UITBLAZEN VS kan 'blijvers' in Libië niet bestraffen Terugkeer naar de democratie gaat boven alles Kantonrechter toont zwakte nieuwe boeteregels aan Harde VINSTP. IIIZ even.i Een druk leven BRAZILIË, EEN JAAR NA DE PRESIDENTSVERKIEZINGEN STRAF OVERTREDERS VALT HELFT LAGER UIT DAN SCHIKKING DE STEM CON. beangstigend WIM KOCK VRIJDAG 10 JANUAR11986 ■ACHTERGROND WEL MOGELIJKHEID BEDRIJVEN TE DWINGEN OM TE STOPPEN VRIJDAG 10 JANUAR11 CRIMINOLOOG J, EN berichtje in de krant: „Een 48-jarige Zeistenaar heeft ge durende minstens 25 jaar als winkeldief voor enkele miljoenen guldens aan goederen ontvreemd." In 1961 werd hij voor het eerst gepakt. Nu, 25 jaar later pas voor de tweede keer. Verder meldt de krant dat in het huis van de winkeldief, be halve twee ton aan contant geld, 3500 gestolen artikelen werden aangetroffen met een gezamenlijke waarde van vijf tigduizend gulden. Een ijverige dief is je eerste reactie. Het idee dat iemand voor miljoenen kan stelen uit winkels, zij het dat hij daar 25 jaar over doet, wordt allengs in drukwekkender. Dat moet een heel gesjouw geweest zijn. '3.500 artikelen met een geza menlijke waarde van een halve ton'. Stel nu eens - en het lijkt me niet ongeoorloofd - dat je hieruit een gemiddelde waarde per gestolen artikel kunt con cluderen van 50 mille gedeeld door 3.500 is (ca.) 14,30. De man stal voor 'enkele miljoenen' bij elkaar. Hoeveel is 'enkele miljoenen'? Meer dan een. Meer dan twee ook, want bij twee spreek je van 'een paar' miljoen. Laten we dus zeggen 3 miljoen. Met een gemiddelde waarde van 14,30 per artikel moet het dus minstens om 209.790 artikelen zijn gegaan. Een aardige goederenstroom voor één man. Maar, zegt u nu, hij kon er dan ook 25 jaar over doen. Een man met een inkomen van gemiddeld 120 mille belas tingvrij per jaar (3 miljoen ge deeld door 25) zal minstens wel een keer per jaar op vakantie zijn gegaan. Bovendien mag je aannemen dat een vrijwel voortdurend verblijf in tochtige winkelstraten van tijd tot tijd een fikse verkoudheid veroor zaakt en tenslotte neem ik nu maar even aan dat de winkel dief, samen met de midden stand, op maandag een rustdag nam. Een vijfdaagse werkweek dus, na aftrek van vakantie en griepjes 220 werkdagen per jaar. In 25 jaar kom je zo op 5500 werkdagen. We zagen al dat de dief in die 25 jaar 209790 artikelen wegnam. Zijn buit bedroeg derhalve ge middeld 38 artikelen per dag. Is dat veel? Ja, dat is veel want je kunt het niet vergelij ken met het in de supermarkt voltassen van een winkelkar retje. Stelen gaat anders dan kopen, neem ik aan. Een dief moet zijn activiteiten spreiden over verschillende winkels, an ders valt hij op. Komt hij, even als de eerlijke koper, al ogen te kort bij het aftasten van de rijk voorziene schappen, de dief moet ook nog voortdurend blikken over beide schouders werpen en bolle spiegels, came ra's en scherpziende winkeljuf frouwen en huisdetectives in de gaten houden. Hij werkt onder een spanning die hij wellicht hoogst aangenaam vindt, maar die tegelijk behoorlijk afmat tend zal zijn. Voorts moet hij z'n spulletjes naar huis vervoe ren en tenslotte leeft hij nog een tweede leven als handels- reiziger, want hij moet zijn wa- ren te gelde maken. E Het is een druk leven dat 3j lllllllllllllllllllinilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllülMlllllïi een behoorüjk inkomen mag opleveren, maar hij zou zich moeten schamen dat hij er geen belasting en premies over heeft betaald. Den Uyl EEN man die een twintigjarig verblijf in de leeuwekuil van de PvdA