t> llyrijden de ogen Subaru XT maakt supersnelle indruk ook waar ikl-bak biedt dubbel voordeel Mazda MX-03: een rijdend laboratorium R T am Holland der Manta Scorpio ook als diesel Citroen denkt volgend jaar quitte te spelen Ford Transit biedt meer laadruimte Turbo doet Bluebird veel goed KORT NIEUWS kNKRIJK tt 3IJDAG 3 JANUAR11986 Supersnel Werkzaamheden aan de wegen 103 voor deze lage luchtweer- stand zorgen. De deurgrepen die zijn gebruikt, zijn af komstig uit de vliegtuigin dustrie; een zijsprongentje dat gemakkelijk verklaar baar is omdat Subaru-fabri- kant Fuji Heavy Industrie, in Japan ook een grote naam heeft op het gebied van vliegtuigtechniek. 104 Met de Subaru XT is deze Japanse fabrikant in één klap doorgedrongen tot de exclu sieve groep van vooraanstaande sportwagenbouwers. AALSMEER - In de catego rie van supersnelle sportwa gens is een nieuweling ver schenen: de Subaru XT. Niet alleen het vlaggeschip van de Subaru-vloot, maar ook een wagen met een aantal opvallende eigenschappen. De carrosserielijn is bij voorbeeld zo superglad dat de luchtweerstand extreem laag is: Cw-waarde 0,29. Vermenigvuldigd met het geringe frontale oppervlak van de XT, levert dat een to tale luchtweerstandsfactor op die door geen andere in massa geproduceerde auto wordt geëvenaard. De aflopende motorka plij n, de hoge kofferruimte, ie vrij vlak liggende voor- en achterruit, de speciale portiergrepen, vlakke wiel doppen, wegklappende kop lampen, spoilers, een vlakke bodem en de speciale zijspie gels zijn de 'ingedriënten' die |||||||||IIUII]||JIUIIIIUIIUIIIIIIilMIIIIIIIIIIIIIJIIIIIIIIIIIIIUIJIIIillllllllllllllllllllllllllllllllll^^ Niet alleen maakt de XT een supersnelle indruk, op de weg worden ook prestaties van niveau geleverd. Onder de motorkap ligt een 1,8 liter turbomotor met elektronisch gestuurde inspuiting. Deze motor levert een vermogen van 136 pk (100 kW) bij 5.600 toeren per minuut. De maxi male turbodruk wordt al bij 2.800 toeren bereikt. Zijn de prestaties van deze 1,8 liter krachtbron, die een dooront wikkeling is van de be staande lichtmetalen 4-cilin- der boxermotor, al verras send, nog opmerkelijker kan het maximum koppel van 196 Nm genoemd worden, dat al bij 2.800 toeren wordt bereikt. Het motorvermogen van deze in het interieur luxueus uitgevoerde sportwagen, laat het toe om de topsnel heid tot rond 200 km/u op te voeren; van 0 naar 100 km/u sprint de XT in 9,5 seconden. De fabriek spreekt over een gemiddeld brandstofver bruik van 1 op 10,7, maar dat lijkt - mede door het vrij snel terglopen van de brand stofmeter - op het eerste ge zicht wat aan de overdreven kant. Natuurlijk beschikt ook deze Subaru, die met 5-bak of met automatische trans missie geleverd wordt, over een systeem waardoor naar wens kan worden overscha- keld van voorwiel- op vier- wielaandrijving. Daarvoor hoeft men slechts een knop op de korte versnellingspook in te drukken. Voor de auto matische versie geldt zelfs dat de vierwielaandrijving -indien men dat wenst - automatisch in- en uitscha kelt als de wegomstandighe- den daar aanleiding toe ge ven. Bij sterk optrekken, bij fel afremmen en bij het in werking stellen van de ene ruitewisser, die de vlakke voorruit perfect schoon veegt, vindt de aandrijving op alle vier de wielen plaats. Standaard is deze Subaru voorzien van een achterdif- ferentieel met beperkte slip, waarmee wordt voorkomen dat de achterwielen hun tractie op zeer gladde onder grond verliezen. Comfort en een goede bochtvastheid hebben de Japanse construc teurs weten te bereiken door een elektro-pneumatische vering te introduceren. Hoogte sensoren op alle vier de 'hoeken' van de wagen, meten constant de invering van elk wiel afzonderlijk. Met behulp van een lucht pomp wordt het gemeten ni veau dan gecorrigeerd. On der alle omstandigheden blijft de carrosserie van de wagen op het niveai dat ge lijk is met het wegdek. In het luxe afgewerkte in terieur, waarin weinig mo tor- en rijwindgeluid door dringt, is achter de beide nogal laag geplaatste voer- stoelen, maar weinig ruimte over voor passagiers. De Subaru XT is danook een echte 2+2 coupé. Met een handgeschakelde 5-versnel- lingsbak kost de wagen 52.995.