ook in de BIOSCOOP ook in de BIOSCOOP Tom Conti virtuoos in tragi-komedie Serene film over euthanasie maandag op tv 1 SPEELFILMS OP TV c fRIJDAG 31 JANUAR1138( VRIJDAl 31 JANUAR1198 LU r 'RUEBEN, RUEBEN' VAN ROBERT ELLIS MILLER NEDERLAND 2 Suske en Wiskë: „D Appie Happie in W T2 'Silverado' weer een onvervalste western Door Marjan Mes In de jaren vijftig waren (so ciale) problemen nog eenvou dig en oplossingen simpel. Je had bad guys en good guys en nuanceringen daar tussen in bestonden eenvoudigweg niet. Geen wonder dat de western, de 'cowboy'-film, een populair amusementsgenre was. Zon der gewetensbezwaar konden helden boeven neerknallen, terwijl indianen zonder meer als schietschijf gebruikt kon den worden, omdat ze nu een maal de eeuwige vijand wa ren. Later probeerden de Ita lianen met de spaghetti-wes tern gestileerd geweld in de western te brengen. Dat was begin jaren zeventig. Daarna raakte het publiek steeds min der naïef en raakten films over 'het wilde westen' in on bruik. Clint Eastwood haalde on langs het genre, waarin hij zelf indertijd opgang maakte, uit de mottenballen met 'Pale Rider'. Een ouderwetse, mora listische films, die bepaald geen publieksucces werd. Lawrence Kasdan, een regis seur die van alle markten thuis is, komt nu met een aan trekkelijker western: 'Silvera do'. Hij werd opgenomen in Arizona en New Mexico in de herfst en winter en ziet er met zijn donkere tinten schitte rend uit. Bovendien worden de hoofrollen gespeeld door ac tuele acteurs, zoals Kevin Kline en Jeff Goldblum (bei den uit Kasdan's 'The Big Chill'), Scott Glenn, John Cleese (inderdaad de Britse komiek) en de dwerg Linda Hunt, die als kleine Indonesiër een voortreffelijke rol speelde in 'The Year of living dange rously' van Peter Weir. Zij speelt opnieuw overtuigend de rol van een wijze saloon-eige nares in het stadje Silverado. Het zegt wel iets over de 'moderniteit' van deze wes tern, dat de saloonbazin geen verleidelijke sexbom is, maar een onooglijk typetje. Geen van de personages is ook uit gesproken goed of slecht, maar een moraal ontbreekt evenmin als in de klassieke western. Vier ruiters hebben elkaar toevallig ontmoet en belanden in het plaatsje Silverado. Hun paarden daveren met aange naam geweld over de prairie. De vier hebben alleen maar een bepaald gevoel voor ge rechtigheid gemeen. De 'loner', Kevin Kline, heeft zich indertijd gevangen laten nemen om zijn hond van de dood te redden. Zijn kame raad stelde zich wel in veilig heid en heeft het daarom tot sheriff en eigenaar van de sa loon gebracht. De vier despe rado's, onder wie Kline, moe ten de corruptie bestrijden van deze sheriff en van een rijke grootgrondbezitter. In een fraaie scène, als al bijna alle schurken zijn neerge knald, komen de twee oude makkers tegenover elkaar te staan in een klassiek uitziend revolverduel. Verschillende intriges en actiescènes zijn knap met el kaar verweven; een stuk inge wikkelder dan bij de klassieke western met zijn rechtlijnige plot. Toch is 'Silverado', die 26 miljoen dollar gekost heeft - een smak geld vergeleken bij de vroegere wild-west-films - een overduidelijke ode aan de western van weleer. Eén eigentijdse 'afwijking' mag niet onvermeld blijven: een van de cowboys is een neger, die om zijn huidskleur veracht wordt. Zwarten kwamen na tuurlijk in de jaren vijftig, de tijd van de ongestoorde discri minatie, helemaal niet voor in de western. Lawrence Kasdan is een soort kameleon, die allerlei genres vakkundig weet te be oefenen, zonder dat hij overi gens een eigen stijl weet te be reiken. Hij schreef scenario's voor o.a. Spielberg's 'Indiana Jones' en debuteerde als regis seur met de broeierige en film-noirachtige thriller 'Body Heat'. Daarna verscheen de mooie, weemoedige observatie van een voormalige vrienden club van teleurgestelde derti gers, 'The Big Chili'. En nu dus een verdienstelijke western. Of dit het begin van een wes- ternherleving zal zijn, valt te betwijfelen. Tenslotte past de strijd te paard tussen goed en kwaad helemaal niet meer bij de jaren tachtig. 