Transportbedrijf
verhaalt schade
actie op personeel
'Duingras' verovert de bermen
ruls kandidaat
'ienstenbond FNV
Krakers bezetten rijksgebouwendienst
ulo mob i listen kennen verkeersregels niet
BOUWVOORZJTTER DE VILDER: WINSTEN STEEDS VERDER ONDER DRUK
wil 95
ïeen flauw benul
T28 PAGINA 3
FINNEN-BUITENLAND5
T5 PAGINA 2
Ministerie: zuinig met tropisch hout
Rotterdamse
graansector
banen kwijt
DEN HAAG - De bouw heeft de laatste jaren
niets meer gedaan aan vernieuwing van de
produktiemethoden. De belangstelling voor
innovatie is griezelig klein.
3E STEM COMMENTAAR
Hoger loon en
minder atv
in banksector
Koffi
Politie van
Leeuwarden
vindt lijken
DOOR STROOIEN VAN ZOUT:
Zoutgehalte
I )eTe|Hd
Braks rekent op
investering
in mestopsiag
Vakbeweging
verliest
in 1985
weinig leden
WOENSDAG 8 JANUAR11986
|eeft ook vastgesteld
weerstanden tegen
(verken doorgaans het
\ijnbij middenkader-
£1. Dat zijn dus men-
leiding geven aan
eenheden en de
theden van het korter
I geheel vertalen naar
in veldje. De proble-
(orden dan snel on-
libaar.
aatste belangrijke re-
Ir de verschuiving van
Bacht is ook gelegen in
fre bedrijfsresultaten,
emers kiezen, als hun
na jaren van verlies
yinst gaat maken, eer-
or meer loon dan voor
werken (en minder
Vakbeweging heeft na-
|k vooral met dit laat-
-naken. En wie- t pak-
In arbeidsvc iarden
lij voorbeeld de Indus-
fnd FNV bekijkt, ziet
fijk dat de 36-urige
,veek, die enkele jaren
fn synoniem was voor
op de langere baan is
pven. Er moet uitzicht
pp..., heet het nu. En
Oet korter werken zegt
vakbondsland ieder-
|l enige tijd dat 'maat-
geboden is. Het geloof
■t uniforme doorvoeren
litv is definitief aange
gen deze achtergrond is
niet zo vreemd dat De
Ing nu zijn uitspraken
het proces van korter
pen doet. Van woord-
kun je hem zelfs niet
betichten, want het ka-
waarvan De Koning
heeft zich nooit al te
Itailleerd bezig willen
3en met de omvang van
I korter werken. Wat De
ling afgelopen weekend
Val heeft gedaan is zijn
i van 'mister atv' in het
Jinet nog wat verder af-
Ikken.
Irscapaciteit van 2400 per
len en 700 auto's. Per stuk
Iten de ferries 140 miljoen
|den. Met 20.000 ton zijn
de grootste en modernste
kepen die op de korte ka
ki route zullen gaan varen
/olgens Townsend Thore
i vormen de superferries
i bedreiging voor de finan-
|le levensvatbaarheid van
kanaalturfnel- of brug-
bnnen. „Die schepen zijn de
bte reactie op de kanaal-
mellobby", zo stelt techni-
ne directeur Jimmy Ayers
|n Townsend Thoresen en
voegt er nog aan toe „de
aaalvergroting van de
Imbo-ferries betekent een
(recte bedreiging voor com-
erciële projekten voor een
|»ste kanaalverbinding die
i elk geval al verouderd zal
Ijn op de eerste dag, als ie er
1 komt".
Townsend Thoresen heeft
veeduizend man personeel
dienst en beschikt over een
[loot van vierentwintig sche
len. Het Engelse vakblad
Travel Trade riep de rederij
Jan 1981 tot 1985b uit tot 's
verelds beste autoveer-
llienst-maatschappij. Town-
lend Thoresen is zestig jaar
keieden op een wel zeer
nerkwaardige manier ont
staan. In dat jaar maakte de
ïngelse artillerie-kapitein
Stuart Townsend met z'n
jjuto voor het eerst een ka
naal-overtocht. Tijdens het
Inladen werd zijn kostbare
automobiel zwaar bescha
digd. Townsend claimde
Ischade-vergoeding maar
Ikreeg die niet. Zwaar ge-
lgriefd huurde de Engelsman
leen schip en begon een eigen
1 veerdienst Calais-Dover.
l UTRECHT (ANP) - De helft van de automobilisten
in Nederland kent een aantal zeer elementaire ver
keersregels niet. Dat blijkt uit een onderzoek dat de
vereniging Veilig Verkeer Nederland heeft laten
uitvoeren door het marktonderzoekbureau ISEO
BV. Volgens WN is vooral de kennis over het rijge-
1 drag in woonerven bedroevend slecht.
