Succes-componist
houdt uitverkoop
Sherlock Holmes in witte lab-jas
agenbou'
Sas van
Nieuw Museum in Tilburg
Spuitbusfai
van Mario
ANDREW LLOYD WEBBER VERKOOPT AL ZIJN AANDELEN
Raad voor de Kunst
is het niet eens
met bestuur Globe
Bi
S/1
Z<
Beelden
Keramiek-
emaille
DOCUMENTAIRE OVER SCOTLAND YARD
Leerlingen
Kunstsfeer
DONDERDAG 9 JANUAR11986
LONDEN - Voor iemand zoals Andrew Lloyd
Webber (37), de geniale Engelse componist van
hit-musicals zoals Evita, Cats en Starlight Ex
press, is er werkelijk 'no business like show
business' om fortuin te maken.
it West
ar ballet
Bob Scholte-
ring naar
Harry Slinger
Film Kaos
in Hulst
Expressionisme
IDERDAG 9 JANUAR1198
Door onze correspondent Roger Simons
Zijn firma 'The Really Useful Group' brengt deze
week miljoenen aandelen op de beurs, waarvan de op
brengst 10 miljoen pond sterling zou kunnen bedra
gen. Hun toekomstige waarde wordt geschat op min
stens 35 miljoen pond.
steden tegelijk loopt. Londen,
Los Angeles, Sydney en Boe
dapest zijnerbij.
Lloyd Webbers maatschap
pij verdient ook een mooie
stuiver met videofilms en di
verse mode-artikelen, zoals T-
shirts met het Cats-embleem.
Ook de opbrengst van de
auteursrechten van elke
nieuwe muzikale show die
Andrew Lloyd Webber de ko
mende zeven jaar schrijft,
gaat naar 'The Really Useful
Group'. Voor Andrew en zijn
medewerkers zal deze firma
dus inderdaad wel erg nuttig
zijn.
In levenden lijve valt An
drew Lloyd Webber eerlijk
gezegd een beetje tegen. Hij is
een schriel mannetje dat er
helemaal niet uitziet als een
multimiljonair. Zijn haar
komt in de stijl van de jaren
zestig nog tot over zijn boord.
Hij praat nerveus en slaat ge
regeld een verontschuldigende
toon aan. Zijn bruine hondeo
gen maken hem nog jonger
dan hij in werkelijkheid is.
Geld interesseert hem niet ge
weldig. Zijn kleren zijn zo al
ledaags, dat je hem voor een
bankdirecteur uit een Engels
provincieplaatsje zou kunnen
nemen.
Andrew Lloyd Webber is de
zoon van een gewezen direc
teur van het Londense conser
vatorium. Zijn moeder was
pianolerares. Hij werd door
zijn ouders naar de befaamde
particuliere school van West
minster gestuurd. Daarna ac
cepteerde de universiteit van
Oxford hem om geschiedenis
te studeren. Maar Andrew
Lloyd Webber bleef maar een
trimester aan de hogeschool.
Hij had er Tim Rice ontmoet
en zij besloten samen musicals
te gaan schrijven.
Nauwelijks 17 jaar geleden
betaalde een promotor An-
Lloyd Webber zegt, dat hij
nu veel meer tijd zal hebben
om zorgeloos muziek te schrij
ven. Wat hij gaat doen met het
vele geld, weet Andrew zelf
nog niet. Hij is trouwens al ja
ren schatrijk, met twee kaste
len van huizen (een in de
sjieke Londense wijk Belgra-
via), een limousine met chauf
feur en meer centen dan hij
kan tellen.
'The Really Useful Group'
dankt haar ongewone naam
aan Engelse kinderboekjes
over 'Thomas the Tank Engi
ne' (Thomas de tenderlocomo
tief). In een van die verhalen
gaat het over 'The Really Use
ful Engine That Could' (De
echt bruikbare locomotief die
kon). Lloyd Webber zegt dat
hij daar als kind dol op was.