- en met de automa tische transmissie 57995.-. tanen. inklokken) maakte hi] Normaliter is zo'n ach- and hopeloos, maar door- /atanen bleef jagen, ging 1 uiteindelijk in de fout n alles-of-niets-stij! hem uiteindelijk fataal. Corsica dreigde hij een ra-I in gelanceerd te worden! -op hij zijn wagen met eenl ïeid. van 150 km/u dood-I op een rots stuurde ten-[ e vaart te minderen. D«| en was total-loss. Aril keerde nauwelijks iets. Inl aaropvolgende rally vanl kenland reageerde eerstl ituur niet meer, waardoor in een greppel terecht! m. De wagen vloog ver-[ ens in brand. Nog nietsg de hand. In Argentinië! het geluk echter op. Dep en raakte een gecamou-g de kuil en werd als eerm gelanceerd. In coma-f tand moest Vatanen afge-L d worden. atanen begon zijn rally-I iteiten in 1971 in Opel11' af 1980 haalde hij negen zeges en haalde in 1981 del -titel binnen in een Fordlj >rt. Sinds 1984 staat hij on-t contract bij Peugeot Zijni» igator Terry Harryman nodige crashes werden verweten) gaat de 'racing? uty' Michele Mouton assis-J n. :v: X S *- nimaal dat het Opel Dealei) 400 inzet voor het van Nederland. Sportcon-j am Henk Vossen al geadvi De Limburger was vork' nta te rijden. jortgebied voor Opel geteld, an vlammen met de nieuw), et ODTH, het meest profes- t het oog laten vallen op di«j er niet naar uit dat we vc n Kadett 4x4. In 1987 hoi je dan nu doen? Ik denk datj emen naar 1987 door met een ip N, te rijden. Dan moet j> arvoor kom je tekort tegen-| :h. Die Kadett kan een ei: vraagteken ook de be zetti Jieselolie worden. Vossen valt waar-,. (de bestuurder van de Ka-|rc/Wa/7n0n ieer. Dat wil niet zeggen dal, Josterman: „Ieder jaar r >1/1 U/J/irpi' irna opnieuw te vullen. Dat jMERE - Bij temperaturen onder het vriespunt kan voorkomen dat een diesel- ir niet alleen onregelma- gaat lopen, maar dat de sontsteker ook afslaat. s n skibak heeft vele voordelen: het brandstofverbruik •dt er gunstig door beïnvloed, het hinderlijke windgeruis 'ernt af en men krijgt veel extra bagageruimte. ERDAM - Wanneer ski's, een surfplank of andere spullen het dak van een auto worden meegenomen, dan leidt dat al- I tot extra brandstofverbruik en vaak hinderlijk rijwindge- 1 dat tijdens de rit tot het interieur doordringt. eide vervelende elementen kunnen tijdens een rit naar de jitersport aanzienlijk bedwongen worden, als gebruik wordt naakt van een zogenoemde 'ski-bak'; een wintersport-acces- i dat in de Scandinavische landen al jaren bekend is, maar ok in West Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk meer in de angstelling staat. Jiet alleen zorgt deze gestroomlijnde ski-bak ervoor dat het bruik en het geluid aanzienlijk worden verlaagd, maar te- j dat veel extra bagageruimte ontstaat. De Westduitse fabrikant Eberlein Co heeft zich de laatste '"en niet alleen gespecialiseerd op het gebied van dakdragers )r uiteenlopende ski-uitrustingen en andere bagage, maar ïft in korte tijd ook een vooraanstande positie verovert in de peld van ski-bakfabrikanten. ondertussen is zelfs een speciaal 'Jetbag'-assortiment ont- keld in de prijsklasse tussen ƒ375,- (voor 3 paar ski's) en 15,- voor 5 complete ski-uitrustingen. Er is ook al een proto- klaar voor de grootste skikoffer tot nu toe: plaats voor ;t 8 complete ski-uitrustingen. De prijs van deze exclusieve (-koffer is