omein lagt op Ixtra Uls Onderwijs voor vergeten kinderen IA RAKE Z< VRIJDAG 3 JANUAR11986 EXTRA Kot Praktisch Werken Verzuim Succes Minderheden 5L AVIV/DA- kSCUS - (AP) - raëlische functio- irissen hebben Sy- en Iran gisteren erantwoordelijk esteld voor de toe an omen aanvallen j> Israël vanuit uid-Libanon. Geld Zelf doen sahdtvsseh'hassel "er bewaki /O'N tachtig procent van de mensen in Bangladesj is analfabeet. De behoefte aan onderwijs is gigantisch. De overheid heeft geen geld genoeg om iedereen de mogelijkheid te geven om te leren lezen en schrijven. Caritas in Bangladesj probeert daar iets aan te doen met de zogenaamde Feeder- scholen. Een project dat gesteund wordt door Mensen in Nood. „Zo'n financieel steuntje in de rug is onontbeerlijk, maar we moeten het hier in Bangladesj wel zelf doen." Door Mick Salet VOOR HET schamele schooltje staat een jongen in een lendendoek, die zich ietwat onverstaanbaar en overrompelend voorstelt. „Hallo, what is your name? My name is Anwar! How many brothers do you have? I have five brothers. Thank you." Hij kwakt het er in één keer uit. Trots en voldaan. Niet wetend dat de eerste les uit zijn Engelse leer boekje als dialoog bedoeld was. Is hij een leerling van deze school? „No, I am the teaser!" De plaaggeest? „Yes, I teas, inglies and handicaps." Aha, hij is onderwijzer en geeft onder meer les in Engels en handwerken. „Yes." Sinds wanneer? „Yes." Ja, ja. Het is dat het ergens officieel vastligt, anders zou je misschien nooit te weten komen dat het onderwijs in Bang ladesj tweetalig is. Je moet trouwens al moeite doen om er achter te komen dat er überhaupt onderwijs gegeven wordt in dit land waar acht van de tien mensen analfabeet zijn en waar meer moskeeën dan middelbare scholen zijn. Maar Engels of niet, Anwar doet zijn bovenste best om de kinderen uit zijn dorpje Roghudebpur, een vaal vlekje in een zee van rijstvelden, te leren lezen en schrijven. In het Bengaals. Voor som mige kinderen is dat al een vreemde taal, want in het geïsoleerde Roghudebpur spreken ze een stammendialect, dat even veel op Bengaals lijkt als Fries op Frans. Het schooltje van Anwar is een kom merlijk kot dat zich nauwelijks onder scheidt van de andere hokkerige hutjes in het dorre dorpje. Een dak van riet en muren van gedroogde klei, gegroefd en gebarsten als de zonverweerde gezichten van de oudste bewoners van het dorpje. Alleen aan de 48 tekens van het Bengaals alfabet, die op het schoolpleintje in de grond zijn gegrift, zou je kunnen zien dat hier een school moet staan. Anwar heeft die lijnen met een stevig stuk hout in de grond gekrast, zodat zijn jongste leerlingen het patroon met een takje in de hand kunnen volgen. Een handige manier om ze de letters te leren schrijven, zonder daarbij gebruik te hoe ven maken van duur papier. Want papier en schoolboekjes zijn hier ongeveer even schaars als haring en wittebrood in het lijdende Leiden van Pieter van der Werff. Dat het schoolbestuur niet zo goed in de slappe was zit, is ook in het schooltje te zien. Het ziet er allemaal wat kaal en karig uit. Voor houten stoeltjes en bank jes is geen geld. De leerlingen moeten, in kleermakerszit, op gevlochten matjes op de vloer zitten. Met zijn allen, de kleu terklas, klas één, twee en drie samen, in één lokaal van zeven meter lang en drie meter breed. Toch wijst Anwar trots op de affiches aan de muur, die hij, als een Bengaalse Jetses, zelf heeft getekend en gekleurd. Je ziet een kinderbuikje waaruit veel vette, valslachende wonnen kruipen, met daar boven de waarschuwing vooral geen vies water uit de rivier te drinken. En een poster met een hef lachend gezichtje, dat zegt dat je jezelf iedere dag moet wassen en je kleren, of wat daar voor door moet gaan, toch minstens eens in de week. „Want we leren de kinderen niet al leen lezen en schrijven", zegt onderwijzer Anwar via een tolk. „We moeten ze veel meer leren. Vooral op het gebied van de hygiëne. Zo Ieren we de leerlingen dat ze zich goed moeten wassen, dat ze hun ge bit moeten schoon houden en dat ze wa ter uit de