Transportbedrijf verhaalt schade actie op personeel 'Duingras' verovert de bermen ruls kandidaat 'ienstenbond FNV Krakers bezetten rijksgebouwendienst ulo mob i listen kennen verkeersregels niet BOUWVOORZJTTER DE VILDER: WINSTEN STEEDS VERDER ONDER DRUK wil 95 ïeen flauw benul T28 PAGINA 3 FINNEN-BUITENLAND5 T5 PAGINA 2 Ministerie: zuinig met tropisch hout Rotterdamse graansector banen kwijt DEN HAAG - De bouw heeft de laatste jaren niets meer gedaan aan vernieuwing van de produktiemethoden. De belangstelling voor innovatie is griezelig klein. 3E STEM COMMENTAAR Hoger loon en minder atv in banksector Koffi Politie van Leeuwarden vindt lijken DOOR STROOIEN VAN ZOUT: Zoutgehalte I )eTe|Hd Braks rekent op investering in mestopsiag Vakbeweging verliest in 1985 weinig leden WOENSDAG 8 JANUAR11986 |eeft ook vastgesteld weerstanden tegen (verken doorgaans het \ijnbij middenkader- £1. Dat zijn dus men- leiding geven aan eenheden en de theden van het korter I geheel vertalen naar in veldje. De proble- (orden dan snel on- libaar. aatste belangrijke re- Ir de verschuiving van Bacht is ook gelegen in fre bedrijfsresultaten, emers kiezen, als hun na jaren van verlies yinst gaat maken, eer- or meer loon dan voor werken (en minder Vakbeweging heeft na- |k vooral met dit laat- -naken. En wie- t pak- In arbeidsvc iarden lij voorbeeld de Indus- fnd FNV bekijkt, ziet fijk dat de 36-urige ,veek, die enkele jaren fn synoniem was voor op de langere baan is pven. Er moet uitzicht pp..., heet het nu. En Oet korter werken zegt vakbondsland ieder- |l enige tijd dat 'maat- geboden is. Het geloof ■t uniforme doorvoeren litv is definitief aange gen deze achtergrond is niet zo vreemd dat De Ing nu zijn uitspraken het proces van korter pen doet. Van woord- kun je hem zelfs niet betichten, want het ka- waarvan De Koning heeft zich nooit al te Itailleerd bezig willen 3en met de omvang van I korter werken. Wat De ling afgelopen weekend Val heeft gedaan is zijn i van 'mister atv' in het Jinet nog wat verder af- Ikken. Irscapaciteit van 2400 per len en 700 auto's. Per stuk Iten de ferries 140 miljoen |den. Met 20.000 ton zijn de grootste en modernste kepen die op de korte ka ki route zullen gaan varen /olgens Townsend Thore i vormen de superferries i bedreiging voor de finan- |le levensvatbaarheid van kanaalturfnel- of brug- bnnen. „Die schepen zijn de bte reactie op de kanaal- mellobby", zo stelt techni- ne directeur Jimmy Ayers |n Townsend Thoresen en voegt er nog aan toe „de aaalvergroting van de Imbo-ferries betekent een (recte bedreiging voor com- erciële projekten voor een |»ste kanaalverbinding die i elk geval al verouderd zal Ijn op de eerste dag, als ie er 1 komt". Townsend Thoresen heeft veeduizend man personeel dienst en beschikt over een [loot van vierentwintig sche len. Het Engelse vakblad Travel Trade riep de rederij Jan 1981 tot 1985b uit tot 's verelds beste autoveer- llienst-maatschappij. Town- lend Thoresen is zestig jaar keieden op een wel zeer nerkwaardige manier ont staan. In dat jaar maakte de ïngelse artillerie-kapitein Stuart Townsend met z'n jjuto voor het eerst een ka naal-overtocht. Tijdens het Inladen werd zijn kostbare automobiel zwaar bescha digd. Townsend claimde Ischade-vergoeding maar Ikreeg die niet. Zwaar ge- lgriefd huurde de Engelsman leen schip en begon een eigen 1 veerdienst Calais-Dover. l UTRECHT (ANP) - De helft van de automobilisten in Nederland kent een aantal zeer elementaire