George Burns 90, maar nog steeds op podiun; JOZEF VAN DEN BERG VAN POPPENSPELER TOT THEATERMAN Jan Smeets blijft geloven in Pinkpop ■SÈM? WOENSDAG 22 JANUAR11986 WOENSDAG 22 JANl NEDERLAND 1 DOORGAAN FESTIVAL HANGT AF VAN SPONSORS 'Zeg 'ns AAA' straks ook 's middagsi Komische filml over aids in Bondsrepubliek NEDERLAND 2 ïuske en Wiske: Srm m IhtIF T£ UHROEti, rwierhe6E Laren. PP ie Happie in f „Ik heb nooit als Jagger staan te springen als een geflipte ballerina Henny Vrienten, popmusicus wat is dat hierimn lamiili ju fcfcN Tirnr T2 PAGINA GlOSl George Burns. FOTO ARCHIEF DE STEM LOS ANGELES (RTR) - George Burns, een van de bekendste komieken van dp Verenigde Staten, had deze week op zijn negentigste ver jaardag het commentaar: „Het is een leuk af gerond getal - en ik ben er nog steeds. Ik pro beer niet ouder te worden, wel beter. In voel me nu zelfs even fit als toen ik 89 werd". Afgezien van hele zakken gelukwensen was het voor Burns een dag als alle andere. Van avond begint hij aan een nieuwe reeks optre dens in Caesar's Palace in Las Vegas. George Burns, die elf jaar geleden een by- pass-operatie onderging, deed op zijn verjaar dag zoals gewoonlijk 15 minuten gymnastiek voor het ontbijt, stak de eerste van zijn negen dagelijkse sigaren op en begaf zich naar zijn kantoor in een oude filmstudio van Hollywood om de post door te nemen. Vervolgens was het lunchen in de Hillcrest Country Club tegenover de studio van 20th Century Fox, waar zijn companen vroeger Jack Benny, Groucho en Harpo Marx en Al Jolson waren. „Na een paar Bloody Mary's, twee uur bridge en een middagslaapje, dineert hij met zes intimi, geen beroemdheden, vrienden slechts", deelde een secretaresse mee. Een van de gasten aan het diner was waar schijnlijk de 41-jarige Cathy Carr, die sinds vijf jaar Burns' gezellin is. „Als ik er nog ben op m'n honderdste, trouw ik 'r. Ik doe de din gen niet graag overhaast", aldus Burns. De laatste tien jaar hebben de komiek veel geluk gebracht: een Oscar voor zijn rol in 'The Sunshine Boys', succes met de film 'Oh, God' en boeken en platen die het goed deden. „Wanneer je 't hebt, heb je 't", zegt hij bd scheiden. „Mensen die met pensioen gaan, ontj spannen zich niet; ze storten in. Als je u( pensioen gaat, moet je iets doen wat je i doet, en ik hou van de show business. Leeft® heeft er allemaal niks mee te maken. Sommis mannen leven op hun tachtigste, anderen ziji dood op hun achttiende". „Ik kan me doodgaan niet veroorloven", z hij. Hij beweert nu al een contract met t Londense Palladium ondertekend te hebben z'n honderdste, op 20 januari 1996, op te treden! Scene uit 'De mannen' (B Door Jan Bik Haaften, Heilouw, Herwijnen. De tocht naar de woning van theaterman Jozef van den Berg lijkt geor dend volgens het alfa bet. Die woning staat aan de Waalkant van het dorp Herwijnen, niet ver van Gorcum. Meer dan een woning. Een monumentaal pand, Kerkenstein, vlak achter de dijk weg. Jozef van den Berg staat in de deuropening, een dikke winterjas aan. We lopen eerst even om het huis. De mist beperkt het uitzicht over de Waal, verraadt wel iets van het landschap, maar laat nietttemin nog heel wat verborgen. Opzij van het huis scharrelen wat kippen. Ze zijn druk aan de leg, zo leert een vluchtige blik in hun onderkomen. Het beeld past wonderwel bij de sfeer, die Jozef van den Berg schept in zijn spel. Het een en ander te zien, maar ook veel te raden. Dat zet de fantasie aan het werk. Er staat in de naar de rivier af lopende tuin een boom, die zo lijkt weggelopen uit een van zijn voorstellingen. „Toch is het nooit helemaal duidelijk, waar je de inspiratie van daag haalt", vertelt Jozef la ter, als we in zijn werkkamer in een paar fijne, geleefde stoelen zijn weggezakt. „We zijn hier als bij toeval, in 1979, neergestreken. We waren tijdelijk onderdak bij vrienden in Wijk bij Duur stede. Ik had een poppen- bedje