IJzendijkse koster
heeft alweer
32.000brillen
\OUW- EN ENERGIEKOSTEN STUK LAGER
Veewagen uit Hulst
met koeien kantelt
Opfriscursus automobilisten
blijkt een 4 gat in de markt'
:r v-c
'Ml
ieuwe veilingcomplex
Ier onder kostenraming
HET WEER
Machinist
verliest
ringvinger
AUTOGLASSERVICE
fEL 076 -22 55 77w"S£i
T27
NA VOLTOOIING VANBRIENENOORDBRUG
In Rotterdam dreigt nieuw knelpunt
in route Brabant/Zeeland-Randstad
V
OOSTBURG - De kans is redelijk groot dat
binnen niet al te lange tijd bij Zuidzande een
ondergrondse woning staat.
iü
Ifr" I
V'
1
üversdijk: meer
landacht voor
fcinne
w
nvaart
In EG-beleid
VOOR BEVOLKING IN GHANA
DONDERDAG
9 JANUAR11986
Winterse sfeer
Weer
in Europa
BOERSMA
VOORZITTER
Overleg over
beleidsplan
Westerschelde
't)AG-,MACHT.-
Il\[ WEEKEND-
/sERl'ICt P*
Alle autoruiten
Glas In rubber op maat
Gelaagd en gehard
o Perspex en texan
Auto-alarm
Aluminium schuiframen
Zonnedaken
VANZEELAND
IGINA ZEELAND 1
I Van een onzer verslaggevers
xERDAM - Als in 1992 de
[evorming bij de Van Brie-
inoordbrug is opgelost,
Ligt alweer een nieuw, even
listig knelpunt in Rotterdam
ontstaan: de noordelijke
hdweg. Die kan al het door-
Lnde verkeer BrabantZee-
td-Randstad onmogelijk
werken.
De Rotterdamse wethouder
li, ruimtelijke ordening, drs.
1 Laan, deed gisteren een
hngend beroep op minister
hit-Kroes (Verkeer en Wa-
■staat) om tijdig voor een
nieuwe weg te zorgen. Er moet
een betere verbinding komen
tussen de weg Breda - Rotter
dam (A-16) en de rijksweg
Rotterdam - Den Haag (A-13).
De minister, die gisteren het
startsein gaf voor de bouw van
de tweede Van Brienenoord-
brug, vertelde dat inmiddels
een studie is begonnen naar de
mogelijke tracés van het door
trekken van de A-16.
Volgens
haar moet ook snel een begin
worden gemaakt met de aan
leg van de nieuwe rijksweg
Rotterdam - Den Haag. Nu
moet al het noord-zuid ver
keer van de A-13 gebruik ma
ken. De nieuwe weg, een
voortzetting van de Zoomweg
in Brabant wordt door Mid-
den-Delftland aangelegd.
Minister Smit-Kroes wees
er gisteren ook op dat de Be
nelux-tunnel (ten westen van
Rotterdam) in toenemende
mate een knelpunt in de Rot
terdamse ruit wordt. Er komt
een tweede Benelux-tunnel
(bij de bestaande) of er wordt
westelijk van de Benelux-tun
nel een tweede oeververbin
ding gebouwd. De minister zal
hierover de Raad van de Wa
terstaat binnenkort advies
vragen.
Rotterdam deed gisteren
ook een dringend beroep op de
minister om de aan- en af-
voerroute naar het westelijk
havengebied, waar ook veel
verkeer uit West-Brabant en
Zeeland op zit, te verbeteren.
lan voor ondergrondse
oiling bij Zuidzande
V
\A1LU
ffm
Van een onzer verslaggevers
Eind vorig jaar heeft de zeeman A. van de Berg de
gemeente Oostburg benaderd of hij zo'n woning bij de
Terhofstededijk tussen Zuidzande en Sluis mag laten
bouwen. Dit deelde gisteren wethouder A. de Feijter
mee tijdens de bijeenkomst van de raadscommissie
voor Planologie.
Opengewerkte maquette. De indeling onder de terp.
