MING 'ZEELAND WIL HA VENOPLEIDING IN VLISSINGEN Lux ere, knalgele bussen voor de ZWIN 6Geldwisselen bij veerboot is Britse bulkcarrier enkele keren op drift bij Terneuzen 'Smeerpijp mag Schelde niet extra vervuilen' 'Antwerpse industrie laat problemen liggen' HET WEER tamer ander komen Ongeval aan boord schip 6Vorst was ramp voor fruitteelt' Info-avond herders hond AuDis Center helpt u op weg naar de wintersport! DINSDAG 14 JANUAR11985 Het gaat spoken )KKAANSE ERTAPIJTEN 75.- 180.- 375.- 510.- 625.- 750.- 600.- MPLEIN - BREDA ■666 eeteelt rwestro nee hooi ïntrum Europa psschroeven B.V. rijinstructeur/l Gratis insch' mü een horloge gratis Hypnotherap Samenvoeging afdelingen ziekenhuizen [in onderzoek MDGO WISSELAAR: VRAGEN TWEEDE KAMER ZIJN GEKKENWERK W oensdrecht: activist gaat ongestoord eigen gang .'•J Weer in Europa VLAAMSE-GEMEENSCHAPSMINISTER: BENEGORA KOMT MET CIJFERS OVER UITSTOOT GIFTIGE STOFFEN Met de skiboxen, ski-imperials, sneeuwkettingen, mistlampen, winterpakketten, antivries enz. enz. Koele Mei 2 Breda Tel: 076-879325 VANZEELAND PAGINA ZEELAND 1 T27 Iteit met wolmerk zolang Tvoorraad strekt INEEMPRIJS! :ls Uitbreiding scholen veelal niet haalbaar C. de Dreu-Koster: 'Triest' - foto archief de stem Van een onzer verslaggevers I MIDDELBURG - De afname van het aantal [leerlingen voor het voortgezet onderwijs noopt [niet alleen tot fusies, het beperkt ook de moge lijkheden van de scholen om nieuwe opleidin gen naar dunbevolkte gebieden als Zeeland te [halen. De Adviesgroep Planning Voortgezet Onderwijs I Zeeland heeft het provinciebestuur geadviseerd om [slechts acht van de negentien aanvragen uit Zeeland [voor uitbreiding van onderwijsmogelijkheden te on- Idersteunen. kg 225,- per ton, franco 450,- per ton, franco huis J vanzelf de gezochte andtl Jl mensen die het op de Stict| [nier doen. Die heeft de afgod ]ial heel goed gewerkt. U km ids met een van onze con»| ormatie. 'olane01640-58' 076-1316 >r 04169-131 01180-348 01620-2641J 04160-349 r' Raad van Toezicht Jst Ministerie van WVC. 15, Beverwijk, tel. 02510-290 Indiensttreding een goedej Reparatie van scheepsschis geen lassen. Jooren Set* Brechtsestr. 2a, 3313 CT P idens kantooruren. 'Triest', reageerde het WD- statenlid C. de Dreu-Koster gisteren tijdens een vergade ring van de statencommissie voor het welzijn. Maar ook zij moest constateren dat het niet realistisch is meer aanvragen van een positief advies te voorzien. Hoog op de Zeeuwse wen senlijst staat de aanvraag van het Maritiem Instituut De Ruyter te Vlissingen voor uit breiding van het lager nau tisch onderwijs met afdelin- voor haven- en vervoers- I onderwijs en geïntegreerd scheepsgezel. Voor elk van beide onder wij stypes acht men een stroom van 24 leerlin- i per jaar haalbaar. Opge merkt wordt dat met name de havens van Vlissingen en Ter- neuzen behoefte hebben aan modern geschoold en deskun dig personeel. De statencommissie schaarde zich gisteren ook achter zes andere aanvragen, die - als het aan de advies groep ligt - een plaatsje beho ren te krijgen op het rijksplan van scholen 1987/89: - Middelbaar horeca-onder- tfijs te Middelburg (protes- ants-christelijk). Deze aan- 'raag staat al op het huidige [rijksplan van scholen, maar het is nog niet duidelijk in Iwelk jaar deze school gesticht kan worden. - Individueel technisch onder wijs aan de r.k. scholenge- neenschap De Rietvliet te luist. Nu zijn de Zeeuwsvla- lingen daarvoor in vrijwel Ialle gevallen nog aangewezen opTerneuzen. Een opleiding mode en kle ding aan de r.k. MDGO-school [te Hulst. In Zeeland bestaat nomenteel alleen te Vlissin- !en een dergelijke opleiding. Word trice, Ot rijschoolhouJT ster. Met een dag- of ïA dagopleiding kunt u "I 7 tot 9 maanden het KW certificaat, het -diplo het instructeurs!