Jong eren aan het roer in nieuwe IKON-serie Tobbende mensen aan een dreigende rivier 'n half miljoen vanTed en 't jaar begint maar net! Phil Lynott: hardrocker met hersens Romantische kant van Marvin Gave NP SPI 43, 'HET WASSENDE WATER' WORDT CONCURRENT VAN 'APPELGAARD' Schrijver Isherwood overleden Mestprobleem Veel reacties op tv- reportage Shoah j I THIN LIZZY - VOORMAN OVERLEDEN DINSDAG 7 JANUARI DINSDAG 7 JANUARI NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 BELGIE NED 1 Stevie Nicks uske en Wiske: Big Audio Dynamite v \r?m Ppie Happie en De oude coaster die de hoofdrol speelt in 'M.S. de We reld'. foto anp Door Jan Koesen Hilversum - Een van de beste verdedigers van ons bi zarre omroepbestel is de IKON, die klein en arm, het toch altijd maar presteert om persoonlijke televisie en radio te maken waar je tenminste wat aan hebt en waar een filosofie aan ten grondslag ligt. Vanavond (19.12 uur op Ne derland 2) begint 'M.S.de Wee- reld', een dramaserie in acht delen die letterlijk jong en oud tracht te verenigen. Bij de IKON gaat het, zoals al ge zegd, niet alleen om lekkere beelden, maar bovenal om een maatschappij-beeld gestalte te geven. Jongeren en ouderen zijn kortweg de machtelozen in deze maatschappij. De groep tussen 25 en 60 bedisselt alles. Dit is dan ook het thema van de nieuwe dramaserie. Het verhaal draagt op sim pele wijze dit uitgangspunt uit. Vier oude mannen en een oude vrouw dromen ervan om een mysterieuze reis van der tig jaar geleden opnieuw te beleven. Toen zijn ze ergens ter hoogte van de Shetland- eilanden gestrand en op won derbaarlijke wijze gered. Een van hen koopt een boot, de M.S. Weereld, maar voordat hij met zijn vrouw en vrien den kan uitvaren, sterft hij. Kleinzoon Dan betreedt de jeugd het podium. Een jonge man, de kleinzoon van de schipper, wordt tot beheerder van de coaster benoemd. Met zijn meisje besluit hij mee te gaan, hoewel hij van varen geen verstand heeft. Bij hen voegt zich een jonge Deense vrouwe lijke junk en een jonge arbei der op een werf. Dat betekent dus, samengevat, vier oude en vier jonge mensen op een boot in de grote zee. Dan komen de problemen. Vooral de nieuwe schipper (een rol van Fritz Butzelaar, compleet met imposante witte baard en haardos, wanneer zagen we hem voor het laatst?) heeft het moeilijk met de jonge beheerder. Dan komt het lang aange kondigde ogenblik waarop de oude vrouw gaat sterven, en de bemanning van de boot zich met vraagstukken van leven en dood gaat bezighouden. Regisseur Erik Oosthoek heeft er iets aardigs van ge maakt, zonder nochtans grote hoogten te bereiken. Hij heeft veel gebruik gemaakt van amateurs en dat is wel aardig, maar het resultaat is wel dat je af en toe je scherm een schop wilt geven. Nu moet ik er meteen aan toevoegen dat de IKON op deze manier ook onbekend talent een kans geeft en dat is toch ook heel mooi. Voor de serie is het schrijverstrio Hugo Heinen, Willem Capteyn en Carel Donck ingehuurd die al eerder heel verdienstelijk werk heb ben afgeleverd. Plannen De IKON heeft voor het nieuwe seizoen nog enkele op merkelijke plannen. Zo komt er een drieluik, 'Het Hoge Woord' (in maart) waarin pro testantse schrijvers worden belicht. Vele jaren geleden was dat een omvangrijk feno meen, nu zijn er slechts enke len over die het protestants christelijk in hun schrijven verwerken. De ex-protes tantse schrijvers Jan Siebe- link, Willem Brakman en Rut- ger Kopland vertellen in dit drieluik waarom ze hun geloof niet meer als inspiratie zien. Een andere serie, van zes af leveringen, heet 'Een span nend bestaan'. Dit bevat zoge heten docu-drama's in fami lieverband. Problemen als hu welijk, relatie, erotiek, gezag, burgerlijke ongehoorzaam heid, verhouding broers-zus ters enzovoort komen aan de orde. In de woorden van de IKON: „Te vergelijken met wat Sonja soms doet, maar minder oppervlakkig." Belangrijke momenten in het leven worden nagespeeld. Als interviewster/presenta trice heeft de IKON Violet Falkenburg gevraagd, tot dus ver bekend van de radio (Ra tel). Door Jan Koesen HILVERSUM - Alweer een boeren drama op de buis. 