overleeft en daarbij onaf gebroken opperleeuw weet te blijven is een taaie en hoeft geen medelijden. Met poütici in het algemeen en toppolitici in het bijzonder hoeven we geen medelijden te hebben. Zij bepa len hun eigen lot en daar horen publiciteit, achterklap, com plotten en gezaag aan stoelpo ten bij. De politicus vecht te rug, zaagt ook aan andermans stoelpoten, verkondigt halve waarheden, vormt combines en belooft koeien met gouden hoorns. Toch kent de politiek ook tragiek. Aantjes, ingehaald door zijn verleden; de zo suk- sesvolle Lubbers, er voortdu rend door achterna gezeten; Vredeling, die geen maat kon houden als hij aan het fuiven sloeg; Dankert, die te intelli gent is voor de vaderlandse po litiek; Van Agt, toen hij alle hoeken van de Kamer te zien kreeg tijdens een abortus-de bat; Jan Nico Scholten, het door de hele klas gehate jon getje - enfin, ik noem voor de vuist weg zomaar wat voorbeel den - en nu dan Den Uyl, de grijze eminentie van het parle ment, veteraan van links Ne derland, maar gaandeweg ook een sta-in-de-weg voor een par tij die zelf niet wist welke kant ze opwilde en met wie. Je hoeft geen politieke vriend van Den Uyl te zijn om met weerzin getuige te zijn van de manier waarop de kamera den de botte bijl aan zijn stoel poten leggen. Van je vrienden bij de VARA moet je het heb ben. De Hond snuffelt aan de broekspijpen van Wim Kok om diens populariteit gretig op te snuiven en kwispelstaartend verkondigt hij maandelijks de langzame neergang van zijn oude baas, die misschien te lang gebleven is, maar die ze uiteindelijk ook niet wilden la ten gaan. „Met Kok is de PvdA bij de verkiezingen beter af" laat De Hond de meute zeggen. Hij heeft ervoor doorgeleerd de mensen te laten zeggen wat hij of zijn klant graag horen wil. Daarom geloof ik het. Ik geloof alle enquêtes. Ik hecht er alleen geen waarde aan. Ik denk eerder dat het is zo als de voorzitter van de Wiardi Beekman Stichting deze week in Vrij Nederland hoogst onwe tenschappelijk uit zijn duim zuigt: „Een partij die haar chef sinds 1967 vlak voor de verkie zingen loost, zal genadeloos worden afgestraft." Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: f 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend ©076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdagvan 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RfinlrrolfitiPQ' Postgiro 1114111- ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Van onze redactie buitenland DE AMERIKAANSE president Ronald Rea gan kan Amerikanen die ondanks de boycot maatregelen in Libië blijven niet bestraffen. Het is juridisch in ieder geval erg moeilijk om Amerikanen die na 1 fe bruari terugkeren naar huis met succes voor de rechter te brengen. Hoogleraar volkenrecht aan de rijksuniversiteit van Leiden, prof. dr. P.H. Kooij- mans, constateert zelfs dat de Amerikaanse president geen rechtsmiddelen tot zijn be schikking heeft om Ameri kanen in Libië te dwingen zich bij hun ambassade te melden. Maar degenen die zich wel bij hun missie mel den staan iets minder sterk, hoewel ook hun rechtsver volging door Kooijmans als 'dubieus' wordt omschreven. Het is, zegt Kooijmans, volgens geldend recht in het Westen niet mogelijk om 'mensen te dwingen een land te verlaten waarmee men niet in oorlog is. Wel is het mogelijk bij de uitgifte van nieuwe paspoorten te verbie den met dit document naar een bepaald land te reizen. In 1981 heeft de Ameri kaanse regering van die mo gelijkheid ook gebruik ge maakt in de kwestie Libië. Er stond toen een