t>
llyrijden
de ogen
Subaru XT maakt
supersnelle
indruk ook waar
ikl-bak biedt
dubbel voordeel
Mazda MX-03: een
rijdend laboratorium
R T
am Holland
der Manta
Scorpio ook
als diesel
Citroen denkt
volgend jaar
quitte te spelen
Ford Transit
biedt meer
laadruimte
Turbo doet
Bluebird
veel goed
KORT
NIEUWS
kNKRIJK
tt
3IJDAG 3 JANUAR11986
Supersnel
Werkzaamheden aan de wegen
103
voor deze lage luchtweer-
stand zorgen. De deurgrepen
die zijn gebruikt, zijn af
komstig uit de vliegtuigin
dustrie; een zijsprongentje
dat gemakkelijk verklaar
baar is omdat Subaru-fabri-
kant Fuji Heavy Industrie,
in Japan ook een grote naam
heeft op het gebied van
vliegtuigtechniek.
104
Met de Subaru XT is deze Japanse fabrikant in één klap doorgedrongen tot de exclu
sieve groep van vooraanstaande sportwagenbouwers.
AALSMEER - In de catego
rie van supersnelle sportwa
gens is een nieuweling ver
schenen: de Subaru XT. Niet
alleen het vlaggeschip van
de Subaru-vloot, maar ook
een wagen met een aantal
opvallende eigenschappen.
De carrosserielijn is bij
voorbeeld zo superglad dat
de luchtweerstand extreem
laag is: Cw-waarde 0,29.
Vermenigvuldigd met het
geringe frontale oppervlak
van de XT, levert dat een to
tale luchtweerstandsfactor
op die door geen andere in
massa geproduceerde auto
wordt geëvenaard.
De aflopende motorka
plij n, de hoge kofferruimte,
ie vrij vlak liggende voor-
en achterruit, de speciale
portiergrepen, vlakke wiel
doppen, wegklappende kop
lampen, spoilers, een vlakke
bodem en de speciale zijspie
gels zijn de 'ingedriënten' die
|||||||||IIUII]||JIUIIIIUIIUIIIIIIilMIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIUIJIIIillllllllllllllllllllllllllllllllll^^
Niet alleen maakt de XT
een supersnelle indruk, op de
weg worden ook prestaties
van niveau geleverd. Onder
de motorkap ligt een 1,8 liter
turbomotor met elektronisch
gestuurde inspuiting. Deze
motor levert een vermogen
van 136 pk (100 kW) bij 5.600
toeren per minuut. De maxi
male turbodruk wordt al bij
2.800 toeren bereikt. Zijn de
prestaties van deze 1,8 liter
krachtbron, die een dooront
wikkeling is van de be
staande lichtmetalen 4-cilin-
der boxermotor, al verras
send, nog opmerkelijker kan
het maximum koppel van
196 Nm genoemd worden,
dat al bij 2.800 toeren wordt
bereikt.
Het motorvermogen van
deze in het interieur luxueus
uitgevoerde sportwagen,
laat het toe om de topsnel
heid tot rond 200 km/u op te
voeren; van 0 naar 100 km/u
sprint de XT in 9,5 seconden.
De fabriek spreekt over een
gemiddeld brandstofver
bruik van 1 op 10,7, maar dat
lijkt - mede door het vrij
snel terglopen van de brand
stofmeter - op het eerste ge
zicht wat aan de overdreven
kant.
Natuurlijk beschikt ook
deze Subaru, die met 5-bak
of met automatische trans
missie geleverd wordt, over
een systeem waardoor naar
wens kan worden overscha-
keld van voorwiel- op vier-
wielaandrijving. Daarvoor
hoeft men slechts een knop
op de korte versnellingspook
in te drukken. Voor de auto
matische versie geldt zelfs
dat de vierwielaandrijving
-indien men dat wenst -
automatisch in- en uitscha
kelt als de wegomstandighe-
den daar aanleiding toe ge
ven. Bij sterk optrekken, bij
fel afremmen en bij het in
werking stellen van de ene
ruitewisser, die de vlakke
voorruit perfect schoon
veegt, vindt de aandrijving
op alle vier de wielen plaats.