- foto's wimkooyman
De commissieleden toonden
zich enthousiast over het
voornemen van Van de Berg.
De exacte plannen zijn nog
niet binnen bij de gemeente,
wel kon de voorzitter een ma-
quette van een ondergrondse Ontwerp
woning, officieel een terpwo
ning, laten zien. De maquette
wijkt op kleine onderdelen af
van het plan van Van de Berg.
De leden van de commissie ho-
SKfclSii, V;
■- -4
*y,
WX
k j
V V
t -
n, m
«JULi
1 Maquette van de terpwoning
artikelen in deze advertentie
alle AH winkels kopen, behalve
en waar kleine cijfertjes by
artikelen kunt u alleen kopen in
'ls waar één van die cijfers op de
Reclameprijzen geleien van
9 t/m zaterdag 11 januari a.s.j
ang de voorraad strekt.
Van onze
parlementaire redactie
[EN HAAG - Minister Smit-
poes (Verkeer en Waterstaat)
•oet als voorzitter van de
•iropese verkeersministers
■et alleen de zeescheepvaart,
par vooral ook de binnen
vaart haar aandacht geven.
Daarbij dienen vooral knel
punten als de overcapaciteit,
grensfaciliteiten en een inter
nationale sloopregeling te
worden aangepakt.
Dit is de teneur van schrif
telijke vragen van de CDA-
Kamerleden Eversdijk en
Hennekam aan de bewinds
vrouwe. Volgens de beide Ka
merleden heeft Smit-Kroes in
scheepvaartkringen laten blij
ken hard te willen werken aan
opheffing van de oneerlijke
concurrentie door de Oost
bloklanden op het gebied van
de zeescheepvaart, maar heeft
zij ten gunste van de binnen
vaart nog geen maatregelen
aangekondigd.
DES - Directeur P.G. Ver-
laire van de Centrale Veiling
'and (CVZ), heeft in zijn
uwjaarstoespraak bekend
aakt dat het bestuur van
"jeuwe veilingcomplex in
Pelle ruim onder de oor-
ii!?L®e kostenraming
®e bouw is gebleven. In de
Wn.ken van '85 z'Jn alle
or a eumgen gehouden
Sj bo«w van het nieuwe
ihngcomplex. Het bestuur
lg voor 30 miljoen verplich-
?<>n aan.
Op zeer korte termijn wordt
nu met de bouw begonnen.
Volgens de planning moet
voor het komende najaar het
koelhuis klaar zijn en zomer
1987 het gehele complex. Op 31
december zijn de oude veiling
verenigingen van Goes, Ka-
pelle, Krabbedijke en Terneu-
zen ontbondén. „Het bestuur",
zo liet de heer Vermaire we
ten, „gaat nu ook de plannen
voor een handelscentrum op
het terrein van de nieuwe vei
ling verder uitwerken
Van een onzer verslaggeefsters
OUDENBOSCH - Op de rijks
weg 17 onder Oud Gastel is
gisteren een vrachtauto met
daarin vijf koeien gekanteld.
De wagen van het bedrijf Van
der Veeke uit Hulst vervoerde
vijf koeien, die niet, zoals ge
bruikelijk, daar schotten wa
ren gescheiden. De koeien
stonden alleen met een touw
vast. Daardoor konden ze vrij
bewegen in de veewagen en
aan eén kant in de wagen gaan
staan.
De wagen kon na het onge
luk weer recht worden gezet
en noch chauffeur, noch
koeien hadden verwondingen.
Jac van Voorenberghe met zijn brillen - fotoarchief de stem
pen dat de bouwtekeningen
spoedig in Oostburg aanko
men zodat men zich een oor
deel over de woning kan vor
men.
Het ontwerp is van de Eind-
hovense architect A. van Em-
pel. Deze woont sinds kort ook
in een terpwoning. Volgens
hem liggen de bouwkosten van
zo'n huis 25 procent beneden
de kosten van de bouw van
een 'normale' woning, omdat
de buitenmuren niet afge
werkt moeten worden en het
dak uit een simpele betonlaag
bestaat. „We hoeven geen ver
fraaiing aan te brengen", zei
hij. De Zuidzandse woning zal
volgens hem een woonkamer,
drie slaapkamers, keuken; hal,
werkkamer en een hobby
ruimte krijgen.
