60-JARIGE LEEFT NU IN HOLLYWOOD i Benny Neyman maakt de sprong naar het theater Romantiek en spanning in serie 'Het geheim van de zwarte draak' Hilversum zet Nederlandse plaats in ether op het spel woensdag 8 januar11986 mensdag 8 januar11< t2 pagina gids D© ondergang var NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 GEKLUNGEL MET ZENDERS EN GOLFLENGTEN David Crosby weer in cel Von Karaja behandeld in Amerika „De leerkrachten zijn al het idealisme en die pedagogische taal beu" Victor Deconinck, Teleac-cursus Leermoeilijkheden Hildegard Knef wil nog een Van onze correspondent Gerard Kessels BONN - Net zestig ge worden yvil ze nog één keer Schitteren voor haar geliefde en ge hate Duitse landgeno ten. Hildegard Knef, een van de weinige grote Duitse sterren van na de oorlog, heeft zich verbitterd terug getrokken in Hollywood. Maar deze maand komt ze naar Duitsland voor een lang verbeide liedjes-tournee die is aangekondigd als Knefs' af scheid van de bühne. Miinchen beleeft 19 januari de première. Het is de laatste jaren stil geworden rond 'Die Knef'. In 1983 keerde ze Duitsland de rug toe, doodmoe van voortdu rende de guerilla-oorlog met de sensatie-pers. Het meisje dat in de jaren na de oorlog de hemel was ingeprezen werd later in de roddelkolommen verscheurd, waarschijnlijk omdat zij weigerde te sterven aan de kanker die zij in haar halfbiografische roman 'Het Oordeel' zo indringend had beschreven. „Spelregels in de omgang met de pers", zei ze pas in een interview met Die Zeit, „heb ik nooit geleerd en wil ik ook nooit leren. Als ik voorzichtig was geweest, dan was ik al lang dood geweest, want dan had ik mezelf moeten verloo chenen en zou mijn adrenaline al jaren geleden in een waterig soepje veranderd zijn". Liever weg dus dan aanpassing. Toen dochter' Christine (13) op school steeds vaker op de kor rel werd genomen vanwege roddelpraatjes in de pers over haar moeder, verhuisde de ziekelijke Knef met haar man Paul von Schell en dochter in 1983 naar Los Angeles. Drie carrières bouwde ze op en in alles wat ze deed was ze goed. Ze werd bekend als ac trice en ging vervolgens zin gen en schrijven. Weinig ster ren belichamen zozeer het na oorlogse Duitsland als Hilde gard Knef. Zij vertegenwoor digt een generatie die zijn jeugdjaren in Hitler-Duits- land beleefde en op de puinho pen van het Derde Rijk aan de opbouw van een nieuw be staan begon. In haar autobio grafische roman 'Der ge- schenkte Gaul' gaf zij een in drukwekkend beeld van die tijd uit het zicht van een jonge vrouw. Ze begon als actrice en had meteen succes. De uitstraling die zij op het witte doek had, maakte grote indruk in bin nen- en buitenland. Ze speelde in films als 'Die Mörder sind unter uns', 'Entscheidung vor Morgengrauen' en 'Schnee am Kilimandscharo'. Met het suc ces kwamen ook de schanda len en de roddels. In de film 'Die Sünderin', die in 1951 in de studio's van de geallieerden in de Bondsrepubliek werd ge draaid, was ze enkele secon den lang naakt te zien, hetgeen tot woedende reacties leidde. Knef: „Dat werd een politiek trauma. Men had een jonge Hildegard Knef: „Spelregels in de omgang met de pers heb ik nooit geleerd en wil ik ook nooit leren". - foto archief de stem vrouw gevonden die o wee, o wee, enkele seconden naakt in beeld was. Nu kon men al zijn opgekropte woede over deze vreselijke oorlog, over de af wijzende houding van het bui tenland, over alles, op deze vrouw afreageren". Steeds keek ze ook over de grenzen van Duitsland heen. Ze maakte carrière in Duits land en in Amerika. Knef is de enige Duitse die ooit grote triomfen op Broadway heeft gevierd. Van 1954 tot 1956 danste en zong ze avond aan avond in Cole Porters' musical 'Silk Stockings' de rol van Ni- notschka. In het midden van de jaren zestig demonstreerde ze haar veelzijdigheid opnieuw door de introductie van het 'Duitse chanson'. Met haar wat rauwe, indringende, stem zong ze lie deren over liefde en pijn, waarbij ze haar eigen gevoels leven binnenste buiten keerde. In haar boeken deed ze later precies hetzelfde: ze gooide het allemaal op straat, haar lief des, ziektes en tegenslagen. Ze had nooit de behoefte uiterst zorgzaam een image op te bouwen en dat dan verder be hoedzaam te koesteren. Kef deed nooit moeite zich beter of anders voor te doen dan ze was of zich voelde. Dat maakte haar tegelijkertijd erg kwetsbaar voor aanvallen. Met 'Der geschenkte Gaul' verraste ze Vriend en vijand. Het boek was zo goed geschre ven dat hardnekkig gesugge reerd werd dat Knef iemand had ingehuurd om het voor haar te schrijven. Bij veel kri- tici wilde het er eenvoudigweg niet in dat iemand niet alleen kan acteren en zingen, maar ook nog kan schrijven. Terwijl ze net weer een nieuwe engelstalige plaat heeft afgeleverd, komt Hilde gard Knef nu naar Duitsland. Niet alleen om artistieke rede nen. De vrouw die met haar boeken en platen losjes vele miljoenen verdiende (alleen de 'Gaul' was goed voor een op lage van drie miljoen) gaf het geld steeds net zo vlot weer uit. De Duitsers die hun geë migreerde Knef al te zeer uit het oog hebben verloren kun nen zich als opwarmertje voor de tournee weer een beeld van haar vormen middels de elpee 'Ihre Freunde nennen sie Hil- de', die ter gelegenheid van haar zestigste verjaardag is verschenen. De plaat bevat een selectie van haar beste chansons van de laatste 35 jaar. Door Raoul van de Booren BENNY Neyman beschouwt zichzelf meer dan een zanger die het podium opstapt, tien liedjes zingt, buigt en weer vertrekt. De Amsterdamse Limburger is van huis uit en tertainer. Vandaar dat de ar tiest nu de overstap heeft ge maakt naar het theater, ültenny Neyman brengt zijn eurst theatershow 'Samen zijn we rijk' eerst in de schouw burg van zijn geboorteplaats Maastricht. Daarna gaat hij op reis zat langs diverse thea ters in Nederland en België. Neyman leerde op de Am sterdamse kleinkunstacade mie de kneepjes van het vak, daarna volgden twaalf jaren van praktijkervaring op alle mogelijke en onmogelijke po dia in de lage landen. In die periode vond ook zijn zeer 'eigen' repertoire-opbouw plaats, waarvan zes succes volle elpees, zoals 'Samen zijn we rijk' (1978), 'Vlinders van de nacht' (1981) en 'Het Zwarte Goud' (1984), alsmede de hit singles 'Lotje', 'Ik weet niet hoe', 'Vrijgezel' en zijn num mer 1 hit 'Waarom fluister ik je naam nog' het resultaat wa ren. Al deze nummers maken ook deel uit van zijn theater show. Zijn avondvullende pro gramma is samengesteld uit de bestaande elpees, met als nieuwe elementen de liedjes van een concept-elpee die een dezer dagen zal verschijnen. ■n Achter het nieuws/De onderste ■and 1) een reportage onder de tit ppgegeten'. Dit grootste bouwbedri He jaren zeventig over de kop. Geto bedrijven van Nederhorst is gebeu ling van de Vara komt ook de betrol Jjge minister van Economische Za brde. Lubbers had belangen in het I geel van Nederhorst Staal overnam. Benny Neyman. - foto archief de stem Neyman wordt op het podium begeleid door zijn eigen 'Ney- man-band', bestaande uit Freek Dicke (gitaren en band leider, tevens verantwoorde lijk voor de arrangementen), Gerard Peters (gitaren), Frank Jansen (toetsen), Ben Vermeu len (synthesizers), Kid van Et- tinger (bas), Jos Hermeier (slagwerk) en Jan Vennik (sa xen en fluit). Over het hoe en waan van de theatershow zej Benny Neyman zelf: „Ik hfj jarenlang naar het momei toegeleefd waarop ik aan ei eigen avondvullend pr< gramma zou durven beginnei| Nu, na een lange weg in muziekwereld, voel ik me rij] om mezelf in alles aan het pi bliek te geven. Ik wil spek met de mensen in de zaal verlang naar een wederziji uitdaging. Mijn liedjes zijl geen mono- maar dialogei Niemand zit te wachten op recital van Benny Neyman. wil dat de mensen straks gevoel hebben dat ze werkf lijk kennis hebben gemaal met de schrijver en de zang van de Benny Neyman-liec(ji die ze anders alleen maar de radio horen of op de televi sie zien. De voorstelling a ook iedere keer weer andei zijn, geen computer-gestuuri show, maar een belevenis di alles te maken heeft met sfeer op die bewuste avond die bewuste schouwburgzai