J%
x 4 auto's
Au to wassen? f 450!
M
IUJlJl
DAIMLER-BENZ AAN VOORAVOND HONDERDJARIG BESTAAN:
>stburg
ieuwe leven
or accu
Veilig
/RIJDAG 3 JANUAR11986
'Land, zee en lucht
Berta Benz
Nieuwigheid
Sportief
Trouw
Extra
Huidbehandeling
Huisvrouwen
11
M Ij Ï3
Visitekaartje
102
100,
i ivereldpremières'.
J motoren tentoongesteld.
|k hoe de Heizelpaleizen te
110 tot 18 uur, behalve op 15
ari (van 10 tot 21 uur). De
en, 80 BF voor kinde-
jirt voor een groep van tien
i geldig.
i de eerste 9 maanden van
al meer auto's in dezel
[sse te verkopen dan over del
maanden in 1984. Vanl
Irktleider Suzuki kan dit|
t gezegd worden.
3e eerste 9 maanden vanl
i brachten de volgende ver-|
en (tussen haakjes het ver-
[>ptotaal over 12 maanden in|
4):
Suzuki
1.463 (1546)|
Nissan
777 764)
Toyota
722 341)
Daihatsu
421 195)
Land/Range
Rover
308 385)
Isuzu
238 247)
Mitsubishi
190 280)
1 Lada
132 69)
Audi
97 0)
Subaru
90 31)
elke maand de leukste
ets met autorijden te raa-
Anegeld. Hebt u iets leuks,
ikt stuur dan uw anecdote
'ostbus 3229, 4800 MB Bre-
:er de gelukkige.
langsliepen was er niets
meer op de toren te zien.
De toren stond daar hel
der en statig in de volle zon
maagdelijk wit, als één van
de bruiden van Anton Hey-
boer. Mijn vrouw legde la
chend haar hand op mijn
voorhoofd en vroeg mij om
niet meer zo hard te wer
ken bij mijn baas. Maar ik
hield vol dat ik het werke
lijk gezien had. Echt waar
„Ach je zat te dromen ach
ter je stuur", zei ze, „ga
voortaan maar op de fiets
naar Terneuzen dan blij je
wel wakker."
Ik werd echt een beetje
paniekerig, en begon aan
mezelf te twijfelen. Ik ben
pas 38 jaar, begin de afta
keling nu al. Ik begreep er
niets van, het hele weekend
had ik het niet naar mijn
zin. We bespraken het met
de buren. De medelijdende
blik in hun ogen zal ik
nooit meer vergeten. De
maandag daarna, terug van
het werk reden we weer
langs de watertoren in het
donker. En wie kon toen
mijn geluk geschrijven, dat
ik op dat moment de
prachtige afbeelding weer
aanschouwde. Uiteraard
stopte ik de auto en nü zag
ik dat aan de overkant van
de weg iemand met een
diaprojector de afbeelding
zichtbaar maakte. Dit kon
alleen in het donker, dus
overdag was er niets te zien-
Toen dit mysterie opgehel
derd was, mocht tk van
mijn vrouw toch met de
auto naar het werk blijven
rijden.
H. Nieuwenhout
Oostburg
IN 1886 geven Gottlieb Daimler en Karl
Benz de stoot tot de industriële ontwikke
ling van de auto. Het ondernemende
tweetal staat aan de wieg van een wereld
op wielen. Honderd jaar later hebben de
briljante Zuidduitse ingénieurs geen re
den zich in hun graf om te draaien. Hun
opvolgens hebben Daimler-Benz uitge
bouwd tot een onderneming die zijn
weerga nauwelijks heeft. In 1985 wordt
voor het eerst een omzet van meer dan
vijftig miljard mark bereikt. De Mercedes
met de befaamde ster is hét symbool ge
worden van Duits vakmanschap, dege
lijkheid en vernuft. Aan de vooravond van
het jubileumjaar reisde onze correspon
dent naar Stuttgart om het portret te
schrijven van een onderneming die het
beter gaat dan ooit.
Bestuurslid. Hans-
Jürgen Hinrichs: „Veel
potentiële klanten voel
den zich niet oud ge
noeg voor een Merce
des."
