Reaga verov Duvali JOSE CAPRICORNE EN DE KUNSTACADEMIE 'CONCEF ZATERDAG 1 FEBRUAR11986 EXTRA Niet alleen de olie zal de toekomst van Curagao bepalen. Kunst en cultuur zijn ook onmisbare bouwstenen voor een (ei)land, dat op zoek is naar een eigen onafhankelijke identiteit. In ge sprekken met mensen die daarbij het voortouw nemen wordt daarvan iets zichtbaar. Hoewel de rol van Nederland bij dat proces nog onmisbaar is, krijgen de Nederlanders op Curagao het steeds moeilijker. ZATERDAG 1 FEBRUA Curagao is op zoek naar eigen cultuur Een zo maar kunstig bewerkte boomstam midden in Willemstad. Door Henk Egbers „NEE, IK wil geen financiële hulp uit Ne derland. We moeten op eigen benen leren staan. Dan maar wat minder en met wor stelen krijg je méér ervaring", zegt José Ca- pricorne. Hij is directeur van de Akademia di Arte (kunst academie) op Curagao. Vier jaar geleden verliet deze antilliaanse beeldend kunstenaar definitief Breda. „Ik stel het wèl op prijs om met Nederlandse academies, met name St. Joost in Breda, tot een studentenuitwiseling te komen. Onze studenten kunnen zich dan daar ver diepen en de Nederlanders kunnen hier andere impul sen -een stuk realisme - krijgen. In een ontwikke lingsland moetje op een aca demie zeer praktisch gericht bezig zijn. Het heeft weinig zin om een kunstacademie naar Europees model op te zetten", aldus José. In het voormalige St. Tho mascollege, in het stadsdeel Otrobanda van Willemstad, heeft de Akademia twee eta ges. De verwaarloosde tuin voor het gebouw is vol asfalt gegooid, toen de vader van de vorige president van Vene zuela het college uit zijn jonge jaren weer eens op zocht. Kaalslag en verwaar lozing of tè brutale architec tuur ontnemen steeds meer de charme aan deze wij k. Naast de Akademia het St. Elisabeth Gasthuis (zieken huis), waar het verplegend personeel in een weken du rende staking veel opge kropte woede spuit en verga dert in de tegenoverliggende kerk van de heilige familie -de omgeving waarin de le gendarische pater Brenneker nog steeds zijn bijtende spot prenten voor de Amigoe (krant) tekent. Om de hoek, in de Mgr. Niewindtstraat, is Etienne Berenos bezig zijn atelier in te richten. Hij heeft juist Amsterdam toch weer ingeruild voor zijn geboorte land, ondanks de niet zo flo rissante uitzichten voor het eiland. Hij is daarmee de 41e op de lijst van 'serious artists working on Curagao' van het Curagao Tourist Bureau. Geen bestaan Capricorne: „Als vrij kun stenaar kun je hier niet be staan. Je moet allround zijn; specialisaties kunnen we ons nog niet veroorloven. We hebben dan ook bijvoorbeeld leerlingen van een aarde werkfabriek, een sociale werkplaats e.d. Bedrijven sturen mensen naar deze of ficieel erkende opleiding. Het leerplan voorziet in twee af delingen. Een vrij gedeelte met een cursus van twee maal tien maanden (toneel, foto, keramiek en textiele werkvormen). Na twee jaar kun je, na een soort examen, een getuigschrift behalen. Daarnaast is er een drieja rige kernopleiding, die com mercieel gericht is. Ze is te vergelijken met de vroegere kunstnijverheidsschool. Te kenen, fotografie, ruimte lijke vakken, toneel, vrij te kenen, textiele vormgeving en binnenkort begint een mode-afdeling met twee in Nederland opgeleide docen ten." Het is moeilijk om aan vakbekwame leraren te ko men op het eiland. Op de Akademia doceren drie Cu- ragaonaren, een Surinamer, een Vicentiaan en drie Ne derlanders: Frank van de Loo uit Udenhout, Mieke Euphrosonia uit Nijmegen en Guus de Sain uit Zeist. Er is een streven naar verre gaande Antillianisering. De stemming onder de Neder landers die werkzaam zijn op Curagao en afhankelijk zijn van werkvergunningen is bezig naar het nulpunt te dalen. Capricorne: „Ik ben tegen een beleid dat Antillia- nen aantrekt omdat ze Antil- lianen zijn. Vakbekwaam heid moet voorop staan." Een docent bij het middel baar onderwijs: „Het peil van het onderwijs is de laat ste jaren op deze manier erg gezakt en ik ga me hier steeds meer gastarbeider voelen..." Een onderwijzer bij het basisonderwijs: „De boekjes zijn wel actueel, maar het systeem ligt twin tig jaar achter. Bovendien is er nog een nieuwe tegenstel ling aan het groeien binnen het