UITBLAZEN Op weg naar een voortgezet snipperonderwijs D'66 dwingt VVD tot aanvaarding compromis KUNi even OOK DE LYCEUMNOTA ZAL DE PROBLEMEN NIET OPLOSSEN Wij willen full speed vooruit' Groei va Dubbeldikke kerstnummers VRIJDAG 20 DECEMBER 1985 ACHTERGROND EUTHANASIE-KWESTIE VERDEELT DE COALITIE FICH IS VERWIJTEN OVER DEENSE OBSTRUCTIE BEU: den haag - s] Verenigde Statel kruisvluchtwapei N A VO-procedur{ toch overgaan tc vanaf Woensdrec Kamercommiss bezoeken Brusd Bij B&0"Re nu standaards, bi OVERHEID HEE1 Bij B&0 "Ree Ju standaards, bei Beocenter T SOMS trekt het blinde lot de dingen recht. In dezelfde week waarin oud-minister H. Vredeling per Haagse Post tegen (onder vele anderen) prins Bernhard fulmineert, verschijnt Elseviers Maga zine met een interview met de prins én een enquête naar diens populariteit. Trouwens: Vredeling zelf laat zich ook van een heel andere kant zien - als een man die kippevel krijgt bij het luisteren naar muziek - in Vrij Nederlanddat hem als Bach-fanaat interviewde. Vredeüng beweert in de HP - zoals nu iedere Nederlander, ook zonder dat blad gelezen te hebben, wel zal weten - dat de prins 'uniformgeir is. Toevallig gaat het gesprek dat Elseviers met de prins heeft ook even over uniformen. Prins Bern hard wil in elk geval in uniform begraven worden. Dat zegt hij met precies zoveel woorden. In het afgelopen jaar van de be vrijdingsherdenkingen (die de prins uiteindelijk wegens ziekte niet kon bijwonen) werd hem herhaaldelijk gevraagd of hij in uniform kon komen. De prins daarover: „Ja, men heeft vaak geïnfor meerd of dat nou niet kón. Daar zijn veel misverstanden over. Kijk, ik ben als voormalig opperofficier die met eervol ontslag en met een rustig gewe ten uit de dienst is gegaan, steeds gerechtigd dat uniform te dragen, maar ik heb destijds zelf aan de minister-president voorgesteld dat ik het dragen van het uniform met hem zou overleggen, ter vermijding van politieke verwikkelingen. De heer Van Agt heeft er indertijd als minister-president geen be zwaar tegen gemaakt, en het ook verdedigd, dat ik in ma rine-uniform de begrafenis heb bijgewoond van admiraal lord Louis Mountbatten. Als zich soortgeüjke evenementen op nieuw voordoen, zou ik mis schien het uniform wéér aan trekken." Boter bij de vis dus. Dat be doel ik met het blinde lot dat de zaken rechtzet. Geen reactie want Bernhard, Vredeling, El seviers en HP wisten geen van allen van elkaar wat ze aan het zeggen en doen waren, maar toch een onmiddellijk ant woord op een aantijging. Het uniform van prins Bernhard is het uiterlijk teken van de sterke en emotionele banden die de prins sinds de donkerste dagen van de tweede wereldoorlog met de krijgs macht heeft. Verreweg de meeste Nederlanders (80 pro cent) zullen dat begrijpen want zij zijn, büjkens de enquête, niet vergeten wat de prins voor de bevrijding van het land heeft gedaan. Zelfs van de jongeren onder de 35 jaar is 41 procent goed op de hoogte van de rol die prins Bernhard in de oorlog heeft gespeeld. Op zijn beurt weet de prins de Nederlandse jongeren te waarderen: „Ik durf nu met volle overtuiging te zeggen, waarover ik tien jaar geleden geaarzeld zou hebben: Zou Ne derland onverhoopt weer in een WIMKOCK situatie komen te verkeren als onze generatie in de jaren '30 en '40 heeft meegemaakt, dan zou de jeugd van nü fel in ver zet komen en geen fractie ac cepteren van de onvoorstelbare gebeurtenissen die de oudere generaties overkomen zijn." De prins staat bij de meeste Nederlanders nog steeds in een goed blaadje. Niet minder dan 62 procent van alle Nederlan ders