De produktie van de Mercedes 190 in Stuttgart-Untertürkheim: Zwaben identificeren zich
met hoge kwaliteit.
'Het beste of helemaal niets
Van onze correspondent
Gerard Kessels
EEN uitspraak van de oude
Gottlieb Daimler kennen
alle 226.000 personeelsleden
I die onder de Mereedes-ster
hun brood verdienen. De
duizenden jonge leerlingen,
die het Stuttgarter prestige-
bedrijf jaarlijks opleidt, zien
de tekst in reuzenletters op
I de muur van de opleidings
school in Sindelfingen: 'Das
beste oder gar nichts'. Met
1 dat motto voor ogen bouwen
de Zuidduitse constructeurs
sinds jaar en dag auto's die
begeerd zijn door managers,
taxi-chauffeurs, diplomaten,
olie-sheiks, bisschoppen,
miljonairs, playboys, maf-
fia-bonzen en communisti
sche partij-chefs.
De fascinatie reikt van
noord naar zuid, van oost
I naar west. De Mercedes,
i schreef een weekblad, is de
Volkswagen voor de beter
gesitueerden. „Wij hoeven",
l zegt Hans-Jürgen Hinrichs,
in de Raad van Bestuur ver-
antwoordelijk voor Verkoop,
„niet veel reclame te ma
ken". Dat klopt. De wagen
(met de ster verkoopt zich-
[zelf. „Bij Mercedes", lacht
f vakbondsbestuurder Klaus
Zwickel, „hoeven ze de
auto's niet te verkopen. Het
f gaat er meer om hoe ze de
wagens moeten verdelen.
I Daimler-Benz is een bank
jmet een personenwagen-af-
deling."
De hoge dollarkoers heeft
de laatste jaren een nieuwe
[dimensie toegevoegd aan de
lonmetenlijke rijkdom van
jhet Stuttgarter bedrijf. Ex-
Iperts schatten dat Daimler-
IBenz maandelijks een posi-
Itieve cash-flow heeft van
anderhalf miljard mark. Dat
j betekent eenvoudig gezegd
t dat er per maand anderhalf
[miljard méér binnen komt
Idan er wordt uitgegeven. Ter
|herinnering: een paar
naanden geleden verwierf
Daimler-Benz de meerder
heid bij AEG voor om en na
bij de anderhalf miljard. Het
adembenemend, maar
Daimler-Benz koopt de mul
tinational AEG met 73.000
nan en een omzet van elf
niljard voor pakweg een
naandresultaat.
De oude Daimler was van
'ele markten thuis. Hij
>uwde niet alleen auto-mo-
iren, maar hij ontwierp
'veneens scheepsmotoren en
notoren voor de zeppelin,
laarin schuilt ook de die-
're betekenis van Daim
lers' ster. De punten wijzen
laar rechts, naar links en
laar boven. Oftewel: te land,
;r zee en in de lucht.
Daimlers' droom in alle
iferen vertegenwoordigd te
djn, hebben zijn opvolgers
lan de vooravond van het
iubileumjaar waargemaakt.
Daimler-Benz kocht in 1985
ehalve AEG de vliegtuigfa-
>riek Dornier (9.000 man,
imzet 1,7 miljard mark) en
treidde zijn belang in de
lotoren- en turbine-fabriek
ITU (12.250 man, 2,2 miljard
>mzet) uit tot honderd pro-
Jent. Scheepsuitrusting,
vliegtuigen, satellieten,
'uto's, vrachtwagens, Daim-
er-Benz bouwt het alle-
naal. En nog is de honger
'an deze industriële holle
•olie gijs niet gestild.
Het bedrijf heeft een slor-
bge tien miljard mark in
:as om ondernemingen op te
■open, die passen in het stre-
'en van de Stuttgarter ma-
lagers Daimler-Benz uit te
Het hoofdkantoor in Stuttgart: wars van alle protserigheid.
bouwen tot een hoogwaardig
technologie-concern. Een
concern dat na de eeuwwis
seling de concurrentie met
de Amerikaanse en Japanse
conglomeraten aan kan.