vastgesteld op 1.390,-. we uitvoering die in ons land het meest verkocht wordt, is de lly S5 die geschikt is voor 5 ski-uitrustingen met ski's, stok- l, schoenen en pakken. lat niet alleen het gemak gediend wordt met een Jetbag, "ir dat ook het brandstofverbruik daalt, werd bewezen tij- i een praktijktest over 1000 kilometer. Met een Ford Sierra :d met 4 paar ski's op een ski-imperiaal die afstand gereden letzelfde gebeurde met een Sierra die voorzien was van een 'ag. Met een ski-imperiaal kwam het meerverbruik uit op liter benzine; met een Jetbag was het meerverbruik 11,4 li- oftewel ruim 16% minder. den overigens ook auto's id die voorzien zijn van airbag. In de regel zijn t Mercedessen uit de S- isse. Vorig jaar werden 'oor een bijbetaling van im vierduizend gulden- *r dan 1.000 wagens van dergelijke luchtzak orzien. Nu voor de Ameri- anse markt de airbag in •ieproduktie voor 90.000 igens wordt afgeleverd, staat natuurlijk de kans de luchtzak voor de iropese markt goedkoper n worden. De afgelopen jaren is veel er het nut van de luchtzak sproken. De angst dat een rbag door een mechanisch fect zomaar opgeblazen u worden, is door toepas- igen, testen en praktijkge- uik uit de wereld gehol- Daarnaast staat, in mbinatie met de nieuwe >rdelspanners, ook de be- rkte bescherming bij zij- aartse aanrijdingen, niet eer zo nadrukkelijk ter scussie. De hoge aanschaf - •ijs wordt nu nog als hét ïige negatieve punt gezien. Dt- storing wordt in de regel eroorzaakt door een hape- in de brandstoftoevoer, paraffinekristallen in de :oude dieselolie hebben op zo'n moment afgezet in brandstof filter. let behulp van een speciaal laraat kan de brandstof per voorverwarmd worden, erdoor deze problemen uit Wereld zijn. Er moet dan dieselverwarmer vóór het .j-r op de toevoerleiding ge- Hpts worden of tussen de fil— gf°P en het brandstof-filter Wanneer de dieselolie een ™p< ratuur krijgt van min- in nul graden, zorgt een ostaat ervoor dat de in- atie, die zowel voor 12 als olts geschikt is, automa- wordt ingeschakeld, t systeem is gebaseerd op mische elementen die in warmtewisselaar zijn on- ïebracht. Deze elementen ien yoor een warmtebron. j™efbitting kan niet op- omdat keramiek een zelfreducerende werking heeft. Verschillende autofabri kanten, waaronder BMW en Mercedes, kunnen dieselver- warmers al vanaf fabriek voor de klant inbouwen. TeCe Almere (03240 - 20100) heeft van deze dieselverwar mer een doe-het-zelf pakket in de handel gebracht. Overigens verdient het aan beveling om tijdens de win termaanden de dieselolie in de brandstoftank met enkele li ters benzine te mengen. Daar door voorkomt men zoge noemde 'vlokvorming', waar door ook motorproblemen kunnen ontstaan. Het is ver standig om eerst enkele liters benzine te tanken, om daarna de dikkere dieselolie aan de tank toe te voegen. AMSTERDAM - De Ford Scorpio-serie is uitgebreid met een 2,5 liter diesel; een krachtbron die ontwikkeld is uit de laatste Granada diesel motor. Deze 67 pk (51 kW) zeifont- steker is in de Scorpio goed voor een topsnelheid van 158 km/u. De acceleratie van 0 naar 110 km/u verloopt in bijna 20 seconden. De Scorpio Cl-diesel heeft een prijs van ƒ41 464.- en in de GL-uitvoering kost de wa gen 46565.