op dat moment." Diana )e Engelse jeugdserie 'Dia- iia', gebaseerd op een boek ban R.F. Denderfield, speelt In de jaren dertig in Devon fcn was al eerder te zien op le BRT. Wanneer de vijf- jenjarige John Leigh wees is geworden, vertrekt hij naar zijn ooms en tantes in )evon, de enige familie die lij nog heeft. Tijdens zijn verblijf ontmoet hij de gochter van een welgestelde akenman, Diana Gaye- orde-Sutton. John, een ro mantische en gevoelige ziel, voelt zich tot het verwende meisje aangetrokken. jon 1, II 17.15 Een mama is een ei Vanmiddag start de VPRO net een nieuw peuter- en deuterprogramma, getiteld Een mama is een ei', waarin le avonturen worden ge- rolgd van de vijfjarige Zoë sn haar broertje Kasper van weeëneenhalf. Hun mama Jnda verwacht een baby en net vertelster Pien op de ichtergrond, maken zij een intdekkingsreis door de di verse fasen van de zwanger- chap, eindigend bij de be- alling. gev als waC dat I snul Door Jan Koesen Hilversum - Vijf avonden lang brengt de TROS het avontuur 'Het geheim i de zwarte draak', een produktie van de Norddeutsche Rundfunk betreft i bijdragen van de TROS, het Finse TV-station Malnos en de Joegoslavisc| T V-maatschappij Jadran. De voertaal van de serie is Duits, de cast is internationaal. Morgen is de eerste uitzending,^ 20.25 uur op Nederland 2. 20.55 De Duits Don Carlos We schrijven het jaar 1648. Een koopman uit Augsburg dreigt failliet te gaan, omdat Door Joop Bartman HILVERSUM - Op zondag 1 december 1985 bereikte het Nederlandse Omroepbestel een nieuw dieptepunt sinds het Zendtijdenbesluit van 1930, de terugkeer van de omroepverenigingen in 1946 en tenslotte de Omroepwet van 1969. Dank zij de laatste kon de veertig jaar eerder in gang gezette verzuiling ver worden tot versnippering en atomisering. Er is al veel geschreven over de halfslachtige manier waarop in Nederland 'zen derkleuring' wordt bedre ven: daarover gaat dit arti kel dan ook niet. De viering van het tienjarig bestaan van Hilversum, nu Radio 4, ooit bedoeld als serieuze muziekzender, is voorspel baar uitgemond in een re quisitoir tegen al die Hilver- sumse hotemetoten wier culturele horizon begrensd wordt door leuterpraat en kermisklanken, zo rijkelijk voor handen op de zender netten 2 en 3. De uitbreiding van keuze mogelijkheden door het stichten van een vijfde ra dioprogramma is na een maand praktijk volksver lakkerij gebleken. Het is na tuurlijk geweldig dat je zelfs op oudejaarsavond een cur sus biotechniek, computer - kunde dan wel grafische technieken kunt volgen - ja heus, een of andere pro grammarobot heeft dat als tijdpassering bij de oliebol len en de punch uitgedacht! - maar 't is natuurlijk niet zo chic dat deze onge- droomde mogelijkheden ten koste zijn gegaan van de zendtijd van Radio 4. Zonder meer inconsequent is na tuurlijk dat nu ook de eucharistieviering op de muziekzender is ingedeeld. Waarom niet op Radio 3, dan hadden de pastores kunnen meeprofiteren van de luis terdichtheid van de natio nale jengelzender. Dat doet Radio Rijnmond toch ook? Maar er is meer. En erger. Iedere avond om tien uur weerklinkt op de 298 meter van Radio 5 het Wilhelmus, gevolgd door een technisch fluittoontje, waarna dit zes honderd kilowatt blazende krachtstation in Flevoland stil valt. Na dertien uur in formeren, eduqueren, bele ren en frustreren zijn de kletsmajoors naar huis. Denk je. Nee hoor, stem maar af op Radio 4. Want onze dierbare zendgemach tigden hebben het luister spel her-ontdekt, al noemen zij dat nog steeds met een hardnekkig germanisme een hoorspel. Zo'n taalfout is veelzeggend: in Hilversum hebben ze liever niet dat de mensen luisteren, ze kunnen maar beter oppervlakkig horen. Die luisterspelen en literaire programma's pas sen voortreffelijk op Radio 5 (even daargelaten dat de middengolf geen stereokwa liteit biedt), waardoor die zender tot middernacht ren dabel kan worden gemaakt en de liefhebbers van se rieuze muziek tenminste via Radio 4 nog enige waar voor hun omroepbijdragen kun nen krijgen. gegolf toegeëigend. Neder land