Te veel sex voor Maruschka Detmers Documentaire over opgroeien van Michael Vier kostbare momentopnamen uit het leven van een 28-jarige VPRO-RADIO OVER WATERSNOODRAMP Vanaf maandag 3februari a.s. zijnwij nog makkelijkerte bereiken. Chasséveld 3 PISA-DUO VANAF 22 FEBRUARI BIJ VERONICA Achter het Net de voetbalclubs heeft Nog meer gebal Sipke van der Land van NCRV naar EO ZATERDAG 1 FEBRUAR11986 G1 RUZIE IN ITALIAANSE FILMWERELD Dromen Klassen KAMERBREED CAPITOOL BRANDPUNT F van Lanschot Bankiers c: van, waarmee vogels \aanderen opereert. - foto archief de stem schip maken in het tkeerde zaak, maar nu kwame mensen gewoon de Boer van de Ko- ndse Jagers Vereniging Iging van de controleurs |ers hebben meegewerkt jitslag als 'ronduit bela- (and. De Boer: „Dat is lachelijke aantijging. Ze |en voordat wij er van beschuldigingen kan ik brzinnen, als het daarom leen antwoord geven op atuur in de ogen van de met het vertrek van de ferwijst voor commentaar Vie van Landbouw. „Wij (sluitend bezig met de met de Vogelwet". Wel er in het verleden wrij- eest tussen de partijen, natuurbeschermingsor- ld. De Boer: „Volgende een gesprek met de mi- momenteel een onder- westie loopt. Dat heeft et de wetgeving die beter vorden afgestemd. En als ;ers die beschermde roof- chieten om bijvoorbeeld stand te bewaken, dan eerst maar eens met be- ;end commandant A. t de veldpolitie in Breda kant de boosheid van de egrijpen, maar anderzijds :1 de gedachtengang van an Landbouw en Visserij nen: „Dat de controleurs ft ongetwijfeld weerslag eit van de controle en dat nadelig voor de natuur in daar ik moet zeggen dat bij waren die nauwelijks dooiden, wat dat betreft sterie gelijk. Wij als korps jks ondersteuning van die ns waren er ook wrijvin- ïadden we er niet zo'n in- le preventieve waarde van die wel actief waren was ontkent dat veel van zijn ruteerd zouden zijn uit achtopzichters, zoals Jan rt. „Ik vind dat nogal on- aldus de plaatsvervan- dant, „momenteel heb ik werkers en daar jagen er Door onze correspondent Cees Man- ders ROME - De eerste Italiaanse film van de Drentse filmster Maruschka Detmers 'II dla- volo in corpo' ('de duivel in 't lijf), beleeft een moeilijke be valling. Tussen de producer, Leo Pescarolo, en de regisseur, Mario Bellocchio, allebei auto riteiten in de Italiaanse film wereld, is een stevig conflict ontstaan over de inhoud van de film- De film is geïnspireerd door het fameuse boek van Ray mond Radiget, 'Le diable au corps', van vóór de oorlog. Maar de Italiaanse 'Diavolo' is geplaatst in de moderne tijd, de tijd van het terrorisme. Maruschka Detmers speelt de rol van Giulia, de dochter van een door terroristen ver moorde politiecommissaris. Zij wordt verliefd op de dader, Andrea, ontspoord rijkeluis zoontje. De producer wilde (voor zijn geld) een film met een goed verhaal waar het publiek van onder de indruk komt. De re gisseur heeft er volgens de producer slechts een 'erotisch product' van gemaakt. „Als ik een sexfilm had gewild, zou ik de film nooit aan Bellocchio hebben gegeven", meent Leo Pescarolo. „Er zijn er in Italië die dat beter kunnen." Het probleem zit 'm daarin dat Maruschka (22) en haar nog jeugdigere tegenspeler Federico Pitzalis in het (voor lopig) eindproduct van de re gisseur de ene sex-scene af wisselen met de andere. Ma ruschka bedrijft de liefde te veelvuldig en haar liefdesscè nes zijn te gedurfd naar de mening van de producer. „De film is een ongemotiveerde op eenvolging van sexuele han delingen geworden." De discussies over de relatie sex-kunst zijn natuurlijk niet van vandaag of van gisteren: waar de een teveel sex consta teert, is die sex volgens de an der volledig artistiek verant woord en functioneel in het verhaal. Bellocchio, de regis