Te veel sex voor Maruschka Detmers
Documentaire
over opgroeien
van Michael
Vier kostbare momentopnamen
uit het leven van een 28-jarige
VPRO-RADIO OVER WATERSNOODRAMP
Vanaf maandag 3februari a.s.
zijnwij nog makkelijkerte bereiken.
Chasséveld 3
PISA-DUO VANAF
22 FEBRUARI
BIJ VERONICA
Achter het Net de voetbalclubs heeft
Nog meer
gebal
Sipke van der Land van NCRV naar EO
ZATERDAG 1 FEBRUAR11986 G1
RUZIE IN ITALIAANSE FILMWERELD
Dromen
Klassen
KAMERBREED
CAPITOOL
BRANDPUNT
F van Lanschot
Bankiers
c:
van, waarmee vogels
\aanderen opereert.
- foto archief de stem
schip maken in het
tkeerde zaak, maar nu
kwame mensen gewoon
de Boer van de Ko-
ndse Jagers Vereniging
Iging van de controleurs
|ers hebben meegewerkt
jitslag als 'ronduit bela-
(and. De Boer: „Dat is
lachelijke aantijging. Ze
|en voordat wij er van
beschuldigingen kan ik
brzinnen, als het daarom
leen antwoord geven op
atuur in de ogen van de
met het vertrek van de
ferwijst voor commentaar
Vie van Landbouw. „Wij
(sluitend bezig met de
met de Vogelwet". Wel
er in het verleden wrij-
eest tussen de partijen,
natuurbeschermingsor-
ld. De Boer: „Volgende
een gesprek met de mi-
momenteel een onder-
westie loopt. Dat heeft
et de wetgeving die beter
vorden afgestemd. En als
;ers die beschermde roof-
chieten om bijvoorbeeld
stand te bewaken, dan
eerst maar eens met be-
;end commandant A.
t de veldpolitie in Breda
kant de boosheid van de
egrijpen, maar anderzijds
:1 de gedachtengang van
an Landbouw en Visserij
nen: „Dat de controleurs
ft ongetwijfeld weerslag
eit van de controle en dat
nadelig voor de natuur in
daar ik moet zeggen dat
bij waren die nauwelijks
dooiden, wat dat betreft
sterie gelijk. Wij als korps
jks ondersteuning van die
ns waren er ook wrijvin-
ïadden we er niet zo'n in-
le preventieve waarde van
die wel actief waren was
ontkent dat veel van zijn
ruteerd zouden zijn uit
achtopzichters, zoals Jan
rt. „Ik vind dat nogal on-
aldus de plaatsvervan-
dant, „momenteel heb ik
werkers en daar jagen er
Door onze correspondent Cees Man-
ders
ROME - De eerste Italiaanse
film van de Drentse filmster
Maruschka Detmers 'II dla-
volo in corpo' ('de duivel in 't
lijf), beleeft een moeilijke be
valling. Tussen de producer,
Leo Pescarolo, en de regisseur,
Mario Bellocchio, allebei auto
riteiten in de Italiaanse film
wereld, is een stevig conflict
ontstaan over de inhoud van
de film-
De film is geïnspireerd door
het fameuse boek van Ray
mond Radiget, 'Le diable au
corps', van vóór de oorlog.
Maar de Italiaanse 'Diavolo' is
geplaatst in de moderne tijd,
de tijd van het terrorisme.
Maruschka Detmers speelt de
rol van Giulia, de dochter van
een door terroristen ver
moorde politiecommissaris.
Zij wordt verliefd op de dader,
Andrea, ontspoord rijkeluis
zoontje.
De producer wilde (voor zijn
geld) een film met een goed
verhaal waar het publiek van
onder de indruk komt. De re
gisseur heeft er volgens de
producer slechts een 'erotisch
product' van gemaakt. „Als ik
een sexfilm had gewild, zou ik
de film nooit aan Bellocchio
hebben gegeven", meent Leo
Pescarolo. „Er zijn er in Italië
die dat beter kunnen."
Het probleem zit 'm daarin
dat Maruschka (22) en haar
nog jeugdigere tegenspeler
Federico Pitzalis in het (voor
lopig) eindproduct van de re
gisseur de ene sex-scene af
wisselen met de andere. Ma
ruschka bedrijft de liefde te
veelvuldig en haar liefdesscè
nes zijn te gedurfd naar de
mening van de producer. „De
film is een ongemotiveerde op
eenvolging van sexuele han
delingen geworden."