'Silverado' van Lawrence Kasdan. Mignon in Breda en Quellin 2 in Antwerpen. Beeld uit de western 'Sil verado'. - FOTO COLUMBIA iVRO's Televizier (Nederland 1, 22.: eken van de ruimtevaart. Zowel Ron ;els hebben na de ramp van de Chal egaan moet worden met het sturen je grote vraag blijft waarom. Is ri irestigekwestie of een militaire nood: voord op deze vragen met als belangi Charles Bronson, hoewel niet bepaald meer de jongste noch de mooiste, mag op nieuw opdraven als wreker in het derde deel van 'Death Wish'. Het eerste deel ver scheen in 1974 met een wraakzuchtige Bronson, die het recht in eigen hand neemt als zijn vrouw en dochter zijn aangerand. Deel 2 uit 1982 was al stukken minder. Om over deel 3 maar te zwijgen. In Casino 1 in Breda. Cinésol 3 in Breda prolon geert 'In de schaduw van de overwinning', een span nende oorlogsfilm van Ate de Jong met uitstekend spel van o.a. Jeroen Krabbé en Edwin de Vries, die gemo delleerd zijn naar het voor beeld van verzetsstrijder Gerrit van der Veen en de joodse 'collaborateur' Frie- drich Weinreb. Aan de orde komen verschillende hou dingen, variërend tussen verzet, opportunisme en col laboratie, waarbij het laat ste gebruikt wordt om joden voor deportatie te sparen. Echt overtuigend komt deze problematiek er niet uit. Een uitstekende actiefilm der halve. Cinésol 1 in Breda gaat nog door met de aardige vriendenclubfilm 'St. Elmo's Fire'. Enkele jongelui heb ben moeite met de verant woordelijkheid van het vol wassen worden en stellen daarmee de vriendschap met de anderen van hun oude vriendenclub van de middelbare school op de proef. 'Back to the future' blijft nog een week in Grand Theater in Breda, Cinem'ac- tueel 1 in Bergen op Zoom, Luxor in Terneuzen en De Koning van Engeland in Hulst. Spannend en amu sant Spielbergavontuur van een jongen, die met een tijd machineauto in de jaren vijftig belandt. 'Brewster's Millions', de komedie met Richard Pryor als eenvoudige honkballer die het tot miljonair brengt, draait nog in Casino 2 in Breda. Casino 3 gaat weer door met 'Commando', het vechtavontuur van Arnold Schwarzeneggen. 'King Solomon's Mines', een vrolijke avonturenfilm van Richard Chamberlain, is te zien in Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Spiel bergs jeugdfilm The Goon- les' draait verder in City 1 in Roosendaal, Centraal 1 in Geertruidenberg, Luxor in Terneuzen en De Koning in Hulst. Sinjoor in Antwerpen en Memling in Brugge presen teren 'Rocky 4', de aller nieuwste film van Sylvester Stallone, die het opneemt te gen de Russische bokskam pioen. Filmhuis Concordia (Van Coothplein 37) in Breda ver toont tot en met 5 februari 'Professione: reporter' van Antonioni uit 1975. Schitte rend uitziende, hermetische film over een tv-reporter (Jack Nicholson) die de identiteit aanneemt van een mede-hotelgast in het Spaanse oord waar hij ver blijft. Hij wil zo een nieuw leven beginnen, maar krijgt de vijanden van de overle dene achter zich aan. Vooral een briljante stijloefening, die raadselachtig blijf. Ma ria Schneider speelt de vriendin. Filmclub De Borg presen teert op 4 februari in de Zui- lenstrat 96a ook voor niet- leden 'Een dagje naar het strand' van Theo van Gogh. Diens 'Lüger' schokte, maar deze verfilming van het boek van Heere Heeresma is braaf en ontoereikend wat betreft de uitbeelding van de belevingswereld van een al coholist, die een dagje met zijn dochtertje