ver keersregels niet. Dat blijkt uit een onderzoek dat de vereniging Veilig Verkeer Nederland heeft laten uitvoeren door het marktonderzoekbureau ISEO BV. Volgens WN is vooral de kennis over het rijge- 1 drag in woonerven bedroevend slecht. Maar liefst zestig procent van de automobilisten I denkt dat in een woonerf een snelheid van dertig ki lometer per uur is toegestaan, terwijl er niet harder Imae worden gereden dan stapvoets. Veertig procent I weet niet dat in een woonerf voorrang moet worden gegeven aan van rechts komende fietsers. Veilig Verkeer Nederland constateert dat het ook slecht is gesteld met de kennis van regels die buiten het woonerf gelden. Bijna de helft van de onder vraagde automobilisten wist niet dat rechtdoor- gaand verkeer op dezelfde weg, dus ook een voet ganger, voorrang heeft op afslaand verkeer. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de in december door WN gestarte voorlichtingsactie over de dertig kilometer-regeling. Deze nieuwe ver keersmaatregel geeft de gemeenten de mogelijkheid om op plaatsen binnen de bebouwde kom waar dat voor de vekeersveiligheid noodzakelijk is een maxi mum snelheid van dertig kilometer per uur in te voeren. Hoewel er bij de automobilisten sprake is van een redelijke mate van kennis over deze nieuwe rege ling, blijken ze er toch weinig effect van te ver wachten voor de verkeersveiligheid. Toch is volgens WN uit ander onderzoek duidelijk gebleken, dat bij snelheden van dertig kilometer of lager het aantal ongelukken drastisch vermindert en dat de aard van toch opgelopen letsel veel minder ernstig is. UTRECHT (ANP) - Nederlandse bouwondernemingen moeten zoeken naar andere materialen die het gebruik van tropisch hardhout kunnen beperken. De overheid moet het gebruik van alternatieven stimuleren, want de commerciële houtkap in de tropische regenwouden vormt nu nog een van de gevaren die het regenwoud in zijn bestaan bedreigen. Dat staat in een rapport over het gebruik van tropisch hout in Nederland, dat in opdracht van het ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer is opgesteld. Nederland voert jaarlijks 1,5 miljoen kubieke meter tropisch hardhout in. Ruim driekwart daarvan gaat naar de bouw, vooral verwerkt in deuren en kozijnen. Verduurzaamd naald hout is, aldus de opsteller van het rapport, bosbouwkundig ir. C. von Meijenfeldt bij de presentatie, verreweg het belangrijkste alternatief voor het gebruik van tropisch hout. Geen vernieuwing in bouw i ROTTERDAM (ANP) - In de graan-sector van de Rotter damse haven moeten als ge volg van een te veel aan werk nemers 95 banen verdwijnen. Dit heeft de werkgeversorga nisatie SVZ namens de be trokken bedrijven aan de vak bonden en het ministerie van Sociale Zaken laten weten. Het te veel aan mensen kan volgens de SVZ worden weg gewerkt door arbeidstijdver korting, overheveling van per soneel naar de gezamenlijke arbeidspool SHB en onthef fing van een vervangings plicht voor uit te treden oudere werknemers. IBloemenomzet DE twaalf bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Ne derland (VBN) aangesloten veilingen hebben vorig jaar een omzet behaald van 3,3 mil jard gulden. Dat is ruim negen procent meer dan in 1984. Ondanks die stijging is uit een publikatie van het Land ouw Economisch Instituut (LEI) onlangs gebleken dat in de snijbloementeelt minder vinst wordt gemaakt. Dat komt omdat de prijzen niet zijn verhoogd terwijl de kos- en voor de telers zijn geste