raakte de zijne op een internationale conferentie weliswaar kwijt aan Roe menië, maar vocht wel te rug. In plaats van de krikke mikkige zender Huizen - eigendom van KRO en NCRV - werd toen de voor die tijd zeer krachtige zen der Kootwijk-Radio in ge bruik genomen, terwijl in Jaarsveld een middengolf zender in bedrijf kwam ten einde Roemenië met gelijke munt te betalen. Kort voor het uitbreken van de oorlog kwamen de twee sterke middengolf zenders van Lopik gereed. De Duitsers vonden Koot wijk-radio, hoewel de uit straling daarvan niet opti maal was, aantrekkelijk ge noeg om dat station onder naam 'Zender Friesland' in te schakelen voor hun op Engeland gerichte propa- ganda-uitzendingen. Koot wijk heeft de bezetting niet overleefd. Het luister-spel is terug in Hilversum. Maar wel op de verkeerde zender, foto archief de stem Bewij Strijd Veel kwalijker is dat de Gooise bonzen blijkbaar geen benul hebben van de betekenis van het technische instrumentarium dat nodig is om programma's te ver breiden. Dat besef begint niet bij de bouw van zen ders, maar bij de internatio nale strijd om bruikbare frequenties, huiselijker ge zegd: golflengten. Voor de oorlog zond Nederland uit op een zogenoemde lange- golf - de 1875 meter - en een middengolf. De langegolf was destijds een ook door anderen fel begeerd bezit, wegens de uitstralingscapa citeiten van die frequentie. Niet voor niets hebben alle Franstalige reclamezenders (Luxemburg, Europe I, Monte Carlo) zich zo'n lan- zen De tegenwoordige macht hebbers in de omroep kan het geen lor schelen wat er met de Nederland toeko mende frequenties gebeurt. Bewijzen? Ik heb er op z'n minst drie. In de eerste plaats is er dus dat beperkte gebruik van de zender van Radio 5 (298 meter of 1008 kHz). Die komt pas om negen uur 's morgens, dus als het gros van de beroepsbevolking aan het werk is, in de lucht en houdt 't om tien uur 's avonds voor gezien. Ware ik radiopiraat: ik zou dat gat wel weten te vullen. De an dere middengolfzender in Flevoland (Radio 1 op 402 meter of 747 kHz) is vieren twintig uur per etmaal doende, maar voor beide ra diostations geldt dat het maximale antennevermogen van zeshonderd kilowatt zelden wordt gebruikt. Als de atmosferische condities gunstig zijn, wordt de sterkte tot tweehonderd ki lowatt teruggebracht. Soms let men in Hilversum echt wel op de centen. Criterium is ook niet dat de stem van Nederland zo krachtig en zo ver mogelijk klinkt; het wordt genoeg geacht als 't eigen grondgebied wordt be streken. Mijn tweede bewijs: het gehannes met de midden golfzender van Radio 3 op 444 meter of 675 kHz. Had 't aan Hilversum gelegen, dan was die ontvangstmogelijk heid (belangrijk voor auto mobilisten) al in oktober ge schrapt. In dit geval is er re den om WVC dankbaar te zijn. Het ministerie heeft daar, in samenwerking met PTT als zenderbeheerder, een stokje voor gestoken. In Rijswijk heeft men kenne lijk meer inzicht in de waarde van een plekje in de ether dan in Hilversum, dat op eigen houtje de 444 meter maar vast schrapte uit de golflengte-lij stj és in de pro grammabladen. Radio Delta Derde bewijs: de schande lijke onverschilligheid welke in Hilversum - maar daar niet alleen - aan de dag werd gelegd toen op de laat ste internationale golfleng teconferentie aan het Ne derlandse taalgebied een langegolf werd toegewezen. Het was de bedoeling dat die zender samen met de BRT - dat is tenminste een profes sioneel bedrijf - zou worden geëxploiteerd. Er kwam een blauwdruk voor Radio Del ta, aangeboden op dezelfde dag dat ook de Nederlandse Taalunie werd bekrachtigd. De Belgen, wèl enthousiast, boden op voorhand een van hun krachtige zenders aan om vast te kunnen uitzenden zolang de langegolfzender - die in Nederland zou komen - nog niet was gebouwd. In Nederland ontstond on middellijk gepalaver over de vraag hoe de programma's er wel uit moesten zien. Aan de meest voor de hand lig gende oplossing: de zender in beheer geven aan Radio Nederland Wereldomroep als de enige werkelijke na tionale omroep in dit land, kwam