getimmerd. Mijn vrouw zou het schilderen en zette het daarom op een krant. Midden op een adver tentie over een boerderijtje, dat in Herwijnen te koop was. Ik ben er op af gegaan. Dat boerderijtje werd niks. Maar ik werd attent ge maakt op dit huis, Kerken stein, eigendom van een stichting. Die wilde het kwijt, maar dan wel op voorwaarde, dat het een goede bestemming kreeg. Ik kon het kopen. Het koetshuis stond op instorten. En het was hier bij regen en sneeuw een potten- en pan- nenconcert op zolder. We hebben er veel aan opge knapt, ook dank zij het feit, dat het een monument is. En ik wilde heel graag een beetje een grote toestand. Ik kan hier alles kwijt. En daarbij komt, de oude gees ten heersen hier nog, zoals de rivier de Waal. Maar bin nenkort krijgen we daar zes duwbakken tegelijk. Ik denk, dat je dan van de Waal niets meer ziet. En hier achter langs willen ze een nieuwe dijk bouwen." Atmosfeer Jozef van den Berg heeft 'Wonderlijk dat je met heel weinig zoveel kunt' In 1980 kreeg Jozef van den Berg voor de voorstelling 'Appeloog' de Hans Snoek-prijs voor de meest wezen lijke bijdrage aan het jeugdtheater in Nederland. Hij trad in datzelfde jaar in het Holland Festival op met 'Moeke en de dwaas'. Daarop volgden 'De dans van de bultenaar' en 'Troev of De verdronken visser'. En nu trekt hij Nederland en België door met 'Het geluk van morgen' en 'De geliefden'. Hij is een geziene gast in het Belgische, speelde 'Moeke en de dwaas' in Duits land in het Duits, in Polen, Canada en Amerika in het Engels, trad met een Franse versie van 'De geliefden' in Frankrijk en Zwitserland op. Op Nieuwjaarsdag nog was hij bij de VPRO te zien in zijn theatervoorstelling 'De man met de rode hoed'. Jozef van den Berg, in 1971 begonnen met een plunje- zak vol hout en drie koffers vol lappen, als poppenspe ler, heeft zich ontplooid tot een theaterman met een volstrekt eigen stijl. Hij viert dit jaar zijn derde lustrum in het theatervak. het daar niet zo op begrepen. Maar niettemin, hij voelt zich in Herwijnen prima thuis. „Deze plek hééft iets, een heel specifieke atmos feer. Die sfeer hier, ik geloof, dat als ik hier niet was gaan wonen, een voorstelling als 'Moeke en de dwaas', bijna een mysteriespel, er nooit ge komen zou zijn." En juist met die produktie, in het kader van het Holland Festival, brak Jozef van den Berg door, kreeg hij naam, ook internationaal. Lande lijke bekendheid verwierf hij met een optreden tijdens 'De nacht van Enschede', in 1979, aan het eind van het kinder theater-festival daar. „Dat was een belevenis, voor alle mensen, die daar toen waren. Ik spreek af en toe nog men sen uit die tijd." Reizen Daarna is het heel hard gegaan. 'Rondreizend pop pentheater Jozef van den Berg' veranderde in 'Theater Jozef van den Berg.' De thea terman reist nog steeds, maar keert, als het enigszins mogelijk is, na de voorstel ling naar Herwijnen terug, naar vrouw en vier kinderen, tien, acht, vier jaar, en vier maanden, drie dochters en, de jongste, een zoon. „Dan hoeven ze niet te denken: 'Wie is die man'. Als ik thuis ben, dan zeg gen ze, 's avonds voor het slapen gaan: 'Kom je gek doen?' Dan verkleed ik me, in allerlei verschrikkelijke gedaanten, ga spoken. En ik weet dan vaak niet meer van ophouden. Het is me een ge gil en geschreeuw. En dan vertellen ze: 'Mijn vader maakt grapjes'." De geliefden Veel meer dan indertijd in 'Moeke en de dwaas' is Jozef van den Berg in zijn huidige voorstelling, 'De geliefden' dichter bij huis, bij de reali teit. „Het beeld is meer we relds. Een man, die een zee reis maakt, op een onbe kende kust terecht komt. Ik heb gezocht naar een moge lijkheid mij terecht te laten komen voor een publiek, zo dat aan de ene kant duidelijk is, dat ik een voorstelling speel, maar aan de andere kant ook voortdurend vast staat, dat ik ben aangespoeld waar mensen zitten, alsof er iets gebouwd is rondom