„Op de stookkosten kunnen
de bewoners 60 tot 70 procent
besparen vergeleken met een
zelfde type huis zonder be
schermende grondlaag", zegt
de architect. Hij is momenteel
in onderhandeling met ver-
schilende gemeenten om
meerdere terphuizen te bou
wen, onder andere 'twee onder
één grondlaag-woningen'.
Bunkers
„Het idee voor zulke wonin
gen is natuurlijk niet nieuw.
In Amerika en Zweden staan
talloze ondergrondse huizen
en veel volken hebben altijd
hun hutten onder de grond ge
bouwd". Tijdens de commis
sievergadering kwamen ook
voorbeelden ter tafel. Een van
de leden wist te melden dat
bunkers ook worden bedekt
met aarde en de wethouder
vertelde dat vroeger elke
boerderij een ondergrondse
aardappelkelder had.
Planologisch zag De Feijter
voorlopig geen bezwaren. „Ik
vind dat de gemeente er ge
woon voor moet zorgen dat we
zo'n woning binnen onze gren
zen krijgen", zei hij. Wel
pleitte hij ervoor om het terp
huis tegen een dijk aan te bou
wen. Wanneer met de bouw
wordt begonnen wist de wet
houder nog niet.
Van onze
correspondent
IJZENDIJKE - Jacques
van Voorenberghe heeft
inmiddels alweer 32.000
brillen ingezameld voor de
bevolking in Ghana. In
september 1983 zijn er vele
duizenden brillen naar dit
land gezonden, waar pater
J. Cramers al jarenlang
veel werk heeft verricht.
Dit jaar hoopt de Neder
landse pater al de hon
derdduizendste Ghanees
aan een bril te helpen. Dit
schrijft hij in een brief aan
de IJzendijkse koster.
Het was weer het eerste
contact tussen de IJzendij-
kenaar en pater Cramers,
omdat de brieven niet door
de grens kwamen. Enige
tijd geleden schonk Van
Voorenberghe de plaatse
lijke bevolking duizend
wenskaarten met als mot
to: iedere brillengift
brengt Ghana beter in
zicht. De brillen worden al
sinds januari 1963 door de
IJzendijkenaar ingeza
meld. De brillen komen nu
nog iedere week binnen,
een unieke prestatie.
„Het vergt veel geduld
om te wachten tot de juiste
man of vrouw voor de
juiste bril komt opdagen,"
zo schrijft Pater J. Cra
mers in zijn brief. „We ge
bruiken ook veel tijd om de
moeilijke glazen te vin
den." Cramers heeft tij
dens zijn jarenlang ver
blijf in Ghana zeker niet
stilgezeten. Naast oplei
ding van de plaatselijke
bevolking heeft hij ook al
in tal van andere plaatsen
'oogklinieken.' Ook in
Yendi (700 kilometer van
de plaats Keta waar Cra
mers zit) is een 'bedrijf'
van Cramers gesticht.
„Daar is de beste man
van ons en een hulpkracht
begonnen om de mensen
aan een goede bril te hel
pen," zo vertelt hij verder.
„Zij proberen nu sinds een
jaar lokale krachten voor
dit werk op te leiden."
Sinds kort is er weer een
nieuw filiaal geopend.
Deze maal in Nsawan, der
tig kilometer van Accra en
gemakkelijk bereikbaar.
In Dzeinkoge, waar Cra
mers werkt, zijn inmiddels
al een 76.000 bezoekers ge
weest. In Nsawan werken
inmiddels zelfs al zes man
en dat wordt wellicht bin
nenkort nog meer.
Voor Cramers betekent
dit echter nog geen rust.
