Concorde tien jaar 'Rio Grande is duidelijke zaak en verder aapjes SUPERSONISCHE TOESTEL TE LAWAAIETE DUUR EN TE GULZIG WAT KU1 VRIJDAG 24 JANUAR11986 TEM EXTRA r JSP" VRIJDAG 24 JANUARI Brehme gaat naar Bayern München NAC vraagt ontslag voor Smits en Meyer P ositief advies trainerschap Johan Cruijff T47 IN DE Perzische Golf liggen ze naast elkaar tankers te blussen. Op de Westerschelde snij den ze eikaars trossen door. Strandt er een schip bij Wassenaar dan wordt het een knok partij tot in de rechtszaal. Een strijd tussen's werelds grootste bergers die toevallig vanuit hetzelfde land opereren. Hollands glorie op z'n smalst. Met duinen als tribune keek de natie genietend toe. De concurrentieslag tussen Smit Tak en Wijsmuller als natte uitgave van Ajax- Feyenoord! Een slag die steeds heviger wordt. Er is veel oud zeer en de Rio Grande-affaire heeft de vrede op het water niet gediend. Door Paul de Schipper „SMIT heeft er dagen dapper liggen proberen, blijmoedig driemaal daags trekken. Elke keer als het misging zeiden ze: Vanavond lukt het. Kijk naar het materiaal: twee bevoorra dingsschepen en een gehuurde sleepboot. Da's niet bepaald op timaal. Smit zegt over ons dat we geen sleepboten hebben. Moet je zien waar ze zelf mee komen. Nee het is allemaal niet erg professio neel". De druiven zijn zuur in IJmuiden. Even alles op een rijtje: Er strandde een schip. Ze warén er tegelijk bij. Smit kreeg het ja-Woord van de kapitein!" Wijsmuller tekende een contract met de reder. Ruzie dus. Rijkswaterstaat sprong er onverwacht snel tussen, verklaarde de wrakkenwet van toepassing. De aan nemers-bergers konden inschrijven. Smit kreeg de klus en Wijsmuller stapte naar de rechter. „Rijkswaterstaat heeft te vroeg een onjuiste beslissing geno men", benadrukt woordvoerder Gerard Post-Uyterweer van Wijsmuller in IJ muiden „Smit heeft Rijkswaterstaat on juiste feiten voorgehouden. Iedereen wist dat het niet in twee dagen kon luk ken. De praktijk heeft dat bewezen". „Ach", zegt Thijs de Rooij, voorlichter bij Smit Tak, „dat zijn uitspraken van hun. Daar ga ik niet op in. 't Is een goeie zaak geweest dat Rijkswaterstaat snel opdracht heeft gegeven aan de berger die direct aan de slag kon. Hadden ze dat niet gedaan dan was het waarschijnlijk een sloperij op het strand geworden. De Rio Grande is voor ons een duidelijke zaak en verder 'aapjes' zoals we hier in Rotterdam zeggen". Het gevecht der giganten Lloyds Het bergingsbedrijf is een wereld van zoute heroïek en van arbitrage-commis sies, verzekeraars en advocaten. Een we reldje waar miljoenen in omgaat. Cen traal punt is het assurarantie-bedrijf van Lloyds in Londen. Lloyds verzekert niet alleen de schepen. Lloyds stuurt schade-experts na een aanvaring of stranding. Lloyds regelt ook de arbitrage tussen bekvechtende bergers. Bij Lloyds ligt de basis van het befaamde 'no cure no pay' bergingscontract, geen berging geen geld. Het Lloyds Open Form, kort weg LOF, dateert uit 1892. Voor die tijd was een gestrand schip vogelvrij. Ook daarna bleek het LOF niet altijd een heren-akkoord. Gezag voerders zagen bergers meer als rovers dan als hulpverleners. In 1919 strandde een Engelse haringlogger op het Nieu- wezand voor de kop van Schouwen-Dui- veland. De kapitein stond met een revol ver aan dek om bergers uit de buurt te houden. Ip,,dit .geval waren het-vissers- uit Ouddorp. In