even„u UITBLAZEN Scholten en Jurgens: 'We zijn geen zwerfkeien Peres: van 'verrader' tot populairste premier De kerk kan het celibaat afschaffen! BUITENU PvdA WINl Logisch Bedenkelijk De vrek in de kelder DE STEM COM' ACHTERGROND ISRAËLISCHE PREMIER OP BEZOEK IN NEDERLAND Verliezer Bergen-Belsen Privé-leven UITLA TINGEN BISSCHOP BOMERS VRIJBLIJVEND prijzen in '85 2,3 gestegen DEN HAAG (ANP) - Bi die zijn gevestigd in ons li de periode 1984-1988 volc len om hun personeelsbe breiden. TOT de figuren die het beeld van het dorp waar ik opgroeide kleur gaven, hoorde onge twijfeld ook de oude man, die 'de Loep' werd ge noemd, naar - zo werd mij altijd verteld - het geluid dat de pijpen van zijn manchesterse broek maakten als ze onder het lopen langs el kaar schuurden. Van deze een zelvige man, die maar weinig op straat kwam en dan zelden iemand groette, werd verteld dat hij steenrijk was. Hij woonde inderdaad in een van de grotere huizen van het dorp. Ook vertelden de mensen graag dat hij iedere avond zijn geld zat te tellen. Het verhaal werd nooit door iemand tegenge sproken. Voorzover bekend be trad ook nooit iemand dat gro te, gesloten huis, behalve dan de oude man zelf en diens ook niet meer zo jonge dochter die bij hem woonde. Het beeld van de geld tel lende oude man prikkelde onze jongensfantasie. De ene keer zag ik hem in mijn verbeelding op een stoffige zolder, naast een geopende kist vol munten zitten, wanhopig omdat het er zoveel waren dat hij ze nooit voor bedtijd geteld zou kunnen krijgen. Hen andere keer zat hij in de lichtkegel van een lamp in een verder donker vertrek, om ringd door de donkere schim men van zware meubels, aan een tafel vol stapeltjes bankbil jetten en munten. Soms ging mijn fantasie zo ver dat ik ook de dochter de lichtkegel zag binnentreden, zich over de schouder van de oude man bui gen, met een snelle beweging alle stapeltjes in de war gooien en zich met een spottend-gil- lende lach weer uit de voeten maken. Ik had namelijk de mensen horen roddelen dat de vrouw zeer gebukt ging onder haar vaders 'gierigheid'. 'Waarom trouwt ze niet?' vroeg ik me wel eens af. Ik zal een jaar of twaalf ge weest zijn toen ik voor het eerst kennisnam van Charles Dic kens' kerstverhaal over de vrek Ebenezer Scrooge. Met Scrooge vereenzelvigde ik toen de oude man in het grote huis. Daarmee deed ik de man onrecht, zo be sef ik, want hoe zouden de rod delaars van het dorp kunnen weten dat hij een vrek was? Goed, hij kwam nooit in een café, was bij geen enkele ver eniging en werd nimmer gezien op de kermis, die toch dichtbij zijn huis gehouden werd. Maar misschien gaf hij wel aan de kerk, de Vincentiusvereniging en de missie. Als geboren twijfelaar kon ik de berouwvolle gedachte die af en toe de kop opstak, name lijk dat de man heel goed een stille weldoener kon zijn, niet negeren. 'Dan zou hij bijna hei lig zijn' dacht ik op zulke mo menten vol ontzag, 'want weten dat ze van je zeggen dat je een vrek bent en toch het zwijgen bewaren en voortgaan met goed te doen, dat grenst aan het martelaarschap!' Een no bele twijfel, vind ik nu nog, maar het onrecht blijkt destijds toch te hebben gezegevierd. WIMKOCK ZATERDAG 18 JANUAR11986 Want wat gebeurt, bijna 40 jaar later? Ik krijg een vers onder ogen over het lot van een vrek en prompt duikt de oude man, die men 'de Loep' noemde, in mijn herinnering op. Het lied, getiteld 'De rijke vrek werd me gestuurd door A. Hendrikx uit Etten-Leur. Zijn moeder zong het in de jaren '20 schrijft hij. Het lied beschrijft 'een dure tijd' waarin