Industrie kan vraag naar plaatjes niet aan TT MVW ['hakt Klassiek Boekje erbij 1,4 miljoen Ton investeren Meer muziek CD-deck VAN VELZEN Vooruitgang 0 00 7ATERDAG 4 JANUAR11986 Ig naar Amster- jn week later zou lis buitengewoon I geworden. Emo- Veel Schubert, fahler. Verhalen Ijn leven met mu- morgens vroeg, Irdige taxi-chauf- IHaag, Ik had het huilen te kunnen nen liepen aan de lag ging ik op de ïcte papier en pot- beweging drie vel- Inomisch deel van 1 functioneerde ik Iken voor het con- ensen erop reken- Ichikbaar zou stel- eds niet van plan. dichterbij kwam Iraag: als die bood- Ij over een drempel T nieuwe identifica- len, wat is dan de Ihap als degene die zijn gedrag niet hrdt het een bood- een boodschap van f? congres schreef ik uur 's nachts hakte st had ik uitvoerig praat. Een goede nu niet beslist sta ir dezelfde beslis- hap intussen in het fik het congres ge- paar, maar het mag van mijn zorg voor Daar zijn bui- Icties op gekomen. dat tikt lekker aan trappen, 't Is ook op petiek voor politici, bliticus die het con- |lf die fout gemaakt keer in de politiek I dag op de andere Iterdamse bohémien- lie van de kroeg, het [tische leven met ge- nomenten hield, een niet meer aan Jat, dat ik een groot as in het verzorgen [stand en intussen om (drempel van je eigen enliep en de mensen lar liet aanmodderen ideaal. Dat deugt ab- |re valstrik, dat je je bij je staat afkoopt ^he betrokkenheid bij In die kuil trap ik nu 19 en 17. Ze kun- ielf redden. Kinderen (volwassen totdat ze nel komen. Dan zijn nderen met grote be- lelijkheid en zorg. Vr in het circuit. Hoe moet kunnen. Als je Jrgadering van het par- poeken en je hebt dan kinderen, nou dan is J verklaard. Dan moet bp een ander moment rgaderen. De praktijk pet kan. Het enige wat dat het niet gaat, dan i keuze ligt. Het is met ]t jezelf inlevert, dan le- P,R VERANDERT iets in de Nederlandse huiskamers. Nadat het televisiemeubel aangepast moest worden om ruimte te maken voor videorecorder, wordt het elektronica-assortiment van het gezin aangevuld met de compact disc-speler, die de taak van de klassieke platenspeler moet overnemen. Daar zit muziek in, in I ieder geval voor de platenboer en de elektronicahandel. foto bert houwelin0 Door Willem Reijn DE elpee heeft zijn langste tijd gehad, als we de industrie en vakbladen mo gen geloven. De zwarte schijf wordt na enkele jaren grijs, geeft ruis, tikt de krassen vrolijk door de speakers en verdraagt vet noch stof. Neen, neem dan de compact-disc, die zich van krassen of vlekken niets aantrekt en een onbedorven digitaai deuntje in de huiskamer brengt. De stunt van Philips om de Engelse sna- renruiter Mark Knopfler met zijn band Dire Straits met een fors gesponsorde CD- show door West-Europa te laten trekken. Het leverde het nieuwe produkt een forse naamsbekendheid op en de Dire Straits, de eer van de beste verkochte CD aller tijden. De CD werd wereldwijd met vierhonderd duizend exemplaren verkocht, in Nederland werd een afname van 25.000 stuks gehaald. De opmars van de CD is niet te stuiten. Als je naar de radio luistert en met name naar de TROS-CD-show, een reclamespot van een uur voor het produkt, lijkt het alsof U en wij de enigen zijn die door ongelukkige omstandigheden nog niet ovèr een eigen compactapparaat beschikken. Zo simpel is de markt natuurlijk ook weer niet. Pas één procent van de Neder landse huishoudens, dat wil zeggen vijftig duizend van de vijf miljoen gezinnen, be schikt over een compact-disc-speler. En hoewel de Philips-directie verwacht dat dat percentage volgend jaar zal zijn verdubbeld, moeten