Maar liefst zestig procent van de automobilisten
I denkt dat in een woonerf een snelheid van dertig ki
lometer per uur is toegestaan, terwijl er niet harder
Imae worden gereden dan stapvoets. Veertig procent
I weet niet dat in een woonerf voorrang moet worden
gegeven aan van rechts komende fietsers.
Veilig Verkeer Nederland constateert dat het ook
slecht is gesteld met de kennis van regels die buiten
het woonerf gelden. Bijna de helft van de onder
vraagde automobilisten wist niet dat rechtdoor-
gaand verkeer op dezelfde weg, dus ook een voet
ganger, voorrang heeft op afslaand verkeer.
Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de
in december door WN gestarte voorlichtingsactie
over de dertig kilometer-regeling. Deze nieuwe ver
keersmaatregel geeft de gemeenten de mogelijkheid
om op plaatsen binnen de bebouwde kom waar dat
voor de vekeersveiligheid noodzakelijk is een maxi
mum snelheid van dertig kilometer per uur in te
voeren.
Hoewel er bij de automobilisten sprake is van een
redelijke mate van kennis over deze nieuwe rege
ling, blijken ze er toch weinig effect van te ver
wachten voor de verkeersveiligheid. Toch is volgens
WN uit ander onderzoek duidelijk gebleken, dat bij
snelheden van dertig kilometer of lager het aantal
ongelukken drastisch vermindert en dat de aard
van toch opgelopen letsel veel minder ernstig is.
UTRECHT (ANP) - Nederlandse bouwondernemingen moeten
zoeken naar andere materialen die het gebruik van tropisch
hardhout kunnen beperken. De overheid moet het gebruik van
alternatieven stimuleren, want de commerciële houtkap in de
tropische regenwouden vormt nu nog een van de gevaren die het
regenwoud in zijn bestaan bedreigen.
Dat staat in een rapport over het gebruik van tropisch hout in
Nederland, dat in opdracht van het ministerie van Volkshuis
vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer is opgesteld.
Nederland voert jaarlijks 1,5 miljoen kubieke meter tropisch
hardhout in. Ruim driekwart daarvan gaat naar de bouw,
vooral verwerkt in deuren en kozijnen. Verduurzaamd naald
hout is, aldus de opsteller van het rapport, bosbouwkundig ir. C.
von Meijenfeldt bij de presentatie, verreweg het belangrijkste
alternatief voor het gebruik van tropisch hout.
Geen vernieuwing in bouw
i ROTTERDAM (ANP) - In de
graan-sector van de Rotter
damse haven moeten als ge
volg van een te veel aan werk
nemers 95 banen verdwijnen.
Dit heeft de werkgeversorga
nisatie SVZ namens de be
trokken bedrijven aan de vak
bonden en het ministerie van
Sociale Zaken laten weten.
Het te veel aan mensen kan
volgens de SVZ worden weg
gewerkt door arbeidstijdver
korting, overheveling van per
soneel naar de gezamenlijke
arbeidspool SHB en onthef
fing van een vervangings
plicht voor uit te treden
oudere werknemers.
IBloemenomzet
DE twaalf bij de Vereniging
van Bloemenveilingen in Ne
derland (VBN) aangesloten
veilingen hebben vorig jaar
een omzet behaald van 3,3 mil
jard gulden. Dat is ruim negen
procent meer dan in 1984.
Ondanks die stijging is uit
een publikatie van het Land
ouw Economisch Instituut
(LEI) onlangs gebleken dat in
de snijbloementeelt minder
vinst wordt gemaakt. Dat
komt omdat de prijzen niet
zijn verhoogd terwijl de kos-
en voor de telers zijn geste
gen. De potplanten gingen wel
in prijs omhoog.