-. DEN HAAG - Een rijdend la boratorium. Onder die noemer valt een uniek prototype van Mazda: de MX-03, een sport wagen voor de jaren negentig. Maar Mazda voegt er gelijk aan toe dat deze wagen toch iets meer is dan alleen maar een styling-studie. De Japan ners spreken zelf over een rea listische studie voor een 4-per- soons sportcoupé met techni sche facetten die binnen een redelijke termijn ook in be paalde serie-modellen zullen worden toegepast. Voordat we naar het bijzon dere uiterlijk van de wagen kijken, eerst een blik in de 'cockpit'. Met recht kan hier de woordkeus vallen op 'cockpit', want de ontwerpers hebben bewust gekozen voor een aan tal zaken die uit de luchtvaart bekend zijn. Het instrumenta rium bestaat uit 2 delen. De snelheidsmeter, het signaal van de clignateurs en een al gemeen alarm-signaal worden door middel van een zoge naamde 'head-up display' op de voorruit geprojecteerd; een systeem dat veelvuldig in straaljagers wordt toegepast. De verdere informatie krijgt de bestuurder via een beeld scherm op het dashbord. Het ontwerp van het stuur is afgeleid van wat gebruike lijk is in kleine vliegtuigen. Het voordeel van de vorm van dit stuurwiel is, dat het zicht op het instrumentarium mini maal verstoord wordt. Op het stuur bevinden zich bedie ningsorganen als ruitewisser- en sproeier, clignateur en lichtclaxon. De cockpit van de MX-03 met de opvallende vorm van het stuur. In de ruit is de snelheid af te lezen. - foto mazoa Het schitterend ontworpen interieur, met zitplaatsen voor 4 volwassenen, vormt een fraai harmonisch geheel met de superslanke carrosserie. De 'koets' is laag en relatief breed (4.51 meter lang, 1.80 meter breed en 1.20 meter hoog). Met 2.71 meter kan over een lange wielbasis gesproken worden. De overbouw van de carrosse rie is zowel voor als achter ge ring. De gladde flanken, de vrijwel naadloos sluitende ra men en deuren, de vloeiende lage neus, het ontbreken van b.v. deurgrepen, de vlakke wielplaten, de vormgeving van de onderkant van de wa gen en de vleugelachtige ach terspoiler, vormen de basis voor de Cw-waarde 0,25. Om bij een carrosseriehoogte van 1.20 meter toch een gemakke lijke instap te krijgen, draait met het openen van het por tier, ook een deel van het dak mee naar buiten. Maar niet alleen in het inte rieur en bij het exterieur zijn nieuwe aspecten aan de orde gekomen, ook op technisch ge bied laten de Mazda-inge- nieurs weer enkele hoogstand jes zien. Behalve constante vierwielaandrijving heeft de MX-03 ook vierwiel-bestu- ring. Afhankelijk van de rij snelheid wordt de besturing van de achterwielen elektro nisch geleid. Bij lagere snelhe den sturen de achterwielen in tegengestelde richting, waar door de wendbaarheid van de wagen erg groot wordt. Bij ho gere snelheid schakelt het sys teem zichzelf om en sturen de achterwiel met de voorwielen mee, en dat komt de stabiliteit in bochten en op rechte stuk ken weg ten goede. Dat Mazda nog altijd een groot vertrouwen heeft in de ontwikkeling vari de wankel motor wordt duidelijk als on der de motorkap wordt geke ken. Daar 'ligt' een drie- schijfs rotatiemotor, die voor zien is van een tweetraps turbo met interkoeling. Het vermogen van 320 pk/235 kW is goed voor een topsnelheid van rond 300 km/. Binnen 5 se conden accelereert de MX-03 van 0 naar 100 km/u. Om het grote prestatiever mogen volledig tot z'n recht te laten komen, moest Mazda wel kiezen voor vierwielaandrij ving. De verdeling van het koppel van de motor tussen de voor- en achterwielen, kan af hankelijk van de omstamdig- heden traploos door de be stuurder geregeld worden. Dat de MX-03 een elektronisch ge regeld Anti Blokker Systeem heeft, laat zich begrijpen. Nog een bijzonder detail van de wagen. Het openen en sluiten van de portieren en de achterklep gebeurt met behulp van een kleine zender. Het diefstal-alarmsysteem is te vens op die zender aangeslo ten. DE komende maand(en) zijn aan de volgende doorgaande rijks wegen werkzaamheden het programma: Amsterdam - Den Bosch - Eindhoven - Maastricht (A2) t.h.v. knooppunt Deil in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden duur: tot en met eind 1986 Zaandam - Den Oever - Groningen - Niewerschans (A7/N7) tussen Hoorn en Middenmeer in beide richtingen werkzaamheden