Serie De Appelgaard' jammerlijke mislukking TV-ster Donna Reed overleden Abstrai KIJKCIJFERS VALLEN TEGEN 'Kleinkunst' wordt boeiende tv-serie Kunst en (bij)geloof botten Jozef vi en zijn Uitgaan in DONDERDAG 16 JANUAR11986 TIJDELIJK MISS ELLIE IN DALLAS Sieraden VOBK DONDERDAG 16JANj pllllllllllllllllllllllllllllllHiiiiliiiiiiiiiiiiiiii Automatisch schrift [""""""""iiiiiiiiyiiiiiiiHiHHmiiMmmJ „God zei niet tegen Adam: Ik wil even terugkomen op jouw functioneren Maar hij zei: waar ben jij Adam?" Ds. Okke Jager, ethicus Door Jan Koesen HILVERSUM - De eerste rapportcijfers van 'De Appelgaard' zijn be kend. Ze zijn niet denderend. De eerste aflevering van Willy van He merts epos heeft een waardering van het publiek geoogst van 6,7 en een kijkdichtheid van 28.3% (3.850.000 kijkers). Nu zeggen cijfers niet alles, maar in dit geval wel. De Absolute Topper (ik heb het nu exclusief over Nederlandstalig drama; een komedie is in het vakjargon ook drama) van de Nederlandse televisie is 'Zeg 'ns AAA' van de VARA. Deze conti nuing dokters-serie scoort 7,5 tot 7,6 en heeft een kijkdichtheid van dik over de 50% (6,750.000 kijkers). Een actualiteitenrubriek zo als het Journaal haalt 6,9, en een uiterst controversieel pro gramma als Pisa 6,3. Een rap portcijfer voor een pro gramma van 7,1 tot 7,2 wordt in Hilversum als heel goed be schouwd en komen we daar boven, dan gaat de vlag uit. Een programma scoort zelden lager dan een 6. Dit even ter achtergrond. 1 'De Appelgaard' zal het ze ker niet halen. Het acteren en de dialogen zijn van een be schamend niveau, de verfil ming is mat en cliché-matig, als dramatisch bedoelde sce nes komen als een lachertje over en bovenal stoort het on derwij stoonfje van Van He- mert die geen glas calvados kan heffen zonder de kijker uitputtend in te lichten over calvados; die geen ring met scarabee aan een vrouwevin- ger kan schuiven zonder dat we een plechtstatig college over die kever horen; die geen pyramide en geen farao kan passeren zonder dat daar su perieure Coen Flink als alles wetende oom aan zijn speeltje Adrienne uitlegt wat de groot heid hiervan is. Voor de KRO die met haar ambitieuze 'Fien' in haar jubi leumjaar geflopt is en die nu miljoenen heeft gestoken in van Hemerts prijzige doodss nik. Het is jammer voor de re gisseur die toch prachtige din gen heeft gedaan op het scherm, een man die televisie historie heeft geschreven en die nu de teloorgang zal bele ven van een epos waar hij de eeuwigheid mee wilde verove ren. We beginnen bij aflevering 1. Van Hemert kiest voor een stoomcursus Appelgaard. De bloeiende Betuwe, een serpent van een wijf, een mooi maar dom trutje, spelevaren op de Nijl, Ton Lensink als een on mogelijke zak tabak: dit alles doorspekt met flashbacks in sepia-kleuren, opdat de domme kijker anders niet be grijpt dat we nu het verleden ingaan. Die onderschatting van de kijker is er constant. Ton Lensink, ziek, ligt op zijn bed en vraagt zijn verpleeg ster Sigrid Koetse met hem te trouwen. Daar moet een be jaarde man achter in de dertig liggen te wezen, ja ja! In verpleegsterstaal met jasmijn-wierook openbaart zich een kneuze-dialoog die alleen een brede glimlach op de mond van de welwillende kijker kan toveren. Niks geen magie van liefde, niks geen fascinerende tocht door het rijk tussen dood en leven: ge woon Hema-lyriek, vals ver filmd, klunzig gespeeld. Je moet van goeden huize komen om Lensink eri Flink te laten struikelen op hun vakgebied. Van Hemert lukt dat moeite loos. Daar staat de vaderlandse Alexis te gillen in de verlaten Appelgaard dat Bram van der Lugt van haar af moet blijven. Rollende ogen, zwoegende boezem, het lijkt een Grieks treurspel. Onverdraaglijk