/, bezitten. U bent bekwaam en bevoegoj rijles te geven en om J eigen rijschool te sla' Echt waar: al onze BJ ten hebben meteen In januari starten nieuwe opleidingen wil Kaderschool. Vraag 9'! studiegids. Bel G? I avonds) 04998-9942' i ar: f)<? KAMER te huur met gebr. v. keu# Br.o.nr. 902166 v.d.b JONGEMAN, 28 gesch., zoekt lang? 1 weg k.m. met meisj I jonge vrouw, 25-3'! geen bartype. Kom o» spring achter die Reakties m. foto en 1 o.nr. 934346 van ditu'jj bij Braval 076-133053'1 01805-3628. 9.00-22 W| Vanaf heden b'i Texaco Station een pel bij elke tankbeun. 5x tanken Cornelis Texaco Schoondijke. Sf Breestraat 16, Vliss- tel. afspraak 01I8*j Niet gewenst F" Hulp aan moedere J 01154-1691 /01100"' Van een onzer verslaggevers ERNEUZEN/SLUISKIL - F Bestuur, directie, medische [staten ondernemingsraad van de Stichting Ziekenzorg Mid- d'n-Zceuwsch-Vlaanderen [bestuderen momenteel de mo gelijkheden gelijksoortige af delingen, die nu nog werk zaam zijn in de twee iokaties van de stichting (Temeuzen en Sluiskil), samen te voegen in ziekenhuis. „Door invoering van de ar- peidstij ds verkorting (ATV), wij in onze organisatie zelf Moeten opvangen, en daar naast het door het Rijk door- poeren van een algemene kor- ag van 255 procent op het to- budget, noodzaken ons het pentueel samengaan van af- r'mgen onder de loupe te ne- en .aldus economisch direc- eUu ^indenbergh. u moeten bekijken of peskundig personeel adequaat fan worden ingezet. Wij moe ien beide iokaties zo goed mo- Li 'aten werken, maar er zodanig geordend moeten den dat de afdelingen goed «zet zijn". B ^"denbergh sluit niet uit m bepaalde afdelingen, nu aanwezig in beide loka- r„:tot eén afdeling in Ter- t n of Sluiskil worden sa- ngevoegd. Geruchten als ïfn f,ni°ver bePaalde afdelin- Lni besluiten zijn genomen Éahoii bij naar het rijk der ïevr^'J'^b bebben iedereen C^agd mee te denken op ■r»n rrlanier wij personeels- :en P».nngen kunnen beper- iver 5?aa[ de gedachten hier- bepaald nog niet uit- De Hulster MDGO-school diende nog twee aanvragen in, namelijk voor verpleegkunde en civiele technische diensten. Maar dat acht men niet haal baar. - Een avondopleiding voor middelbaar middenstands on derwijs te Middelburg (protes tants-christelijk). Dit type on derwijs komt nog nergens in Nederland voor. - Een samenwerkingsschool voor middelbaar technisch on derwijs te Oude Tonge (Zuid- Holland). In-Zeeland bevinden zich dergelijke scholen al in Vlissingen en Terneuzen. Men achtte pleidooien voor een protestants christelijke mts te Goes in dat verband niet haal baar. Hoewel morrend, legden zich daar ook de confessionele commissieleden bij neer. - Een opleiding sport en bewe ging aan de MDGO-school te Vlissingen. Een dergelijke op leiding ontbreekt in heel zuid west Nederland. Opvallend is vooral de grote animo van MDGO-scholen om hun onderwijspakket uit te breiden. Van de zes MDGO- scholen in Zeeland dienden er vier in totaal zeven aanvragen in. Behalve twee van de drie Hulster MDGO-aanvragen werden ook die van Terneuzen (verzorging), Middelburg (ver zorging), Goes (mode en kle ding) afgewezen. De advies groep -en ook de statencom missie - onderschrijven wel het streven van