Het is typerend voor
Daimler-Benz dat de onder
neming niet op zijn louwe
ren rust nu het beter dan
ooit gaat, maar dat juist in
deze tijd geprobeerd wordt
de toekomst van het concern
op langere termijn veilig te
stellen.
Een warme dag in augus
tus 1888. Berta Benz, net zo
ondernemend als haar voor
naam doet vermoeden, ver
laat om vijf uur 's morgens
stilletjes de echtelijke
sponde om de auto die haar
man gebouwd heeft eens te
proberen. Samen met haar
twee zonen rijdt de 'eerste
vrouw achter het stuur' on
geveer honderd kilometer
van Mannheim naar Pforz
heim. Een voor die tijd onge
hoorde afstand. Het wordt
bepaald geen plezierritje.
Onderweg moet in een apo
theek benzine gekocht wor
den, voortdurend moet wa
ter worden bijgevuld en
moeder en zonen ontkomen
ook niet aan een vernieu
wing van de remblokken.
Als het al te zeer bergop gaat
moeten Berta en de 15-jarige
Eugen duwen, terwijl de
twee jaar jongere Richard
het stuur mag vasthouden.
Nauwelijks herkenbaar door
al het stof komen ze in
Pforzheim aan, alwaar een
grote menigte de auto komt
bekijken. „Nu kunnen jullie
je paarden doodslaan", roept
een toeschouwer.
Twee jaar eerder hebben
Daimler en Benz onafhanke-
lijk van elkaar de basis ge
legd voor de industriële ont
wikkeling van de auto. Na
tuurlijk, een aantal baan
brekende uitvindingen da
teert van voor die tijd, maar
Daimler en Benz zijn de eer
sten die 'een echte' auto ont
werpen. Geen exotisch mo
del dat slechts geschikt is
voor een proef ritje met hor
ten en stoten, maar een auto
die in grote series gemaakt
kan worden. De baanbre
kende patenten die ze daar
toe in 1886 op hun naam vast
laten leggen, bestempelen
1886 tot het geboortejaar van
de auto. Dat betekent feest
volgend jaar. Met het oog op
de fantastische bedrijfsre
sultaten heeft het personeel
al gevraagd om een extra
maand salaris.
Benz en Daimler hebben
elkaar overigens nooit per
soonlijk leren kennen. In
1926 fuseren 's werelds oud
ste automobielfabrieken. De
Rheinische Gasmotorenfa-
brik Benz in Mannheim en
de Daimler-Motoren-Gesell-
schaft uit Stuttgart heten
sindsdien Daimler-Benz AG.
Arbeiders zeggen tot op de
dag van vandaag dat ze bij
'Benz' (Mannheim) of bij
'Daimler' (Stuttgart) wer
ken.
Stuttgart-Untertürkheim,
de centrale van Daimler-
Benz. De Mercedes 190 van
de jonge dr. Uli Kostenbader
van de persafdeling van
Daimler-Benz ruikt nog van
nieuwigheid. Kostenbader
(„mijn vader werkte hier
ook") kan net als de andere
personeelsleden van Daim
ler-Benz regelmatig een
nieuwe Mercedes tegen forse
korting kopen. Na een jaar
rijden mag de auto particu
lier verkocht worden. Toen
Daimler-Benz AEG over
nam was het eerste wat het
AEG-personeel vroeg of ze
nu ook wagens tegen korting
kunnen kopen. Het ant
woord is, voorlopig nog, nee.
Het personeel van Daim
ler heeft het ook verder niet
slecht. Het bedrijf betaalt
salarissen die ongeveer der
tig procent boven de in Ba-
den-Württemberg toch al
niet geringe CAO-lonen lig
gen. Voor die goede beloning
verlangt het bedrijf echter
honderd procent inzet. Hin
richs: „Wij werken verder in
de beste traditie van Daim
lers' filosofie. Wij zoeken al
tijd naar de beste oplossin
gen, naar de hoogste kwali
teit". Willen andere fabri
kanten nog wel eens een
gokje wagen en een beetje
experimenteren, zo niet
Daimler-Benz. Geen flau
wekul is het devies in Stutt
gart. In een Mercedes wordt
alleen datgene gebruikt wat
zijn degelijkheid en duur
zaamheid heeft bewezen.