Standaard is deze Subaru
voorzien van een achterdif-
ferentieel met beperkte slip,
waarmee wordt voorkomen
dat de achterwielen hun
tractie op zeer gladde onder
grond verliezen. Comfort en
een goede bochtvastheid
hebben de Japanse construc
teurs weten te bereiken door
een elektro-pneumatische
vering te introduceren.
Hoogte sensoren op alle vier
de 'hoeken' van de wagen,
meten constant de invering
van elk wiel afzonderlijk.
Met behulp van een lucht
pomp wordt het gemeten ni
veau dan gecorrigeerd. On
der alle omstandigheden
blijft de carrosserie van de
wagen op het niveai dat ge
lijk is met het wegdek.
In het luxe afgewerkte in
terieur, waarin weinig mo
tor- en rijwindgeluid door
dringt, is achter de beide
nogal laag geplaatste voer-
stoelen, maar weinig ruimte
over voor passagiers. De
Subaru XT is danook een
echte 2+2 coupé. Met een
handgeschakelde 5-versnel-
lingsbak kost de wagen
52.995.- en met de automa
tische transmissie 57995.-.
tanen.
inklokken) maakte hi]
Normaliter is zo'n ach-
and hopeloos, maar door-
/atanen bleef jagen, ging
1 uiteindelijk in de fout
n alles-of-niets-stij!
hem uiteindelijk fataal.
Corsica dreigde hij een ra-I
in gelanceerd te worden!
-op hij zijn wagen met eenl
ïeid. van 150 km/u dood-I
op een rots stuurde ten-[
e vaart te minderen. D«|
en was total-loss. Aril
keerde nauwelijks iets. Inl
aaropvolgende rally vanl
kenland reageerde eerstl
ituur niet meer, waardoor
in een greppel terecht!
m. De wagen vloog ver-[
ens in brand. Nog nietsg
de hand. In Argentinië!
het geluk echter op. Dep
en raakte een gecamou-g
de kuil en werd als eerm
gelanceerd. In coma-f
tand moest Vatanen afge-L
d worden.
atanen begon zijn rally-I
iteiten in 1971 in Opel11'
af 1980 haalde hij negen
zeges en haalde in 1981 del
-titel binnen in een Fordlj
>rt. Sinds 1984 staat hij on-t
contract bij Peugeot Zijni»
igator Terry Harryman
nodige crashes werden
verweten) gaat de 'racing?
uty' Michele Mouton assis-J
n.
:v:
X S *-
nimaal dat het Opel Dealei)
400 inzet voor het
van Nederland. Sportcon-j
am Henk Vossen al geadvi
De Limburger was vork'
nta te rijden.
jortgebied voor Opel geteld,
an vlammen met de nieuw),
et ODTH, het meest profes-
t het oog laten vallen op di«j
er niet naar uit dat we vc
n Kadett 4x4. In 1987 hoi
je dan nu doen? Ik denk datj
emen naar 1987 door met een
ip N, te rijden. Dan moet j>
arvoor kom je tekort tegen-|
:h. Die Kadett kan een ei:
vraagteken ook de be zetti Jieselolie
worden. Vossen valt waar-,.
(de bestuurder van de Ka-|rc/Wa/7n0n
ieer. Dat wil niet zeggen dal,
Josterman: „Ieder jaar r >1/1 U/J/irpi'
irna opnieuw te vullen. Dat
jMERE - Bij temperaturen
onder het vriespunt kan
voorkomen dat een diesel-
ir niet alleen onregelma-
gaat lopen, maar dat de
sontsteker ook afslaat.
s
n skibak heeft vele voordelen: het brandstofverbruik
•dt er gunstig door beïnvloed, het hinderlijke windgeruis
'ernt af en men krijgt veel extra bagageruimte.