straf'van vijf jaar op het gebruik van het Amerikaans paspoort in Li bië. Maar het is aan de an dere kant niet mogelijk om de werking van een eenmaal verschaft reisdocument te beperken en er dan achteraf een straf van maximaal tien jaar voor te geven als men de belemmeringen naast zich neerlegt. Volgens artikel 13 lid 2 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (1948) heeft 'een ieder het recht ieder land te verlaten waaronder begrepen het eigen land en het recht weer terug te keren'. Helaas is de Universele Verklaring niet bindend en zijn de VS overi gens nooit partij geweest bij enig internationaal verdrag over de rechten van de mens. Maar, aldus Kooijmans, de Amerikaanse regering ge draagt zich wel naar de geest van de Universele Verkla ring. Degenen die nu in Libië verblijven moeten voor 1 fe bruari terugkeren naar de VS, behalve als zij journalist zijn of om humanitaire rede nen in Libië verblijven. „De Amerikaan die nu blijft en later terugkeert mag het van mij proberen. Ik geloof niet dat hij veel kans op een ver oordeling loopt. Het is alle maal uiterst merkwaardig. Zelfs in een situatie van oor log is het niet strafbaar om in het land van de vijand te zijn. Wat strafbaar is is het sa menspannen met de vijand. President Reagan al leen maatregelen mogelijk tegen bedrijven - fotoanp Maar dan gaat het om land verraad. De Amerikaan die nu in Libië blijft zitten kun je bezwaarlijk van landverraad betichten." Anders ligt het bij de mo gelijkheden die de Ameri kaanse wetgeving biedt om Amerikaanse bedrijven in Libië te dwingen te poorten te sluiten. De Amerikaanse veiligheidswetten zijn tame lijk rigoreus op dit punt. In feite is ieder gebouw van een Amerikaans bedrijf in het buitenland in uitzonderings situaties een stukje Ameri kaans grondgebied. De Ame rikaanse president kan, ge bruikmakend van de door hem geschapen uitzonde ringssituatie, de Ameri kaanse oliemaatschappijen en ingenieursbureaus daad werkelijk verplichten met hun activiteiten te stoppen. Kooijmans: „Maar dan is het altijd nog wel zo dat die bedrijven een heel goede kans maken als zij schade claims indienen bij de Ame rikaanse regering." Door Thom Meens MAANDAG 6 januari 1986 zal niet als de meest plezierige dag uit de loopbaan van minister Korthals Altes (Justitie) de geschiedenis ingaan. Want die dag haalde een kantonrechter uit Amster dam, gewild of ongewild, al vast een dikke streep door een nog uit te brengen wets voorstel inzake de afdoening van verkeersovertredingen. Bijna 600 verkeersovertre- ders werden door rechter Le- venbach met een straf naar huis gestuurd die de helft la ger uitviel dan de schikking die het Openbaar Ministerie met ruim 1000 anderen had getroffen. De 1600 boosdoe ners hadden vorig jaar juni de vluchtstrook van de Coen- tunnel gebruikt om een file te passeren. Het OM kondigde direct daarna aan dat er hoge straf fen zouden vallen (bedoeld werd: geëist, want alleen de rechter deelt tot nu toe straf fen uit) en deed de bekeurden vervolgens een schikkings voorstel van 200 gulden. Tweemaal zoveel als het ge bruikelijke 'tarief' voor vluchtstrookrijden en door rood rijden, want dat is 110 gulden. Zo'n 1000 automobilisten betaalden desondanks vlot. Daarbij heeft ongetwijfeld meegespeeld dat de rechter doorgaans duurder uitpakt dan de schikking. Wie niet betaalde en toch naar de rechter stapte, kwam dit keer goed terecht. Leven- bach meldde al direct dat hij hooguit 100 gulden boete zou opleggen. Wie een goede re den kon opgeven voor het ge bruik van de vluchtstrook