Weer aardige film over vriendenclub Spierbundels op Commando Reeks gesprekken met Federico Fellini gebunde! Slechte voed Avro s 1 elev Speelfilms op tv 4Nostalghia':poëzie van Russische ziel ook in de BIOSCOOP 6Der Alte9 wordt6Der Neue9 'ST. ELMO'S FIRE' Faust van De Appel ongekend succes NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Geen herstel boekenmarkt VANAVOND WORDT COMMISSARIS KOSTER NEERGESCHOTEN Wuske en Wishe: De bc VRIJDAG 10 JANUAR11986 /BIJDAG 10 JANUAR11986 T2 PAGINA GIDS ill a 9 rwi 1 Door Marjan Mes DE HECHTE vriendschap door dik en dun tus sen mensen, die vroeger met elkaar bevriend waren op school of universiteit is inmiddels geen nieuw thema meer voor een (Amerikaan se) film. 'St. Elmo's Fire' van Joel Schumacher kan dan ook niet meer echt verrassen. Maar het is wel een leuk geacteerde en onderhoudende film. Vier van de zeven jonge ac teurs, onder wie Emilio Este- vez en Judd Nelson, uit 'The Breakfast Club' zijn ook weer in deze uit losse incidenten op getrokken film te zien. En dat is niet zo verwonderlijk, want beide films hebben wel wat gemeen, evenals ze dat hebben met het serieuzere 'Diner' en 'The Big Chili'. De zeven jon gens en meisjes, die elkaar op de middelbae school pleegden te ontmoeten in de St. Elmo's Bar en nu allemaal hun weg DEN HAAG (ANP) - De Haagse Toneelgroep De Appel heeft met de zes uur durende voorstelling Faust I en II van Goethe een voor de Neder landse toneelwereld ongekend succes geboekt. Sinds de première op 29 no vember van het vorige jaar zijn er al 10.000 bezoekers naar de door Hans Croiset geregis seerde opvoering komen kij ken. Het Appeltheater aan de Schevenings Duinstraat, waar alle voorstellingen plaatsheb ben, biedt slechts plaats aan 310 bezoekers. De medewer kers achter de kassa worden nog steeds gek-gebeld. Tot en met 9 februari zijn echter alle voorstellingen volgeboekt. Faust wordt nog maar tot en met 23 februari opgevoerd en daarom is besloten het bestel len van kaarten af te schaffen. Op zaterdag 11 en zondag 12 januari worden de resterende kaarten verkocht. „We zijn enorm blij met dit succes", aldus Lot Falkenburg van De Appel. moeten zoeken in de maat schappij, schijnen het te be treuren dat er een eind is ge komen aan het beschermde schoolleventje zonder verant woordelijkheden. Sommigen van hen kunnen de maat schappelijke verantwoorde lijkheden nog niet aan en be dreigen daarmee de vriend schapsbanden. Die worden da nig op de proef gesteld, maar blij ken uiteindelij k conf lictbe- stendig. De film vertelt geen lopend verhaal, maar schetst de verschillende types in hun omgeving en in hun onder linge relatie. Op feestjes ko men zij elkaar telkens weer tegen. Allemaal vertegen woordigen ze weer een be paald karakter, waarvan er inmiddels geen enkel meer kan verbazen. Natuurlijk is er de ambitieuze carrièrejager. Hij wil per se met een meisje uit de vriendenclub trouwen vanwege de status, maar be driegt haar bij het leven. Zij zoekt troost bij juist de enige jongen, die nog worstelt met zijn seksuele identiteit en haar graag ter wille is om zichzelf te bewijzen. Dan is er ook weer die ogenschijnlijke femme fatale, die uiteindelijk gewoon een zielig, teleurge steld kind blijkt. En de veel te vroeg getrouwde, opstandige jongen, die niet weet wat hij wil. Hij troost op zijn beurt het in de liefde onervaren vrien dinnetje van goede afkomst, dat zich per se wil ontworste len aan haar vaders zorg en kiest voor een onooglijk baantje in de armenzorg. Ten slotte is er een minder dan an ders overtuigende Emilio Es- tevez als een student in de me dicijnen, die stapel verliefd is op een oudere studiegenote. Zijn pogingen om indruk op haar te maken, zijn nogal kluchtig en doen een beetje af breuk aan de geloofwaardig heid van deze aardige film. 