Geloof in kortere werkweek voor iedereen was al lang verdwenen Townsend niet bang van kanaaltunnel Vuurtoren sluitstuk van Oxenaar .utomo] Bruis kaï Dienste) Gas, A TV en koffie \BOUWVOOI De Ruyter' uit de roulatie DE STEM C( ieen flauw WOENSDAG 8 JANUA WOENSDAG 8 JANUAR11986 ■ACHTERGROND' MINISTER DE KONING LAAT 32 UUR IN 1990 NU OOK LOS VEERDIENST HEEFT MONOPOLIE VOOR 'BOVEN WATER' VERWORVEN Rotterdamse graansector wil 95 banen kwijt MET NIEUW BANKBILJET EINDIGT 20 JAAR SAMENWERKING HET jaar 1986 begint steeds meer op 1985 te lijken. De koffie wordt weer bijna net zo duur als hij drie maanden geleden was. De VEGIN - dat zijn de gasbedrijven - preekt de passie en protes teert tegen de stijgende gasprijzen voor kleinverbrui kers (dat zijn wij). Dat deed ze vorig jaar ook en het heeft niet geholpen. De kwestie van de ATV (of ADV - het mag alle bei) is weer tot leven gekomen omdat minister De Koning er iets over heeft gezegd in een in terview met de krant. Een half jaar geleden zei hij al precies hetzelfde, maar toen kraaide er vrijwel geen haan naar. De gasrekening van het af gelopen jaar is de Nederlanders fors tegengevallen, meldde het journaal als item nummer één. Dat dank je de koekoek, dacht ik. Het was me nogal geen win ter ook. Ik ben geen profeet, maar ik wist al maanden dat de gasrekening hoger zou uitval len. Van de gasrekening weet en begrijp ik meer dan van welke andere soort rekeningen ook en geloof maar dat ik ge noeg soorten door de brieven bus krijg. Het viel me niet eens zo erg tegen. De laatste winter - nota bene eindelijk weer eens een met 'n Elfstedentocht - hakte er lang niet zo in als de winter van 1979. U mag dat van mij aannemen want mijn gasrekening is een heel be trouwbare graadmeter. Sinds 1976 heb ik de verbruikscijfers netjes op een rijtje staan. Tus sen 1976 en eind 1985 heb ik niets meer geïsoleerd, geen nieuwe apparatuur aangeschaft en handhaafden we onveran derd ons stookgedrag. Het ver bruik over die periode blijkt verrassend gelijkmatig met als enige uitschieters 1979 en 1985. De uitschieter van '79 was - in kubieke meters - bijna eens zo groot als die van vorig jaar. De straatinterviewtjes van het tv-journaal lieten zien hoe 'de gewone man' gebukt gaat onder de gasrekening, maar ook dat de regering ongestoord en ongestraft kan doorgaan met de gasprijzen te verhogen. 'Je moet wel hé?' zuchtte vrien delijk een oudere vrouw, 'an ders zit je in de kou.' Tot m'n verbazing zag ik dat de geïnter viewden niet eens kwaad wa ren. Ze berustten erin. Slechts één vrouw merkte een beetje nijdig op dat het geen pas geeft dat de tarieven voor de klein verbruikers stijgen terwijl ze voor de grootverbruikers om laag gaan. Waarom komt er niemand op het idee een cor don rond de gasbel van Sloch- teren te leggen of de plaatse lijke en regionale energiebedrij ven te bezetten? Minister de Koning zal het nooit tot Politicus van het Jaar brengen. Hij mist er de glamour voor. 'Gelukkig maarpiept de calvinist in mijn binnenste. Die heeft er nog steeds een beetje moeite mee dat volksvertegen woordigers en ministers in sportkledij lopen te darren met sportsterren en tv-coryfeeën in de amusementsprogramma's van de volkstelevisie. Nee, mi- nister de Koning zul je geen wedstrijd zaklopen zien aan- gaan met Viola van Emmenes. =E [lllllllllllllllilllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllMimil^ De Koning is het archetype van de wat bonkige, maar solide Nederlander. Wim Kan zou hem uiterst bekwaam hebben gevonden en dat is hij ook. Hij bewandelt het moeilijkste ter rein