is Van Hemerts concessie aan de nieuwe tijd: beschaafd rollen Adrienne en Coen over het lits-jumeaux. Coens meer dan middelbare vleespartijen moeten tomeloze hartstocht suggereren. Vreemde tantes schuiven aan, nooit, maar dan ook nooit, kan er een echt lachje af, iets relativerends. Met dodelijke ernst wordt ons een familie-drama voorge schoteld. Redden we het niet met de tekst of inhoud, dan rolt de regisseur snel iets exo tisch voor in de vorm van kunst-bloesem uit Taiwan, een somber landgoed vol on heil en kwel of taferelen uit Egypte die het altijd goed doen. Die sfinx, die pyrami- den, daar mag je desnoods een western op brengen, het blij ven lekkere plaatjes. Sigrid Koetse krijgt het aan haar hart. Ocharm, daar ligt ze in de ambulance,maar Si grid alias Charlotte is voor geen kleintje vervaard. Zelfs met de loeiende sirene boven haar coiffure en haar getemde kind aan haar voeten, dondert en bliksemt ze nog. Met zo'n patient, daar zou ik als ambu lance-chauffeur een infarct van krijgen. Ondertussen zijn er 3 mil joen doorgedraaid. Een afleve ring Nederlands drama komt al gauw op 2 ton per 50 minu ten, maar 'De Appelgaard' (ge produceerd door moneymaker Joop van den Ende) is veel duurder. Dit forse kapitaal heeft Van hemert meegekre gen van de KRO om zijn droom gestalte te geven. Van Hemert is zeer populair bij zijn ploeg. Over de oude man wordt respectvol gefluisterd als hij er niet is. Zijn inzet en overzicht worden geroemd. In interviews laten de acteurs zich lovend uit over hun mees ter. Het is triest, maar 'De Ap pelgaard' deugt niet. De fout ligt bij Van Hemert. Het is zijn idee geweest, zijn verhaal, zijn Willy van Hemert neemt het script door met Jeanne Verstraete en Bram van der Vlugt. - FOTO ANP teksten, zijn mise-en-scene, zijn moraal, zijn regie en zijn familie (wie aandachtig de lijst van medewerkenden be studeert zal met enige kennis van het acteursland tot de conclusie komen dat Willy nogal wat familie aan emplooi heeft geholpen). Niemand heeft Van Hemert een halt toegeroepen. Niemand heeft gezegd: 'Wil ly, schrap nou eens driekwart van die gesprekken; Willy, zeur niet zo over Egypte; Wil ly, die moraal kun je niet ma ken man; Willy, dat hebben we echt gehad.' Nee, met drie miljoen in het vuistje is Van Hemert aan de slag gegaan, het heilige vuur van creativi teit in de ogen. De man die ab soluut geen zelfkritiek heeft en die geen kritiek van een derde kan verdragen, heeft door zijn solipsisme van wat zijn pronkstuk had moeten zijn, een cultureel graf ge maakt. Zonder eeuwigheids waarden. Wie weten wil hoe het echt kan, hoeft niet eens de knop te verzetten. 'Inspecteur Dalgliesh' maakt ons pijnlijk duidelijk dat onze regisseurs het boerenkool-niveau nog niet ontstegen zijn. Door Jan Koesen HILVERSUM - De rijke Nederlandstalige kleinkunst is het on. I derwerp van zes afleveringen, gemaakt door de BRT en <t| KRO. De samenstellers, Han Peekei en de Belg Jan Geysen heb-l ben ruim 214 jaar aan deze produktie gewerkt. Samen maakten! zij meer dan vijftig interviews. Er worden nogal wat klassieke I opnamen vertoond, waarbij de Vlamingen en de 'Hollanders fifty-fifty verdeeld zijn. De reeks begint aanstaande zondag o 21.15 uur op Nederland 1. 