Jong
eren aan
het
roer
in nieuwe
IKON-serie
Tobbende mensen aan
een dreigende rivier
'n half miljoen vanTed
en 't jaar begint maar net!
Phil Lynott:
hardrocker
met hersens
Romantische kant
van Marvin Gave
NP
SPI
43,
'HET WASSENDE WATER' WORDT CONCURRENT VAN 'APPELGAARD'
Schrijver
Isherwood
overleden
Mestprobleem
Veel reacties
op tv-
reportage Shoah j
I THIN LIZZY - VOORMAN OVERLEDEN
DINSDAG 7 JANUARI
DINSDAG 7 JANUARI
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
BELGIE NED 1
Stevie Nicks
uske en Wiske:
Big Audio
Dynamite
v
\r?m
Ppie Happie en
De oude coaster die de hoofdrol speelt in 'M.S. de We
reld'. foto anp
Door Jan Koesen
Hilversum - Een van de beste verdedigers van ons bi
zarre omroepbestel is de IKON, die klein en arm, het
toch altijd maar presteert om persoonlijke televisie en
radio te maken waar je tenminste wat aan hebt en
waar een filosofie aan ten grondslag ligt.
Vanavond (19.12 uur op Ne
derland 2) begint 'M.S.de Wee-
reld', een dramaserie in acht
delen die letterlijk jong en oud
tracht te verenigen. Bij de
IKON gaat het, zoals al ge
zegd, niet alleen om lekkere
beelden, maar bovenal om een
maatschappij-beeld gestalte te
geven. Jongeren en ouderen
zijn kortweg de machtelozen
in deze maatschappij. De
groep tussen 25 en 60 bedisselt
alles. Dit is dan ook het thema
van de nieuwe dramaserie.
Het verhaal draagt op sim
pele wijze dit uitgangspunt
uit. Vier oude mannen en een
oude vrouw dromen ervan om
een mysterieuze reis van der
tig jaar geleden opnieuw te
beleven. Toen zijn ze ergens
ter hoogte van de Shetland-
eilanden gestrand en op won
derbaarlijke wijze gered. Een
van hen koopt een boot, de
M.S. Weereld, maar voordat
hij met zijn vrouw en vrien
den kan uitvaren, sterft hij.
Kleinzoon
Dan betreedt de jeugd het
podium. Een jonge man, de
kleinzoon van de schipper,
wordt tot beheerder van de
coaster benoemd. Met zijn
meisje besluit hij mee te gaan,
hoewel hij van varen geen
verstand heeft. Bij hen voegt
zich een jonge Deense vrouwe
lijke junk en een jonge arbei
der op een werf. Dat betekent
dus, samengevat, vier oude en
vier jonge mensen op een boot
in de grote zee.
Dan komen de problemen.
Vooral de nieuwe schipper
(een rol van Fritz Butzelaar,
compleet met imposante witte
baard en haardos, wanneer
zagen we hem voor het laatst?)
heeft het moeilijk met de
jonge beheerder.
Dan komt het lang aange
kondigde ogenblik waarop de
oude vrouw gaat sterven, en
de bemanning van de boot zich
met vraagstukken van leven
en dood gaat bezighouden.
Regisseur Erik Oosthoek
heeft er iets aardigs van ge
maakt, zonder nochtans grote
hoogten te bereiken. Hij heeft
veel gebruik gemaakt van
amateurs en dat is wel aardig,
maar het resultaat is wel dat
je af en toe je scherm een
schop wilt geven. Nu moet ik
er meteen aan toevoegen dat
de IKON op deze manier ook
onbekend talent een kans
geeft en dat is toch ook heel
mooi. Voor de serie is het
schrijverstrio Hugo Heinen,
Willem Capteyn en Carel
Donck ingehuurd die al eerder
heel verdienstelijk werk heb
ben afgeleverd.
Plannen
De IKON heeft voor het
nieuwe seizoen nog enkele op
merkelijke plannen. Zo komt
er een drieluik, 'Het Hoge
Woord' (in maart) waarin pro
testantse schrijvers worden
belicht. Vele jaren geleden
was dat een omvangrijk feno
meen, nu zijn er slechts enke
len over die het protestants
christelijk in hun schrijven
verwerken. De ex-protes
tantse schrijvers Jan Siebe-
link, Willem Brakman en Rut-
ger Kopland vertellen in dit
drieluik waarom ze hun geloof
niet meer als inspiratie zien.