pomp op het plein moeten drinken en niet uit de rivier. Ook geven we les in handenarbeid en leren we de kinderen bijvoorbeeld bordu ren of vlechten met riet. Dat is iets waar ze later altijd wat geld mee kunnen ver dienen. Verder proberen we ze iets te le ren over een goed gebruik van het land, hoe je een tuintje met groenten kunt aan leggen, hoe je kippen kunt houden, dat het verstandig is om geld te sparen. Dat soort dingen." Het zijn allemaal lesjes voor de prak tijk. Daar hebben de kinderen van Rog hudebpur wat aan. Anwar: „De ouders willen dat de kin deren iets nuttigs geleerd wordt. Toen ik het eerste jaar spelletjes met de kinderen ging doen, kwam er nogal wat kritiek van de ouders. Die zeiden dat ze hun kinde ren niet naar school stuurden om te spe len, maar om te leren lezen en schrijven. Toen heb ik ze uitgelegd dat je het de kinderen wel een beetje aantrekkelijk moet maken om naar school te komen. Bovendien leren ze met sport en spel dis cipline. En dat is ook noodzakelijk. Maar als we teveel leuke dingen op school zou den doen, zouden de ouders dat niet goed vinden." Een Nederlandse frik zal misschien het hoofd schudden bij het horen van zo veel ouderlijk onbegrip, maar in Bangla- <toci kiilu niemand er van on. Het is al De stille kracht van Bangladesj heel wat dat ouders bereid zijn hun kin deren een paar uurtjes per dag naar school te sturen. Dat is helemaal niet zo vanzelfspre kend als in Nederland. In Bangladesj is men nog niet zo gewend aan het naar school gaan. Veel ouders kunnen zich het bovendien niet permitteren hun kinderen naar school te sturen. Zelfs als ze dat geen cent kost. Want ze hebben die han dige handjes vaak bitter hard nodig om voldoende rijst in de pan te krijgen. Het kinderwetje van Van Houten laat in Bangiadesj nog wel even op zich wach ten. Niet omdat er nu geen parlement is om met zo'n initiatiefwet te komen, maar omdat pakweg de helft van de bevolking jonger dan vijftien jaar is. En de oudere helft niet genoeg verdient om die kinde ren te onderhouden. Voor de kinderen van Roghudebpur is het vaak levens voorwaarde dat ze op hun achtste al van huis gaan om ergens geiten te gaan hoe den. Of naar de stad trekken om daar losse sigaretten te gaan. verkopen en een beetje bij te bedelen. Niet omdat die kin deren zo graag van huis willen, maar een voudigweg omdat ze anders niets te eten krijgen. Dat is de wet van de armoe. En reken maar dat iedereen in Roghudebpur de ongeschreven regels van die wet uit het hoofd kent. Er zijn families die zich in leven hou den met de korreltjes rijst die ze, als kip pen, bijeen scharrelen op geoogste velden van rijke boeren. Anderen weten zich voor een paar maanden per jaar te verhu ren als landarbeider. Of verdienen wat geld met sjouw-en trekwerk, waar geen paarden en ezels voor zijn. Weer anderen verdienen het dagelijks brood door op slangen te jagen en de huiden te verko pen. Het zijn allemaal ongeschoolde en on derbetaalde baantjes, waar je hier geen hond voor zou vinden, maar waarvoor ze in Bangladesj in de rij staan. Deze echte minima tot de zoveelste macht hebben soms geen enkele mogelijkheid om hun kinderen naar school te sturen, laat staan om zelf onderwijs te gaan volgen. Wie arm is hongert eerder naar voedsel dan .naar kennis, en denkt eerder aan dorst lessen dah' aan leeslessen. Toch laten de bewoners van Roghu debpur zich langzaam maar zeker over tuigen van de noodzaak van onderwijs. Wie kan lezen en schrijven laat niet zo makkelijk met zich sollen. En klimt een trede hoger op de maatschappelijke lad der. Nu zijn er zo'n vijftig leerlingen die re gelmatig de school van Anwar bezoeken. De lessen zijn van 's morgens negen tot 's middag twaalf. Het verzuim is vrij hoog. „De meeste kinderen moeten af en toe toch werken, op de geiten passen of thuis koken. Dan hebben ze gewoon geen tijd om naar school te komen. Daar proberen we wel wat aan te doen. We hebben een comité van ouders met kinderen hier op school. Die gaan dan bij andere ouders langs om ze er van te overtuigen dat het heel belangrijk