seur, ontkent niet dat er nogal wat gewaagde fragmenten in zijn versie zitten. Maar hij vindt dat die volledig in het geheel passen en als zodanig volstrekt niet storen. In het scenario is dochter Maruschka nogal van streek, teneergeslagen en "gek', door de dood van haar vader. „De andere kant van deze depres sie is juist haar gevoelsmatige betrokkenheid", zo verdedigt Bellocchio zich. Omdat zowel de producer als de regisseur beweren het bij het rechte eind te hebben, zal de film van de montageta fel overgebracht worden naar die van de Romeinse rechter. En dat is, ongeacht de uitslag, een flinke schadepost voor een film die al anderhalf miljard lire (2,5 miljoen gulden) heeft gekost. De rechter zal zich niet zo zeer over de artistieke waarde van de film moeten uitspreken alswel over de competentie geschillen tussen de producer zakenman en de regisseur-ar tiest. Heeft een producer zeg genschap in de montage van de film die gemaakt en ge schreven is door zijn regis seur? Maruschka Detmers, hier nog actief in de film 'Prénom Carmen'. - foto archief de stem Van onze rtv-redactie HILVERSUM - 28-Up is een Engelse docu mentaire die in 1984 de Flaherty Award als beste documentaire won en het jaar daarop de prestigieuze Emmy Award. Het is inderdaad een opmerkelijk sociaal do- kument, een uiting van super journalistiek. 21 jaar geleden vroeg regis seur Michael Apted aan 14 kinderen van 7 jaar wat zij van het leven ver wachtten. Daar maakte hij een film van die met redelijk succes werd ver toond. Zeven jaar later bracht hij opnieuw aan de veertien een bezoek en stelde hen ongeveer dezelfde vragen. Weer zeven jaar later, toen de geinter- viewden al jonge volwassenen van 21 waren geworden, kwam Apted voor de derde keer op bezoek en toen kreeg hij het idee iets unieks te ma ken. Tenslotte weer zeven jaar later, toen de veertien de leef tijd van 28 hadden bereikt, klopte de regisseur weer aan. Zelden zijn mensen zo door een medium gevolgd. Het re sultaat is fascinerend. De VPRO zendt de film zondag- Tony Walker, een van de ondervraagden in '28-up'. avond om 21.53 uit op Neder land 2. De groep van zevenja rigen (tien jongens en vier meisjes, waarvan één zwart) is spontaan, kinderlijk, vol ver wachting van het leven. Toch blijken velen van de veertien nu al voor een groot deel ge vormd. De groep van veertien jarigen komt het onpersoon lijkst uit de bus: norse tieners die geen raad met zichzelf we ten en niet uit hun woorden kunnen komen. De eenentwin- tigjarigen zijn hanig, zeker van zichzelf, en de oudste groep is voor een belangrijk IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII HILVERSUM (ANP) - De voormalige presentatoren van het Vara-programma Pisa, Harry Vermeegen en Henk Spaan, zijn overgestapt naar Veronica, zo is door deze omroeporganisatie meegedeeld. Vanaf 22 februari zal het duo eenmaal per veertien dagen een soortgelijk programma verzorgen op de zaterdagavond, onder de nieuwe naam 'Verona'. De uitzending zal 25 minuten duren. Veronica heeft behalve Vermeegen en Spaan ook het produktie- team van Pisa overgenomen. Het contract is afgesloten voor het lopende en komende winterseizoen. De Vara heeft geen afkoopsom geëist. Veronica-directeur Out toonde zich echter zeer tevreden over de 'welwillende medewer king' van de Vara-directie. Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll deel gedesillusioneerd. De ver wachtingen hebben plaats ge maakt, soms voor een doffe aanvaarding, soms voor tevre denheid, een enkele keer voor opstandigheid. Maar het is duidelijk dat die laatste groep uitgegroeid is, dat zij niet we zenlijk meer veranderen zal. Regisseur Michael Apted heeft met 28-Up de weg geko zen van een sobere vormge ving. Een voor een komen de veertien aan de beurt. We zien hen als kind (in zwart wit), als puber, als jong mens en als volwassene, dit alles binnen enkele minuten. 