duur: tot en met eind 1986 Den Haag - Utrecht - Duitse Grens(A12) t.h.v. knooppunt Velperbroek in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden duur: tot 1 oktober 1986 th.v. Voorburg in beide richtingen wisselend rijstrookafsluitingen duur: tot 1 april 1986 tussen Gouwe Aquadukt en Oudenrijn in de richting Duitse grens rijbaanverleggingen duur: tot 1 december 1986 Europoort - Nijmegen(A15) t.h.v. Knooppunt Deil in beide richtingen reconstructiewerkzaamheden duur tot en met eind 1986 Rotterdam - Breda(A16) t.h.v. de Drechttunnel één tunnelbuis in de richting Breda afgesloten duur: tot en met 17 januari 1986 Utrecht - Groningen(A28) t.h.v. Ruinen in de richting Utrecht een der rijstroken afgesloten duur: tot 11 januari 1986 Enschede - Almelo(A35) t.h.v. Borne in beide richtingen werkzaamheden duur: tot en met eind 1986 lllltllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll PARIJS (DPA) - De Franse autofabrikant Citroën, onder deel van het concern Peugeot- Citroën-Talbot, verwacht vol gend jaar quitte te draaien. In 1984 was er sprake, van een verlies van 1,93 miljard frank, tegen de huidige koers onge veer 710 miljoen gulden. Dat verlies zal dit jaar worden ge halveerd, zo heeft de voorzit ter van de raad van bestuur van Automobiles Citroën SA, Jacques Calvet, in Parijs ge zegd. Calvet baseert zijn opti mism e op een duidelijke ver mindering van de bedrijfskos ten en op een vergroting van de produktiviteit van zes a ze ven procent. De omzet kan dit jaar uitkomen op 33 miljard frank, ongeveer 12,2 miljard gulden. Vorig jaar zette Ci troën voor 26,1 miljard frank om. Volgend jaar zal er 3,5 miljard frank, 1,3 miljard gul den, worden uitgetrokken voor investeringen. Dit jaar is er 2,9 miljard frank geïnves teerd. AMSTERDAM - Na 21 jaar en een produktie aantal van 2 miljoen stuks, heeft Ford wij zigingen aangebracht aan het Transit-model; de bedrijfs wagen in het 1-2 tons markt segment. De nieuwe Transit, die in de fabrieken in Southampton en Genk (België) met 'steun' van 240 robots wordt gebouwd, is er als bestelwagen-, combi-, minibus- en chassis-cabine- modellen in 3 wielbasis- en 7 laadvermogenvarianten. Er kan gekozen worden uit twee benzinemotoren en 's werelds eerste snellopende dieselmotor met directe brandstofinspuiting en nor male luchtaanzuiging. De mo toren kunnen gekoppeld wor den met een vierversnellings- bak, een 4-bak met overdrive, een vijf versnellingsbak en een automatische transmissie. LISSE - Door de niet zo op vallende prestaties is de Nis san Bluebird op de snel groeiende Nederlandse die- selmarkt, nooit een hoog vlieger geworden. Met de komst van de Blue bird turbo diesel zou hierin weieens verandering kun nen komen, want met deze 'geblazen' versie van de 1.952 cc motor kan men in eens wel behoorlijk uit de voeten. In de vijfde versnel ling wijst de snelheidsmeter tot ver boven de 160 km/u. Wanneer de afwijking van de snelheidsmeter wordt ge corrigeerd, dan blijkt de top rond de 158 km/u te liggen. En dat is in vergelijking met de 140 km/u van de gewone 2 liter diesel, een aanzienlijke verbetering. Ook als er geac celereerd wordt, weet de turbo van wanten: om van 0 naar 100 km/u te komen heeft men 15,9 seconden no dig. Ondanks het feit dat de prestaties aanzienlijk zijn opgevoerd, is het brandstof verbruik binnen alle perken gebleven. Velen zal het geen moeite kosten om met 1 liter diesel gemiddeld 15 kilome ter te rijden; wanneer wordt De Bluebird Turbo diesel heeft een vrij tijdloos uiterlijk. geprofiteerd van het vermo gen dat de soepele motor le vert, ligt het verbruik in de praktijk op 1 op 12,3. Wanneer naar hoge toe rentallen wordt uitgeweken, moet rekening worden ge houden met veel motorge luid in het interieur, terwijl in die situaties - en boven een snelheid van 120 km/u - ook motorresonanties optre den. Tot 120 km/u staat het totale comfort van de Blue bird turbo diesel op hoog ni veau; boven die snelheid tre den enkele schoonheids foutjes op, die echter 'wegge moffeld' kunnen worden door het volume van de ra dio wat op te voeren. De Bluebird Turbo diesel behoort in de prijsklasse rond ƒ35.000.