Een andere serie, van zes af
leveringen, heet 'Een span
nend bestaan'. Dit bevat zoge
heten docu-drama's in fami
lieverband. Problemen als hu
welijk, relatie, erotiek, gezag,
burgerlijke ongehoorzaam
heid, verhouding broers-zus
ters enzovoort komen aan de
orde. In de woorden van de
IKON: „Te vergelijken met
wat Sonja soms doet, maar
minder oppervlakkig."
Belangrijke momenten in
het leven worden nagespeeld.
Als interviewster/presenta
trice heeft de IKON Violet
Falkenburg gevraagd, tot dus
ver bekend van de radio (Ra
tel).
Door Jan Koesen
HILVERSUM - Alweer een boeren
drama op de buis. 'De Appelgaard'
van de KRO staat amper in bloei, of
de NCRV confronteert ons met 'Het
Wassende Water.' De vergelijking
dringt zich onweerstaanbaar op. Wie
van de twee series de strijd om de
volksgunst zal winnen, is nu nog niet
te bepalen. Maar wel mag ik na het
zien van twee delen van het 'Was
sende Water' als vermoeden uitspre
ken dat de NCRV een sterke troef
heeft neergelegd.
De kritiek op de nieuwe serie, die
vanavond om 20.28 start op Neder
land 1, behelst alleen details. Het
spreken doet wat hoorspelachtig
aan, de microfoontechniek (zendertje
om de nek ipvhengelmicrofoons)
geeft het geluid geen realisme en af
en toe is het verhaal drakerig. Maar
het acteren is prima, de regie strak,
de verfilming wonderlijk mooi en de
muziek (Joop Stokkermans) een
ware ondersteuning van het beeld.
'Het Wassende Water' is een zeer
vrije bewerking van het gelijkna
mige boek van streekromanschrijver
Herman de Man die in 1946 bij een
vliegongeluk is overleden. Zijn ro
man speelt zich af in een winderig
landschap, doorsneden met sloten;
boers, stug en gedrenkt in noodlot,
begin deze eeuw. Een hereboer
zwaait de scepter over zijn hoeve.
Het is een streng gelovige man, een
dictator, liefdeloos, wars van elke
vreugde. Hij is arrogant en trots op
zijn bezittingen die hij zich persoon
lijk door God gegeven acht, al
striemt hij iedereen die maar wil (of
moet) luisteren met Bijbelteksten
over hovaardij.
Hij heeft een sterke vrouw en drie
kinderen. Een van hen, de jongen
Gieljan, wordt door hem vervloekt
als hij bijna zijn broertje laat verzui
pen. Dat gebeurt niet kinderachtig.
'Een zwerver en een vluchteling zult
ge op Aarde zijn.' En het onheil be
gint. De moeder heeft een korte af
faire met een passerend zeeman
waarover ze niet eens wil liegen en
haar man vindt met zijn rivaal de
dood in het water tijdens een ge-
vaaa
De hoofdpersonen van 'Het wassende water', vl.n.r.: Sjoerd Pleijsier,
Kitty Courbois, Thom Hoffman en Lia Bolte. - fotoanp
vecht. De kinderen en de moeder
blijven achter.
De jaren verstrijken. De kinderen
zijn volwassen, maar in Gieljan gist
een onrust die hem naar zijn afgrond
drijft. Een liefdeloos huwelijk,
vreemde gedaanten, waanzin en on
dergang. Pas na zijn beker ten volle
gedronken te hebben, vindt Gieljan
de rust die hij zocht en is hij verlost
van de vloek van zijn vader.
Peter van Gestel heeft dit sombere
boek voor tv bewerkt en terecht is
hij daar zeer vrij mee omgegaan. Per
slot is tv geen boek en andersom.
Deel 1 heeft Van Gestel zelfs geheel
verzonnen. 'Het Wassende Water'
heeft een krachtig scenario en Van
Gestel heeft bewezen voor tv te kun
nen schrijven. Aangezien dit maar
zeer weinigen kunnen (of willen)
mogen we hierom alleen al in de
handen klappen. Regisseur Bram
van Erkel heeft dit gegeven even
krachtig in beeld gebracht. Het oer-
hollandse landschap met zijn wol
ken, zijn luchten en zijn platte sil
houet is de feitelijke hoofdpersoon.