van het Nederlandse poli tieke landschap, vol valkuilen, booby traps en scherpschut ters: Sociale Zaken. Zijn be kwaamheden strekken zich ver uit, van Oranjestad, Aruba tot de kantoorstoel waarop ik zit terwijl ik dit stukje tik. Van de Antillen tot en met de ATV. De doorsnee-Nederlander denkt momenteel dat minister De Koning van zijn ATV-ge- loof is gevallen, dat de 32-urige werkweek in 1990 van hem niet meer hoeft. Dat heeft de door- snee-Nederlander niet van de minister zelf, maar van degenen die op zijn uitlatingen reageer den. De vakbonden en de op positie. Hun rituele misbaar, zo aan het begin van een vers jaar, over een nuancering in de kijk op de ATV, die De Koning erop na zegt te houden, roept de verdenking van bijbedoelin gen op. Het gaat niet van een leien dakje met de ATV. Dat weet iedere krantelezer zo langza merhand wel. De vakbonds/e- den zijn er niet bepaald begees terd door. De werkgevers zijn eigenlijk tegen, tenzij het ze voordeel oplevert, wat ook wel is voorgekomen. Er wordt van alles tegen ingebracht. Versto ring van het werkritme; zwaar dere werkbelasting voor som migen; organisatieproblemen, kostenverhogingen, maar vooral te weinig nieuwe ar beidsplaatsen. De ATV staat of valt bij de bereidheid van de werkers hun loonverlangens te matigen. Dat doen ze nu al weer jaren achter een, terwijl bijvoorbeeld het gas alsmaar duurder werd. Ik zei het hierboven al: ik ben geen profeet, maar het zou me niet verbazen als de werkenden van daag of morgen zeggen: nu maar weer eens wat in 't hand je. Misschien weten de vakbon den, de oppositie en zelfs de minister - wie de techniek van de dubbele bodems in de poli tiek bekend moet zijn - die dag dichterbij dan wij vermoeden. Zo valt de plotselinge stampei over het herhalen* van opmer kingen, die een half jaar gele den nog werden genegeerd, wel te verklaren. Een zondebok is nooit weg, mochten de vakbon den worden geconfronteerd met een achterban die plotse ling liever centen ziet. De vraag is dan nog: heeft De Koning zijn vrienden van de bond die mogelijkheid be wust geboden of hebben de bonden haar genomen? En de koffie in '86? Ik voor spel u: duur, maar uiteindelijk te betalen. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55. Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, ©01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur, overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,05 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, f 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 07&-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rank rolstipc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGINA 2 Door Pieter Eggen MINISTER De Koning (Sociale Zaken) gelooft er ook al niet meer in. Een werkweek van ge middeld 32 uur voor iedereen in 1990 - een vurige wens van de vak beweging en de linkse oppositie in de Tweede Kamer - verliest nu zijn laatste supporter in het kabinet. Afgelopen weekend ver kondigde De Koning dat een 32-urige werkweek er in 1990 niet in zit. Zijn argumenten, gegeven in en dagbladinter view, zijn eenvoudig: Wat heeft het voor zin te praten over een werkweek van 32 uur als de invoering van de 36-uursnorm dit jaar al zo problematisch lijkt én korter werken leidt nu al tot proble men bij de invulling van va catures? Een tekort aan vak bekwaam personeel doet zich nu in al sommige sectoren voor en wordt alleen nog maar verergerd als we met z'n allen nog korter gaan werken. Op de uiteenzetting van De Koning zijn de bekende reac ties gekomen. FNV-vice- voorzitter Stekelenburg en