J% x 4 auto's Au to wassen? f 450! M IUJlJl DAIMLER-BENZ AAN VOORAVOND HONDERDJARIG BESTAAN: >stburg ieuwe leven or accu Veilig /RIJDAG 3 JANUAR11986 'Land, zee en lucht Berta Benz Nieuwigheid Sportief Trouw Extra Huidbehandeling Huisvrouwen 11 M Ij Ï3 Visitekaartje 102 100, i ivereldpremières'. J motoren tentoongesteld. |k hoe de Heizelpaleizen te 110 tot 18 uur, behalve op 15 ari (van 10 tot 21 uur). De en, 80 BF voor kinde- jirt voor een groep van tien i geldig. i de eerste 9 maanden van al meer auto's in dezel [sse te verkopen dan over del maanden in 1984. Vanl Irktleider Suzuki kan dit| t gezegd worden. 3e eerste 9 maanden vanl i brachten de volgende ver-| en (tussen haakjes het ver- [>ptotaal over 12 maanden in| 4): Suzuki 1.463 (1546)| Nissan 777 764) Toyota 722 341) Daihatsu 421 195) Land/Range Rover 308 385) Isuzu 238 247) Mitsubishi 190 280) 1 Lada 132 69) Audi 97 0) Subaru 90 31) elke maand de leukste ets met autorijden te raa- Anegeld. Hebt u iets leuks, ikt stuur dan uw anecdote 'ostbus 3229, 4800 MB Bre- :er de gelukkige. langsliepen was er niets meer op de toren te zien. De toren stond daar hel der en statig in de volle zon maagdelijk wit, als één van de bruiden van Anton Hey- boer. Mijn vrouw legde la chend haar hand op mijn voorhoofd en vroeg mij om niet meer zo hard te wer ken bij mijn baas. Maar ik hield vol dat ik het werke lijk gezien had. Echt waar „Ach je zat te dromen ach ter je stuur", zei ze, „ga voortaan maar op de fiets naar Terneuzen dan blij je wel wakker." Ik werd echt een beetje paniekerig, en begon aan mezelf te twijfelen. Ik ben pas 38 jaar, begin de afta keling nu al. Ik begreep er niets van, het hele weekend had ik het niet naar mijn zin. We bespraken het met de buren. De medelijdende blik in hun ogen zal ik nooit meer vergeten. De maandag daarna, terug van het werk reden we weer langs de watertoren in het donker. En wie kon toen mijn geluk geschrijven, dat ik op dat moment de prachtige afbeelding weer aanschouwde. Uiteraard stopte ik de auto en nü zag ik dat aan de overkant van de weg iemand met een diaprojector de afbeelding zichtbaar maakte. Dit kon alleen in het donker, dus overdag was er niets te zien- Toen dit mysterie opgehel derd was, mocht tk van mijn vrouw toch met de auto naar het werk blijven rijden. H. Nieuwenhout Oostburg IN 1886 geven Gottlieb Daimler en Karl Benz de stoot tot de industriële ontwikke ling van de auto. Het ondernemende tweetal staat aan de wieg van een wereld op wielen. Honderd jaar later hebben de briljante Zuidduitse ingénieurs geen re den zich in hun graf om te draaien. Hun opvolgens hebben Daimler-Benz uitge bouwd tot een onderneming die zijn weerga nauwelijks heeft. In 1985 wordt voor het eerst een omzet van meer dan vijftig miljard mark bereikt. De Mercedes met de befaamde ster is hét symbool ge worden van Duits vakmanschap, dege lijkheid en vernuft. Aan de vooravond van het jubileumjaar reisde onze correspon dent naar Stuttgart om het portret te schrijven van een onderneming die het beter gaat dan ooit. Bestuurslid. Hans- Jürgen Hinrichs: „Veel potentiële klanten voel den zich niet oud ge noeg voor een Merce des." De produktie van de Mercedes 190 in Stuttgart-Untertürkheim: Zwaben identificeren zich met hoge kwaliteit. 'Het beste of helemaal niets Van onze correspondent Gerard Kessels EEN uitspraak van de oude Gottlieb Daimler kennen alle 226.000 personeelsleden I die onder de Mereedes-ster hun brood verdienen. De duizenden jonge leerlingen, die het Stuttgarter prestige- bedrijf jaarlijks opleidt, zien de tekst in reuzenletters op I de muur van de opleidings school in Sindelfingen: 'Das beste oder gar nichts'. Met 1 dat motto voor ogen bouwen de Zuidduitse constructeurs sinds jaar en dag auto's die begeerd zijn door managers, taxi-chauffeurs, diplomaten, olie-sheiks, bisschoppen, miljonairs, playboys, maf- fia-bonzen en communisti sche partij-chefs. De