Achter de tobbende mensen staat de
dreiging van de rivier die aan alle ij-
delheid een einde kan maken. Het
water is voor deze boeren geen
vriend, maar een vijand. Zij leven in
voortdurende angst en wanen zich
beschut door hun dijk.
De NCRV is met deze serie buiten
haar oevers getreden, om de beeld
spraak maar door te trekken. In deel
1 vergrijpt de half debiele knecht
(Joost Prinsen) zich aan de boezem
van een deerne die daar meer dan
vrede mee heeft. Verder krijgt de
kijker een beeld van fanatiek protes
tantisme dat voor luchtiger zielen
ronduit afstotend is. Wat een cha
grijnen!
Regisseur Bram van Erkel ver
moedt niet dat hij hiermee proble
men met zijn club zal krijgen. De tij
den zijn veranderd, zelfs voor de
NCRV. En onloochenbaar heeft Van
Erkel een serie gemaakt die rustig de
gang naar het tv-festival van Monte
Carlo, begin februari, kan maken.
'Het Wassende Water' wordt ook
goed gespeeld. Kitty Courbois
spreekt nogal gedragen, maar is ver
der zeer overtuigend als de sterke
boerin met duistere verlangens.
Thorn Hoffman is helemaal de op
standige boerenzoon Gieljan die on
danks alles veel van zijn gehate va
der weg heeft. Will van Kralingen
weet precies de juiste mengeling tus
sen drama en draak te vinden in
haar weergave van haar ellendige
ondergang. Sjoerd Pleysier brengt
sympathiek en aannemelijk de rol
van Willem over, Gieljans zwakkere
broer die toch ook zijn eigen charmes
heeft.
'Het Wassende Water' stroomt
precies langs die grens waarbij een
drama lachwekkend wordt. De serie
blijft doorgaans aan de goede kant.
De dialogen zijn heel strak, soms te
literair, ik kan nauwelijks geloven
dat boeren zo praten. Maar er wordt
tenminste niet in geouwehoerd. Ge
lukkig heeft de NCRV het niet nodig
geacht ons op een dialect te vergas
ten dat voor landelijk moet door
gaan. Daar hebben ze nogal een
handje van in Hilversum en elke
minnaar van de taal knijpt dan van
plaatsvervangende schaamte de te
nen bij elkaar.
De kijker wacht acht zware avon
den, maar die zijn zeker de moeite
waard. Na afloop van de serie brengt
de NCRV een programma over Her
man de Man. Hierin komen mensen
aan het woord die de schrijver ge
kend hebben.
nn
mm
(ADVERTENTIE)
Begin 't jaar goed en doe mee met de Januari Mid-
Lotto. Ted de Braak deelt samen met zijn assistente
Mariëtte in de 1 2 3Lotto-show weer talloze prijzen uit
U maakt kans op 'n half miljoen, 'n ton in 't Cijfer-
spel of één van de tienduizenden andere geldprijzen.
Bovendien geeft uw formuliernummer gratis kans op extra
geldprijzen en maakt u kans op een uitnodiging om bij de
TV.-show aanwezig te zijn en droomprijzen te winnen.
Haal snel het speciale Januari Mid-Lottoformulier en
lever't nog deze week in.
Inleveradressen staan in de
Gouden Gids. Maand- en
Abonnee-Lottospelers
doen automatisch mee.
SANTA MONICA (AP) - D,
Amerikaanse schrijve;
Christopher Isherwood, wiens
vertellingen over het leven ig
Berlijn voor de Tweede We-
reldoorlog de basis vormde;
voor de film 'Cabaret', is op 81.
jarige leeftijd in zijn wonin;
in Santa Monica in Californiig
overleden.
Isherwood werd in 1904 iel
High Lane in Engeland gebo
ren. Hij verhuisde in 1939 naai
de Verenigde Staten en lie;
zich in 1946 tot Amerikaan,
staatsburger naturaliseren!
Tot zijn bekendste boeken be l
horen 'Goodbye to Berlin';
'Journey into a war', 'Christ
opher and his kind' en 'Mr
guru and his disciple'
De uitzending van 'Hier en
vanavond helemaal gewijd
onder meer opnamen gemat
bant waar de mest de kwab
ernstig bedreigt. In de studi
landbouw op meningen van
(andere) deskundigen.