de berging viel er voor hen meer te verdienen dan met het van gen van spiering. Al in die tij3 bestond er concurrentie tussen bergingsbedrij ven. De vissers van Ouddorp werkten voor de Salvage Company Brouwersha ven van Van der Tak, anderen verbon den zich aan het bergingsbedrijf van Dirkzwager in Maassluis. Bergen en het grote geld. Een beetje berging levert al gauw vijf tot tien pro cent van de waarde van schip en lading op. Een praktijk voorbeeld van een door een Iraakse Exocet-raket getroffen tan ker in de Perzische Golf: Een schip met een lading van 100.000 ton olie. De olie kost 250 dollar per ton. De waarde van de lading is 25 miljoen dollar. Een tanker in redelijke conditie is al gauw 5 miljoen dollar waard. De berger kan dus 10 pro cent van 30 miljoen dollar vangen. Om gerekend is dat een kleine 10 miljoen gulden, maar er zijn al bergingsionen tot 40 en 50 miljoen gulden uitbetaald. Over de hoogte van de uitgekeerde bedragen houden zowel Smit als Wijsmuller zich op de vlakte. Wijsmuller: „Er doen veel verhalen de ronde, maar het is niet onze gewoonte bedragen te noemen". Scheidsrechter De arbitrage. In Londen zit de club van zee-scheidsrechters. Ze overwegen de moeilijkheidsgraad van de berging, wegen het gelopen risico, taxeren de waarde van het geborgene en bepalen vervolgens het bergingsloon. Mede door parallel lopende juridische vechtpartijen kan zo'n procedure jaren duren. Zo moet de arbitrage-commissie bepalen of er wel sprake is van een echte berging. Bijvoorbeeld: een schip slaat van z'n anker slaan, maar strandt niet. In nau tisch taalgebruik heet dat 'een drifter'. De berger die de drifter aan de sleeptros krijgt en in veiligheid brengt zegt: Het is een berging volgens Lloyds Open Form, want hij dreigde te stranden. Het ant woord van de concurrerent: Niet waar, niks aan de hand. Wij doen zo'n klus voor het dubbele bedrag van een gewone sleepboot-assistentie. Zegt een insider: „Als de kapitein geen LOF getekent heeft, dan-kraak je voor zo'n arbitrage commissie eikaars werk af tot ver onder water. Het resultaat is meestal dat het beide partijen eén smak geld kost". Wat houdt dat tekenen van een LOF in? Dezelfde bron: „Dat de kapitein door de reder buitengedonderd wordt. Een berging kost de reder extra verzeke ringspremie. Daar houdt zo'n maat schappij niet van. Een kapitein die vlug tekent heeft z'n langste tijd gehad, 't Ge beurt ook wel dat de kapitein denkt, dat- ie een gewoon sleepbriefje tekent, ter wijl het een LOF is. Hoe dat gaat? Ach, het is donker, het waait hard, z'n schip drijft weg en op de brug staan die ber gers tegen mekaar op te bieden. Een slimme jongen schuift die kapitein een LOF onder z'n neus met een sleepbriefje er driekwart overheen. Ik denk wel dat ik zeker weet dat die praktijken gebeu ren en in ieder geval gebeurd zijn". Smeergeld Een andere manier om een 'job' bin nen te halen is het verstrekken van 'een aanmoedigingspremie' aan de kapitein of aan de verzekeringsexpert. Een ver haal dat door verschillende bronnen be vestigd wordt. „Tienduizend dollar in de pocket is toch niks op een bergingsloon van een paar miljoen", zo stelt een oud berger ,je boekt het af op de post wer vingskosten. Hier in de buurt komt het minder voor. Je hebt het op de kust van Afrikaanse landen, Indonesië is er ook bekend om. Het zijn dikwijls kapiteins van goedkope vlagschepen die