veel 'armoede en nood heerste. Van wijd en zijd kwamen de hongerige mensen naar de vrek gelopen maar 'diens hart bleef als een steen'. Net als Scrooge deed voor hij werd bekeerd door spokende compagnon, joeg hij de armen weg en 'sloot zijn deur voor ar moe en geween Om zijn geld te beschermen besloeg de vrek zijn deur met ijzer en groef hij een diepe kel der. Daarin verschanste hij zich met zijn schatten, maar zoals het in werkelijk nooit gaat doch in de dromen van de armen al tijd: het kwaad strafte zichzelf: De kelder was nu klaar met zijne zware sloten. Hij bracht zijn geld aldaar met blijdschap overgoten. Hij riep: „ik ben rijk genoeg! Er is niemand die mij kan aan. Van hetgeen ik heb gespaard, zal nooit van mij vergaan. Hij is dan met zijn geld de kelder ingetreden. Maar ziet hoe welk een straf God zendt op zijne schreden. Ziet plotseling valt de deur achter zijn rug op slot. Zo werd de gierigaard gestraft door zijnen God. Men vond hem na zijn dood, zijn vingers afgevreten, tot een exempel groot nog bij zijn geld gezeten. Wilt gij barmhartig zijn en bijstaan in de nood, zo geef de arme mens om Godswil een stuk brood. Wie meer van deze verzen, zwanger van noodlot en moraal, kent uit de tijd van vóór de radio en de televisie, kan ze bij mij kwijt. Ik ben trouwens ook be nieuwd naar de herkomst van zulke verzen. Wie maakte ze? Werden ze op school geleerd of gingen ze van vader op zoon? Re acties liefst schriftelijk. (Dit is de 13de aflevering van de serie die tot nu toe verscheen on der het verzameltiteltje 'Bij wijze van spreken'. AD V-dag Dinsdag verschijnt deze ru briek niet Ik moet een ADV- dag opnemen. Ik heb er voor in geleverd, zeggen ze. Tot woens dag dus. Illlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimilllllllllllllllllllllllllllllllr. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, ®01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8 30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, f 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442 (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RflnkrpIstiPQ' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. J5.| ZATERDAG 18 JANUAR Door Max de Bok DE overstap naar de PvdA van prominente politici als Van Doorn, Jurgens en Schol ten en in hun kielzog een veer tigtal anderen, die 'een progressieve overtui ging en een kerkelijke of religieuze achter grond delen' is voor ve len van hen het einde van een langdurig op- schuif-proces. Vrijwel allen zijn ze afkomstig uit door confessionali- teit gevoede politieke partijen: ARP, KVP, CDA, EVP en - in min dere mate - de PPR. Een kleine doorbraak. „Ik maak als anti-revolu tionair een geweldige om mezwaai door lid te worden van een socialistische partij. Het resultaat van een jaren lange bezinning, waarin ik mij hoe langer hoe meer be wust ben geworden, dat ge rechtigheid zich meer in de realiteit dient te voltrekken dan in het uitspreken van politieke geloofsbelijdenis sen", zegt Jan Nico Scholten, de enige nog actieve politi cus van het veertigtal. Hij zegt ook meer en meer reserves te hebben gekregen tegen 'het voeren van de christelijke vlag in de poli tiek'. „Er zijn onder die vlag dingen gebeurd, die nauwe- Erik Jurgens. lijks te rijmen zijn met christelijke uitgangspunten. Dingen die die vlag zelfs schaden. Ik heb in de afgelo pen tijden zeer veel mensen ontmoet, die zich genomen voelen door de politiek. Wat dacht u, dat het niet wringt bij mensen die onder het ka- binet-Lubbers hun koop kracht met zeventien pro cent zagen