'St. Elmo's Fire' van Joel Schuma cher draait in Cinésol 1 in Breda. ZATERDAG Stir Crazy (USA 1980, Ned. 2, 20.00 uur). Dolle avonturen van Gene Wilder en Richard Pry or in gevangenis. Les fantömes du chapelier (Frankrijk 1982, Ned. 2,23.15 uur). Ro man van Georges Simenon over moorddadige hoedenmaker verfilmd door Claude Chabrol. Call of the wild (USA 1935, Did. 1, 10.23 uur). Drie mannen op zoek naar goud in Alaska. Met Clark Gable en Loretta Young. Mort d'un pourri (Frankrijk 1977, Did. 1, 22.35 uur). Thriller van Georges Lautner met Alain Delon als politicus. Decision at Sundown (USA 1957, Did. 1, 00.35 uur). Randolph Scott in een western van Budd Boetticher. Ad ogni costo (Italië 1966, Did. 2, 20.15 uur). Diamantenroof tij dens het carnaval van Rio. Met Edward G. Robinson en Klaus Kinski. Z (Frankrijk/Algerije 1968, Did. 2, 23.25 uur). Politieke film van Costa-Gavras over militaire coup van 1967 in Griekenland. Met Yves Montand. The Hill (Engeland 1965, Did. 3, 22.30 uur). Sean Connery in En gels strafkamp in Noord-Afrika. Our Hospitality (USA 1923, België 1,16.00 uur). Stomme film met Buster Keaton. ZONDAG Ludwig Thomas Lausbubengeschichten (W.-Duitsland 1964, Did. 1, 14.45 uur). Kwajongensverhalen van de Beierse schrijver Ludwig Thoma. Spartacus (USA 1959, Did. 1,20.45 uur). Historische spectakelfilm van Stanley Kubrick met Kirk Douglas. MAANDAG Tentacles (Italië 1976, Ned. 1, 22.30 uur). Imitatie van 'Jaws', met Henry Fonda en John Huston. Kaliyugayu (Sri Lanka 1982, Did. 1, 23.00 uur). Tweede deel van de Singalese familiekroniek door Lester James Peries. DINSDAG Der grüne Bogenschütze (W.-Duitsland 1961, Did 2, 20.15 uur). Spookachtige Edgar Wallace-verfilming. Met Gert Fröbe. WOENSDAG La drölesse (Frankrijk 1979, Did. 2, 23.00 uur). Film van Jacques Doillon over de relatie tussen elfjarig meisje en geestelijk onvol waardige j ongeman van twintig. L'éclisse (Italië 1962, Did. 3, 22.30 uur). Monica Vitti en Alain De lon in beroemde film van Michelangelo Antonioni. DONDERDAG The big clock (USA 1948, Did. 3, 20.15 uur). Melodrama van John Farrow over keiharde tijdschriftenmagnaat. Met Charles Laughton en Ray Milland. De vriendengroep uit 'St. Elmo's Fire'. - FOTO COLUMBA. Van onze filmredactie ANDREJ Tarkovski (54) ontving voor zijn poëtische, maar moeilijk toegankelijke film 'Nostalghia' in 1984 een gedeelde prijs met André Bresson tijdens het Filmfes tival van Cannes. Zijn heel persoonlijke, subjectieve films zijn de Sovjet-autori teiten bepaald niet welge vallig. Sinds 1966, toen 'An- drej Roebljov' verscheen, heeft deze Russische cineast zich niet meer aan de offi ciële culturele richtlijnen van zijn vaderland gehou den. In 'De Spiegel' onderzocht hij welke persoonlijke en wereldgebeurtenissen hem gemaakt hebben tot wat hij is. In 'Stalker' ('79) betreden een schrijver en een weten schapper een verboden zóne, waarin zich een meteoriet bevindt, die - zo wil de le gende - macht kan geven aan iedereen zonder hoop in het leven. In 'Solaris' uit 1972 werd een man uit de 21ste eeuw in een ruimteschip ge confronteerd met een mate rialisatie van zijn vrouw, die zelfmoord pleegde en met de morele gevolgen van de technologie en wetenschap. De meeste films werden in Rusland weggemoffeld in achterafbioscoopjes en lange tijd voor