we even in de gaten houden, dat we dan nog steeds pas over een luttele twee procent van de huishoudens praten. Wie zijn die innovators'! De niet-onbe- middelde man of vrouw van middelbare leeftijd met een voorkeur voor klassieke muziek, mag worden vastgesteld aan de hand van de kosten. Een nieuwe CD-speler kost ruim duizend gulden en een compact schijfje klassieke muziek ongeveer vijftig gulden, de popdisc een tientje minder. Ter vergelijking: een goede draaitafel gaat voor ongeveer driehonderd gulden over de toon bank en een elpee van het populaire genre wordt voor ruim twintig gulden verhandeld. De relatieve winstmarge op de compact disc is lager dan op een langspeelplaat: 28 tegen 33 procent. Toch is de compact-disc bijzonder interessant, want de absolute marges (ruim een tientje voor de CD tegen zeven gulden voor de LP) liggen in het voordeel van de CD. Intussen neemt het aantal CD-spelers in aantal toe. De 'eerste generatie'-CD-spelers is al voor een kleine achthonderd gulden te krijgen. Voor de inmiddels al weer vierde generatie CD-spelers moet nog wel een klein maandloon van veertienhonderd gul den worden overgemaakt. Dan is die speler natuurlijk wel voorzien van allerlei mo derne luie gemakken, zoals afstandbedie- ning; Dit jaar is het mogelijk dat de prijzen van de afspeelapparatuur onder druk komen te staan. Verwacht wordt dat in '86 een, zij het beperkt, overschot op de markt ontstaat, nu de fabrikanten een behoorlijke produktieca- paciteit hebben bereikt. Structureel lijkt dat overschot overigens niet te zijn, omdat de komende jaren de vraag naar spelers zal stijgen. Om begrijpelijke redenen zegt een Philips-woordvoerster geen prijzenslag te verwachten. Het prijsverschil tussen een goede traditionele draaitafel (ongeveer drie honderd gulden) en een goedkope CD-spe- ler (achthonderd) zal ook dan meer dan honderd procent bedragen. Met de compact-disc is dus een nieuwe markt aangeboord. De CD geeft onmisken baar beter geluid dan de LP en vooral het gevreesde cassettebandje kan noch in chroom, noch in metal tippen aan het kleine ronde schijfje. Ook het interieur van de platenzaak on dervindt langzaam enige wijziging. Tussen de grote bakken van de langspeelplaten zijn kleinere schappen voor de compact-discs gezet. De verpakking is niet alleen kleiner dan die van de elpee, maar ook minder ex pressief dan die van de normale plaat. Op ongeveer eenvierde van de normale ruimte moet de hoesmaker zijn creativiteit kwijt, hetgeen veel minder mogelijkheden in houdt. Anton Witkamp, marketing-manager van de Polygram-groep: „We zijn al bezig met een aanpassing van de lay-out van de hoe zen. Het verkleinen van de elpeehoes is niet zonder meer mogelijk, omdat bijvoorbeeld teksten niet meer leesbaar worden. Bij stutm Pt»» n&hkmkm ars :>a A 1 1 Het interieur van de platenzaak ondervindt langzaam enige wijziging. Tussen de grote bakken van de langspeelplaten zijn kleinere schappen voor de compact-discs gezet. CD verovert de huiskamer oudere elpees sta je dan voor een dilemma: de klant wil vaak de originele hoes om de CD hebben, omdat de plaats dan herken baar blijft. Dat referentiepunt wil de klant houden". De muziekliefhebber hoeft, zo zegt hij, niet bang te zijn dat hij minder informatie krijft bij zijn compact-plaatje. „Teksten doen we er gewoon in een boekje bij. Dat is geen enkel probleem. Bij opera's wil dat tekstboek zelfs tot driehonderd pagina's uit groeien". De platenhandelaar is blij met de aanvul ling op het assortiment. Muziekhandel Spronk in Breda heeft al een behoorlijk as sortiment opgebouwd. „De