naar het strand gaat. Cas Enklaar moet met zijn spel eigenlijk de hele film dragen; een knappe prestatie. Zijn drankzucht verwijdert hem steeds verder van het meisje met wie hij een gevoelige band heeft. Op 2 februari in 't Schouw in Dongen. Vanavond vertoont Film huis Oosterhout twee films van de Poolse cineast Kies- lowski, die vertegenwoor digd is op het filmfestival in Rotterdam. Hier gaat het om de oudere film 'Amator*, voorafgegaan door de korte film 'Het standpunt van de nachtwaker*. Een persoon lijke geschiedenis wordt ge koppeld aan een politiek-so- ciale situatie. Door Marjan Mes Tom Conti is een begaafd Brits acteur, wiens talenten in ons land o.a. te bewonderen waren in de televisieserie The Glittering Prices' en in de boeiende film 'Merry Christ mas, Mr. Lawrence', waarin hij een wijze Engelse officier in Japanse krijgsgevangen schap speelde. De weemoedige komedie, 'Rueben, Rueben', van Robert Ellis Miller is zelfs helemaal op hem geschreven. Hij draagt eigenlijk de hele film op z'n eentje; een knappe prestatie. Maar misschien toch iets teveel van het goede of be ter gezegd te weinig. Met alle technieken, die hem ten dienste staan, maakt Conti een levendig portret van een drankzuchtige dichter van Schotse afkomst: Gowan McGland. Een man, die duis tere gedichten voordraagt voor vrouwenclubs in een uni versiteitsplaatsje in de buurt van New York. Gehuwde da mes van middelbare leeftijd vallen prompt voor zijn slordi ge, charmante verschijning en zijn geniale welbespraaktheid. Snappen doen ze niet veel van zijn werk, maar kennelijk brengt zijn wezen het gemis, dat ze in hun huwelijken erva ren, op een hartstochtelijke manier aan het licht. McGland mag dan beroemd zijn, hij is ook arm. Zijn voordrachten geeft hij uitsluitend om er aan te verdienen en hij gaat gaarne in op uitnodigingen voor etentjes, terwijl hij in restaurants de fooien van de tafeltjes steelt. Hij permanent in staat van lichte dronken schap, wat Conti aangeeft door zijn oogleden lodderig te laten hangen. Hij is ook ge scheiden van een ambitieuze vrouw, die zijn biografie wil schrijven, en ondanks de niet geringe aandacht van vrou wen, tamelijk ongelukkig. Dat verandert eventjes als hij verliefd wordt op een jon ge, mooie meid (Kelly McGil- Burt Reynolds en Sally Field in de film 'Hooper' (België-Ne uur). 20.05 Slippers lis), die eigenlijk veel volwas- sener is dan hij. Ze doorziet zelfs zijn pseudo-meester- schap, maar gaat toch van hem houden, waarschijnlijk alleen uit medelijden. Zij is de kleindochter van een naburige kippenboer met een koddige hond met de naam Rueben. Op die naam slaat de titel van de film dus. Het dier veroorzaakt aan het slot ongewild een ca tastrofe, waarvan het onbe slist blijft of de ongelukkige dichter die wel echt heeft ge wild. De echtgenoot van een van zijn minnaressen, een tandarts, neemt wraak door zijn gebit te ruïneren. Als zijn aardige, jonge vriendin zwan ger is geworden en niet met hem wil trouwen - en hij eigenlijk ook niet met haar - ziet hij het leven niet meer zit ten. Omdat zijn conversatie, ook op dramatische momenten, hoofdzakelijk bestaat uit ge vatte kwinkslagen, wordt de man op den duur toch een beetje onuitstaanbaar. Zijn lijden ana het leven of aan een (mislukt kunstenaarschap wordt ook te weinig gemoti veerd. Het scenario werd no- tabene geschreven door Julius Epstein, de man die ruim veertig jaar geleden het scena rio voor 'Casablanca' maakte, de onverwoestbare classic met Humphrey Bogart. Met 'Rue ben, Rueben' heeft hij wat te veel een briljante dialoog wil len schrijven, die het in het theater ongetwijfeld goed zou hebben gedaan. Niettemin be vat de film enkele prachtige scènes, waarin Conti de be schonken dichter en nietsnut vermakelijk en aandoenlijk weet te treffen. De figuur van de Schotse dichter lijkt te zijn geïnspireerd door Dylan Tho mas en Brendan Behan. De eerste was een huisvriend van de auteur van het boek. Peter De Vries, waaraan Epstein zijn hoofdpersoon ontleende. 