K Wel kijkers, geen kopers* E Museum der Delta-giganten Boletin de Ventas Preliminar loOR HET I TYPEKAMER te viissingen Beatrix Natte NASA Ontmantelen perkende It in Knokke tel. 010-267091. hes I van de gemeentesekretafie lewerksters op de typekamer, Ide van afhandelen produktle; prdeling/behandeling; |kantie, vervanging; «aliteit van het werk van oe |<ing tot de tekstverwerkings- istaande software creatief in- len en wensen (doen vervaar- In ten behoeve van diverss [instrueren met betrekking Wt li hard- en software; l Jtacten met de leverancier over (nieuwe toepassingen. (deze functie (MAV/HAVOji e (dacht wordt aan de A.M.B.i' I en goede kennis van de Ne- fcrde tekstverwerking; cgevende vaardigheden. Irang verbonden van gemeente I van minimaal 2.336.- (e® j Ir VI) tot maximaal [aar VIII). verzocht te solliciteren. Bij jiging van het personeel v schriftelijke sollicitatie hinn^ I Van dit blad richten aan bur9J| llissingen, p/a afdeling ?erj edhuisplein 2, 4382 LG VliflP i de brief en de enveloppe vac EN hoekje van de Rotterdamse Waalhaven. Daar liggen ze; de Ostrea, de Cardium en de Mytilus. Drie drijvende mammoeten in ruste. Het supergereedschap van de Deltadienst kleurt steeds bruiner. Rust roest. Hendrik Boogaard BV, de scheepsmakelaar uit Sliedracht, leurt er al dik driejaar mee. Kijkers zijn er wel, geen kopers. Hendrik Boogaard BV, wil het nog wel even aanzien. De Ostrea, de Cardium, de Mytilus; kosten ooit een kwart miljard gulden. Met twintig procent van de nieuwbouwprijs zou de Deltadienst al tevreden zijn. Komen er geen kopers dan rest er nog één alternatiefverkoop in onderdelen. Oud ijzer brengt 28 cent per kilo op. Ligt in Rotterdam het duurste schroot van Nederland? Door'Paul de Schipper „ROEST, ach daar moet je door heen kijken. Structureel is dat niks bijzonders". Jan van der Vlies van de scheepsmakelaardij Hendrik Boogaard heeft wel gelijk, een beetje roest is niet erg. De vitale onderdelen van de drie vaartuigen zijn uitstekend geconserveerd. Rond de lieren zitten hoezen. Bene- dendeks houdt 'beademingsappara tuur' de luchtvochtigheid onder con trole. Machinekamérs en stuurhui zen zien er uit als ziekenhuisjes. Het museum der Delta-giganten ligt er .goed gepoetst en proper bij. Is het de spreekwoordelijke grondigheid van Rijkswaterstaat of gaat het om terminale zorg? be mattenlegger Cardium. Hij is mei een 'mprijs van 145 miljoen gulden verreweg mrsteschip van de mottenballenvloot. „En die 'd het moeilijkst verkopen", zegt Van der - foto archief oe stem De mottenballenvloot van de Delta dienst, opgelegd in een hoekje van de Rot terdamse haven. Bestemd voor de brander met als overschot nog wat boutjes en moertjes? „Je moet geduld hebben", zegt Van der Vlies optimistisch. - fotodestem/cor j oe boer Wat betreft verkoop gokt Van der Vlies op het hefschip Ostrea. „Je kan er 18.000 ton mee tillen. Dat kan geen enkel vaartuig op de wereld. Van de Ostrea kan ik me wel voorstellen dat er iemand op afkomt. Misschien uit de offshore. Je hebt in die branche de kraanschepen van Heerema zoals de Balder. Die gaat tot 4000 ton. Ze kunnen wel grotere hefsche- pen bouwen, maar die kosten dan een paar honderd miljoen. Dan is die Ostrea een koopje. Bovendien wat heeft dit schip gewerkt. Vijfenzestig reisjes zeg ik altijd maar, ja, met even zoveel keer met pijlers naar de stormvloedkering gevaren. Meer niet. D'r staan vijf Stork Werk spoor motoren in. Die hebben 2500 draaiuren. Da's niks vpor een diesel. Dan is ie eigenlijk maar net ingelopen". De commando-brug van de Ostrea. De knopjes van de bedieningspanelen zijn afgeplakt. De meest gevoelige appara tuur zoals beeldschermen en computers is verwijderd en aan de wal opgeslagen. Aan de wand hangt nog wel een portret van Beatrix en Claus. De rondgang brengt ons ook bij de mattenlegger Cardium. Het vaartuig is met een bouwprijs van 145 miljoen gul den verreweg duurste schip van de mot tenballenvloot. „En die zal het moeilijkst verkopen", zegt Van der Vlies, „hij is. breder dan dat-ie lang is. Het vaartuig is typisch voor de stormvloedkering ge bouwd en een tweede Oosterschelde heb je nu eenmaal niet op de wereld". Het schip beschikt over een batterij van acht generatoren, genoeg om 12.000 kilovolt op te wekken. Aan