de Terneu- zense MDGO-school om er een tweede afdeling bij te krijgen. De school zou daardoor zelf standig kunnen worden. Maar men ziet nog geen mogelijk heid daartoe. Afgewezen werden ook nog: - middelbaar horeca onder wijs te Middelburg (algemeen bijzonder). Een soortgelijke aanvraag uit Vlissingen (pro testants-christelijk) is al geho noreerd. - consumptieve techniek ITO te Middelburg (algemeen bij zonder). motorvoertuigentechniek LTO te Middelburg (protes- tants-christelij k). - lts te Goes (protestants- christelijk). - mavo Middelburg (algemeen bijzonder). De vervoersmaatschappij Zuid- West-Nederland (ZWN) beschikt sinds zaterdag over tien splinternieuwe bus sen. Het zijn de eerste uit een nieuwe serie van de leveranciers Daf/Den Oudsten. Met een knalgeel uiterlijk en een moderner inrichting verschillen ze zichtbaar van de bussen die nu door het ZWN-gebied rijden. Van de tien bussen worden er twee ingezet in Zeeuwsch-Vlaanderen. Na de winterspits zullen volgens re giochef W. Verhagen twee oude bussen worden ingeruild. De twee nieuwe blijven voorlopig nog dicht in de buurt van het ZWN-depot in Axel. „Cm ze in te rijden en omdat er in het begin relatief veel onderhoud nodig is. Maar ook omdat er nog geen vergun ning is om ze in België in te zetten,al dus Verhagen. - fotowimkooyman Van een onzer verslaggevers BRESKENS - Hij staat er al een kleine dertig jaar, de nu ruim aan zijn AOW toe zijnde Bressiaander. Wie - vooral 's zomers - met de veerdienst Breskens-Vlis- singen overgaat ziet zijn overjarig Opeltje voor de lo ketten van de Provinciale Stoomboot Diensten staan. Aan de deur bungelt het bordje 'Change'. Voor bui tenlanders die vlak voor vertrek van de boot snel geld moeten wisselen om de overtocht te betalen, is hij soms een uitkomst. Hij wil best reageren op de vragen van het CDA-Ka- merlid Hennekam, die staatssecretaris Piet van Zeil voorstelt te bevorderen dat Belgen voortaan ook met franken hun passage vol doen. (Zie De Stem van gis teren). „Maar mijn naam mag niet in de krant, en ook geen foto", is zijn enige voorwaarde. „Die Kamervragen zijn gekkenwerk", is zijn eerste reactie op de opmerkingen van Hennekam. „Ik sta nu al zo'n dertig jaar bij de boot ('op de kaai') en als ik mis bruik zou maken van het geldwisselen, zou het al snel geen zin meer hebben". Hij begon in 1956 met ne ring doen bij de boot, die toen nog in Breskens zelf aanlegde. „Ik ging daar si garen en sigaretten verko pen. Een tijdje later ver kocht ik ook sjaals, als sou venirs. Toen dat te duur werd ben ik overgestapt op geldwisselen. In de begintijd waren we met zijn drieën, nu sta ik er nog alleen." Hij geeft toe dat de door hem berekende koers iets la ger/hoger ligt dan de bank berekent. Daardoor kunnen zijn cliënten dan ook a la minute geholpen worden. „Maar ze worden niet be donderd. Zou ook niet kun nen want een paar honderd meter verder is het kantoor van de Grens Wissel Kanto ren (GWK). De mensen zijn niet gek. Maar dikwijls ko men ze op het nippertje bij de boot en dan is er geen tijd die paar honderd meter op en neer të lopen, want dan is de boot weg". Volgens de Breskense geldwisselaar is de koers winst die hij boekt geen vet pot. „Ik doe het meer als hobby. Als je net als ik ja renlang de pad bent op ge weest en in de buitenlucht je centen heb verdiend, geef je zoiets niet zo snel op. Je bent onder de mensen en je houdt je talen bij. Maar als ik er een week sta heb ik bepaald geen weekloon verdiend. Daar zou een