Van onze Haagse redactie
Dat zei F. de Vilder, voorzitter van de vereniging
van aannemers Nivag, gisteren gezegd in zijn jaarre
de.
De Vilder zei dat de minis
teries van Economische Zaken
de Volkshuisvesting heel wei
nig reacties krijgen op speciale
programma's die opgezet zijn
om vernieuwing uit te lokken.
Volgens De Vilder moeten
vooral de grote bedrijven gaan
moderniseren. Alleen op die
manier kunnen ze overeind
blijven. Daarnaast moeten
nieuwe materialen, gereed
schappen,werktuigen en in
stallaties worden uitgedacht,
zo stelde De Vilder.
De werkgeversvoorzitter
wijt het gebrek aan belang
stelling voor vernieuwing toe
aan de kleine winsten die in de
bouw geboekt worden. Het
winstpercentage van de omzet
van de 160 grote bedrijven is
de laatste drie jaar gedaald
van 2,4 naar 1,5%. Dat betekent
dat een bedrijf al een omzet
van 100 miljoen nodig heeft
om een winst van 1,5 miljoen
te kunnen maken.
De winst als zodanig loopt
ook scherp terug. Over 1985
denkt De Vilder dat de bedrij
ven 42% minder winst maken
dan in het jaar daarvoor. Het
is volgens hem duidelijk dat
men daarom eerder denkt aan
overleven dan aan het opzet
ten van nieuwe zaken. Toch
bouw in het hart van het
briefje van vijf is met een
goede loep zijn roepnaam
'Ootje' te ontwaren. Op een
band onder het lichthuis van
de vuurtoren op het briefje
van ƒ250 heeft hij de naam
van zijn kleindochter Han
nah afgedrukt.
Op het biljet van ƒ250 is
paars de overheersende
kleur. Oxenaar is altijd voor
duidelijker, heldere kleuren
geweest. Het monopoly-geld
trof hem altijd als duidelijk
en functioneel. Vandaar zijn
keus voor groen 5), blauw
(ƒ10), rood (ƒ25), geel (ƒ50)
bruin 100) en blauwgroen
1000).
De eerste Oxenaar-ont-
werpen vertonen nog de
beeltenis van beroemde va
derlanders. De laatste drie
biljetten hebben andere the
ma's gekregen, die voor het
grote publiek meer herken
baar zijn: de snip, de zonne
bloem en nu dus de vuurto
ren. Wie weet immers dat op
het vijfje Vondel staat, op het
tientje Frans Hals, Jan Pie*
tersz. Sweelinck op het biljet
van ƒ25 en Baruch d'Espi-
noza op dat van 1000 (nu
weet u het dus wel).
De vuurtoren was overi
gens niet de eerste keus van
Oxenaar. Hij vond - als het
toch een gebouw moest wor
den - het Schröder-huis in
Utrecht het mooist. Maar dit
Rietveld-ontwerp was niet
kleurig genoeg. Een bezwaar
dat tegen het vuurtoren-ont
werp zeker niet kan worden
ingebracht. Overtuig uzelt
bij bank of postkantoor. Het
kost 250.
WOERDEN (ANP) - Pierre
(ruls, de huidige vice-voorzit-
:r van de Dienstenbond FNV,
ft zich beschikbaar gesteld
roor het voorzitterschap van
~jn bond.
Bruis is door het bestuur
ran de bond bereid gevonden
de voorzittersvacature op
te vullen die is ontstaan door
it opstappen van Freek Tho-
lasson. Ook het bestuurders-
irps van de bond onder-
iunt de kandidatuur van
[ruls, zo heeft een woordvoer-
ir van de Dienstenbond FNV
leegedeeld.
I Thorpasson trad begin de-
imber af als voorzitter omdat
ij van het bondscongres niet
door hem gewenste meer-
irheid van 75 procent voor
[jn herverkiezing kreeg. Zijn
treden is voor een groot deel
gevolg van verdeeldheid
binnen het bestuurderskorps
van de dienstenbond over het
te voeren beleid. Thomasson
was voorstander van een
pragmatische aanpak die de
haalbaarheid van de cao-eisen
in de diverse sectoren waar de
bond onderhandelt voorop
stelt. Een deel van de bestuur
ders, onder wie de nieuwe
hoofdbestuurder De Waal, wil
echter een offensiever beleid.