'De Appelgaard' van de KRO staat amper in bloei, of de NCRV confronteert ons met 'Het Wassende Water.' De vergelijking dringt zich onweerstaanbaar op. Wie van de twee series de strijd om de volksgunst zal winnen, is nu nog niet te bepalen. Maar wel mag ik na het zien van twee delen van het 'Was sende Water' als vermoeden uitspre ken dat de NCRV een sterke troef heeft neergelegd. De kritiek op de nieuwe serie, die vanavond om 20.28 start op Neder land 1, behelst alleen details. Het spreken doet wat hoorspelachtig aan, de microfoontechniek (zendertje om de nek ipvhengelmicrofoons) geeft het geluid geen realisme en af en toe is het verhaal drakerig. Maar het acteren is prima, de regie strak, de verfilming wonderlijk mooi en de muziek (Joop Stokkermans) een ware ondersteuning van het beeld. 'Het Wassende Water' is een zeer vrije bewerking van het gelijkna mige boek van streekromanschrijver Herman de Man die in 1946 bij een vliegongeluk is overleden. Zijn ro man speelt zich af in een winderig landschap, doorsneden met sloten; boers, stug en gedrenkt in noodlot, begin deze eeuw. Een hereboer zwaait de scepter over zijn hoeve. Het is een streng gelovige man, een dictator, liefdeloos, wars van elke vreugde. Hij is arrogant en trots op zijn bezittingen die hij zich persoon lijk door God gegeven acht, al striemt hij iedereen die maar wil (of moet) luisteren met Bijbelteksten over hovaardij. Hij heeft een sterke vrouw en drie kinderen. Een van hen, de jongen Gieljan, wordt door hem vervloekt als hij bijna zijn broertje laat verzui pen. Dat gebeurt niet kinderachtig. 'Een zwerver en een vluchteling zult ge op Aarde zijn.' En het onheil be gint. De moeder heeft een korte af faire met een passerend zeeman waarover ze niet eens wil liegen en haar man vindt met zijn rivaal de dood in het water tijdens een ge- vaaa De hoofdpersonen van 'Het wassende water', vl.n.r.: Sjoerd Pleijsier, Kitty Courbois, Thom Hoffman en Lia Bolte. - fotoanp vecht. De kinderen en de moeder blijven achter. De jaren verstrijken. De kinderen zijn volwassen, maar in Gieljan gist een onrust die hem naar zijn afgrond drijft. Een liefdeloos huwelijk, vreemde gedaanten, waanzin en on dergang. Pas na zijn beker ten volle gedronken te hebben, vindt Gieljan de rust die hij zocht en is hij verlost van de vloek van zijn vader. Peter van Gestel heeft dit sombere boek voor tv bewerkt en terecht is hij daar zeer vrij mee omgegaan. Per slot is tv geen boek en andersom. Deel 1 heeft Van Gestel zelfs geheel verzonnen. 'Het Wassende Water' heeft een krachtig scenario en Van Gestel heeft bewezen voor tv te kun nen schrijven. Aangezien dit maar zeer weinigen kunnen (of willen) mogen we hierom alleen al in de handen klappen. Regisseur Bram van Erkel heeft dit gegeven even krachtig in beeld gebracht. Het oer- hollandse landschap met zijn wol ken, zijn luchten en zijn platte sil houet is de feitelijke hoofdpersoon. Achter de tobbende mensen staat de dreiging van de rivier die aan alle ij- delheid een einde kan maken. Het water is voor deze boeren geen vriend, maar een vijand. Zij leven