wBÊÊÊBÊÊm' PK'S VLIEGEN ONGEREGLEMENTEERD DE PAN UIT Steeds meer4x4auto's Maria te Oostburg 'ouwe leven or accu Lede ogen Geen reglementen Groepsindeling Land, zee en lucht •v'....:; - De schoonheid van de (oude) Lancia's en het gevaar in een foto. Attilio Bettega in actie op Veiligheidsvoorzieningen voor de toeschouwers zijn er niet. Hier komt de Renault 5 van Corsica, een uur voor zijn noodlottige ongeval. De Italiaan was de eerste top-coureur, die de Jean Ragnotti angstaanjagend om een Corsicaanse hoek kijken. - foto's ad pertijs dood vond in een WK-rally. rally-wagen is nooit af Door Ad Pertijs PARIJS/BREDA - De ont wikkelingen in de rallysport volgen elkaar in duize lingwekkend tempo op. De evolutie is meer een revolutie. Aan het aantal beschikbare paardenkrachten schijnt geen einde te komen en qua weglig- ging gaat alles meer en meer de skelterkant op. Peugeot zorgde het afgelopen seizoen definitief voor de doorbraak van de kleine wagen. De Fran sen introduceerden anderhalf jaar geleden op WK-niveau hun 205 Turbo 16 en sinds die tijd regeert 'klein maar fijn' de rallywereld. Het duivelse doosje be zorgde de Fransen een sportief imago van jewelste en de ver koopcijfers rezen in Frankrijk de pan uit (Iedere 24 seconden rolt er een 205 van de band). Geen wonder dat Peugeot vo rige maand het Lido kon afhu ren om het behalen van de we reldtitel met een gala-avond te vieren. Peugeot heeft het spelletje onder leiding van directeur sportif Jean Todt uitgekookt gespeeld. Op het gebied van pk's en wegligging mocht al les, zolang het rally-wapen optisch maar iets weg had van een 205'je, die men vanaf 15.965 gulden uit de showroom kan halen. Hoewel iedereen op zijn klompen kan aanvoelen dat de 205 van Ari Vatanen technisch iets anders in elkaar steekt dan de 205 van de buurvrouw ging Frankrijk massaal om voor de sportieve leeuwen. De Fransen lieten ook geen gelegenheid onbenut om te stellen dat de hele operatie een schijntje kost van wat concur rent en staatsbedrijf Renault in z'n formule een-avontuur stopt. Na eindeloos herhalen is de boodschap kennelijk aan gekomen bij de Regie. Renault heeft haar Fl-team opgedoekt. 1 t Alleen optisch een 205. Hier in actie in de Zweedse sneeuw. De circuit-racers zien de ontwikkelingen met lede ogen aan. Meer en meer autofabrie- ken zien de rallysport als pro motie-middel nummer een. De Formule een wordt op de been gehouden door tabaksreclame en tv-rechten. Bandenleve rancier Michelin koos vorig jaar al voor de rally. Audi-perschef Scharnagel: „Het sportprogramma moet er voor de klant zijn. Vijftig pro cent van de know-how vloeit terug in zijn wagen. Audi zal daardoor nooit de stap naar de Formule een maken. Rally sport ligt het dichtst bij de ge wone auto. Al maak ik me zor gen over de toekomst." De ontwikkelingen in de rallysport gaan sneller dan verwacht. Nog geen twee jaar terug regeerde Audi met haar quattro's op het WK-toneel. De Duitsers zeiden op het hoogtepunt van hun roem (De Monte Carlo-rally van 1984 le verde voor de Duitsers een eerste, tweede en derde plaats op) te werken aan een kortere quattro, die de hegemonie met minstens drie jaar moest ver lengen. Inmiddels weten ze in Ingolstadt wel beter. De oude quattro won nog soeverein de WK-rally's van Nieuw Zeeland en Argentinië (zomer 1984) en was nog geen half jaar later gedegradeerd tot een goede middenmoter. De opvolger, de Sport quattro, kon alleen tot winst komen in de matig bezette Ivoorku strally (herfst 1984) en werd vervolgens door de 205 Turbo 16 naar het tweede plan ver wezen. De Duitsers werden tegen hun zin in gedwongen verder te ontwikkelen. De motor ver dween onder de motorkap vandaan (waar hij volgens Audi thuishoort) en werd tus sen .de assen geplaatst om in navolging van Peugeot een be tere wegligging te krijgen. Sportchef Dieter Scharnagel over die stap. „Het is inder daad een concessie aan ons principe dat een WK-auto zo veel mogelijk