het westerse pu bliek verborgen gehouden. Met het daar gebruikelijke sociaal-realisme hebben zij dan ook niets van doen. Tar- kovski's stijl is bijzonder, omdat droom, onderbewuste werkelijkheid en werkelijk heidsbeleving, die door de fantasie gekleurd wordt, bij deze cineast allemaal gelijk waardig worden behandeld. Daardoor is het ook moeilijk om ze als kij ker uit elkaar te houden. In 'Nostalghia' is een Rus sische geleerde in Toscane om de middeleeuwse archi tectuur te bestuderen. Hij heeft een moeizame verhou ding met zijn tolk en ont moet zijn Italiaanse alter ego; een wiskunde-profes- sor, die als gek wordt be schouwd, omdat hij denkt dat de wereld binnenkort zal vergaan. Tijdens een pro testdemonstratie steekt deze geleerde zichzelf in brand. Ook in deze picturale film gaat het over de zin van het bestaan; een bijna religieuze thematiek, die tamelijk on- doorgrondelij k wordt ver bonden met het humanisme, christendom, renaissance- cultuur, vraagstukken van wetenschap en kunst en met Tarkovski's eigen ervarin gen en levensproblemen. Het beeld heeft grote zeg gingskracht. Dingen, gebou wen en landschappen wor den langzaam afgetast door de camera. De langdurige vaag-poëtische mono- en dialogen maken de inhoud er overigens niet minder duister op. Hoewel zich af spelend in Italië slaat de titel toch vooral op de Russi sche nostalgie, de verbon denheid van de Russen met hun wortels. 'Nostalghia' van Andrei Tarkovski draait tot en met woensdag 15 januari in Filmhuis Concordia in Bre da, 19.30 en 22 uur. De meest kerstpremières gaan wegens hun succes gewoon door. Grote trekpleister blijft de kostelijke en spannende fantasie, 'Back to the future' van Steven Spieberg en Ro bert Zemeckis. Over een jon gen, die door de tijdmachine auto van een excentrieke uit vinder in de jaren vijftig be landt en daar zijn eigen ouders ontmoet, die nu ook nog maar tieners zijn. De geleerde, die eveneens nog jong is, moet hem terug zien te lanceren naar zijn eigen tijd, de jaren tachtig. In Grand Theater in Breda, Roxy in Bergen op Zoom, City in Roosendaal en De Koning van Engeland in Hulst. 'King Solomon's Mines' is verdwenen uit de grote zaal van Casino en draait nu in Mignon in Breda en ook in De Koning van Engeland in Hust. Een wild spektakel met komi sche achtervolgingen in don ker Afrika. Met Richard Chamberlain als blanke avon turier. 'Kiss of the Spiderwoman' van Hector Babenco blijft in Cinésol 2 in Breda. Een boeiende, veelgelaagde film over de groeiende vriendschap in een Zuidamerikaanse ge vangeniscel tussen een poli tieke activist en een kokette homoseksueel (Raul Julia en William Hurt). Flash-backs en oude filmfragmenten door kruisen de eigenlijke hande ling. 'Brewster's Millions', de ko medie met Richard Pryor, blijft geprolongeerd in Casino 2 in Breda. Pryor speelt een armzalige honkbalspeler, die miljonair wordt door een erfe nis, maar voordat het zover is, er eerst binnen de kortste ke ren dertig miljoen doorheen moet hebben gedraaid. 'The Goonies', een jongens,! vontuur naar een idee Steven Spielberg, gaat verj in Casino 3 in Breda, groep niet bijster sympathie^ jochies beleeft een griezeïj avontuur met dik schokeffecten. 