van boven de 45 gunt de prins een huldiging als hij vol gend jaar 75 wordt en nog al tijd de helft van alle Nederlan ders. Dit voorjaar is de prins 'da nig onder het mes geweest' (het was de 28ste narcose van zijn leven, waarvan hij 'in totaal drie jaar' in ziekenhuizen lag), maar Elseviers constateert dat hij er weer puik uitziet: „min der oud dan het mêg zijn nu hij de 75 nadert, is zijn voorkomen milder, gemoedelijker en wijzer geworden: een fraai geëtste kop die een even fraai stuk photo- graphie d'arl zou opleveren, in kleur zowel als zwart-wit." Wie de HP of Elseviers mis loopt kan de komende vrije da gen volop tijd doden met de dubbeldikke nummers van de andere bladen. Alle opiniebla den moeten twee weken mee. Pas in week 1 van 1986 ven schijnen de volgende nummers. Vrij Nederland staat vol lange verhalen. Een schrijnende reportage over de wijze waarop de sociale rechercheurs achter de kleine man en vrouw aanzit ten en een heel lang, maar boeiend interview met Hans van Mierlo. De bijlage bevat een portret van onze ambas sade in Cairo en in de boeken bijlage vertellen allerlei be kende Nederlanders van welke boeken ze in in 1985 het meest hebben genoten. De Tijd pakt 'ook fors uit. Een goede sfeerreportage uit drankzuchtig Helsinki ('dron kenschap is de enige zin van drinken') en een kerstverhaal van Anton Koolhaas. De Ne derlands/Turkse schrijver Halil Gür beschrijft hoe hij zijn loop baan begon als schoonmaker bij Het Parool. Verder friemelt de redactie aan de 'losse eind jes' van 1985. Wat staat Klaas de Jonge, dr. J de Vries (RSV) en André van der Louw te wachten. Het meest verras sende 'losse eind' is dat de boe ren nog steeds de prijs van de superheffing niet hebben be taald. Met andere woorden: de inkomens van de rundveeboe ren stegen behoorlijk, ondanks de superheffing.van de bije Turk waar tien jaar geleden de détente werd uitgeroepen. Zeer de moeite waard - tot slot - lijkt mij het kerstnummer van DE GROENE, dat de blik naar binnen richt en door een haag van dikke vraagtekens een Nieuw? Volwassen? Nederland meent te zien schemeren. IIIIIII1IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIF= T5 PAGINA 2 I VRIJDAG 20 Dl Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand; 68,06 per kwartaal of 264,45 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frans van Mourik OP weg naar een voort gezet snipperonderwijs. Dat zou de conclusie kunnen zijn na jaren lang hannesen met wet ten, plannen en beleids voornemens voor het voortgezet onderwijs. Het beleid werd inge kleurd al naar gelang de kleur van de zittende kabi netten en dat leverde door de compromis-politiek een schilderij op met veel optisch bedrog. Zo bleef er van de Mammoetwet, die een door zichtiger systeem en betere verbindingen wilde, weinig over. Het beest is vakkundig uitgebeend. Staatssecretaris Ginjaar- Maas voegde deze week en nieuwe tint toe aan het al veel te bonte onderwijsschil- derij. Ze stuurde haar 'ly- ceumnota' naar de Tweede Kamer. Daarin is het toe komstig beleid vastgelegd voor het voorbereidend hoger onderwijs. Die nota bevat de volgende kernpunten: Integratie van havo en vwo tot een nieuwe zesjarige opleiding (lyceum) met een breed vierde leerjaar. Het gymnasium blijft bestaan. Tot het vierde leerjaar worden toegelaten leerlingen uit het derde jaar havo-vwo, leerlingen met een mavo-di ploma en leerlingen uit het voortgezet basisonderwijs (VBaO) ofwel de onttakelde middenschool. In het vierde leerjaar zijn er tien potentiële examen vakken en daarvan blijven er bij het examen acht over. In de vijfde en zes