fascinatie reikt van noord naar zuid, van oost I naar west. De Mercedes, i schreef een weekblad, is de Volkswagen voor de beter gesitueerden. „Wij hoeven", l zegt Hans-Jürgen Hinrichs, in de Raad van Bestuur ver- antwoordelijk voor Verkoop, „niet veel reclame te ma ken". Dat klopt. De wagen (met de ster verkoopt zich- [zelf. „Bij Mercedes", lacht f vakbondsbestuurder Klaus Zwickel, „hoeven ze de auto's niet te verkopen. Het f gaat er meer om hoe ze de wagens moeten verdelen. I Daimler-Benz is een bank jmet een personenwagen-af- deling." De hoge dollarkoers heeft de laatste jaren een nieuwe [dimensie toegevoegd aan de lonmetenlijke rijkdom van jhet Stuttgarter bedrijf. Ex- Iperts schatten dat Daimler- IBenz maandelijks een posi- Itieve cash-flow heeft van anderhalf miljard mark. Dat j betekent eenvoudig gezegd t dat er per maand anderhalf [miljard méér binnen komt Idan er wordt uitgegeven. Ter |herinnering: een paar naanden geleden verwierf Daimler-Benz de meerder heid bij AEG voor om en na bij de anderhalf miljard. Het adembenemend, maar Daimler-Benz koopt de mul tinational AEG met 73.000 nan en een omzet van elf niljard voor pakweg een naandresultaat. De oude Daimler was van 'ele markten thuis. Hij >uwde niet alleen auto-mo- iren, maar hij ontwierp 'veneens scheepsmotoren en notoren voor de zeppelin, laarin schuilt ook de die- 're betekenis van Daim lers' ster. De punten wijzen laar rechts, naar links en laar boven. Oftewel: te land, ;r zee en in de lucht. Daimlers' droom in alle iferen vertegenwoordigd te djn, hebben zijn opvolgers lan de vooravond van het iubileumjaar waargemaakt. Daimler-Benz kocht in 1985 ehalve AEG de vliegtuigfa- >riek Dornier (9.000 man, imzet 1,7 miljard mark) en treidde zijn belang in de lotoren- en turbine-fabriek ITU (12.250 man, 2,2 miljard >mzet) uit tot honderd pro- Jent. Scheepsuitrusting, vliegtuigen, satellieten, 'uto's, vrachtwagens, Daim- er-Benz bouwt het alle- naal. En nog is de honger 'an deze industriële holle •olie gijs niet gestild. Het bedrijf heeft een slor- bge tien miljard mark in :as om ondernemingen op te ■open, die passen in het stre- 'en van de Stuttgarter ma- lagers Daimler-Benz uit te Het hoofdkantoor in Stuttgart: wars van alle protserigheid. bouwen tot een hoogwaardig technologie-concern. Een concern dat na de eeuwwis seling de concurrentie met de Amerikaanse en Japanse conglomeraten aan kan. Het is typerend voor Daimler-Benz dat de onder neming niet op zijn louwe ren rust nu het beter dan ooit gaat, maar dat juist in deze tijd geprobeerd wordt de toekomst van het concern op langere termijn veilig te stellen. Een warme dag in augus tus 1888. Berta Benz, net zo ondernemend als haar voor naam doet vermoeden, ver laat om vijf uur 's morgens stilletjes de echtelijke sponde om de auto die haar man gebouwd heeft eens te proberen. Samen met haar twee zonen rijdt de 'eerste vrouw achter het stuur' on geveer honderd kilometer van Mannheim naar Pforz heim. Een voor die tijd onge hoorde afstand. Het wordt bepaald geen plezierritje. Onderweg moet in een apo theek benzine gekocht wor den, voortdurend moet wa ter worden bijgevuld en moeder en zonen ontkomen ook niet aan een vernieu wing van de remblokken. Als het al te zeer bergop gaat moeten Berta en de 15-jarige Eugen duwen, terwijl de twee jaar jongere Richard het stuur mag vasthouden. Nauwelijks herkenbaar door al het stof komen ze in Pforzheim aan, alwaar een grote menigte de auto komt bekijken. „Nu kunnen jullie je paarden doodslaan", roept een toeschouwer. Twee jaar eerder hebben Daimler en Benz onafhanke- lijk van elkaar de basis ge legd voor de industriële ont wikkeling van de auto. Na tuurlijk, een aantal baan brekende uitvindingen da teert van voor die tijd, maar Daimler en Benz zijn de eer sten die 'een echte' auto ont werpen. Geen exotisch mo del dat slechts geschikt is voor een proef ritje met hor ten en