gen. De potplanten gingen wel in prijs omhoog. Van onze Haagse redactie Dat zei F. de Vilder, voorzitter van de vereniging van aannemers Nivag, gisteren gezegd in zijn jaarre de. De Vilder zei dat de minis teries van Economische Zaken de Volkshuisvesting heel wei nig reacties krijgen op speciale programma's die opgezet zijn om vernieuwing uit te lokken. Volgens De Vilder moeten vooral de grote bedrijven gaan moderniseren. Alleen op die manier kunnen ze overeind blijven. Daarnaast moeten nieuwe materialen, gereed schappen,werktuigen en in stallaties worden uitgedacht, zo stelde De Vilder. De werkgeversvoorzitter wijt het gebrek aan belang stelling voor vernieuwing toe aan de kleine winsten die in de bouw geboekt worden. Het winstpercentage van de omzet van de 160 grote bedrijven is de laatste drie jaar gedaald van 2,4 naar 1,5%. Dat betekent dat een bedrijf al een omzet van 100 miljoen nodig heeft om een winst van 1,5 miljoen te kunnen maken. De winst als zodanig loopt ook scherp terug. Over 1985 denkt De Vilder dat de bedrij ven 42% minder winst maken dan in het jaar daarvoor. Het is volgens hem duidelijk dat men daarom eerder denkt aan overleven dan aan het opzet ten van nieuwe zaken. Toch bouw in het hart van het briefje van vijf is met een goede loep zijn roepnaam 'Ootje' te ontwaren. Op een band onder het lichthuis van de vuurtoren op het briefje van ƒ250 heeft hij de naam van zijn kleindochter Han nah afgedrukt. Op het biljet van ƒ250 is paars de overheersende kleur. Oxenaar is altijd voor duidelijker, heldere kleuren geweest. Het monopoly-geld trof hem altijd als duidelijk en functioneel. Vandaar zijn keus voor groen 5), blauw (ƒ10), rood (ƒ25), geel (ƒ50) bruin 100) en blauwgroen 1000). De eerste Oxenaar-ont- werpen vertonen nog de beeltenis van beroemde va derlanders. De laatste drie biljetten hebben andere the ma's gekregen, die voor het grote publiek meer herken baar zijn: de snip, de zonne bloem en nu dus de vuurto ren. Wie weet immers dat op het vijfje Vondel staat, op het tientje Frans Hals, Jan Pie* tersz. Sweelinck op het biljet van ƒ25 en Baruch d'Espi- noza op dat van 1000 (nu weet u het dus wel). De vuurtoren was overi gens niet de eerste keus van Oxenaar. Hij vond - als het toch een gebouw moest wor den - het Schröder-huis in Utrecht het mooist. Maar dit Rietveld-ontwerp was niet kleurig genoeg. Een bezwaar dat tegen het vuurtoren-ont werp zeker niet kan worden ingebracht. Overtuig uzelt bij bank of postkantoor. Het kost 250. WOERDEN (ANP) - Pierre (ruls, de huidige vice-voorzit- :r van de Dienstenbond FNV, ft zich beschikbaar gesteld roor het voorzitterschap van ~jn bond. Bruis is door het bestuur ran de bond bereid gevonden de voorzittersvacature op te vullen die is ontstaan door it opstappen van Freek Tho- lasson. Ook het bestuurders- irps van de bond onder- iunt de kandidatuur van [ruls, zo heeft een woordvoer- ir van de Dienstenbond FNV leegedeeld. I Thorpasson trad begin de- imber af als voorzitter omdat ij van het bondscongres niet door hem gewenste meer- irheid van 75 procent voor [jn herverkiezing kreeg. Zijn treden is voor een groot deel gevolg van verdeeldheid binnen het bestuurderskorps van de dienstenbond over het te voeren beleid. Thomasson was voorstander van een pragmatische aanpak die de haalbaarheid van de cao-eisen in de diverse sectoren waar de bond onderhandelt voorop stelt. Een deel van de bestuur ders, onder wie de nieuwe hoofdbestuurder De