
film van Godard de veront
waardiging op de hals ge
haald van belangrijke secto
ren van de Braziliaanse
middenklasse. Tijdens het
militaire bewind in de pe
riode 1964--1985 waren deze
groepen de bondgenoten van
de kerk in de strijd tegen de
schendingen van de mensen
rechten, tegen de censuur en
tegen de sociale onrecht
vaardigheid.
Om de campagne tegen de
omstreden film te recht
vaardigen maakten de bis
schoppen het afgelopen
weekeinde in een officieel
communiqué onderscheid
tussen 'verschillende soorten
censuur'. Zij verwierpen de
'politieke en ideologische
censuur', die tijdens het mi
litair bewind 'zoveel kwaad
heeft veroorzaakt'. Daaren
tegen kan de 'ethische cen
suur, als die op de juiste
wijze wordt toegepast, nodig
zijn ter verdediging van het
algemeen belang', aldus de
Braziliaanse bisschoppen.
De Zuidamerikaanse bis
schoppen zijn de afgelopen
decennia nog nooit zo eens
gezind geweest als bij het
weren van de film van Go
dard. Het onderscheid tussen
zogenoemde progressieve en
behoudende stromingen lijkt
te zijn weggevaagd. Met uit
zondering van slechts enkele
vooruitstrevende Brazi
liaanse bisschoppen, die
twijfels uitten over de wen
selijkheid van de censuur,
deed de meerderheid van de
hiërarchie er hartstochtelijk
aan mee.
'De moderne maagd Maria' in 'Je vous salue, Marie'
van Godard. - fotoarchief de stem
Uruguay
Het ziet er naar uit dat in
Uruguay de bisschoppen
geen succes zullen hebben.
De invloed van de Rooms-
Katholieke Kerk in het libe
rale Uruguay werd aan het
eind van de vorige eeuw be
knot - een situatie die tot op
de dag van vandaag voort
duurt. Ondanks de 'veront
rusting', die het episcopaat
van Uruguay de vorige week
uitsprak over de mogelijke
vertoning van Godards film,
zal er geen censuur wordt
toegepast, aldus een rege
ringswoordvoerder.
Moeilijker ligt de situatie
voor de regering in Argenti
nië, waar officieel geen cen
suur bestaat. Het conserva
tieve episcopaat heeft in Ar
gentinië een grote politieke
invloed, die goeddeels geba
seerd is op de vele familiere
laties tussen Argentijnse
bisschoppen en generaals.
President Raul Alfonsin
van Argentinië vermijdt een
botsing met de Rooms-Ka-
tholieke Kerk. Anderzijds
kan hij moeilijk de film gaan
censureren, omdat dit pro
blemen gaat veroorzaken
met de anticlericale stro
mingen binnen zijn eigen
partij. Voor zover bekend
laat de regering de beslissing
over aan de bioscoopexploi
tanten.
Chili
In Chili zijn het bewind
van Pinochet en de Rooms-
Katholieke Kerk het voor
het eerst sinds vele jaren
met elkaar eens. Namens het
bisdom van Santiago verze
kerde mgr. Romelio Carren-
no: „Niemand hier wil de
film zien want zij is een al
gemene belediging van het
Chileense volk". De woord
voerder van de regering be
vestigde: „De kans is nul dat
de film in Chili wordt ver
toond".
Tot op heden heeft geen
enkele Latijnsamerikaanse
bisschop verklaard de om
streden film met eigen ogen
te hebben gezien. De Brazi
liaanse minister van justitie
Ferdinand Melira zei na het
bijwonen van een besloten
voorstelling de film 'onge
kend mooi' te vinden.
De krant 'Folha de Sao
Paulo', die de film aan een
gevarieerd publiek toonde,
hield vervolgens een enquête
waaruit bleek dat van de
Rooms-Katholieke toe
schouwers (bijna de helft)
liefst 68 procent de film uit
stekend of goed noemde, ze
ven procent slecht of zeer
slecht en acht procent geen
mening had. Van de Rooms-
Katholieken is 92 procent
voor het vrijgeven van de
film, niemand was tegen en
acht procent toonde zich on
verschillig.