schooljongen nog niet van kunnen leven." Momenteel is hij alleen tijdens de weekends voor de PSD-loketten te vinden. „Zo'n drie weken voor Pasen ga ik er ook door de weeks staan". Of de PSD gehoor gaat geven aan het verzoek van het Kamerlid is voor hem nog een open vraag. „Vroeger konden de Belgen ook met franken betalen. Maar toen brak de Congo- crisis uit en de koers van de frank kelderde. Bij de pro vincie hadden ze echter net in het voorjaar de wissel koers bepaald voor de, veer diensten en die bleven ze nog een tijdje hanteren. Daar moest toen flink geld bij, en ze zijn er mee ge stopt". Bij 'concurrent' GWK werd opmerkelijk rustig ge reageerd op de voorstellen van het kamerlid. „Op zich is het niet prettig als elke buitenlander Nederlandse goederen en diensten in zijn eigen geldeenheid kan beta len. Maar vooral voor Zeeuwsch-Vlaanderen is dat heel gebruikelijk. Zou de PSD besluiten voortaan ook Belgische franken te accep teren voor de overtocht, dan hebben wij daar geen moeite mee. Wij zouden wel protes teren als er meer geld ge wisseld werd dan nodig om de overtocht te betalen. Dan zou men op de wisselmarkt opereren en daar hebben wij bepaald bezwaar tegen", al dus een woordvoerder van het GWK-hoofdkantoor in Rotterdam. Van onze correspondent TERNEUZEN - De Britse bulkcarrier Victoria Beak is in het afgelopen weekeinde voor de haven van Terneuzen ver schillende keren op drift ge raakt. De moeilijkheden be gonnen al vrijdagavond toen het met ruim 60.000 ton ijze rerts geladen schip in de put van Temeuzen voor anker moest. Hier zou een gedeelte van de lading worden overge slagen omdat de diepgang van het schip te groot was om de sluizen van Temeuzen te pas seren. Nadat het schip onder aan wijzing van een loods en met behulp van een sleepboot voor anker was gegaan, raakte het kort daarop op drift. Nadat het schip opnieuw voor anker was gegaan, raakte het door de sterke ehstrnnm enige tiid la ter opnieuw op drift, doordat het anker brak. Sleepboten van de URS en Willem Muller verleenden assistentie en brachten de Victoria Beak, die stuurloos ronddreef in de vaargeul, weer in ankerposi tie. Een bergingsvaartuig begon vrijdagavond nog naar het zoeken van het verloren anker en slaagde er pas zaterdag morgen om zeven uur in het 42.000 kilogram wegende an ker te bergen. Zaterdagavond raakte de Victoria opnieuw op drift, maar een in de buurt ge bleven sleepboot kon erger voorkomen en bracht de bulk carrier opnieuw naar haar an kerpositie. Nadat er 1000 ton erts uit het schip was overge slagen mocht de bulkcarrier zondagmiddag de sluizen van Terneuzen passeren en kon het zijn reis naar Gent voort zetten. Van een onzer verslaggevers WOENSDRECHT - Op de vliegbasis Woensdrecht is gis teren de 47-jarige R. K. uit Abcoude aangehouden. De man was gisterochtend rond elf uur bij het waterwingebied over het hek van de vliegbasis gestapt. Hij verstopte zich eerst in het bos en wandelde daarna over het terrein van de basis, op zoek naar een plaats waar hij een actievlag kon neerhan- gen. Tot zijn verrassing werd hij nergens aangehouden. In de buurt van de hoofd poort klom hij in de zendmast. Daar werd hij evenmin opge merkt. „Ik kon er ongestoord bezig zijn", verklaarde hij gis teren. Vervolgens meldde hij zich bij de wacht aan de hoofd poort en werd toen pas aange houden. Voor verhoor door de marechaussee werd K. naar de marechausseekazerne te Putte overgebracht. K. verklaarde daar actie te blijven voeren tegen