Waal, wil echter een offensiever beleid. Bruis zelf zit meer op de pragmatische dan op de radi cale lijn. De interne proble men zijn met zijn kandidatuur daarom de wereld nog niet uit, maar hij wil het belang van de bond in ieder geval voorop stellen. Bruis zal geen drie kwart meerderheid verlangen voor zijn kandidatuur. Hij haalde deze score overigens bij zijn herverkiezing als vice- voorzitter in december wel. E strenge winter van begin vorig jaar (Elfstedentochten een irijsverhoging met drie cent per kubieke meter heeft de gasreke- Sng van de Nederlandse gezinshuishoudingen over 1985 met lemiddeld 235 gulden (exclusief BTW) doen stijgen. Per 1 ja- luari j.l. is er voor gezinnen opnieuw een tariefsverhoging door- levoerd, ditmaal van twee cent per kuub. Dat betekent, zeker als iet huidige, grimmige weertype aanhoudt, dat de gasrekening dit aar nog hoger zal uitvallen. Althans voor kleinverbruikers; het ta- lef voor grootverbruikers is verlaagd. Dat de een - in een tijd van dalende olieprijzen - voor verwar- iing meer moet betalen en de ander minder heeft te maken met let feit, dat het grootverbruikerstarief door minister Van Aar- lenne van Economische Zaken gekoppeld is aan de prijs van Rookolie en de gasprijs voor gezinnen aan die van de duurdere uisbrandolie. De vereniging van gasbedrijven, die zich zelf ook ijs grootafnemers beschouwen, opponeert al geruime tijd tegen "I dubbelsporig koppelingsmechanisme maar tot nu toe zonder ultaat. Van Aardenne heeft, zoals bekend, een ongemeen dikke huid. 'ie, zoals de gasbedrijven, de nieuwe prijsverhoging als een 'na- rante maatregel' aanmerkt, maakt op deze bewindsman even- 5el indruk als een schot hagel op een neushoorn. Daarna is na- iur i|k niet gezegd, dat we hem dan maar verder zijn gang moe- in laten gaan. Juist omdat er al zoveel bezuinigd wordt vormen b sterk gestegen stookkosten voor grote groepen mensen een istenverzwaring, die sociaal gezien onacceptabel is. Le gasprijsverhoging is weer eens zo een maatregel, die a r «end duidelijk maakt, dat bewindslieden als Van Aardenne ten ,iauw benul hebben van de leefomstandigheden van men- smalle beurzen. Voor die mensen - bejaarden, die van ie auw moeten zien rond te komen, bijgtandtrekkers, vele werk- >zen en gastarbeiders, studenten en ga zo maar voort - betekent en paar honderd gulden meer of minder per jaar het verschil issen het bestaansminimum en weken van grauwe armoede, net wordt de hoogste tijd, dat tegen Van Aardenne grof ge- ■hut in stellino wordt gebracht. ligt volgens de Nivag-voorzit ter daar de enige kans op De lage winsten zijn een ge volg van de moordende con currentie. Vaak wordt op bouwprojekten ingeschreven tegen een dergelijk lage prijs dat er geen winst mogelijk is. Bedrijven zijn zelfs bereid in te schrijven met verlies. De Vilder heeft verder de hoop opgegeven dat het rijk en de lagere overheden op korte termijn bereid zijn geld te ste ken in het verbeteren van de wegen. Hij hield een pleidooi voor het verrichten van on-' derhoud met geld van particu liere financierders. UTRECHT (ANP) - Het con flict in de banksector over in voering van verdere arbeids tijdverkorting, dat er in 1985 toe leidde dat er in deze grote bedrijfstak (bijna 100.000 werknemers) geen cao werd afgesloten, heeft tot tweespalt tussen de bonden geleid. De Unie BLHP en de VKBV (ho ger personeel) hebben hun atv-wensen voor 1986 gema tigd, maar hun looneis ver hoogd. De beide MHP-bonden, die ongeveer