Van onze RTV-redactie
VIE CARNAVAL liever, al
dan niet noodgedwongen, uit
gezakt voor de buis dan hos-
jsend in een menigte beleeft
kan daarvoor het beste terecht
bij de Duitse televisie. Daar
aordt de komende dagen ruim
[twaalf uur aan vastenavonds-
o[Kochten, -zittingen en -fees-
*n uitgezonden.
Het carnavalsfeest op de te
levisie gaat zaterdag van start
net de uitzending van de
Stunksitzung' (Dld.3, 22.30
Jiur). In dit programma geven
studenten uit Keulen een pa-
jrodie op de gebruikelijke
Tuitse 'Prunk'-zittingen.
Eveneens in het teken van
fcarnaval en de parodie staat
het programma 'Dannhauser'
dat zondag om 21.00 uur via
Duitsland 3 wordt uitgezon
den. Het Caecilia Wolken
burg-toneelgezelschap en de
Keulse mannenzangvereni-
ging persifleren hierin het fe
nomeen van de opera.
Optochten
Zoals gebruikelijk gaat het
op de Duitse televisie pas
'richtig los' op carnavals
maandag, Rosenmontag. Op
het eerste net worden zo'n tien
uur televisie aan carnaval be
steed. De marathon-uitzen
ding gaat om 11.00 uur van
start met een registratie van
de 'Schuil- und Veedels'-op-
tocht die zondag in Keulen
plaatsvindt. Na een reportage
van de carnavalsstoet in
Mainz komt die van Düssel-
dorf aan de beurt onder het
motto 'Was uns alles noch
blüht'. Tussen 15.20 en 17.20
trekt dan de Rosenmontag-
stoet van Keulen over het
scherm die dit jaar de leuze
'Fasteloavend der Rekorde'
voert.
Dezelfde dag worden 's
avonds van 20.15 tot 21.45 uur
via Duitsland 1 hoogtepunten
getoond uit de grote feestzit
ting van het carnavalscomité
in Keulen.
Het tweede Duitse geeft
dinsdag een kijkje achter de
schermen van het carnaval in
Mainz in het programma 'Am
Rosenmontag ist ales vorbei'.
's Avonds toont het ZDF om
22.05 uur een uitvoering van
'Carnabal', een sprookje
waarin het bonte carnaval in
Catalonië centraal staat en dat
wordt uitgevoerd door de
Spaanse theatergroep Come-
diants. Tenslotte geeft het
derde Duitse net (WDR) dins
dag vanaf 21.00 uur impressies
van carnavalsbijeenkomsten
in Düsseldorf, Bonn en Mün-
ster.
Door Tom Smeets
AMSTERDAM - De cr
film 'De Aanslag' van
Fons Rademakers naar
de gelijknamige succes
roman van Harry Mu
lisch gaat, na een gala-
voorsteling in Amster
dam, vandaag in het
grootste deel van ons
land in première. In het
zuidwesten van het land
is de 2% uur durende
film pas volgende week
(na carnaval) te zien.
Tilburg hoort wel bij de
23 première-steden.
Precies een jaar geleden be
gonnen de opnamen, nadat
Rademakers ruim twee jaar
daarvoor door Hugo Claus at
tent werd gemaakt op de ro
man van Mulisch. Claus was
toen al in het bezit van de
drukproeven. 'De aanslag'
verscheen in september 1982
en er zijn inmiddels zo'n
300.000 exemplaren van ver
kocht. Daarnaast verschenen
er in zestien landen vertalin
gen.
Nadat hij de filmrechten
had verkregen - Mulisch had
al onderhandeld met andere
belangstellenden - vroeg Ra
demakers aan Gerard Soete-
man een scenario te schrijven.
Rademakers: „Soeteman
zag er in eerste instantie niets
in om de roman tot een film
scenario te verwerken. We
hebben toen samen het idee
uitgewerkt, met de steeds te
rugkerende vraag 'wie heeft
het op welke manier gedaan?'