Billy Preston in 'Los-vast"\
- (i*
Weg van
de snelweg
AMSTERDAM (ANP) - Ruin
tweehonderd mensen hebb
zondagavond via een special
telefoonnummer gereageert
op het eerste deel van
Franse documentaire Sho:
over de vernietiging van
Europese Joden, die door i
VPRO werd uitgezonden,
heeft mevrouw Stein, diri
trice van de Stichting Ja
Maatschappelijk Werk giste
ren meegedeeld.
De stichting had de special)
telefoonlijn geopend om even
tuele nazorg en informatie I
bieden aan kijkers. Met ho
derd mensen werden langd»
rige gesprekken gevoerd. Hj
waren voornamelijk joden
oud-verzetsmensen die reajl
geerden. Een groep katholie
ken zei het te betreuren di|
het anti-semitisme duidelijk
wortels in het katholieke ge]
loof heeft.
Bij de stichting zat specia;]
voor deze uitzending een aai
tal maatschappelijk werke
om eventuele telefoontjes op]
vangen. Het telefoonnumr
was tot twee uur 's nachts bel
reikbaar. Zondag volgt hel
tweede deel van de documer
taire.
Het NCRV-programma
'Weg van de snelweg' is in I
het verleden erg goed bij de
kijkers gevallen. Het begint
thans aan zijn derde seizoen.
De route die vandaag wordt I
afgelegd leidt zestig kilome
ter langs een van de mooiste j
i rivierdalen van Europa, na- i
melijk de Oostenrijkse Do-
nau in Niederösterreich, te I
beginnen bij Ybbs en eindi-
gend in Krems. In dit oude I
cultuurgebied ligt een over- I
vloed aan historische schat
ten.
[21.30]
De
straat
Nog niet zo lang geleden was
de Pieter Vlamingstraat in
de Amsterdamse Dapper-
buurt een keurige straat. De
laatste jaren zijn echter veel
gezinnen weggetrokken
fnaar nieuwbouwwoningen
rond Amsterdam. Hun
plaatsen werden opgevuld
door studenten, krakers en
j! buitenlanders. Zij wonen
[tussen al die oudere bewo
ners, die zijn gebleven. Ireen
van Ditshüyzen en Netty
van Hóörn willen met de do
cumentaire 'De straat' laten
zien, wat er leeft in een der
gelijke straat, die diverse
soorten bewoners heeft ge
kregen.
Liiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
DE POPMUZIEK is door de dood van Phil
Lynott weer een ster armer. Indachtig het
spreekwoord 'only the good die young' kan
Phil toegevoegd worden aan het rijtje illus
tere doden, dat namen kent als Buddy Holly,
Otis Redding, Elvis Presley, Jim Morrison,
Brian Jones, Jimmy Hendrix, Janis Joplin,
Elvis Presley, Lowell George, Sam Cooke,
Keith Moon, Jim Croce en Marvin Gaye.
Lynott, de voormalige zanger en bassist
van Thin Lizzy, overleed zaterdag op 35-ja-
rige leeftijd.
Er gaan geruchten dat het gebruik van
verdovende middelen Lynott de das heeft
omgedaan. De lijkschouwer noemde zaterdag
als doodsoorzaak hartstoornis en longontste
king. Lynott lag op de intensive care-afde-
ling van het Salisbury Infirmary in verband
met ontstekingen aan de nieren en de lever.
Met Phil Lynott is een van de begaafdste
hardrockers heengegaan. Met zijn groep
Thin Lizzy toonde Phil aan, dat hardrock
niet per definitie dom gedram hoeft te zijn.
De elpees van Thin Lizzy en Lynotts latere
solo-platen werden gekenmerkt door inven
tief gebruik van de gitaar en een verwerken
van nieuwe muzikale verworvenheden zon
der daarbij het eigen geluid te verliezen. Ly
nott was vooral een componist van sterke
teksten. De Lizzy-elpees 'Jailbreak' en
'Johnny the Fox' gelden in het hardrock-
genre als de meest geslaagde platen, waar het
gaat om een eenheid tussen tekst en muziek.
Lynott was bovenal een dichter, die zijn af
komst -half Braziliaans en half Iers- niet
wenste te verraden. Veel van de Thin Lizzy-
platen bevatten elementen uit de Ierse my
thologie en dat Lynotts talent verder reikte
dan songteksten blijkt uit de twee opmerke
lijke dichtbundels, die van zijn hand ver
schenen.