ERDAM - Wanneer ski's, een surfplank of andere spullen
het dak van een auto worden meegenomen, dan leidt dat al-
I tot extra brandstofverbruik en vaak hinderlijk rijwindge-
1 dat tijdens de rit tot het interieur doordringt.
eide vervelende elementen kunnen tijdens een rit naar de
jitersport aanzienlijk bedwongen worden, als gebruik wordt
naakt van een zogenoemde 'ski-bak'; een wintersport-acces-
i dat in de Scandinavische landen al jaren bekend is, maar
ok in West Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk meer in de
angstelling staat.
Jiet alleen zorgt deze gestroomlijnde ski-bak ervoor dat het
bruik en het geluid aanzienlijk worden verlaagd, maar te-
j dat veel extra bagageruimte ontstaat.
De Westduitse fabrikant Eberlein Co heeft zich de laatste
'"en niet alleen gespecialiseerd op het gebied van dakdragers
)r uiteenlopende ski-uitrustingen en andere bagage, maar
ïft in korte tijd ook een vooraanstande positie verovert in de
peld van ski-bakfabrikanten.
ondertussen is zelfs een speciaal 'Jetbag'-assortiment ont-
keld in de prijsklasse tussen ƒ375,- (voor 3 paar ski's) en
15,- voor 5 complete ski-uitrustingen. Er is ook al een proto-
klaar voor de grootste skikoffer tot nu toe: plaats voor
;t 8 complete ski-uitrustingen. De prijs van deze exclusieve
(-koffer is vastgesteld op 1.390,-.
we uitvoering die in ons land het meest verkocht wordt, is de
lly S5 die geschikt is voor 5 ski-uitrustingen met ski's, stok-
l, schoenen en pakken.
lat niet alleen het gemak gediend wordt met een Jetbag,
"ir dat ook het brandstofverbruik daalt, werd bewezen tij-
i een praktijktest over 1000 kilometer. Met een Ford Sierra
:d met 4 paar ski's op een ski-imperiaal die afstand gereden
letzelfde gebeurde met een Sierra die voorzien was van een
'ag. Met een ski-imperiaal kwam het meerverbruik uit op
liter benzine; met een Jetbag was het meerverbruik 11,4 li-
oftewel ruim 16% minder.
den overigens ook auto's
id die voorzien zijn van
airbag. In de regel zijn
t Mercedessen uit de S-
isse. Vorig jaar werden
'oor een bijbetaling van
im vierduizend gulden-
*r dan 1.000 wagens van
dergelijke luchtzak
orzien. Nu voor de Ameri-
anse markt de airbag in
•ieproduktie voor 90.000
igens wordt afgeleverd,
staat natuurlijk de kans
de luchtzak voor de
iropese markt goedkoper
n worden.
De afgelopen jaren is veel
er het nut van de luchtzak
sproken. De angst dat een
rbag door een mechanisch
fect zomaar opgeblazen
u worden, is door toepas-
igen, testen en praktijkge-
uik uit de wereld gehol-
Daarnaast staat, in
mbinatie met de nieuwe
>rdelspanners, ook de be-
rkte bescherming bij zij-
aartse aanrijdingen, niet
eer zo nadrukkelijk ter
scussie. De hoge aanschaf -
•ijs wordt nu nog als hét
ïige negatieve punt gezien.
Dt- storing wordt in de regel
eroorzaakt door een hape-
in de brandstoftoevoer,
paraffinekristallen in de
:oude dieselolie hebben
op zo'n moment afgezet in
brandstof filter.
let behulp van een speciaal
laraat kan de brandstof
per voorverwarmd worden,
erdoor deze problemen uit
Wereld zijn. Er moet dan
dieselverwarmer vóór het
.j-r op de toevoerleiding ge-
Hpts worden of tussen de fil—
gf°P en het brandstof-filter
Wanneer de dieselolie een
™p< ratuur krijgt van min-
in nul graden, zorgt een
ostaat ervoor dat de in-
atie, die zowel voor 12 als
olts geschikt is, automa-
wordt ingeschakeld,
t systeem is gebaseerd op
mische elementen die in
warmtewisselaar zijn on-
ïebracht. Deze elementen
ien yoor een warmtebron.
j™efbitting kan niet op-
omdat keramiek een
zelfreducerende werking
heeft.