CNV-voorzitter Van der Meulen waren beide des dui vels. „Het loskoppelen van de 32 urige werkweek van de 36 urige maakt dat de herbezet ting van opengevallen ar beidsplaatsen steeds moeilij ker wordt", aldus Stekelen burg. Hij voorziet dat de werkgevers nu de druk van de atv-ketel af is, nog minder dan tot nu toe bereid zullen zij.n de invulling van ar beidsplaatsen van de grond te helpen. Dat hij voor dat pessi misme enige reden heeft is duidelijk, want bij het VNO reageerde men zeer verheugd op De Konings uitlatingen: „We zijn altijd al tegen de 32- urige werkweek geweest. We zijn blij dat het realisme nu ook in de politiek door dringt". Het is duidelijk dat De Ko ning met zijn opmerkingen de werkgevers heel wat beter bediend dan de vakbonden. Die wisten al eerder dat ze van het kabinet niet al te veel hulp moesten verwachten. Premier Lubbers had verle den najaar immers al een keer op een bijeenkomst van vrouwenorganisaties laten weten de 32 uursbaan in 1990 niet te zien zitten. Lubbers gooide het bij die gelegenheid vooral op het schaarstever- haal. Vakmensen kun je niet in gelijke mate laten delen in het proces van korter werken was zo'n beetje de redene ring, want dat is het onbenut laten van economisch en technologisch potentieel. Er heeft zich de laatste maanden een opmerkelijk snelle, hoewel niet geheel on verwachte kentering voorge daan op het terrein van de problematiek van de verde ling van de arbeid. De aan dacht is in sterke mate ko men te liggen op het vraag stuk van de scholing, terwijl dat van de algemene arbeids tijdverkorting wat in het ge drang is gekomen. In de Stichting van de Ar beid - het overleg tussen werkgevers, vakbonden en kabinet - werd eind novem ber afgesproken dat met Minister De Koning nu ook om als laatste supporter van korter werken in het kabinet. - FOTODESTEM/JOHANVANGURP werklozen en de jongeren liggen. Concreet is er nog niets op papier gezet, of het zou moeten zijn dat het kabi- name het aantal scholings mogelijkheden zal worden uitgebreid. De aandacht blijft daarbij op de langdurig net voorlopig Ue portemon nee voor initiatieven niet verder zal openen. De komende maanden zul len uitwijzen of werkgevers en vakbonden hun nogal vage werkafspraak invulling kunnen geven. De verlegging van de aan dacht komt voor een deel om dat er inderdaad in sommige bedrijfstakken een tekort aan vakbekwaam personeel dreigt, ondanks de hoge werkloosheid. Overigens gaat het hierbij om een pro bleem waarvan de omvang met name in werkgevers kring nog wel eens wordt overdreven. Uit tellingen van het directoraat-generaal voor de arbeidsvoorziening (dat de arbeidsbureaus be heert) is gebleken dat er per maand zo'n slordige 15.000 banen onbezet blijven. Dat is ten dele een gevolg van het gebrekkig aansluiten van het onderwijs bij de wensen van het bedrijfsleven. Een andere reden voor de verschuiving van de aan dacht van atv naar onderwijs en scholing is ook gelegen in de weerbarstigheid van het korter werken. Met name de organisatorische moeilijkhe den bleken groter dan enkele jaren voorzien. Maar ook hier is het probleem voor een deel optisch. Anders gezegd: waar men problemen ziet, kunnen ze ook overdreven worden. Datzelfde directo raat-generaal van Sociale Zaken heeft ook vastgesteld dat de weerstanden tegen korter werken doorgaans het grootst zijn bij middenkader- personeel. Dat zijn dus men sen die leiding geven aan kleinere eenheden en de moeilijkheden van het korter werken geheel vertalen naar het eigen veldje. De proble men worden dan snel on overzienbaar. Een laatste