'The Really Useful Group'
houdt zich hoofdzakelijk bezig
met de auteursrechten van
musicals en andere theater
stukken. De maatschappij is
ook eigenares van het Palace
Theatre in Londens West End.
Tim Rice
Andrew Lloyd Webber bezit
70 procent van de aandelen.
Lord Gowrie, een gewezen
conservatieve minister van
kunstzaken, is president van
'The Really Useful Group'. Al
gemeen directeur Brian Brolly
wordt ondermeer bijgestaan
door Tim Rice, die vroeger de
teksten schreef waarvoor
Lloyd Webber de muziek com
poneerde. Deze laatste heeft al
zes grote musicals op zijn
naam staan.
In 1981 bedroeg de winst die
door 'The Really Useful
Group' werd gemaakt nauwe
lijks 24.000 pond. Voor dit jaar
wordt evenwel een profijt van
4,2 miljoen pond voorspeld. In
dit bedrag is begrepen de op
brengst van de musical 'Cats',
die momenteel in tien grote
drew Lloyd Webber en Tim
Rice elk 100 pond de week (te
genwoordig is dat 500 pond)
voor de auteursrechten op om
het even welk muziekstuk dat
zij misschien zouden voort
brengen. Zegt Andrew: „Wij
hoefden helemaal niets te
schrijven. Wij hadden naar
Zuid-Frankrijk kunnen gaan
om daar op het strand te lig
gen."
Maar zijn schreven 'Jesus
Christ Superstar' in minder
dan 9 maanden. Daarna was
het de beurt aan 'Evita'. An
drew Lloyd Webbers meest
geliefde musical is evenwel de
Amerikaanse show 'South Pa
cific'. Hij hoopt kennelijk nog
ooit een voortreffelijke melo
die te componeren die bij
iedereen in het geheugen blijft
hangen. De meeste van zijn
composities zijn immers seen
echte meezingertjes.
Andrew Lloyd Webber (rechts) en Tim Rice met een Amerikaanse Tony-award voor de mu
sical'Evita'. - foto archief de stem
WEST-ZEEUWSCH-
„ANDEREN gaat zater-
11 januari weer op stap.
e keer gaat de busreis
'r Oostende waar de lief-
tjers een voorstelling
nen volgen van het we
lbekende ballet het Zwa-
meer op muziek van Pe-
Ojaikovsky. Uitvoerders
,et Kursaal van Oostende
de medewerkers van het
jet Classique de Paris. Er
rfin nog plaatsen beschik
bar Info en reservering via
jen Hoekzak (01170-3377).
DEN HAAG (ANP) - De Raad voor de Kunst in Den
Haag vindt dat de artistieke lijn van het Zuidelijk
Toneel Globe van de afgelopen jaren moet wordenr\an met 't
voortgezet. Daarvoor is binnen het gezelschap na™*-^
een reeks moeilijke jaren een goede voedingsbodem jiandl© In AX6I
geschapen en bovendien is daarvoor voldoende
kwaliteit binnen de artistieke leiding aanwezig.
Dit zegt de raad in een ad
vies aan minister Brinkman
van Cultuur. Opmerkelijk is
dat de raad daarbij de nadruk
legt op twee leden van de vier-
hoofdige artistieke leiding:
vooral de Belg Sam Bogaerts
en naast hem Kees Hulst. Over
de andere twee - artistiek di
recteur Paul de Bruyne en
Theu Boermans - wordt in het
gehele advies met geen woord
gerept.
De Raad voor de Kunst is
van oordeel dat het beleids
plan van Bogaerts en Hulst
eerst op zijn mogelijkheden
onderzocht moet worden alvo
rens er verdere definitieve
stappen worden ondernomen.
Daarmee plaats de raad zich
in feite tegenover het bestuur
van het gezelschap dat de con
tracten met de vier artistieke
leiders na het lopende seizoen
niet wil verlengen en daarvoor
in de plaats Ronald Klamer
voor twee jaar als artistiek di
recteur wil aanstellen met in
gang van het seizoen 1986/1987.