klas zijn er drie stromen (A,B of C), respectievelijk de talen, de natuurwetenschappelij ke vakken en de maatschappij- wetenschappelijke vakken. De A-stroom bevat Neder lands, twee moderne talen, wiskunde, een maatschappij vak en voor het gymnasium Grieks en Latijn. De B- stroom omvat Nederlands, één moderne taal, twee na tuurwetenschappelijke vak ken, een maatschappijvak en voor het gymnasium Grieks en Latijn, de C-stroom ten slotte kent Nederlands, twee moderne talen, een maat schappijvak, economie A of B en voor het gymnasium La tijn of Grieks. Het gymnasium leidt al leen op voor het wetenschap pelijk onderwijs, het lyceum leidt op voor zowel het hoger beroeps- als het wetenschap pelijk onderwijs. Wat de staatssecretaris nu op tafel legt is opnieuw, hoe kan het ook anders, een com promis. Toen ze in juli van dit jaar een eerste versie van de nota produceerde barstte de kritiek los. Onder meer de Onderwijsraad was vernieti gend in zijn oordeel. De cri tici verweten de staatssecre taris onder meer dat ze een veel te hoge drempel opwierp voor de mavo-leerlingen. Volgens mevrouw Ginjaar is ze daaraan tegemoet geko men, maar er zit een addertje onder het gras. Want door gaan na de mavo kan alleen als je het goede vakkenpak ket voor de goede stroom hebt. En hoe je vanuit het VBaO richting lyceum kan laat ze in het midden. Er zouden in ieder geval per 1 april volgende jaar 25 Staatssecretaris Ginjaar-Maas van de lyceumnota zoveelste versie - FOTO ANP scholen worden aangewezen die mogen gaan experimen teren met het lyceum. Ze zouden er in augustus mee mogen beginnen en een jaar later zouden de eerste lyceïs- ten kunnen starten. Vrome wensen, maar of ze vervuld worden valt nog te bezien. In de eerste plaats moet de Ka mer zich nog uitspreken over de plannen die nog steeds geen genade vinden in de ogen van de onderwijsorga nisaties. In de tweede plaats moeten de experimenten worden gebaseerd op de pas enkele maanden geleden in gediende Ontwikkelingswet Voortgezet Onderwijs. En die wet zal zeker niet voor 1 april worden behandeld. Wat er dus in feite op tafel ligt, is de zoveelste snipper van het voortgezet onderwijs. En dat is symptomatisch voor de beleidslijn die de af gelopen jaren is gevolgd. Er waren al zo'n twaalf versies van de lyceumnota voordat deze in juli voor de eerste maal werd ingediend. De staatssecretaris had moeten wachten echter tot haar 'chef', minister Deetman, uit gedacht was over het VBaO, ofwel de middenschool. Maar het feit dat de minister zijn plannen voor die 'midden school' op tafel legde bete kende in feite nog niets, want de discussie over dat onder werp sleept zich na vijftien jaar modderen nog steeds voort. Er is bijvoorbeeld nog steeds geen duidelijkheid over het aantal experimen ten met de middenschool. CDA'er Hermes diende daar, zoals iedereen zich nog wel herinnert, ooit een motie over in. Hij wilde er een stuk of dertig. Dat tot groot onge noegen van coalitiepartner WD, die maar een paar ex perimenten wilde en nog lie ver helemaal geen. Maar bij de behandeling van de on derwijsbegroting vorige maand stelde de heer Hermes tijdens een interruptiede bat e met PvdA'er Konings vast dat 'de tijd voorbij is om de motie nog uit te voeren'. Minister Deetman wilde dat niet en de heer Hermes legt zich daarbij neer. Hij hoopt een en ander te kunnen rege len via de wet op het VBaO. En dus blijft het onder wijsgebouw gammel. Want er liggen nu wel tekeningen voor de diverse onderdelen van de constructie, maar de beleidsmakers in Den Haag hebben helaas de verbin dingsstukken vergeten. Er is