onderwijs; namelijk die tussen de Antillianen die in Nederland en die op Curagao tot onderwijzer werden op geleid! Dat bevordert het peil niet. Een ouder haalde on langs twee taalfouten uit een briefje, dat hij van een on derwijzer kreeg.Een Ne derlander, die dezer dagen op de aanvraag voor zijn werkvergunning als functie 'bedrijfsleider' invulde; kreeg bij de vreemdelingen dienst te horen: 'Leiding ge ven doen we hier zelf wel Je speurt een groeiende onvrede onder de Nederlan- ders, die zich op deze manier gediscrimineerd voelen. Kunnen de Antillianen im mers niet straffeloos Neder land binnenkomen, terwijl ze daarbij ook nog beurzen, uit keringen en woonruimten aangeboden krijgen? Maar hebben de Nederlanders niet zelf die strenge en ongelijke toelatingseisen ingesteld? Ja zeker, maar- zo is de reactie van de Nederlanders - 'Jul lie zijn zo vlot met het veran deren van andere wetten, maar met deze niet!' Afgewezen Een omgekeerd effect. Mensen van het eiland, die in Nederland of Amerika vak bekwaam werden opgeleid en terugkeren, voelen zich ook vaak in hun eigen land afgewezen. De meeste baantjes zijn in het verleden vergeven op basis van partij politieke 'beloningen' Deze 'functionarissen' voelen zich daarbij vaak nog steeds gesteund door hun partij -po litici, die geen geld beschik baar stellen aan de reorgani satieplannen van deze nieuwlichters. Op deze ma nier werden dezer dagen de herstructureringsplannen voor de archiefdienst van de medische zorg op Curagao de grond ingeboord. De chef (een Antilliaan), die onder meer acht jaar ervaring op deed op het stadhuis van Zaanstad, werd naar huis gestuurd omdat hij op een (te?) Nederlandse manier de zaak aanpakte. Jose Capricorne: „Het eiland heeft op de eerste plaats vakbekwame mensen nodig en als die toevallig ook nog Antilliaan zijn, is dat mooi meegenomen. Heel wat Antillianen zijn niet zo ge lukkig met het toelatingsbe leid dat momenteel ten aan zien van Nederlanders ge voerd wordt. Voor de acade mie kan ik nog een graficus en een beeldhouwer gebrui ken als docent. Maar die zijn hier niet beschikbaar. Intern zit ik ook met frustraties ten aanzien van het beleid. Ik kan zelf niets regelen. Alles loopt via het departement, dat geen beleidsmensen met veel verstand van een kunst academie heeft. De materia len moet ik er bijvoorbeeld via bonnen aanvragen. De hele begroting van de acade mie bedraagt - buiten de sa larissen om - honderddui zend gulden per jaar (onder houd van de oude gebouwen hoort daar wel bij). De" akademia telt ruim honderd leerlingen, die 35,- per maand betalen. Er zijn beurzen. De lessen worden 's avonds gegeven. De gan- Josë Capricorne: directeur kunstacademie, kunstschilderen coödinator buitenlandse betrekkingen. Het Curagao, zoals het uit de folders bekend is. Een oud huis met divi-divi boom en afgerasterd met de kadushi (cactus). gen ruiken naar frisse verf. Het gebouw, dat bij regen overigens nog lekt, begint op iets echts te lijken. In een lo kaal doceert Frank van de Loo in klei aan zwarte men sen rond een witte etalage pop als model. Directeur Capricorne is er trots op, dat hij in dat ma cho-land toch zoveel vrou wen naar de akademia weet te trekken. Is immers al in 1969 niet vastgesteld in een officiële nota, dat cultuur de pilaar van samenleving zou moeten zijn! „Het bureau Volksontwikkeling streefde op gebied van de beeldende kunst naar een eigen oplei ding voor het vormen van een professioneel kader. Maar de overheid had, admi nistratief en technisch, geen idee van de konsekwenties. Het ene misverstand volgde op het andere", aldus José Capricorne. Hij was bij die start in '69; als docent, met onder meer Dielemans, Herma van Hees Baderako, Van Ommen, de gebroeders Schasfoort, Toos van Mierlo en Gosseling Maar na één jaar gooide di recteur E. Ayubi, boos, de deur alweer dicht. Een drie manschap met Capricorne, Zilinsky en Sam Parabir- singh kreeg de leiding. Voor even. Het bleef rommelen in de marge tot José, door fami lie-omstandigheden jaren in Nederland, terugkeerde en structuur aanbracht. Venezuela Iedere morgen zit hij met zijn vrouw Joke en een se cretaresse' te werken op het kantoor van de academie. De middag wordt doorgebracht bij de dienst