standaard moet zijn. Maar we kunnen niet an ders. Ik vind overigens dat we het nog niet zo bont maken als Peugeot. Optisch ziet onze wa gen er misschien niet meer zo uit als een quattro, maar de techniek kom je tegen in onze produktiewagens. Bij Peugeot is het andersom. Die lijkt al leen maar op een 205. Tech nisch gezien heeft het er niets mee te maken. Waarom rijden ze met vierwielaangedreven wagens, terwijl hun produk tiewagens voorwielaandrij vers zijn. Onze produkten zijn tenminste allemaal te verkrij - gen met vierwielaandrijving." Audi gaat het volgend jaar wat kalmer aan doen. De rol van kampioenendoder zal on getwijfeld overgenomen gaan worden door Lancia. Ook de Italianen hebben concessies gemaakt. Als de producenten van de mooie auto's komen ze dit seizoen met een wanstal tige Delta S4 aan de start. Een afknapper voor de liefhebbers van Italiaanse sportauto's die de wonderschone Lancia Rally gewend zijn. Ook Lancia volgde het Peugeot-concept: motor in het midden en uit gaan van een middenklasmo- del. Een gewone Delta koop je in de winkel vanaf 24.190 gul den. De ontwikkelingen in de rallysport worden niet gehin derd door reglementen. Wat dat betreft is er een levens groot verschil met de racerij, waar men omwille van de vei ligheid beperkingen heeft ge steld aan motoren en weglig ging. De veiligheid in de rally sport is ver zoek. Het gemid deld aantal pk's is de laatste jaren gestegen van 300 naar boven de 500. Veiligheids maatregelen ten aanzien van het publiek worden nauwe lijks genomen. Met immense snelheden worden hagen van toeschouwers doorklieft Wie een keer de gelegenheid heeft de Rally van Portugal of Monte Carlo te volgen, zal het duidelijk zijn dat het een won der is dat er geen rampen zijn gebeurd. Mede naar aanlei ding van het dodelijke ongeval van Attilio Bettega (in mei op Corsica) wordt er wel volop gediscusieerd over de veilig heid. Volop goede wil, maar zodra iemand met een pk meer een wereldtitel kan pakken, zal dat niet nagelaten worden. De ontwikkelingen gaan klaarblijkelijk te snel. Ook voor de autofabrikanten zelf. Er is nog grote onduidelijk heid welke merken de strijd gaan aanbinden met Peugeot en Lancia. De Monte Carlo- rally (van 18-25 januari de sei zoensopener) zal wat meer duidelijk verschaffen. De fa brikanten schrikken blijkbaar zelf terug van de vooruitgang. Citroen heeft veel geld gestopt in een revolutionaire 4x4 BX. Nu het apparaat klaar is voor de strijd, blijkt dat de rest al weer veel verder is. De wereldpers spreekt ver tederd over de vijfdeurswagen me de motor voorin, als gold het een nostalgisch exemplaar. Ook de nieuwe Austin lijkt geen echte winner. De MG Metro 6R4 baarde veel opzien bij zijn introductie deze zomer. De eerste thuiswedstrijd (De RAC-rally van november) toonde aan dat Lancia al ver der is. Austin werd weliswaar derde, maar de verwachting is dat de Engelsen op vreemd terrein genoegen moeten ne men met een bijrol. Twijfels worden ook ge zaaid door een op handen zijnde nieuwe groepsindeling. Groep B is momenteel de zwaarste klasse. Minimaal 200 produktiewagens moeten overlegd worden eer de ver eiste homologatie wordt ver kregen. Die produktie is in feite een wassen neus. Via al lerlei toegestane aanpassingen en evolutie-modellen heeft de uiteindelijke wedstrijdwagen weinig van doen met de, vaak peperdure, produktiewagens. Het aantal wordt derhalve te ruggebracht tot 30. Alvorens te gaan produceren wachten Porsche, Opel (vierwielaange dreven Kadett) en Ford (Es cort RS 200) die ontwikkelin gen kennelijk af. Het tijdstip van introduktie is van vitaal belang. Waren de Engelsen een jaar eerder op de proppen gekomen met hun Austin, hadden ze nu waar schijnlijk in de schoenen van Peugeot gestaan. Een overzicht van de ontwikkelingen per merk. In de eer ste kolom het model waarmee in 1985 gereden werd. In de tweede kolom het wapen voor 1986 of verdere toekomst. Peugeot Audi Lancia Austin