verkoop van CD's betekent voor onze zaak ongeveer vijf tien tot twintig procent van de omzet", ver telt Karl Stellwag. „Dat cijfer wordt door omstandigheden beïnvloed. Laatst hadden wij hier een klant die alle CD's op klassiek gebied wilde hebben. Dan schiet je natuur lijk makkelijk over de twintig procent heen". Landelijke cijfers over de eerste tien maanden van 1985, zo vertelt Anton Wit kamp, wijzen uit dat de omzetcijfers van de detaillisten met vijftien tot zeventien pro cent zijn gestegen. „Die omzetstijging is ge heel aan de introductie van de compact-disc toe te schijven", zegt Witkamp. In 1985 gingen in Nederland 1,4 miljoen CD's over de toonbank, waarvan ruim de helft door Witkamps Polygram-groep, lees Philips, werd geleverd. Waarschijnlijk had dat aantal fiks groter kunnen zijn, ware het niet dat de produktiecapaciteit een knel punt vormt. Voor dit jaar rekent de platen- handel op een omzettoeneming van vijftig procent: naar 2,1 miljoen stuks dus. De stijging is mogelijk door het uit de grond schieten van nieuwe CD-fabrieken. Recentelijk is in het Westduitse Gütersloh een fabriek voor Ariola begonnen met de produktie van CD's. In april zal EMI in En geland met de vervaardiging beginnen. Be langrijk is verder de Amerikaanse markt, die tot heden door Europa van de zil verkleurige schijfjes wordt voorzien. Als de fabrieken van Dupont en CBS Sony dit jaar op volle kracht draaien, mag worden verwacht dat de Amerikanen in 1987 in de gehele eigen behoefte kunnen voorzien. Vooruitzien is echter ook hier koffiedik- kijken. Immers: er worden voor de huidige vraag te weinig CD's geproduceerd. De uit breiding van de produktie zal in eerste in stantie aan de huidige omvang van de vraag tegemoet komen. Maar die vraag is stijgen de, zoals de verkoop van de CD-spelers eveneens toeneemt. De CD-markt wordt immers niet alleen geconfronteerd met de vraag naar nieuwe uitgaven, ook oude el- De compact-disc: een uurtje muziek of binnenkort een volledige dertig delen tellende encyclopedie tussen duim en wijsvinger. - foto's de stem/johan van gurp pees, die nu op de CD uitkomen, zijn ge wild. Een grote vraag met een klein aanbod zorgt voor een hoge prijs. Met CD-prijzen wordt dus niet of nauwelijks met prijzen ge stunt. Karl Stellwag denkt dat het omzetaan- deel van CD's wat is vertekend, omdat klei nere zaken nog niet aan de verkoop van CD's zijn begonnen. Stellwag: „Als je aan de verkoop van compact discs begint, moet je meteen een breed assortiment neerzetten. Dat betekent dat je tussen de drie- en vijf duizend CD's voorradig moet hebben. Dat is een investeringen van en ton. En dan moet je nog de afspeelapparatuur kopen". Stellwag zegt dat de CD voor zijn zaak geen redder in de nood is. „De echte spe ciaalzaak heeft geen spectaculaire dalingen van de omzet doorgemaakt. Dat is meer bij de winkels die alleen populaire muziek ver kopen gebeurd. De klassieke muziek heeft een veel stabielere verkoop". Bij Spronk is tweederde van de verkochte CD's van het klassieke genre. Landelijk ligt dat cijfer een stuk lager: 35 procent klassiek tegen 65 pro cent populair. Ter bepaling van de gedach ten: negen van de tien verkochte elpees zijn pop(ulair), een klassiek. De mogelijkheden van de comphct disc worden nog onvoldoende uitgebuit, vindt Stellwag. Het zou zinvol zijn, zo meent hij, om de tijdcapaciteit van de CD volledig te gebruiken voor dubbel-elpees. „Dat wordt nu niet gedaan. Een uitzondering is het Keulse concert van Keith Jarret. Het kan natuurlijk ook niet met alle elpees. Je kunt van een artiest niet verwachten dat