'De aanslag' is niet h'et type
roman waarvan je zegt 'pak
hem beet en begin onmiddel
lijk vanaf pagina één te fil
men.' Er is blikskaters creati
viteit voor nodig."
Fons Rademakers met de hoofdrolspelers Monique van de Ven en Derek de Lint.
Rademakers is nog altijd
enthousiast over de roman. „Ik
wilde dat ik het verhaal zelf
had geschreven. Maar aange
zien ik geen auteur ben, maar
films maak, kan ik het in ieder
geval in beelden 'schrijven'.
Na 'Max Havelaar' dacht ik
heel triest, zoiets grandioos
hebben we verder niet meer in
onze literatuur. Maar dan
komt Mulisch met 'De aan
slag'. Het is een prachtig boek,
waarin vrijmoedig in de tijd
heen en weer wordt gespron
gen met als thema dat het na
1945 qltijd oorlog is gebleven."
Hij geeft toe dat het verhaal
niet makkelijk te verbeelden
was. „Je moet dan ook heel
wat filmische oplossingen be
denken. Zo begint het boek
praktisch met de aanslag. Dat
kan niet in een film. Daarin
moet je eerst de mensen en
hun onderlinge verhoudingen
introduceren."
Harry Mulisch zelf heeft een
actief aandeel gehad in de tot
standkoming van het draai
boek. Rademakers: „Hij heeft
vooral geholpen bij het kuisen
van de dialogen. Soms wilde
hij er nog wat bij hebben,
soms leek het hem beter wat
weg te laten. Daar heeft hij
een goed gevoel voor. Het ging
allemaal heel plezierig."
Volgende week komen wij
uitgebreid terug op 'De Aan
slag'.
WASHINGTON (DPA) - Bij sectie op het stoffelijk over
schot van de Rock 'n' Roll-zanger Ricky Nelson zijn sporen
gevonden van cocaïne en marihuana. Nelson verongelukte
op Oudejaarsavond met een particulier vliegtuigje op de
weg naar Dallas in Texas. Het resultaat van de lijkschou
wing werd deze week door het verkeerswezen in Washing
ton bekendgemaakt.
De impresario van het idool uit de jaren vijftig en een van
de twee piloten van de Douglas DC-3 hadden met klem te
gengesproken dat drugs bij het ongeluk een rol gespeeld
hadden. Voor de noodlanding brak brand uit in de passa
gierscabine van het vliegtuig. Dat zou gebeurd zijn door
'free-basing' (het verfijnen van cocaïne aan open vuur).
Bij de mislukte noodlanding werden ook Nelsons vriendin
en vijf leden van zijn band gedood, onder wie Andy Chapin
en Patrick Woodard, in wier bloed eveneens sporen van co
caïne werden aangetroffen.
Nelson, die 45 jaar werd, was op zijn hoogtepunt behalve
rock 'n' roll-ster, filmacteur. Hij speelde o.a. in 'Rio Bravo'
met John Wayne.
KANT EN KLAAR
VOOR UW
IRISH KOFFIE I
w I
Lt liter Are? I
K5- D'Askruizen. De Bus
sel. Oosterhout. Open: dage
lijks van 11.00-23.00 uur. Tot
en met aswoensdag.
De koude kunst van Oos-
terhouts Carnavalsvereni
ging De Askruizen is een
warmbloedige happening.
Door deze nogal verlate op
risping popkunst wordt dui
delijk, dat in Oosterhout
heel wat beeldend artistiek
talent verloren dreigde te
gaan. Carnaval is altijd een
groteske demonstratie van
woordkunst. Deze tentoon
stelling heeft dat spel met
woorden, begrippen en uit
drukkingen een beeldende
vertaling gegeven. En hoe!
Zorgvuldig geestig en goed.
Menig beroeps beeldende
kunstenaar kan zich hier de
vingers aflikken.
De brandende vraag bij
deze expositie is: Wat zal het
laatste zijn: De kip of het ei?