de helft van de geor ganiseerde werknemers in het bankbedrijf vertegenwoordi gen, stellen een looneis van vier procent. Wat de atv be treft zijn zij bereid om volgend jaar met een bescheiden uit breiding van vier atv-dagen genoegen te nemen, zodat het totaal op 13 komt, wat omgere kend een werkweek van ge middeld 38 uur zou betekenen. De Unie en de VKBV zaten vorig jaar nog op dezelfde lijn als de Dienstenbonden van FNV en CNV: een 36-urige werkweek. De beide diensten bonden handhaven deze wens voor 1986 en willen daarnaast een loonsverhoging van drie procent. ie HET met ingang van vandaag duurder worden van de koffie heeft op veel plaatsen in het land tot een run op koffie ge leid. Veel supermarkten en kruideniers moesten hun klanten 'nee' verkopen waar het de grote merken betreft en in voorkomende gevallen de klanten tevreden stellen met het eigen merk. LEEUWARDEN (ANP) - De politie van Leeuwarden heeft in een woning in de binnen stad van Leeuwarden de lij ken aangetroffen van twee mannen. Vermoed wordt dat ze vermoord zijn. De lichamen van beide slachtoffers vertoonden ver wondingen. De politie wil de namen van de beide mannen nog niet vrij geven. Wel is duidelijk dat het om twee inwoners van Leeu warden, de 42-jarige bewoner van het pand en een 37-jarige bezoeker gaat. Ook is niet dui delijk of er gebruik is gemaakt van messen of vuurwapens. Een voorbijganger had de po litie gewaarschuwd. Deze had gezien dat in een leegstaande ruimte onder de bovenwoning bloed en water lag. Zo'n veertig mensen hebben de directie etage van het kantoor van de Rijksgebouwen dienst in Den Haag en kele uren bezet gehou den. De politie heeft en kele bezetters gearres teerd wegens het ver nielen en naar buiten gooien van diverse spullen. De bezetters waren mensen die een school op de grens van Rijs wijk en Delft willen ge bruiken als woning an nex atelier. Zo'n vijf tien mensen kraakten het schoolgebouw enige tijd geleden. De Rijks gebouwendienst wil het gebouw echter gebrui ken voor opslag van BKR-kunst. Daarom heeft de Rijksgebou wendienst een kort ge ding tegen de krakers aangespannen. Dat dient op 14 januari, maar de bezetters willen dat dit geding wordt in getrokken, aldus een woordvoerder van de groep. WINTERSWIJK (ANP) - De directie van het interna tionaal transportbedrijf Hannink BV in Winterswijk gaat de schade die medio december bij de chauffeurs staking werd geleden verhalen op het personeel. Chauffeurs en monteurs die aan de actie hebben deelgeno men zullen worden gekort op de jaarlijkse waarderingspre mie van 750 gulden die door het bedrijf wordt uitgekeerd. Van elke chauffeur zal 250 gulden en van elke monteur 100 gulden per gestaakte dag worden ingehouden. Bij dege nen die hierdoor in 1985 pre mie tekort komen zal het res tant worden verrekend met de premie over 1986, zo heeft de directie bekend gemaakt in een brief aan zijn medewer kers. Van een onzer verslaggevers WAGEN1NGEN - Langs de bermen van de Nederlandse wegen staan sinds enkele ja ren plantjes die normaal al leen aan de kust te zien zijn. Deens lepelblad en kwelder gras en soms ook Engels gras nemen de plaats in van ge wone grassen en andere berm groeiers. Naar de mening van des kundigen van de Landbouw Hogeschool in Wageningen wordt dit veroorzaakt door het veelvuldig bepekelen van wegbermen bij gladheid. Aan autowielen uit de kuststreken meegevoerde zaadjes ontwik kelen zich voorspoedig in de verzilte bermen, waar andere