K
Wel kijkers, geen kopers*
E
Museum der Delta-giganten
Boletin de Ventas
Preliminar
loOR HET
I TYPEKAMER
te viissingen
Beatrix
Natte NASA
Ontmantelen
perkende
It in Knokke
tel. 010-267091.
hes
I van de gemeentesekretafie
lewerksters op de typekamer,
Ide van afhandelen produktle;
prdeling/behandeling;
|kantie, vervanging;
«aliteit van het werk van oe
|<ing tot de tekstverwerkings-
istaande software creatief in-
len en wensen (doen vervaar-
In ten behoeve van diverss
[instrueren met betrekking Wt
li hard- en software; l
Jtacten met de leverancier over
(nieuwe toepassingen.
(deze functie (MAV/HAVOji e
(dacht wordt aan de A.M.B.i'
I en goede kennis van de Ne-
fcrde tekstverwerking;
cgevende vaardigheden.
Irang verbonden van gemeente I
van minimaal 2.336.- (e® j
Ir VI) tot maximaal
[aar VIII).
verzocht te solliciteren. Bij
jiging van het personeel v
schriftelijke sollicitatie hinn^ I
Van dit blad richten aan bur9J|
llissingen, p/a afdeling ?erj
edhuisplein 2, 4382 LG VliflP
i de brief en de enveloppe vac
EN hoekje van de
Rotterdamse Waalhaven. Daar
liggen ze; de Ostrea, de Cardium
en de Mytilus. Drie drijvende
mammoeten in ruste. Het
supergereedschap van de
Deltadienst kleurt steeds bruiner.
Rust roest. Hendrik Boogaard
BV, de scheepsmakelaar uit
Sliedracht, leurt er al dik driejaar
mee. Kijkers zijn er wel, geen
kopers. Hendrik Boogaard BV,
wil het nog wel even aanzien. De
Ostrea, de Cardium, de Mytilus;
kosten ooit een kwart miljard
gulden. Met twintig procent van
de nieuwbouwprijs zou de
Deltadienst al tevreden zijn.
Komen er geen kopers dan rest er
nog één alternatiefverkoop in
onderdelen. Oud ijzer brengt 28
cent per kilo op. Ligt in
Rotterdam het duurste schroot
van Nederland?
Door'Paul de Schipper
„ROEST, ach daar moet je door
heen kijken. Structureel is dat niks
bijzonders". Jan van der Vlies van
de scheepsmakelaardij Hendrik
Boogaard heeft wel gelijk, een
beetje roest is niet erg. De vitale
onderdelen van de drie vaartuigen
zijn uitstekend geconserveerd.
Rond de lieren zitten hoezen. Bene-
dendeks houdt 'beademingsappara
tuur' de luchtvochtigheid onder con
trole. Machinekamérs en stuurhui
zen zien er uit als ziekenhuisjes.
Het museum der Delta-giganten ligt er
.goed gepoetst en proper bij. Is het de
spreekwoordelijke grondigheid van
Rijkswaterstaat of gaat het om terminale
zorg?
be mattenlegger Cardium. Hij is mei een
'mprijs van 145 miljoen gulden verreweg
mrsteschip van de mottenballenvloot. „En die
'd het moeilijkst verkopen", zegt Van der
- foto archief oe stem
De mottenballenvloot van de Delta
dienst, opgelegd in een hoekje van de Rot
terdamse haven. Bestemd voor de brander
met als overschot nog wat boutjes en
moertjes? „Je moet geduld hebben", zegt
Van der Vlies optimistisch.
- fotodestem/cor j oe boer
Wat betreft verkoop gokt Van der
Vlies op het hefschip Ostrea. „Je kan er
18.000 ton mee tillen. Dat kan geen enkel
vaartuig op de wereld. Van de Ostrea
kan ik me wel voorstellen dat er iemand
op afkomt. Misschien uit de offshore. Je
hebt in die branche de kraanschepen van
Heerema zoals de Balder. Die gaat tot
4000 ton. Ze kunnen wel grotere hefsche-
pen bouwen, maar die kosten dan een
paar honderd miljoen. Dan is die Ostrea
een koopje. Bovendien wat heeft dit
schip gewerkt. Vijfenzestig reisjes zeg ik
altijd maar, ja, met even zoveel keer met
pijlers naar de stormvloedkering gevaren.
Meer niet. D'r staan vijf Stork Werk
spoor motoren in. Die hebben 2500
draaiuren. Da's niks vpor een diesel. Dan
is ie eigenlijk maar net ingelopen".
De commando-brug van de Ostrea. De
knopjes van de bedieningspanelen zijn
afgeplakt. De meest gevoelige appara
tuur zoals beeldschermen en computers
is verwijderd en aan de wal opgeslagen.
Aan de wand hangt nog wel een portret
van Beatrix en Claus.
De rondgang brengt ons ook bij de
mattenlegger Cardium. Het vaartuig is
met een bouwprijs van 145 miljoen gul
den verreweg duurste schip van de mot
tenballenvloot. „En die zal het moeilijkst
verkopen", zegt Van der Vlies, „hij is.
breder dan dat-ie lang is. Het vaartuig is
typisch voor de stormvloedkering ge
bouwd en een tweede Oosterschelde heb
je nu eenmaal niet op de wereld". Het
schip beschikt over een batterij van acht
generatoren, genoeg om 12.000 kilovolt
op te wekken. Aan dek staan zesentwin
tig lieren. Het motorvermogen van
20.000 pk kan een supertanker op gang
houden.