belangrijke re den voor de verschuiving van de aandacht is ook gelegen in de betere bedrijfsresultaten. Werknemers kiezen, als hun bedrijf na jaren van verlies weer winst gaat maken, eer der voor meer loon dan voor minder werken (en minder loon). De vakbeweging heeft na tuurlijk vooral met dit laat ste te maken. En wit t pak ket aan arbeidsvc warden van bijvoorbeeld de Indus triebond FNV bekijkt, ziet duidelijk dat de 36-urige werkweek, die enkele jaren geleden synoniem was voor 1986, op de langere baan is geschoven. Er moet uitzicht zijn op..., heet het nu. En over het korter werken zegt ook in vakbondsland ieder een al enige tijd dat 'maat werk' geboden is. Het geloof in het uniforme doorvoeren van atv is definitief aange tast. Tegen deze achtergrond is het niet zo vreemd dat De Koning nu zijn uitspraken over het proces van korter werken doet. Van woord breuk kun je hem zelfs niet eens betichten, want het ka binet, waarvan De Koning lid is, heeft zich nooit al te gedetailleerd bezig willen houden met de omvang van het korter werken. Wat De Koning afgelopen weekend vooral heeft gedaan is zijn naam van 'mister atv' in het kabinet nog wat verder af zwakken. Door Paul de Schipper DE REDERIJEN die de veerdiensten over het Engels Kanaal onder houden laten zich niet bang maken door de tunnelplannen van het duo Thatcher en Mitte- rand. Niet in het minst Townsend Thoresen, een rederij die zich in snel tempo een monopolie 'boven water' heeft ver worven. Begin 1985 nam Townsend de P O veerdiensten over en vo rige week verwierf de maatschappij zich een nog sterkere positie via een samenwerking met de Belgische Regie Ma ritiem Transport, beter bekend als Sealink. Tot 1 januari van dit jaar werden de diensten vanuit Zeebrugge en Oostende naar Dover en Folkestone onder houden door Townsend Tho resen en Sealink. De maat schappij Sealink was een sa menwerking tussen Sealink UK en Sealink Belgie, onder gebracht bij de Regie voor Maritiem Transport. Sealink UK, met als grootste belang hebbende Britisch Rail is in middels geprivatiseerd en staat nu onder leiding van de Amerikaan Sherwood. De Regie voor Maritiem Trans port verzorgde tot en met af gelopen jaar vijfentachtig procent van de diensten van uit Oostende en Zeebrugge naar Engeland. De reste rende vijftien procent was voor Sealink UK. De nieuwe superferrie vormt volgens een rederij een bedreiging voor de levensvatbaarheid van de kanaaltunnel. - FOTO TOWNSEND THORESEN De Regie voor Maritiem Transport, een Belgisch staatsbedrijf, raakte in 1985 in grote financiële moeilijk heden. De 'Regie' scoorde een verlies van 17 miljoen gulden en ging op zoek naar een overname- partner, die de rederij uit de rode cijfers kon halen. Daar kwam nog bij dat Sherwood en zijn Sealink UK een groter aandeel(50 procent) eisten in de Oosten- de-Dover-trafiek. Toegeven aan die eis zou het graf ge worden zijn voor de Regie Maritiem Transport. Zo doende ging RMT scheep met haar grote concurrent Town send Thoresen, niet alleen voor het eigen vijfentachtig procents-aandeel maar ook voor het Engelse part van vijftien procent. Volgens de Belgische mi nister van verkeer DeCroo zal de RMT 'wel varen' door de koppeling aan de Engelse rederij. Townsend Thoresen heeft inmiddels een toename van het aantal diensten van Oostende naar Dover aange- kondingd. De daarmee ge paard gaande personeels uitbreiding is voor de Belgen een eerste positieve resultaat van de privatiseirnfg van de RMT. Als gevolg van de overeen komst met Townsend Thore sen zullen de bekende blauwe Sealink-boten van het