dat stukje kust. Vanuit die positie is het heel natuurlijk, dat ik het publiek daarin betrek en dat het publiek als vanzelf een zekere rol op zich neemt en mij uitdaagt om verder te gaan. Ik heb altijd al het pu bliek aangekeken, zo van 'Wie zijn jullie nou?', en 'Zonder jullie zou ik dit niet doen'. Kwetsbaar Ik repeteer nooit. Er staan natuurlijk tevoren wel zin nen vast. Maar de tekst ont staat verder terwijl ik speel. Dat betekent dat je in het be gin heel kwetsbaar bent. Zo had ik een try-out in Turn hout. Het was vreselijk koud. Jozef van den Berg: op tournee door Canada en Amerika. Het cultureel centrum werd verbouwd. Ik speelde in een vervangende ruimte. Het wilde niet. En een dag later, in Deventer, tijdens de thea terdagen, gebeurde er een klein wondertje. Ik was een endriekwart uur aan één stuk bezig. Vierhonderd man in de zaal. En toen heb ik ge zegd: 'Het is genoeg', om ver volgens nog een half uur op de rand van het toneel met het publiek te praten." 'De geliefden' is de avond voorstelling, voor volwasse nen. En daarnaast speelt Jo zef van den Berg 'Het geluk van morgen', voor kinderen. Een gebeuren, dat ontstaat uit de avondvoorstelling, al improviserend. „Ik spoel aan voor een ander publiek. En dan ontstaan er ook andere dingen. Je kunt dat vergelij ken met een maaltijd. Stel, je gaat eten met vrienden. Als - FOTO BERT NIENHUIS je dan zegt: Neem je kinde ren mee, dan wordt het een totaal andere maaltijd. Jozef van den Berg is vijf tien jaar terug, met poppen, begonnen, heeft zich ontwik keld tot een theaterman. „Maar ik heb attributen no dig. Ik omgeef mij altijd met spullen. En alles heeft zijn betekenis. Iets is er nooit zo maar. Maar het is wel ver wonderlijk, dat je met heel weinig zoveel kunt. Ik ben nu bezig met een nieuwe voorstelling. Ik denk, dat ik me daarin heel dicht bij het publiek zal opstellen. Misschien begin ik wel met een heel leeg toneel. En dan ga ik langzaam maar zeker een soort wereld creëren met spullen, die ik daar toevallig vind. Het is de bedoeling, dat die voorstelling uitkomt in okto ber, november. Het hangt er een beetje van af, hoe het zal gaan in Frankrijk. Ik speel misschien op het festival van Avignon en kan dan wellicht een paar weken terecht in Parijs, op het 'Festival d'au- tomne', dat in september be gint en tot begin december duurt. Tot half april speelt hij 'De geliefden' nog in België en Nederland. Dan gaat hij op tournee naar Canada en de Verenigde Staten: Vancou ver, Edmonton, Vernon, To ronto, Pittsburgh, Providen ce, Philadelphia, Boston, Baltimore. Jozef van den Berg heeft een uitstekende zakelijk lei der voor zijn theateractivi teiten, Hans de Visser, vroe ger verbonden aan het Cas- iono in Den Bosch. „Vroeger deed ik zelf ook de zakelijke beslommerin gen. Dat hoeft nu niet meer. Ik had nooit ergens tijd voor. Sinds Hans er is, is dat ver anderd. Zo lees ik behoorlijk veel. Maar ik ben geen echte romanliefhebber. Ik heb me een tijd verdiept in de oos terse literatuur. Maar ik kijk ook graag naar de kinderen. Dat werkt heel inspirerend. Toen mijn jongste dochter twee, drie jaar was, was het een per fecte clown. In mijn voor stellingen zit ook veel humor. Maar je wilt natuurlijk iets zeggen. De tijd van het in houd geven komt met rasse schreden naderbij in deze gi gantische chaos. Het belangrijkste van een nieuwe voorstelling vind ik de situatie waarin ik mijzelf plaats. En dan vult het zich langzaam vanzelf op. Ik moet dan denken aan Mar- quez, die zegt: 'Het perso nage moet een naam hebben. Dat is hij. En dan moet je hem toestaan zichzelf te zijn, zijn weg te gaan.' Daarom is de titel van een nieuw programma ook onge looflijk belangrijk. Als je vrede hebt met de titel, heb je ook vrede met het geheel." Door Raoul van den Booren Komt er op 19 mei een 17e af levering van het Pinkpopfesti val? Deze vraag houdt de pop liefhebbers binnen en buiten