IJzendijkse koster heeft alweer 32.000brillen \OUW- EN ENERGIEKOSTEN STUK LAGER Veewagen uit Hulst met koeien kantelt Opfriscursus automobilisten blijkt een 4 gat in de markt' :r v-c 'Ml ieuwe veilingcomplex Ier onder kostenraming HET WEER Machinist verliest ringvinger AUTOGLASSERVICE fEL 076 -22 55 77w"S£i T27 NA VOLTOOIING VANBRIENENOORDBRUG In Rotterdam dreigt nieuw knelpunt in route Brabant/Zeeland-Randstad V OOSTBURG - De kans is redelijk groot dat binnen niet al te lange tijd bij Zuidzande een ondergrondse woning staat. iü Ifr" I V' 1 üversdijk: meer landacht voor fcinne w nvaart In EG-beleid VOOR BEVOLKING IN GHANA DONDERDAG 9 JANUAR11986 Winterse sfeer Weer in Europa BOERSMA VOORZITTER Overleg over beleidsplan Westerschelde 't)AG-,MACHT.- Il\[ WEEKEND- /sERl'ICt P* Alle autoruiten Glas In rubber op maat Gelaagd en gehard o Perspex en texan Auto-alarm Aluminium schuiframen Zonnedaken VANZEELAND IGINA ZEELAND 1 I Van een onzer verslaggevers xERDAM - Als in 1992 de [evorming bij de Van Brie- inoordbrug is opgelost, Ligt alweer een nieuw, even listig knelpunt in Rotterdam ontstaan: de noordelijke hdweg. Die kan al het door- Lnde verkeer BrabantZee- td-Randstad onmogelijk werken. De Rotterdamse wethouder li, ruimtelijke ordening, drs. 1 Laan, deed gisteren een hngend beroep op minister hit-Kroes (Verkeer en Wa- ■staat) om tijdig voor een nieuwe weg te zorgen. Er moet een betere verbinding komen tussen de weg Breda - Rotter dam (A-16) en de rijksweg Rotterdam - Den Haag (A-13). De minister, die gisteren het startsein gaf voor de bouw van de tweede Van Brienenoord- brug, vertelde dat inmiddels een studie is begonnen naar de mogelijke tracés van het door trekken van de A-16. Volgens haar moet ook snel een begin worden gemaakt met de aan leg van de nieuwe rijksweg Rotterdam - Den Haag. Nu moet al het noord-zuid ver keer van de A-13 gebruik ma ken. De nieuwe weg, een voortzetting van de Zoomweg in Brabant wordt door Mid- den-Delftland aangelegd. Minister Smit-Kroes wees er gisteren ook op dat de Be nelux-tunnel (ten westen van Rotterdam) in toenemende mate een knelpunt in de Rot terdamse ruit wordt. Er komt een tweede Benelux-tunnel (bij de bestaande) of er wordt westelijk van de Benelux-tun nel een tweede oeververbin ding gebouwd. De minister zal hierover de Raad van de Wa terstaat binnenkort advies vragen. Rotterdam deed gisteren ook een dringend beroep op de minister om de aan- en af- voerroute naar het westelijk havengebied, waar ook veel verkeer uit West-Brabant en Zeeland op zit, te verbeteren. lan voor ondergrondse oiling bij Zuidzande V \A1LU ffm Van een onzer verslaggevers Eind vorig jaar heeft de zeeman A. van de Berg de gemeente Oostburg benaderd of hij zo'n woning bij de Terhofstededijk tussen Zuidzande en Sluis mag laten bouwen. Dit deelde gisteren wethouder A. de Feijter mee tijdens de bijeenkomst van de raadscommissie voor Planologie. Opengewerkte maquette. De indeling onder de terp. - foto's wimkooyman De commissieleden toonden zich enthousiast over het voornemen van Van de Berg. De exacte plannen zijn nog niet binnen bij de gemeente, wel kon de voorzitter een ma- quette van een ondergrondse Ontwerp woning, officieel een terpwo ning, laten zien. De maquette wijkt op kleine onderdelen af van het plan van Van de Berg. De leden van de commissie ho- SKfclSii, V; ■- -4 *y, WX k j V V t - n, m «JULi 1 Maquette van de terpwoning artikelen in deze advertentie alle AH winkels kopen, behalve en waar kleine cijfertjes by artikelen kunt u alleen kopen in 'ls waar één van die cijfers op de Reclameprijzen geleien van 9 t/m zaterdag 11 januari a.s.j ang de voorraad strekt. Van onze parlementaire redactie [EN HAAG - Minister Smit- poes (Verkeer en Waterstaat) •oet als voorzitter van de •iropese verkeersministers ■et alleen de zeescheepvaart, par vooral ook de binnen vaart haar aandacht geven. Daarbij dienen vooral knel punten als de