I Openingstijden j Tent allang geen stiefkind meer LENTE IN DE AMSTERDAMSE RAI Ook ruime keus voor zelfbouwer VVD WIL N. Nog meer ruimte in vouwwagens Controle op gas-systeem Meer comfort sta-caravans v Kluppel in hoe I WOENSDAG 29 JANUAR11986 Cijfertjes over caravans PRODUKTEN UIT VERRE OOSTEN STUK DUURDER Koerslijst gebruikte caravans en vouwwagens WOENSDAG 29 JANUA Tekort gedaald tot 7,5 procent Publiek Voelt' bezuinigingen gezondheidszorg z d: destemcomin jflM! EXTRA T4? AMSTERDAM - Nog meer leef- en slaapruimte; vergroting van het interieur en een nog beter gebruik van de keuken. Deze zaken, en natuurlijk het nog eenvoudiger en sneller uitzetten en inklappen van het tentdoek, staan centraal bij de nieuw gelanceerde vouwwa gens. Ook hebben een groot aan tal fabrikanten nieuwe mate rialen gebruikt voor zowel het chassis als de vloer en het ten- gedeelte. Hefdakwagens met vaste, scharnierende wanden nemen in de RAI een aparte plaats in. Dat kan ook gezegd worden van de hefdakvouwwagens, die in een duidelijk ver nieuwde vorm hun rentree maken. Is bij de vouwwagens de laatste jaren nadrukkelijk ge werkt aan een meer multi functioneel gebruik, ook de manier waarop de wagens tij dens de wintermaanden han dig opgeborgen kunnen wor den, heeft extra aandacht ge kregen. Datzelfde kan ook ge zegd worden van de bagage wagens, waarvoor nog altijd de belangstelling toeneemt. De prijzen van de vouwwa gens en -caravans lopen uit een tussen 3.000 en 18.000 gul den; de prijs is niet alleen af hankelijk van de grootte (van 2 tot 6 personen), maar ook van de verwerkte materialen en of men over een geremde of ongeremde wagen wil be schikken. De Combi Camp 100 lijkt voor 2.495 gulden de goed koopste aanbieding te worden, terwijl de Conway Tardis met een prijs van 15.950 gulden duidelijk aan de top staat. Bij de wagens met vaste, scharnierende wanden en de hefdakwagens, is de goed koopste de Tourisme (7.995 gulden) en de duurste de Or- line 39 S voor 17.995 gulden. De vouwwagen biedt anno 1986 nog meer ruimte. gllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ AMSTERDAM - Het hele Europa complex van het RAI- gebouw (In totaal ruim 45.000 vierkante me ter) is van vrijdag a.s. tot en met 4 februari gevuld met tenten, vouwwagens, toercaravans, sta caravans en kampeersauto'8, alsmede onderdelen en acces soires. Naast dit assortiment produkten voor kamperen en vrijetijdsbesteding, zal een be langrijk deel van de jaarlijkse ex positie gewijd zijn aan toeristi sche en recreatieve Informatie In binnen- en buitenland. De Caravan Camping RAI Is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en 's avonds (behalve op zaterdag en zondag) van 31 januari t/m 4 februari AMSTERDAM ral 19.00 tot 22.00 uur. Voor volwas senen bedraagt de toegangsprijs 10 gulden en voor jeugd tot 12 jaar en voor houders van Pas 65 5 gulden. =nillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll^ Caravan is een stuk ronder Door Jack Arentsen AMSTERDAM - Thuis merkt men er niet zo veel van, maar de lente is begonnen. Niet dat het jonge groen al weer begint uit te lopen, de eerste nieuwe kleuren in de tuin zijn te ontdekken en de vogels al hard bezig zijn om hun nestjes klaar te maken voor een nieuwe jonge generatie. De sfeer van de lente is wel te ontdekken in de Amster damse RAI waar ruim 200 ex posanten uit 14 landen hun nieuwste produkten voor de komende recreatieve maanden hebben geplaatst op de tradi tionele Caravan Camping RAI. Tussen palmbomen, vijvers en bloeiende tulpen en narcis sen is op een van de grootste showrooms van Europa alles te vinden waardoor het re creatieve buitenleven aan trekkelijk gemaakt kan wor den. De Caravan Camping RAI wordt dit jaar in een vrij gunstig klimaat gehouden. Nadat enkele jaren de verko pen, en daardoor ook de ont wikkelingen bij de fabrikan ten, gestagneerd zijn geweest, is vorig jaar weer van een op leving opgetreden en dat leidde niet alleen