in voortdurende angst en wanen zich beschut door hun dijk. De NCRV is met deze serie buiten haar oevers getreden, om de beeld spraak maar door te trekken. In deel 1 vergrijpt de half debiele knecht (Joost Prinsen) zich aan de boezem van een deerne die daar meer dan vrede mee heeft. Verder krijgt de kijker een beeld van fanatiek protes tantisme dat voor luchtiger zielen ronduit afstotend is. Wat een cha grijnen! Regisseur Bram van Erkel ver moedt niet dat hij hiermee proble men met zijn club zal krijgen. De tij den zijn veranderd, zelfs voor de NCRV. En onloochenbaar heeft Van Erkel een serie gemaakt die rustig de gang naar het tv-festival van Monte Carlo, begin februari, kan maken. 'Het Wassende Water' wordt ook goed gespeeld. Kitty Courbois spreekt nogal gedragen, maar is ver der zeer overtuigend als de sterke boerin met duistere verlangens. Thorn Hoffman is helemaal de op standige boerenzoon Gieljan die on danks alles veel van zijn gehate va der weg heeft. Will van Kralingen weet precies de juiste mengeling tus sen drama en draak te vinden in haar weergave van haar ellendige ondergang. Sjoerd Pleysier brengt sympathiek en aannemelijk de rol van Willem over, Gieljans zwakkere broer die toch ook zijn eigen charmes heeft. 'Het Wassende Water' stroomt precies langs die grens waarbij een drama lachwekkend wordt. De serie blijft doorgaans aan de goede kant. De dialogen zijn heel strak, soms te literair, ik kan nauwelijks geloven dat boeren zo praten. Maar er wordt tenminste niet in geouwehoerd. Ge lukkig heeft de NCRV het niet nodig geacht ons op een dialect te vergas ten dat voor landelijk moet door gaan. Daar hebben ze nogal een handje van in Hilversum en elke minnaar van de taal knijpt dan van plaatsvervangende schaamte de te nen bij elkaar. De kijker wacht acht zware avon den, maar die zijn zeker de moeite waard. Na afloop van de serie brengt de NCRV een programma over Her man de Man. Hierin komen mensen aan het woord die de schrijver ge kend hebben. nn mm (ADVERTENTIE) Begin 't jaar goed en doe mee met de Januari Mid- Lotto. Ted de Braak deelt samen met zijn assistente Mariëtte in de 1 2 3Lotto-show weer talloze prijzen uit U maakt kans op 'n half miljoen, 'n ton in 't Cijfer- spel of één van de tienduizenden andere geldprijzen. Bovendien geeft uw formuliernummer gratis kans op extra geldprijzen en maakt u kans op een uitnodiging om bij de TV.-show aanwezig te zijn en droomprijzen te winnen. Haal snel het speciale Januari Mid-Lottoformulier en lever't nog deze week in. Inleveradressen staan in de Gouden Gids. Maand- en Abonnee-Lottospelers doen automatisch mee. SANTA MONICA (AP) - D, Amerikaanse schrijve; Christopher Isherwood, wiens vertellingen over het leven ig Berlijn voor de Tweede We- reldoorlog de basis vormde; voor de film 'Cabaret', is op 81. jarige leeftijd in zijn wonin; in Santa Monica in Californiig overleden. Isherwood werd in 1904 iel High Lane in Engeland gebo ren. Hij verhuisde in 1939 naai de Verenigde Staten en lie; zich in 1946 tot Amerikaan, staatsburger naturaliseren! Tot zijn bekendste boeken be l horen 'Goodbye to Berlin'; 'Journey into a war', 'Christ opher and his kind' en 'Mr guru and his disciple' De uitzending van 'Hier en vanavond helemaal gewijd onder meer opnamen gemat bant waar de mest de kwab ernstig bedreigt. In de studi landbouw op meningen van (andere) deskundigen. Billy Preston in 'Los-vast"\ - (i* Weg van de snelweg AMSTERDAM (ANP) - Ruin tweehonderd mensen hebb zondagavond via een special telefoonnummer gereageert op het eerste deel van Franse documentaire Sho: over de vernietiging