Limburg dit jaar meer dan ooit bezig. Ook Jan Smeets van het organiserende Buro Pinkpop krijgt de vraag vrij wel dagelijks op zijn bureau maar weigert een duidelijk en rechtstreeks antwoord te ge ven. „Het hangt voor een groot deel af van onze sponsors", zo laat de bebaarde organisator weten. Het is de afgelopen jaren niet goed gegaan met Pinkpop. Het publiek, dat vroeger uit alle uithoeken massaal naar Geleen trok, liet het voor een belangrijk deel afweten. Van alle kanten kwam kritiek op de keuze van de optredende artiesten. Bovendien stond het festival onder grote druk van het Belgische Torhout/Werch- ter dat er in slaagde grote pu bliekstrekkers te contracteren en vooral veel Nederlandse popliefhebbers de grens over lokte. Smeets zelf wijst graag met een beschuldigende vin ger naar de concerten van de Rolling Stones twee jaar gele den die volgens hem de be langrijkste aanzet zijn ge weest voor de verminderde belangstelling voor het Ge- leense festival. Voorbij Jan Smeets is zich in ieder geval goed bewust van de an dere rol die het eens zo spraakmakende Pinkpop in het vervolg zal moeten spelen binnen de festivalwereld. De tijden van 50.000 bezoekers zijn definitief voorbij! Smeets gokt dit jaar op een bezoekers aantal van 15 000, met een ma ximum van 25.000. Dat bete kent onder meer ook dat de echte topacts voor Pinkpop onbetaalbaar zijn geworden en daar niet meer zullen aan treden. „Pinkpop moet terug naar de oorspronkelijke opzet: het contracteren van iets on bekendere artiesten die op het moment van doorbreken staan. Dat is in het verleden ons sterkste punt geweest", al dus Smeets. De organisatie heeft nu en kele maatregelen genomen om het festival te redden van een zekere dood. Naast een nieuwe organisatorische structuur zal het publiek te maken krijgen met een ander Pinkpop-ge zicht. Zo wordt het festivalter rein aangepast aan een intie- mprp sfppr Dat houdt onder meer in dat er een nieuwe po dium op de grasmat van het Geleense Burg. Damenpark komt te staan. Maar wat de popliefhebbers meer zal interesseren: wat kunnen zij aan muzikale ver rassingen verwachten? „In ieder geval geen superacts", zegt Smeets beslist. „Dus geen Simple Minds, U2, Talking Heads, Sting en dat soort werk. Ik ga uit van een bezoe kersaantal van 15.000. Daar stem ik mijn programma op af. Komen inderdaad zoveel mensen, dan speel ik quitte. Komen ze niet, dan zitten we in de problemen". Twee muziekgenres zullen dit jaar in ieder geval niet ver tegenwoordigd zijn op Pink pop. Zo zal er sinds lange tijd geen hardrockgroep verschij nen, en evenmin een video-act. „Hardrockgroepen heb ik steeds gecontracteerd omdat ze een vast publiek garande ren. Maar ook de 'headban- gers' hebben het de afgelopen jaren laten afweten. Voor ty pische videogroepen, zoals in het verleden King of Wang Chung, is op Pinkpop geen plaats meer. Dat liep steeds op een grote teleurstelling uit", aldus Smeets. Groep< en Wat komt er dan wel? „Waarschijnlijk 5 'grotere' acts, 6 kleinere en één Lim burgse groep, de winnaar van een 'talentenjacht' van de Pinkpop: een instituut hangt aan een zijden draadje. - FOTO ARCHIEF 0E STEM Stichting Popmuziek Lim burg". Jan Smeets laat een lijst zien met daarop een groot aantal namen, variërend van Prefab Sprout, The Pogues en Waterboys tot Stevie Ray Vaughan en Lloyd Cole the Commotions, stuk voor stuk bands uit de 'alternatieve' Va» ome rtv-redactie Vanavond zegt de VARA geel enkele keer 'AAA', maul vanaf de volgende week ge.| beurt het twee keer pgl woensdag. 'Zeg 'ns AAAj wordt tegenwoordig na ht|| acht uur Journaal uitgezoü-l den. Uit de vele reacties die bijl de VARA zijn binnengekomecl is gebleken dat dit voor veel jeugdige kijkers een bittere lef leurstelling is. Om aan die bt| zwaren tegemoet te komen, a de VARA vanaf de volgend! week de serie ook 's middagsj gaan uitzenden. Ondanks het vroege gaat het om nieuwe afleverinj gen. 