plantjes het juist laten afwe ten. Volgens H.Heemsbergen, medewerker van de advies groep vegetatiebeheer vari het ministerie van Landbouw en Visserij en op dit gebied woordvoerder namens de Landbouw Hogeschool, is het zoutgehalte in de bermen plaatselijk zelfs hoger dan dat in de hoogkwelders aan de kust. „Zout in de bermen is tot op zekere hoogte nadelig", zegt Heemsbergen. Maar in feite valt de schade, zeker als het af en toe behoorlijk regent, door de grote oplosbaarheid van het zout nogal mee. Wel vindt er een verschuiving in de plan tengroei plaats." Als het zoutgehalte in de berm na enige tijd weer is ge daald blijven de plantjes als kweldergras en Deens lepel blad gewoon doorgroeien. Ze hebben het zout wèl nodig om te ontkiemen, maar daarna niet meer. Er ontstaat zo een andere begroeiing, zeker als de grond meer 'open' is geworden doordat andere planten zijn afgestorven. Gevolg Heemsbergen: „Op zich is het wel vervelend dat planten in de smalle rand langs de we gen uitsterven. Dat is ook een gevolg van het lood in de uit laatgassen. Lood is veel scha delijker dan zout. Zout wordt bovendien meestal gestrooid als de planten in rust zijn. Maar er zijn natuurlijk nade lige effecten. Zout heeft een heel slecht effect op de structuur van kleigrond. De grond slempt over een breedte van één of twee mete.r dicht. Er ontstaan dan plassen. Als de grond be vriest loopt het zoute water horizontaal weg. Bij groen- blijvende soorten, zoals naald hout, grove den, maar ook bij klimop, treedt verbranding op als er zout op komt. Indien het zout komt op loofhout of op dorre takken dan herstelt zich dat nog wel, behalve als de standplaats toch al ongunstig is, waar de groei toch al slecht is." Invloed Bepaalde plantensoorten die zich kunnen toeleggen op het opnemen van voedingsstoffen, zoals nitraten, stikstof, ka lium, magnesiumfosfaten en spoorelementen kunnen onder invloed van strooizout (voor namelijk natriumchloride) 'veranderen' omdat het ka lium wordt verdrongen door het zout. Heemsbergen: „Zo ontstaan uit Veldzuring en Schapezuring variëteiten die zich aanpassen aan een lager kaliumgehalte. Ze worden een ander type plant." Een woordvoerder van het Winterswijkse transportbe drijf liet weten dat de directie met deze maatregel het perso neel met de neus op de feiten heeft willen drukken. „Wij le ven de cao volledig na en daarom zijn wij zeer teleurge steld dat er juist bij ons actie is gevoerd. Met het inhouden van de premie hebben wij eën daad willen stellen. De mede werkers moeten beseffen dat ze bij ons in dienst zijn en niet bij de vakbonden", aldus de woordvoerder. De chauffeursstaking zou transportbedrijf Hannink naar schatting 50.000 gulden hebben gekost. In de brief aan het personeel wordt de hoop uitgesproken dat actieve ac tievoeders met idealistische doelstellingen beter kunnen verdwijnen om in dienst te treden van malafide trans portbedrijven. De bond probeert tegen maatregelen zoveel mogelijk ongedaan te maken. „Als werkgevers menen iets te clai men te hebben, dan moeten ze niet bij hun chauffeurs zijn, maar bij de bond, want die is verantwoordelijk voor de ac tie", aldus een woordvoerder. Gesprek In het geval van het Win terswijkse transportbedrijf Hannink wil de bond een ge sprek met de directie. Volgens districtsbestuurder J. Bosman van de Vervoersbond FNV zal het bedrijf het dreigement dat chauffeurs die in actie komen voor een goede cao beter een andere baan kunnen zoeken terug