er gevoe lig voor zijn. Met Noren en Amerikanen lukt je dat niet". Smit Tak, ondergebracht bij Smit In ternationale, en Wijsmuller, zijn de enige bergingsbedrijven die op alle zeeën opereren. Na deze twee giganten komt er een hele tijd niks. Nummer drie op de ranglijst is Selcoe in Singapore. Selcoe is vooral actief in de Perzische Golf en op de Indische Oceaan. Wijsmul ler: „Welke zaak ook, waar ook ter we reld, wij zijn er bij, Smit is er altijd bij. Midden-Oosten, Indische Oceaan, Noordzee, kan niet schelen waar. Ter plekke moeten we dan concurreren te gen bergers die in die regio werken. In de Golf zitten we piet Selcoe. Daar is het ook vaak een race om er het eerst bij te zijn. Echt wilde taferelen zoals hier op de Westerschelde zie je daar niet. Dikwijls liggen we er broederlijk naast Smit een tanker te blussen. Later wordt dan wel uitgemaakt wie de beloning krijgt en hoeveel. Je hebt misschien wel oorlog in de rechtzaal, maar als je daar bij een fikkend schip ligt maak je geen flauwe kul". Statendam Hoe dichter bij huis, hoe groter de ri valiteit. Een kleine veertig jaar geleden al zaten Smit en Wijsmuller elkaar in de haren. Dat was bij de proefvaart van de Statendam. Het schip kreeg motorpech op de Noordzee. Smit en Wijsmuller hadden de Noordzee ondere elkaar ver deeld. De Statendam lag in Smit-gebied, maar Wijsmuller ging er met de buit vandoor. Echte wildwest-tonelen doen zich nog regelmatig voor op de Westerschelde. El- kaars trossen loskappen, sleepboten die elkaar rammen en regelrechte knokpar tijen. Niet voor niets wordt de Zeeuwse zeearm wel eens als Western-schelde be titeld. De sleepbootoorlog gaat er niet rechtsstreeks tussen Smit en Wijsmuller, maar wordt uitgevochten door dochter bedrijven. Vanuit Vlissingen opereert het bergingsbedrijf Van den Akker, een bedrijf uit de Smit-stal. Bovendien werkt Smit in Zeeland samen met de Antwerpse Unie van redding-en Sleep- diensten(URS). Daar tegenover staat de sleepdienst Willem Muller in Terneuzen, sinds 1984 een volle dochter van Wijs muller. Die overname deed de verhou dingen ook al geen goed. De in financiële nood verkerende sleepdienst Willem Muller onderhandelde aanvankelijk met directeur Ron Scheffer van Smit. De koop leek gesloten, maar Smit rekende buiten Frank Wijsmuller. Smit spande nog een kort geding aan, maar had het nakijken. Muller Terneuzen ging naar IJmuiden en zo verscheen Wijsmuller op de Westerschelde, een zaak die in Rot terdam nog steeds moeilijk te verteren is. f qmetf-ieen ->>< xsjto itoV. - ih si'S£Q£ fïTfnoa De strijd op het water is*nog harder. In februari '84 verdween een URS-sleep- boot bijna onder de oppervlakte in het gedrang rond een gestrand schip. In sep tember '85 meldde de Rijkspolitie te wa ter in Vlissingen 'een handgemeen en een wirwar van verwijten' bij de ber ging van een gestrande Liberiaanse bulkcarrier. „Geweld op zee is niet te dulden", aldus de Middelburgse officier van justitie mr. J. Daverschot, „maar bij zo'n grote bergingsklus laat het gezond verstand het afweten. Het gaat om zo veel geld dat de oogkleppen er aan te pas komen en de reacties heel primitief wor den". Afgelopen donderdag verschenen de bergers opnieuw voor de Middelburgse rechtbank. Dit keer naar aanleiding van een incident op het Schelde-Rijnkanaal bij Bergen op Zoom. Een Van den Ak- ker(Smit)-sleepboot zou een