geen duidelijkheid over hoe de nieuwe basisschool, para depaardje van staatssecreta ris Van Leijenhorst aan gaat sluiten op het voortgezet on derwijs. Duidelijk is alleen dat de middelen te krap zijn om van die basisschool echt iets te maken. Er is evenmin duidelijk hoe de eerste drie leerjaren van het voortgezet onderwijs aan moeten sluiten op de laatste drie. Ook de ly ceumnota lost die problemen niet op. Want die regelt wel in hoge mate de bovenbouw, maar hoe die op de onder bouw rust blijft in het vage. En dat staat nog los van de andere groeiende problemen in dat onderwijs zoals de te ruglopende werkgelegenheid, de fusie-operaties, de niet tij - dige vervanging van zieke le raren en de slechte outillage. De samenstelling van de kabinetten gedurende de laatste dertien jaar is in hoge mate debet aan de zigzag- koers in het onderwijsbeleid. In 1978 begonnen PvdA en CDA tamelijk enthousiast aan het in de steigers zetten van een nieuw onderwijsys- teem. De bewindslieden Van Kemenade, Veerman en De Jong brachten de contouren nota uit met als doel vernieu wing qua inhoud en vorm. In 1978 trad een CDA-VVD-ka- binet aan en de bewindslie den Pais en De Jong zetten alles op een laag pitje. In 1982 waren CDA en PvdA weer aan de beurt en pakten Van Kemenade en Deetman de draad weer op met de nota voor het voortgezet basison derwijs. Maar toen het hui dige kabinet aan de slag ging was het weer afgelopen. Mi nister Deetman, die in z'n hart waarschijnlijk altijd dicht bij de ideeën van Van Kemenade is gebleven, moest weer volop rekening gaan houden met de WD-onder- wijsfilosofie, belichaamd door zijn staatssecretaris Ginjaar-Maas. Wat overblijft is een on derwijsbeleid dat steeds weer wordt opgeofferd aan de po litieke filosofie en dat vooral wordt gekenmerkt door de knopen die niet worden door gehakt. Op gezette tijden krijgen scholen te horen dat het bestaande stelsel niet deugt en worden er plannen, vaak slechts concepten, ge produceerd voor een nieuw. En steeds blijkt dan weer dat de politiek er niet uit komt. Maar de scholen worden wel geacht gewoon door te gaan met lesgeven alsof er niks aan de hand is. Dat zullen ze ook na deze lyceumnota maar moeten blijven doen. Door Pieter Eggen DE DRUK op het kabi net om in het kerstreces alsnog een regeling te maken voor de weerbar stige en tere kwestie van de euthanasie is sinds deze week extra ver groot. De kans evenwel dat het kabinet door deze vergroting van de druk ook tot een verge lijk komt lijkt juist weer kleiner geworden. Verantwoordelijk voor de gang van zaken is het D'66- initiatiefwetsvoorstel van Wessel-Tuinstra. Verleden jaar na de indiening mocht het nog rekenen op de warme sympathie van zowel PvdA als VVD. Wel werd steevast van die kant gezegd dat ook het rapport van de in 1982 al geïnstalleerde Staatscom missie moest worden afge wacht. Het weerhield de Kamer fracties niet de schriftelijke wisseling van stukken over het D'66-voorstel voort te zetten. In de zomer van dit jaar kwam de Staatscommis sie dan eindelijk met zijn voorstel. Kort gezegd komt dat neer op strafbaarstelling van euthanasie tenzij aan een aantal voorwaarden van zorgvuldigheid is voldaan. De Staatcommissie ont wierp het kernbegrip 'uit zichtloze noodsituatie' als ab solute voorwaarde voor het toestaan van euthanasie. Een klein deel van de commissie vond dat daarenboven 'het overlijden aanstaande' moet zijn. En een nog kleiner deel van de commissie, waaron der de protestantse ethicus prof. Klijn, vond dat eutha nasie helemaal niet mag, om dat dat in strijd is met de christelijke doctrine. Die