kwam -terecht- nog goed koper uit. Het gevolg laat zich raden: wie morgen bekeurd wordt zal zich wel tweemaal beden ken alvorens hij ingaat op de schikking van het OM. Beta len kan altijd nog, en als de rechter dan ook nog eens goedkoper uitpakt. Korthals Altes heeft die bui ook zien hangen. En is zich ongetwijfeld be wust geweest van het prijs kaartje daaraan. Niet ingaan op een schikking van het OM kost de staat handenvol geld. Wie kwaad wil kan een pro cedure jaren rekken. Het volstaat daartoe de po- litie-bekeuring niet te beta len. De schikking van het OM moet eveneens worden weg gegooid. Daarna kan de over treder verstek laten gaan bij de kantonrechter om vervol gens, als de boete hoger uit valt dan vijf tientjes, hoger beroep aan te tekenen tegen dat verstekvonnis. Uiteinde lijk rest de cassatie. Vangt de dader ook daar bot, dan kan hij nog een gratieverzoek in dienen. De boete die de staat ten lange leste vangt, zal dan zeer duur betaald zijn. De minister weet dat als geen ander. Hij kent immers ook een rapport van de com missie Mulder dat sinds mei op zijn bureau ligt en waarin dat alles haarfijn uit de doe ken wordt gedaan. Daarom maakte Korthals Altes via radio en televisie snel duidelijk dat hij niet blij was met de vonnissen. „Als dit vaker voorkomt, loopt het fout met het rechtssysteem", heette het voor de radio. Goed, hij voegde er later ruiterlijk aan toe dat de rechter 'natuurlijk onafhan kelijk' is in ons land, maar gezegd was het alvast. Het zal dan ook niemand verba zen als de verkeersschout in Amsterdam - met dit steuntje in de rug- deze week hoger beroep aante kent. Hield de bewindsman zich voor radio nog in, voor de te levisie gooide hij even later Minister Korthals Altes haast met wetsvoorstel - fotodestem/johanvangurp alle remmen los. In het NOS- journaal kondigde hij aan dat er nu snel, ja zelfs nog vóór de verkiezingen, een wetsvoorstel komt waarin de afdoening van verkeersover tredingen administratief ge regeld wordt. De rechter komt er straks alleen nog maar aan te pas als de 'dader' daar zelf om vraagt. En dan moet hij al betaald hebben, anders wordt de zaak niet in behandeling genomen door de rechter. Kan die tenminste ook niet zo eigenzinnig een lagere boete opleggen. Het systeem is niet geheel nieuw in ons land. De belas tingrechter werkt in som mige zaken al jaren zo. Tot klachten heeft het nooit ge leid en dus kan dat systeem, dat de werkdruk bij politie, openbaar ministerie en rech terlijke macht aanzienlijk vermindert - de commissie komt tot een besparing van 300 personen -, ook elders worden ingevoerd vindt de minister. Dat nieuwe voorstel zal vrijwel zeker geheel conform het voorstel zijn van de com missie Mulder (Commissie vereenvoudiging afdoening lichte overtredingen van ver- keersvoorschriften, geheten). Die club, waarin onder meer de Arnhemse advocaat generaal Bleichrodt en de Nijmeegse hoogleraar Tak zitting hadden, heeft afgelo pen jaren onderzocht hoe het vaderlandse boete-systeem eenvoudiger kan. De resultaten werden in mei aan de minister aange boden. Die werkt nu aan een wetsvoorstel. De instelling van de com missie is voorbereid door de voorganger van Korthals Al tes, De Ruiter, die daarmee gevolg gaf aan een motie van onder meer het CDA-kamer- lid Faber. Faber en zijn VVD-collega Nijpels vroegen bij de begrotingsbehandeling in 1982 om een studie naar een eenvoudiger afdoening van verkeersovertredingen. Met de stemmen van ge heel links en D'66 tegen werd die motie aangenomen, en kon De Ruiters' opvolger een