'Zeg 'ns AAA' zal door voortaan om 15.20 uur première gaan en 's avonds o: 20.30 uur worden herhaald! Dat we het vandaag zondsf moeten doen, heeft te makel met VARA's tijdrovend^ 'Sterrenshow'. Sterren show WEST-BERLIJN (AFP) - E komische film over de iit| muunziekte aids die heet 'I virus wars van moraal', «eij sinds zijn première van doi derdag in West-Berlijn lachlust van het publiek op. De regisseuse en hoofdrol speelster, Rosa von Prairf heim, actief betrokken hulp aan aids-zieken, heeftij conventie de conventie t om het onheil te schilderen dl de ziekte bij de patiënten en! de Westduitse samenlevir| aanricht. De held van het verhaal, 4 eigenaar van een sauna vo:j homofielen die aids heeft o gelopen, aarzelt op de ingeslt] gen seksuele weg door f onder de strenge terecht»! zingen van zijn jeugdige mi! naar, een student-theolor die genezing door kuiste predikt. Andere scènes illustreren! moeilijkheden die de homofij len ondervinden of vallen f afwijzing door de maatschaj pij of de commercialiseri! aan. Aan de orde komen moraliserende journalistes ontdekt dat haar zoon van verkeerde kant' is en ook* futuristische 'documents over pogroms die in 19871 'de nieuwe melaatsen' won) ontketend. In West-Duitsland scheen al eerder een film aids, 'Aids, te jong om tesfc ven' van Hans Növer, hierin wordt het onder»* serieus behandeld. rockhoek. Enigszins nervt constateert de organist' echter dat er nog geen e® contract is afgesloten voor mei. „Ik heb wel al een paar a) biedingen gehad, maar nergens is de knoop dooï hakt. Het is moeilijk za> doen. De kracht van PinW is in de ogen van de man< ments gedaald. Ik sta nu achteraan op hun lijstje, Pinkpop natuurlijk niet o» langrijk. 15.000 mensen is" altijd heel veel. Bovendiejj Pinkpop het enig overgo™ ven betaalde openluchtf< in Nederland". Over de groepen op Pi' valt dus nog weinig te ze| maar Jan Smeets blijft geloven in 'zijn' festival, is een stuk van mijn levetj ben er 16 jaar mee bezig weest. Dat streep je nie^ maar weg. Kijk, als ik moet ophouden, het zij ga er geen moord voor p'1 Maar voorlopig blijf ik ven in Pinkpop!" Willem Ruis krijgt bezoeli van de bekende tv-persoon- lijkheid Sonja Barend. D< geruchten willen, dat Sonja en Willem samen een duel gaan zingen midden in hel electronische circus, dat thans na de tegenvallende lotenverkoop permanent in Utrecht staat opgesteld. Een andere gast is Wouter Tim- mers, die een eigen composi tie zingt en zichzelf daarbij op de piano begeleidt. Op het eerste gezicht De NOS herhaalt vanavond de tv-film 'Op het eerste ge zicht' van Feliks Arons, die eerder in maart 1983 is uit gezonden. Dick Walda schreef voor deze tv-film het scenario. Het gaat over drie bewoners van een psychia trische kliniek, Lucas, Suzan en Beusekom. De 22-jarige Lucas staat op het punt de kliniek te verlaten. Hij denkt het leven weer aan te kunnen, maar zijn vertrek wordt bemoeilijkt door de vriendschap met de tien jaar oudere Suzan. Hij heeft voor het eerst in zijn leven erva ren, dat iemand warme ge voelens voor hem koestert. Het is 't gras!! Een film van Willem Hek- kema en Guido Paulissen, getiteld 'Het is 't gras!!', laat vanavond zien hoe de bewe- gingsgroep BEWTH uit Am sterdam theatervoorstellin gen verzorgt. De groep BEWTH speelt in grote ge bouwen, die de leden zelf uitkiezen, leegstaande fa brieken, kerken of pakhui zen. Deze gebouwen inspire ren BEWTH tot bepaalde gevoelens, waaruit met be hulp van geluid, licht en be weging een visueel spel ont staat. In de immense ruim tes zit het publiek meestal op hele kleine tribunes om goed de sfeer van het ge bouw te kunnen ondergaan. Voor de film 'Het is 't gras!!' koos men de inmiddels afge- k Heb ml ft Men dal]trim een zeemonster \\ws!Littil |lfff eer» hijhen. Dus M Wmntam m 2 MiEn w. °nx «WF En UlSHE-mHR- fel lo'n bul

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16