moeten nemen. Ook bij Hannink wordt volgens Bos man de cao niet altijd nage leefd; sommig werk bijvoor beeld wordt wel eens zwart uitbetaald. De stelling dat het bedrijf de cao altijd volledig naleeft neemt hij daarom met een korreltje zout. A i Vluchtstrookgebruikers. Een nieuwe minderheid? Al bij Sonja geweest? „Ja, ik gebruik al jaren. Ik kan beslist niet zonder. Je zou me inderdaad verslaafd kunnen noemen". Maar: vluchten kan niet meer. De rechter beboet mensen die de file ontlopen en daarvoor de vluchtstrook gebruiken. Want vluchtstrookgebruikers zijn inhalige mensen. De rechter heeft de strook afge scheurd, een boete van 100 gul den ingevuld en de zaak weer op de post gedaan. De rechter kwam te laat op de zitting. Hij was in een file te rechtgekomen. Natuurlijk had hij de vluchtstrook niet geno men. Hij was gewoon in rij ge bleven. Op de 'vloekstrook' dus. Voor de rechter is vlucht- strookgebruik zoiets als berm prostitutie. De schuldeisers staan in een file voor de villa van Johan Cruijff. De Banca Catalana heeft toegeslagen. Maar Cruijff was voorbereid, hij had inmiddels al beslag gelegd op alle spelers van Ajax. Ik wou dat ik een grootver bruiker was. Dan hoefde ik tenminste niet zoveel voor het gas te betalen. De gasprijs gaat omhoog. Een dame klaagde: Ik wil de ther mostaat wel een stuk lager zetten en me warmer kleden, maar vertel mij maar eens waar je tegenwoordig nog een bontjas kunt kopen. MERIJN DEN HAAG (ANP) - Minister Braks gaat ervan uit dat de intensieve veehouders zo spoe dig mogelijk maximaal ne genhonderd miljoen gulden zullen investeren in kuipen waar die mest kan worden op geslagen. De minister van Landbouw sprak overigens bij de behan deling van zijn begroting in de Eerste Kamer de opvatting te gen van zijn partijgenoot se nator drs. J.J. Schouten, dat hij de intensieve veehouders (varkens, pluimvee, kistkalve ren) in feite, door het indica tieve uitrijverbod voor vloei bare mest (gier) en zijn ko mende interimwet om bodem verontreiniging door overbe mesting met gier aan banden te leggen, dwingt om dat be drag volledig dit jaar te inves teren. Staatssecretaris Ploeg toonde zich positief over ini tiatieven die worden overwo gen in kringen van de land bouworganisaties om via een beleggingsfonds agrarische grond op erfpachtbasis be schikbaar te stellen aan jonge boeren die met de huidige hoge grondprijzen en de feite lijke buitenwerkingstelling van de Grondbank niet aan de bak kunnen komen. Financiële toezeggingen bleven echter achterwege. UTRECHT (ANP) - De vakcentrales FNV en CNV hebben in 1985 veel minder leden verloren dan in de jaren daarvoor toen het ledenbestand jaarlijks met enkele tien duizenden tegelijk af kalfde. Niettemin bleef het le denverlies ook in 1985 aanzienlijk. De grootste vakcentrale, de FNV, verloor circa 8.800 leden en de achterban van het CNV slonk met 4.200 kop pen, zo blijkt uit navraag bij de belangrijkste aan gesloten vakbonden. Maar de verliescijfers pakten vorig jaar aan zienlijk lager uit dan bij voorbeeld in 1984, toen de FNV 45.000 leden verloor en het CNV 15.000. De FNV, die eind 1984 nog 915.000 leden telde, blijft dankzij de meevallende verliescijfers nog ruim boven de 900.000 leden. Het CNV (eind 1984 301.000 leden) zgkt nu echter onder de magische grens van 300.000. De MHP, de derde vakcen trale in ons land, wist het ledental in 1985 te stabli- seren op rond 108.000.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 3