'Weird Science' van Hughes (van The Breakfs: Club) draait nog steeds in nesol 3 in Breda. Een nogal bJ nale klucht over twee pubetf die een droomvrouw uit hu comnputer toveren, welke hej in moet wijden in de liefde. In Theater Achterom Breda draait op donderdag j januari 'Persona' van Ing~ Bergman. Deze zwart-wit: uit 1966 gaat over een roemde actrice, die tijdensi voorstelling van 'Elektra' seling weigert verder te s ken en zich voortaan in zwijgen hult. Zij wordt in afgelegen buitenhuis toe\ trouwd aan de zorg van jonge verpleegster, die j steeds meer over haarzelf g vertellen en zichzelf in de tiënte gaat projecteren. Toti ze merkt, dat de ander h observeert in plaats van dersom. Met indringend close-ups van Bibi Anderssoi en Liv Ullman worden identl teits-, creativiteits- en relatief problemen schitterend belichtl 'Target' is de nieuwe fili van Arthur Penn (van 'Bonnie and Clyde'), met Gi Hackman en Matt Dillon, is te zien in Sinjoor in Antwet] pen. Avro's Televizier gaat vanavond (Nedt I zijn geheel over de slechte voedingsgev Over het algemeen eet onze bevolking I gevolg daarvan is dat talloze mensen zi 1 den. Veertig procent van het aantal 1 voor rekening van onze slechte voedi het onhygiënisch bereiden van het voed jaarlijks honderdduizenden gevallen ging voor. 00.05 Family Plot jaar, w: 'Rosalit: dark', 'I in the bracht. De laatste thriller van Al fred Hitchcock, die de 'mas ter of suspense' in 1976 maakte, is een amusant ver haal over een rijke oude da me, Julia Rainbird. Ze voelt haar einde naderen en krijgt wroeging, dat zij haar zuster veertig jaar geleden heeft gedwongen haar baby te vondeling te leggen. Deze onbekende neef moet haar erfgenaam worden. Omdat Julia geen beroep op de poli- 1 tie wil doen, besluit ze een helderziende in de arm te nemen, madame Blanche. Het dubieuze medium ziet hierin een mooie kans om van haar financiële zorgen af te komen. Samen met haar vriend George gaat Blanche op zoek. 21.15 Vanavoi het twee film 'Ta tin Scori Niro spe taxichav deloze komt. Ti Bickle i raan, di met mei de overl reld do< koopt hi. revolver film; Jo Boyle. [l9.12] School- plein In het jongerenprogramma 'Schoolplein' wordt vandaag een bezoek gebracht aan de Arnhemse Toneelschool, AMSTERDAM (ANP) - Er heeft zich in 1985 geen herstel van* trice en de eisen> waaraan Nederlandse boekenmarkt afgetekend. Uit de cijfers van de Stichting Speurwerk betreffende Boek te Amsterdam blijkt zelfs een lichte daling in de omzet. In de periode van oktober 1984 tot en met september 1985 w< den 30,3 miljoen algemene boeken omgezet met een gezamelij opbrengst van 581 miljoen gulden, tegen 31 miljoen boeken een gezamelijke opbrengst van 599 miljoen gulden in de vei lijkbare periode daarvoor. Dat blijkt uit continu onderzoek. '2010'. Vervolg op de legen darische '2001, A Space Odys sey'. Naar Arthur C. Clarke. Amerikanen en Russen gaan gezamenlijk op zoek naar het in de eerste film bij de planeet Jupiter op drift geraakte ruimteschip. 'Beverly Hills Cop'. De suc cesfilm nu al op video. Edi Murphy als de straatage Axel Foley, die tegen alle gels in een zaak wil in Los Angeles. 'A Passage To India'. Spti takelfilm van David Leanspt lend in het door de Britten gi regeerde India. Door onze rtv-redactie MAINZ - 'Der Alte' (Onze Ouwe) lost vanavond z'n laat ste geval op. Ook al heet de af levering die om 20.15 uur op het tweede Duitse net is te zien 'Zwei Leben', er is geen tweede televisie-leven voor commis saris Erwin Koster weggelegd. Alte-vertolker Siegfried Lo- witz zet er namelijk een defi nitieve punt achter. Precies honderd keer is hij in de huid van 'Der Alte' gekropen en dat vindt hij welletjes. De opvolger van 'Der Alte' als baas van de Mordkommis- sion in München wordt hoofd commissaris Leo Kress, ge speeld door Rolf Schimpf. Door zijn collega's wordt hij, heel voor de handliggend, 'Der Neue' genoemd en dat is dan ook