overcapaciteit, grensfaciliteiten en een inter nationale sloopregeling te worden aangepakt. Dit is de teneur van schrif telijke vragen van de CDA- Kamerleden Eversdijk en Hennekam aan de bewinds vrouwe. Volgens de beide Ka merleden heeft Smit-Kroes in scheepvaartkringen laten blij ken hard te willen werken aan opheffing van de oneerlijke concurrentie door de Oost bloklanden op het gebied van de zeescheepvaart, maar heeft zij ten gunste van de binnen vaart nog geen maatregelen aangekondigd. DES - Directeur P.G. Ver- laire van de Centrale Veiling 'and (CVZ), heeft in zijn uwjaarstoespraak bekend aakt dat het bestuur van "jeuwe veilingcomplex in Pelle ruim onder de oor- ii!?L®e kostenraming ®e bouw is gebleven. In de Wn.ken van '85 z'Jn alle or a eumgen gehouden Sj bo«w van het nieuwe ihngcomplex. Het bestuur lg voor 30 miljoen verplich- ?<>n aan. Op zeer korte termijn wordt nu met de bouw begonnen. Volgens de planning moet voor het komende najaar het koelhuis klaar zijn en zomer 1987 het gehele complex. Op 31 december zijn de oude veiling verenigingen van Goes, Ka- pelle, Krabbedijke en Terneu- zen ontbondén. „Het bestuur", zo liet de heer Vermaire we ten, „gaat nu ook de plannen voor een handelscentrum op het terrein van de nieuwe vei ling verder uitwerken Van een onzer verslaggeefsters OUDENBOSCH - Op de rijks weg 17 onder Oud Gastel is gisteren een vrachtauto met daarin vijf koeien gekanteld. De wagen van het bedrijf Van der Veeke uit Hulst vervoerde vijf koeien, die niet, zoals ge bruikelijk, daar schotten wa ren gescheiden. De koeien stonden alleen met een touw vast. Daardoor konden ze vrij bewegen in de veewagen en aan eén kant in de wagen gaan staan. De wagen kon na het onge luk weer recht worden gezet en noch chauffeur, noch koeien hadden verwondingen. Jac van Voorenberghe met zijn brillen - fotoarchief de stem pen dat de bouwtekeningen spoedig in Oostburg aanko men zodat men zich een oor deel over de woning kan vor men. Het ontwerp is van de Eind- hovense architect A. van Em- pel. Deze woont sinds kort ook in een terpwoning. Volgens hem liggen de bouwkosten van zo'n huis 25 procent beneden de kosten van de bouw van een 'normale' woning, omdat de buitenmuren niet afge werkt moeten worden en het dak uit een simpele betonlaag bestaat. „We hoeven geen ver fraaiing aan te brengen", zei hij. De Zuidzandse woning zal volgens hem een woonkamer, drie slaapkamers, keuken; hal, werkkamer en een hobby ruimte krijgen. „Op de stookkosten kunnen de bewoners 60 tot 70 procent besparen vergeleken met een zelfde type huis zonder be schermende grondlaag", zegt de architect. Hij is momenteel in onderhandeling met ver- schilende gemeenten om meerdere terphuizen te bou wen, onder andere 'twee onder één grondlaag-woningen'. Bunkers „Het idee voor zulke wonin gen is natuurlijk niet nieuw. In Amerika en Zweden staan talloze ondergrondse huizen en veel volken hebben altijd hun hutten onder de grond ge bouwd". Tijdens de commis sievergadering kwamen ook voorbeelden ter tafel. Een van de leden wist te melden dat bunkers ook worden bedekt met aarde en de wethouder vertelde dat vroeger elke boerderij een ondergrondse aardappelkelder had. Planologisch zag De Feijter voorlopig geen bezwaren. „Ik vind dat de gemeente er ge woon voor moet zorgen dat we zo'n woning binnen onze gren zen krijgen", zei hij. Wel pleitte hij ervoor om het terp huis tegen een dijk aan te bou wen. Wanneer met de bouw wordt begonnen wist de wet houder nog niet. Van onze correspondent IJZENDIJKE - Jacques van Voorenberghe heeft inmiddels alweer 32.000 brillen ingezameld voor de bevolking in Ghana. In september 1983 zijn er vele duizenden brillen naar dit land gezonden, waar pater J. Cramers al jarenlang veel werk heeft verricht. Dit jaar hoopt de Neder landse pater al de hon derdduizendste Ghanees aan een bril te helpen. Dit schrijft hij in een brief aan de IJzendijkse koster. Het was weer het eerste contact tussen de