De discussies over de relatie
sex-kunst zijn natuurlijk niet
van vandaag of van gisteren:
waar de een teveel sex consta
teert, is die sex volgens de an
der volledig artistiek verant
woord en functioneel in het
verhaal. Bellocchio, de regis
seur, ontkent niet dat er nogal
wat gewaagde fragmenten in
zijn versie zitten. Maar hij
vindt dat die volledig in het
geheel passen en als zodanig
volstrekt niet storen.
In het scenario is dochter
Maruschka nogal van streek,
teneergeslagen en "gek', door
de dood van haar vader. „De
andere kant van deze depres
sie is juist haar gevoelsmatige
betrokkenheid", zo verdedigt
Bellocchio zich.
Omdat zowel de producer
als de regisseur beweren het
bij het rechte eind te hebben,
zal de film van de montageta
fel overgebracht worden naar
die van de Romeinse rechter.
En dat is, ongeacht de uitslag,
een flinke schadepost voor een
film die al anderhalf miljard
lire (2,5 miljoen gulden) heeft
gekost.
De rechter zal zich niet zo
zeer over de artistieke waarde
van de film moeten uitspreken
alswel over de competentie
geschillen tussen de producer
zakenman en de regisseur-ar
tiest. Heeft een producer zeg
genschap in de montage van
de film die gemaakt en ge
schreven is door zijn regis
seur?
Maruschka Detmers, hier nog actief in de film 'Prénom
Carmen'. - foto archief de stem
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - 28-Up
is een Engelse docu
mentaire die in 1984 de
Flaherty Award als
beste documentaire
won en het jaar
daarop de prestigieuze
Emmy Award.
Het is inderdaad een
opmerkelijk sociaal do-
kument, een uiting van
super journalistiek. 21
jaar geleden vroeg regis
seur Michael Apted aan
14 kinderen van 7 jaar
wat zij van het leven ver
wachtten. Daar maakte
hij een film van die met
redelijk succes werd ver
toond.
Zeven jaar later bracht hij
opnieuw aan de veertien een
bezoek en stelde hen ongeveer
dezelfde vragen. Weer zeven
jaar later, toen de geinter-
viewden al jonge volwassenen
van 21 waren geworden,
kwam Apted voor de derde
keer op bezoek en toen kreeg
hij het idee iets unieks te ma
ken. Tenslotte weer zeven jaar
later, toen de veertien de leef
tijd van 28 hadden bereikt,
klopte de regisseur weer aan.
Zelden zijn mensen zo door
een medium gevolgd. Het re
sultaat is fascinerend. De
VPRO zendt de film zondag-
Tony Walker, een van de ondervraagden in '28-up'.
avond om 21.53 uit op Neder
land 2. De groep van zevenja
rigen (tien jongens en vier
meisjes, waarvan één zwart) is
spontaan, kinderlijk, vol ver
wachting van het leven. Toch
blijken velen van de veertien
nu al voor een groot deel ge
vormd. De groep van veertien
jarigen komt het onpersoon
lijkst uit de bus: norse tieners
die geen raad met zichzelf we
ten en niet uit hun woorden
kunnen komen. De eenentwin-
tigjarigen zijn hanig, zeker
van zichzelf, en de oudste
groep is voor een belangrijk
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
HILVERSUM (ANP) - De voormalige presentatoren van het
Vara-programma Pisa, Harry Vermeegen en Henk Spaan, zijn
overgestapt naar Veronica, zo is door deze omroeporganisatie
meegedeeld.
Vanaf 22 februari zal het duo eenmaal per veertien dagen een
soortgelijk programma verzorgen op de zaterdagavond, onder
de nieuwe naam 'Verona'. De uitzending zal 25 minuten duren.
Veronica heeft behalve Vermeegen en Spaan ook het produktie-
team van Pisa overgenomen. Het contract is afgesloten voor het
lopende en komende winterseizoen.
De Vara heeft geen afkoopsom geëist. Veronica-directeur Out
toonde zich echter zeer tevreden over de 'welwillende medewer
king' van de Vara-directie.
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
deel gedesillusioneerd. De ver
wachtingen hebben plaats ge
maakt, soms voor een doffe
aanvaarding, soms voor tevre
denheid, een enkele keer voor
opstandigheid. Maar het is
duidelijk dat die laatste groep
uitgegroeid is, dat zij niet we
zenlijk meer veranderen zal.