- ongetwijfeld tot één van de meest lu- xueuse uitgevoerde wagens. Naast stuurbebekrachtiging beschikt de wagen ook over centrale portiervergrende ling, elektrische bedienbare ramen en zogenoemde ski luiken in de achterbank. De ruimte in het interieur mag dan niet overdreven groot zijn, voorin heeft men op de fijn zittende stoelen, niet over ruimte te klagen, Deze voorwielaandrijver, die een wat hoekig, tijdloos en beslist chique uiterlijk heeft, beschikt verder over een zeer ruime kofferbak. Over het veercomfort en het rij- en weggedrag kun nen we kort zijn. In vergelij king met de bekende 1.8 en 2 liter benzine-versies, zijn geen opvallende verschillen te bespeuren. En de alge mene kwalificaties goed is danook voor deze diesel vol ledig op zijn plaats. De prijs van de Bluebird 2.0 SGL Turbodiesel is ƒ33.995,-; de 'ongeblazen' 2 liter diesel kost 29495.-. Nog geen 2 jaar na de intro- duktie van de nieuwe 1.6 liter dieselmotor voor de Ford Fies ta, de Escort en de Orion is in de motorenfabriek in Dagen ham de 250.000ste motor uit deze serie van de band geko men. Wanneer versnellingsbak ken tijdens de wintermaanden zwaarder schakelen dan in een periode waarin de tempe ratuur hoger is, dan ligt dat in de regel aan te dikke trans missieolie. Castrol heeft nu een olie op de markt gebracht die de eigenschap heeft rela tief dun van samenstelling te blijven bij koud weer en be trekkelijk dik bij een hoge temperatuur. In elk jaarge tijde van het jaar blijft daar door de versnellingsbak pret tig schakelen. Vredestein heeft een breder type winterhand Snow+ uit gebracht. Het is de 65-serie, waarbij de hoogte 65% van de breedte is. De nieuwe serie be hoort tot de categorie HR- winterbanden, wat inhoudt dat deze banden goedgekeui a zijn tot snelheden van 190 km/u. Een belangrijke aanvulling op het gereedschap dat iedere auto standaard aan 'boord' heeft, is een pechkoffer van Hella. De inhoud van het kof fer bestaat uit: sleepkabel, werkhandschoenen, reser- vegloeilampenset met zeke ringen, isolatieband, aansluit- kabel, verstelbare steeksleu- tel, vetkrijt, PVC-folie met SOS-opdruk, assortiment ka- belverbinders, regenjas, span ningzoeker, hulpstarterkabels, zaklamp, kruiskop/sleuf- schroevedraaier en water pomptang. Nadat besprekingen tussen Fiat en Ford niet hebben ge leid tot samenwerking bij de ontwikkeling van personen wagenauto's, onderzoeken beide fabrikanten nu de moge lijkheid om op het terrein van bedrijfswagens gezamelijk projekten op te zetten. Nissan komt volgend jaar in de 24-uurs van Le Mans uit met 2 Groep C auto's. Deze wagens zijn uitgerust met een twin-turbo VG30 motor. Deze krachtbron is gebaseerd op de 3 liter V6, die voor de 300ZX gebruikt wordt. In de sport- versie levert de krachtbron een vermogen van 650 pk bij 6.800 toeren. China gaat de eigen markt beschermen tegen auto-im port. In vergelijking met vorig jaar steeg tijdens de eerste 9 maanden van 1985 de import van personenauto's met 500% tot 74.000 stuks, terwijl de to tale import aan voertuigen met 700% steeg tot 272000 een heden. Om te grote uitgaven aan buitenlandse deviezen te gen te gaan, heeft de Chinese centrale regering besloten dat alleen nog tot invoer mag wor den overgegaan, wanneer daarvoor toestemming is ge vraagd en gekregen. Nissan heeft zich voor de ja ren 1986 en 1987 terug getrok ken uit het wereldkampioen