IJzendij- kenaar en pater Cramers, omdat de brieven niet door de grens kwamen. Enige tijd geleden schonk Van Voorenberghe de plaatse lijke bevolking duizend wenskaarten met als mot to: iedere brillengift brengt Ghana beter in zicht. De brillen worden al sinds januari 1963 door de IJzendijkenaar ingeza meld. De brillen komen nu nog iedere week binnen, een unieke prestatie. „Het vergt veel geduld om te wachten tot de juiste man of vrouw voor de juiste bril komt opdagen," zo schrijft Pater J. Cra mers in zijn brief. „We ge bruiken ook veel tijd om de moeilijke glazen te vin den." Cramers heeft tij dens zijn jarenlang ver blijf in Ghana zeker niet stilgezeten. Naast oplei ding van de plaatselijke bevolking heeft hij ook al in tal van andere plaatsen 'oogklinieken.' Ook in Yendi (700 kilometer van de plaats Keta waar Cra mers zit) is een 'bedrijf' van Cramers gesticht. „Daar is de beste man van ons en een hulpkracht begonnen om de mensen aan een goede bril te hel pen," zo vertelt hij verder. „Zij proberen nu sinds een jaar lokale krachten voor dit werk op te leiden." Sinds kort is er weer een nieuw filiaal geopend. Deze maal in Nsawan, der tig kilometer van Accra en gemakkelijk bereikbaar. In Dzeinkoge, waar Cra mers werkt, zijn inmiddels al een 76.000 bezoekers ge weest. In Nsawan werken inmiddels zelfs al zes man en dat wordt wellicht bin nenkort nog meer. Voor Cramers betekent dit echter nog geen rust. Om de ontwikkelingen te kunnen blijven volgen, hebben ze een generator moeten kopen, terwijl er ook nieuwe instrumenten zijn gekomen. In totaal een aanschaf van 32.500,—. In de plaats waar Cramers werkt, komen er nu ook veel inwoners van Togo en Benin, waar de brillen net zo duur zijn als in ons land. „Hier verdienen de mensen maar een gulden per dag," aldus Cramers in de brief. „De mensen zijn hier ont zettend arm en het ziet er niet naar uit, dat het beter zal worden." Het brillenwerk is dan voor de mensen aldaar nog voor lange tijd van on schatbare waarde. „Alle twintig werkers maar ook de vele duizenden die jullie tot nu toe hebben geholpen, willen u langs deze weg van harte danken," laat Cramers via deze weg aan onze lezers weten. Ook Jacques van Voorenberghe zal met de actie doorgaan; brillen zijn nog steeds van harte welkom op zijn adres Oranjestraat 44 te IJzen- dijke. Van onze correspondent SCHOONDIJKE - Wie aan het verkeer deelneemt wordt geconfronteerd met borden, voorrangssituaties, maar ook twijfelgevallen. Wie zijn rij bewijs heeft, moet de ver keersregels kennen. Toch blijkt het in de praktijk an ders te liggen. De opfriscur sussen voor automobilisten worden uit de grond gestampt. Een gat in de markt. „Ze zouden het verplicht moeten stellen," aldus de heer Overdulve, deelnemer aan een dergelijke cursus in Schoon- dijke, opgezet door een plaat selijke rijschoolhouder. In vijf lessen wordt de cur sisten de verkeersregels weer bijgebracht. Geen slechte zaak, want uit onderzoek is gebleken dat veel automobilis ten de verkeersregels/borden niet meer goed of soms nau welijks nog kennen. Tijdens een beurs in Schoondijke kon den bezoek(st)ers een soort rij examen afleggen. „Hiervan slaagden er maar twee", ver telt de Schoondijkse rijschool houder, die binnenkort weer met een volgende groep van start gaat. De cursus spreekt het meest mensen tussen 27 en 67 jaar aan. Tenminste in Schoondij ke. Aan de hand van dia's wordt de cursus duidelijk en interessant gemaakt. „Velen zijn bang om de mist in te gaan, ze weten niet veel meer," vertelt een van de aanwezigen in het leslokaal. „Het is toch droevig, dat zo'n groot percen tage van de weggebruikers de regels niet méér kent," zegt Eduard Obrie. „Het is iedereen aan te raden. Je vergeet de borden vooral erg vlug." Ook echtgenote Emmy, die haar rijbewijs nog niet zo lang in haar bezit heeft, vindt de cur sus beregoed. „Je gaat ook veel beter op de borden letten," vult ze aan. De cursus beslaat vijf bij