Thin Lizzy heeft aan hitparade-front nooit
veel succes gehad -alleen 'Whiskey in the
jar', 'The boys are back in town' en 'Dancing
in the moonlight' waren hits - maar op elpee-
gebied deed de groep het zeer goed. Live gold
Thin Lizzy als een van de meest opwindende
acts. Wie het Lizzy-concert op Pinkpop heeft
gezien of de dubbelelpee 'Live and dange-
Phil Lynott.
rous' kent, weet dat je bij Thin Lizzy terecht
kon voor origineel gitaarwerk. Daarnaast
zorgde Lynott met zijn donkere stemgeluid
voor een vleugje soul, dat de groep juist dat
beetje extra gaf.
Aan het begin van dit decennnium begon
Phil Lynott met het maken van solo-platen.
Hij heeft er twee op zijn naam staan. Die
solo-platen stonden vooral in het teken van
het muzikale experiment. Recentelijk had hij
nog een hit samen met compaan-van-het-
eerste-uu r, Gary Moore, met het nummer
'Out in the fields'.
Het beste nummer van die twee solo-elpees
is 'The night the king died'. Dat nummer ver
haalt hoe Phil het nieuws beleefde over de
dood van Elvis Presley. 'Me i went to the li
quor store and got myself a bottle of wine
and bottle of gin, i played his records all
night long and i got drunk all over again' zijn
de gedenkwaardige regels uit dat nummer.
Er 2.al voor Phil wel geen herdenkingsplaat
gemaakt worden,'maar ik denk toch dat ik
hem de komende dagen herdenk door zijn
platen te draaien.
Wim van Leest
WIE IN de nieuwjaarsnacht
met een nog een beetje hel
der hoofd naar de jubileum
show van Motown gekeken
heeft, zal zich ongetwijfeld
het imposante optreden van
wijlen Marvin Gaye herin
neren. De grootse manier
waarop hij live een nummer
bracht, was kenmerkend
voor de persoon Marvin
Gaye.
Muziek werd bij hem in
tens en zang uit zijn mond
werd een haast voelbare be
levenis. Bij leven en welzijn
was Marvin Gaye al bijna
'bigger than life'. Hij heeft
met figuren als Otis Redding
en James Brown het begrip
'soul' de inhoud gegeven, die
door de jaren heen bekend is
gebleven als muziek en zang
waarin hart en ziel werden
gelegd.
Gayes oeuvre op plaat is
omvangrijk, maar er blijken
nog volop banden met onuit
gebracht materiaal te zijn.
Verscheen begin vorig jaar
de elpee 'Dream of a lifetime'
met daarop een deel nog onaf
nieuw materiaal, eind '85
kwam het album 'Romanti
cally yours' uit. Die plaat be
vat 11 nummers, die door de
jaren heen werden opgeno
men, maar die nooit op plaat
verschenen. Zoals de elpee-
titel al doet vermoeden is het
de romantiek die op deze
plaat de klok slaat. In eigen
werk en evergreens als 'Ma
ria', 'The shadow of your
smile' en 'Fly me to the
moon' is Marvin Gaye te ho
ren in muziek voor de late
uurtjes, waarbij het lekker
kroelen is. Zo nu en dan zijn
de arrangementen op deze
elpee op het suikerzoete af,
maar gelukkig weet Marvin
met zijn stem steeds de songs
te redden. Hij voegt er een
dimensie aan toe. Het is de
toevoeging van dat beetje
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
'magie', dat alleen de echte
grote artiesten hebben.
Vooral de tweede plaatkant
van 'Romantically yours' is
daardoor zeer de moeite
waard.
Bevatte de hoes van
'Dream of a lifetime' nog re
levante informatie over het
waarom van de plaat en over
de opnamen, dit keer valt al
leen uit de copyright-re
geltjes op te maken dat een
deel van de songs afkomstig
is uit het Motown-archief. Ik
denk dat de Marvin Gaye-
fans er mee gediend zouden
zijn, indien iets meer aan
dacht werd besteed aan der
gelijke informatie. Boven
dien waarborgt dergelijke
informatie zorgvuldigheid
bij de"exploitatie' van de na
latenschap van Marvin
Gaye. We hebben na de dood
van Jimi Hendrix gezien hoe
het niet moet. Met een veel
heid aan onduidelijke platen
is niemand gediend. Geluk
kig is 'Romantically yours'
nog wel een muzikale een
heid, maar naar de fans toe
had er meer gedaan kunnen
worden.