Verschillende autofabri
kanten, waaronder BMW en
Mercedes, kunnen dieselver-
warmers al vanaf fabriek
voor de klant inbouwen.
TeCe Almere (03240 - 20100)
heeft van deze dieselverwar
mer een doe-het-zelf pakket
in de handel gebracht.
Overigens verdient het aan
beveling om tijdens de win
termaanden de dieselolie in de
brandstoftank met enkele li
ters benzine te mengen. Daar
door voorkomt men zoge
noemde 'vlokvorming', waar
door ook motorproblemen
kunnen ontstaan. Het is ver
standig om eerst enkele liters
benzine te tanken, om daarna
de dikkere dieselolie aan de
tank toe te voegen.
AMSTERDAM - De Ford
Scorpio-serie is uitgebreid
met een 2,5 liter diesel; een
krachtbron die ontwikkeld is
uit de laatste Granada diesel
motor.
Deze 67 pk (51 kW) zeifont-
steker is in de Scorpio goed
voor een topsnelheid van 158
km/u. De acceleratie van 0
naar 110 km/u verloopt in
bijna 20 seconden.
De Scorpio Cl-diesel heeft
een prijs van ƒ41 464.- en in
de GL-uitvoering kost de wa
gen 46565.-.
DEN HAAG - Een rijdend la
boratorium. Onder die noemer
valt een uniek prototype van
Mazda: de MX-03, een sport
wagen voor de jaren negentig.
Maar Mazda voegt er gelijk
aan toe dat deze wagen toch
iets meer is dan alleen maar
een styling-studie. De Japan
ners spreken zelf over een rea
listische studie voor een 4-per-
soons sportcoupé met techni
sche facetten die binnen een
redelijke termijn ook in be
paalde serie-modellen zullen
worden toegepast.
Voordat we naar het bijzon
dere uiterlijk van de wagen
kijken, eerst een blik in de
'cockpit'. Met recht kan hier de
woordkeus vallen op 'cockpit',
want de ontwerpers hebben
bewust gekozen voor een aan
tal zaken die uit de luchtvaart
bekend zijn. Het instrumenta
rium bestaat uit 2 delen. De
snelheidsmeter, het signaal
van de clignateurs en een al
gemeen alarm-signaal worden
door middel van een zoge
naamde 'head-up display' op
de voorruit geprojecteerd; een
systeem dat veelvuldig in
straaljagers wordt toegepast.
De verdere informatie krijgt
de bestuurder via een beeld
scherm op het dashbord.
Het ontwerp van het stuur
is afgeleid van wat gebruike
lijk is in kleine vliegtuigen.
Het voordeel van de vorm van
dit stuurwiel is, dat het zicht
op het instrumentarium mini
maal verstoord wordt. Op het
stuur bevinden zich bedie
ningsorganen als ruitewisser-
en sproeier, clignateur en
lichtclaxon.
De cockpit van de MX-03 met de opvallende vorm van het
stuur. In de ruit is de snelheid af te lezen. - foto mazoa
Het schitterend ontworpen
interieur, met zitplaatsen voor
4 volwassenen, vormt een
fraai harmonisch geheel met
de superslanke carrosserie. De
'koets' is laag en relatief breed
(4.51 meter lang, 1.80 meter
breed en 1.20 meter hoog). Met
2.71 meter kan over een lange
wielbasis gesproken worden.
De overbouw van de carrosse
rie is zowel voor als achter ge
ring. De gladde flanken, de
vrijwel naadloos sluitende ra
men en deuren, de vloeiende
lage neus, het ontbreken van
b.v. deurgrepen, de vlakke
wielplaten, de vormgeving
van de onderkant van de wa
gen en de vleugelachtige ach
terspoiler, vormen de basis
voor de Cw-waarde 0,25. Om
bij een carrosseriehoogte van
1.20 meter toch een gemakke
lijke instap te krijgen, draait
met het openen van het por
tier, ook een deel van het dak
mee naar buiten.