28-UP is daarom een sociale baromete- ren een biologisch versnelde klok. De film is weliswaar in Engeland gemaakt, maar de resultaten van een Neder landse variant zullen niet ver schillen. Er zijn opmerkelijke con clusies te trekken, de belang rijkste is wel hoe zeer een mens van slechts zeven jaar al gevormd is. Slechts details en make-up schijnen wezenlijk veranderd te zijn. En even on afwendbaar lijkt het overgaan van onbevangen hoop naar wat men noemt realistische aanvaarding van de beperkin gen. Sommige dromen zijn uitgekomen, sommige niet. De droom van Neil is in ieder geval niet uitgekomen. Als 7-jarige verkondigde hij dat hij astronaut wilde wor den of buschauffeur. Hij is nu een zwerver, die af en toe huist in een oude caravan en soms moet worden opgenomen - foto vpro vanwege zware depressies. Regisseur Michael Apted is ondertussen ook in Amerika beroemd geworden met zijn films 'Coal Miner's Daughter' met Sissy Spacek als de coun- try-zangeres Loretta Lynn, en 'Gorky Park', een schitterende spionagefilm met William Hurt en Lee Marvin. Eerder maakte hij de muziekfilm 'Stardust' (1974) met David Es sex en 'Agatha' (over Agatha Christie), met Dustin Hoffman en Vanessa Redgrave Apted maakt de film 7-up in 1963 toen hij als researcher werkzaam was bij Granada televisie en onder meer werkte voor Coronation Street. „In die tijd gebeurde er van alles in Engeland", zei hij in een inter view. „De sociale revolutie, de swingende jaren zestig, en het gevoel dat je het nog nooit zo goed had gehad. Het moest een soort sprookje worden over de klassenmaatschappij Hij had toen het gevoel dat de culturele revolutie het En gelse klasse-systeem had op- gengebroken. In de VPRÖ- Gids zegt Michael Apted daar over: „Ons idee was om aan de hand vandie kinderen van ze ven te onderzoeken of iedereen dezelfde kansen had, of dat ze nog steeds waren voorbestemd door de klasse waarin ze gebo ren waren". Later bleek dat het mate riaal historische waarde had gekregen en Apted besloot door te gaan. Het onderwerp was toen echter niet meer het sociale klimaat in Engeland, maar de ontwikkeling van kinderen tot volwassenen. De films 14-up en 2I-up maakten niet zo'n grote indruk als de 7- up. „Dat komt volgens mij doordat je op je veertiende ontzettend saai bent en op je 21-ste hooguit iets minder saai. Terwijl je op je 28-ste al een aantal belangrijke stap pen hebt gezet en veel meer inzicht in de werkelijkheid hebt. daarom is die leeftijds groep veel interessanter en ook veel kwetsbaarder", aldus Apted. De film toont dat de nieuwe ideeën van de jaren zestig to taal verdwenen zijn. Apted: „Wat dat betreft zijn we alle maal teleurgesteld. Die hele opleving van de jaren zestig, zowel cultureel als econo misch, daar is niets van over. Overal wordt op bezuinigd en het leven is nu veel harder dan toen; ik denk dat de film daar- een uitdrukking van is". Zijn conclusie is dan ook 'dat de levens van de meeste mensen nog steeds meer be paald worden door de olieprijs dan door een culturele ontwi- keling als die inde jaren zes tig'- Hij meent dat voor de 28-ja- rigen in zijn film het pleit wel beslecht is: „Het is eerder uit zondering dan regel dat daar later nog radcaal veandering in komt. Emotioneel verander je natuurlijk altijd, ik denk ook dat het in de film 35-up vooral over emtionele veran- deringenzal gaan". FilmNet Abonnee Televisie Nederland heeft de slag om de 'decoder' gewonnen en slimme jongens gedwongen hun apparaatjes uit de winkel te halen. Nu is FilmNet betrokken bij een strijd die zich op het voetbalveld afspeelt. Die indruk werd tenminste gewekt