tot een ge stegen verkoopcijfers aan de ene kant, maar ook tot nieuwe inspiratie bij de fabrikanten. „De verbeterde economische situatie en de stijgende autoverkopen hebben", vol gens drs L A. de Winkel van de Caravan Afdeling van de RAI, „een duidelijke positieve uit werking op de caravanmarkt gebracht. In vergelijking met 1984 steeg vorig jaar de ver koop van nieuwe caravans met 15 procent tot in totaal 21.000 stuks". Research De stille periode is door de caravanfabrikanten benut om veel research te verrichten; een noodzakelijke bezigheid omdat in eerste instantie niet de meest gelukkige oplossin gen waren gevonden om b.v. het brandstofverbruik van de trekkende auto terug te drin gen. „Het toenemende accent dat op een lager brandstofver bruik werd gelegd", stelt drs De Winkel, „leidde tot het ont staan van steeds gestroomlijn- der caravans. Maar deze vor men bleken ook nadelen te hebben, want meer stroomlijn kan leiden tot een verminde ring van interieurruimte. We mogen nu vaststellen dat de 'ronde snuit' inmiddels geac cepteerd is, waarbij gelijktij dig een uitstekend compromis is bereikt tussen vormgeving en binnenruimte". De sterk aflopende voor kant, waardoor in eerste in stantie de luchtweerstand van de caravan naar beneden werd gehaald, is nog maar bij enkele fabrikanten te vinden. De beperkte sta-ruimte in de wagen was een van de grote nadelen van deze constructie. Door de buitenkant van de wagens nu duidelijk ronder te maken en ook de disselbakken in de caravanconstructie te in tegreren, is niet alleen het ruimteaanbod vrijwel gelijk gebleven, maar werd tevens de stroomlijn positief beïn vloed. Aanbod Afhankelijk van de op- bouwlengte is de variatie in het interieur bij toercaravans weer groot te noemen. De rondzitgroep blijft de over hand houden, maar bij de vele kleinere wagens is een eind- of kopkeuken te vinden. Het comfort heeft bij de meeste wagens ook extra aan dacht gekregen. Verwarming en koelkast zijn bijna overal standaard geworden, terwijl de meeste toercaravans ook geschikt zijn gemaakt voor ge bruik in de wintermaanden. Glasgordijnen zijn veelal ver vangen door rolgordijnen of combi-rollo's. Aan verbetering van de wegligging en vergroting van het laadvermogen is ook veel gedaan en dit alles in combi natie met gewichtsverminde ring. Er worden nieuwe chas sis gebruikt die zowel de sta biliteit als de vermindering van het eigen gewicht van de caravan bevorderen. Verder hebben verbeteringen in de bouw van sandwichwanden geleid tot nog betere isolatie en gewichtsbesparing. Naast elektronische remsystemen, die bij de duurdere wagens al voorkwamen, zijn er nu ook schijfremmen voor toercara vans op de markt gekomen. De prijzen op de RAI, waar liefst 580 verschillende toerca- ravans-types en uitvoeringen staan, varieert tussen rond 6000 gulden tot boven de 55.000 gulden. De goedkoopste wagen is volgens gegevens van de RAI de IFA 355 L Aer van 5495 gulden. De Polar 650 GLX voor 55.440 gulden wordt het topmodel van de tentoonstel ling genoemd. De lichtste toer- caravan staat bij Ubachs. Het eigen gewicht van de Digue L 340 ligt op 370 kg, direct ge volgd door de MKP Shuttie (Biesbosch) die 390 kg weegt. De Caravan Camping RAI brengt de lente nu al in de RAI. AMSTERDAM - Op zo'n 35 stands kan de doe-het-zelver terecht voor alle mogelijke soorten artikelen: van hulpve ren tot horren, van anti-diefstalapparatuur en airconditio ning tot neuswielen, van vochtopnemers en veldbedden tot onderhoudsmiddelen en complete keukeninventarissen aan toe. Het grootste assortiment is te vinden bij daken, chemi sche toiletten, luifels, verlichting, verwarming en waterin stallaties. Maar ook kampeer- en tuinmeubelen, barbe cues/grills, aggregaten, fietsdragers en zonwering zijn in de RAI te vinden. Een handig accessoire is ongetwijfeld de 'Gaslow'; een meter die men tussen de afsluitkraan van de gasfles en de drukregelaar moet monteren, waardoor