commissie instellen. Het eindvoorstel is zeer vergaand, maar past volgens de commissie 'binnen de grenzen die de democratische rechtsstaat stelt aan deugde lijke rechtspleging'. Het voorstel is door de commissie ook getoetst aan de grondwet en de verdragen over de rechten van de mens. Die laatste verdragen re gelen een eerlijke berechting. Onder meer is daarin opge nomen dat niemand schuldig is alvorens zijn schuld in een eerlijk proces bewezen wordt, de zogenaamde 'pre- sumptio innocentiae'. Om dat laatste zal het straks gaan als het wetsvoor stel naar buiten komt. In het voorstel wordt namelijk op genomen dat de politie-amb- tenaar die een overtreding constateert een - in regels be paalde- boete kan opleggen. Wie niet binnen 30 dagen be taalt, krijgt een aanmaning en een verhoging met 25 pro cent. Weer 30 dagen later volgt een tweede aanmaning. Nu wordt met nog eens 50 procent verhoogd. Wordt dan nog niet betaald, dan kan de boete verrekend worden via bank- of girorekening. Wie het met de opgelegde boete niet eens is, moet zelf in beroep gaan bij de officier van justitie. Handhaaft die de beschikking dan staat be roep op de rechter open. Maar dat beroep moet door de verdachte worden inge steld. Die dader moet tevens van tevoren zoveel geld heb ben betaald bij de griffie dat een eventuele door de rechter opgelegde boete ook geïnd kan worden. Valt de straf bij de rechter lager uit, dan wordt het geld, met rente, te ruggestort. Die procedure wijkt flink af van de huidige. Momenteel kan de verdachte gewoon af wachten. Oproeping en der gelijke komen vanzelf in de bus. En zo hoort het eigenlijk ook. De staat immers wil een proces voeren, wil een over treding bestraffen. De Utrechtse jurist en hoogleraar Van Dijk denkt zelfs dat het nieuwe voorstel in strijd zal zijn met het Europees verdrag voor de rechten van de mens. „Het is niet met de 'presumptio inno centiae' te verenigen dat een verdachte, teneinde het hem toegekende recht op een rechterlijke procedure te realiseren, zelf behandelend zou moeten optreden tegen een vaststelling van schuld die reeds, en wel via een pro cedure die zelf niet overeen komstig artikel 6 van het Europees Verdrag, heeft plaatsgevonden." In 'gewoon' Nederlands be tekent dat: „Het is van de Door Ad Burger EEN jaar geleden - op 15 januari 1985 - kwam voor Brazilië een einde aan een periode van 21 jaar militaire dictatuur. Met de verkiezing van Tancredo de Almeida Neves tot burgerpresi dent begon het land aan een voorzichtige terug keer naar de democratie. Een jaar burgerregering in het grootste land van het Zuidamerikaanse continent zorgde er vooral voor dat de Brazilianen het gevoel kre gen dat hun land weer op weg is om een democratische rechtsstaat te worden; aan de veelal kolossale financiële, economische en sociale pro blemen is nog maar weinig gedaan. Neves was, daarover be stond in Braziliaanse poli tieke kringen eenduidigheid, dé aangewezen persoon om het land van de militaire dic tatuur naar de democratie te loodsen. De nieuwe presi dent, die kon bogen op vele jaren bestuurlijke ervaring als gouverneur van de deel staat Minas Gerais, was de laatste jaren een van de be langrijkste woordvoerders van de oppositie geweest en kon - desondanks - nog rede lijk met het militaire 'esta blishment' overweg. Boven dien beschikte de 75-jarige Neves over een vaderlijk- charismatische uitstraling, waarvoor de meeste Brazi lianen nog steeds uiterst ont vankelijk bleken te zijn. Ne ves bleek letterlijk de nieuwe 'vader des vaderlands', een president