eenkomsten van ruim twee uur. Op de eerste avond slaag den slechts twee van de negen cursisten volgens de huidige normen. Vooral het woonerf en de verkeersborden bleken een groot struikelblok. „Ik heb hier dingen geleerd, die ik nog nooit geweten heb," zegt de heer Bosman, reeds lang in het bezit van een rijbewijs. „Wel iswaar was de aanpak vroeger anders. Je kreeg een boekje en dat mocht je uit het hoofd le ren en verder hoorde je niets. Nu kan je beter de situaties beoordelen." Uit het hoofd le ren zoals vroeger is voorbij, aldus de rijschoolhouder, die zelf ook zeer tevreden is over de cursus en wat er om heen hangt. De situaties op de weg beter beheersen, dat is een van de nieuwe gezichtspunten na de cursus. Sneller letten op fou ten van de andere weggebrui kers en de zaak meer in de ga ten houden. „Je gaat ook meer op de rijstijl letten," laat José Esseling nog even weten. „Ik hoop dat er mensen zullen zeg gen, dat doe ik ook en het niet laten bijGoh dat leek me voor mij ook wel wat en er nooit meer iets aan doen." De cur sisten zijn het er allemaal over eens: de opfriscursus is uitste kend, nuttig en gezellig. Weersverwachting: min. temp. van min 1 tot min 5. Over het algemeen zwaar bewolkt maar de kans op sneeuw, smeltende I sneeuw of regen neemt gelei delijk af. Max. temp. van plus 3 j graden tot min 2 graden. De verdere vooruizichten van vrijdag tot maandag: over het algemeen zwaar bewolkt en regenachtig met een gelei delijke stijging van de tempe ratuur. (Bron: Ukkel) Amsterdam Eindhoven Vlissingen Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Boedapest Bordeaux Brussel Dublin Frankfort Genève Helsinki Innsbruck Klagenfurt Kopenhagen Lissabon Locarno Londen Luxemburg Madrid Manor ca Moskou München Nice Parijs Praag Rome Split Stockholm Warschau Wenen Zurich Las Palmas zwaar bew-2 gr sneeuw0 gr sneeuw0 gr regenbui4 gr zwaar bév.15 gr onbewolkt14 gr onbewolkt0 gr onbewolkt2 gr half bew11 gr sneeuwOgr zwaar bew.4 gr sneeuwOgr sneeuw1 gr zwaar bew.... -11 gr zwaar bew.-1 gr zwaar bew.Ogr half bew.-5 gr zwaar bew16 gr zwaar bew.3 gr motregen3 gr sneeuw-1 gr licht bew.10 gr half bew.14 gr sneeuw-4 gr zwaar bew-3 gr regen7 gr regen6 gr zwaar bew.-2 gr zwaar bew12 gr onbewolkt11 gr sneeuw-7 gr zwaar bew-3 gr onbewolktOgr zwaar bew..Ogr zwaar bew.23 gr Van een onzer verslaggevers BERGEN OP ZOOM - Een machinist van de NS is dins dagavond bij het verlaten van zijn locomotief een vinger kwijtgeraakt. Toen hij uit de trein wilde stappen bleef hij met een ring ergens achter hangen. De man, R. K. uit Koudekerke, is na het ongeval ter behandeling naar het Lie- vensbergziekenhuis vervoerd. Door onze Haagse redactie DEN HAAG - Op 29 januari beginnen het rijk, de provincie Zeeland en de gemeenten die grenzen aan de Westerschelde hun al eerder aangekondigde overleg over een integraal be leidsplan voor deze zeearm. Een woordvoerder van'het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dat gisteren bekend gemaakt. In het be leidsplan móéten zaken wor den geregeld als het beheer van de waterkeringen, de ruimtelijke ordening op en om het water, het scheepvaart kundig beheer, de visserij- functies, de problematiek van zandwinning en specieber ging, het beheer van de na tuurgebieden en maatregelen ter verbetering van de water kwaliteit. Volgens de deelnemers aan het overleg biedt deze aanpak meer perspectief dan het be leid tot nu toe, dat minder sa menhangend was. Minister Smit-Kroes (Verkeer en Wa terstaat) heeft kort geleden al op deze nieuwe aanpak gezin speeld in haar nota 'Omgaan met water'. Voorzitter van het overleg, waaraan op rijksniveau naast Verkeer en Waterstaat ook de ministeries van VROM, Land bouw en Vissérij, Economische Zaken en Financiën deelne men, staat onder voorzitter schap van gedeputeerde mr. J. P. Boersma. Zeeland treedt ook op als bestuurlijk coördi nator van het overleg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 13