dalen, allerlei voorzieningen zelf moeten zijn gaan betalen, minder subsidies kregen. En dat ter wijl in de marktsector de koopkracht van mensen met een inkomen van vier maal modaal steeg De woede van die mensen is heel groot. Nee, het is beter iets minder pretentieus met de christe lijke vlag te zwaaien". Eric Jurgens (van KVP- radicaal via de PPR naar de PvdA) en Scholten (van ARP via CDA en een onafhanke lijk Kamerlidmaatschap naar de PvdA) reageren weinig gecharmeerd op de provocerende kwalificatie 'politieke zwerfkei'. Jurgens: „Ik ben lang lid van de KVP en daarna lang lid van de PPR geweest. Sinds twee jaar ben ik in politieke zin een dolende ziel. Ik vraag me af wat er negatief is aan deze overstap. Het past in de ontzuiling, het is een stap in dat proces. Ik denk dat ik kenmerkend ben voor het proces dat velen hebben doorgemaakt en nog door maken. Het is meer dan maar even een briefje schrijven. Ik ben nog steeds een fervent voorstander van een progressieve volkspartij, als het even kan met D'66, dat een zeer nuttige functie heeft vervuld in het proces van ontzuiling. Nee, niet met de PPR, gezien de op klein links gerichte strategie van die partij. Ik kies voor een grote, gematigd progressieve partij links van het midden. Waarom gematigd Omdat ons volk voor extremen nim mer in grote getale warm zal lopen. Ik hoop dat er van onze actie werfkracht zal uitgaan op CDA-leden en CDA-kiezers. Ria Beckers hoeft niet bang te zijn dat ik de PPR wil leegroven". Scholten: „Ik ben geen zwerfkei. Dertig jaar lid van de ARP, drie jaar van het CDA, drie jaar partijloos. Er zit een duidelijke, consis- Jan Nico Scholten. - foto's archief de stem tente lijn in. Ik heb driejaar genomen om me te bezinnen, te studeren op andere moge lijkheden. Ik zie niets in ver dere versnippering van het politieke landschap. Het was nu tijd om duidelijk te ma ken waar ik sta. Dat zal zijn in de PvdA, die op alle voor mij belangrijke breekpunten met het CDA - Zuid-Afrika, de verdeling van werk en in komen, de kernwapens - de lijn heeft die ik voor mezelf heb gevolgd". De overstap naar de PvdA is door een kleine groep, waarvan Scholten Jurgens en oud-EVP bestuurder Jaap Tas de drijvende krachten waren, voorbereid in de pastorie van de Domi- nicus-kerk in Amsterdam. Zonder een kerkelijk, reli gieus tintje kan het veertig tal kennelijk niet. De brief, waarin zij aan PvdA-voor- zitter Max van den Berg la ten weten dat ze zich op 9 fe bruari zullen melden als lid, getuigt daar ook van. „Wij achten de relatie tussen le vensovertuiging en politiek inzicht van grote betekenis". De stap kon dan ook pas ge zet worden toen het partij bestuur van de PvdA de laatste hindernis wegnam door het uitgeven van een verklaring, waarin het par tijkader gevraagd wordt ruimte te scheppen 'voor achtergrondvragen in de po litiek, voor vragen van be- ginselmatige aard, vragen over de historische achter grond, vragen over het ver band tussen levensbeschou wing en politiek handelen'. Dick de Zeeuw, de KVP- voorzitter die eerder naar de PvdA overstapte, gaf eind 1983 te verstaan niet geluk kig te zijn met het ontbreken van echte aandacht in de PvdA voor de relatie tussen politiek en levensovertui ging. Eric Jurgens: „Ik denk dat die uitlatingen van De Zeeuw mede geleid hebben tot de verklaring van het partijbestuur". Op de vraag waarom zij kiezen voor de PvdA, ver wijzen Schol ten en Jurgens naar de brief aan Max van den Berg. „Wij kiezen voor de PvdA omdat wij ons het beste kunnen vinden in de wijze waarop die partij zich metterdaad