cultuur van het ministerie, waar hij onder meer de buitenlandse be trekkingen beeldende kunst onder zijn hoede heeft, 's Avonds is hij weer direc teur in functie op de acade mie. Dagen van 12 uur! Bui tenlandse betrekkingen? „Ja, we willen ons meer richten op Zuid-Amerika, maar de contacten zijn nog spaar zaam. Ik zoek ze wel in Ve nezuela, Porto Rico en de USA. Er zijn al mensen die beeldende kunst studeren in Venezuela. Kunstenaars uit dat land exposeren hier, maar ik wil dat op basis van - FOTO'S HENK EGBERS wederkerigheid en heb daar omtrent wat problemen met de consul van Venezuela hier", aldus José. De 'man in the street' hoor je vaak zeggen (of denken): „Nederland heeft ons allang verkwanseld aan Venezue la.Een land dat zwarte mensen discrimineert..." Het eilandsbestuur mag de Nederlandse werknemers weren, een enquete heeft uit gewezen, zo meldt de krant er, dat het merendeel van de bewoners op Curacao een nauwere relatie met Neder land wenst. Is dat enkel fi nancieel eigenbelang of 400 jaar emotie? Sinterklaas met witgemaakte klazen en Kerstmis met geïmporteerde dennen en kunstsneeuw zijn immers ook niet weg te branden na 400 jaar indoctri natie; al hebben kunstenaars geprobeerd vervangende -bij het eiland behorende- feestsymbolen te ontwerpen. Rel Kritischer is men in de hoek van de beeldende kun stenaars. Zowel José Capri corne als de directeur van het Curacao Museum, drs. H, Verele Engels, hebben bij voorbeeld de Sticusa juist la ten weten geen behoefte te hebben aan een tentoonstel ling met werk van de Haagse kunstenaar Adrian. Stahlec- ker. Maar Adrian zit al voor vijf weken, op kosten van de Sticusa, a raison van zo'n 250,- per dag, in het Avila Beach-hotel. Weliswaar heeft de KLM geen zware doeken met kadushi's (cac tussen op Curagao) - het handelsmerk voor de Sti- cusa-collectie - overgevlo gen, maar wel Spaanse land schappen en een metershoge koningin Beatrix, waarmee hij in Nederland een rel schopte. De gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen, Boy Hernandez (toch voor een week of zes lo gerend in het monsterachtige Plaza-hotel in verband met zijn Democratische Partij en de verkiezingen) opende de tentoonstelling in het Cu ragao Museum. Zowel direc teur Engels als gastheer Ca pricorne schitterden door af wezigheid. Hij vertelde Stahlecker en zijn vriend, de journalist Hans Vaders, in het Haagse Des Indes ont moet te hebben. Hij heeft zich door hen laten inpak ken. Vaders schreef een groot interview in de krant 'Beurs en Nieuwsberichten' - 'erger dan Story' is een re- actie- en Adrian schonk Hernandez zijn visie op Bea trix. Reactie: „Neem maar weer mee naar Nederland voor het Antillenhuis. Dat doek willen wij hier op Cu ragao niet!" In de kranten verschijnen zeer negatieve kritieken, ingezonden brie ven en politieke verdacht makingen. In Amigoe schrijft Sybren Paul dat hij Adrian zijn overwinterings reisje wel gunt, maar de Sti cusa niet snapt, want het lag meer voor de hand dat Steve Bridgewater van Curagao, die afgelopen jaar uitmun tend slaagde aan de Konink lijke Akademie in Den Haag, uitgezonden was. Kranl José Capricorne: „Alleen in de twee Nederlandstalige kranten wordt, door Neder landers, kunstkritiek gele verd. In de drie dagbladen in het papiamentu wordt nooit over kunst geschreven. Deze vorm van journalistiek moet bij onze mensen nog hele maal ontwikkeld worden." De Nederlandstalige krant Amigoe brengt iedere vrij dag de culturele bijlage Napa (toegift). Hoewel ver schillende medewerkers uit Nederland en de Antillen zich vorig jaar terugtrokken toen de hoofdredacteur ont slagen werd (hij won nadien zijn proces tegen Amigoe) bevat het blad lezenswaar dige artikelen. Eindredacteur ervan is de uit Doetinchem stammende Neerlandicus Fons Graafs- ma, die verbonden is aan het Radulphus college. Als ik hem vraag wat de lezers in godsnaam moeten met een serie over het godsbeeld in de middeleeuwen blijken de middelbare scholen over drukken te vragen. Prima lesmateriaal. Hij is trots dat hij in het kerstnummer al de nieuwe roman van Mulisch (Hoogste Tijd) kan brengen. De krant brengt nogal wat boekbesprekingen. Hoewel de boekhandele op Curagao beter ontwikkeld is dan die in