Volgens de raad bestaat er
tegen de plannen van bestuur
en zakelijke leiding van Globe
om opnieuw de artistieke lei
ding te wijzigen aanzienlijke
weerstand binnen het gezel
schap. Ook de ondernemings
raad heeft zich er tegen uitge
sproken.
Tussen Sam Bogaerts en
Kees Hulst ontstond de afgelo
pen maanden 'een goede
menwerking' die resulteerde,
in een beleidsplan dat volgens
informatie van de raad doot
alle artistieke medewerkers
van Globe wordt gedragen
Dit plan biedt naar het oordeel
van de raad voldoende aan
knopingspunten voor verdere
kwaliteitsverbetering en voor
verbreding van het publiek,
staat in het advies.
PE TONEELGROEP DODD
meelt woensdag 15 januari
voor de kinderen van 4 tot
^frriet 8 jaar het stuk 'Dag
:t 't handje' in de Halle in
el. Een meisje van 11 jaar
,dt het heerlijk te dagdro-
Zij zit vol fantasie en
maakt in gedachten de
meest zalige reizen vol rare
en leuke gebeurtenissen en
Kordevol spanning. Ook nu
at ze op stap en neemt als
;enaardige reisgenoten
twee eigen handen
Alleen zijn die tot men-
lijke lengte gegroeid. Met
[n drieën laten ze de jeugd
ieten van spel en zang.
Wat keuze en vormgeving
van het repertoire betreft
heeft Globe zich in de regio
geprofileerd als een excen
triek gezelschap dat een be
langrijke bijdrage leverde aan
de vernieuwing van het reper
toiretoneel in Nederland, zt
staat in het advies van de raai
aan de bewindsman.
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Veronica
heeft een uitstekende BBC-re-
portage gekocht over het labo
ratorium van de legendarische
Britse politiedienst Scotland
Yard. De uitzending is mor
genavond op Nederland 2 om
20.50 uur. Vraag na het zien
van dit verslag is natuurlijk,
waarom kan Veronica zo'n on
derwerp niet zelf maken, in
eigen huis? Ook Nederland
heeft uitmuntende politielabs
waar sterke staaltjes van te
verhalen zijn. Toch niet ge
treurd, want zo'n zelfgebak
ken reportage kan toch niet
tippen aan de Britse kwaliteit.
'Shreds of Evidence' gaat
om de stille getuigen van een
misdaad: glasscherven, draad
jes kleding met bloed of sper
ma, verfafdrukken, drugs en
zovoort. Sherlock Holmes
draagt hier geen geruite pet en
knik-pijp, maar een witte
doktersjas en een elektronen
microscoop.
Het lab van Scotland Yard
heeft 200 medewerkers en
krijgt 30.000 klussen per jaar
te behandelen. Slechts 3 pro
cent van alle misdaden in
Londen kan aldus worden uit
gezocht, zo onderbezet is daar
het lab.
De opsporingstechnieken
van de moderne wetenschap
zijn verbluffend. Een miljoen
ste gram van een drug kan
aangetoond worden. Dat is te
vergelijken met het zien van
een muis op de maan.
De dokumentaire begint
met enkele gevallen die type
rend zijn. Zo is een politie-
Engelse politiemensen bezig met hun wetenschappelijke
speurwerk. - foto veronica
agente doodgeschoten, zeer
vermoedelijk vanuit de Libi
sche ambassade. Maar bewijs
dat maar eens! Het lukt Scot
land Yard. Minitieuze kruit
sporen worden van een gor
dijn geplukt en geplette kogels
worden vergeleken. Het be
wijs is rond. Dat Gaddafi zich
daar niets van aantrekt, is
vers twee.
Een andere prestatie is de
opsporing van een 14-voudige
verkrachter. Metingen van
bloed, kleding en sperma wij
zen uiteindelijk naar een da
der. Een automobilist rijdt
iemand dood en gaat er van
door. Uit uiterst kleine restjes
verf op een lantaarnpaal die
hij bij de vlucht geschampt
heeft, wordt niet alleen de
kleur, maar ook het merk van
de auto gededuceerd en later
zelfs het type en bouwjaar.