Heel wat kippepoten en
eierdoppen zijn vindingrijk
verwerkt in 'uitgekookte'
earnavalsfiguren (prins met
afgekloven schedel), over
spelige objecten als een
tamme loempia of eicel in
letterlijk genomen beteke
nissen, artistiek uitgevoerde
schilderijen (dat met kippe
poten en eierdoppen ver
dient door de gemeente aan
gekocht te worden) en vond
sten als nestje jonge mosse-
®n. Het laatste object be
staat uit enkele grove botten
piet het opschrift 'ontzettend
7' 6611 titel die in zijn te
gendeel verkeert doordat dit
leuke kwasi-artistieke ge
ren zo goed werd uitge
voerd.
De natuur. NBKS, Markt
1. Oirschot. Open di-zo 13-17
uur. tot 16 februari.
De NBKS verzorgt rei-
Carola Popma: zonder titel (NBKS-tentoonstel-
ling).
zende tentoonstellingen voor
plaatsen, waar geen of nau
welijks mogelijkheden zijn
actuele kunst te brengen. Na
de thema's 'kleuren' en 'de
menselijke figuur' nu 'de
natuur'. Vier kunstenaars,
die zich sterk betrokken
voelen bij de kosmos. Een
catalogus en informatieblad
voor scholen begeleiden hun
15 werkstukken. Het merk
waardige feit doet zich voor
dat vier van de drie kunste
naars zich lieten inspireren
door niet-Nederlandse natu
ren.
De Bredase Carola Popma
werd door Japanse water
bekkens gezet tot het maken
van de beide objecten en en
kele zeer krachtige tekenin
gen, die ruimtelijke ervarin
gen weergeven. Lucas Sila-
wanebessy geeft mooie im
pressies van processen in
vulkanische gebieden en
Bert Hermans spreekt over
afro-aziatische invloeden bij
zijn vrije verfassociaties, die
het begrip natuur en schil
derkunst wel zeer ruim in
terpreteren. Alleen Jacques
van" Erven haalt het uit de
berkebomen bij zijn atelier
en behandelt deze op een
neo-expressionistische ma
nier met nogal wisselvallige
resultaten. Met een wat en
thousiaste en inspirerende
begeleiding biedt deze rei
zende expositie wel moge
lijkheden. Informatie tel.
4997-71075.
Michael Jepkes, grafiek en
gouaches, VTB galerie, Nij-
verhijdsweg 33, Etten-Leur.
Open maandag t/m donder
dag van 10.00-18.00 uur, vrij
dag 10.00-21.00 uur, zaterdag
10.00-17.00 uur, t/m 15 fe
bruari.
De opvattingen in de re
naissance over de functie
van de beeldende kunst wa
ren uitgsproken intellectu
eel. De opdrachtgever
zorgde zelf voor een -
meestal mythologisch-
thema en liet dat door een
geleerde uitwerken of deed
dat zelf, om daarna de kun
stenaar die in die tijd ook
meer dan de huidige lagere
schoolkennis behoorde te
bezitten, in de gelegenheid te
stellen, dat thema op ver
antwoorde wijze in beelden
om te zetten. Een stukje
kunstgeschiedenis dat Mi
chael Jepkes moet intrige
ren, want hij heeft de oude
driedeling in zichzelf ver
enigd tot één scheppende
kracht.
Hij is zeker een kunste
naar van deze tijd, zijn vor
men en kleuren laten daar
geen twijfel over bestaan
maar de historische invloe
den zijn onmiskenbaar. De
mengeling van impulsen uit
de haut renaissance en de
romantiek zorgen voor een
serie buitengewoon
boeiende etsen, nog afgezien
van de technische kwalitei
ten. Jepkes, geboeid door
historische literatuur,
maakt prenten in droge
naald en etstechniek bij be
roemde middeleeuwse uit
gaven in een lieflijke en een
voudige stijl.