Regisseur Michael Apted
heeft met 28-Up de weg geko
zen van een sobere vormge
ving. Een voor een komen de
veertien aan de beurt. We zien
hen als kind (in zwart wit), als
puber, als jong mens en als
volwassene, dit alles binnen
enkele minuten. 28-UP is
daarom een sociale baromete-
ren een biologisch versnelde
klok. De film is weliswaar in
Engeland gemaakt, maar de
resultaten van een Neder
landse variant zullen niet ver
schillen.
Er zijn opmerkelijke con
clusies te trekken, de belang
rijkste is wel hoe zeer een
mens van slechts zeven jaar al
gevormd is. Slechts details en
make-up schijnen wezenlijk
veranderd te zijn. En even on
afwendbaar lijkt het overgaan
van onbevangen hoop naar
wat men noemt realistische
aanvaarding van de beperkin
gen. Sommige dromen zijn
uitgekomen, sommige niet.
De droom van Neil is in
ieder geval niet uitgekomen.
Als 7-jarige verkondigde hij
dat hij astronaut wilde wor
den of buschauffeur. Hij is nu
een zwerver, die af en toe
huist in een oude caravan en
soms moet worden opgenomen
- foto vpro
vanwege zware depressies.
Regisseur Michael Apted is
ondertussen ook in Amerika
beroemd geworden met zijn
films 'Coal Miner's Daughter'
met Sissy Spacek als de coun-
try-zangeres Loretta Lynn, en
'Gorky Park', een schitterende
spionagefilm met William
Hurt en Lee Marvin. Eerder
maakte hij de muziekfilm
'Stardust' (1974) met David Es
sex en 'Agatha' (over Agatha
Christie), met Dustin Hoffman
en Vanessa Redgrave
Apted maakt de film 7-up in
1963 toen hij als researcher
werkzaam was bij Granada
televisie en onder meer werkte
voor Coronation Street. „In die
tijd gebeurde er van alles in
Engeland", zei hij in een inter
view. „De sociale revolutie, de
swingende jaren zestig, en het
gevoel dat je het nog nooit zo
goed had gehad. Het moest een
soort sprookje worden over de
klassenmaatschappij
Hij had toen het gevoel dat
de culturele revolutie het En
gelse klasse-systeem had op-
gengebroken. In de VPRÖ-
Gids zegt Michael Apted daar
over: „Ons idee was om aan de
hand vandie kinderen van ze
ven te onderzoeken of iedereen
dezelfde kansen had, of dat ze
nog steeds waren voorbestemd
door de klasse waarin ze gebo
ren waren".
Later bleek dat het mate
riaal historische waarde had
gekregen en Apted besloot
door te gaan. Het onderwerp
was toen echter niet meer het
sociale klimaat in Engeland,
maar de ontwikkeling van
kinderen tot volwassenen. De
films 14-up en 2I-up maakten
niet zo'n grote indruk als de 7-
up. „Dat komt volgens mij
doordat je op je veertiende
ontzettend saai bent en op je
21-ste hooguit iets minder
saai. Terwijl je op je 28-ste al
een aantal belangrijke stap
pen hebt gezet en veel meer
inzicht in de werkelijkheid
hebt. daarom is die leeftijds
groep veel interessanter en
ook veel kwetsbaarder", aldus
Apted.
De film toont dat de nieuwe
ideeën van de jaren zestig to
taal verdwenen zijn. Apted:
„Wat dat betreft zijn we alle
maal teleurgesteld. Die hele
opleving van de jaren zestig,
zowel cultureel als econo
misch, daar is niets van over.
Overal wordt op bezuinigd en
het leven is nu veel harder dan
toen; ik denk dat de film daar-
een uitdrukking van is".
Zijn conclusie is dan ook
'dat de levens van de meeste
mensen nog steeds meer be
paald worden door de olieprijs
dan door een culturele ontwi-
keling als die inde jaren zes
tig'-
Hij meent dat voor de 28-ja-
rigen in zijn film het pleit wel
beslecht is: „Het is eerder uit
zondering dan regel dat daar
later nog radcaal veandering
in komt. Emotioneel verander
je natuurlijk altijd, ik denk
ook dat het in de film 35-up
vooral over emtionele veran-
deringenzal gaan".
FilmNet Abonnee Televisie
Nederland heeft de slag om
de 'decoder' gewonnen en
slimme jongens gedwongen
hun apparaatjes uit de
winkel te halen. Nu is
FilmNet betrokken bij een
strijd die zich op het
voetbalveld afspeelt.
Die indruk werd tenminste
gewekt in 'Achter het
Nieuws' (woensdagavond).