Een linke jongen vervalst een
cheque. Van 60 pond maakt hij
behendig 60.000 pond en de
vervalsing is niet te zien, be
halve als er ultraviolet licht op
gericht wordt.
Zo te zien heeft de misdadi
ger geen schijn van kans tegen
de technologie. Het probleem
is alleen dat dit fraaie theorie
AMSTERDAM (ANP) - De
gouden Bob Scholte-ring, die
tweejaarlijks wordt toegekend
aan wat wordt genoemd een
exponent van het Nederlands
talig lied, gaat dit jaar naar
Harry Slinger, leadzanger van
de groep Drukwerk. Het Fono
grafisch museum in Utrecht,
waar de onderscheiding op 16
januari wordt uitgereikt,
deelde dit gisteren mee.
De gouden zegelring is na
gelaten door de in 1983 overle
den Nederlandse zanger Bob
Scholte. De ring kreeg de be
stemming van wisseltrofee.
Het kleinood werd begin 1984
voor het eerst toegekend aan
Benny Neyman. De jury was
unaniem over de keuze van
Slinger als nieuwe bewaarder
van de trofee.
Aanvang 15.00 uur. Kaarten
en reserveringen via de
Halle (01155-2140).
E
Vanavond draait de cinofie-
,club Ciné 83 in het Hul-
:r Cinecentrum De Koning
van Engeland de film 'Kaos.'
Een Italiaanse produktie
van de gebroeders Taviani.
Bijf verhalen van Piran-
illo worden meesterlijk ge
in een beeldrijke magi-
ale filmtaal. Op de ach-
■grond steeds de geest en
het natuurlandschap van Si
re. De verhalen: De an-
ire zoon; Maanziek; De
uik; Requiem en Epiloog
over noodlot en dood,
lanzin en verzet. Aanvang
uur.
DE B|
dicht
vertel
Terne
ter ov
het
Bresk
welke I'
zinger
naar
Tot nl
meesa
burg,
echte!
sen v|
eens
kome
Sin
kenoc
para-
wone
van c
tensci
hem
lingel
lang i
In]
kel-
meevl
schril]
del ij J
voorzj
met
Sincül
redaJ
hij J
rubrl
ging'l
overa
esote
tivitJ
daarl
Vij
door|
een
mend
liter]
!T CARNAVAL komst steeds dicl
aamse leutedorp bij uitstek Sas vfl
het cultureel centrum De Speye 1
buwersbal gehouden. Zeven leden I
arnavakverenigingen hebben de or
ing overgenomen van de 'Betekoppi
ng is het de bedoeling een groot
ror alle carnavalsvierders uit Sas I
egint om 19.30 uur.
Harry SLinger, leadzaniji
van de groep Drukwetl
FOTO ARCHIEF DE ST1
IMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIWIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIllllllllllllllJ
Dick Fluitsma, beelden en
tekeningen. Galerie Geer
Pouls. Dieststraat 3-3a, Bre
da. Open: woensdag tot en
met zondag 14.00-17.00 uur.
Tot en met 2 februari.
Dick Fluitsma heeft een
zeer persoonlijke tekenstijl
ontwikkeld, die al eerder op
deze plaats onder de aan
dacht is gebracht. Hij kijkt
met een soort meewarige iro
nie naar mensen en naar het
geen die met elkaar doen. De
weerslag ervan wordt tot uit
drukking gebracht in een
markant handschrift van
langgerekte figuren met een
uitgesproken mimiek. Uit
deze tekenbewegingen zijn
houten beelden gegroeid, die
het wat anecdotische van de
tekeningen overstijgen en
uitgegroeid zijn tot een
nieuwe monumentaliteit. Het
zijn typische Fluitsma-beel-
den geworden. Grote beelden
van ongeveer twee-en-een-
halve meter hoog.