Mazda Opel 205 Turbo 16 205 Turbo 16 Sport quattro Sp.quattro S1 Rally 037 Delta S4 Metro 6R4 RX 7 RX 7 Manta 400 Kadett 4x4 Toyota Nissan Porsche Ford Citroën Renault Volkswagen Celica Turbo Celica Turbo 240 RS 911 959 Escort RS Escort RS 200 Visa BX4x4 Maxi 5 Turbo Maxi 5 Turbo Golf GTI Golf GTI 16v Benelux-markt wordt ge bracht. De directie van de 64ste Salon kondigt in ieder geval aan dat 'de belangstelling wordt gewekt door een reeks Europese en wereldpremières'. Behalve auto's worden ook fietsen en motoren tentoongesteld. Op bijgaand kaartje wordt duidelijk hoe de Heizelpaleizen te bereiken zijn. De openingsuren zijn van IQ tot 18 uur, behalve op 15 januari (12 tot 18 uur) en 20 en 21 januari (van 10 tot 21 uur). De toegangsprijs bedraagt 160 BF voor volwassenen, 80 BF voor kinde ren en 800 BF voor een collectieve kaart voor een groep van tien personen. Deze kaart is niet in de weekenden geldig. Zo is de Autosalon in Brussel te bereiken. AMSTERDAM - Steeds meer Nederlandse automobilisten kiezen voor een vierwielaan gedreven auto. Tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar jaar werden al meer 4x4 auto's gekocht als in het hele jaar 1984. Lag in 1984 het verkooptotaal op 3.968 stuks, tot en met september vorig jaar stapten 4.594 auto mobilisten in een vierwielaan gedreven auto. Suzuki is nog altijd onder de 23 merken die in ons land 4x4 auto's in het programma heb ben, toonaangevend, maar de concurrentie rukt snel op. Vooral uit het moederland Ja pan heeft men grote concur rentie te duchten. Nissan, Toyota en Daihatsu wisten tij dens de eerste 9 maanden vai 1985 al meer auto's in dez klasse te verkopen dan over d 12 maanden in 1984. Va marktleider Suzuki kan d niet gezegd worden. De eerste 9 maanden va, 1985 brachten de volgende ver kopen (tussen haakjes het ver kooptotaal over 12 maanden i 1984): irrmw vil Jqoi 1. Suzuki 2. Nissan 3. Toyota 4. Daihatsu 5. Land/ Range Rover 6. Isuzu 7. Mitsubishi 8. Lada 9. Audi 10. Subaru 1.463 (1546 777 764 722 341 421 195 308 385 238 241 190 2ffl 132 97 90 31 De Stem-autoredacöe beloont elke maand de leukste anecdote over avonturen, die iets met autorijden te ma ken hebben met 100 gulden bezinegeld. Hebt u iets leuks, geks of onmogelijks meegemaakt stuur dan uw anecdote naar: Autoredactie De Stem, Postbus 3229, 4800 MB Bre da. Wie weet bent u volgende keer de gelukkige. m Enige jaren geleden, het was in 1978, deden ik en twee collega's, werknemers bij een groot chemisch be drijf te Terneuzen, al aan het zogenaamde 'car poo ling', gewoon om de beurt rijden dus Tiaar het werk. Ik had het in de auto lekker warm gemaakt dus mijn mede-reiziger had totaal geen belangstelling meer voor de omgeving en zat zichzelf van binnen te be kijken. Het was de donkere tijd voor de kerstdagen toen we 's avonds onze woonplaats Oostburg binnen reden. Iedereen die deze gemeente binnen rijdt vanuit Sclloondijke (wij kteamen ook zo binnen, omdat één van onze omsdenbeurtrij- der daar woonde) ziet aan de rechterkant van de weg een gladde witte waterto ren staan. Nu ik langs deze toren reed, zag ik met stomme verbazing dat ze schijnbaar in één dag de halve toren beschilderd hadden. Ik aanschouwde een prachtig gekleurd Maria-beeld met het kindje Jezus in haar ar men, zeer indrukwekkend. Nog onder de indruk maakte ik mijn reisgenoot hiervoor opmerkzaam, maar eer dat deze zijn posi tieven weer bij elkaar had waren we dit schouwspel al reeds voorbij. Thuis echter vertelde ik het mijn vrouw en twee schoolgaande kin deren en besloten de vol gende dag ('s zaterdags), het moois te gaan bezichtigen. Maar wat een schrik, toen we daar met zijn allen langsliepen was er niets meer op de toren te zien. De toren stond daar hel der en statig in de volle zon maagdelijk wit, als één van de bruiden van Anton Hey- boer. Mijn vrouw legde la chend haar hand op mijn voorhoofd en vroeg mij om niet meer zo hard te wer ken bij mijn baas. Maar ik