Om de ontwikkelingen te
kunnen blijven volgen,
hebben ze een generator
moeten kopen, terwijl er
ook nieuwe instrumenten
zijn gekomen. In totaal een
aanschaf van 32.500,—. In
de plaats waar Cramers
werkt, komen er nu ook
veel inwoners van Togo en
Benin, waar de brillen net
zo duur zijn als in ons land.
„Hier verdienen de mensen
maar een gulden per dag,"
aldus Cramers in de brief.
„De mensen zijn hier ont
zettend arm en het ziet er
niet naar uit, dat het beter
zal worden."
Het brillenwerk is dan
voor de mensen aldaar nog
voor lange tijd van on
schatbare waarde. „Alle
twintig werkers maar ook
de vele duizenden die jullie
tot nu toe hebben geholpen,
willen u langs deze weg
van harte danken," laat
Cramers via deze weg aan
onze lezers weten. Ook
Jacques van Voorenberghe
zal met de actie doorgaan;
brillen zijn nog steeds van
harte welkom op zijn adres
Oranjestraat 44 te IJzen-
dijke.
Van onze correspondent
SCHOONDIJKE - Wie aan
het verkeer deelneemt wordt
geconfronteerd met borden,
voorrangssituaties, maar ook
twijfelgevallen. Wie zijn rij
bewijs heeft, moet de ver
keersregels kennen. Toch
blijkt het in de praktijk an
ders te liggen. De opfriscur
sussen voor automobilisten
worden uit de grond gestampt.
Een gat in de markt.
„Ze zouden het verplicht
moeten stellen," aldus de heer
Overdulve, deelnemer aan een
dergelijke cursus in Schoon-
dijke, opgezet door een plaat
selijke rijschoolhouder.
In vijf lessen wordt de cur
sisten de verkeersregels weer
bijgebracht. Geen slechte
zaak, want uit onderzoek is
gebleken dat veel automobilis
ten de verkeersregels/borden
niet meer goed of soms nau
welijks nog kennen. Tijdens
een beurs in Schoondijke kon
den bezoek(st)ers een soort rij
examen afleggen. „Hiervan
slaagden er maar twee", ver
telt de Schoondijkse rijschool
houder, die binnenkort weer
met een volgende groep van
start gaat.
De cursus spreekt het meest
mensen tussen 27 en 67 jaar
aan. Tenminste in Schoondij
ke. Aan de hand van dia's
wordt de cursus duidelijk en
interessant gemaakt. „Velen
zijn bang om de mist in te
gaan, ze weten niet veel meer,"
vertelt een van de aanwezigen
in het leslokaal. „Het is toch
droevig, dat zo'n groot percen
tage van de weggebruikers de
regels niet méér kent," zegt
Eduard Obrie. „Het is iedereen
aan te raden. Je vergeet de
borden vooral erg vlug." Ook
echtgenote Emmy, die haar
rijbewijs nog niet zo lang in
haar bezit heeft, vindt de cur
sus beregoed. „Je gaat ook veel
beter op de borden letten,"
vult ze aan.
De cursus beslaat vijf bij
eenkomsten van ruim twee
uur. Op de eerste avond slaag
den slechts twee van de negen
cursisten volgens de huidige
normen.
Vooral het woonerf
en de verkeersborden bleken
een groot struikelblok. „Ik heb
hier dingen geleerd, die ik nog
nooit geweten heb," zegt de
heer Bosman, reeds lang in het
bezit van een rijbewijs.
„Wel
iswaar was de aanpak vroeger
anders. Je kreeg een boekje en
dat mocht je uit het hoofd le
ren en verder hoorde je niets.
Nu kan je beter de situaties
beoordelen." Uit het hoofd le
ren zoals vroeger is voorbij,
aldus de rijschoolhouder, die
zelf ook zeer tevreden is over
de cursus en wat er om heen
hangt.
De situaties op de weg beter
beheersen, dat is een van de
nieuwe gezichtspunten na de
cursus. Sneller letten op fou
ten van de andere weggebrui
kers en de zaak meer in de ga
ten houden. „Je gaat ook meer
op de rijstijl letten," laat José
Esseling nog even weten. „Ik
hoop dat er mensen zullen zeg
gen, dat doe ik ook en het niet
laten bijGoh dat leek me voor
mij ook wel wat en er nooit
meer iets aan doen." De cur
sisten zijn het er allemaal over
eens: de opfriscursus is uitste
kend, nuttig en gezellig.