inzet voor vrede en veiligheid, gelijkwaar digheid en solidariteit. Bun deling van krachten in een grote partij achten wij het meest doelamatig, omdat daardoor de grootste kans bestaat op het uitoefenen van politieke invloed. Wij spreken ons uit voor een partij-verband dat beant woordt aan de pluriformiteit van de Nederlandse samen leving, ook als instrument om uitdagingen van de toe komst te beantwoorden". Jurgens wijst met veront waardiging de 'verdachtma king' van PPR-fractieleid- ster Ria Beckers van de hand, dat hij uit zou zijn op een baantje en dat hij daarom voor een grote partij heeft gekozen. Jurgens: Beneden alle peil. En nog on zinnig ook aan het adres van iemand die een grote partij, die aan de macht was en nog is, verliet. Ik wil voor mij persoonlijk niets. Ik hoop niet op een politieke carriè re". Ook Scholten is onom wonden in zijn uitspraken op dat punt. „Ik heb niets ge vraagd, mij is niets beloofd. Ik word gewoon lid van de PvdA. Ik hoop nog wel iets met mijn politieke ervaring te kunnen doen. Of dat kan of niet zal meer aan de PvdA dan aan mij liggen. Destijds heb ik in de ARP gevochten voor een Kamerzetel. Het lijkt mij niet gepast dat te herhalen. Als de PvdA mij vraagt mee te werken in de campagne dan zal ik dat doen". Door Rob Simons SIMON Peres, die ko mende week een bezoek brengt aan Nederland, wordt dan wel niet als ongekroonde 'koning van Israël' bejubeld, zo als Menachim Begin in diens glorietijd, maar als 'hoofd van de rege ring' werd de 62-jarige premier enkele weken geleden in Kfar Saba toegezongen. Kfar Saba mag dan wel een socialistisch bolwerk zijn, maar ook in Likoed- vestigingen als Lod en ont wikkelingssteden in de Ne- gev-woestijn wordt Peres tegenwoordig tenminste met respect bejegend. Op verkie zingsbijeenkomsten werd diezelfde Peres als lijsttrek ker en kandidaat-premier van de oppositionele Arbei derspartij nog maar ander half jaar geleden met rotte tomaten bekogeld en als ver rader en PLO-agent uitge scholden. Politieke tegen standers in de Likoed en in zijn eigen partij pleegden karaktermoord door allerlei geruchten en regelrechte leugens over hem te ver spreiden. Enkele maanden geleden wees een opiniepei ling uit dat Peres met 67 pro cent de populairste premier is die Israël ooit heeft ge kend. Als partijleider zei Peres over de praatjes die hem al tijd achtervolgden: „Toen ik de luchtvaartindustrie heb opgebouwd werd gezegd dat het een witte olifant is. Toen ik de kernreactor in Dimona bouwde, werd gezegd dat ik een charlatan ben. Ik ben het zat te strijden over wat er over mij wordt gezegd. Want de twijfelaars komen altijd geloofwaardiger over". Die ongeloofwaardigheid werd door hem zelf echter ook versterkt, toen hij bij voor beeld na de laatste verkie zingen als ongelovige jood in navolging van Begin naar de westelijke tempelmuur in de oude stad van Jeruzalem ging, nadat president Herzog Simon Peres:.de laatste tijd steeds vaker onthaald met vlagvertoon- foto archief de stem hem in augustus 1984 de fel begeerde formatie-opdracht had gegeven. Tot zijn in oktober roule rend premierschap moest Peres jarenlang opboksen tegen het beeld van de voort durende verliezer en de eeu wige tweede in de Israëli sche politiek. In de Arbei derspartij heeft hij het twee keer bij de kandidaatstelling voor het premierschap tegen aartsrivaal Rabin moeten afleggen. In 1977 en in 1981 heeft hij als lijsttrekker van de Arbeiderspartij een ver kiezingsnederlaag tegen Li- koed-leider Begin geleden. Bij veel kiezers, die hem za gen als een man die