van Europese Joden, die door i VPRO werd uitgezonden, heeft mevrouw Stein, diri trice van de Stichting Ja Maatschappelijk Werk giste ren meegedeeld. De stichting had de special) telefoonlijn geopend om even tuele nazorg en informatie I bieden aan kijkers. Met ho derd mensen werden langd» rige gesprekken gevoerd. Hj waren voornamelijk joden oud-verzetsmensen die reajl geerden. Een groep katholie ken zei het te betreuren di| het anti-semitisme duidelijk wortels in het katholieke ge] loof heeft. Bij de stichting zat specia;] voor deze uitzending een aai tal maatschappelijk werke om eventuele telefoontjes op] vangen. Het telefoonnumr was tot twee uur 's nachts bel reikbaar. Zondag volgt hel tweede deel van de documer taire. Het NCRV-programma 'Weg van de snelweg' is in I het verleden erg goed bij de kijkers gevallen. Het begint thans aan zijn derde seizoen. De route die vandaag wordt I afgelegd leidt zestig kilome ter langs een van de mooiste j i rivierdalen van Europa, na- i melijk de Oostenrijkse Do- nau in Niederösterreich, te I beginnen bij Ybbs en eindi- gend in Krems. In dit oude I cultuurgebied ligt een over- I vloed aan historische schat ten. [21.30] De straat Nog niet zo lang geleden was de Pieter Vlamingstraat in de Amsterdamse Dapper- buurt een keurige straat. De laatste jaren zijn echter veel gezinnen weggetrokken fnaar nieuwbouwwoningen rond Amsterdam. Hun plaatsen werden opgevuld door studenten, krakers en j! buitenlanders. Zij wonen [tussen al die oudere bewo ners, die zijn gebleven. Ireen van Ditshüyzen en Netty van Hóörn willen met de do cumentaire 'De straat' laten zien, wat er leeft in een der gelijke straat, die diverse soorten bewoners heeft ge kregen. Liiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin DE POPMUZIEK is door de dood van Phil Lynott weer een ster armer. Indachtig het spreekwoord 'only the good die young' kan Phil toegevoegd worden aan het rijtje illus tere doden, dat namen kent als Buddy Holly, Otis Redding, Elvis Presley, Jim Morrison, Brian Jones, Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Elvis Presley, Lowell George, Sam Cooke, Keith Moon, Jim Croce en Marvin Gaye. Lynott, de voormalige zanger en bassist van Thin Lizzy, overleed zaterdag op 35-ja- rige leeftijd. Er gaan geruchten dat het gebruik van verdovende middelen Lynott de das heeft omgedaan. De lijkschouwer noemde zaterdag als doodsoorzaak hartstoornis en longontste king. Lynott lag op de intensive care-afde- ling van het Salisbury Infirmary in verband met ontstekingen aan de nieren en de lever. Met Phil Lynott is een van de begaafdste hardrockers heengegaan. Met zijn groep Thin Lizzy toonde Phil aan, dat hardrock niet per definitie dom gedram hoeft te zijn. De elpees van Thin Lizzy en Lynotts latere solo-platen werden gekenmerkt door inven tief gebruik van de gitaar en een verwerken van nieuwe muzikale verworvenheden zon der daarbij het eigen geluid te verliezen. Ly nott was vooral een componist van sterke teksten. De Lizzy-elpees 'Jailbreak' en 'Johnny the Fox' gelden in het hardrock- genre als de meest geslaagde platen, waar het gaat om een eenheid tussen tekst en muziek. Lynott was bovenal een dichter, die zijn af komst -half Braziliaans en half Iers- niet wenste te verraden. Veel van de Thin Lizzy- platen bevatten elementen uit de Ierse my thologie en dat Lynotts talent verder reikte dan songteksten blijkt uit de twee opmerke lijke dichtbundels, die van zijn hand ver schenen. Thin Lizzy heeft aan hitparade-front nooit veel succes gehad -alleen 'Whiskey in the jar', 'The boys are back in town' en 'Dancing