meteen de titel van de vol gende serie, die op 28 februari van start gaat. De vaste partner van Kos ter, Gerd Heymann, gespeeld door Michael Ande, zal ook in de toekomst van de partij blij - ven. Er komt wel een nieuw gezicht bijwant Kress brengt een medewerker mee, met wie Siegfried Lowitz als 'Der Alte'. - FOTO ARCHIEF DE STEM hij volgens het verhaal al vele jaren samenwerkt, inspecteur Henry Johnson. Deze rol wordt gespeeld door de neger acteur - wellicht de eerste in een Duitse detective - Charly M. Huber. In 'Zwei Leben' gaat het om de vermissing van een vrouw die in een woongemeenschap leeft. Koster en Heymann gaan zich met de zaak bezig houden. Dat zal voor de com missaris dramatische gevol gen hebben, want hij wordt door een kogel geraakt. Of hij de aanslag overleeft, is een ge heim dat het ZDF niet van te voren heeft willen onthullen. Veronica opent vanavond liaar tweede serie portretten van bekende popsterren met ten special over het Ameri kaanse fenomeen Bruce Springsteen. Zijn carrière itartte in 1965 op zestienja rige leeftijd en sindsdien is liet met de 'nieuwe Bob Dy lan', zoals hij in 1973 werd langekondigd alleen maar Jergopwaarts gegaan. In 1984 brak hij definitief door met 'Born in the USA'. In ïeze special is hij onder neer te zien tijdens zijn op- ircdcn in het Rotterdamse WIE Sylvester Stallone als 'Rambo' prachtig vond, moet besli Feyenoordstadion vorig nnlr noor 'Pnmmoniln' maf «Ia RnknnlilkniantJn I Van onze filmredactie ook naar 'Commando' met de gebeeldhouwde spierbundel! nold Schwarzenegger (38) in de hoofdrol. De in Amerika leve» Oostenrijker gooit al zijn body-building-kwaliteiten in de tegen een zooitje oud-collega's. kandidaten moeten voldoen om toegelaten te mogen worden. Opnieuw is er in deze aflevering ook de no dige aandacht voor kleding en make-up. Drie leerlingen van de scholengemeenschap Johan de Wit uit Schevenin- ;en, die vanmiddag in 'Schoolplein' te gast zijn, orden door leerlingen van Haagse Modevakschool aangekleed. Over deze laat ste opleiding wordt even eens informatie gegeven. In de 22 ruimtesc buurt va recht, w het ruim dekken, leden is boord bi leerde d die hen i te zijn. D een vree bemanniL Palomim 21.20 Story of Bruce Springsteen De aan schrijver Charles jonge G« nen, die uitgever is een ja vrouw d< bodygua: Niettemi uit voor ook een i atoomsp Banck, Charles I wordt hi, tervolgd. vroegere die nu ee tie bekh geheime Arnold Schwarzenegger als kolonel John Matrix in 'Com mando'. - FOTO TWENTIETH CENTURY FOX Het zijn commando's, net als hij ooit was. Maar nu zit hij lekker in zijn luie stoel bij de haard en leidt een genoeglijk bestaan met zijn dochtertje. Als het kind wordt ontvoerd door het schorem om volstrekt onduidelijke redenen, wordt hij witgloeiend en trekt, grie zelig uitgerust met het soort vechttuig dat Rambo ook mee in de jungle nam, ten strijde. Waar de kolos Rambo ake lig reactionair de vijand be streed, daar probeert Schwar zenegger er een komische boel van te maken. De actiescènes rollen in hoog tempo over el kaar heen met als hoogtepunt een confrontatie in een waren huis waar de spierkolos als een Tarzan aan een touw d« de hal slingert. De regie van Mark L. Lei' is vooral vakkundig in het! tiewerk. Dat Schwarzeneg' niet kan acteren, wisten natuurlijk al sinds 'Conan barbaar' en 'The Terminal Bij deze voormalige Mr. Ui verse gaat het uitsluitend zijn fysieke kwaliteiten, hier - flink in de olie ge» tot barstens toe worden uit) buit. Een oermens, die alt nors kijkt en soms een fla« glimlachje weet te