Suriname is de collectie actuele literatuur uiterst be perkt. Graafsma vertelt ook dat de kunstkritiek binnen zo'n kleine gemeenschap (het eiland telt 160.000 inwoners) nogal precair is. Een kunste naar van elders is dan ook een welkome afwisseling; of om er ongestraft de vloer mee aan te kunnen vegen (Stahlecker) of om hem jui chend binnen te halen. Verele Engels: „De beel dende kunstenaars op het eiland vormen vaak groepjes om elkaar te stimuleren, maar vaak belemmeren ze elkaar. Er is behoefte aan voeding van buiten om het eiland-isolement te doorbre ken." Verele is blij met de aanwezigheid van Nel van Lith uit Nederland, op dat moment. In opdracht van een of andere foundation, maakt zij er portretbustes voor de serie culturele prominenten van Curagao; in dit geval van Elis Juliana en pater Brenneker. Zij verblijft in het Avila Beach-hotel, waar op hetzelfde moment kunste naars van het eiland expose ren: Antoine Ghering, Babs de Brabander en Hortence Brouwn. De kritiek is posi tief. Dat geldt trouwens ook voor de Nijmegenaar Roel Velvis, die in Landhuis Brie- vengat zijn werk laat zien. In de volgende aflevering over de cultuur van Curagao hebben ive onder meer gesprekken met de auteur Frank Martinus Arion, Verele Engels van het museum en Joris en Hetty Naaykens uit Hil- varenberek, die hun bestaan op Curagao proberen te rekken met een poppentheater. Niet KAAPSTAD (REU TER-AFP-ANP) „Wij zijn het verou derde concept va apartheid ontgroeid" zo stelde de Zuidafri kaanse president Pie ter Botha in zijn rege ringsverklaring. Maa in zijn opmerkinge over het toekomsti staatsbestel ging hi niet concreet in op he centrale vraagstc van politieke rechte- voor de zwarte meer derheid. De opening naar d zwarte meerderheid blijf beperkt tot opneming va vertegenwoordigers van d zwarte bevolking in advise rende lichamen, die voor stellen kunnen doen aan re gering en parlement. In zijn rede bij de openin van het parlement in Kaa stad somde Botha een ree hervormingen op, die ni verrasten omdat zijn reg ring deze aanpassingen va de apartheidswetten het a gelopen jaar al had aang kondigd. De pasjes wette een van de meest geha apartheidswetten, zuil worden ingetrokken, plaats van het pasboek d alle volwassen zwarten b zich moeten dragen ko een identiteitsbewijs vo alle Zuidafrikanen, ongeac ras. De pasjeswetten z'~' vooral bedoeld om een ong controleerde stroom v zwarte plattelandsbewone naar de stedelijke centra f gen te gaan. Botha zei dat dit systee van toestromingsbeheer RUIMTECENTRUM (UPI) - President Rea plechtig eerbewijs slachtoffers van de het ruimteveer Cha dat men zich hen ond beste kan herinnere gaan met het verover te. De president sprak zijn in het ruimtecentrum Jo Texas, waarheen hij en zij hadden begeven om zich a rouwende nabestaanden. „Soms schieten we sterren reiken", aldus gen niet bij de pakken doorgaan, ondanks de pijn Geluk bij een onge Hij noemde het een gelu de Verenigde Staten nog k immens reservoir aan sterkte, dat wij nog steeds helden als die van het ruim De plechtige herdenkin lucht, georganiseerd door d op de dag dat de 37 jaa Christa McAuliffe, gekozen! ste burger in de ruimte te had hopen te veranderen ir wentelend klaslokaal voo schoolkinderen. „De toegewijde manne NASA hebben zeven lede verloren. Niettemin moete PORT-AU-PRINCE/DE HAAG (UPI/AFP/Ü De steeds groter word onrust op Haïti en de sale protesten tegen het wind van Jean-Claude valier zijn voor de presi aanleiding geweest om der te duiken.Over de pi waar Duvalier zich be is tot nog toe niets beken Toen Duvalier zijn v in 1971 als president- het-leven van Haïti volgde werd alom voor dat hij niet langer dan kele piaanden zou aa ven op deze post. Moe" toch blijven zitten, da hij een marionet word de handen van zijn m of van een van zijn ouderë zusters, die alle veel grotere hang macht en politieke int aan de dag legden da 'baby' in de familie. Maar Duvalier zw bijna 15 jaar de scepter het land dat wordt beh door met elkaar in zijnde machtsgroepen e langen. Dat is langer zijn vader, Frangois D lier, of 'Papa Doe', di land 14 jaar lang met vuist regeerde. Baby Doe volgde zij der op na diens dood

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4