in 'Achter het Nieuws' (woensdagavond). Er komen steeds minder mensen naar de wedstrijden kijken en een van de redenen zou kunnen zijn dat FilmNet sinds 3 november elke zondagmiddag een wedstrijd uitzendt. Gesprekken met staatssecretaris Joop van der Reijden en KNVB- voorzitter André van der Louw leidden tot de conclusie dat FilmNet zou moeten stoppen óf veel meer zou moeten betalen aan de KNVB. Het is al lang duidelijk dat de KNVB de NOS en FilmNet tegen elkaar uit wil spelen om uit de twee kampen zoveel mogelijk geld binnen te halen. FilmNet speelt dat spel in de publiciteit vrolijk mee. Toch moet geconstateerd worden dat je de kracht van FilmNet behoorlijk overschat als je denkt dat er steeds minder mensen op de tribunes staan omdat er zondagmiddag een wedstrijd op de tv te zien is. FilmNet zit voorlopig alleen in Amsterdam, Rotterdam en De Haag en omliggende gemeenten en verder verspreid in steden als Groningen, Venray en Eindhoven. Er zijn aansluitmogelijkheden in 22 gemeenten en FilmNet zegt dat in Nederland 40 tot 50.000 gezinnen geabonneerd zijn (voor 35 gulden per maand). Die aantallen liggen dus nog niet erg hoog. Een groot deel van het land moet het zonder abonnee-tv stellen. Daar komt bij dat nooit bekend is welke wedstrijd wordt uitgezonden. Pas op zondagmiddag om 3 uur weten de kijkers wat er op het scherm komt en dan rolt de bal al een half uur op de Nederlandse velden. Om 15.15 uur begint de uitzending, die 'semi-live' is. De uitzending loopt dus enige tijd achter op de échte wedstrijd. Er is trouwens in de maanden december en januari niet of nauwelijks gevoetbald. In die periode kan de schade die FilmNet toegebracht niet erg groot zijn. Tenslotte is nog nooit bewezen dat het uitzenden van een evenement automatisch tot gevolg heeft dat de mensen thuis blijven. Ook het omgekeerde kan gebeuren. Het brengen van een nieuwe film op de tv zet mensen er dikwijls toe aan naar de bioscoop te gaan. Overigens liet 'Achter het Nieuws' zich niet negatief uit het voetbal-initiatief van FilmNet. Men sprak zelfs van een 'aantrekkelijke vormgeving'. En die is, net als het maandelijke gidsje van FilmNet, geheel Amerikaans: bont en gestroomlijnd. Mogelijk hield men zich een beetje in bij het actualiteitenprogramma van de VARA, omdat de commentatoren bij de voetbalwedstrijden van FilmNet de heren Henk van Dorp en Frits Barend zijn, bekend van de VARA- radio Wanneer FilmNet zijn intrede doet in het zuid westen van Nederland om daar de stadions en bioscopen 'leeg te zuigen', is nog niet bekend. Er wordt in ieder geval al enige tijd gelonkt naar het kabelnet van Bergen op Zoom. Wij zullen het in deze regionen in de maand februari moeten doen zonder de FilmNet-presentaties van o.a. 'Ciske de Rat', 'Jaws', 'Terms of Endearment', 'De mannetjesmaker', 'Reds' en 'Footloose'. Niet alleen FilmNet houdt zich bezig met voetbal. Sky Channel brengt sinds kort elke maandagavond een samenvatting van de belangrijkste Italiaanse voetbalwedstrijden. Tussen 8 en 15 februari komen daar nog Scandinavische wedstrijden bij. Dan strijden de landskampioenen van Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken om de Nissan Super Cup. Op zeven avonden worden in de late avonduren samenavttingen gegeven. Europa tv houdt het voorlopig op rugby op de zaterdagmiddag. Toch is voetbal zo aantrekkelijk voor commerciële zenders dat de KNVB er genoeg geld uit kan persen om het Nederlandse voetbal te redden. HILVERSUM (ANP) - Sipke van der Land (48) heeft een contract gesloten met de Evangelische Omroep, waar bij hij in free-Ianceverband aal meewerken aan de voorbe reiding van televisieprogram- ma s- Er zijn nog besprekingen gaande over vorm en inhoud van die medewerking, maar vast staat