Bruis zelf zit meer op de
pragmatische dan op de radi
cale lijn. De interne proble
men zijn met zijn kandidatuur
daarom de wereld nog niet uit,
maar hij wil het belang van de
bond in ieder geval voorop
stellen. Bruis zal geen drie
kwart meerderheid verlangen
voor zijn kandidatuur. Hij
haalde deze score overigens bij
zijn herverkiezing als vice-
voorzitter in december wel.
E strenge winter van begin vorig jaar (Elfstedentochten een
irijsverhoging met drie cent per kubieke meter heeft de gasreke-
Sng van de Nederlandse gezinshuishoudingen over 1985 met
lemiddeld 235 gulden (exclusief BTW) doen stijgen. Per 1 ja-
luari j.l. is er voor gezinnen opnieuw een tariefsverhoging door-
levoerd, ditmaal van twee cent per kuub. Dat betekent, zeker als
iet huidige, grimmige weertype aanhoudt, dat de gasrekening dit
aar nog hoger zal uitvallen. Althans voor kleinverbruikers; het ta-
lef voor grootverbruikers is verlaagd.
Dat de een - in een tijd van dalende olieprijzen - voor verwar-
iing meer moet betalen en de ander minder heeft te maken met
let feit, dat het grootverbruikerstarief door minister Van Aar-
lenne van Economische Zaken gekoppeld is aan de prijs van
Rookolie en de gasprijs voor gezinnen aan die van de duurdere
uisbrandolie. De vereniging van gasbedrijven, die zich zelf ook
ijs grootafnemers beschouwen, opponeert al geruime tijd tegen
"I dubbelsporig koppelingsmechanisme maar tot nu toe zonder
ultaat.
Van Aardenne heeft, zoals bekend, een ongemeen dikke huid.
'ie, zoals de gasbedrijven, de nieuwe prijsverhoging als een 'na-
rante maatregel' aanmerkt, maakt op deze bewindsman even-
5el indruk als een schot hagel op een neushoorn. Daarna is na-
iur i|k niet gezegd, dat we hem dan maar verder zijn gang moe-
in laten gaan. Juist omdat er al zoveel bezuinigd wordt vormen
b sterk gestegen stookkosten voor grote groepen mensen een
istenverzwaring, die sociaal gezien onacceptabel is.
Le gasprijsverhoging is weer eens zo een maatregel, die
a r «end duidelijk maakt, dat bewindslieden als Van Aardenne
ten ,iauw benul hebben van de leefomstandigheden van men-
smalle beurzen. Voor die mensen - bejaarden, die van
ie auw moeten zien rond te komen, bijgtandtrekkers, vele werk-
>zen en gastarbeiders, studenten en ga zo maar voort - betekent
en paar honderd gulden meer of minder per jaar het verschil
issen het bestaansminimum en weken van grauwe armoede,
net wordt de hoogste tijd, dat tegen Van Aardenne grof ge-
■hut in stellino wordt gebracht.
ligt volgens de Nivag-voorzit
ter daar de enige kans op
De lage winsten zijn een ge
volg van de moordende con
currentie. Vaak wordt op
bouwprojekten ingeschreven
tegen een dergelijk lage prijs
dat er geen winst mogelijk is.
Bedrijven zijn zelfs bereid in
te schrijven met verlies.
De Vilder heeft verder de
hoop opgegeven dat het rijk en
de lagere overheden op korte
termijn bereid zijn geld te ste
ken in het verbeteren van de
wegen. Hij hield een pleidooi
voor het verrichten van on-'
derhoud met geld van particu
liere financierders.
UTRECHT (ANP) - Het con
flict in de banksector over in
voering van verdere arbeids
tijdverkorting, dat er in 1985
toe leidde dat er in deze grote
bedrijfstak (bijna 100.000
werknemers) geen cao werd
afgesloten, heeft tot tweespalt
tussen de bonden geleid. De
Unie BLHP en de VKBV (ho
ger personeel) hebben hun
atv-wensen voor 1986 gema
tigd, maar hun looneis ver
hoogd.