Jepkes componeerde ook
zelf beeldverhalen in in een
allerminst eenvoudige stijl,
gebruikmakend van ver
schillende etstechnieken op
een blad. Impressies van de
levensgeschiedenis van his
torische figuren, waaronder
een aantal componisten vor
men vaak het thema. Hier
en daar herhaald hij zich
zelf, maar uitschieters als
prenten met de titel: 'De Co-
media del Arte' en 'De Rui
ter', het eerste klassiek van
opbouw en het tweede im
pressionistisch, maken dat
goed. Gouaches zijn feeste
lijk; daar zijn op de eerste
plaats de kleuren debet aan
en vervolgens de spette
rende techniek. Uit een wolk
van kleine aanverwante
kleurveegsjes ontstaat figu
ratie. Niet zo trefzeker als de
grafiek, maar visueel aan
trekkelijk.
Lia Roose.
Hetty Oom-Mutsaers, tex
tiel; Cathrien Sturm, reliëfs
en Pieter Sturm, meubelont
werpen. Tongerlohuys, Mo
lenstraat 2, Roosendaal.
Open: dagelijks 14-17 uur.
Tot 2 maart.
De textiele wandobjecten
van Hetty Oom-Mutsaers
zijn gegroeid uit gebruik-
stextiel, opgebouwd uit ve
zels van diverse materialen.
Een belangrijk deel van de
stukken is gebaseerd op het
hoekige van schering en in
slag; lijken vaker ontstaan
uit het weglaten (uithalen)
dan het opbouwen (weven).
Het kleurgebruik sluit zich
daarbij aan; dient. Dit pre
cieuze kienwerk heeft zich
langzamerhand ontplooid
(bijna letterlijk) naar meer
romantische, loshangende
tekens, waarbij het (vaak
doorzichtige) dradenspel
heel fraai is.
Cathrien Sturm gebruikt
textiel op een andere ma
nier. Ze haakt ritmische pa
tronen, die ze verwerkt in
perspex panelen. Mooi ge
daan, maar tamelijk sta-
tisch-decoratief. Licht speelt
daarbij vaak wel een aar
dige rol via het doorzichtige
materiaal, maar van een
echte innerlijke spanning is
niet zoveel sprake.
Pieter Sturm laat een
aantal tafels en stoelen zien,
die hij in de voorbije jaren
heeft ontworpen. "Hij kijkt
daarbij over zijn schouder
terug naar Bauhaus- en
soortgelijke stijlstrevingen.
Hout, glas en staal als fra
giele dragers van eigen ma
teriële kwaliteiten in dienst
van een soms wat merk
waardige opvatting over
functionaliteit.
Charles Jansen: 'Uit het
schetsboek van een dweil'.
Etcetera, Steenbergse straat
8, Bergen op Zoom. Open:
di-zo 13.30-17.00 uur. Tot 17
februari.
Er hangt op deze tentoon
stelling inderdaad een col
lage van schetsbladen met
carnavaleske figuren. Maar
deze voormalige Bergenaar
laat op een veelzijdige ma
nier zien wat hij met deze
schetsen doet; tekeningen,
schilderijen, droge naalden,
aquatint, geschept papier,
gemengde techniek e.d. in
grote en kleine formaten.
Overtuigend werk, waarin
behalve ambachtelijk ver
mogen ook een intens artis
tieke creativiteit op een oog
strelende manier tot uit
drukking wordt gebracht.
Jansen heeft een gevoel voor
theater (wat carnaval ook
is), voor de commedia del'
arte; hetgeen in zijn manier
van tekenen en kleurge
bruik tot uitdrukking wordt
gebracht.
Desondanks hebben zijn
schilderijen of etsen vaak
ook iets heel intiems; iets
dat stil maakt. Tegenover de
exuberante zwarte lijnen op
grote tekenvellen staan bij
voorbeeld enkele heel mooie
en ingetogen droge naalden.
Ook zijn 'Kleine Parade' in
acryl heeft in al zijn monu
mentaliteit het klein ma
kende meewarige dat clow
nerie kan hebben. De ma
nier waarop hij met zelfge-
schept papier een heel grote
collage opbouwde verenigt
in zich het esthetische décor
en het fijngevoelige detail.