hield vol dat ik het werke lijk gezien had. Echt waar „Ach je zat te dromen ach ter je stuur", zei ze, „ga voortaan maar op de fiets naar Terneuzen dan blijf je ioel wakker." Ik werd echt een beetje paniekerig, en begon aan mezelf te twijfelen. Ik ben pas 38 jaar, begin de afta keling nu al. Ik begreep er niets van, het hele weekend had ik het niet naar mijn zin. We bespraken het met de buren. De medelijdende blik in hun ogen zal ik nooit meer vergeten. De maandag daarna, terug van het werk reden we weer langs de watertoren in het donker. En wie kon toen mijn geluk geschrijven, dat ik op dat moment de prachtige afbeelding weer aanschouwde. Uiteraard stopte ik de auto en nu zag ik dat aan de overkant van de weg iemand met een diaprojector de afbeelding zichtbaar maakte. Dit kon alleen in het donker, dus overdag was er niets te zien- Toen dit mysterie opgehel derd was, mocht ik van mijn vrouw toch met de auto naar het werk blijven rijden. H. Nieuwenhout Oostburg Van onze correspondent Gerard Kessels EEN uitspraak van de oude Gottlieb Daimler kennen alle 226.000 personeelsleden die onder de Mercedes-ster hun brood verdienen. De duizenden jonge leerlingen, die het Stuttgarter prestige- bedrijf jaarlijks opleidt, zien de tekst in reuzenletters op de muur van de opleidings school in Sindelfingen: 'Das beste oder gar nichts'. Met dat motto voor ogen bouwen de Zuidduitse constructeurs sinds jaar en dag auto's die begeerd zijn door managers, taxi-chauffeurs, diplomaten, olie-sheiks, bisschoppen, miljonairs, playboys, maf fia-bonzen en communisti sche partij-chefs. De fascinatie reikt van noord naar zuid, van oost naar west. De Mercedes, schreef een weekblad, is de Volkswagen voor de beter gesitueerden. „Wij hoeven", zegt Hans-Jürgen Hinrichs, in de Raad van Bestuur ver antwoordelijk voor Verkoop, „niet veel reclame te ma ken". Dat klopt. De wagen met de ster verkoopt zich zelf. „Bij Mercedes", lacht vakbondsbestuurder Klaus Zwickel, „hoeven ze de auto's niet te verkopen. Het gaat er meer om hoe ze de wagens moeten verdelen. Daimler-Benz is een bank met een personenwagen-af deling." De hoge dollarkoers heeft de laatste jaren een nieuwe dimensie toegevoegd aan de onmetenlijke rijkdom van het Stuttgarter bedrijf. Ex perts schatten dat Daimler- Benz maandelijks een posi tieve cash-flow heeft van anderhalf miljard mark. Dat betekent eenvoudig gezegd dat er per maand anderhalf miljard méér binnen komt dan er wordt uitgegeven. Ter herinnering: een paar maanden geleden verwierf Daimler-Benz de meerder heid bij AEG voor om en na bij de anderhalf miljard. Het is adembenemend, maar Daimler-Benz koopt de mul tinational AEG met 73.000 man en een omzet van elf miljard voor pakweg een maandresultaat. De oude Daimler was van vele markten thuis. Hij bouwde niet alleen auto-mo toren, maar hij ontwierp iveneens scheepsmotoren en motoren voor de zeppelin. Daarin schuilt ook de die- aere betekenis van Daim- ers' ster. De punten wijzen laar rechts, naar links en laar boven. Oftewel: te land, ter zee en in de lucht. Daimlers' droom in alle Teren vertegenwoordigd te ajn, hebben zijn opvolgers fan de vooravond van het ubileumjaar waargemaakt. Jaimler-Benz kocht in 1985 Jehalve AEG de vliegtuigfa- iriek Dornier (9.000 man, >mzet 1,7 miljard mark) en ireidde zijn belang in de notoren- en turbine-fabriek VITU (12.250 man, 2(2 miljard imzet) uit tot honderd pro sit- Scheepsuitrusting, fhegtuigen, satellieten, luto's, vrachtwagens, Daim- er-Benz bouwt het allé- naai. En nog is de honger ran deze industriële holle •mie gijs niet gestild. Het bedrijf heeft een stor age tien miljard mark in .as om ondernemingen op te .open, die passen in het stre len van de Stuttgarter ma- lagers Daimler-Benz uit te Wordt"1" Tiidens de Wil- *°rdt ere yeel van de accu raagd. Vrij gemakkelijk n' wanneer de accu Perfecte conditie ver-

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1986 | | pagina 16