plaatsing van de kruisraketten omdat alle legale middelen tegen plaatsing geen effect hebben gehad en naar zijn mening wat deze zaak betreft de de mocratie buiten spel is gezet. Van onze correspondent TERNEUZEN - De 22 jarige M. M uit Terneuzen liep gis termorgen bij een bedrijfson geval aan boord van het mo torschip Barend in het Zeve- naarsdok te Terneuzen een ge broken linkerbeen op. Hij werd per ambulance overge bracht naar het Juliana zie kenhuis in zijn woonplaats. Het ongeval gebeurde toen de man bezig was met in het ruim van het schip lostakelen van pakken papier, die met behulp van een hijskraan aan boord werden gebracht. Tij dens deze werkzaamheden raakte M. op een gegeven mo ment zijn evenwicht kwijt, kwam te vallen tussen twee reeds in het ruim van het schip geladen pakken papier en brak daarbij zijn been. KAPELLE - „De watersnood ramp van 1953 heeft in Neder land minder hectaren fruit vernietigd dan de vorst in ja nuari 1985". Dit zei W. de Jager, voorzit ter van de Nederlandse Fruit telers Organisatie, kring Zee land/West-Brabant, in zijn toespraak op de Fruitteeltdag te Kapelle. „Ook nu nog vallen er bo men af, doordat de kwee-on derstam vorig jaar bevroren is. Hoewel de gemiddelde lan delijke schade ernstiger is dan in het Zuidwesten wordt toch verwacht dat minimaal tien procent van het bomenbestand verloren is." Het schadebeeld is zo grillig, aldus De Jager, dat voor heel veel percelen de vraag gesteld moet worden: Rooien of toch maar proberen om bij te planten. De mogelijkheden zijn ech ter beperkt door het tekort aan plantbomen, omdat ook die voor een zeer groot gedeelte zijn doodgevroren. De begrote schade ligt tussen de 200 en 300 miljoen gulden. De overheid neemt hiervan 21 miljoen voor haar rekening. De Jager sprak zijn blijd schap uit over de fusie van de vier Zeeuwse fruitveilingen. „De stimulerende invloed op een betere afzet is nu al merk baar." Aan de kust krachtige westen wind met rukwinden op zee. Betrokken met nu en dan re gen of motregen bij minima van 7 graden. Later op de dag afwisselend opklaringen en bewolkte perioden, vergezeld van buien. Maxima tot 10 gra den. Vooruitzichten woensdag t/m zaterdag: eerst wisselval lig en vrij koud met winterse buien. Vanaf donderdag min der koud maar regenachtig weer. Amsterdamzwaar bew.9 gr Eindhovenzwaar bew.10 gr Vlissingenzwaar bew8 gr Aberdeenregenbui9 gr Athenezwaar bew.11 gr Barcelonazwaar bew.13 gr Berlijnzwaar bew.5 gr Boedapestzwaar bew4 gr Bordeauxzwaar bew.13 gr Brusselzwaar bew.9 gr Dublinregenbui12 gr Frankfortregen8 gr Genèveregen5 gr Helsinkisneeuw-4 gr Innsbrucksneeuw2 gr Klagenfurtzwaar bew.-6 gr Kopenhagen., onbewolkt4 gr Lissabononbewolkt11 gr Locarnoonbewolkt4 gr Londenregen11 gr Luxemburgzwaar bew.7 gr Madridlicht bew.11 gr Malagalicht bew.18 gr Mallorcahalf bew15 gr Maltarenbui14 gr Moskouzwaar bew... 13 gr Munchen.. Nice Oslo Parijs Praag Rome Split Stockholm.. regen4 gr licht bew14 gr zwaar bewOgr zwaar bew11 gr motregen2 gr onbewolkt14 gr onbewolkt11 gr sneeuw1 gr Van onze correspondent SAS VAN GENT - Vrijdag 17 januari houdt de vereniging van fokkers en liefhebbers van Duitse herdershonden (VDH) afdeling Zeeland een film- en informatie-avond in ontmoetingscentrum de Stenge te Heinkenszand. De VDH vertoont drie films. Naast deze informatiefilms bestaat er ook gelegenheid vragen te stellen en worden informatiefolders uitgedeeld. De avond begint om half acht. Van een onzer verslaggevers TERNEUZEN - De toekom stige