Mul- ler(Wijsmuller)-sleper onder een steiger gedrukt hebben. De verklaring van de betrokken schipper: „DieMuller boot lag op onze plek. Hij was onder de steiger terechtge komen, niks aan de hand..nou ja het werd natuurlijk wel hoog water". De Vlissinger Wout Mange is direc teur van Van den Akker en tevens voor zitter van de Nederlandse Vereniging van Bergingsbedrijven. „Concurrentie? Ik zit achtenveertig jaar in de berging. Ik heb nooit iets anders meegemaakt I Bergers zijn vrijbuiters. Ze reageren im pulsief Van een deukje liggen we niet wakker, 't Is de meest gewone zaak c het hardhandig gaat". Dreggen Van de knokpartij om de Rio Grande heeft heel Nederland kunnen genieten Vanuit IJmuiden keek Wijsmuller I meesmuilend toe hoe Smit ploeterde I voor het Wassenaarse strand. Een week I heeft het geduurd. Meer sleepboten er I naar toe, zeiden de betere stuurlui aan I de wal. Onmogelijk en levensgevaarlijk I aldus Smit. Dé verklaring: Sleepbotei met één sleeptros achter zich hebben bi; zwaar weer de neiging heen en weer te I gieren. Achter de drie boten bij de Rio I Grande hingen trossen van 800 meter lengte en met een breeksterkte' van i ton. Komt een sleepboot onder z'n draad dan kunnen er twee dingen gebeuren: het stuurhuis gaat er af of de boot ver dwijnt onder water. Of zoals iemand bij Smit het uitdrukte: „Lig je op dat on-1 diepe water met tien boten op een ri), I dan kun je binnen de kortste keren naar mekaar gaan dreggen". De berging van de Rio Grande is uit gelopen op een prestigeslag. De aan- neemsom zou 850.000 gulden bedragen De Rotterdamse bergers kunnen er nau welijks op verdiend hebben. Het bedrijf I huurde de sleepboot IJsland en bracht I zelf twee offshore-bevoorradingssche-1 pen in stelling. Een sleper als de IJsland kost dertig- a veertigduizend gulden per dag. de dagprijs voor supply-schepen zo als de Smit Lloyd 117 en de Smit Lloyd 123 ligt rond de 25.000 gulden. Smit ver speelde vier trossen met een kostprijs van naar schatting 10Q.000 gulden (100 gulden per meter). Bij de berging waren I 60 tot 70 man betrokken. Vraag aan Thijs I de RooijHoudt Smit Tak nog wat over aan het spektakelstuk van de Rio Gran-1 de. De reactie van de Smit-woordvoer der: ,,'t Zal er om hangen, maar ja ber ging is nou eenmaal een riskant beroep I Je kunt er ongelooflijk veel geld mee verdienen, maar je kunt ook enorm on deruit gaan". Door Bob van Huët PARIJS - Als de supersoni sche vogel met zijn typische snavel onder donderend ge raas opstijgt vanaf het Pa- rijse vliegveld Charles de Gaulle dan maakt dat nog steeds grote indruk op het publiek op het bezoekerster ras. De Fransen zelf lijken er nog het meeste van te ge nieten. Voor hen blijft dit gevleugelde Frans-Britse produkt toch in de eerste plaats een 'Avion F rangais' en'een fenomenaal prestige object. Deze week was het precies 10 jaar geleden dat de Franse luchtvaartmaat schappij Air France en diens Britse tegenhanger British Airways voor het eerst 'commercieel' vlogen met Concorde. Met een snelheid van 2200 km per uur open den de Fransen het superso nische reizigersverkeer op Rio de Janeiro, terwijl de Britten voor de oliestaat Bahrein kozen. Sinds die dag werden ruim 600.000 rei zigers door de geluidsbar rière getransporteerd over een totale afstand van 1740 keer de omtrek van de aar de. Het supersonische sprookje van de 'eendracht' kende geen fraai slot, want