'Een kwart eeuw klein kunst' is toch meer dan een lapjesdeken van liedjes en sketchjes. Om te beginnen worden talloze kleinkunste naars gevraagd over zichzelf en anderen te praten. Dat le vert onthullingen op. Zo blijkt de invloed van Jules de Korte veel groter dan ik had ge dacht. Raymond van het Groenewoud zingt van De Korte 'Hét feest dat nooit ge vierd werd' over die middel matige man die 'zijn dorst en honger naar succes stilt met het ochtendblad.' Opeens krijgt een aardig liedje veel meer allure. Zo praat in de eerste afleve ring Gerard Cox ook vol ont zag over onze blinde trouba dour. De kleinkunst begint in de jaren vijftig. Nederland wordt gedomineerd door de Grote Drie. In Vlaanderen krijgt het luisterlied veel meer kans, al was het alleen maar LOS ANGELES (DPA/REUTER/UPI) - De Amerikaanse ac trice en televisiester Donna Reed is dinsdag aan kanker overle den. Ze is 64 jaar geworden. Tussen 1941 en 1953 speelde Donna Reed, die op 27 januari 1921 als Donna Belle Mullenger geboren werd in de staat Iowa, in ruim 30 films. Meestal vertolkte ze de rol van de verknipte stief dochter of een ander onaangenaam persoon. Haar filmcarrière bereikte een hoogtepunt, toen ze in 1953 een Oscar voor de beste bijrol kreeg voor de film 'From Here tot Eternity'. In deze film speelde zij een prostituee in Honolulu met een hart als een kas register. In 1958 schakelde zij over naar de televisie waar 'The Donna Reed Show' tot leven kwam. Dit programma liep acht jaar, waarmee het één van de langste series op de Amerikaanse tele visie was. In een aantal landen, waaronder Nederland, werd de serie populair onder de titel 'Moeder weet het beter' (Mama Al ways Knows Best). In 1983 maakte Donna Reed een tijdelijke come-back in de se rie 'Dallas', waar zij Miss Ellie speelde als plaatsvervanger van Barbara Bel Eddes, die zich terug had moeten trekken in ver band met een hartoperatie. Maar het Amerikaanse publiek was Donna Reed (met bloemen) op de set van 'Dallas'. - FOTO ARCHIEF DE STEM weinig gecharmeerd van de manier waarop Reed de moeder van de oliefamilie Ewing uitbeeldde. Toen Bel Geddes in 1984 vol doende hersteld was om de rol van Miss Ellie weer te gaan doen, ontsloeg de producent van de soap opera Donna Reed. Deze spande een proces aan omdat ze de rol wilde behouden, maar de rechter stlede de producent in het gelijk. Wel kreeg Reed een compensatie van een miljoen dollar. Donna Reed, die haar leven lang actief geweest is in de Repu blikeinse partij en tot de voorhoede tégen de oorlog in Vietnam behoorde, is drie keer getrouwd geweest: met William Tuttle van 1943 tot 1945, met de journalist uit Chicago Tony Owen met wie zij vier kinderen kreeg, en sinds 1974 met de zakenman Grover Asmus. Deze was bij haar overlijden aanwezig. als een wapen in de taalstrijjl tegen de gehate Walen. Dan slaat het genre ook i Nederland aan, onder invloed! van Franse chansonniers zoals I Moustaki en Brass ens. Opeens! duiken er zolderkamer-poëtenl op met een gitaar. Slechts en-1 kelen komen boven drijven,! zoals Jaap Fischer, Boudewiyil de Groot, Miels Cools, Kor van der Gooten, Hugo Raspoet e later Peter Blanker, Jocstl Nuissl, Ivan Heylen, Dimitril van Toren, Paul van Vliet en| vele anderen. Kleinkunst is in het beginl synoniem met visnetten! Franse kaas, gitaargetokkell en kaarslicht. In duistert! zaaltjes leren de jongeren hus| stiel op het maar al te willend publiek. Het eeuwig] onderwerp 'liefde' motif plaatsmaken voor betere tek-| sten. Maatschappelijke bewo l genheid is zo'n onderwerp. Del eerste kleinkunstenaars kol men voort uit de wereld vatl onderwijzers en studenten! Handige studenten beginne,1 een eigen platenfirma, waarl vooral Jaap Fischer van profi-f teert. Diens formidabele 1 krijgt de kans om zelfs zonda| hulp van de radio zijn generatie massaal achter zidi| te krijgen. Geen veertigen niet minstens drie liedjes vail Fischer uit zijn hoofd ken(| terwijl hij toch bijna nooit c radio en tv is gebracht. Han Peekei en Jan Geysm| zitten als twee heren over elkaar en mogen om beurt hun kennis spuien. Tusf sen hen wringt zich dan i elektronisch 'schilderij' da] gaat praten en zingen. Dial