men een constante controle heeft op het gas-systeem, terwijl men ook in een oogopslag kan zien of het gas-systeem ergens lekt. Tevens functioneert de 'Gaslow' als inhoudsaanwijzer. De meter geeft namelijk aan wanneer de inhoud van de gasfles leeg dreigt te gaan. De 'Gaslow' is verkrijgbaar voor butaan- en propaangas en is leverbaar voor alle in Nederland gangbare aansluitingen. Een kwartier is er nodig om van een lege bestelwa gen en kampeerwagen te maken. AMSTERDAM - Doordat sinds kort de belastingvoor schriften voor kampeerauto's verlaagd zijn, waardoor de verkoopprijs wat kon dalen, is de belangstelling voor cam pers en motorhomes gestegen. In vergelijking met andere ja ren is het aanbod dan ook aan zienlijk toegenomen. Belangrijk in deze ontwik keling is het feit dat er steeds meer wagens verschijnen in de prijsklasse rond 50.000 gul den, terwijl ook steeds meer kampeerauto's worden uitge rust met dieselmotoren. Betere verwarming en ven tilatie, het plaatsen van staartkeukens en een betere benutting van de binnen ruimte vormen de opvallend ste nieuwtjes in deze sector. Het aantal fabrikanten dat zich is gaan specialiseren in het leveren van materiaal tol zelfs complete onderdelen voor de zelfbouwer, is ook gro ter geworden. Voor rond 5.09) gulden kan men al een com pleet interieur kopen voor b.v. een Volkswagen Transporter. Zo'n interieur, dat bestaa uit een kookmeubel met roesl vrij stalen aanrecht met elek trische pomp-unit, een ther misch beveiligd dubbel stel, een tweesterren-ijskas van 60 liter, een pasklare op berg/zitbank die tevens diens kan doen als 2-persoonsM opbergkasten, matrassen, j dijnenen, vloerbedekking o.a. een draaibare tafel, zonder hulpmiddelen binnet 15 minuten worden in- of uit gebouwd. AMSTERDAM - Meer dan 30 procent van alle vakanties in Nederland wordt in de caravan doorgebracht. Voor de tent is dat zo'n 15 procent. In het buitenland ligt het cijfer van beide kam- peervormen rond 20 pro cent. Uit onderzoek is geble ken dat de meeste kopers van een caravan zijn te vinden in de leef tijdsklasse tussen 30 en 49 jaar, terwijl de gezinssa menstelling in de regel uit 4 of meer personen bestaat. Het onderzoek van vo rig jaar bracht ook con crete cijfers aan het licht over de samenstelling van het totale park vouwwagens en -cara vans, toercaravans en stacaravans. In Nederland zijn zo'n 285.000 toercaravans in gebruik, 165.000 vouwwa gens, 130.000 stacaravans, 130.000 kleine bagagewa gens en 25.000 kampeer wagens. De caravans hebben een duidelijk minder sterk aflopende neus gekregen. De wagens zijn 'ronder' geworden. AMSTERDAM - Naar schatting 250.000 gezinnen trekken er jaarlijks op uit met een compacte sportieve tent, een vouw wagen of een kleine caravan voor wat ze noemen 'een sportieve vakantie'. Daar naast is er een groeiende categorie van tweepersoons huishoudens (naar schat ting ongeveer 25.000) die kiezen voor kampeertrektochten in mooie Europese natuurgebieden. Deze trend, die zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en waarin nog altijd een duidelijke groei zit, heeft er toegeleid dat steeds meer fabrikanten zich op deze sportieve markt hebben gestort. Het steeds groter aanbod van vouwwagens is daar niet alleen een gevolg van, ook in de lichtgewicht tentensector is de handel erg 'levendig' geworden. Vorig jaar mag de verkoop van bunga lowtenten dan weer iets zijn toegenomen, de verwachting voor de komende maan den is dat het sportieve kamperen met kleine (lichtgewicht) en middelgrote ten ten, het sterkst zal toenemen. Bestond in het begin van de jaren zeventig het ten tenaanbod voor de helft uit bungalow tenten, ondertussen is dit aandaal inge zakt tot minder dan 20% van de totale tentenmarkt. Mini Onder de 350 verschillende tenten die de komende dagen in de RAI zijn te vin den en die gemaakt zijn van nylon, ka toen, polyester of combinaties van die stoffen, neemt het Mini trekkertentje van de gebroeders