stoten, maar een auto die in grote series gemaakt kan worden. De baanbre kende patenten die ze daar toe in 1886 op hun naam vast laten leggen, bestempelen 1886 tot het geboortejaar van de auto. Dat betekent feest volgend jaar. Met het oog op de fantastische bedrijfsre sultaten heeft het personeel al gevraagd om een extra maand salaris. Benz en Daimler hebben elkaar overigens nooit per soonlijk leren kennen. In 1926 fuseren 's werelds oud ste automobielfabrieken. De Rheinische Gasmotorenfa- brik Benz in Mannheim en de Daimler-Motoren-Gesell- schaft uit Stuttgart heten sindsdien Daimler-Benz AG. Arbeiders zeggen tot op de dag van vandaag dat ze bij 'Benz' (Mannheim) of bij 'Daimler' (Stuttgart) wer ken. Stuttgart-Untertürkheim, de centrale van Daimler- Benz. De Mercedes 190 van de jonge dr. Uli Kostenbader van de persafdeling van Daimler-Benz ruikt nog van nieuwigheid. Kostenbader („mijn vader werkte hier ook") kan net als de andere personeelsleden van Daim ler-Benz regelmatig een nieuwe Mercedes tegen forse korting kopen. Na een jaar rijden mag de auto particu lier verkocht worden. Toen Daimler-Benz AEG over nam was het eerste wat het AEG-personeel vroeg of ze nu ook wagens tegen korting kunnen kopen. Het ant woord is, voorlopig nog, nee. Het personeel van Daim ler heeft het ook verder niet slecht. Het bedrijf betaalt salarissen die ongeveer der tig procent boven de in Ba- den-Württemberg toch al niet geringe CAO-lonen lig gen. Voor die goede beloning verlangt het bedrijf echter honderd procent inzet. Hin richs: „Wij werken verder in de beste traditie van Daim lers' filosofie. Wij zoeken al tijd naar de beste oplossin gen, naar de hoogste kwali teit". Willen andere fabri kanten nog wel eens een gokje wagen en een beetje experimenteren, zo niet Daimler-Benz. Geen flau wekul is het devies in Stutt gart. In een Mercedes wordt alleen datgene gebruikt wat zijn degelijkheid en duur zaamheid heeft bewezen. De Mercedes is een typi sche auto uit het Zwaben- land. De Zwaben in Baden- Württemberg staan bekend als knutselaars en doe-het- zelvers. Nergens worden zo veel huizen in eigen beheer gebouwd en het lijkt wel of alle Zwaben een technische knobbel hebben. Zwaben staan bekend als zeer ijverig, plichtsgetrouw, zuinig en gelden ze als een beetje stijf. „Schaffen, schaffen, Hausle bauen" („Werken, werken, huisje bouwen") is een spot tende typering van de Zwa ben die elke Duitser kent. Perschef Molter: „De Zwa ben zijn gevormd door hun streek. Bodemschatten had den wij hier niet. Van het begin af aan waren hier veel kleine bedrijven die be staande produkten verbeter den en hoogwaardiger maakten." Onze arbeiders identificeren zich met hoge kwaliteit". Een kwaliteitsbesef dat van vader op zoon en dochter wordt doorgegeven. Van tal van arbeiders werkten ook al vader en grootvader bij Daimler-Benz. Kostenbader: „Als hier mensen solliciteren die dezelfde kwaliteiten heb ben dan worden diegenen aangenomen, waarvan de vader of grootvader ook al hier werkt of werkte." Vak bondsman Zwickel gaat nog een stapje verder. „Je kunt gerust zeggen dat degenen waarvan al familie-leden bij Daimler-Benz werken bij sollicitaties een duidelijk streepje voor hebben". Baden-Württemberg heeft zich met Beieren ont wikkeld tot de economische vuist van de bondsrepubliek. Nergens zijn zoveel hoog waardige ondernemingen gevestigd als in Baden- Württemberg. Nergens ook in de bondsrepubliek is de werkloosheid zo laag: 5,4 procent. Hinrichs: „Zwaben zijn zeer trouw en gewetensvol. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Ook dat is een beetje de instelling van de Zwaben. Daimler-Benz mag dan onmetenlijk rijk zijn, het bedrijf loopt er niet mee te koop. De centrale met zijn vele benauwde gan getjes en kleine kamertjes heeft niets van de protserige overdaad waarin veel grote ondernemingen hun topma nagers huisvesten. Voor de kamers van Hinrichs en zijn collega's van de Raad van Bestuur wordt met het oog op het naderende jubileum jaar een nieuw tapijtje ge legd, maar daar blijft het dan ook bij. Geen auto, vertelt Hin richs, heeft zulke trouwe ko pers. „Negentig a vijfenne gentig procent van de Mer- cedes-rijders koopt weer een Mercedes." Op één groep klanten beet zich Daimler- Benz steeds de tanden stuk. De sportieve rijders, die in Mercedes een typische taxi auto en 'ouwe lullenbak' za gen. De nieuwe kleine Mer cedes, de 190, heeft echter in een klap ook deze markt voor de Stuttgarters ontslo ten. Hinrichs: „Vroeger wa ren er veel potentiële klan ten die zich nog niet oud ge noeg voelden om Mercedes te rijden. Met de 190 wilden we onze wat meer conservatieve klantenkring behouden en tegelijkertijd een dynamisch jong publiek aantrekken. Dat is gelukt". Geheel zonder zorgen zijn Hinrichs' dagen echter niet. Tegenover de gouden win sten bij de auto-verkoop staan verliezen bij de vrachtwagen-produktie. Hoeveel Daimler-Benz in de vrachtwagensector precies verliest is het best bewaarde geheim van de onderneming. Voor ontslagen hoeft het personeel echter niet bang te zijn. Bij Daimler-Benz is nog nooit iemand ontslagen. De afgelopen jaren zijn steeds meer arbeiders van de vrachtwagens-sector stil letjes naar de auto-productie gesluisd. Het kantoor van vak bondsbestuurder Klaus Zwickel in Stuttgart doet niet onder voor dat van Hin richs. De IG Metall met meer dan één miljoen leden is een zeer machtige en rijke bond. Ook bij Daimler-Benz speelt de bond een niet te onder schatten rol. De organisatie graad is hoog: 85 a 90 procent is lid van de bond. Zwickel: „Als we in de jaren vijftig en zestig een CAO hadden afge sloten dan gingen de vak bondscollega's naar Daim- ler-Benz en zeiden: Bij jullie gaat het zo goed, jullie kun nen wel wat extra doen. Dat gebeurde dan ook en vervol gens had dat ook weer in vloed op andere onderne mingen". Zwickel: „Daimler-Benz heeft in werkgeverskring al tijd een gematigde invloed uitgeoefend. Het bedrijf was altijd uit op compromissen. Maar in de laatste drie tot vijf jaar is de houding dui delijk veranderd. Naar bui ten toe koestert Daimler- Benz nog de verzoenende, sociale, rol, maar intern in werkgeverskring staat het bedrijf, samen met Bosch, voor de harde lijn. Daimler- Benz en Bosch trekken steeds gezamenlijk op". Arbeidsconflicten in de bondsrepubliek worden in het industrie-gebied Baden- Württemberg uitgevochten. En in dat gebied speelt Daimler-Benz de hoofdrol. Toen het in 1984 om de 35- urige werkweek ging werd ook Daimler-Benz platge legd. Zoals altijd bepaalde ook toen de Stuttgarter on derneming voor een belang rijk deel wanneer en hoeveel door de werkgevers werd toegegeven. „Als Daimler- Benz en Bosch in dit CAO- gebied een compromis goed keuren", zegt Zwickel, „dan is er in werkgeversland nie mand die daar nog een vin ger tussen krijgt. Dat is ge woon een kwestie van macht". Echt - Tijdens de win- wordt erg veel van de accu faagd. Vrij gemakkelijk i men, wanneer de accu 'h perfecte conditie ver keert, in de moeilijkheden wanneer de lege of 'vermoei de' accu te weinig kracht le vert. Een accu kan men echter nieuw leven inblazen. Daar voor heeft de doe-het-zelver een acculader nodi^. Maar niet altijd kan ongestraft ge bruik gemaakt worden van zo'n apparaat, omdat bewezen is dat er de laatste jaren on deugdelijk materiaal op de markt is gekomen. Daardoor kan oververhitting optreden of krijgt men te maken met kokende accu's. Let daarom altijd of een ac culader voorzien is van een VDE- en GS-zegel, waardoor maar weinig ongelukken met een acculader veroorzaakt kunnen worden. De zegels worden past verstrekt wan neer in testlaboratoria de la ders aan zware proeven on derhevig zijn geweest. Een veilige 4 ampère accula der voor 12 volt's accu's is be slist de „Charger 4". Deze la der is tevens voorzien van een veiligheidsschakelaar die het