De beide MHP-bonden, die
ongeveer de helft van de geor
ganiseerde werknemers in het
bankbedrijf vertegenwoordi
gen, stellen een looneis van
vier procent. Wat de atv be
treft zijn zij bereid om volgend
jaar met een bescheiden uit
breiding van vier atv-dagen
genoegen te nemen, zodat het
totaal op 13 komt, wat omgere
kend een werkweek van ge
middeld 38 uur zou betekenen.
De Unie en de VKBV zaten
vorig jaar nog op dezelfde lijn
als de Dienstenbonden van
FNV en CNV: een 36-urige
werkweek. De beide diensten
bonden handhaven deze wens
voor 1986 en willen daarnaast
een loonsverhoging van drie
procent.
ie
HET met ingang van vandaag
duurder worden van de koffie
heeft op veel plaatsen in het
land tot een run op koffie ge
leid. Veel supermarkten en
kruideniers moesten hun
klanten 'nee' verkopen waar
het de grote merken betreft en
in voorkomende gevallen de
klanten tevreden stellen met
het eigen merk.
LEEUWARDEN (ANP) - De
politie van Leeuwarden heeft
in een woning in de binnen
stad van Leeuwarden de lij
ken aangetroffen van twee
mannen. Vermoed wordt dat
ze vermoord zijn.
De lichamen van beide
slachtoffers vertoonden ver
wondingen.
De politie wil de namen van
de beide mannen nog niet vrij
geven.
Wel is duidelijk dat het
om twee inwoners van Leeu
warden, de 42-jarige bewoner
van het pand en een 37-jarige
bezoeker gaat. Ook is niet dui
delijk of er gebruik is gemaakt
van messen of vuurwapens.
Een voorbijganger had de po
litie gewaarschuwd. Deze had
gezien dat in een leegstaande
ruimte onder de bovenwoning
bloed en water lag.
Zo'n veertig mensen
hebben de directie
etage van het kantoor
van de Rijksgebouwen
dienst in Den Haag en
kele uren bezet gehou
den.
De politie heeft en
kele bezetters gearres
teerd wegens het ver
nielen en naar buiten
gooien van diverse
spullen.
De bezetters waren
mensen die een school
op de grens van Rijs
wijk en Delft willen ge
bruiken als woning an
nex atelier. Zo'n vijf
tien mensen kraakten
het schoolgebouw enige
tijd geleden. De Rijks
gebouwendienst wil het
gebouw echter gebrui
ken voor opslag van
BKR-kunst. Daarom
heeft de Rijksgebou
wendienst een kort ge
ding tegen de krakers
aangespannen. Dat
dient op 14 januari,
maar de bezetters willen
dat dit geding wordt in
getrokken, aldus een
woordvoerder van de
groep.
WINTERSWIJK (ANP) - De directie van het interna
tionaal transportbedrijf Hannink BV in Winterswijk
gaat de schade die medio december bij de chauffeurs
staking werd geleden verhalen op het personeel.
Chauffeurs en monteurs die
aan de actie hebben deelgeno
men zullen worden gekort op
de jaarlijkse waarderingspre
mie van 750 gulden die door
het bedrijf wordt uitgekeerd.
Van elke chauffeur zal 250
gulden en van elke monteur
100 gulden per gestaakte dag
worden ingehouden. Bij dege
nen die hierdoor in 1985 pre
mie tekort komen zal het res
tant worden verrekend met de
premie over 1986, zo heeft de
directie bekend gemaakt in
een brief aan zijn medewer
kers.
Van een onzer verslaggevers
WAGEN1NGEN - Langs de
bermen van de Nederlandse
wegen staan sinds enkele ja
ren plantjes die normaal al
leen aan de kust te zien zijn.
Deens lepelblad en kwelder
gras en soms ook Engels gras
nemen de plaats in van ge
wone grassen en andere berm
groeiers.
Naar de mening van des
kundigen van de Landbouw
Hogeschool in Wageningen
wordt dit veroorzaakt door het
veelvuldig bepekelen van
wegbermen bij gladheid. Aan
autowielen uit de kuststreken
meegevoerde zaadjes ontwik
kelen zich voorspoedig in de
verzilte bermen, waar andere
plantjes het juist laten afwe
ten.