Van Es veld een heel bij zondere plaats in. Deze Mini is namelijk met een prijs van 59 gulden het goed koopste recreatieve onderkomen op de tentoonstelling; de duurste tent is te vin den bij Carl Denig waar een Orion Super geprijsd staat voor 1695 gulden. Was de tent nog niet zoveel jaren gele den tussen de vele caravans, vouwwa gens en campers een stiefkind op de Ca ravan Camping RAI, de economische recessie heeft er voorgezorgd dat de tent een volwaardige plaats in de RAI heeft terug gekregen. „Vorig jaar was de op pervlakte voor tenten al toegenomen tot ruim 3200 vierkante meter en dat getal wordt ook nu weer gehaald", zegt drs Winkel, voorzitter van het Uitvoerend Comité van de Caravan Camping RAI. „Door ruimtenood is het dit jaar niet mo gelijk geweest een verdere groei te reali seren". De tentenfabrikanten hebben sinds kort een vrij strakke indeling gemaakt tussen superlichtgewicht-, rugzak- en fietstenten en lichtgewicht familitenten. De volgende criteria worden voor de 3 sectoren aangehouden: Superlichtgewicht tenten: tentjes waarvan de binnentent en buitendak ge maakt zijn van superlicht nylon of po lyester. Maximaal gewicht voor 2-per- soonsuitvoering is 3 kg. Gebruik: rugzak kamperen en bergsport. Prijzen vanaf 200 gulden tot ongeveer 500 gulden voor im porttenten uit 'goedkope landen' en daar boven (tot ongeveer 1500 gulden) voor tenten van gespecialiseerde merken. Lichtgewicht rugzak- en fietstenten: tentjes waarvan het buitendak van nylon of polyester is en de binnentent van ka toen of polyesterkatoen. Maximaal ge wicht voor 2 personen bedraagt 4 kg. Ge bruik: rugzakkamperen en fietsen met superlichte fiets. Prijzen vanaf 200 gul den tot 400 gulden voor goedkope import tenten en vanaf rond 400 gulden voor ten ten uit Europese ateliers. Lichtgewicht familietenten: tenten met leefruimte voor een gezin. Het dak en binnentent zijn van lichtgewicht (katoe nen) tentdoek gemaakt. Het gewicht is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte en het gebruiksdoel. Voor fiets- kamperen weegt zo'n tent ongeveer 7 kg; voor kamperen per auto 12 kg. Prijzen starten rond de 300 gulden en eindigen in de buurt van 3000 gulden. Ontwikkeling De ontwikkeling op het gebied van de lichtgewicht tenten is de laatste jaren snel gegaan. Nog niet zo lang geleden had een tent met een nuttig vloeroppervlak van ongeveer 2,5 x 4,5 meter een gewicht tussen de 20 en 25 kilo. Tegenwoordig zijn deze tenten niet alleen gemaakt van su perlicht tentdoek, maar beschikt men ook over lichte stokken en tentpennen. Daar door is het gewicht afgenomen tot rond de 10 kilo. Het toenemend aanbod van Neder landse en Europese lichtgewichttenten is vooral veroorzaakt door het feit dat de kampeermarkt niet meer zo'n sterke con currentie uit het Verre Oosten heeft. In de laatste 2 jaar is, onder meer door de gestegen koers van de dollar, het aandeel van de goedkope Verre Oosten tentjes sterk gedaald. Vooral in de iets hoger prijsklasse (tussen 300 en 600 gulden) krijgt de Nederlandse industrie weer een kans het verloren terrein te herwinnen. Het lijkt er veel op dat de opblaasbare tent in de kampeerwereld opgang gaat maken. Binnen een tiental minuten staat een dergelijke tent overeind. AMSTERDAM - Op dl sta-caravanmarkt valt weinig echt nieuws te ontdekken. De inrichting van het interieur en de uitbrei ding van het wooncom fort zijn de belangrijkste zaken die opvallen. In de RAI zijn ver schillende zogenoemde casco's te vinden die de gebruiker zelf moet ai- bouwen en inrichten. De prijzen van de sta caravans liggen, al naar gelang de lengte, inrich ting en kwaliteit van toe gepaste materialen tus sen 17.000 en 80.000 gul den. AMSTERDAM - Tijdens Caravan Camping RAI 1 troduceren de ANWB en i BOVAG een koerslijst i* gebruikte toercaravans vouwwagens. ROTTERDAM (ANP) - Na een inzinking van de isola tiewerkzaamheden aan wo ningen is vorig jaar het aan tal vervolgisolaties