afvalwaterleiding van Tessenderlo naar de Schelde, mag 'onder geen beding een bijkomende verontreiniging veroorzaken' van deze rivier. De Vlaamse-gemeenschaps- minister van volksgezondheid en leefmilieu, Jan Lenssens, schrijft dit aan het water schap De Drie Ambachten in reactie op een door de alge mene vergadering aangeno men motie. Het Kanaalzone waterschap verwoordde daarin grote bezorgdheid over de gevolgen van de nieuwe smeerpijp voor de Wester- schelde. De Vlaamse regering is vol gens Lenssens inderdaad van plan om het afvalwater van bedrijven in Tessenderlo niet meer op de Schelde te lozen via de riviertjes de Laak, de Nete en de Rupel. ïn plaats daarvan moet het vuile water rechtstreeks naar de Schelde worden afgevoerd. „Deze sa nering is dringend nodig", schrijft de minister, „daar de kwestieuze afvalwaters niet geschikt zijn om in een zoet oppervlaktewater (Laak en Nete) te worden geloosd." Geruststellend voegt hij er echter aan toe dat van 'bijko mende verontreiniging' van de Schelde geen sprake mag zijn. Anders komt de smeerpijp er niet. Bovendien heeft de mi nister een groep van deskun dige hoogleraren aangewezen, die zich op korte termijn moet uitspreken over de 'ecologi sche gevolgen van de lozing in de Schelde'. Pas als die uit spraak er ligt, zal Lenssens de Vlaamse regering voorstellen om de afvalwaterleiding - door hem consequent 'koliek tor' genoemd - langs het Al- bertkanaal in gebruik te ne- Van een onzer verslaggevers OSSENDRECHT - Vandaag komt de Belgisch-Nederlandse milieuvereniging Benegora met cijfers die aantonen dat er wel degelijk sprake is van grote uitstoot van giftige en kankerverwekkende stoffen door de Antwerpse industrie. In oktober vorig jaar kwam Benegora met een rapport, ge titeld 'Tijdbom voor de volks gezondheid' over de luchtver ontreiniging afkomstig uit het havengebied van Antwerpen. De vereniging van 39 indu striële bedrijven, VIBNA, uitte felle kritiek op het rapport. Volgens VIBNA kwam het neer op paniek zaaiende volksverlakkerij Benegora geeft weliswaar toe dat het eerste rapport wat onnauwkeurigheden bevat maar dat de VIBNA in feite om de hete brij heen draait. „De wijze waarop de bedrij ven het rapport trachten te kraken toont aan dat men, al dan niet met opzet, het rapport verkeerd heeft geïnterpre teerd. Men gaat nauwelijks in op de kern: de schattingen over de aard en mate van luchtverontreiniging. Aan onze schatting dat in het Ant werpse industriegebied dage lijks drie- tot vijfduizend kilo giftig en kankerverwekkende stoffen de lucht ingaan, gaat VIBNA voorbij", aldus Bene gora. De milieu-organisatie noemt de schepen voor Milieu van de Stad Antwerpen, de heer Mangelmans, als getuige uit onverdachte hoek. In het NOS-programma 'Van Ge west Tot Gewest' heeft Man gelmans de schattingen van Benegora aan de lage kant ge noemd. Benegora noemt het verwijt niet met precieze gegevens te zijh gekomen, onterecht. „Nie mand beschikt over betrouw bare metingen van al deze stoffen, zeker niet over metin gen aan de bron. Men moet voorlopig afgaan op schattin gen omdat er geen andere keuze is. Deze schattingen be zitten strikt genomen natuur lijk geen wetenschappelijk waarde, maar dit is nog geen reden om de ogen -te sluiten voor de situatie", aldus Bene gora, die het rapport besluit met een uitnodiging aan de Antwerpse industriëlen voor een open discussie over de mi lieuproblemen in en rond het havengebied.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 11