Maar niet alleen in het inte
rieur en bij het exterieur zijn
nieuwe aspecten aan de orde
gekomen, ook op technisch ge
bied laten de Mazda-inge-
nieurs weer enkele hoogstand
jes zien. Behalve constante
vierwielaandrijving heeft de
MX-03 ook vierwiel-bestu-
ring. Afhankelijk van de rij
snelheid wordt de besturing
van de achterwielen elektro
nisch geleid. Bij lagere snelhe
den sturen de achterwielen in
tegengestelde richting, waar
door de wendbaarheid van de
wagen erg groot wordt. Bij ho
gere snelheid schakelt het sys
teem zichzelf om en sturen de
achterwiel met de voorwielen
mee, en dat komt de stabiliteit
in bochten en op rechte stuk
ken weg ten goede.
Dat Mazda nog altijd een
groot vertrouwen heeft in de
ontwikkeling vari de wankel
motor wordt duidelijk als on
der de motorkap wordt geke
ken. Daar 'ligt' een drie-
schijfs rotatiemotor, die voor
zien is van een tweetraps
turbo met interkoeling. Het
vermogen van 320 pk/235 kW
is goed voor een topsnelheid
van rond 300 km/. Binnen 5 se
conden accelereert de MX-03
van 0 naar 100 km/u.
Om het grote prestatiever
mogen volledig tot z'n recht te
laten komen, moest Mazda wel
kiezen voor vierwielaandrij
ving. De verdeling van het
koppel van de motor tussen de
voor- en achterwielen, kan af
hankelijk van de omstamdig-
heden traploos door de be
stuurder geregeld worden. Dat
de MX-03 een elektronisch ge
regeld Anti Blokker Systeem
heeft, laat zich begrijpen.
Nog een bijzonder detail
van de wagen. Het openen en
sluiten van de portieren en de
achterklep gebeurt met behulp
van een kleine zender. Het
diefstal-alarmsysteem is te
vens op die zender aangeslo
ten.
DE komende maand(en) zijn aan de volgende doorgaande rijks
wegen werkzaamheden het programma:
Amsterdam - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht (A2)
t.h.v. knooppunt Deil
in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden
duur: tot en met eind 1986
Zaandam - Den Oever - Groningen - Niewerschans (A7/N7)
tussen Hoorn en Middenmeer
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot en met eind 1986
Den Haag - Utrecht - Duitse Grens(A12)
t.h.v. knooppunt Velperbroek
in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden
duur: tot 1 oktober 1986
th.v. Voorburg
in beide richtingen wisselend rijstrookafsluitingen
duur: tot 1 april 1986
tussen Gouwe Aquadukt en Oudenrijn
in de richting Duitse grens rijbaanverleggingen
duur: tot 1 december 1986
Europoort - Nijmegen(A15)
t.h.v. Knooppunt Deil
in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden
duur tot en met eind 1986
Rotterdam - Breda(A16)
t.h.v. de Drechttunnel
één tunnelbuis in de richting Breda afgesloten
duur: tot en met 17 januari 1986
Utrecht - Groningen(A28)
t.h.v. Ruinen
in de richting Utrecht een der rijstroken afgesloten
duur: tot 11 januari 1986
Enschede - Almelo(A35)
t.h.v. Borne
in beide richtingen werkzaamheden
duur: tot en met eind 1986
lllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
PARIJS (DPA) - De Franse
autofabrikant Citroën, onder
deel van het concern Peugeot-
Citroën-Talbot, verwacht vol
gend jaar quitte te draaien. In
1984 was er sprake, van een
verlies van 1,93 miljard frank,
tegen de huidige koers onge
veer 710 miljoen gulden. Dat
verlies zal dit jaar worden ge
halveerd, zo heeft de voorzit
ter van de raad van bestuur
van Automobiles Citroën SA,
Jacques Calvet, in Parijs ge
zegd.