'Rueben, Rueben' van Ro bert Ellis Miller. Cinésol 2 in Breda. Tom Conti als de alcoholistische, Schotse dichter McGland in de tragi-komedi 'Rueben, Rueben'. FOTO CONCORDE FILM ZATERDAG Bare Essence (USA 1982, Ned. 1, 22.00). Perikelen in de parfum industrie met Linda Evans en Bruce Boxleitner. Next stop, Greenwich Village (USA 1976, Ned. 2,20.22 uur). Gees tige film van Paul Mazursky. Met Lenny Baker als artistieke jongen en Shelly Winters als dominante moeder. Un si joii village (Frankrijk 1979, Did. 1, 22.20 uur). Victor Lan- noux en Jean Carmet in thriller van Etienne Périer. The Poseidon Adventure (USA 1972, Dld.l, 00.15 uur). Rampen film van Ronald Neame rond schip met Gene Hackman, Shelley Winters en Ernest Borgnine. Broken Lance (USA 1954, Did. 2,23.40 uur). Western van Edward Dmytryk met Robert Wagner en Spencer Tracy. ZONDAG Captain Horatio Hornblower (USA 1951, Ned. 1, 15.55 uur). Gre gory Peck als Engelse zeeheld in film van Raoul Walsh. und ewig knallen die Rauber (Oostenrijk 1962, Did. 1, 14.45 uur). Een schuchtere kleermaker wordt roverhoofdman. Met Helmuth Lohner. Family Plot (USA, Duitsland 1, 20.15 uur). Laatst Hitchcockfilm over dubieus medium. Met Barbara Harris en Bruce Dern. Cause toujours, tu m'intéresses (Frankrijk 1979, Did. 2, 23.25 uur). Annie Girardot en Jean-Pierre Marielle in een komedie van Edouard Molinaro. MAANDAG Absence of Malice (USA 1981, Ned. 2, 19.27 uur). Sterke thriller van Sydney Pollack over de macht van de Amerikaanse pers en de onmacht van zijn onschuldige slachtoffers. Paul Newman en Sally Field. Gli occhi, la bocca (Italië 1982, Did. 1, 23.00 uur). Kritische film over het gezin als instituut door Marco Bellocchio. Met Lou Cas- tel en Angelina Molina. Gefangene der Liebe (W.-Duitsland 1954, Did. 2, 19.30 uur). Vrouw keert na acht jaar krijgsgevangenschap in Siberië met een kind terug. Annemarie Düringen en Curd Jürgens. DINSDAG Der schwarze Abt (W.-Duitsland 1963, Did. 2,20.15 uur). Joachim Fuchsberger en Dieter Borsch in een Edgar Wallace-film. WOENSDAG Tiro (Nederland 1979, Ned. 2, 20.40 uur). Film van Jacob Bijl over een puber in een polderdorp. Met Matthias Maat. Une vie (Frankrijk 1958, België 2, 20.20 uur). Verfilming van een roman van Guy de Maupassant. Met Maria Schell en Christian Marquand. DONDERDAG Der Erfinder (Zwitserland 1980, Did. 2, 22.50 uur). Kurt Gloor re gisseerde het levensverhaal van de uitvinder van de rupsband. Met Bruno Ganz. The passionate friends (Engeland 1949, Did. 3 WDF, 20.15 uur). David Lean verfilmde boek van H.G. Wells met Trevor Howard en Ann Todd. Excalibur (Engeland 1981, België 2, 20.20 uur). De legende van koning Arthur en de ridders van de Ronde Tafel, verfilmd door John Boorman. Het bekende blijspel 'Slip pers' van Alan Ayckbourn is in het verleden een tijdlang specifiek voorbehouden ge weest aan de groten van het Nederlandse toneel, Mary Dresselhuys en Guus Her mus. Het vorige seizoen werd 'Slippers' echter op nieuw uitgebracht met Luc Lutz en Trins Snijders in de hoofdrollen. Voor het eerst na vijf jaar staat ook Derek de Lint weer op de planken. Luc Lutz en Trins Snijders spelen een echtpaar, dat hun huwelijk niet meer ziet zit ten. 22.45 Kenmerk- speclal Bette Davis en James Stewart in 'De verboden dood'. - FOTO ANP Door Jan Koesen HILVERSUM - Het thema van de euthanasie, dezer da gen weer eens actueel, is se reen ter discussie gesteld in de televisiefilm 'De verbo den dood' ('Right of Way') die de TROS