De boomstammen die hij
ervoor gebruikt, bepalen
voor een deel, met hun eigen
natuurlijke vormen, de fi
guur. Vrouwen, Het behaag
lijke, behagende, aantrek
kende en afstotende, kortom
het spel, dat een vrouwenlijf
in de ruimte kan spelen,
wordt tot uitdrukking ge
bracht; op een bijna humo
ristische manier. De overac-
centueringen die Dick aan
brengt zijn nooit goedkoop,
maar zijn rondom in een
fraaie harmonie geordend.
Het grote beeld van een ne
gerin bijvoorbeeld getuigt in
al haar 'vertekeningen' van
een prachtige symbolische
eenheid.
Bovendien heeft hij een
tweetal beelden gemaakt, die
in hun 'primitieve' vormge
ving dicht staan bij de vroege
middeleeuwen; op het eerste
gezicht heel ingetogen, maar
met accenten die je toch weer
laten lachen. Tenslotte staat
er ook een beeld dat heel in
ventief met een snelle col
lage-techniek uit zijn car
toonachtige tekeningen lijkt
te zijn geboren. Het hele en
semble beelden met tekenin
gen is verrassend en verfris
send. Een expositie om te be
zoeken. De beelden zijn te
koop. Ze verdienen een mooie
plaats.
Marie Verdijk, keramiek
en Lia van den Boom, email.
Etcetera, Markiezenhof, Ber
gen op Zoom. Open: dage
lijks, behalve maandags, van
13.30-17.00 uur. Tot 20 janua
ri.
De keramiek van Marie
Verdijk is voor een belang
rijk deel monumentaal ge
bracht. De gestyleerde vazen
worden in groepen als madu-
rodamachtige monumenten,
bijeen gebracht. De glazuur
in effen kleurvlakken onder
steunen dat geometrische
spel. Goed gedaan; vakwerk,
maar objectief koel. Een ty
pische, wat romantische uit
schieter is dan een in blad
motief openbloeiende blauwe
vaas. Ook vazen, die op wie
kende vogels blijken geïnspi
reerd, verliezen hun steriele
koelheid. De laatste tijd
werkt ze daarbij met plastic
platen. Het decoratieve ele
ment wordt dan wel erg
overheersend. Verder staan
er twee wit keramische bus
tes, die een fijnzinnige medi
tatieve sfeer ademen en laten
zien dat Mariek Verdijk haar
vak verstaat. Overheersend
op deze expositie zijn haar
vaas-ensembles, gebouwd
met een rationele esthetiek.
Het emaillewerk van Lia
van den Boom bestaat vooral
uit schilderijljes, waarvan je
je af kunt vragen of ze dit ty
pische materiaal geen geweld
aandoen. Ze maakt wat
pastelachtige (gespatte) pa
neeltjes, die bijeengevoegd
een tekenend lijnenspel (via
de naden) geven. Het is goed
traditionele kaders te door
breken, maar dan moet je die
niet inruilen voor andere wat
oneigenlijke. Het 'reliek-
kislje' bijvoorbeeld is heel
mooi traditioneel gemaakt.
De emaille erop - in tegen
stelling met het cloisonné-
werk zoals gebruikelijk - is
dan wèl verrassend. Dan 'ge
beurt' er méér dan op de
schilderijtjes.
Jose Heirbaut. Galerie
Esprit, Clinge. Open: dage
lijks (ook zaterdags en zon
dags) van 13.30-18.00 uur.
Dinsdag gesloten. Tot 15 ja
nuari.
De jonge galerie Esprit
heeft voor haar tot nu toe ge
houden tentoonstellingen al
meermalen geput uit het
leerlingenbestand van de
schilderklas der academie
voor beeldende kunsten te
St.-Niklaas. Tegen een der
gelijk beleid is niets in te
brengen mits het ons in aan
raking brengt met interes
sante persoonlijkheden met
een eigen uitdrukkingswijze.
Dit was hier echter nog niet
het geval: alle van academie
afkomstige leerlingen schil
derden op dezelfde nieuw-
realistische manier in pastel
tinten, onder invloed waar
schijnlijk van een leraar die
Op 17 maart op ent minis
ter Brinkman in Tilburg de
nieuwe behuizing voor het
Nederlands Textielmuseum.