Calvet baseert zijn opti
mism e op een duidelijke ver
mindering van de bedrijfskos
ten en op een vergroting van
de produktiviteit van zes a ze
ven procent. De omzet kan dit
jaar uitkomen op 33 miljard
frank, ongeveer 12,2 miljard
gulden. Vorig jaar zette Ci
troën voor 26,1 miljard frank
om. Volgend jaar zal er 3,5
miljard frank, 1,3 miljard gul
den, worden uitgetrokken
voor investeringen. Dit jaar is
er 2,9 miljard frank geïnves
teerd.
AMSTERDAM - Na 21 jaar en
een produktie aantal van 2
miljoen stuks, heeft Ford wij
zigingen aangebracht aan het
Transit-model; de bedrijfs
wagen in het 1-2 tons markt
segment.
De nieuwe Transit, die in de
fabrieken in Southampton en
Genk (België) met 'steun' van
240 robots wordt gebouwd, is
er als bestelwagen-, combi-,
minibus- en chassis-cabine-
modellen in 3 wielbasis- en 7
laadvermogenvarianten.
Er kan gekozen worden uit
twee benzinemotoren en 's
werelds eerste snellopende
dieselmotor met directe
brandstofinspuiting en nor
male luchtaanzuiging. De mo
toren kunnen gekoppeld wor
den met een vierversnellings-
bak, een 4-bak met overdrive,
een vijf versnellingsbak en een
automatische transmissie.
LISSE - Door de niet zo op
vallende prestaties is de Nis
san Bluebird op de snel
groeiende Nederlandse die-
selmarkt, nooit een hoog
vlieger geworden.
Met de komst van de Blue
bird turbo diesel zou hierin
weieens verandering kun
nen komen, want met deze
'geblazen' versie van de
1.952 cc motor kan men in
eens wel behoorlijk uit de
voeten. In de vijfde versnel
ling wijst de snelheidsmeter
tot ver boven de 160 km/u.
Wanneer de afwijking van
de snelheidsmeter wordt ge
corrigeerd, dan blijkt de top
rond de 158 km/u te liggen.
En dat is in vergelijking met
de 140 km/u van de gewone 2
liter diesel, een aanzienlijke
verbetering. Ook als er geac
celereerd wordt, weet de
turbo van wanten: om van 0
naar 100 km/u te komen
heeft men 15,9 seconden no
dig.
Ondanks het feit dat de
prestaties aanzienlijk zijn
opgevoerd, is het brandstof
verbruik binnen alle perken
gebleven. Velen zal het geen
moeite kosten om met 1 liter
diesel gemiddeld 15 kilome
ter te rijden; wanneer wordt
De Bluebird Turbo diesel heeft een vrij tijdloos
uiterlijk.
geprofiteerd van het vermo
gen dat de soepele motor le
vert, ligt het verbruik in de
praktijk op 1 op 12,3.
Wanneer naar hoge toe
rentallen wordt uitgeweken,
moet rekening worden ge
houden met veel motorge
luid in het interieur, terwijl
in die situaties - en boven
een snelheid van 120 km/u -
ook motorresonanties optre
den. Tot 120 km/u staat het
totale comfort van de Blue
bird turbo diesel op hoog ni
veau; boven die snelheid tre
den enkele schoonheids
foutjes op, die echter 'wegge
moffeld' kunnen worden
door het volume van de ra
dio wat op te voeren.
De Bluebird Turbo diesel
behoort in de prijsklasse
rond ƒ35.000.- ongetwijfeld
tot één van de meest lu-
xueuse uitgevoerde wagens.
Naast stuurbebekrachtiging
beschikt de wagen ook over
centrale portiervergrende
ling, elektrische bedienbare
ramen en zogenoemde ski
luiken in de achterbank.
De ruimte in het interieur
mag dan niet overdreven
groot zijn, voorin heeft men
op de fijn zittende stoelen,
niet over ruimte te klagen,
Deze voorwielaandrijver, die
een wat hoekig, tijdloos en
beslist chique uiterlijk heeft,
beschikt verder over een
zeer ruime kofferbak.