Charles Jansen maakt van
het leven als maskerade
kleine kleurige boeketjes en
grote indrukwekkende tafe
relen, die het schetsboek ver
overstijgen.
Brigitte K. Oberlechner. Stadhuis, Terneuzen. Open: tij
dens kantooruren. Tot 17 februari.
Het affiche voor deze tentoonstelling benadrukt het feit
dat de exposante Brigitte K. Overlechner uit Oostenrijk
komt en daarmee ook dat in het expositiebeleid in het Ter-
neuzense raadhuis internationaliteit wordt ingevoerd, zodat
men zich kan voorstellen dat menige bezoeker ditmaal met
meer dan normale belangstelling en verwachting de hall
van het raadhuis betreedt. Hoe bedrogen komt hij uit. Want
van het feit dat de exposante Oostenrijkse is, valt in haar
werk qua motieven niets te bespeuren, laat staan dat het ook
maar enigermate represetatief zou zijn voor de hedendaagse
beeldende kunst in Oostenrijk.
Oberlechner beschikt in pastel en olieverf zeker over een
behoorlijke techniek, maar wat zij beeldend te vertellen
heeft, is zo weinig interessant en afgezaagd dat men na een
rondgang langs de door haar afgebeelde margrieten, herfst
bloemen, zeehondjes, langhaarteckels, kerststerren, naak
ten, panters en tijgers (zo uit het dierkundeboek nageschil
derd!) geeuwend en happend naar frisse lucht het gebouw
verlaat. Temeer omdat er van dit soort schilders en schilde
ressen dertien in een dozijn gaan en dit soort vergevorderde
amateur-kunstenaars in overvloed ook dichter bij huis te
vinden zijn. W. E.
Jon Marten. Galerie Bel
lamy 19 in het Stedelijk Mu
seum, Vlissingen. Open:
dinsdag tot en met vrijdag
10.00-12.30 en van 13.00-17.00
uur, zaterdag van 13.00-17.00
uur. Maandag gesloten. Tot
12 februari.
In de een heel tentoonstel
lingsseizoen beslaande ex
positieserie 'Omtrent Schil
derkunst' in het Stedelijk
museum van Vlissingen, die
door de sektie beeldende
kunst van de Culturele Raad
van die stad werd gepro
grammeerd, is thans de
beurt aan Jon Marten, een
van oorsprong Brabantse,
want in 1934 te Ginneken-
Bavel geboren schilder, die
studeerde aan de St.-Joost-
Akaderhie te Breda en de
Van Eyk Academie in Maas
tricht.
Thans woont en werkt hij
in IJmuiden, de havenplaats
waarvan hij zelf zegt: „Van
een afstand is IJmuiden
(hoógovens en havens) één
grote stinkende walm, maar
van binnen is IJmuiden een
grote konstruktie-werk-
plaats omrand met boten,
waar gebruiksvoorwerpen
logisch bijeengebracht zijn.
Boten, motoren, touwen,
meeuwen, kettingen, staal
draad, netten, rook en vis. Ik
probeer die voorwerpen van
alledag in mijn werk op te
nemen. Ik neem waar en
geef weer zonder die voor
werpen na te bootsen."
Volkomen juist, Marten
gaat van de realiteit van al
die voorwerpen, die hem da
gelijks omringen, uit en ver
werkt ze in komposities van
meestal groot formaat waar
ze als breedgeborstelde par
tijen en lijnen sterk geab
straheerd op tevoorschijn
komen. Zijn doeken hebben
een monumentaal karakter,
ademen een lyrische expres
siviteit die de beschouwer in
hun ban slaat mede dank zij
de felle, soms aggressieve,
maar altijd nauw afgewo
gen kleuren. Marten is een
schilder, die, zonder dat men
hem tot de nieuwe wilden
zou willen rekenen, het
grote gebaar niet schuwt
maar in maatvolle beheer
sing van zijn temperament
toch een meeslepende 'joie
de peindre' tentoonspreidt.