apparaat automatisch be schermt tegen overbelasting, kortluiting of verkeerd aan sluiten. D~ „Charger 4" zorgt bij het opladen van de accu voor een hoge aanvangsstroom (4 am père) die, om de accu te ont zien, gedurende de laadtijd continu en evenredig afneemt. De ampèremeter wijst de maximale capaciteit (effek- tieve laadstroom) van de ac culader aan en de laadstroom die voor het opladen van de accu dient. Door Wim Wennekes AAN DE westzijde van New York Manhattan geeft een roomwit bord met gulden letters aan waar 's we relds duurste autowasserij is gevestigd, Steve's Detai ling, a vier honderdvijf tig gulden per behandeling. Exploitant Gary Eptein is openhartig over zijn ver diensten van het afgelopen jaar: „In 1985 heb ik een winst ge maakt van honderdvij ftigduizend dollar bij een omzet van een miljoen. En dit was nog maar het eerste volle jaar dat wij draai den. Pas nu begint het zich rond te spreken. De kring cliënten wordt steeds groter." De schoonmaakwerkplaats zelf heeft geen enkele glans. Het is een kale kille garage- ruimte met de gebruikelijke schettermuziek. De in spijker broek en trui gestoken direc teur zegt er niet op uit te zijn te bezuinigen op verwar- mingskosten: „De meeste mensen wassen hun auto als het mooi weer is, lekker in de zon. Of ze laten het doen, ook bij mooi weer, omdat ze het bij slecht weer zonde vinden. Maar het beste resultaat krijg je in een kille ruimte. Voor mijn personeelsleden is dat geen probleem. Omdat het meeste werk met de hand ge beurt, krijgen zij het vanzelf warm." Een traditionele 'autowas beurt kost in de Verenigde Staten 3,50 tot 10. Hoe durft Epstein 150 te rekenen? Al vorens nog een woord te wil len wisselen dwingt de direc teur zijn bezoeker toe te kijken hoe een zojuist binnengereden BMW 733 i wordt aangepakt. Vijf man nemen positie in en beginnen op hun plek te was sen met een warme oplossing van Ivory Snowzeep. Met lamswollen doeken wordt de wagen tot op de druppel droog gewreven. Vervolgens stort de ploeg zich op verdere details, ook onder de bumpers en tus sen de grill-stijlen. Met het oog dicht op de huid van de auto is het zoeken vooral naar teerspetterijes en resten strooizout. Op dezelfde gron dige wijze gaat het werk door onder de motorkap. Na een aanval met spuitbusjes tover middel en tandenborstels ver dwijnt het machinevet. Andere middelen brengen een zachte glans op bouten, moeren en motorblok. Thans het interieur. Geen kauwgom of asrest blijft in de asbak achter. Het tapijt krijgt een zuig- en shampoo-beurt. Le deren bekleding wordt gemas seerd met zadelvet van het merk Conoly's Hide Food. Vi nyl- en rubberdelen in het in terieur laten zich Armor-All welgevallen. Het autoplafond wordt vrij gemaakt van nico- tinezwemen. Binnen en buiten gaat Naval Jelly en Fantastic tegen het chroom. Voor de ruiten zweert deze autowasserij bij gewoon heet water. Met een babyzachte badhanddoek verschijnt di recteur Epstein weer in beeld: „Het grove werk is gedaan, nu gaan wij er met Carnuba te genaan. Dat is een speciale wassoort voor het lakwerk, zonder chemische bestandde len. Met deze was wordt de lak gevoed met olie, waardoor de verf weer tot leven komt. Als je het onoordeelkundig doet neem jë bij het uitwrijven de olie en het effect weer weg. Je moet dit zien als een huidbe handeling. Een te dikke laag is ook niet goed, want dan kan de autohuid niet ademen, net als een gezicht bij teveel make up." Voor het polishen worden elektrische wrijfborstels ge bruikt, maar het fijnste af werken gaat weer met de hand en babydoeken. Hier gaat de meeste tijd in zitten. Eptstein maakt zich nu op voor wat hij noemt de 'ultimate once over walk' - de kwaliteitscontrole. Zit er nog een stipje vuil op het portierslot? Met een oorreini ger neemt een gedienstige het weg. Wat er tenslotte - na tien manuren werk - staat is een BMW die nog nieuwer lijkt dan toen hij de sbowroomv er- liet. De