maandag uit zendt. Het gaat hier om een hoogbejaard stel, waarvan de vrouw aan een fatale ziekte lijdt. Zij wenst, zoals alles in haar leven, zelf te bepalen en kiest voor de dood. Haar man, even oud, maar kerngezond, ziet ook geen heil meer in een voort bestaan en besluit samen met zijn vrouw eruit te stap pen. Dit besluit staat al een poos vast, er komt geen drama aan te pas, het is voor beiden een simpele conse quentie voortkomende uit hun echt, maar de buiten wacht staat hen de euthana sie niet toe. De enige dochter kan het besluit van haar ouders en zeker dat van haar vader niet begrijpen, schakelt sociale werkers in die aan de hand van dode wetsletters tenslotte ook de overheid in het geweer roe pen om dit zelfdodings-pact te verijdelen. Zo'n thema kan onsmake lijk of larmoyant gebracht worden. Dat hebben de Amerikaanse makers niet gedaan. Bette Davis en Ja mes Stewart (beiden zijn nu al 78 jaar) spelen hun rolen op de juiste manier. De ma kers hebben overduidelijk de zijde gekozen van de twee oude mensen die volledig bij hun verstand, in alle rust, tot hun vergaande besluit zijn gekomen. Het tweetal wordt betutteld door de dochter en de hulpverlening die niets begrijpen van de ware motieven. De film is gebaseerd op een scenario van Richard Lees. Bette Davis zelf bracht het verhaal onder ogen van haar producer George Schaefer. We zien een in drukwekkende film, hoe men ook over euthanasie mag denken. De vrouw kan dan nog voldoen aan de ac- tueelste eisen van het Ne derlandse kabinet, zijnde een concrete doodsverwach- ting, maar van de man kan dit absoluut niet gezegd worden. Die kan in blakende gezondheid nog wel honderd worden. We krijgen dus waarachtig niet te maken met een situatie waar een zinnig mens ook geen raad mee weet. Nee, de man houdt van zijn vrouw en zij van hem, hij acht de kwali teit van het leven zonder haar niet hoog en hij gaat in zijn besluit dus veel verder dan alle tot dusver gevoerde discussies. Bette Davis is zoals altijd in haar halve eeuw van fil men een kreng, maar voor deze man is ze toevallig wel de ideale partner. James Stewart aan haar zijde geeft met een mooie mengeling van wrange humor en con- cessieloze liefde gestalte aan een echtgenoot die niet schippert met zijn keuze. De kijker mag natuurlijk ook de conclusie trekken dat hij uit egoisme of angst handelt, omdat hij niet alleen wil of durft te zijn. Dat mag, euthanasie, en zeker dubbele euthanasie, laat zich niet zo eenvoudig op een ja of nee vastpinnen. Een speciale aflevering van Kenmerk brengt vanavond een reportage over dak- en thuislozen, van wie er naar schatting 200.000 in Neder land zijn. Dit zijn er tien keer zoveel als officieel staan geregistreerd. De maakster van de film Ma rijke Vreeburg filmde in en rond de Pauluskerk in Rot terdam, waar dominee Vis ser het initatief nam een op vang voor daklozen te creeë- ren. 23.35 Slmonskoop Vanavond is een gedeelte van Simon van Collems filmrubriek gewijd aan een nieuw werk van actiefilmer William Friedkin, regisseur van onder meer The French Connection'. 'To live and let die in Los Angeles' is een film over een Amerikaanse geheim agent, die vermoord wordt, nadat hij de drukke rij van een geidvervalser heeft ontdekt. Ook aandacht voor de nieuwe musical 'A Chorus Line'. 00.00 Buffalo Bill Als nachtfilm zendt de TRI spa Bul wei ten ber woi ger ren nee dra opn flic BUI woi inzi aut vre In lijk een ma lijk kri, drii rus sch ech val nel chi Ho ruf Ski bei He gei O. ho ko ky ecl av Ba zei mi op er ve ze gf« sto Hot kunnen w een boon! tyrelun 7 le veren met rille zeilen verier Oit helen we nooit meer ini/e zullen rerirm- hen, krom JA' EÊR5T m V£R1 PIÊ laiZIE MAKENPE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16