die alleen al door zijn optreden zijn landgeno ten voor zich wist te winnen. Brazilië heeft echter nau- José Sarney. - fotoafp welijks van de kwaliteiten van Tancredo Neves mogen profiteren. Op de avond voor zijn ambtsaanvaarding in maart werd de president ernstig ziek, twee maanden later overleed hij. Neves werd automatisch opgevolgd door de vice-president José Sarney, een politicus die veel minder onomstreden was dan zijn voorganger. Sarney had zich in het verleden, als voorzitter van de regerings partij PDS, altijd een steun en toeverlaat van de militai ren getoond; de laatste tijd kon hij zich echter steeds minder vinden in de lijn van de PDS en uiteindelijk ver liet hij als dissident die par tij. Omdat de oppositie zich graag verzekerd zag van de steun van Sarney's mede dissidenten, werd de voor malige PDS-voorzitter de post van vice-president in een regering-Neves aangebo den. En daardoor kon zich na de dood van Neves de merk waardige situatie voordoen dat de eerste Braziliaanse burgerregering na 21 jaar ge leid werd door een politicus die zich qua opvattingen niet zoveel onderscheidde van de eerdere militaire machtheb bers. Het mag ook duidelijk zijn dat Sarney van de oppositie en de vakbeweging lang niet het krediet krijgt dat zij ge neigd waren Tancredo Neves te geven. Sarney krijgt vooral het verwijt naar zijn hoofd geslingerd dat zijn re gering niet altijd even effec tief is in het bestrijden van de vele problemen waarmee Brazilië kampt. Die kritiek is voor een deel terecht, maar hierbij dient wel aangete kend te worden dat het wat al te veel van het goede is om van de huidige Braziliaanse regering te verwachten dat ze in een klap alle problemen uit de wereld helpt, waar de militairen twintig jaar lang de tijd hebben 'gehad om die problemen te creëren. De president wordt boven dien nog belemmerd in zijn vrijheid van handelen door de samenstelling van zijn ka binet. Zijn regering kent een enorm aantal ministers en staatssecretarissen, die alle maal hoogstpersoonlijk door zijn voorganger Tancredo Neves zijn aangesteld. Door als een Sinterklaas met mi nistersposten te strooien en die gelijkelijk over de ver schillende politieke groepe ringen te verdelen, slaagde Neves er weliswaar in al die groeperingen te vriend te houden, maar een hecht en ideologisch eensgezinde re gering hield hij er niet aan over. Sarney heeft overigens ge dreigd om het hele kabinet te herstructureren en het, ideo logisch gezien, op één, gema tigd liberale, lijn te brengen. De dreigementen heeft hij nog niet in de praktijk ge bracht, maar dat Sarney er niet voor terugdeinst om mi nisters op staande voet te ontslaan, is in het verleden duidelijk geworden. De voor malige minister van Finan ciën, Francisco Dornelles, kan er over meepraten. Hij werd aangesteld door Tan credo Neves - niet in de laat ste plaats omdat deze zijn oom was - en moest, toen Sarney aan de macht kwam, plaats maken voor Dilson Funaro, directeur van een speelgoedfabriek en een libe- raal-pur-sang. Los van deze 'personele' problemen, kan Sarney zich beroepen op het gegeven dat het niet de eerste taak van zijn regering is om het land weer financieel, economisch en sociaal gezond te krijgen. Sarney en de zijnen vormen op de eerste plaats een over gangsregering die een brug moet slaan tussen de periode van militaire dictatuur en het tijdperk van volledige democratie. Overigens is het wel zo dat het nieuwe élan dat sinds januari vorig jaar in het land heerst, het be drijfsleven een belangrijke impuls gegeven heeft. Op