DE AMERIKAANSE west
coast vertoont in muzikaal
opzicht tekenen van herstel.
Ex-Eagles Don Henley en
Glenn Frey hebben succes
met redelijke platen en Ja
mes Taylor liet met 'That's
why i'm here' horen dat op
gewekte west coast-muziek
nog steeds tot de best in het
gehoor liggende genres be
hoort.
De opgaande lijn is ook
hoorbaar op 'Rock a little', de
derde solo-elpee van Stevie
Nicks. Haar twee vorige
solo-platen hadden vooral
succes dankzij de via Fleet
wood Mac verkregen naams
bekendheid, maar 'Rock a
little' laat een Stevie Nicks
horen, die bij vlagen het peil
van 'Rumours' evenaart en
zelfs overtreft. De potentiële
singlehit 'I can't wait' en
'Imperial hotel' (samen met
Tom Petty's Heartbreakers)
zijn van absolute klasse.
Maar ja, het had ook wel
heel gek moeten gaan om
'Rock a little' een flop te la
ten worden. Er werd voor de
elf nummers op de plaat in
twaalf verschillende studio's
opgenomen en gemixt, er
werkten vijf verschillende
producers aan plus nog een
tiental mixers en de lijst
gastmuzikanten is eindeloos
lang.
'Rock a little' geeft in ieder
geval aan, dat een heroprich
ting van Fleetwood Mac
- daar gaan sterke geruchten
over - van de kant van Stevie
Nicks gezien zijn nut kan
hebben. Het hoeft van mij
niet echt, maar het zal wel
niet tegen te houden zijn.
Overigens houdt 'Rock a
little' nog een aardige ver
rassing in voor de Dolly
Dots. In het nummer 'Night
mare' wordt namelijk recht
streeks en veelvuldig geci
teerd uit 'Give the girl
break'. Het zal wel toeval
zijn, maar je weet het na
tuurlijk nooit. The Chiffons
hebben na jaren procederen
het gelijk aan hun zijde ge
kregen met de bewering dat
George Harrisons 'My sweet
lord' een copie was van hun
'He's so fine'. Een dergelijk
relletje zu de Dots in de VS
leuke publiciteit op kunnen
leveren. Ik zie de koppen in
Privé en Story al voor me:
'Stal Amerikaanse superster
muziek van onze Dolly
Dots?!'
De laatste drie maanden van
(985 zocht een Vlaamse ex
peditie in de Soedan, op de
jjrens van de Sahara en de
»ahel, naar de oorzaken
voor de verwoestijning van
Ifrika. Tussen 1958 en 1975
•ukte in deze streek de
voestijn 150 km naar het
luiden op. Wetenschappe-
'Jke studies hebben aange-
oond, dat het klimaat in de
DE WEDEROPSTAN
DING van The Clash is van
korte duur geweest. Kort na
de release van de elpee 'Cut
the crap' heeft Joe Strummer
de band alweer opgeheven.
Alleen al daardoor lijkt
het pad geëffend voor Big
Audio Dynamite, de groep
van de uit The Clash gezette
gitarist Mick Jones. Maar
Big Audio Dynamite teert
niet alleen op het gezegde 'de
een zijn dood is de ander zijn
brood'. De debuutelpee 'This
is Big Audio Dynamite' laat
horen, dat Jones zich muzi
kaal ontwikkeld heeft, waar
Joe Strummer nooit van het
obligate Clash-geluid is los
gekomen.
Big Audio Dynamite -op
grond van de initialen ook
wel BAD genoemd - experi
menteert veelvuldig met ge
luid. Dat gebeurt zowel via
effecten als via muziekstij
len. Daardoor doet de elpee
zo nu en dan aan 'Sandinis-
ta!' denken, zonder overigens|
de kwaliteit van dat histori
sche Clash-album te kunnerl
benaderen. RêaT'
Al is Mick Jones sinds Thep"^
Clash verder gegaan, tocij
slaagt hij er vooralsnog nie'
in met BAD een onuitwis
bare indruk te maken. 'Thii
is Big Audio Dynamite'
niet meer dan een aanzet
iets dat later heel goed kal
worden.
Goed, th blijf i ttur
mier protest
Y'
V. noest i
Httrbtnih'i
Odt rertetlen uèl
bent weer bi/ onl
VBW-fGE?lF\[l£ fötiKT om
OR't
VIEL OAT-IE IS'
z/rr&/