is dat een kind naar school gaat. Dat helpt wel, maar niet al tijd. Voor sommige kinderen is die drie uur naar school ook te lang. Het is niet ge noeg om ze voldoende onderwijs te ge ven, maar het is vaak wel te lang voor hun concentratie. Ze zijn het nog niet ge wend. Bovendien zitten we hier met vier klassen in één gebouwtje, ik ben de enige onderwijzer, en daardoor kun je altijd maar aan één groep les geven. De ande- Leren schrijven in hel zand bij gebrek aan papier ren moeten dan voor zichzelf werken en dat gaat niet altijd even rustig en goed." Maar ondanks alle problemen is An war niet pessimistisch over de toekomst van zijn school. „Er zijn wel veel moeilijkheden, maar als ik zie wat er hier in die eerste jaren bereikt is, dan maak ik me toch geen grote zorgen. Ik ben hier drie jaar geleden met lesge ven begonnen. Daarvoor ben ik zelf ze ven jaar naar school gegaan, maar toen was er geen geld meer om verder te leren. Werk kon ik nergens vinden en daarom ben ik mijn vader gaan helpen, die een klein stukje grond van zich zelf heeft. De mensen hier hebben toe gevraagd of ik hun kinderen niet wilde leren lezen en schrijven. Dat ben ik toen gaan doen. Daarna is Caritas komen helpen. We kregen wat geld voor bouwmaterialen, zodat we zelf een school konden bouwen. Verder hebben we een schoolbord met krijtjes en een stapeltje schoolboeken ge kregen." Rijk worden van zijn baantje bij het onderwijs zal Anwar niet. Hij krijgt van Caritas tweehonderd taka per maand. Dat is twintig gulden en pakweg twintig procent van het minimumloon- dat een onderwijzer op een regeringsschool ver dient. Anwar zou zo'n baantje ook best willen, maar daarvoor is zijn opleiding niet hoog genoeg. „Toch is tweehonderd taka eigenlijk te weinig. Het moet echt wel het dubbele zijn. Ik wil niet klagen, maar het is toch wel een halve dag werken. Caritas wil dat de ouders van de kinderen de onderwij zers ook wat geld geven als dat mogelijk is. Er zijn scholen waar de onderwijzers er zo nog eens tweehonderd taka per maand bij verdienen. Maar dat hoef ik hier niet te verwachten. De mensen heb ben gewoon niks over. Ach, soms krijg ik wel eens wat rijst als ze een goede dag hebben gehad. Nou, daar ben ik ook blij mee, hoor." En Anwar lacht de lach waarop men sen in ellendige situaties het patent heb ben: berustend, maar toch hoopvol. Het onverwoestbare optimisme als stille kracht der machtelozen. Dat is ook de sfeer op het hoofdkan toor van Caritas in Dhaka. De situatie lijkt hopeloos, corruptie en cyclonen slaan dromen steeds weer aan diggelen, maar zolang er nog een beetje strijdlust in de mensen zit is er de kans dat ze zich uit de ellende knokken. Voedsel en on derwijs zijn de sleutels tot succes. „Het Feeder School Programma be staat officieel nu drie jaar en we zijn niet ontevreden over de resultaten", zegt Jef frey Pereira, directeur van Caritas in Bangladesj. „We hebben nu bijna 190 scholen, De kinderen van Roghudebpurhoop van de toekomst - FOTO'S MENSEN IN NOOD vooral in het noorden en oosten van het land, met samen elfduizend leerlingen en 260 onderwijzers. Volgend jaar hopen we met vijftig scholen uit te breiden. Dat lijkt misschien wel veel, maar het is nog steeds een druppel op een gloeiende plaat. De grote meerderheid van de kinderen in Bangladesj gaat niet naar school. De scholen van de overheid zijn of té ver weg of hebben geen plaats. Ja, officieel is het onderwijs gratis en voor iedereen toegankelijk, maar de praktijk is heel anders. Er zijn te weinig scholen, ze liggen vaak uren lopen van sommige dorpen vandaan en bovendien kost het wél geld om naar school te gaan. Leerlingen moe ten potloden, schriften en boeken kopen en ze moeten geld voor examens betalen. Dat lijkt misschien niet veel, maar als je grote en arme gezinnen hebt waar ze geen taka kunnen missen, dan is iedere taka voor school er één teveel en dus on betaalbaar." Pereira: „Bovendien behoren de kin deren voor wie de Feeder Scholen be doeld zijn, vaak tot culturele en reli gieuze minderheden die door de meer derheid van de