De Mercedes is een typi
sche auto uit het Zwaben-
land. De Zwaben in Baden-
Württemberg staan bekend
als knutselaars en doe-het-
zelvers. Nergens worden zo
veel huizen in eigen beheer
gebouwd en het lijkt wel of
alle Zwaben een technische
knobbel hebben. Zwaben
staan bekend als zeer ijverig,
plichtsgetrouw, zuinig en
gelden ze als een beetje stijf.
„Schaffen, schaffen, Hausle
bauen" („Werken, werken,
huisje bouwen") is een spot
tende typering van de Zwa
ben die elke Duitser kent.
Perschef Molter: „De Zwa
ben zijn gevormd door hun
streek. Bodemschatten had
den wij hier niet. Van het
begin af aan waren hier veel
kleine bedrijven die be
staande produkten verbeter
den en hoogwaardiger
maakten."
Onze arbeiders identificeren
zich met hoge kwaliteit".
Een kwaliteitsbesef dat van
vader op zoon en dochter
wordt doorgegeven. Van tal
van arbeiders werkten ook
al vader en grootvader bij
Daimler-Benz. Kostenbader:
„Als hier mensen solliciteren
die dezelfde kwaliteiten heb
ben dan worden diegenen
aangenomen, waarvan de
vader of grootvader ook al
hier werkt of werkte." Vak
bondsman Zwickel gaat nog
een stapje verder. „Je kunt
gerust zeggen dat degenen
waarvan al familie-leden bij
Daimler-Benz werken bij
sollicitaties een duidelijk
streepje voor hebben".
Baden-Württemberg
heeft zich met Beieren ont
wikkeld tot de economische
vuist van de bondsrepubliek.
Nergens zijn zoveel hoog
waardige ondernemingen
gevestigd als in Baden-
Württemberg. Nergens ook
in de bondsrepubliek is de
werkloosheid zo laag: 5,4
procent.
Hinrichs: „Zwaben zijn
zeer trouw en gewetensvol.
Doe maar gewoon, dan doe
je al gek genoeg. Ook dat is
een beetje de instelling van
de Zwaben. Daimler-Benz
mag dan onmetenlijk rijk
zijn, het bedrijf loopt er niet
mee te koop. De centrale met
zijn vele benauwde gan
getjes en kleine kamertjes
heeft niets van de protserige
overdaad waarin veel grote
ondernemingen hun topma
nagers huisvesten. Voor de
kamers van Hinrichs en zijn
collega's van de Raad van
Bestuur wordt met het oog
op het naderende jubileum
jaar een nieuw tapijtje ge
legd, maar daar blijft het
dan ook bij.
Geen auto, vertelt Hin
richs, heeft zulke trouwe ko
pers. „Negentig a vijfenne
gentig procent van de Mer-
cedes-rijders koopt weer een
Mercedes." Op één groep
klanten beet zich Daimler-
Benz steeds de tanden stuk.
De sportieve rijders, die in
Mercedes een typische taxi
auto en 'ouwe lullenbak' za
gen. De nieuwe kleine Mer
cedes, de 190, heeft echter in
een klap ook deze markt
voor de Stuttgarters ontslo
ten. Hinrichs: „Vroeger wa
ren er veel potentiële klan
ten die zich nog niet oud ge
noeg voelden om Mercedes te
rijden. Met de 190 wilden we
onze wat meer conservatieve
klantenkring behouden en
tegelijkertijd een dynamisch
jong publiek aantrekken.
Dat is gelukt".
Geheel zonder zorgen zijn
Hinrichs' dagen echter niet.
Tegenover de gouden win
sten bij de auto-verkoop
staan verliezen bij de
vrachtwagen-produktie.
Hoeveel Daimler-Benz in de
vrachtwagensector precies
verliest is het best bewaarde
geheim van de onderneming.
Voor ontslagen hoeft het
personeel echter niet bang te
zijn. Bij Daimler-Benz is nog
nooit iemand ontslagen. De
afgelopen jaren zijn steeds
meer arbeiders van de
vrachtwagens-sector stil
letjes naar de auto-productie
gesluisd.