zijn hart niet op de tong heeft liggen, kon Peres geen vertrouwen inboezemen. Terwijl Peres als de belangrijkste architect van de Israëlische defensie en het militair-industrieel complex geldt, heeft hij nooit in het Israëlische leger ge diend, hetgeen hem door sommige patriotten in het door oorlogen geteisterde land wordt aangerekend. Nadat Peres jarenlang in de Israëlische publieke opi nie te boek heeft gestaan als een man van wie je geen tweedehands auto zou ko pen, is hij het afgelopen jaar over zijn eigen schaduw heengestapt. Aanvankelijk met enige moeite heeft hij zijn schuchterheid van zich afgelegd om de openbare functie als premier met open vizier en overtuiging te be kleden, waardoor hij aan ge loofwaardigheid heeft ge wonnen. Toch heeft Peres zijn masker van verlegen heid nooit helemaal afgezet. Als kind ging Simon za terdags met zijn grootvader naar de synagoge in het Pools-joodse stadje Vishne- va. In het nazi-tijdperk is zijn grootvader in een in brand gestoken synagoge in Polen om het leven gekomen. Ruim veertig jaar na de uit roeiing van het Europese jo dendom gaat Peres over tien dagen als eerste Israëlische premier naar Duitsland waar hij het concentratie kamp Bergen-Belsen en Berlijn, de voormalige hoofdstad van het Derde Rijk, zal bezoeken. Zoals de meeste pioniers in Palestina die de handen uit de mou wen moesten steken, heeft hij zich later van het gods dienstige aspect van het jo dendom afgewend. Peres heeft echter gevoel voor de joodse traditie behouden en kan begrip opbrengen voor de verlangens van de ortho dox-religieuze partijen in Israël. Peres beleeft het joden dom vanuit zijn historisch bewustzijn als zoon van het joodse volk, maar niet als een religieuze jood. Ook op religieus terrein is Peres pragmatisch. Hij erkent de feitelijke situatie dat er twee politieke blokken in Israël zijn, de nationalistenten de socialisten en andere pro gressieven, die elk afzonder lijk niet zonder de religieuze partijen kunnen regeren. Peres eet liever geen eieren met spek als hij door de joodse spijswetten niet te overtreden de vrede nader bij kan brengen, dan zijn cu linaire voorkeur te volgen en daarmee door de religieuze partijen van zich te ver vreemden de weg naar vrede af te sluiten. Als premier gaat hij op de belangrijkste joodse feestda gen, Nieuwjaar en Grote Verzoendag, naar de syna goge. Als hij op vrijdag avond thuis in zijn Jeruza- lemse ambtswoning gasten heeft, worden aan tafel twee kaarsen aangestoken ter be groeting van de sabbat en op de joodse rustdag vermijdt hij zoveel mogelijk auto te rijden. Het privéleven van de fa milie Peres is van de buiten wereld afgeschermd. Simon Peres en zijn vrouw Sonja die een dochter, twee zoons en vier kleinkinderen heb ben, houden er op sabbat een levendig familieleven op na. Sonja Peres heeft een gru welijke hekel aan officiële plichtplegingen en vergezelt haar man dan ook niet op diens buitenlandse reizen. Op vrijdagmiddag heeft Pe res de gewoonte onderuitge zakt en kettingrokend naar arabische films met een overdosis aan romantiek te kijken, die door de Israëli sche televisie worden uitge zonden. Achter zijn meestal ern stige, bijna droefgeestige ge laatsuitdrukking gaat een charmante man met een flinke dosis humor schuil, die in vertrouwd gezelschap geestige anekdotes kan ver tellen. Hoewel als dertienja rige jongen uit Polen naar Palestina geëmigreerd, is Peres on-Israëlisch geculti veerd en voor Israëlische be grippen een elegante ver schijning. Koppig, koelbloe dig en gehard in het poli tieke bedrijf