Over het veercomfort en
het rij- en weggedrag kun
nen we kort zijn. In vergelij
king met de bekende 1.8 en 2
liter benzine-versies, zijn
geen opvallende verschillen
te bespeuren. En de alge
mene kwalificaties goed is
danook voor deze diesel vol
ledig op zijn plaats.
De prijs van de Bluebird
2.0 SGL Turbodiesel is
ƒ33.995,-; de 'ongeblazen' 2
liter diesel kost 29495.-.
Nog geen 2 jaar na de intro-
duktie van de nieuwe 1.6 liter
dieselmotor voor de Ford Fies
ta, de Escort en de Orion is in
de motorenfabriek in Dagen
ham de 250.000ste motor uit
deze serie van de band geko
men.
Wanneer versnellingsbak
ken tijdens de wintermaanden
zwaarder schakelen dan in
een periode waarin de tempe
ratuur hoger is, dan ligt dat in
de regel aan te dikke trans
missieolie. Castrol heeft nu
een olie op de markt gebracht
die de eigenschap heeft rela
tief dun van samenstelling te
blijven bij koud weer en be
trekkelijk dik bij een hoge
temperatuur. In elk jaarge
tijde van het jaar blijft daar
door de versnellingsbak pret
tig schakelen.
Vredestein heeft een breder
type winterhand Snow+ uit
gebracht. Het is de 65-serie,
waarbij de hoogte 65% van de
breedte is. De nieuwe serie be
hoort tot de categorie HR-
winterbanden, wat inhoudt
dat deze banden goedgekeui a
zijn tot snelheden van 190
km/u.
Een belangrijke aanvulling
op het gereedschap dat iedere
auto standaard aan 'boord'
heeft, is een pechkoffer van
Hella. De inhoud van het kof
fer bestaat uit: sleepkabel,
werkhandschoenen, reser-
vegloeilampenset met zeke
ringen, isolatieband, aansluit-
kabel, verstelbare steeksleu-
tel, vetkrijt, PVC-folie met
SOS-opdruk, assortiment ka-
belverbinders, regenjas, span
ningzoeker, hulpstarterkabels,
zaklamp, kruiskop/sleuf-
schroevedraaier en water
pomptang.
Nadat besprekingen tussen
Fiat en Ford niet hebben ge
leid tot samenwerking bij de
ontwikkeling van personen
wagenauto's, onderzoeken
beide fabrikanten nu de moge
lijkheid om op het terrein van
bedrijfswagens gezamelijk
projekten op te zetten.
Nissan komt volgend jaar in
de 24-uurs van Le Mans uit
met 2 Groep C auto's. Deze
wagens zijn uitgerust met een
twin-turbo VG30 motor. Deze
krachtbron is gebaseerd op de
3 liter V6, die voor de 300ZX
gebruikt wordt. In de sport-
versie levert de krachtbron
een vermogen van 650 pk bij
6.800 toeren.
China gaat de eigen markt
beschermen tegen auto-im
port. In vergelijking met vorig
jaar steeg tijdens de eerste 9
maanden van 1985 de import
van personenauto's met 500%
tot 74.000 stuks, terwijl de to
tale import aan voertuigen
met 700% steeg tot 272000 een
heden. Om te grote uitgaven
aan buitenlandse deviezen te
gen te gaan, heeft de Chinese
centrale regering besloten dat
alleen nog tot invoer mag wor
den overgegaan, wanneer
daarvoor toestemming is ge
vraagd en gekregen.
Nissan heeft zich voor de ja
ren 1986 en 1987 terug getrok
ken uit het wereldkampioen
schap rally rijden.
Er zijn weer twee nieuwe
fietsventieisloten op de markt
door Bandrep BV Mijdrecht en
Halfords. De sloten vervangen
de moertjes die het ventiel
normaal op zijn plaats houden.
Bij Halfords vervangt een me
talen kokertje de bestaande
ventielmoer en deze wordt met
een steeksleutel op de ventiel
schacht vastgezet. In het ven-
tielslot zitten 2 sleuven voor de
klem van de pomp. Een kom
pleet setje (voor 2 wielen) kost
ƒ5,50.