zoals bekend werd het Con corde-project een financieel drama van formaat. Al spoedig bleek de snelle ma chine te lawaaierig, te duur en zeer gulzig in het kerosi- ne-verbruik. De capaciteit van de reizigerscabine be perkte zich tot 100 stoelen. Dat alles vindt de gebruiker terug in de prijs van het vliegticket. Een retourtje Parijs-New York (de enige lijn dié Air France nog ex- ploiteert) kost al gauw ƒ10.000,-. Bijna 20% meer dan een eersteklas-biljet in een 'normaal' vliegtuig. Een feit is wel dat de reiziger voor dat geld op luxe wijze wordt onthaald. En vier uur sneller dan met een Boeing 747 vliegt hij van de Champs Elysee naar Broadway. Maar de internationale luchtvaartmaatschappijen bleven ondanks dat toch de voorkeur geven aan de ver trouwde, subsonis kisten. 14 Toestellen Air France en British Air ways delen eerlijk de 14 toe- itellen die tot op heden zijn gefabriceerd. De Engelsen, lie meer mogelij kheden lebben om op Amerika te /liegen, boeken daarmee het meest succes. Air France leeft 4 Concordes in bedrijf jn eentje wordt stand-by gehouden voor president Vfitterrand, voor als die weer onverwacht besluit een :röpische uithoek van Frankrijk te bezoeken. Ondanks het geringe aan tal toestellen is Air France president Marceau Long te spreken over het supersoni sche vliegtuig: „Concorde leeft een trouwe cliëntèle aan zich weten te binden. Een kwart van onze passa giers neemt het vliegtuig meer dan 8 keer per jaar. Dat zijn voornamelijk za kenmensen. De gemiddelde oezetting bedroeg vorig jaar 31%, een behoorlijk resul taat. Concorde betekende voor Air France een bruto winst van 30 miljoen." Tijdwinst is de belang rijkste troef van deze uit zijn voegen gebarsten straaljager. 'Sneller dan de zon', zo prijzen de Fransen hun met Rolls Royce-moto- ren uitgeruste vliegtuig. Om vertraging door onver wachte technische manke menten te voorkomen staat er in de schaduw van elke Concorde die uit Parijs ver trekt een reserve-toestel. „Op een vlucht van drie uur naar Washington kun je na tuurlijk moeilijk verkopen dat je in Parijs aan de grond anderhalf uur hebt verloren door vertraging", zegt een Air-France woordvoerder. In tegenstelling tot de be ginperiode gebruikt de Franse luchtvaartmaat schappij zijn paradepaardje steeds minder als een vlie gend visite-kaartje. „We zijn realistischer geworden. De rentabiliteit van de vluchten is het belang rijkst", aldus president Long vorige week op een jaar- a. Een Concorde van Air France op weg naar New York. Een retourtje kost al gauw tien mille. De Concordes van British Airways werden deze week speciaal voor de tiende verjaardag uitgestald. - fotoap lijkse persconferentie van Air France. De supersoni sche vluchten op Japan, Australië en Afrika werden daarom geschrapt. Is Concorde de vele mil jarden die erin zijn geïnves teerd wel waard geweest? Marceau Long antwoordde onlangs op originele wijze met de tegenvraag: „Was het paleis van Versailles een rendabele investerii._?" Vruchten Vaststaat dat de Franse vliegtuigindustrie tal van vruchten van het Concorde- project heeft kunnen pluk ken. De gebruiksvriende lijke Airbus bijvoorbeeld bevat een aantal nieuwe technieken die dankzij Con corde konden worden getest. De Franse nucleaire indu strie en ook de spoorwegen (vensters voor een volgende generatie TGV-treinen) pik ten eveneens een graantje mee. Maar de race