ka naal verdwijnen. De tien RMT-schepen krijgen de rood-oranje Townsend-kleu- ren. De Engelsen hebben door de samenwerking met de Belgen de beschikking ge kregen over een grotendeels verouderde vloot van veer schepen. Mede daarom leeft bij het voormalige RMT-per soneel de vrees dat RMT over enkele jaren definitief in En gelse handen komt. De Belgische minister van verkeer DeCroo brachtigde vorige week de overeen komst met Townsend Thore sen. „Voor de tunnel zijn we niet bang. We hebben twee nieuwe schepen op stapel ge zet. Twee superferries, dat is het antwoord van Townsend Thoresen op de tunnelplan nen", aldus desgevraagd een woordvoerder van de onder nemende Engelse rederij. De nieuwe superferries zijn een eerste stap op weg naar 'jum- boïsering' van de Townsend- vloot. De schepen moeten in de zomer van '87 in de vaart komen op de route Calais- Dover. Ze krijgen een ver voerscapaciteit van 2400 per sonen en 700 auto's. Per stuk kosten de ferries 140 miljoen gulden. Met 20.000 ton zijn het de grootste en modernste schepen die op de korte ka naalroute zullen gaan varen Volgens Townsend Thore sen vormen de superferries een bedreiging voor de finan ciële levensvatbaarheid van alle kanaalturfnel- of brug- plannen. „Die schepen zijn de beste reactie op de kanaal tunnellobby", zo stelt techni sche directeur Jimmy Ayers van Townsend Thoresen en hij voegt er nog aan toe „de schaalvergroting van de jumbo-ferries betekent een directe bedreiging voor com merciële projekten voor een vaste kanaalverbinding die in elk geval al verouderd zal zijn op de eerste dag, als ie er al komt". Townsend Thoresen heeft tweeduizend man personeel in dienst en beschikt over een vloot van vierentwintig sche pen. Het Engelse vakblad Travel Trade riep de rederij van 1981 tot 1985b uit tot 's werelds beste autoveer dienst-maatschappij. Town send Thoresen is zestig jaar geleden op een wel zeer merkwaardige manier ont staan. In dat jaar maakte de Engelse artillerie-kapitein Stuart Townsend met z'n auto voor het eerst een ka naal-overtocht. Tijdens het inladen werd zijn kostbare automobiel zwaar bescha digd. Townsend claimde schade-vergoeding maar kreeg die niet. Zwaar ge griefd huurde de Engelsman een schip en begon een eigen veerdienst Calais-Dover. UTRECHT (ANP) - De helft va in Nederland kent een aantal z keersregels niet. Dat blijkt uit vereniging Veilig Verkeer Ne uitvoeren door het marktond BV. Volgens VVN is vooral de k drag in woonerven bedroevend Maar liefst zestig procent va [denkt dat in een woonerf een sn 1 lometer per uur is toegestaan, t Imag worden gereden dan stapv Iweet niet dat in een woonerf vo Ge ROTTERDAM (ANP) - In del graan-sector van de Rotter-j damse haven moeten als ge-I volg van een te veel aan werk-; nemers 95 banen verdwijnen! Dit heeft de werkgeversorga nisatie SVZ namens de be-; trokken bedrijven aan de vak bonden en het ministerie van Sociale Zaken laten weten. Het te veel aan mensen kar volgens de SVZ worden weg-1 gewerkt door arbeidstij,dver-J korting, overheveling van per-T soneel naar de gezamenlijk^ arbeidspool SHB en onthef-l fing van een vervangings-J plicht voor uit te trederf oudere werknemers. Bloemenomzet DE twaalf bij de Vereniging van Bloemenveilingen in Nel derland (VBN) aangesloten veilingen hebben vorig jaa) een omzet behaald van 3,3 mill jard gulden. Dat is ruim negerj irocent meer dan in 1984. Ondanks die stijging is uil n publikatie van het Land-f ouw Economisch Instituu LEI) onlangs gebleken dat il de snijbloementeelt minde! 