Moslims, en dus ook op de scholen van de overheid, met de nek worden aangekeken. Hindoes, Boeddhis ten, christenen en animisten worden hier gediscrimineerd. Les in de open lucht niet overal staan schoolgebouwen T47 IJPAG 3 JANUAR119 Het gaat daarbij niet alleen om discri- miniatie wegens geloof, de minderheden zijn meestal ook ver achter op sociaal en economisch gebied. Ze wonen in de ver af gelegen dorpen, waar nog geen wegen naar toe leiden, ze hebben nog geen elec- triciteit, geen pompen voor water. Het zijn de landloze mensen, de onaanraak- baren, die zichzelf moeten verhuren als dagarbeiders. Dit zijn echt de allerarmste mensen van Bangladesj." De Feeder-scholen zijn bedoeld om kinderen die nu geen mogelijkheden heb ben om naar een regeringsschool te gaan, toch de kans op aansluiting te geven. Zo lang het onderwijs-programma van de overheid nog niet alle Bengalen kan be reiken, zijn er „particuliere" scholen noodzakelijk. Pereira: „Het is niet onze bedoeling een eigen school-systeem op te zetten. We helpen de mensen met het opzetten van scholen op plaatsen waar nu hele maal geen scholen zijn. We geven ze daarbij vijf jaar lang financiële steun. Maar daarna houdt het op. Dan moeten de mensen er voor zorgen dat ze het on derwijs zelf kunnen betalen. Of dat de school wordt opgenomen in het school programma van de overheid, die dan ook voor de financiering zorgt. We willen niet dat Caritas hier een eigen schoolsysteem opzet, dat zou de re gering waarschijnlijk niet eens toestaan. In Dhaca was men in het begin al een beetje bang dat wij scholen zouden op zetten met de bedoeling om zieltjes te winnen. Maar ze zijn er nu onderhand wel van overtuigd dat dat absoluut niet de bedoeling is. Ja, jaren geleden toen hier de eerste missionarissen kwamen, toen was het nog wel de bedoeling om mensen te be keren. Maar nu? Dat doen we niet meer. Het is ook zinloos. Je kan een Moslim misschien wel bekeren. Maar dan moet je er wel goed voor betalen. Dat heeft dus echt geen zin. Maar goed, over de financiering. We helpen vijf jaar lang en betalen de onder- •emier Sjimon Peres rschuwde dat Israël zou gslaan als de aanvallen irtduren. n raket die gisteren uit d-Labanon werd afge- ,trd, richtte schade aan huizen en auto's in de Is- ische grensplaats Kiryat mona. Het was voor het st dat het centrum van •yat Shmona door een ra- werd getroffen sinds zenden inwoners in 1981 >r de beschietingen op de icht gingen. Als ons blijkt dat dit het jin is van een nieuw pro- dan zullen we reageren zullen niet alleen de in- ners van Kiryat Shmona peloze nachten hebben," generaal-majoor Ori Orr, bevelhebber van de noor- wijzers alleen voor lessen in de eerste iikesector voor RaHio Ts. drie klassen. Als men in een dorp ook J een vierde en vijfde klas in een school wil, dan zal men daar zelf voor moeten betalen. De bedoeüng van de Feeder- scholen is immers dat de kinderen na de derde klas naar een vierde klas van een regeringsschool gaan. In de praktijk ge beurt dat overigens nog niet erg veel." Caritas hoopt dat de regering straks bereid is om de Feeder-scholen over te nemen. Dat zal niet één-twee-drie gaan, want de overheid zit ook niet bepaald ruim in het financiële jasje. Bovendien zijn er meer 'particuliere' scholen die graag in het overheidsprogramma wor den opgenomen. Er worden dan ook flinke bedragen onder tafel betaald om op de lijst van regeringsscholen te ko men. Het zijn vaak de onderwijzers zelf die corruptie ambtenaren op die manier proberen om te kopen, want daarmee ho pen ze in aanmerking te kopen voor een goed betaald en lekker zeker baantje als ambtenaar. Pereira weet ook wel dat zijn onder wijzers niet bepaald gelukkig zijn met die tweehonderd taka per maand. „We bekijken of het mogelijk is om de hoofden van de scholen volgend jaar vijf tig taka per maand meer te geven, maar een echt salaris kunnen we toch niet be talen. Het blijft een bijdrage voor vrijwil ligerswerk. Want de mensen die lesgeven op de Feederschool zijn enthousiaste vrijwilligers, die er heel wat voor over hebben om de