Er komen steeds minder
mensen naar de wedstrijden
kijken en een van de
redenen zou kunnen zijn dat
FilmNet sinds 3 november
elke zondagmiddag een
wedstrijd uitzendt.
Gesprekken met
staatssecretaris Joop van
der Reijden en KNVB-
voorzitter André van der
Louw leidden tot de
conclusie dat FilmNet zou
moeten stoppen óf veel meer
zou moeten betalen aan de
KNVB.
Het is al lang duidelijk dat
de KNVB de NOS en
FilmNet tegen elkaar uit wil
spelen om uit de twee
kampen zoveel mogelijk
geld binnen te halen.
FilmNet speelt dat spel in de
publiciteit vrolijk mee. Toch
moet geconstateerd worden
dat je de kracht van
FilmNet behoorlijk
overschat als je denkt dat er
steeds minder mensen op de
tribunes staan omdat er
zondagmiddag een
wedstrijd op de tv te zien is.
FilmNet zit voorlopig alleen
in Amsterdam, Rotterdam
en De Haag en omliggende
gemeenten en verder
verspreid in steden als
Groningen, Venray en
Eindhoven. Er zijn
aansluitmogelijkheden in 22
gemeenten en FilmNet zegt
dat in Nederland 40 tot 50.000
gezinnen geabonneerd zijn
(voor 35 gulden per maand).
Die aantallen liggen dus nog
niet erg hoog. Een groot deel
van het land moet het
zonder abonnee-tv stellen.
Daar komt bij dat nooit
bekend is welke wedstrijd
wordt uitgezonden. Pas op
zondagmiddag om 3 uur
weten de kijkers wat er op
het scherm komt en dan rolt
de bal al een half uur op de
Nederlandse velden. Om
15.15 uur begint de
uitzending, die 'semi-live' is.
De uitzending loopt dus
enige tijd achter op de échte
wedstrijd.
Er is trouwens in de
maanden december en
januari niet of nauwelijks
gevoetbald. In die periode
kan de schade die FilmNet
toegebracht niet erg groot
zijn.
Tenslotte is nog nooit
bewezen dat het uitzenden
van een evenement
automatisch tot gevolg heeft
dat de mensen thuis blijven.
Ook het omgekeerde kan
gebeuren. Het brengen van
een nieuwe film op de tv zet
mensen er dikwijls toe aan
naar de bioscoop te gaan.
Overigens liet 'Achter het
Nieuws' zich niet negatief
uit het voetbal-initiatief van
FilmNet. Men sprak zelfs
van een 'aantrekkelijke
vormgeving'. En die is, net
als het maandelijke gidsje
van FilmNet, geheel
Amerikaans: bont en
gestroomlijnd. Mogelijk
hield men zich een beetje in
bij het
actualiteitenprogramma
van de VARA, omdat de
commentatoren bij de
voetbalwedstrijden van
FilmNet de heren Henk van
Dorp en Frits Barend zijn,
bekend van de VARA-
radio
Wanneer FilmNet zijn
intrede doet in het zuid
westen van Nederland om
daar de stadions en
bioscopen 'leeg te zuigen', is
nog niet bekend. Er wordt in
ieder geval al enige tijd
gelonkt naar het kabelnet
van Bergen op Zoom. Wij
zullen het in deze regionen
in de maand februari
moeten doen zonder de
FilmNet-presentaties van
o.a. 'Ciske de Rat', 'Jaws',
'Terms of Endearment', 'De
mannetjesmaker', 'Reds' en
'Footloose'.
Niet alleen FilmNet houdt
zich bezig met voetbal. Sky
Channel brengt sinds kort
elke maandagavond een
samenvatting van de
belangrijkste Italiaanse
voetbalwedstrijden. Tussen
8 en 15 februari komen daar
nog Scandinavische
wedstrijden bij. Dan
strijden de
landskampioenen van
Noorwegen, Zweden,
Finland en Denemarken om
de Nissan Super Cup. Op
zeven avonden worden in de
late avonduren
samenavttingen gegeven.
Europa tv houdt het
voorlopig op rugby op de
zaterdagmiddag. Toch is
voetbal zo aantrekkelijk
voor commerciële zenders
dat de KNVB er genoeg geld
uit kan persen om het
Nederlandse voetbal te
redden.