Weersverwachting: min. temp.
van min 1 tot min 5. Over het
algemeen zwaar bewolkt maar
de kans op sneeuw, smeltende
I sneeuw of regen neemt gelei
delijk af. Max. temp. van plus 3
j graden tot min 2 graden.
De verdere vooruizichten
van vrijdag tot maandag: over
het algemeen zwaar bewolkt
en regenachtig met een gelei
delijke stijging van de tempe
ratuur. (Bron: Ukkel)
Amsterdam
Eindhoven
Vlissingen
Aberdeen
Athene
Barcelona
Berlijn
Boedapest
Bordeaux
Brussel
Dublin
Frankfort
Genève
Helsinki
Innsbruck
Klagenfurt
Kopenhagen
Lissabon
Locarno
Londen
Luxemburg
Madrid
Manor ca
Moskou
München
Nice
Parijs
Praag
Rome
Split
Stockholm
Warschau
Wenen
Zurich
Las Palmas
zwaar bew-2 gr
sneeuw0 gr
sneeuw0 gr
regenbui4 gr
zwaar bév.15 gr
onbewolkt14 gr
onbewolkt0 gr
onbewolkt2 gr
half bew11 gr
sneeuwOgr
zwaar bew.4 gr
sneeuwOgr
sneeuw1 gr
zwaar bew.... -11 gr
zwaar bew.-1 gr
zwaar bew.Ogr
half bew.-5 gr
zwaar bew16 gr
zwaar bew.3 gr
motregen3 gr
sneeuw-1 gr
licht bew.10 gr
half bew.14 gr
sneeuw-4 gr
zwaar bew-3 gr
regen7 gr
regen6 gr
zwaar bew.-2 gr
zwaar bew12 gr
onbewolkt11 gr
sneeuw-7 gr
zwaar bew-3 gr
onbewolktOgr
zwaar bew..Ogr
zwaar bew.23 gr
Van een
onzer verslaggevers
BERGEN OP ZOOM - Een
machinist van de NS is dins
dagavond bij het verlaten van
zijn locomotief een vinger
kwijtgeraakt. Toen hij uit de
trein wilde stappen bleef hij
met een ring ergens achter
hangen. De man, R. K. uit
Koudekerke, is na het ongeval
ter behandeling naar het Lie-
vensbergziekenhuis vervoerd.
Door onze Haagse redactie
DEN HAAG - Op 29 januari
beginnen het rijk, de provincie
Zeeland en de gemeenten die
grenzen aan de Westerschelde
hun al eerder aangekondigde
overleg over een integraal be
leidsplan voor deze zeearm.
Een woordvoerder van'het
ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft dat gisteren
bekend gemaakt. In het be
leidsplan móéten zaken wor
den geregeld als het beheer
van de waterkeringen, de
ruimtelijke ordening op en om
het water, het scheepvaart
kundig beheer, de visserij-
functies, de problematiek van
zandwinning en specieber
ging, het beheer van de na
tuurgebieden en maatregelen
ter verbetering van de water
kwaliteit.
Volgens de deelnemers aan
het overleg biedt deze aanpak
meer perspectief dan het be
leid tot nu toe, dat minder sa
menhangend was. Minister
Smit-Kroes (Verkeer en Wa
terstaat) heeft kort geleden al
op deze nieuwe aanpak gezin
speeld in haar nota 'Omgaan
met water'.
Voorzitter van het overleg,
waaraan op rijksniveau naast
Verkeer en Waterstaat ook de
ministeries van VROM, Land
bouw en Vissérij, Economische
Zaken en Financiën deelne
men, staat onder voorzitter
schap van gedeputeerde mr. J.
P. Boersma. Zeeland treedt
ook op als bestuurlijk coördi
nator van het overleg.