kinderen uit hun eigen dorpen te leren lezen en schrijven. Het is alleen de vraag hoelang ze dat enthousiasme kunnen opbrengen voor tweehonderd taka per maand. Gedreven heid kun je een tijdje volhouden met een lege maag, maar niet te lang. Daarom zal er op een gegeven moment toch wel iets aan die betaüng moeten verbeteren. Aan de andere kant veel vrijwilligers hebben er een baantje als privé-leraar bij of heb 1 ben zelf een stukje grond. Hier en daarl krijgen ze ook wat extra geld of rijst van de plaatseüjke bevolkking. Maar toch,! veel is het niet. Maar er zijn meer problemen, hè Neem alleen maar het probleem van del schoolboekjes. Daarvoor zijn de Feeder scholen afhankelijk van de overheid. Wej mogen geen eigen schoolboeken gebrul ken, maar moeten de boekjes die doorl het ministerie van onderwijs worden ver-j strekt gebruiken. Het hele onderwijspro- gramma is volgens de richtlijnen van' Dhaka. Dat is ook de reden waarom we Engels geven op de scholen. Ik geef toe dat de kwaliteit van die les sen niet altijd perfect is, maar je moet hel niet vergelijken met het niveau van on derwijs in de Westerse wereld. De uit spraak van het Engels is misschien niel zo goed, maar om vervolg-onderwijs tel volgen moet je toch wel de Engelse taal beheersen. Voor sommige studies zij«i namelijk alleen maar Engelse schoolboe ken beschikbaar. Ja, er moet nog heel! wat gedaan worden in dit land. En wat dat betreft denk ik dat we melj die Feeder-scholen een goed project hel ben. Het is onderwijs voor en door dl mensen zelf. Een project van en voor di mensen zelf. "unctionarissen bericht- verder dat in Zuid-Liba- weer guerrillastrijers en gesignaleerd van de Van onze correspondent DE - De Romeinse politie kt jacht op een 'Belg', ninste zo wordt de man ;eduid die de Arabische iristen die in Italië aan- en komen plegen opvangt in wapens voorziet. vier Palestijnse terroris- iie vorige week de bloe aanslag op het vliegveld licino pleegden hebben deze 'Belg' logistieke t gehad. Of de misterieuze jon om wie het gaat ook een Belg is, staat niet Waarschijnlijk is de aan- ng 'Belg' een schuilnaam, bedoeld om eventueel rzoek op een dwaalspoor jrengen. In het gezelschap de 'Belg' zou zich ook een ssprekende vrouw bevin- ize (vage) informatie is af- stig van de enige overle- le van de vier terroristen Fiumicino, Mohammad im, én van een Pales terrorist die eerder vo lar werd gearresteerd na aanslag op een kantoor een luchtvaartmaat- ipij in het centrum van Van onze correspondent NDEN - De 550 sol ten die van de Brits emier Thatcher op acht hebben gekre n de troepenmach n 9.000 man i rd-Ierland te gaa rsterken, zijn daa steren aangekome lun legerplaatsen zij ndonderry, Ferma Ze krijgen wel een financieel steuntj'£aeh '^r0ne en in de rug, maar ze moeten het in de prak- 8 tijk toch zelf doen. We willen niet dat «Dit extra bataljon zal o zomaar scholen cadeau worden gedaai irmeer worden ingez met buitenlandse hulp. Je moet mensen *°r de bescherming v niet afhankelijk maken van liefdadigi ?°rdierse bouwvakker giften. Maar je moet ze wel de kans ge-!™sJ: met de wederopbou ven zichzelf omhoog te werken. Onder w ?°r IRA verniel wijs geeft mensen die kans. Het maakt jebureaus. De activis zelfbewust, het geeft ze. ach, ik hoë *"J^T *e/fe Repubhkei toch niet uit te leggen dat onderwijs eeiC,k j voeren al enke eerste vereiste voor ontwikkelking is.?!"ïg d^Ntordier Nee. Dat weet iedereen. Ook AnwafigfeSf jfnuarTheb? nog twee agenten ve °ord. Afgelopen maa aakten zij ook van stal politiebureaus Oop puin. Noordierse aanneme e offertes deden voor aderopbouw van gebo irdeerde bureaus, werd •or de Ira met de dood 1 'eigd. Dit had tot gevo it het herstel van de aa VIA DE Stichting Mensen In Nood kunt u de kinderen van Bangladesj heipen voor twee tientjes per maand. U doet dan mee aan het Feederschool-pro- gramma, dat een kansrijkere toe komst voor arme kinderen bete kent. Schrijn u voor nadere infor matie naar de Stichting Mensen In Nood, Antwoordnummer 10, 's Hertogenbosch.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 4