laatste opvatting leidde in het rapport tot een omvangrijk minderheids standpunt, dat alleen in pagi na's van een gelijk gewicht was als de opvatting van de meerderheid. Voor het CDA kwam dat minderheids standpunt als een geschenk. „De CDA-fractie kan zich het beste vinden in het minder heidsstandpunt van de Staatscommissie", liet de CDA-woordvoerder Borg man bij die gelegenheid vin den. Hoe zeer het CDA zich op de waterlinie van dit stand punt had teruggetrokken, bleek wel tijdens de alge mene politieke beschouwin gen in oktober. In het kabinet bleek men de grootste moeite te hebben om tot een compro mis te komen tussen de libe rale wensen (de huidige stand van de rechtspraak in een wet vastleggen) en de christen-democratische wor steling met de kwestie. Pre mier Lubbers (geen echte te genstander van een regeling, maar natuurlijk toch ook CDA-politicus) moest na aandrang vanuit de CDA- fractie bij de Tweede Kamer wat extra bedenktijd afpin gelen. Het kabinet zou proberen alsnog tot overeenstemming te komen. Intussen ontwik kelde er zich in de top van de WD een merkwaardig soort gevoeligheid voor de CDA- bezwaren. WD-minister Korthals Altes (mét Brink man de meest betrokken vakminister in deze zaak) gaf zijn partij de opdracht om het CDA niet op de tenen te trappen. Het parool heette ineens: de zaak mag geen verkiezingsonderwerp wor den, de VVD kan met dit on derwerp geen verkiezingen voeren. Wat daar ook van zij: de nieuwe gevoeligheid ver taalde zich in een plotseling zeer sterke twijfel aan de noodzaak van wetgeving langs de lijnen die in het D'66-initiatief waren aange geven. In het voorlaatste schriftelijke rondje stukken wisselen nam de WD opval lend veel harde standpunten in. Zo moesten tal van defini ties (onder meer over de 'uit zichtloze situatie') en garan ties voor toezicht en hulpver lening worden aangepast op de manier zoals de Staats commissie had aangegeven. Deze week diende D'66- Kamerlid Wessel-Tuinstra de WD van passende re pliek. Overgenomen werden de gevraagde definities en ook de principiële bezwaren tegen het kunnen euthanase ren van comapatiënten (waartoe de Staatscommissie wél had geadviseerd, maar waar in de politiek geen voorstanders voor te vinden zijn). In twee opzichten heeft Wessel-Tuinstra de Staats commissie niet gevolgd, maar wel helderheid gescha pen. Het ene gaat over het toezicht. In de regeling die Wessel voorstaat zal de arts die euthanasie pleegt dat op de doodsverklaring melden. Een formulier dat globale in formatie geeft gaat naar de gemeentelijke lijkschouwer, die dat doorspeelt naar de Officier van Justitie. Die kan dan eventueel besluiten tot het instellen van een onder zoek. Deze regeling is helder der dan die door de Staats commissie is voorgesteld en heeft het voordeel niet over dreven veel extra papieren molens in beweging te zetten. Een ander punt is dat vol gens Wessel-Tuinstra wel een arts (in overleg) besluit tot een euthanasie, maar dat het niet per se de arts hoeft te zijn die het besluit ook uit voert. Dat zou ook een ver pleegkundige kunnen zijn, of een naaste van de verzoeker om levensbeëindiging. Tegen dit voorstel bestaat politiek nog enig bezwaar. Maar de overgebleven be denkingen waren in politiek opzicht van te weinig ge wicht om nog langer dwars te liggen. Met name de WD is daardoor in een lastig par ket gekomen. Uitgerekend deze week schreef premier Lubbers in een brief aan de Kamer dat het kabinet zal proberen vóór de Kamer eind volgende maand terugkeert van reces overeenstemming in het kabinet te bereiken. De WD-ministers staan ten