hij altijd zorgt voor twee uur muziek". Witkamp stelt de tijdscapaciteit van een CD op 60 a 65 minuten, één kant dus, want tot op heden wordt slechts een kantje van de schijf gedigitaliseerd. Hij wijst op de problemen die het volspelen van die tijd met zich mee kan brengen. „Studio-opna men zijn erg duur, dus die kosten nemen toe. Belangrijk is verder dat muziek nu ge lijktijdig op CD als elpee wordt uigebracht. Dan zou je op de CD meer muziek dan op elpee moeten zetten. Dat kin wel: op de laatste elpee van de Dire Straits staat min der muziek dan op de CD". Tenslotte on derkent hij ook de positie van de artiest. Die zal óf meer muziek moeten leveren óf minder vaak een plaat kunnen uitbrengen. De eerste mogelijkheid betekent een uit wringen van de creatieve geest van de com ponist, de twee optie een minder continu aanbod aan de fans, met - behalve voor de allergrootste sterren - als gevaar in de ver getelheid raken als je twee jaar niets van je hebt laten horen. De detailhandel heeft ernstig te lijden on der de leveringsproblemen, die de industrie door capaciteitsgebrek in de fabrieken heeft. Een inventarisatie van Stellwag leert dat Polygram, waaronder het Philips-label, een redelijk scoringspercentage heeft een le vering van vijftig tot tachtig van de honderd bestelde CD's. CBS levert ongeveer de helft. Bij EMI is het huilen geblazen. „EMI heeft de boot gemist, die zagen niets in de CD", zegt Stellwag. Gevolg is dat EMI slechts tien procent van alle aangevraagde compact discs kan leveren. De elpee Hounds of Love van Kate Bush was drie maanden lang niet op CD verkrijgbaar. „Daardoor is het mo gelijk dat de vraag veel groter üjkt dan die feitelijk is. De consument gaat diverse za ken af. Al die zaken bestellen dan de CD, maar als de CD dan drie maanden later le verbaar is, is de vraag veel kleiner dan ge dacht. De elpee is dan ook niet actueel meer". Is de CD(-speler) een revolutie, ze kan door een van haar kinderen wel eens wor den opgevroten. In ontwikkeling is namelijk een soort CD-deck, vergelijkbaar met een cassette-deck. OP een onbespeeld CD'tje kan dan muziek worden opgenomen. De ontwikkeling bevindt zich nog in een pril stadium, maar Anton Witkamp zegt dat een CD-deck voor de platenindustrie een 'kleine ramp' zou betekenen. De introductie van een CD-deck zal overigens nog wel enige jaren op zich laten wachten. De CD-auto-geluidsapparatuur is al wel beschikbaar. Het criminele klimaat in Ne derland zal de verkoop van dit kostbare kleinood in de weg staan. Een gestolen autoradio-cassette-recorder is al een verve lend incident, een ontvreemde CD-recorder met een tiental schijfjes is een financiële ramp. Witkamp wijst dat ook liever op een an dere technische follow-up van de CD-ont- wikkeling: de CD-Read-Only-Memory, kortweg de CD-ROM. Op de CD wordt dan een indruikwekkende hoeveelheid in formatie opgeslagen, een volledige encyclo pedie bijvoorbeeld, die op een beeld schermpje, aangesloten op de CD-speler, te voorschijn wordt getoverd. Witkamp ver wacht dat de CD-ROM in 1987 een grote vlucht zal nemen. Niettemin zal de CD-speler de traditio nele pick-up waarschijnlijk nooit echt ver dringen. Veel elpees zullen nooit op CD verschijnen. Zelfs muziek van de Beatles en Frank Sinatra, om eens een paar van de grootsten dezer aardkloot te noemen, is nog niet op CD verkrijgbaar. Zij hebben nog geen contract willen ondertekenen. et vermoeden had I postgevat dat ik, Jft. _^L_met niet weinig me delijders, als een oliebol het oudejaar zou zijn uitgerold, om in het wat gevorderde nieuwe jaar te herrijzen als een