Dan is er de Mytilus, de reuze-vibra
tor. Met enorme trilnaalden zorgde het
schip voor het verdichten van de bodem
onder de stormvloedkering. Verdichten
is in de baggersector een routine-activi
teit. Met name Belgische baggeraars,
werkzaam aan de uitbreiding van de Zee-
brugse haven, hebben belangstelling voor
het vaartuig getoond. Na een langlo
pende optie zagen ze toch van aankoop
af.
De offshore-markt is in elkaar gezakt.
Hét duurste schroot van Nederland
De Nederlandse baggersector moet hard
cutteren om zichzelf financieel aan de
oppervlakte te houden. Móóie verhalen
over orders in China, India en andere
exotische oorden, dat wel, maar geen ko
pers. Van der Vlies: „Aannemers moeten
inschrijven op een bepaald werk. Bij de
offerte die ze indienen gaan ze kijken
welk gereedschap ze gaan gebruiken. De
aanschaf van een schip als de Ostrea
moeten ze dan kunnen afschrijven op één
job. Krijgen ze het karwei niet dan zien
ze af van de optie".
Berging, nog een branche met moge
lijke kandidaat-kopers. Volgens Arie
Boogaard, directeur van Hendrik Boog
aard, kan de Ostrea de Titanic lichten.
„En er zijn natuurlijke nog honderden
andere Titanics. Dat is voor de Ostrea
een van de mogelijkheden", zo sprak hij
optimistisch in april 1982. Maar ook de
bergers houden hun centen in kas
De Deltadienst presenteerde de storm
vloedkering aan de hele wereld Konin
gen, presidenten en topmanagers bezich
tigden het werk van onze dijkenbouwers.
Op 2 oktober presenteerde Nederland de
Ooslerseheldew erken tijdens een groots
opgezette Exportdag. Het corps diplo
matique en de internationale journalis
tiek vergaapten zich aan de wondere wer
ken van de waterstaat.
De bouw van' de reuzeschepen bete
kende een maritieme innovatie. Achteraf
heeft die vernieuwing niet de verwachte
effecten gehad. De ruimtevaart bete
kende een impuls voor de industrie in de
Verenigde Staten. „We zochten de maan
en vonden de tefalpan", zei ooit iemand
bijde NASA. De Deltadienst als een
natte NASA. De vergelijking is al eens
gemaakt, maar zoals het er nu naar uit
ziet heeft het niet zo mogen zijn, althans
niet als het om commercieel rendement
gaat. Bij de stormvloedkering is er geen
sprake geweest van een stortvloed van
nieuwe technieken. Eerder gaat het om
toepassing van bestaande kennis op su-
perschaal. Natuurlijk is er wel knowhow
verkocht naar het buitenland. Zo had
Nederland een belangrijk aandeel in de
aanleg van de stormvloedkering in de
Thames. Boskalis en Volker Stevin
bouwden een kunstmatig eiland in de
Beaufortzee bij Alaska In eigen land
bouwde het RSV-concern de Ostrea. Met
RSV is het later slecht afgelopen al is dat
een beetje zuur om vast te stellen.
Na drie jaar is er nog geen enkel se
rieus bod gedaan op de kolossen van de
Deltadienst. Alle mooie folders ten spijt.
Vaartuigen gebruikt bij 'la construction
de la barrera en el Escalda Oriental' heet
hel in een Spaanse versie. Hoeveel tijd
geeft Van der Vlies zichzelf nog om de
Oosterscheldevloot te slijten?
„Ach, iemand die echt interesse heeft
kan ook tot de laatste minuut wachten.
Wanneer? Dal is de vraag en ook het
probleem. Kijk, het heeft ons natuurlijk
extra tegengezeten Overcapaciteit bij de
baggeraars en dalende olieprijzen, maar
ja, straks is de stormvloedkering klaar en
houdt de Deltadienst op te bestaan.
Waar gaan deze schepen dan naar toe.
Wie wil zo'n kostenpost binnen z'n
dienst hebben? Bovendien, hoe langer
het duurt met de verkoop hoe minder
florissant ze er uit gaan zien, hoe goed je
ze ook conserveert. Neem nou de Car
dium. Daarvoor geldt: dit jaar verkopen
of ontmantelen. Ik zeg niet slopen, want
dat vind ik zo'n rotwoord. Ontmantelen
zou kunnen, maar kijk nou naar de mo
toren die er in staan Moet je eens uitre
kenen wat het kost voor je die aan dek
hebt staan. Voor een bok om ze te tillen
betaal je zo tien mille".
De Ostrea is het vlaggeschtp. Vijfenzestig
keer zoog deze mec hanisc he oester zic h vast aan
een pijler. In die lt/d devalueerde de waarde van
75 miljoen naar 15 tot 20 miljoen gulden. Het
versc hil is de prijs van de veiligheid. - foto anp
^TERDAG 18 JANUAR11986