dat het zal gaan om programma's op het gebied van kerk- en zendingsgeschie denis. Hij denkt over enkele weken met zijn werk te kun nen beginnen, zo deelt de pers dienst van de EO desgevraagd mee. Sipke van der Land is vooral bekend geworden door zijn religieuze televisiepro gramma's voor de NCRV, die ook in free-lanceverband tot stand kwamen. Van der Land is docent Nederlands en gods dienst aan het christelijk ly ceum te Leiden en doet publi- citeitswerk voor tal van christelijke organisaties. Sipke van der Land. - fotoarchief de stem Van onze rtv-redactie Vanaf vandaag brengt de VPRO op Radio 5 een se rie over de watersnoodramp in Zeeland in 1953, geti teld 'De Ramp'. De serie beslaat het tweede uur van het VPRO-programma 'Het Spoor" en begint steeds om 16 uur. De eerste aflvering heet 'De eerste uren' en daarna volgen 'De autoriteiten', 'Redding en eva cuatie' en 'Beurzen open en dijken dicht'. Er wordt gebruik gemaakt van historisch geluidsmateriaal, o.a. de reportages van Jan de Troye, en zijn inter views met mensen die er destijds bij betrokken wa ren. De makers van het programma beseffen dat bij de regelmatige herdenkingen van de watersnood al veel herinneringen zijn opgehaald. Toch denken zij iets nieuws toe te voegen. Zij hebben zich vooral ge richt op de rol van de autoriteiten en concluderen dat verschillende gezagsdragers het op de beslis sende momenten af hebben laten weten. Ook wordt aandacht besteed aan het feit dat hulp van de CPN en communistische landen niet werd geaccepteerd. De Koude Oorlog liet zich helemaal goed voelen toen Henk Gortzak, fractieleider in de Tweede Kamer van de CPN, de regering beschul digde van nalatigheid, omdat het kabinet liever geld aan de NAVO gaf dan aan de verbetering van de dijken. In het TROS-radioprogramma Kamerbreed wordt zaterdag (Radio 1,11.03 uur) gepraat met mi nister Braks van Landbouw en Visserij over onder andere de privatisering van staatsbosbeheer, de EG-landbouwoverschotten en de nationale land schapsparken. Voorts een gesprek met minister Winsemius van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Or dening en Milieuhygiëne over zaken als de opslag van radio-actief afval, bodemverontreiniging en zure regen. In de NOS-televisierubriek Het Capitool wordt zondag (Ned. 2,12.00 uur) gediscussieerd over de ge volgen voor de ruimtevaart van het ongeluk met de Amerikaanse ruimteveer Challenger. Aan de dis cussie onder leiding van Herman Wigbold nemen deel de hoogleraar ruimteonderzoek C. de Jager, R. van Duinen, medewerker van Fokker en de voorzit ter van de vaste kamercommissie voor economische zaken, A. van der Hek (PvdA). In de KRO-televisierubriek Brandpunt in de markt, zondag (Ned. 1,18.00 uur), een interview met premier Lubbers. Voorts wordt aandacht besteed aan een fabriekje van carnavalsartikelen, een be drijf dat schotelantennes produceert voor de ont vangst van onder andere Amerikaanse televisie beelden en een fabriek die werkloze jongeren in de gelegenheid stelt ervaring in het bedrijfsleven op te doen. Het bedrijf produceert amfibische caravans. (ADVERTENTIE) Maandag 3 februari a.s. om 9.00 uur opent F. van Lanschot Bankiers NV haar nieuwe kantoor aan het Chasséveld in Breda. Naast 'Het Turfschip'. Dat betekent niet alleen een betere behuizing. Maar ook een betere parkeergelegenheid. J Met alle voordelen van dien. Tot vrijdag 31 januari 12.00 uur kunt u nog terecht in ons oude kantoor aan de Veemarktstraat 44. Wij proberen de verhuizing vanzelf sprekend zo te regelen, dat u daar geen enkele. hinder van ondervindt Mocht dit onverhoopt toch het geval zijn, dan vragen wij u begrip voor de situatie. Graag tot ziens in ons nieuwe pand.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 21