in the moonlight' waren hits - maar op elpee- gebied deed de groep het zeer goed. Live gold Thin Lizzy als een van de meest opwindende acts. Wie het Lizzy-concert op Pinkpop heeft gezien of de dubbelelpee 'Live and dange- Phil Lynott. rous' kent, weet dat je bij Thin Lizzy terecht kon voor origineel gitaarwerk. Daarnaast zorgde Lynott met zijn donkere stemgeluid voor een vleugje soul, dat de groep juist dat beetje extra gaf. Aan het begin van dit decennnium begon Phil Lynott met het maken van solo-platen. Hij heeft er twee op zijn naam staan. Die solo-platen stonden vooral in het teken van het muzikale experiment. Recentelijk had hij nog een hit samen met compaan-van-het- eerste-uu r, Gary Moore, met het nummer 'Out in the fields'. Het beste nummer van die twee solo-elpees is 'The night the king died'. Dat nummer ver haalt hoe Phil het nieuws beleefde over de dood van Elvis Presley. 'Me i went to the li quor store and got myself a bottle of wine and bottle of gin, i played his records all night long and i got drunk all over again' zijn de gedenkwaardige regels uit dat nummer. Er 2.al voor Phil wel geen herdenkingsplaat gemaakt worden,'maar ik denk toch dat ik hem de komende dagen herdenk door zijn platen te draaien. Wim van Leest WIE IN de nieuwjaarsnacht met een nog een beetje hel der hoofd naar de jubileum show van Motown gekeken heeft, zal zich ongetwijfeld het imposante optreden van wijlen Marvin Gaye herin neren. De grootse manier waarop hij live een nummer bracht, was kenmerkend voor de persoon Marvin Gaye. Muziek werd bij hem in tens en zang uit zijn mond werd een haast voelbare be levenis. Bij leven en welzijn was Marvin Gaye al bijna 'bigger than life'. Hij heeft met figuren als Otis Redding en James Brown het begrip 'soul' de inhoud gegeven, die door de jaren heen bekend is gebleven als muziek en zang waarin hart en ziel werden gelegd. Gayes oeuvre op plaat is omvangrijk, maar er blijken nog volop banden met onuit gebracht materiaal te zijn. Verscheen begin vorig jaar de elpee 'Dream of a lifetime' met daarop een deel nog onaf nieuw materiaal, eind '85 kwam het album 'Romanti cally yours' uit. Die plaat be vat 11 nummers, die door de jaren heen werden opgeno men, maar die nooit op plaat verschenen. Zoals de elpee- titel al doet vermoeden is het de romantiek die op deze plaat de klok slaat. In eigen werk en evergreens als 'Ma ria', 'The shadow of your smile' en 'Fly me to the moon' is Marvin Gaye te ho ren in muziek voor de late uurtjes, waarbij het lekker kroelen is. Zo nu en dan zijn de arrangementen op deze elpee op het suikerzoete af, maar gelukkig weet Marvin met zijn stem steeds de songs te redden. Hij voegt er een dimensie aan toe. Het is de toevoeging van dat beetje AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST 'magie', dat alleen de echte grote artiesten hebben. Vooral de tweede plaatkant van 'Romantically yours' is daardoor zeer de moeite waard. Bevatte de hoes van 'Dream of a lifetime' nog re levante informatie over het waarom van de plaat en over de opnamen, dit keer valt al leen uit de copyright-re geltjes op te maken dat een deel van de songs afkomstig is uit het Motown-archief. Ik denk dat de Marvin Gaye- fans er mee gediend zouden zijn, indien iets meer aan dacht werd besteed aan der gelijke informatie. Boven dien waarborgt dergelijke informatie zorgvuldigheid bij de"exploitatie' van de na latenschap van Marvin Gaye. We hebben na de dood van Jimi Hendrix gezien hoe het niet moet. Met een veel heid aan onduidelijke platen is niemand gediend. Geluk kig is 'Romantically yours' nog wel