cliënt zal niets kunnen vinden om ontevreden over te zijn. Epstein: „Mijn produkt is de mensen een dienst bewijzen. Alleen wie echt tevreden is be taalt zonder morren mijn re kening, en komt de volgende keer terug. Ik adviseer mijn S-/fó 1 O O 1 cliënten drie keer per jaar hun auto hier te laten behandelen. Sommigen komen veel vaker. De markt blijkt groter te zijn dan ik had durven dromen. Mijn cliënten - ik haat het woord klanten - zijn beslist niet uitsluitend leden van de lokale club van Rolls Royce Silver Clour Eigenaren. Er ko men ook huisvrouwen met Volkswagentjes en Little Hon da's. De enige auto waar wij nog van achterover vallen is de Aston Martin. Mijn perso neel krijgt daar de grootste kick van. In hoofdzaak draait het hier echter om Mercedes, BMW, Saab, Porsche en Volvo. Dat soort Europese wagens is op dit ogenblik het meest ge wild bij de auto-coterie. Voor een luxe' 'Amerikaan' halen zij de neus op - die is voor hen te gewoon. Hun smaak is mijn geluk. Tot voor enkele jaren was het zo dat Amerikanen ieder jaar hun auto inruilden voor een nieuwe. De noodzaak voor intensief onderhoud werd niet zo gevoeld. Nu is de trend veel meer: een Mercedes of BMW aanschaffen, voor jaren. Om de auto zo lang mogelijk nieuw te houden, hebben zij wel 150 per beurt over. Van daar dat ik mijn praktijk als architect zonder pijn heb ge sloten. Dit is veel betere busi ness. Het originele idee om deze zaak te beginnen was van Steve Marchese, vandaar het uithangbord met Steve's De tailing. Marchese is een Cali- fornische vriend van Epstein: „Hij had een zaakje aan de westkust voor het onderhoud van surfplanken. Aan auto's leek meer te verdienen. De eerste vestiging in Newport Beach bij Los Angeles werd direct een succes. Kort daarna ben ik hier in New York be gonnen en nu zijn wij bezig een nationale of zelfs interna tionale keten op te zetten. Er zijn nu al vier vestigingen in de Verenigde Staten en Saoedi Arabië toont serieus belang stelling voor onze formule. De gedachte is die formule te ver kopen aan zelfstandige onder nemers elders. In Europa zou in steden met grote concentra ties luxe auto's zoiets ook een succes kunnen worden." Gary Epstein ziet het zake lijk. Maar: waarom zou iemand duizenden dollars voor de formule betalen (en een jaarlijks percentage van de winst) als iedereen zo met water, was en zeep kan begin nen? Epstein: „Je hebt veel kennis en ervaring nodig om dit werk goed te doen. Door onoordeelkundig wrijven kun je bij voorbeeld de autolak verbranden. Dan richt je schade aan waarover de cliënt heel boos zal worden. Wie dit werk gaat doen, krijgt een speciale training en wordt in gewijd in de geheimen van onze schoonmaakmiddelen. Steve heeft met talloze soorten zeep, was en doeken geëxperi menteerd voordat hij op de ideale middelen stuitte. Een van die produkten is Ivory Snow Soap. Dat kwam uit de bus nadat Steve met verschil lende soorten zijn contactlen zen had gewassen. De zeep mocht geen zweem van residu nalaten. Door de contactlens was dat het beste te zien." Ziet Epstein smerige auto's van enige klasse geparkeerd staan dan doet hij zijn kaartje achter de ruitenwisser met de uitnodiging voor een gratis behandeling: „Dat loopt storm. Wie het resultaat eenmaal ge zien heeft blijft terugkeren. De prijs is niet echt het pro bleem voor wie geld genoeg heeft. Daarom adverteren wij ook voornamelijk in bladen gelezen door mensen met geld, zoals The Wall Street Journal. Dat heeft intussen reacties op geleverd waarvan je niet durft te dromen. Een man in Hawai verscheept tweemaal per jaar zijn Rolls Royce naar Los An geles om die daar door ons te laten wassen. En een man in Detroit laat ons zelfs overvlie gen om het werk bij hem aan huis te doen. Van het vliegveld worden wij dan opgehaald met zijn vuile Mercedes en met de glanzende worden wij weer teruggereden."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 17