produce; 'Commando' met Art' Schwarzenegger. Casino 1 Breda en Metro 1 in AnW pen. Door Marjan Mes HOE hij put uit dromen en het onderbewuste en gefascineerd werd door Jung en niet door Freud, vertelt de Italiaanse cineast Federico Fellini onder meer in het boekje 'Gesprekken met Fellini'. Het bestaat uit interviews van Giovanni Grazzini, filmcriticus van de Cor- riera della Sera met de maestro. Een nieuwe, verrassende visie op de al bijna klassieke film maker ontbreekt, maar iedere liefhebber van het werk van Fellini zal zeker aan zijn trekken komen. Al was het alleen maar vanwege sommige, korte, rake omschrijvingen waarmee Fellini een bepaalde sfeer weet te treffen, die sterk herinnert aan de sfeer uit zijn films. Karakte ristiek is bijvoorbeeld zijn beschrijving van zijn eerste kennismaking met Anita Ekberg, de verleidelijke ster uit 'La Dolce Vita'. Hij zag haar voor het eerst in een Amerikaans tijd schrift: „Die potente vrouwtjespanter zat schrijlings op een trapleuning en deed alsof ze een meisje was. Mijn God, dacht ik, laat ik die alstublieft nooit ontmoeten!" Hij heeft een hekel aan interviews en houdt alleen van het vertellen van al dan niet ver zonnen verhalen. Grazzini laat hem dan ook steeds zelf aan het woord en vraagt zeider ver der door. Politiek kan hem niet bekoren. Hij wijt het ten dele aan een weigering om te groeien, die wellicht is ontstaan doordat hij tij - dens het fascisme is opgegroeid en zodoende niet geleerd heeft om aan politiek te doen. Belangstelling voor het occulte en astrologie had hij evenwel al vroeg. „Als kind heb ik een tijdlang geluiden als kleuren kunnen waarne men." Van Jung leerde hij zijn fantasie de vrije loop te laten en hij komt tot de conclusie, dat „hetgeen kunstenaars produceren niets anders is dan de activiteit van het dromen van de gehele mensheid als zodanig. Een regisseur heeft als functie met zijn talent de inhoud van het collectieve onbewuste uitwerken en orga niseren door het op een filmscherm tot uit drukking te brengen." Fellini betreurt het, dat de film aan autori teit, prestige en magie heeft ingeboet en het publiek niet langer 'devoot' omhoog kijkt naar het reusachtige scherm. Van de Amerikaanse manier om met 'special effects' een deel van de verloren gegane magie terug te brengen, moet hij weinig hebben. Evenmin heeft hij zelf in Amerika een film willen maken. Toen hij er op reis was, voelde hij slechts heimwee naar Ita lië, hoewel hij het een prachtig, inspirerend land vond. „Mijn werk vereist een absolute beheersing van de taal als weergave van de wereld, van mythen en collectieve fantasieën. In Amerika zouden de ideeën op mij afkomen in een taal die niet de mijne is, via een realiteit waarvan ik de verbergen tekenen niet ken Het; mogen om waarheidsgetrouw van iets te tuigen, is bij mij vrijwel niet aanwezig. Eh nog: ik denk dat ik pas goed kan getuig® ik uit mijn duim mag zuigen." Dat Fellini's filmwereld altijd kunstmJj is, mag wellicht verklaard worden uit hel'j dat de natuur hem koud laat. „Ik zie haar voudig niet, ik beleef haar uitsluitend in herinneringen; de bossen die ik als kind gi heb, de zee, het vallen van de avond." Lit! was hij twintig jaar eerder geboren, zodat een van de eerste pioniers van de film, ifj sfeer van kermisgasten met tenten, had nen zijn. Over zijn liefde voor het circus en vermeende anti-feminisme (Vrouwenst wordt vreemd genoeg niet gerept. 'Gesprekken met Fellini' door Giovi Grazzini. Uitgeverij BZZtöH in Den Bi Prijs 25.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14