dek staan zesentwin tig lieren. Het motorvermogen van 20.000 pk kan een supertanker op gang houden. Dan is er de Mytilus, de reuze-vibra tor. Met enorme trilnaalden zorgde het schip voor het verdichten van de bodem onder de stormvloedkering. Verdichten is in de baggersector een routine-activi teit. Met name Belgische baggeraars, werkzaam aan de uitbreiding van de Zee- brugse haven, hebben belangstelling voor het vaartuig getoond. Na een langlo pende optie zagen ze toch van aankoop af. De offshore-markt is in elkaar gezakt. Hét duurste schroot van Nederland De Nederlandse baggersector moet hard cutteren om zichzelf financieel aan de oppervlakte te houden. Móóie verhalen over orders in China, India en andere exotische oorden, dat wel, maar geen ko pers. Van der Vlies: „Aannemers moeten inschrijven op een bepaald werk. Bij de offerte die ze indienen gaan ze kijken welk gereedschap ze gaan gebruiken. De aanschaf van een schip als de Ostrea moeten ze dan kunnen afschrijven op één job. Krijgen ze het karwei niet dan zien ze af van de optie". Berging, nog een branche met moge lijke kandidaat-kopers. Volgens Arie Boogaard, directeur van Hendrik Boog aard, kan de Ostrea de Titanic lichten. „En er zijn natuurlijke nog honderden andere Titanics. Dat is voor de Ostrea een van de mogelijkheden", zo sprak hij optimistisch in april 1982. Maar ook de bergers houden hun centen in kas De Deltadienst presenteerde de storm vloedkering aan de hele wereld Konin gen, presidenten en topmanagers bezich tigden het werk van onze dijkenbouwers. Op 2 oktober presenteerde Nederland de Ooslerseheldew erken tijdens een groots opgezette Exportdag. Het corps diplo matique en de internationale journalis tiek vergaapten zich aan de wondere wer ken van de waterstaat. De bouw van' de reuzeschepen bete kende een maritieme innovatie. Achteraf heeft die vernieuwing niet de verwachte effecten gehad. De ruimtevaart bete kende een impuls voor de industrie in de Verenigde Staten. „We zochten de maan en vonden de tefalpan", zei ooit iemand bijde NASA. De Deltadienst als een natte NASA. De vergelijking is al eens gemaakt, maar zoals het er nu naar uit ziet heeft het niet zo mogen zijn, althans niet als het om commercieel rendement gaat. Bij de stormvloedkering is er geen sprake geweest van een stortvloed van nieuwe technieken. Eerder gaat het om toepassing van bestaande kennis op su- perschaal. Natuurlijk is er wel knowhow verkocht naar het buitenland. Zo had Nederland een belangrijk aandeel in de aanleg van de stormvloedkering in de Thames. Boskalis en Volker Stevin bouwden een kunstmatig eiland in de Beaufortzee bij Alaska In eigen land bouwde het RSV-concern de Ostrea. Met RSV is het later slecht afgelopen al is dat een beetje zuur om vast te stellen. Na drie jaar is er nog geen enkel se rieus bod gedaan op de kolossen van de Deltadienst. Alle mooie folders ten spijt. Vaartuigen gebruikt bij 'la construction de la barrera en el Escalda Oriental' heet hel in een Spaanse versie. Hoeveel tijd geeft Van der Vlies zichzelf nog om de Oosterscheldevloot te slijten? „Ach, iemand die echt interesse heeft kan ook tot de laatste minuut wachten. Wanneer? Dal is de vraag en ook het probleem. Kijk, het heeft ons natuurlijk extra tegengezeten Overcapaciteit bij de baggeraars en dalende olieprijzen, maar ja, straks is de stormvloedkering klaar en houdt de Deltadienst op te bestaan. Waar gaan deze schepen dan naar toe. Wie wil zo'n kostenpost binnen z'n dienst hebben? Bovendien, hoe langer het duurt met de verkoop hoe minder florissant ze er uit gaan zien, hoe goed je ze ook conserveert. Neem nou de Car dium. Daarvoor geldt: dit jaar verkopen of ontmantelen. Ik zeg niet slopen, want dat vind ik zo'n rotwoord. Ontmantelen zou kunnen, maar kijk nou naar de mo toren die er in staan Moet je eens uitre kenen wat het kost voor je die aan dek hebt staan. Voor een bok om ze te tillen betaal je zo tien mille". De Ostrea is het vlaggeschtp. Vijfenzestig keer zoog deze mec hanisc he oester zic h vast aan een pijler. In die lt/d devalueerde de waarde van 75 miljoen naar 15 tot 20 miljoen gulden. Het versc hil is de prijs van de veiligheid. - foto anp ^TERDAG 18 JANUAR11986

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 25