Het kantoor van vak
bondsbestuurder Klaus
Zwickel in Stuttgart doet
niet onder voor dat van Hin
richs. De IG Metall met meer
dan één miljoen leden is een
zeer machtige en rijke bond.
Ook bij Daimler-Benz speelt
de bond een niet te onder
schatten rol. De organisatie
graad is hoog: 85 a 90 procent
is lid van de bond. Zwickel:
„Als we in de jaren vijftig en
zestig een CAO hadden afge
sloten dan gingen de vak
bondscollega's naar Daim-
ler-Benz en zeiden: Bij jullie
gaat het zo goed, jullie kun
nen wel wat extra doen. Dat
gebeurde dan ook en vervol
gens had dat ook weer in
vloed op andere onderne
mingen".
Zwickel: „Daimler-Benz
heeft in werkgeverskring al
tijd een gematigde invloed
uitgeoefend. Het bedrijf was
altijd uit op compromissen.
Maar in de laatste drie tot
vijf jaar is de houding dui
delijk veranderd. Naar bui
ten toe koestert Daimler-
Benz nog de verzoenende,
sociale, rol, maar intern in
werkgeverskring staat het
bedrijf, samen met Bosch,
voor de harde lijn. Daimler-
Benz en Bosch trekken
steeds gezamenlijk op".
Arbeidsconflicten in de
bondsrepubliek worden in
het industrie-gebied Baden-
Württemberg uitgevochten.
En in dat gebied speelt
Daimler-Benz de hoofdrol.
Toen het in 1984 om de 35-
urige werkweek ging werd
ook Daimler-Benz platge
legd. Zoals altijd bepaalde
ook toen de Stuttgarter on
derneming voor een belang
rijk deel wanneer en hoeveel
door de werkgevers werd
toegegeven. „Als Daimler-
Benz en Bosch in dit CAO-
gebied een compromis goed
keuren", zegt Zwickel, „dan
is er in werkgeversland nie
mand die daar nog een vin
ger tussen krijgt. Dat is ge
woon een kwestie van
macht".
Echt - Tijdens de win-
wordt erg veel van de accu
faagd. Vrij gemakkelijk
i men, wanneer de accu
'h perfecte conditie ver
keert, in de moeilijkheden
wanneer de lege of 'vermoei
de' accu te weinig kracht le
vert.
Een accu kan men echter
nieuw leven inblazen. Daar
voor heeft de doe-het-zelver
een acculader nodi^. Maar
niet altijd kan ongestraft ge
bruik gemaakt worden van
zo'n apparaat, omdat bewezen
is dat er de laatste jaren on
deugdelijk materiaal op de
markt is gekomen. Daardoor
kan oververhitting optreden
of krijgt men te maken met
kokende accu's.
Let daarom altijd of een ac
culader voorzien is van een
VDE- en GS-zegel, waardoor
maar weinig ongelukken met
een acculader veroorzaakt
kunnen worden. De zegels
worden past verstrekt wan
neer in testlaboratoria de la
ders aan zware proeven on
derhevig zijn geweest.
Een veilige 4 ampère accula
der voor 12 volt's accu's is be
slist de „Charger 4". Deze la
der is tevens voorzien van een
veiligheidsschakelaar die het
apparaat automatisch be
schermt tegen overbelasting,
kortluiting of verkeerd aan
sluiten.
D~ „Charger 4" zorgt bij het
opladen van de accu voor een
hoge aanvangsstroom (4 am
père) die, om de accu te ont
zien, gedurende de laadtijd
continu en evenredig afneemt.
De ampèremeter wijst de
maximale capaciteit (effek-
tieve laadstroom) van de ac
culader aan en de laadstroom
die voor het opladen van de
accu dient.
Door Wim Wennekes
AAN DE
westzijde van
New York
Manhattan
geeft een
roomwit bord
met gulden
letters aan
waar 's we
relds duurste
autowasserij
is gevestigd,
Steve's Detai
ling, a vier
honderdvijf
tig gulden per
behandeling.
Exploitant
Gary Eptein is
openhartig
over zijn ver
diensten van
het afgelopen
jaar: „In 1985
heb ik een
winst ge
maakt van
honderdvij ftigduizend
dollar bij een omzet van
een miljoen. En dit was
nog maar het eerste
volle jaar dat wij draai
den. Pas nu begint het
zich rond te spreken. De
kring cliënten wordt
steeds groter."