heeft Peres sta len zenuwen waardoor hem door zijn vijanden ten on rechte gevoelloosheid wordt toegeschreven. Hij is een pragmatisch en buitenge woon toegewijd politicus, die echter bij gebrek aan cha risma geen geboren leiders figuur is. Zijn bliksemcar rière als beschermeling van Ben Goerion heeft hem in de loop der jaren uit jaloezie talrijke vijanden opgeleverd die hem allerlei intrigues hebben aangewreven en als politicus van de consensus de comprissen en de gemiste kansen veroordeelden. Peres werd door de Likoed-kiezers het meest gehaat wanneer hij als oppositieleider op bij tende toon de regering-Be gin aanviel. Peres is een bezeten wer ker met zo'n tomeloze ener gie dat zijn naaste medewer kers regelmatig op hun wenkbrauwen lopen. Als hij tegen middernacht thuis komt leest hij nog een paar uur om zich te ontspannen. Zij n enige hobby is het lezen, vooral van historische wer ken, biografieën en novellen. Hij kan met vijf uur slaap per nacht volstaan. Zijn enorm uithoudingsvermogen komt hem op nachtelijke ka binetszittingen goed van pas wanneer hij zijn collega-mi nisters weet af te matten tot dat er soms, na het och tendgloren, een beslissing wordt genomen. Hij heeft zich voorgenomen tot op de laatste dag van zijn leven in hetzelfde tempo te blijven werken. „Niet werken is er ger dan dood zijn", luidt dan ook zijn persoonlijk motto. Sinds hij premier werd heeft hij geen vakantie genomen en ook dit jaar zal het er niet van komen. Als premier heeft Peres zich met het voorbeeld van John Kennedy voor ogen, omringd met een tiental jonge assistenten die als zijn waterdragers dienst doen, adviezen uitbrengen, afspra ken regelen, bezoeken voor bereiden en informatiemate riaal aandragen, maar die als het er op aankomt weinig hebben in te brengen. Zelf werd hij ook al met 29 jaar door de toenmalige premier en minister van Defensie, David Ben Goerion, tot di recteur-generaal van het ministerie van Defensie be noemd. Die jonge ploeg advi seurs met betrekkelijk wei nig ervaring is typerend voor het zelfvertrouwen van Peres, die wel verschillende opties in overweging neemt, maar niemand in zijn naaste omgeving kan velen die hem de les zou kunnen lezen. Pe res heeft veel raadgevers, maar weinig vertrouwelin gen die naast zijn levensge zellin Sonja, onder doorge winterde politici, diplomaten en een enkele industrieel moeten worden gezocht. Peres bijt zich in een be paalde zaak vast en laat zich dan door zijn optimistische natuur leiden. Ook over de vredeskansen met Jordanië spreidt hij een overmatig optimisme ten toon. Koning Hoessein beschouwt hij als een 'echte vredespartner'. Door geduld als zijn grootste gave uit te oefenen weet hij langzaam, stapje voor stapje, op zij n doel af te stevenen. Peres is eerder een gema tigd politicus dan een be sluitvaardig staatsman. Pre sident Moebarak heeft hem onlangs geroemd als 'een man met visie en historisch gevoel en verantwoordelijk heid'. Als een bouwer van de joodse staat en een vredes- stichter wil Simon Peres de geschiedenis ingaan. Door Jan Bouvmans WIL de Haarlemse bis schop H. Bomers af van het priestercelibaat? Die vraag is door het land gaan zweven na uitspraken van hem over de gehuwde pries ter, die deze week in een Haarlemse krant wer den gepubliceerd. De Haarlemse bisschop zei eigenlijk niets nieuws. Hij bracht naar voren dat het celibaat in de katholieke kerk geen wet is die Jezus zelf indertijd heeft ingesteld, maar een wet die het initia tief is geweest van het ker kelijk gezag. Dat initiatief werd genomen toen de kerk