vormgeving is niet onaardijl De makers hebben duidelijll geprobeerd zinnige televisie f maken. En het onderwerp is| natuurlijk uitstekend. Er is, te oordelen aan de eeil ste aflevering die zondaf wordt gedraaid, geen poginf gedaan om chronologisch t werk te gaan. Ook is de st;J van Wim lbo niet geïmiteei:| Boeiend is vooral wat de a tiesten over hun collega's melden hebben. Sieraad 1986, draagteken Museum Het Kruithuis, Ci tadellaan 7, Den Bosch. Open: dinsdag-zondag van 10 (zondag 13)-17 uur. Tot 16 februari. Een titel met een vraagte ken. Terecht. Het sieraad als het geijkte, gedistingeerde ringetje, broche of hanger heeft de laatste vijftien jaar een opvallende ontwikke ling doorgemaakt. De in vloed van de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) is daarbij onmisbaar. De BKR accepteerde geen sieraden. Edelsmeden e.d. gingen toen van hun siera den kleine (aankoopbare) plastieken maken; werden beeldend kunstenaar (wat overigens een edelsmid ook is). Dat zie je op deze lekker gekke tentoonstelling ook plastieken om te dragen (of niet), zodat je eruit gaat zien als een opgetuigde kerst boom in kleur. Je kunt soms je nek, je arm of hand niet meer draaien, maar sommi gen zien er in een kramptoe stand ook leuk uitDat zijn uitersten, want er zijn ook de min of meer gedateerde gerenommeerden als Gijs Bakker, Hans Appenzeller en - ook al een beetje - Ma rion Herbst, die het 'klassie ke' uitgangspunt niet losla ten. Behalve BKR-ontwikke- lingen zijn er uiteraard ook Schatkamers uit het zui den. Het Catherijneconvent, Oude Gracht, Utrecht. Open: dagelijks (behalve maandag) 10-17 uur. Tot 2 februari. De waardering voor en kennis over de grote kunst zinnige bloei in het Maas- Rijngebied in onze streken is thans sterk afgenomen. Daarom, aldus directeur drs. Defoer, werd deze expositie opgezet. De representatieve keuze uit kerkelijk schatka mers, met accent op Neder lands en Belgisch Limburg (Maastricht, Maaseik, Ton geren) moet duidelijk ma ken, dat het begrip 'duistere middeleeuwen' een histori sche misvatting is; dat ste den als Maastricht, Nijme gen en Utrecht architecto nisch en kunstzinnig, tijdens het Heilige Roomse Rijk - toen Amsterdam en Rotter dam nog onaanzienlijke vis sersdorpen waren - ,een hoge graad van ontwikke ling bezaten. Op deze tentoonstelling wordt dat toegelicht met een kunstzinnig kostbare- en historisch interessante col lectie van zeventig reliek houders met aanverwante attributen (met name voor werpen ten dienste van pel grims). Daarbij is een uitste kende catalogus (ƒ25,-) ge- Reliekbuste van de heilige Candiders; zilver op hou ten kern. Midden 12e eeuw. Te zien in Utrecht. maakt, die je wel moet lezen als je de context van de ge ëxposeerde stukken wilt be grijpen. Tussen haakjes: de beste context is het museum zelf, dat prachtig de geschie denis van het (Nederlands) christendom illustreert met zeer kostbaar materiaal. Deze tentoonstelling, waarop bijvoorbeeld een se rie bij elkaar geplaatste re liekbustes een hele ver vreemdende uitwerking heeft, brengt je in kontakt met de heiligenverering in de r.-k. kerk. Mensen die voor hun geloof gestorven waren, te beginnen met Christus en de martelaren, hielden een uitstraling/ macht, die over het graf heenreikte. Dat heeft poli tieke-, economische-, en so ciale gevolgen gehad. Vor sten en kerken maakten zich uit status-motieven meester van heiligenbeenderen (in onze tijd zou men spreken van grafschennis), bede vaartsoorden ontstonden met hun hele handel en wandel etc. Er werd geknoeid met re likwieën. Een onderzoek in Duitse altaren in de vijftiger jaren wees uit dat 40% be stond uit kippebeenderen en het moet zo zijn, dat alle splinters van