De schoonmaakwerkplaats
zelf heeft geen enkele glans.
Het is een kale kille garage-
ruimte met de gebruikelijke
schettermuziek. De in spijker
broek en trui gestoken direc
teur zegt er niet op uit te zijn
te bezuinigen op verwar-
mingskosten: „De meeste
mensen wassen hun auto als
het mooi weer is, lekker in de
zon. Of ze laten het doen, ook
bij mooi weer, omdat ze het bij
slecht weer zonde vinden.
Maar het beste resultaat krijg
je in een kille ruimte. Voor
mijn personeelsleden is dat
geen probleem. Omdat het
meeste werk met de hand ge
beurt, krijgen zij het vanzelf
warm."
Een traditionele 'autowas
beurt kost in de Verenigde
Staten 3,50 tot 10. Hoe durft
Epstein 150 te rekenen? Al
vorens nog een woord te wil
len wisselen dwingt de direc
teur zijn bezoeker toe te kijken
hoe een zojuist binnengereden
BMW 733 i wordt aangepakt.
Vijf man nemen positie in en
beginnen op hun plek te was
sen met een warme oplossing
van Ivory Snowzeep. Met
lamswollen doeken wordt de
wagen tot op de druppel droog
gewreven. Vervolgens stort de
ploeg zich op verdere details,
ook onder de bumpers en tus
sen de grill-stijlen. Met het
oog dicht op de huid van de
auto is het zoeken vooral naar
teerspetterijes en resten
strooizout. Op dezelfde gron
dige wijze gaat het werk door
onder de motorkap. Na een
aanval met spuitbusjes tover
middel en tandenborstels ver
dwijnt het machinevet.
Andere middelen brengen
een zachte glans op bouten,
moeren en motorblok. Thans
het interieur. Geen kauwgom
of asrest blijft in de asbak
achter. Het tapijt krijgt een
zuig- en shampoo-beurt. Le
deren bekleding wordt gemas
seerd met zadelvet van het
merk Conoly's Hide Food. Vi
nyl- en rubberdelen in het in
terieur laten zich Armor-All
welgevallen. Het autoplafond
wordt vrij gemaakt van nico-
tinezwemen. Binnen en buiten
gaat Naval Jelly en Fantastic
tegen het chroom.
Voor de ruiten zweert deze
autowasserij bij gewoon heet
water. Met een babyzachte
badhanddoek verschijnt di
recteur Epstein weer in beeld:
„Het grove werk is gedaan, nu
gaan wij er met Carnuba te
genaan. Dat is een speciale
wassoort voor het lakwerk,
zonder chemische bestandde
len. Met deze was wordt de lak
gevoed met olie, waardoor de
verf weer tot leven komt. Als
je het onoordeelkundig doet
neem jë bij het uitwrijven de
olie en het effect weer weg. Je
moet dit zien als een huidbe
handeling. Een te dikke laag is
ook niet goed, want dan kan de
autohuid niet ademen, net als
een gezicht bij teveel make
up."
Voor het polishen worden
elektrische wrijfborstels ge
bruikt, maar het fijnste af
werken gaat weer met de hand
en babydoeken. Hier gaat de
meeste tijd in zitten. Eptstein
maakt zich nu op voor wat hij
noemt de 'ultimate once over
walk' - de kwaliteitscontrole.
Zit er nog een stipje vuil op het
portierslot? Met een oorreini
ger neemt een gedienstige het
weg. Wat er tenslotte - na tien
manuren werk - staat is een
BMW die nog nieuwer lijkt
dan toen hij de sbowroomv er-
liet. De cliënt zal niets kunnen
vinden om ontevreden over te
zijn.
Epstein: „Mijn produkt is de
mensen een dienst bewijzen.
Alleen wie echt tevreden is be
taalt zonder morren mijn re
kening, en komt de volgende
keer terug. Ik adviseer mijn
S-/fó
1 O
O 1
cliënten drie keer per jaar hun
auto hier te laten behandelen.
Sommigen komen veel vaker.