tegen de klok gaan onverminderd voort. De Franse vliegtuig bouwer Aerospatial maakte een paar dagen geleden be kend met een Britse partner aah een verbeterde Con corde te werken, die niet meer supersonisch, maar hypersonisch zal zijn. Een groter en sneller toestel dat zuiniger is in het gebruik Men zoekt Europese part ners om dat project te be kostigen. Op hun beurt zijn de Amerikanen al weer verder. De firma Douglas ontwik kelt een vliegtuig dat acht maal sneller moet gaan dan het geluid. Zeg maar, aanko men voordat je bent ver trokken. Van onze speciale verslaggever OSLO - Henk Gemser is er niet van overtuigd dat Neder land morgen en zondag in Oslo tijdens het Europees kam pioenschap all-round het sterkst mogelijke viertal op het natuur-ijs van het Bislett- stadion zal brengen. De Friese trainer van het vaderlandse heren-kernploeg had graag gezien dat junior Gerard Kemkers het toernooi over de grote meerkamp in de Noorse hoofdstad had afgewerkt. Wie voor de Drentse jonge ling (pas achttien geworden) had moeten wijken in de EK- ploeg die nu bestaat uit titel verdediger Hein Vergeer, nummer twee in het eindklas sement van vorig seizoen Frits Schalij, Yep Kramer en Egbert Post, wilde Henk Gemser niet zeggen. Oostei ■rv 1(8 door onze sportredactie MÜNCHEN - FC Bayern München heeft met FC Kai- serslautern overeenstemming bereikt over een transfer van Andreas Brehme. FC Bayern, dat al in een eerder stadium met de voet baller tot een akkoord geko men was, betaalde DM. 2 mil joen voor de 25-jarige links back, die 20 interlands speelde. *FC Köln heeft zijn Schotse reserve Vincent Mennie voor DM 250.000 aan de Schotse Premier League-club FC Dundee verkocht. Mennie komt voor het eerst in zijn prof-carrière uit voor een Schotse club. De zoon van een in West Duitsland gelegerde militair, begon zijn loopbaan bij Borussia Lippstadt, de club waar ook de Rummenigge- broers ooit hun eerste schre den zetten. In navolging van Hans Krankl kiest een andere ex- topspeler voor een tweede di visieclub uit Wenen. De Ar gentijn Mario Kempes verruilt deze week de Spaanse eerste divisieclub Hercules Alicante voor Vienna. Van onze sportredactie BREDA - Eerste divisieclub NAC heeft bij het Gewestelijk Arbeidsbureau in Breda ont slag aangevraagd voor de se lectiespelers Tom Smits en Geert Meyer. De twee voetbal lers vormen een relatief zware last voor de begroting van de elub, zijn beiden de dertig ge passeerd en zijn geen basis speler meer. De contracten van Meyer en Smits lopen aan het eind van het seizoen af. Voor Tom Smits werd vorig jaar eveneens ont slag aangevraagd. Toen oor deelde het Arbeidsbureau.de aanvraag van NAC ongegrond en werd de club verplicht Smits voor de duur van ten minste een seizoen een aan het aflopende contract gelijk waardige verbintenis aan te bieden. ZEIST (ANP) - De licentie commissie van de KNVB heeft het bondsbestuur positief ge adviseerd over het verlenen van dispensatie aan de onge diplomeerd werkende Johan Cruijff. Komende dinsdag neemt het Pestuur van de voetbalbond de beslissing. Dat college staat "et als de commissie onder lei- mng van bondsvoorzitter Jo an Marie. Voor de interim- noofdtrainr van AZ '67, Frits oetekouw, is het advies gege- hem een tijdelijke dispen- e te verlenen. Over Wim an Hanegem van Feyenoord Pegatief geadviseerd.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 6