Een voormalige textielfa
briek aan de Goirkestraat is
daarvoor prachtig aange
past en verbouwd. Als cen
trum voor textiele kunst in
Nederland breidt het mu
seum niet alleen de collec
tie moderne textielkunst
uit, maar biedt beeldende
kunstenaars ook gelegen
heid gebruik te maken van
de produktiefaciliteiten.
Jeroen Vinken is de eer
ste Nederlandse kunstenaar
die deze mogelijkheid heeft
benut. Het museum heeft
hem daartoe uitgenodigd in
verband met zijn expositie
in het najaar in dit mu
seum. Hij ontwierp een
drieluik, waarvan de pro-
duktie-afdeling van het
museum nu het midden
kleed heeft voltooid (zie fo
to). Het is vervaardigd in
tuftechniek in diverse
blauwe, bruine en groene
wolmaterialen. Het kleed,
met de titel 'Onvoorziene
liederen', is 3.40x2.15 meter
groot. Vinken neemt eerder
al deel aan de openingsten
toonstelling, die van 18
maart tot en met 15 juni
vijftien beeldende kunste
naars, die werken met tex
tiele materialen, brengt on
der de titel 'Standpunten'.
hun werk zijn eigen stempel
opdrukt.
Jose Heirbaut, ook zij is
van de academie van St.-
Niklaas afkomstig, maakt op
die regel geen uitzondering.
Afgezien van enkele ont
snappingspogingen bij haar
eveneens figuren met als uit
plaatijzer gestanste schadu
wen op het gezicht en in de
plooienval van hun kledij en
dezelfde verfijnde
zuurtjeskleuren. De schilde
rijen wekken ondanks een
redelijke beheersing van de
techniek associaties op met
modetekeningen in dmestijd-
schriften in plaats van een
persoonlijke visie te zien te
geven. Een verademing tus
sen al deze kille pracht op
eens een meer normaal ge
schilderd doek te ontdekken
dat een vrouwtje met een
hoedje op van op de rug ge
zien weergeeft. Daar springt
plotseling een vonk van ont
roering over. Als Heirbaut op
de weg, die dit eigen schilde
rij haar wijst, zou doorgaan,
zou haar werk het leven kun
nen krijgen dat het nu ont
beert.
Kunstfeest 85. Galerie Van
Geyt, Steenstraat 20, Hulst.
Open: werkdagen 9.00-12.00
en 14.00-18.00 uur, zaterdag
tot 17.00 uur, zondag van
14.00-18.00 uur. Dinsdag ge
sloten. Tot 15 januari.
Boekhandel/Galerie Van
Geyt te Hulst richt ter tradi
tiegetrouw ook ditmaal weer
in de tijd rond de jaarwisse
ling een kunstfeest aan. De
bijbehorende catalogus ver
meldt meer dan driehonderd
nummers, zodat in de ter be
schikking staande ruimte
dan ook nauwelijks een
plaats aan de wand of in de
ruimte onbezet bleef.
Nieuw is dit jaar een ver
trek dat tot Van Geyts Kera
miek Boetiek werd ingericht
en waarin de liefhebber van
volkskunst zijn hart op kan
halen aan kunstnijverheids-
produkten uit Hongarije,
Portugal, Polen en Maleisië.
Daarnaast zijn er natuurlijk
zoals gewoonlijk schilderijen,
tekeningen, etsen, litho's enz.
van bekende en minder be
kende Nederlandse en met
name ook Hongaarse kunste
naars.
Enkele hoogtepunten uit
deze over het algemeen zich
op goed niveau bewegende
expositie: de inzending van
Hermanus Berserik en daar
uit vooral dan zijn Stoel in de
Maan, de miniatuur-olie
verfschilderij ij es met vaak
kermistaferelen en strand-
scènes van Kees Andrea, die
Spaanse en Italiaanse land
schappen op een hoogst per
soonlijke manier in beeld
brengen en niet te vergeten
zijn 'Vogel', twee voor deze
hoogst belangwekkende
schilderspersoonlij kheid
kenmerkende schilderijen
van de Parijse Nederlander
Wim Oepts, mooi grafisch
werk van Laetitia de Haas,
sfeervolle schilderijen van J.