HILVERSUM (ANP) - Sipke
van der Land (48) heeft een
contract gesloten met de
Evangelische Omroep, waar
bij hij in free-Ianceverband
aal meewerken aan de voorbe
reiding van televisieprogram-
ma s- Er zijn nog besprekingen
gaande over vorm en inhoud
van die medewerking, maar
vast staat dat het zal gaan om
programma's op het gebied
van kerk- en zendingsgeschie
denis. Hij denkt over enkele
weken met zijn werk te kun
nen beginnen, zo deelt de pers
dienst van de EO desgevraagd
mee.
Sipke van der Land is
vooral bekend geworden door
zijn religieuze televisiepro
gramma's voor de NCRV, die
ook in free-lanceverband tot
stand kwamen. Van der Land
is docent Nederlands en gods
dienst aan het christelijk ly
ceum te Leiden en doet publi-
citeitswerk voor tal van
christelijke organisaties.
Sipke van der Land.
- fotoarchief de stem
Van onze rtv-redactie
Vanaf vandaag brengt de VPRO op Radio 5 een se
rie over de watersnoodramp in Zeeland in 1953, geti
teld 'De Ramp'. De serie beslaat het tweede uur van
het VPRO-programma 'Het Spoor" en begint steeds
om 16 uur.
De eerste aflvering heet 'De eerste uren' en
daarna volgen 'De autoriteiten', 'Redding en eva
cuatie' en 'Beurzen open en dijken dicht'. Er wordt
gebruik gemaakt van historisch geluidsmateriaal,
o.a. de reportages van Jan de Troye, en zijn inter
views met mensen die er destijds bij betrokken wa
ren.
De makers van het programma beseffen dat bij
de regelmatige herdenkingen van de watersnood al
veel herinneringen zijn opgehaald. Toch denken zij
iets nieuws toe te voegen. Zij hebben zich vooral ge
richt op de rol van de autoriteiten en concluderen
dat verschillende gezagsdragers het op de beslis
sende momenten af hebben laten weten.
Ook wordt aandacht besteed aan het feit dat hulp
van de CPN en communistische landen niet werd
geaccepteerd. De Koude Oorlog liet zich helemaal
goed voelen toen Henk Gortzak, fractieleider in de
Tweede Kamer van de CPN, de regering beschul
digde van nalatigheid, omdat het kabinet liever geld
aan de NAVO gaf dan aan de verbetering van de
dijken.
In het TROS-radioprogramma Kamerbreed
wordt zaterdag (Radio 1,11.03 uur) gepraat met mi
nister Braks van Landbouw en Visserij over onder
andere de privatisering van staatsbosbeheer, de
EG-landbouwoverschotten en de nationale land
schapsparken. Voorts een gesprek met minister
Winsemius van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Or
dening en Milieuhygiëne over zaken als de opslag
van radio-actief afval, bodemverontreiniging en
zure regen.
In de NOS-televisierubriek Het Capitool wordt
zondag (Ned. 2,12.00 uur) gediscussieerd over de ge
volgen voor de ruimtevaart van het ongeluk met de
Amerikaanse ruimteveer Challenger. Aan de dis
cussie onder leiding van Herman Wigbold nemen
deel de hoogleraar ruimteonderzoek C. de Jager, R.
van Duinen, medewerker van Fokker en de voorzit
ter van de vaste kamercommissie voor economische
zaken, A. van der Hek (PvdA).
In de KRO-televisierubriek Brandpunt in de
markt, zondag (Ned. 1,18.00 uur), een interview met
premier Lubbers. Voorts wordt aandacht besteed
aan een fabriekje van carnavalsartikelen, een be
drijf dat schotelantennes produceert voor de ont
vangst van onder andere Amerikaanse televisie
beelden en een fabriek die werkloze jongeren in de
gelegenheid stelt ervaring in het bedrijfsleven op te
doen. Het bedrijf produceert amfibische caravans.
(ADVERTENTIE)
Maandag 3 februari a.s. om 9.00 uur
opent F. van Lanschot Bankiers NV haar
nieuwe kantoor aan het Chasséveld in Breda.
Naast 'Het Turfschip'. Dat betekent niet alleen
een betere behuizing. Maar ook een betere
parkeergelegenheid. J
Met alle voordelen van dien.
Tot vrijdag 31 januari
12.00 uur kunt u nog terecht in
ons oude kantoor aan de Veemarktstraat 44.
Wij proberen de verhuizing vanzelf
sprekend zo te regelen, dat u daar geen enkele.
hinder van ondervindt
Mocht dit onverhoopt toch het geval zijn,
dan vragen wij u begrip voor
de situatie.
Graag tot ziens in ons
nieuwe pand.