al ruim duizend jaar be stond. De eerste duizend jaar van het christendom waren seculiere priesters gewoon getrouwd en de onder Rome vallende Oosters Orthodoxe Kerken kennen tot op de dag van vandaag de gehuwde priester. Zou Jezus zelf de priester tot het celibaat hebben ver plicht, hetgeen dan uit de evangeliën zou moeten blij ken, dan kan ook de paus daaraan niet tornen. Aange zien dit niet het geval is, is de paus dus bevoegd de celi- baatswet op te heffen zoals een van zijn voorgangers on geveer duizend jaar geleden bevoegd was die in te stellen. Op grond hiervan stelt de Haarlemse bisschop vast dat de kerk zou kunnen beslui ten om gehuwde mannen tot priester te wijden en een te kort aan priesters zou daar voor een motief kunnen zijn. Vrouwen, zo zei mgr. Bo mers, zijn wel principieel van het priesterschap uitge sloten, want Jezus heeft al leen mannen tot apostel aan gesteld, ofschoon er ook vrouwen onder zijn leerlin gen waren. Dit argument heeft paus Johannes Paulus II tijdens zijn bezoek aan ons land ook gehanteerd. Tot zover geen nieuws, want dit is het algemeen aanvaarde inzicht in de R.K. Kerk. De vraag die mgr. Bo mers echter heeft doen rij zen, is of hij vindt dat het priestertekort zulke vormen aanneemt dat de kerk voor de gehuwde priester zou moeten kiezen. De Haar lemse bisschop heeft juist dat aspect laten zweven, zo als hij ook niet duidelijk heeft gezegd dat hij persoon lijk voor gehuwde priesters is als de nood aan de man komt. Maar volgens een woordvoerder is dit laatste Bomers' standpunt wel. Bij andere gelegenheden, aldus de woordvoerder, heeft de Haarlemse bisschop bena drukt dat de mogelijkheid van de gehuwde priester als oplossing voor het priester tekort geen kwestie is die per bisdom of kerkprovincie kan worden toegepast, maar een zaak is van de hele we reldkerk. Met andere woor den, Rome zal dit voor de hele wereldkerk moeten uit maken. Tot de dag van vandaag is de gehuwde priester meer een theoretische kwestie dan een serieuze praktische vraag. Wanneer zal name lijk het priestertekort zo desastreus worden geacht dat men concreet de wijding van gehuwde mannen zal gaan overwegen? Rome heeft elke suggestie in deze richting tot nu toe catego risch verworpen. De pries ternood wordt niet zo gauw hopeloos gevonden. Deze eeuw bijvoorbeeld zijn er op de wereld altijd wel landen geweest waar de kerk een schreeuwend gebrek aan priesters had. In het katho lieke Latijns-Amerika was het geen uitzondering dat én priester zo'n omvangrijk ge bied te bestrijken had dat hij al zijn parochies slechts één keer per jaar kon bezoeken. Dat is wel het absolute mini mum, zou je zeggen, maar zo'n situatie is nooit réden geweest tot de gehuwde priester over te gaan. Even min is dat het geval geweest waar de ongehuwde priester een culturele barrière van formaat was - en nog altijd is - zoals in de meeste delen van Afrika. De hoogste leiding van de R.K. Kerk is er steeds van uitgegaan dat priestertekor ten tijdelijk zijn. De meest recente statistieken van het Vaticaan spreken ook weer met ingehouden vreugde over een stijging van het aantal priester-kandidaten in de wereld. Op grond daar van neemt men aan dat het dieptepunt is gepasseerd Bovendien acht men het I priestertekort vooral een westers probleem, dat direct verband houdt met de crisis waarin de hele westerse cul tuur verkeert. Wanneer die algemene crisis een gunstige wending neemt, zullen ook in de westerse kerk de pries terroepingen weer toene-1 men, redeneert men. Maar zelfs als het in de toekomst toch anders mocht uitpakken, dan nog zullen I alle mogelijke andere oplos- I singen de voorkeur krijgen boven afschaffing van het verplichte celibaat. De uit spraken van bisschop Bo mers van Haarlem zijn der halve niet star, maar wel volstrekt vrijblijvend. pEN HAAG (ANP) - De prij- zen jn ons land zijn in 1985 met 2,3*0 gestegen. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken vrijdag bekendge maakt. Het cijfer ligt iets on der de verwachting die het Centraal Planbureau in de Macro Economische Verken ning op Prinsjesdag uitsprak. Toen werd met een inflatie „ver 1985 van 2,5% rekening gehouden. Fori Begin 1984 telden deze be beidsplaatsen, waarvan ong^ striële sector. In deze sector I aantal arbeidsplaatsen verwq Dit blijkt uit onderzoek dat het Geografisch Instituut van de Rijksuniversiteit in Utrecht heeft uitgevoerd in opdracht van de Rijksplanologische Dienst naar de motieven van l| buitenlandse bedrijven voor vestiging in ons land en de ef fecten daarvan over de jaren 1975-1984. Belangrijkste motieven voor vestiging zijn voor industriële bedrijven de centrale ligging van Nederland ten opzichte van de EG-markt. Mede daarom hebben zij zich vooral in het oosten en zuiden geves- il tigd. Andere motieven die meespeelden waren het aan bod van bedrijfsterrein en - ruimte in deze regio's en de goede aansluiting op het hoofdwegennet. Handels- en dienstverle- Overlees van voorpagina De vaststelling van Van den Berg presenteerd krijgt voor zijn a-so misch gebied noemde hij 'onzin', gang van het CDA in Brabant en 1 om te kiezen." Hieronder de volledige uitslag centen, met steeds eerst de stemn verkiezingen van september '82 AVRO/NIPO: Nederl. Noor CDA 29,3 30,125,6 PvdA30,4 37,239,9 WD23,1 18,118,5 °66 4,3 4,5 3,5 Enig gevoel voor symboliek kan eis die naar de PvdA zijn overgesl pastorie van een Amsterdamse I opvallende transfer voorbereid. L jjiken de dissidenten hun toekoi boodschap mee te willen geven I meer aandacht te besteden aan 1 ging en politiek, zeer serieus zullej De stap van de veertig prominei] J send dan deze op het eerste geziJ der de nieuwkomers hebben jara digd die inhoudelijk meer gelijkl J 9ramma van de PvdA dan dat va neve keuze voor die partij is dus J I vioeisel van eerder ingenomen sta Het zijn vooral de bedenkingen- net Lubbers die de van huis uitl I rtafV bes'uiten hun partij in de sté va bubbers en ziin no-nonsena I h»? bezuinigingsbeleid te veell i detaalden hebben gelegd. lij. cijfers van de gisteren gehc ken de vertrekkende CDA-ers I J,9er®kend in de drie zuidelijke g I riii°H ele bolwerk van de confess! 1 p?WA met een forse teruggf et, a "daarentegen mag in het zul I nJ dwR 'n 9een enke' ander deelf I nL> DA zo 9r0°t zijn. Het eindef P sitie in het zuiden lijkt echt in zi<] Geen wetsontwerp, maar een prei tmV00r'°Pige 'oplossing', waal 'sip tfi®.,ussen CDA en WD overl I Idelijk uit de weg hoopt te kurf er een voorstel van een spd Tm ®,een 'hitiatief-wetsontwerp J rinr,?l[a' was het kabinet gehoudd renten een standpunt in te r vormgebeurt dus - staatsrechte idnoiiA een 'Proeve van een wë Wrrru® ls dat bet in elk geval wordt aangenomen. i len - hre«ier en wie zou 'n d|t j Idp neeft een- en andermaal veil van rtIP of ma9 ziJn voor Partij® 'lief rtin ministerraad, onderstreept! Kaping waard zgu zijn om steun' |vencnrA,roept deze nieuwe uitstel Irukklmu rlsico °P' dat het vraagl de vork' er dan a' bet 9eval dreigf Pd zichlez'n9sstrijd. Is een proevJ al eea ^inig fraaie J I - effect in de verkiezingsstn

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2