economisch gebied gaat het Brazilië, mede natuurlijk dankzij de aantrekkende we reldeconomie, stukken beter voor de wind dan twee jaar geleden. Dat de Braziliaanse presi dent zijn 'democratische' taak, ondanks zijn 'militaire' verleden, serieus neemt, daaraan twijfelt in ieder ge val bijna niemand meer. Sar ney heeft al meermalen ver-j klaard dat hij maar vier jaa: president zal blijven inj plaats van de zes jaar| waarop hij volgens de grond wet recht heeft. Of het vervroegen van del verkiezingsdatum voor Bra zilië zelf wel zo'n goede zaak is, valt te betwijfelen. Snelle] rechtstreekse presidentsver kiezingen betekenen inder daad de bezegeling van 'volledige democratie', anj derzijds speelt echter het ge vaar dat de politieke besluit vorming de komende vier| jaar sterk beïnvloed zal wor den door de op handen zijndf| parlementsverkiezingen vol gend jaar en de presidents verkiezingen in 1989. Immers, politici en bestuurders zij# met verkiezingen in hetj vooruitzicht maar al te vaakj geneigd om impopulaire maar noodzakelijke maatre gelen uit te stellen en grote sommen gelds te besteder/ aan 'leuke dingen voor $1 mensen'. 1985 mag voor Brazilië het jaar geweest zijn waarin begin gemaakt werd met df terugkeer naar de democra tie, in 1989 pas zal een beg# gemaakt kunnen (en ook moeten) worden met het daadwerkelijk en gestructu reerd aanpakken van de nanciële, economische en so ciale problemen. Het is echter de vraag f een jonge democratie Brazilië zich kan permitteren daarmee te wachten tot 1989. Immers, in het verlede' is gebleken dat een sociaal economische onrust - e< daarin zou Brazilië bij een" afwachtende houding van regering kunnen belanden' een ideale voedingsbodem voor staatsgrepen en dictatt ren. -JEN HAAG (ANP) - „Actieve uthanasie (in de volksmond Jok wel moord genoemd) is jen volstrekt ondeugdelijk iiiddel om het door de voor- itanders beoogde heil te berei- cen. „Machtszieke psychopaten, lié helaas in en rond de medi- iche professie voorkomen, zul- en er een bevredigende uit- aatklep in vinden, zoals wij al gekke dat iemand naar de rechter moet stappen om een schuldig-verklaring te be strijden, terwijl die verkla ring op onjuiste manier tot stand is gekomen." Van Dijk wordt door de commissie vereenvoudiging afgedaan met twee regeltjes. „Nadien hebben ook andere auteurs hun oordeel gegeven. Daaruit bleek dat de opvat ting van prof. Van Dijk niet onomstreden is." De commissie zelf omzeilt een probleem met betrekking tot de grondwet. Die schrijft voor dat berechting van strafbare feiten louter en al leen een zaak van de rechter lijke macht is. Met behulp van de vorige regering vindt de commissie daar een uit weg uit. „De bevoegdheid tot een transactie (een schikking dus) die het OM heeft, kan niet worden vereenzelvigd met uitoefening van een rechterlijke taak. Een schik king leidt er immers toe dat er geen rechter aan een zaak te pas komt. Van rechtspraak is bij een schikking dus geen sprake", aldus de toelichting bij de grondwetsherziening. En zo sluipt langzaam maar zeker een omgekeerde bewijslast ons rechtssysteem binnen. Niet de agent moet straks bewijzen dat u over de vluchtstrook reed, maar u moet gaan bewijzen dat u dat niet deed. Dat heeft met ver eenvoudiging en verminde ring van de werkdruk, die inderdaad gigantisch is, niets meer te maken. Korthals Altes moet daarom wel haast hebben. Verspeelt de coalitie bij de verkiezingen haar meerder heid dan kan dit nieuwe voorstel blijven waar het nu ligt, en thuishoort. In een bu reaula. Rechter Levenbach