Christus' kruis, bewaard over de hele wereld, een aantal kruizen opleveren. Maar de belang stelling in onze dagen voor mascottes en amuletten, voor astrologie, horoscopen, reïncarnatie etc. ligt op het zelfde vlak Zichtbaar op deze exposi tie is de kunstzinnige wijze waarop aan dit 'middel eeuwse geloof' vorm gege ven werd door middel van reliekhouders (de catalogus schrijft o.a. over de architec tonische gevolgen: schatka mers bij de kerken). En dan zie je dat men eeuwen gele den artistiek heel wat in zijn mars had. Ook in dit opzicht staan er kostbare stukken te pronken. Al is deze wereld, die je daar ontmoet, je nog zo vreemd (geworden) er is in kunstzinnig opzicht veel te beleven. Pronkstukken zijn bij voorbeeld de Karolingische ivoren Lebuïnuskelk en de symbolische Servatiussleu- tel, beiden waarschijnlijk afkomstig uit hetzelfde ate lier (begin 9e eeuw) en hier voor het eerst samen. Verder een van de vroegste in Noor west-Europa bewaarde re liekhouders uit de 7/8e eeuw (uit Maaseik); reliekschrijn uit het emaille- oord Limo ges (13e eeuw en afkomstig uit Maashees); serie reliek bustes, waaronder een unieke I4e eeuwse Johannes en het borstbeeld van Sint Servatius, terwijl München weer - even - een schilderij (15e eeuw) met de Vera Icon ('ware afbeelding' van Christus) afstond, dat in 1817 door een Maastrichtse ex- kanunnik verkwanseld was. Handschriften, penningen, textielfragmenten, ostenso- ria en ander vaatwerk als mede een video zijn de an dere elementen van deze in teressante tentoonstelling. IN HET Van Goghmuseum te Amsterdam is nog tot en met 2 januari een tentoonstelling met grafische kunst van Edvard Munch te zien. Deze 'Spiegel van zijn leven' is samengesteld uit de Sarah G en Lionel C Epstein collectie (groot 200 bla den). De tentoonstelling is ingedeeld in verschillende perio des van zijn leven (1863-1944). Deze Noorse kunstenaar begon in 1894 ook grafisch te werken. In litho, houtsnede en ets her haalde hij vaak de thema's van zijn schilderijen, die voer voor psychologen zijn. Aan de orde komen zijn kindertijd en jeugd; beginjaren als kunstenaar; verblijf in buitenland; banden met Noorwegen; vrouwen, verwarring en ziekte; vrienden; religie en laatste levensjaren. Eigenlijk samen te vatten in zijn bekendste werk 'De Schreeuw', als litho uit 1895 op de tentoonstelling aanwezig (zie foto). andere internationale in vloeden geweest, die dik wijls verwantschap tonen met andere vormen van beeldende kunst uit de voor bije perioden. Er is tevens werk te zien van artiesten uit Duitsland, USA, Enge land, Noorwegen etc. Die ontwikkelingen hebben bij voorbeeld te maken met de Derde Wereld en het ont dekken van nieuwe moge lijkheden met materialen. Exotische amuletten werden het vaak; voor alle moge lijke lichaamsdelen; uit zil ver, hout, papier maché, elastiekjes, kurk, aluminiu, staal, perspex, alpaca, nik kel, papier, ijzer en goed of combinaties ervan. Opvallend is ook het sterke kleurgebruik. Soms is het 'carnaval'. nDe 28 deel nemers lijken steeds meer in te spelen op een nieuwe sie raadbehoefte: jezelf versie ren in plaats van statussym bolen. Een houten stropdas, armbanden van kurk of rubber, halsbanden van elektra-materiaal, spette rende grote stekels van pa pier manché voor arm of hals, een stalen 'kooi' rond je hoofd, etc. De traditioneel ingestelden laten zich soms verleiden om metaal te ver vangen door een ander ma teriaal en dan kan het snel kitsch worden. Echt is het wel wanneer je ongebruike lijk materiaal toetst op zijn nieuwe mogelijkheden. Dat gebeurt vaak, maar dan lijkt het soms bijna niet meer draagbaar. Een hele leuke expositie met veel vraagte kens en een cursuspakket in samenwerking