De markt blijkt groter te zijn
dan ik had durven dromen.
Mijn cliënten - ik haat het
woord klanten - zijn beslist
niet uitsluitend leden van de
lokale club van Rolls Royce
Silver Clour Eigenaren. Er ko
men ook huisvrouwen met
Volkswagentjes en Little Hon
da's. De enige auto waar wij
nog van achterover vallen is
de Aston Martin. Mijn perso
neel krijgt daar de grootste
kick van. In hoofdzaak draait
het hier echter om Mercedes,
BMW, Saab, Porsche en Volvo.
Dat soort Europese wagens is
op dit ogenblik het meest ge
wild bij de auto-coterie. Voor
een luxe' 'Amerikaan' halen zij
de neus op - die is voor hen te
gewoon. Hun smaak is mijn
geluk. Tot voor enkele jaren
was het zo dat Amerikanen
ieder jaar hun auto inruilden
voor een nieuwe. De noodzaak
voor intensief onderhoud werd
niet zo gevoeld. Nu is de trend
veel meer: een Mercedes of
BMW aanschaffen, voor jaren.
Om de auto zo lang mogelijk
nieuw te houden, hebben zij
wel 150 per beurt over. Van
daar dat ik mijn praktijk als
architect zonder pijn heb ge
sloten. Dit is veel betere busi
ness.
Het originele idee om deze
zaak te beginnen was van
Steve Marchese, vandaar het
uithangbord met Steve's De
tailing. Marchese is een Cali-
fornische vriend van Epstein:
„Hij had een zaakje aan de
westkust voor het onderhoud
van surfplanken. Aan auto's
leek meer te verdienen. De
eerste vestiging in Newport
Beach bij Los Angeles werd
direct een succes. Kort daarna
ben ik hier in New York be
gonnen en nu zijn wij bezig
een nationale of zelfs interna
tionale keten op te zetten. Er
zijn nu al vier vestigingen in
de Verenigde Staten en Saoedi
Arabië toont serieus belang
stelling voor onze formule. De
gedachte is die formule te ver
kopen aan zelfstandige onder
nemers elders. In Europa zou
in steden met grote concentra
ties luxe auto's zoiets ook een
succes kunnen worden."
Gary Epstein ziet het zake
lijk. Maar: waarom zou
iemand duizenden dollars
voor de formule betalen (en
een jaarlijks percentage van
de winst) als iedereen zo met
water, was en zeep kan begin
nen? Epstein: „Je hebt veel
kennis en ervaring nodig om
dit werk goed te doen. Door
onoordeelkundig wrijven kun
je bij voorbeeld de autolak
verbranden. Dan richt je
schade aan waarover de cliënt
heel boos zal worden. Wie dit
werk gaat doen, krijgt een
speciale training en wordt in
gewijd in de geheimen van
onze schoonmaakmiddelen.
Steve heeft met talloze soorten
zeep, was en doeken geëxperi
menteerd voordat hij op de
ideale middelen stuitte. Een
van die produkten is Ivory
Snow Soap. Dat kwam uit de
bus nadat Steve met verschil
lende soorten zijn contactlen
zen had gewassen. De zeep
mocht geen zweem van residu
nalaten. Door de contactlens
was dat het beste te zien."
Ziet Epstein smerige auto's
van enige klasse geparkeerd
staan dan doet hij zijn kaartje
achter de ruitenwisser met de
uitnodiging voor een gratis
behandeling: „Dat loopt storm.
Wie het resultaat eenmaal ge
zien heeft blijft terugkeren.
De prijs is niet echt het pro
bleem voor wie geld genoeg
heeft. Daarom adverteren wij
ook voornamelijk in bladen
gelezen door mensen met geld,
zoals The Wall Street Journal.
Dat heeft intussen reacties op
geleverd waarvan je niet durft
te dromen. Een man in Hawai
verscheept tweemaal per jaar
zijn Rolls Royce naar Los An
geles om die daar door ons te
laten wassen. En een man in
Detroit laat ons zelfs overvlie
gen om het werk bij hem aan
huis te doen. Van het vliegveld
worden wij dan opgehaald
met zijn vuile Mercedes en
met de glanzende worden wij
weer teruggereden."