'inst wordt gemaakt. Da :omt omdat de prijzen nie zijn verhoogd terwijl de kos] ten voor de telers zijn gest gen. De potplanten gingen w<| in prijs omhoog. Door Louis van de Geijn „IK ZAL het erg mis sen", geeft prof. R.D.E. (Ootje) Oxe- naar toe. Met het ver schijnen van, zijn ont werp van het bankbiljet van ƒ250 komt een eind aan twintig jaar samen werking met De Neder - landsche Bank. De 'vuurtoren' is het sluit stuk van de serie van ze ven Oxenaars. Alleen als er toch nog een briefje van ƒ500 komt, zal hij misschien nog eens terugkomen als geldontwerper. „Enig", vindt Oxenaar het feit dat zijn kunstwerkjes in een zo grote oplage van hand tot hand gaan: met de 50 mil joen briefjes van ƒ250 er bij zijn er nu ruim 400 miljoen bankbiljetten naar zijn ont werp in omloop. „Bijna nie mand weet het, maar ik ben de bekendste kunstenaar van Nederland". Het ontwerpen van papier geld stelt naast artistieke ook vele technische eisen. Nama kers worden steeds knapper. Het eerste Nederlandse bankbiljet werd nog per soonlijk stuk voor stuk on dertekend door vier heren van de Nederlandsche Bank en de waarde werd er met een pen opgezet Zo telde het biljet nog drie andere ken merken van echtheid. Maar de eerste falsificaten lieten niet lang op zich wachten. In het tijdvak-Oxenaar, in 1965 begonnen met het vijfje, is het aantal kenmerken van DE biljetten van honderd gulden met het portret van de zeeheld Michiel Adriaensz. de Ruyter verliezen op 23 april aanstaande hun geldigheid als wettig betaalmiddel. Biljetten van dit type kunnen dan alleen nog bij De Nederlandsche Bank worden ingewisseld, maar dan moet de bezitter wel kunnen aantonen dat het zijn eigendom is. Van de betreffende biljetten waren in november, toen De Nederlandsche Bank de intrekking ervan bekend maakte, nog circa 10 miljoen in omloop, met een gezamenlijke waarde van f 1 miljard, in het verleden is gebleken dat 0,8% van de biljetten die uit de roulatie worden genomen, nooit meer boven water komen. Het De Ruyter-biljet is vanaf 1977 vervangen door de 'snip' omdat er op grote schaal goede vervalsingen in omloop kwamen. Van de f 29 miljard die als papiergeld omgaat, bestaat bijna de hei ft uit honderdjes. Dat maakt het geldverkeer nogal kwetsbaar. Dat is één van de redenen om een biljet van f 250 uit te geven. -v- 1 V *r j-' Mt... echtheid opgevoerd. Zowel aan het papier (Van Houtum Palm in Ugchelen) als aan de druktechniek (Joh. Enschedé in Haarlem) worden zeer hoge eisen gesteld. Het biljet van 250 telt twintig echt- heidskenmerken, drie meer dan de 'zonnebloem', het briefje van 50 dat in 1982 in omloop kwam. Voor het publiek springen er vier in het oog: het water merk (een duinkonijn), de voelbare opdruk op de voor kant, het figuurtje dat bij te genlicht een scholekster blijkt te vormen en de minia tuurlettertjes die desondanks leesbaar zijn. Meer kenmer ken heeft weinig zin. Uit on derzoek blijkt dat bijna nie mand meer dan vier eigen aardigheden van een bank biljet zo maar weet te noe men. Een modern bankbiljet wordt ook in betaalautoma ten gebruikt en bevat dus een aantal technische kenmerken die door een machine gelezen kunnen worden. Verder zijn er ook snufjes die bijvoor beeld kassiers helpen bij twijfel: de afbeelding van een konijntje op een groen De vuurtoren, het ontwerp dat genade vond. - FOTO ARCHIEF DE STEM veld, dat eerstonder rood plastic goed zichtbaar is; de nauwkeurige afmeting van 160 x 76 mm, die niet meer dan 2 mm mag afwijken; het oplichten van enkele papier vezeltjes onder ultraviolet licht. Oxenaar heeft het uiterste van de drukker gevergd door in letters