met Open baar Kunstbezit (vier cur susdagen - tel. 073-122188) 5 Leden van de Vereniging Oosterhout Beeldende Kun stenaars. Galerie Kersten, Markt 10, Geertruidenberg. Open: dinsdag-zondag 10 (zondag 11)-17 (zaterdag/ zondag 16) uur. Tot 31 ja- De VOBK is actief en pa radeert vaker in deze ru briek. We kunnen daarom kort zijn. Algemene indruk: niet zo sterk. Het beste werk is van Gerda Kaluza, die er enkele goede kleuretsen heeft hangen; half figuratief en krachtig van opbouw. Mooi. Ook het werk van An ton Michielse, die een eigen betondruk ontwikkelde, is decoratief niet onaantrek kelijk, maar wel wat ge makkelijk. Een methode waarbij je snel leuke resul taten hebt. Ineke van Buv- ren heeft batik ingelijst; een presentatie waarmee *e wat moeite hebben. Temeer omdat haar tamelijke m°' numentale opzet teveel aan banden gelegd wordt. De schilderijen van Gerard van den Bosch en Piet van Riel zijn noga' bedacht en gewrongen rea- tioneel, zodat er meer sprake is van een soort decoreren dan van schilderen. TWEE SOLOKUNST] NAARS bezoeken deze we het Terneuzense Zuidlant theater, zaterdag taalku stenaar drs. P. en volgend week woensdag cabaretif Henk Elsink. De enige ove; eenkomst die de twee hef ben, is het feit dat ze so spelen, verder gaat ieder vergelijking mank. Drs. P. is een fenomeen i de Nederlandse Kleinku wereld, vooral als zij eigenzinnig taalgebruik sprake komt. De numme van hem ontstaan uit behoefte, zich met meest] aangereikte thema's - fr en groenten, leestekens, chaamsdelen - zo goed m gelijk te amuseren. Ze kf men niet rechtstreeks zijn ziel maar absoluut niet uit een meezingfabrid Ze moeten het hebben val de originaliteit en de va] manschap. Hij heeft de Nederland taal verrijkt, zijn kracht dat hij een erg breed publi| heeft. Zowel jong als ot kan van zijn optreden geni^ ten. Niet voor niets heeft l enkele 'hits' in de top-40 gJ had. Zieleroerselen, clichl grappen en actualiteit mij) hij, wel wordt afwiseli» van tekstbouw en muzil nagesteefd. dat een aan] nummers plantaardig komt door medewerkij van hem aan een land- tuinbouwkundig radio-pr] gramma. Henk Elsink heeft zil twee jaar terug getrokk» uit het theater. Die perio werkte hij aan een nieml One-man-show. Een pr gramma met oude 'Henk 1 IN DE RODE ZAAL van teur Jozef van den Bera morgen. Zowel op Boulel vele theaters kwam het f Van den Berg. In de gelie penfamilie schipbreuk en één palmboom. Afwisselend vertelt geeft een relaas van zijn ril met zijn familie. Voortduj bliek en voert hen mee in] nend en weemoedig gedoe tige voorstleling. Speciaal! tasie nog niet hebben ver! enkele subtiele wijziging] en gaf het de andere titel I data 17 januari om 20.00 uJ IN HET cultureel ontmo tingscentrum Scharpoort< Knokke wordt zaterdag januari de komedie 'Manri onder het mes' van Ala Bleasdale door het Enseml Bent opgevoerd. Walter van den Bro verzorgde de vertaling en I regie is in handen van Pg Chamberlain. Werk van Frank Verstr BIERVLIET - Art-Hoi aan de Markt 1 te Biervl] laat werk zien van 1 MIDDELBURG - Kleurri schijnbaar achteloos stand gekomen, is het schi er-, teken-, en coliagewr *an Geert Baas. Men 1 emaar gaan kijken in de »°sitieruimte van Reeuwse Kunstuitleen, DBhh '.u de Kuiperspoort "Mddelburg. De kracht v a®s lijkt vooral te schuif ÏV^Perking. Zijn veelal I i~i en vormen lijken v lekeurig tot stand gekon een automate vai i het aanbrend liKleur moet hij bedacji Bifdl v Werk zijn gega3 ml Kunstuitleen sprei over 'organische v| W Uet 0511 lyrisch kar# r Geert Baas werkt Papier en geeft kleur dt Verf ^rkjes middels o) k, Pigment, pastel ^Potlood. Te zien t/n Open: dinsdag 1 zaterdag 13.30-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18