opgelo pen tot veertig procent van het aantal eerste isolaties. Staatssecretaris Brokx (Volkshuisvesting) heeft dit op een symposium over stadsvernieuwing bekend gemaakt. DEN HAAG (ANP) - Het financieringstekort over het jaar 1985 zal uitko men rond de 7,5 procent van het nationaal inko men. Voor dit jaar zal het tekort ongeveer even groot zijn. Dit zei premier Lub bers in de Tweede Kamer tijdens een debat over de gevolgen van de olie prijsdaling voor de rijks- schatkist. Daarmee heeft het kabinet het streefcij fer voor het finanacie- ringstekort, zoals dat ge noemd werd in het re geerakkoord, gereali seerd. In de Miljoenennota 1986, die in september vo rig jaar werd gepresen teerd, ging het kabinet nog uit van een tekort van 8 procent voor 1985 en 7,8 procent voor 1986. dl z w V UTRECHT (ANP) - Vier van de tien mensen die vorig jaar een ziekenhuis hebben bezocht vinden dat het dienstbetoon is afgenomen door de bezuini gingen. Bij de bezoekers van psy- :hiatrische ziekenhuizen, zwakzinnigeninrichtingen en verpleeghuizen zijn dat er zes van de tien. De belangrijkste klacht is een tekort aan aan dacht voor dë~patiënt, zo blijkt uit een opinieonderzoek dat het bureau Lagendijk heeft uitgevoerd in opdracht van de Nationale Ziekenhuisraad. Hoewel de meeste onder vraagden tevreden zijn over hun ervaringen in het zieken huis (iets meer dan 80 procent) en 90 procent het personeel vriendelijk vindt, zijn er toch klachten over het achteruit gaan van de kwaliteit, een haastige en gejaagde sfeer, fouten van artsen en verpleeg kundigen en over de voorlich ting. De ziekenhuizen komen er beter af dan de andere instel lingen. Vooral op de psychia trische ziekenhuizen is de kri tiek groot: 57 procent van de mensen met ervaring is onte vreden en 63 procent zegt dat de artsen fouten maken. Roethof DE PvdA-er H. J. Roethof uit U:recht is benoemd tot lid van de Tweede Kamer in de vaca ture van Marcel Van Dam die voorzitter van de VARA is ge- vorden. Roethof (64) maakte eerder deel uit van de PvdA- Tactie van november 1969 tot september 1982. bi ge VT eei zei joi m de ril pc de m in na zi< ar Li lei ui zu lie V' te en w< pr ve! aai Vi ev ke O O tic R< lit! m ge va mi 'zc de ke wc alc raj ov< do Bi va zei gei de ge xu lijl de bu zo'n 4.000 toercaravans en ll vouwwagens. In de lijst sta' verder de gemiddelde koopprijzen van caravans problemen die men op de ping kan tegenkomen en wijze waarop men meniffi verschillen met recreatie# dernemers kan oplossen. 'Lusten en Lasten' met del caravan overgegaan, oil ruim 60% van de ruimte oj1 Nederlandse kampeertei GEEN paniek, roept het bedrijfsleve :oals het is. De VVD is het daar roer Verbolgen op premier Lubbers. De m nen, dat de terugloop van aardgasb: 'al van olieprijzen en de lagere dollar >en voor de overheidsfinanciën. Vei Onvermijdelijk. Lubbers weigert ze vc luwwagens. verkiezingsjaar niet ongebruik dp knersliist eaat twpei# Jaar°m nu reeds in het hoenderhok c ^r jaar verschijnen met* (-^®llberalen 2iin niet allean versj°° merken- en typebestand vi - minister-president. De aard va 6fï, die hem voor ogen staan, zint ht M namelijk het verlies aan aardgasi lalen op het bedrijfsleven. Het gaat redelijk goed. Lagere energiekosten vouwwagens met een leef# "'zichten. Dan ligt het voor de ham tot 10 jaar oud. ien paar miljard extra bezuinigd moe De ANWB heeft ook 'aar het bedrijfsleven in te dammen, speciale brochure gems'1 Het kabinet is er nog niet uit. Dat voor de bezitters van staca» :en zo sterk van de export afhankelijl vans. In deze brochure is al :ich niet veroorloven om in een (olie) te vinden over de mogeWfl/an nu in zwart-wit te denken. De ke ®opkracht voor de burgers of mind 'er- Een al te rigoureuze aanslag of [nJven zou hun concurrentiepositie ersneld economisch herstel blokkere r>p «hwr i°u daar°nder lijden. Aan de andere 'e nieuwe problemen van de schatkis en

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4