grim mige appelflap. Maar neen, voor het eerst sedert de Tweede Wereldoorlog ben ik op de eer ste dag van het jaar verrezen in de elastische frisheid van een jonge haan. De nieuwjaarsdag placht voor mij steevast een wat beduimeld en versleten ka rakter te hebben; het was een dag die al gebruikt leek. Maar nu stond ik om kwart over ze ven bij pruttelende koffie naar muziek te luisteren. De wereld lag nog in coma. Op oudejaarsavond is, om redenen die weinig ter zake doen, zelfs de zoete geur van de oliebol niet nabij geweest en ik heb met kleine, wat be schroomde mondjes uit een bo kaal Grand Prestige van een vermaarde stoombrouwerij te Arcen zitten drinken. Mensen met griephoofden of in traag herstel na een langdurig ziek bed, zouden deze voedzame en troostrijke drank van het zie kenfonds moeten kunnen be trekken. In mijzelf woelde de gerstwijl metersdiepe gevoelens los. Het was namelijk in de kel dergewelven van genoemde stoombrouwerij dat ik, een kind nog in het vak, zodanig door de bestuurderen van dit amicaal bedrijf werd gelaafd, dat ik bij het krieken van de dag een situatieschets moest te kenen in het zand naast de weg om de richting naar Venlo te kunnen bepalen. Het bier was zeer snel langs- gevlogen; de loewende klokken van Jo Erens beierden alsof het paasochtend in Rome was en een welbespraakt man had zijn gebit naast zich op tafel liggen. Zijn gelaat was ineengestort, maar zijn stem had door die in greep een vet vibrato gekregen. De bittere opmerking van een Frans criticus, dat de ijlge- vooisde Tino Rossi eigenlijk aan zijn stembanden behoorde te worden opgehangen, was op hem niet van toepassing, want de tandeloze zanger ontroerde ons ten zeerste. In de vroege ochtend hebben we nog ge ruime tijd naar het gebit lopen zoeken, terwijl het al weer in de scharnieren hing van zijn gou den muil. Het moet de zuivere spiritua liteit van het moment geweest zijn die me uit de kijkerskring van Freek verdreef en ook wel zijn opvatting over een opper vlakkige Reagan met opper vlakkige kanker. De Walen hadden circus. Seth, de Uyltjesknapper, kan op geen stukken na wat Kan kon. Den Uyl mag wat mij betreft de bo men in, maar je moet zo'n man niet behandelen als een amech tig paard dat naar de lijmfa- briek moet. Dat hem politieke euthanasie wordt opgedrongen is al schunnig genoeg. Ik heb op de oudejaarsavond beschouwingen zitten lezen over de Goede Oude Tijd, die afzichtelijk genoeg bleken om er een zekere tevredenheid uit te distilleren omtrent de dag van vandaag. Dit lijkt wellicht een beetje op het soort troost dat de man met het houten been aanreikte toen deze te ver staan gaf dat althans één van zijn schoenen niet knelde. Maar, als we nu toch met een grauw hoofd boven onze grauwe kippesoep met grauwe ballen en grauwe vermicelli wil len klagen over het Grote Be derf van de levenskwaliteit, dan is het troostrijk te weten dat een eeuw geleden vrijwel de hele wereldbevolking aan maagkrampen leed. De kinde ren van de Amerikaanse pio niers in het verre westen aten slechts maïs en gezouten var kensvlees, soms aangevuld met paardebloemen, zuring en buf felbessen en ze vergingen van scheurbuik, tuberculeuze zwe ren en trichinose. Een werker in een margarinefabriek verloor zijn vingernagels, het haar op zijn hoofd en zijn verstand door de giffen die hij mengde. Tijdens de Spaans-Ameri kaanse oorlog van 1898 aten de soldaten bedorven vlees in blik dat men, toen het vloeibaar dreigde te worden, had gebal semd. Geloof in de vooruitgang staat niet op losse schroeven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 23