een muzikale een heid, maar naar de fans toe had er meer gedaan kunnen worden. DE AMERIKAANSE west coast vertoont in muzikaal opzicht tekenen van herstel. Ex-Eagles Don Henley en Glenn Frey hebben succes met redelijke platen en Ja mes Taylor liet met 'That's why i'm here' horen dat op gewekte west coast-muziek nog steeds tot de best in het gehoor liggende genres be hoort. De opgaande lijn is ook hoorbaar op 'Rock a little', de derde solo-elpee van Stevie Nicks. Haar twee vorige solo-platen hadden vooral succes dankzij de via Fleet wood Mac verkregen naams bekendheid, maar 'Rock a little' laat een Stevie Nicks horen, die bij vlagen het peil van 'Rumours' evenaart en zelfs overtreft. De potentiële singlehit 'I can't wait' en 'Imperial hotel' (samen met Tom Petty's Heartbreakers) zijn van absolute klasse. Maar ja, het had ook wel heel gek moeten gaan om 'Rock a little' een flop te la ten worden. Er werd voor de elf nummers op de plaat in twaalf verschillende studio's opgenomen en gemixt, er werkten vijf verschillende producers aan plus nog een tiental mixers en de lijst gastmuzikanten is eindeloos lang. 'Rock a little' geeft in ieder geval aan, dat een heroprich ting van Fleetwood Mac - daar gaan sterke geruchten over - van de kant van Stevie Nicks gezien zijn nut kan hebben. Het hoeft van mij niet echt, maar het zal wel niet tegen te houden zijn. Overigens houdt 'Rock a little' nog een aardige ver rassing in voor de Dolly Dots. In het nummer 'Night mare' wordt namelijk recht streeks en veelvuldig geci teerd uit 'Give the girl break'. Het zal wel toeval zijn, maar je weet het na tuurlijk nooit. The Chiffons hebben na jaren procederen het gelijk aan hun zijde ge kregen met de bewering dat George Harrisons 'My sweet lord' een copie was van hun 'He's so fine'. Een dergelijk relletje zu de Dots in de VS leuke publiciteit op kunnen leveren. Ik zie de koppen in Privé en Story al voor me: 'Stal Amerikaanse superster muziek van onze Dolly Dots?!' De laatste drie maanden van (985 zocht een Vlaamse ex peditie in de Soedan, op de jjrens van de Sahara en de »ahel, naar de oorzaken voor de verwoestijning van Ifrika. Tussen 1958 en 1975 •ukte in deze streek de voestijn 150 km naar het luiden op. Wetenschappe- 'Jke studies hebben aange- oond, dat het klimaat in de DE WEDEROPSTAN DING van The Clash is van korte duur geweest. Kort na de release van de elpee 'Cut the crap' heeft Joe Strummer de band alweer opgeheven. Alleen al daardoor lijkt het pad geëffend voor Big Audio Dynamite, de groep van de uit The Clash gezette gitarist Mick Jones. Maar Big Audio Dynamite teert niet alleen op het gezegde 'de een zijn dood is de ander zijn brood'. De debuutelpee 'This is Big Audio Dynamite' laat horen, dat Jones zich muzi kaal ontwikkeld heeft, waar Joe Strummer nooit van het obligate Clash-geluid is los gekomen. Big Audio Dynamite -op grond van de initialen ook wel BAD genoemd - experi menteert veelvuldig met ge luid. Dat gebeurt zowel via effecten als via muziekstij len. Daardoor doet de elpee zo nu en dan aan 'Sandinis- ta!' denken, zonder overigens| de kwaliteit van dat histori sche Clash-album te kunnerl benaderen. RêaT' Al is Mick Jones sinds Thep"^ Clash verder gegaan, tocij slaagt hij er vooralsnog nie' in met BAD een onuitwis bare indruk te maken. 'Thii is Big Audio Dynamite' niet meer dan een aanzet iets dat later heel goed kal worden. Goed, th blijf i ttur mier protest Y' V. noest i Httrbtnih'i Odt rertetlen uèl bent weer bi/ onl VBW-fGE?lF\[l£ fötiKT om OR't VIEL OAT-IE IS' z/rr&/

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 18