heeft I daar alvast aan meegehol pen. Door te bewijzen dat rechter wel eens lager von-j nist dan de schikking zal hij politici aan het denken heb-| ben gezet. CINDHOVEN (ANP) - D< Jn 1985 gestegen tot bijr )at is 6 miljard meer de Iet winstpercentage is ec iet name omdat de Vere: bn winst zijn achtergeble' Dat heeft de president van Zegd in zijn nieuwjaarsbood ïag de Philips Koerier. In 1984 maakte Philips een I winst van 1,1 miljard gulden. Het streven was erop gericht op in 1985 een stijging van de winst te realiseren van 25 pro- leent. Hoe groot de winst pre- Icies is staat nog niet vast, al- i. dus dr Dekker. Het streven [van Philips blijft gericht op I een omzet van 90 miljard gul- I den en een winst na belasting I van 3 tot 4 procent in 1991. Dat [jaar bestaat de ondernemning [100 jaar. De omzetstijging werd ge- [realiseerd, aldus Dekker, on- Idanks een drastisch inzakken jin de Verenigde Staten van de [markt voor geïntegreerde Schakelingen en consumen- en-elektronica. Ook de valu taschommelingen, met name van de Amerikaanse dollar, kostten Philips veel geld. Het voorraadniveau, dat in 184 nog een knelpunt vormde, daalde met 3 procent. Welis- vaar is daarvan 2 procent toe fte schrijven aan valutadalin gen, maar wat overblijft is in geld uitgedrukt altijd nog 600 niljoen gulden. „En zoveel ninder voorraad betekent een voorraadkostendaling van ruwweg 100 miljoen gulden. Een verheugende zaak", aldus Jekker. Verheugend Het bij de verwachting ach- erblijvende winstpercentage [stemt hem minder tot tevre denheid. „Verheugend is wel dat de dalende tendens in de winstgevendheid van de eerste IET begint er naar uit te zien, da iponsorde terreuractiviteiten en he wereld om daar een passend antwt jevolgen zullen hebben dan tot nu Voor ons mag de Libische leid 'sychopaat zijn, in de Arabische \a iloemde steun aan de moordcom f'jnse extremisten als Abu Nidal al; 'an gematigde Arabische staten lordanië denken daar het hunne va Jmfundamentalisme a la Gaddafi oc ■ruilen ze mee met de opgezwee Vreedzame regeling van de problei tieiner dan ooit geworden. ju' z'P er dadelijke aanwijzint fond het Middellandse Zeebekken loerisme naar het gebied tot gevolg ■kse financiële strop voor een aant "ten sterk van het toerisme afhank ocerend optreden van Gaddafi e vnerika de na Genève wat verbet Washington en Moskou onder zwaï e Verenigde Staten en West-Eurof Husland kan het zich als tweede pven met de armen over elkaar te gevlucht zou nemen tot gunboat r Russen in dat deel van de were en land als Libië, dat volgestouwc Msmateriaal en honderden Russisi u deurt kunnen de Amerikai lm op het internationale politieke tc *o,®nJerr0ris,en voor aaP 9ezet tf |®z?,nd verstand het in Washingtc TnHH ,schiet9rage cowboys ma aaddafi lijkt voldoende om de Zev« ■w.-8 ?n naar de Libische kust. In T"'r°ntal® tussen Rusland en Ar £riQeu9edu.achte. dat een malloot yede kan beslissen? ÓDenhafr 'S er 00k no9 de relat l™are mening in de Verenigde iomi^h/ei?er'n9 van de Westeurop boycot van Reagan bij brrion deze kant ven de A fehik? wn Washin9ton als flauweku F hanHf,rlc^eidene Westeuropesi 'Mier n n iSwr ,an9en met Lit)ië en ■enrip P[e dl'jken in de praktijk zw te Daki<cn0<c?aak om het terrorisme misrhP h Bovendien bestaat in de lm interventie.0'' d® hand kan leziftHri^i allemaal niet erg overt West Fnro nucleaire overkill noc ge n u°pa zeker niet. Laten we c Wordi a,'saatuur|ijk wel intriest nief véél te rinJ?hff' 80 ziin terroriste eel,e duchten hebben. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2