Volgens H.Heemsbergen,
medewerker van de advies
groep vegetatiebeheer vari het
ministerie van Landbouw en
Visserij en op dit gebied
woordvoerder namens de
Landbouw Hogeschool, is het
zoutgehalte in de bermen
plaatselijk zelfs hoger dan dat
in de hoogkwelders aan de
kust.
„Zout in de bermen is tot op
zekere hoogte nadelig", zegt
Heemsbergen. Maar in feite
valt de schade, zeker als het af
en toe behoorlijk regent, door
de grote oplosbaarheid van het
zout nogal mee. Wel vindt er
een verschuiving in de plan
tengroei plaats."
Als het zoutgehalte in de
berm na enige tijd weer is ge
daald blijven de plantjes als
kweldergras en Deens lepel
blad gewoon doorgroeien. Ze
hebben het zout wèl nodig om
te ontkiemen, maar daarna
niet meer. Er ontstaat zo een
andere begroeiing, zeker als de
grond meer 'open' is geworden
doordat andere planten zijn
afgestorven.
Gevolg
Heemsbergen: „Op zich is
het wel vervelend dat planten
in de smalle rand langs de we
gen uitsterven. Dat is ook een
gevolg van het lood in de uit
laatgassen. Lood is veel scha
delijker dan zout. Zout wordt
bovendien meestal gestrooid
als de planten in rust zijn.
Maar er zijn natuurlijk nade
lige effecten.
Zout heeft een heel slecht
effect op de structuur van
kleigrond. De grond slempt
over een breedte van één of
twee mete.r dicht. Er ontstaan
dan plassen. Als de grond be
vriest loopt het zoute water
horizontaal weg. Bij groen-
blijvende soorten, zoals naald
hout, grove den, maar ook bij
klimop, treedt verbranding op
als er zout op komt. Indien het
zout komt op loofhout of op
dorre takken dan herstelt zich
dat nog wel, behalve als de
standplaats toch al ongunstig
is, waar de groei toch al slecht
is."
Invloed
Bepaalde plantensoorten die
zich kunnen toeleggen op het
opnemen van voedingsstoffen,
zoals nitraten, stikstof, ka
lium, magnesiumfosfaten en
spoorelementen kunnen onder
invloed van strooizout (voor
namelijk natriumchloride)
'veranderen' omdat het ka
lium wordt verdrongen door
het zout. Heemsbergen: „Zo
ontstaan uit Veldzuring en
Schapezuring variëteiten die
zich aanpassen aan een lager
kaliumgehalte. Ze worden een
ander type plant."
Een woordvoerder van het
Winterswijkse transportbe
drijf liet weten dat de directie
met deze maatregel het perso
neel met de neus op de feiten
heeft willen drukken. „Wij le
ven de cao volledig na en
daarom zijn wij zeer teleurge
steld dat er juist bij ons actie is
gevoerd. Met het inhouden
van de premie hebben wij eën
daad willen stellen. De mede
werkers moeten beseffen dat
ze bij ons in dienst zijn en niet
bij de vakbonden", aldus de
woordvoerder.
De chauffeursstaking zou
transportbedrijf Hannink
naar schatting 50.000 gulden
hebben gekost. In de brief aan
het personeel wordt de hoop
uitgesproken dat actieve ac
tievoeders met idealistische
doelstellingen beter kunnen
verdwijnen om in dienst te
treden van malafide trans
portbedrijven.
De bond probeert tegen
maatregelen zoveel mogelijk
ongedaan te maken. „Als
werkgevers menen iets te clai
men te hebben, dan moeten ze
niet bij hun chauffeurs zijn,
maar bij de bond, want die is
verantwoordelijk voor de ac
tie", aldus een woordvoerder.
Gesprek
In het geval van het Win
terswijkse transportbedrijf
Hannink wil de bond een ge
sprek met de directie. Volgens
districtsbestuurder J. Bosman
van de Vervoersbond FNV zal
het bedrijf het dreigement dat
chauffeurs die in actie komen
voor een goede cao beter een
andere baan kunnen zoeken
terug moeten nemen. Ook bij
Hannink wordt volgens Bos
man de cao niet altijd nage
leefd; sommig werk bijvoor
beeld wordt wel eens zwart
uitbetaald. De stelling dat het
bedrijf de cao altijd volledig
naleeft neemt hij daarom met
een korreltje zout.