van 0,2 mm een strofe uit het gedicht 'Kust land' van J. Slauerhoff op de vuurtoren af te beelden. Voor Het duinkonijn dat als watermerk fungeert - FOTO ARCHIEF DE STEM mensen met minder scherpe ogen volgt hier de tekst: „De golven slaan in woesten dans, De wolken stormen langs de zon En breken op den horizon, De vuurtoren staat in 't ge klots, Fier op zijn eenzaamheid, zijn rots, Alsof de zware stalen trans Zich zonder hem niet welven kon." Oxenaar heeft bij enkele van zijn biljetten een per soonlijk grapje ingebouwd. Het' briefje van duizend be vat zijn vingerafdruk. Op de trans van het klassieke ge bouw in het hart van hel briefje van vijf is met een goede loep zijn roepnaam 'Ootje' te ontwaren. Op een band onder het lichthuis van de vuurtoren op het briefje van ƒ250 heeft hij de naam van zijn kleindochter Han nah afgedrukt. Op het biljet van ƒ250 is paars de overheersende kleur. Oxenaar is altijd voor duidelijker, heldere kleuren geweest. Het monopoly-geld trof hem altijd als duidelijk en functioneel. Vandaar zij» keus voor groen (ƒ5), blauw 10), rood 25), geel 501 bruin 100) en blauwgroen 1000). De eerste Oxenaar-ont- werpen vertonen nog df beeltenis van beroemde va derlanders. De laatste drie biljetten hebben andere the ma's gekregen, die voor het grote publiek meer herken baar zijn: de snip, de zonne bloem en nu dus de vuurto ren. Wie weet immers dat op het vijfje Vondel staat, op het tienfje Frans Hals, Jan Pie- tersz. Sweelinck op het biljet van 25 en Baruch d'Espi- noza op dat van 1000 (nu weet u het dus wel). De vuurtoren was overi gens niet de eerste keus van Oxenaar. Hij vond - als het toch een gebouw moest wor den - het Schröder-huis in Utrecht het mooist. Maar dit Rietveld-ontwerp was niet kleurig genoeg. Een bezwaar dat tegen het vuurtoren-ont werp zeker niet kan worden ingebracht. Overtuig uzel bij bank of postkantoor. Het kost 250. VOERDEN (ANP) - Pierri Iruls, de huidige vice-voorzit er van de Dienstenbond FNV leeft zich beschikbaar gestell roor het voorzitterschap val lijn bond. Bruis is door het bestuu 'an de bond bereid gevondej tn de voorzittersvacature oi te vullen die is ontstaan doe :t opstappen van Freek The] asson. Ook het bestuurders irps van de bond onded unt de kandidatuur val iruls, zo heeft een woordvoer) r van de Dienstenbond FF ieegedeeld. Thoraasson trad begin da mber af als voorzitter omda ij van het bondscongres nia door hem gewenste meen rheid van 75 procent vol n herverkiezing kreeg. Zij| ftreden is voor een groot de %t gevolg van verdeeldhel JE strenge winter van begiri irijsverhoging met drie cent ling van de Nederlandse g| lemiddeld 235 gulden (excJ luari j.l. is er voor gezinnen! jevoerd, ditmaal van twee cf iet huidige, grimmige weert aar nog hoger zal uitvallen, pef voor grootverbruikers is Dat de een - in een tijd va »ng meer moet betalen en i jet feit, dat het grootverbri lenne van Economische Z. ttookolie en de gasprijs voq Huisbrandolie. Qe vereniging Is grootafnemers beschoul «t dubbelsporig koppelingsl fesultaat. P Van Aardenne heeft, zoal! ie, zoals de gasbedrijven, J 'ante maatregel' aanmerkt _3el indruk als een schot ha luuriijk niet gezegd, dat we b ■pn laten gaan. Juist omdat ie sterk gestegen stookkos! astenverzwaring, die sociaa De gasprijsverhoging is mrijnend duidelijk maakt sen flauw benul hebben SIT|alle beurzen. ie AOW moeten zien rond t lozen en gastarbeiders, stuc w. pa?r honderd gulden n tussen het bestaansminimui Het wordt de hoogste tii T'hut in stelling wordt aebra

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 2