schap rally rijden. Er zijn weer twee nieuwe fietsventieisloten op de markt door Bandrep BV Mijdrecht en Halfords. De sloten vervangen de moertjes die het ventiel normaal op zijn plaats houden. Bij Halfords vervangt een me talen kokertje de bestaande ventielmoer en deze wordt met een steeksleutel op de ventiel schacht vastgezet. In het ven- tielslot zitten 2 sleuven voor de klem van de pomp. Een kom pleet setje (voor 2 wielen) kost ƒ5,50. Ford is van plan om de 1»'pende 2,5 liter 4-cilinde snel- -cilinderdie- selmotor met directe inspui ting, die nu is te vinden in de Ford Transit, ook in het perso nenwagenprogramma te gaan introduceren. Hongarije en de Sovjet Unie hebben een overeenkomst ge sloten waardoor ook volgend jaar weer personen- en vrachtwagens met elkaar uit gewisseld kunnen worden. Hongarije levert aan Rusland 7.600 Ikarus bussen en Tayga stacaravans, waarvoor de Sowjet Unie in ruil 4.400 be drijfsauto's en bijna 17.000 personenwagens 7waaronder 13.000 Lada's) naar Hongarije stuurt. Enkele maanden nadat in Engeland Sir Clive Sinclair een open driewieler introdu ceerde, die met behulp van een elektromotor werd aangedre ven, is de produktie al weer gestaakt. In de praktijk bleek de wagen in geen enkel op zicht te voldoen. Volgend jaar wordt opnieuw een autobus tentoonstelling in ons land gehouden. De Auto bus RAI zal van dinsdag 16 tot en met zondag 21 september in Amsterdam plaats vinden. De 64ste Autosalon van Brussel opent op 15 janurai 1986 de poorten. Alle Paleizen van hit Tentoonstellingspark van Brussel staan tot en met 26 januari vol met personen wagens, motorfietsen en fiet sen. De personenwagens al leen al zijn ongebracht in 7 Paleizen. Van de Westduitse automo bilist wordt in het algemeen gezegd dat hij op de autobanen forse snelheden aanhoudt. En kele maanden geleden heeft een algemeen snelheidsonder- zoek plaats gevonden op de autosnelwegen in de Bondsre publiek. De gegevens toonden aan dat driekwart van de automobilisten zich houdt aan de advies-snelheid van 130 km/u; bijna eenderde rijdt zelfs langzamer dan 100 km/u. De DDR heeft met de Duitse deelstaat Saarland een over eenkomst afgesloten waarin is opgenomen dat Oost Duits land volgend jaar minstens 500 Ford Orion's, die in de fabriek in Saarlouis worden gebouwd, zal kopen. Een gecombineerde buiten- /binnentemperatuurmeter is door VDO op de markt ge bracht. Dit accessoire, dat iets minder dan 300 - gaat kosten en gemakkelijk zelf te monte ren is, waarschuwt niet alleen voor lage buitentemperaturen waardoor gladheid kan optre den, maar helpt ook de tempe ratuur in de auto optimaal te regelen. De voorgaande 123-serie bij Mercedes (voor de buitenwe reld de 200-300-serie) heeft een produktie-record opgeleverd van 2.696.915. De 240 diesel werd het meest verkocht: 454.697 stuks. Daarna volgde de benzine-cvariant 230 E met 441.683 stuks. De laatste wa gen die van de lopende band is gekomen, een diamant blauwe 230 E, werd onmiddellijk naar het Mercedes museum gere den. In het Citroën VISA-pro- gramma is een speciaal model verschenen: de Leader, deze wagen die zowel van binnen als van buiten een groot aan tal extra's heeft en die is afge leid van de VISA 11 E, gaat 15.800.- kosten. Het „Goldenes Lenkrad" is in de klasse tot 1500cc in West Duitsland toegekend aan de Mazda 323-serie. Jaguar Cars gaat in Enge land een nieuw ontwikke lingscentrum bouwen. Eind 1987 moet het complex, dat een investering vraagt van 155 miljoen gulden, voltooid zijn. Door het overbrengen van de technische afdelingen naar het nieuwe centrum, komt op het terrein van Jaguar's hoofd kwartier bij Coventry ruimte beschikbaar voor vergroting van de produktie-capaciteit

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 19