men niet toe. De plannen liggen in de laden en zullen wel nooit meer on der het stof worden uitge haald. En naar die lange golf (1975 meter) kunnen we na tuurlijk wel fluiten. Jammer voor de Nederlandstalige Belgen. Meer dan zestig jaar om- roephistorie wil in Neder land zeggen: zestig jaar ge klungel, dat al bij de zend masten begon. Ik kan slechts constateren dat het omroep bestel gaandeweg is uitgele verd aan de pubers en de paupers, aan de patjepeeërs en de prevelaars, in één woord: aan de prutsers. zijn schepen telkens door de vermaledijde Hollanders en Engelsen gekaapt worden. Zijn adviseur, een jezuïet, raadt hem aan een landweg naar het geheimzinnige China te zoeken waar legendarische schatten voor het grijpen he ten te liggen. Onmogelijk, zegt de koopman. Doen, zegt de je zuïet. „Denk maar aan Marco Polo". De koopman zegt natuurlijk ja, anders hadden we zonder serie gezeten en stuurt zijn beste kracht: een norse, auto ritaire, bikkelharde figuur die met de pater, zijn zoon plus gevolg de onmogelijke reis aanvaardt die van Duitsland via Polen, de Krim, Moskou, de oneindigheid van Siberië naar de 'Zwarte Draak' voert: de Chinese rivier de Amoer. Er gebeurt natuurlijk van alles. Overvallen, verraad, een mooie meid die regelmatig ge red moet worden door de zoon, veel Russische en Siberische folklore, een heksenverbran ding, woeste beesten, en een lucht zo koud dat de vogels be vroren uit de hemel vallen. Dan wordt China bereikt, maar voor wat voor een prijs! Bovendien blijkt alles ver geefs. De landroute zal verge ten worden. Marco Polo is niet te kloppen. Het is allemaal heel appetij telijk in beeld gebracht. Por ties geweld worden op handige wijze onderbroken door Taiga-liefde en -muziek en als e Duitse televisie herdacht 1984 de 225ste geboortedag an de grote dichter Frie- Irich Schiller met een spe- "ale televisieversie van zijn ama 'Don Carlos', waar in Schiller van 1782 tot 1787 :eft gewerkt. De NOS ndt de geschiedenis van :oning Philips ii van Spanje zijn zoon Carlos in twee ilen uit. Het eerste deel be- t vanavond in het mid- van de 16de eeuw aan t Spaanse hof. Kroonprins larlos houdt van zijn stief- ioeder Elisabeth de Valois, e aanvankelijk zijn bruid iu worden, maar later met vader, Philips ii, trouw- Mede hierdoor staat Car- op gespannen voet met n strenge vader, die zijn in een slappeling vindt. DALLAS (DPA/UPI) - De Amerikaanse popmusicus Da vid Crosby, van de groep 'Crosby, Stills and Nash', die op de afloop van zijn proces wegens bezit van verdovende middelen wacht, blijft voorlo pig achter de tralies. Een rechter in Dallas, in de Amerikaanse staat Texas, weigerde op het verzoek van de 44-jarige gitarist in te gaan om hem over te brengen naar een particuliere ontwen- ningskliniek in New Jersey. Ook kan hij niet op borgtocht worden vrijgelaten. Crosby had de kliniek vorig jaar in februari verlaten en was in november niet komen opdagen toen hij bij de rechter moest verschijnen. In decem ber werd de musicus opnieuw gearresteerd en hij verblijft sindsdien in de gevangenis. De gitarist werd in 1982 aangehouden nadat de politie op hem cocaïne en een vuur wapen hadden gevonden. Hij zei sinds de moordaanslag op John Lennon, twee jaar eer der, altijd gewapend te zijn. De Nederlandse acteur nald Beer vervult de rol Tartaarse lijfwacht. - foto' de aktie even verstomt, is nog altijd het majestuci landschap plus de boei» bevolkingen. Dit maakt 'Draak' tot aantrekkelijk kj spul. De verfilming is vakkui en de acteurs doen hun w zo, dat het een genoegen ii kijken. De 'Draak' zal geschiedenis maken, staat garant voor vijf rora tische avonden compleet aktie. WENEN (DPA) - De diriWPlO HUppie eil Stul Herbert von Karajan M twee concerten met het Hl Filharmonisch Orkest opj 12 januari afgezegd, om<l»| zich in de Verenigde SI onder doktersbehani moet stellen. Naar een woordvoerde'] het orkest in het week) meedeelde, had het WB der leiding van Von Ka1 de achtste symfonie vat Mr ton Bruckner willen speld M

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 14