A i
Vluchtstrookgebruikers. Een
nieuwe minderheid? Al bij
Sonja geweest? „Ja, ik gebruik
al jaren. Ik kan beslist niet
zonder. Je zou me inderdaad
verslaafd kunnen noemen".
Maar: vluchten kan niet meer.
De rechter beboet mensen die
de file ontlopen en daarvoor
de vluchtstrook gebruiken.
Want vluchtstrookgebruikers
zijn inhalige mensen.
De rechter heeft de strook afge
scheurd, een boete van 100 gul
den ingevuld en de zaak weer
op de post gedaan.
De rechter kwam te laat op de
zitting. Hij was in een file te
rechtgekomen. Natuurlijk had
hij de vluchtstrook niet geno
men. Hij was gewoon in rij ge
bleven. Op de 'vloekstrook'
dus.
Voor de rechter is vlucht-
strookgebruik zoiets als berm
prostitutie.
De schuldeisers staan in een
file voor de villa van Johan
Cruijff. De Banca Catalana
heeft toegeslagen. Maar
Cruijff was voorbereid, hij
had inmiddels al beslag gelegd
op alle spelers van Ajax.
Ik wou dat ik een grootver
bruiker was. Dan hoefde ik
tenminste niet zoveel voor het
gas te betalen.
De gasprijs gaat omhoog. Een
dame klaagde: Ik wil de ther
mostaat wel een stuk lager
zetten en me warmer kleden,
maar vertel mij maar eens
waar je tegenwoordig nog een
bontjas kunt kopen.
MERIJN
DEN HAAG (ANP) - Minister
Braks gaat ervan uit dat de
intensieve veehouders zo spoe
dig mogelijk maximaal ne
genhonderd miljoen gulden
zullen investeren in kuipen
waar die mest kan worden op
geslagen.
De minister van Landbouw
sprak overigens bij de behan
deling van zijn begroting in de
Eerste Kamer de opvatting te
gen van zijn partijgenoot se
nator drs. J.J. Schouten, dat
hij de intensieve veehouders
(varkens, pluimvee, kistkalve
ren) in feite, door het indica
tieve uitrijverbod voor vloei
bare mest (gier) en zijn ko
mende interimwet om bodem
verontreiniging door overbe
mesting met gier aan banden
te leggen, dwingt om dat be
drag volledig dit jaar te inves
teren.
Staatssecretaris Ploeg
toonde zich positief over ini
tiatieven die worden overwo
gen in kringen van de land
bouworganisaties om via een
beleggingsfonds agrarische
grond op erfpachtbasis be
schikbaar te stellen aan jonge
boeren die met de huidige
hoge grondprijzen en de feite
lijke buitenwerkingstelling
van de Grondbank niet aan de
bak kunnen komen. Financiële
toezeggingen bleven echter
achterwege.
UTRECHT (ANP) - De
vakcentrales FNV en
CNV hebben in 1985 veel
minder leden verloren
dan in de jaren daarvoor
toen het ledenbestand
jaarlijks met enkele tien
duizenden tegelijk af
kalfde.
Niettemin bleef het le
denverlies ook in 1985
aanzienlijk. De grootste
vakcentrale, de FNV,
verloor circa 8.800 leden
en de achterban van het
CNV slonk met 4.200 kop
pen, zo blijkt uit navraag
bij de belangrijkste aan
gesloten vakbonden.
Maar de verliescijfers
pakten vorig jaar aan
zienlijk lager uit dan bij
voorbeeld in 1984, toen de
FNV 45.000 leden verloor
en het CNV 15.000. De
FNV, die eind 1984 nog
915.000 leden telde, blijft
dankzij de meevallende
verliescijfers nog ruim
boven de 900.000 leden.
Het CNV (eind 1984
301.000 leden) zgkt nu
echter onder de magische
grens van 300.000. De
MHP, de derde vakcen
trale in ons land, wist het
ledental in 1985 te stabli-
seren op rond 108.000.