Ford is van plan om de
1»'pende 2,5 liter 4-cilinde
snel-
-cilinderdie-
selmotor met directe inspui
ting, die nu is te vinden in de
Ford Transit, ook in het perso
nenwagenprogramma te gaan
introduceren.
Hongarije en de Sovjet Unie
hebben een overeenkomst ge
sloten waardoor ook volgend
jaar weer personen- en
vrachtwagens met elkaar uit
gewisseld kunnen worden.
Hongarije levert aan Rusland
7.600 Ikarus bussen en Tayga
stacaravans, waarvoor de
Sowjet Unie in ruil 4.400 be
drijfsauto's en bijna 17.000
personenwagens 7waaronder
13.000 Lada's) naar Hongarije
stuurt.
Enkele maanden nadat in
Engeland Sir Clive Sinclair
een open driewieler introdu
ceerde, die met behulp van een
elektromotor werd aangedre
ven, is de produktie al weer
gestaakt. In de praktijk bleek
de wagen in geen enkel op
zicht te voldoen.
Volgend jaar wordt opnieuw
een autobus tentoonstelling in
ons land gehouden. De Auto
bus RAI zal van dinsdag 16 tot
en met zondag 21 september in
Amsterdam plaats vinden.
De 64ste Autosalon van
Brussel opent op 15 janurai
1986 de poorten. Alle Paleizen
van hit Tentoonstellingspark
van Brussel staan tot en met
26 januari vol met personen
wagens, motorfietsen en fiet
sen. De personenwagens al
leen al zijn ongebracht in 7
Paleizen.
Van de Westduitse automo
bilist wordt in het algemeen
gezegd dat hij op de autobanen
forse snelheden aanhoudt. En
kele maanden geleden heeft
een algemeen snelheidsonder-
zoek plaats gevonden op de
autosnelwegen in de Bondsre
publiek. De gegevens toonden
aan dat driekwart van de
automobilisten zich houdt aan
de advies-snelheid van 130
km/u; bijna eenderde rijdt
zelfs langzamer dan 100 km/u.
De DDR heeft met de Duitse
deelstaat Saarland een over
eenkomst afgesloten waarin is
opgenomen dat Oost Duits
land volgend jaar minstens 500
Ford Orion's, die in de fabriek
in Saarlouis worden gebouwd,
zal kopen.
Een gecombineerde buiten-
/binnentemperatuurmeter is
door VDO op de markt ge
bracht. Dit accessoire, dat iets
minder dan 300 - gaat kosten
en gemakkelijk zelf te monte
ren is, waarschuwt niet alleen
voor lage buitentemperaturen
waardoor gladheid kan optre
den, maar helpt ook de tempe
ratuur in de auto optimaal te
regelen.
De voorgaande 123-serie bij
Mercedes (voor de buitenwe
reld de 200-300-serie) heeft een
produktie-record opgeleverd
van 2.696.915. De 240 diesel
werd het meest verkocht:
454.697 stuks. Daarna volgde
de benzine-cvariant 230 E met
441.683 stuks. De laatste wa
gen die van de lopende band is
gekomen, een diamant blauwe
230 E, werd onmiddellijk naar
het Mercedes museum gere
den.
In het Citroën VISA-pro-
gramma is een speciaal model
verschenen: de Leader, deze
wagen die zowel van binnen
als van buiten een groot aan
tal extra's heeft en die is afge
leid van de VISA 11 E, gaat
15.800.- kosten.
Het „Goldenes Lenkrad" is
in de klasse tot 1500cc in West
Duitsland toegekend aan de
Mazda 323-serie.
Jaguar Cars gaat in Enge
land een nieuw ontwikke
lingscentrum bouwen. Eind
1987 moet het complex, dat een
investering vraagt van 155
miljoen gulden, voltooid zijn.
Door het overbrengen van de
technische afdelingen naar het
nieuwe centrum, komt op het
terrein van Jaguar's hoofd
kwartier bij Coventry ruimte
beschikbaar voor vergroting
van de produktie-capaciteit