Rijlaarsdam, sierlijke brons-
jes van Teun Roosenburg,
een fraai klein doek voorstel
lende een vaas met witte roos
van, Kees Verwey. Zo zou
men nog een tijdje door kun
nen gaan. Het beste is echter
zelf te gaan kijken op deze
veelomvattende expo-
rijke,
si tie.
Hans Mutsers, gemengde
technieken, Galerie Wing,
Fabrieksstraat 8, Tilburg,
open vrij. t/m zo. van 14-11
uur, tot en met 25 januari.
Verstopt in een steegje, dat
uitkomt op het smalle Fa-
brieksstraatje, staat een bui
tengewoon aardige, geres
taureerde, kleine fabriekshal
uit het prille begin van deze
eeuw. Achter het wat afme
tingen betreft uiterst be^
scheiden front, nu wel erg|
wit afstekend tegen de rest
van de omgeving, is een
geoutilleerde galerie en kun
stenaarsatelier onderge]
bracht.
Eigenaresse Josina-Mari3|
van Hees, zelf beeldend kun
stenares, heeft de zaken rigo-
reus aangepakt; van de ijzig]
vrieskou buiten is in
hoge grote ruimte niets til
merken. Alles werd grondi]
geïsoleerd. Zelfs de voor
soort fabriekjes zo typerend]
beglazing werd dubhelwan-
dig.
De Bredanaar Hans Mut
sers, van wie er zowel groot
formaat schilderijen al-I
kleine tekeningen en goua
ches hangen, is zonder enig'
twijfel een expressionist.
blikvanger (een bij drie mi
ter ongeveer) zijn met zee]
forse kwast opgezet en
schilderd in hevig contrast
rende kleuren. Er is, zij h]
met moeite, nog enige figu»;
tie aan te duiden. Helema-
duidelijk is de functie hie'j
van niet, vooral omdat ze, hi
gaat om mensenfiguren,
het ene schilderij wel, en d
het andere niet belangrt]
lijken te zijn. Het spel m'
vlakken, lijnen en verf zot(
voor een levendig, ritmii
geheel, waarbij de spannii
ontstaan door het contrast
de vormgeving en kleur,
boventoon voeren.
L-
Perneuzen - Seience-fic-
ion, strips en fantasie
«jn de belangrijkste in-
piratiebronnen van de
4-jarige Mario Baert uit
Perneuzen. Hij ziet zijn
nirbrush'-schilderijen
teer als illustraties dan
ils kunst. Galerie Trou-
ftiHe in de Axelsestraat
104 te Terneuzen laat
leze maand werk van
iem zien.
Het schilderwerk van Ma-
po Baert laat invloeden zien
ran Amerikaanse illustrato
ren uit het begin van deze
puw en van Engelse fanta-
sy-tekenaars als Maxfield tri
varrish en Roger Dean. Hij
paart modernistische toe
komstfantasieën aan mid- tel
leleeuwse, vaak prehistori- lij|
che elementen.
'ZENDIJKE Hij was van
Hf markten thuis. IJzen-
•Jke kent hem als foto
raaf, wagenmaker, uitvin-
ffr, meteropnemer, bieten-
eger en wat dies meer zij.
sobere jeugdjaren
hij ook nog koeiwachter
timmermansleerling.
2i->n bart ging mis-
n no8 het meest uit
het kunstzinnig am-
acht van landschapsschil-
k.
Eï
De werkplaats van Charel
■(arm groeide al spoedig uit
0611 trefpunt voor dorps-
[fnotfn die te pas en te on-
I? binnenvielen om het
'ïaatselijk nieuws uit te
pVisselen. Net toen hij in de ni
""""""iiiiiiiiiuiinnHniiHmHiiiiimmiiHim
sc
dc
ri
Tfl
le
n*|