volle achter die poging, maar de fractie heeft - om het liberale gezicht niet te verliezen - toch moeten kie zen voor het D'66-voorstel. Deze week is, om de politieke druk wat te verhogen, bo vendien afgesproken dat het voorstel van Wessel-Tuin stra in principe in februari op de agenda zal prijken van de Tweede Kamer. Afhande ling vóór de Kamerverkie zingen zou daarmee een feit zijn, zeer tegen de zin van het CDA. De enige mogelijkheid om dit nu nog tegen te gaan is voor het CDA alsnog een compromis in het kabinet te bereiken. Maar gelet op de voortgang die inmiddels met het D'66-voorstel is gemaakt lijkt dat nauwelijks meer een reële mogelijkheid. En de laatste mogelijkheid die het CDA nog rest is de weg van de bij na-obstructie. Als de Kamer met het wetsvoorstel heeft inge stemd, zal het kabinet (lees de ministers van WVC en Justitie) nog een 'contra seign' moeten geven. De wet schrijft immers voor dat wetten van de Kroon (kabi net en staatshoofd) af komen. De CDA-ministers kunnen dan nog weigeren him hand tekening te zetten. Dat is weinig chique, maar het zou de zaak van de euthanasie wél over de verkiezingen heen tillen. Daarmee zou wetgeving weer een tijdlang zijn uitgesteld. Of daardoor het levenseinde op verzoek ook uit de politieke discussie is gehaald, is weer een ander verhaal. Door Frans Boogaard „JA, wij horen binnen de EG bij de zoge naamde niet-Europese landen. Maar zal ik je eens wat zeggen? Er zijn binnen de hele EG geen lidstaten te vinden die zó trouw alle besluiten uit voeren als juist Enge land, Denemarken en Griekenland." Glunderend: „Ga maar na: in 1982 zijn er bij het Euro pese Hof van Justitie 92 za ken aangemeld. Topscoorder, met de helft van het aantal zaken: Italië. Tweede en derde plaats: België en Ne derland! Iedereen mag kan keren op de Denen, maar te recht is het niet. Wij doen wat we beloven, alleen: wij maken niet van die big spee ches." Ove Fich (36), Deens socia listenleider in het Europarle ment, ergert zich groen en geel aan alle verhalen over de anti-communautaire op stelling van het ruim 5,1-mil- joen inwoners tellende ko ninkrijkje aan de noordelijke EG-grens. Een paar weken terug stonden de kranten er weer vol van: de Folketing, het Deense parlement, weigerde instemming met de door de Italiaan Spinelli zo vurig be pleite uitbreiding van de be voegdheden van het Euro parlement. Dreigde op die manier het laatste restje glans aan de Europese raad van Luxemburg te ontne men. Fich: „En dan krijg je die foute beeldvorming weer. Menigeen weet niet eens dat in het Deense parlement een duidelijke meerderheid be staat ten gunste van de Euro pese samenwerking. Alleen is er een even duidelijke meer derheid tégen een andere or ganisatie van de Gemeen schap. Wij willen geen ver andering in de onderlinge machtsverhoudingen tussen Raad, parlement en Commis sie. Het Deense parlement zou daar overigens slechts toe kunnen besluiten na een referendum, waarbij - ik ben daarvan overtuigd - 90 van het Deense volk tegen zou zijn. Waarom? Omdat een Europese Unie onze natio nale belangen zou gaan over heersen. En ik voeg eraan toe: omdat het helemaal niet nodig is." Net als Sir Henry Plumb, de Britse Conservatievenlei der (zie deze krant van giste ren), is Fich van oordeel dat niet Engeland, Denemarken en Griekenland het voor naamste struikelblok zijn op de weg naar een verdere Europese integratie, maar de nationale regeringen van alle tien de lidstaten. „Als je tot op het bot gaat heb je geen Europese Unie nodig, maar politieke wil. Het is makke lijk om, zoals de Bondsrepu bliek doet, aan de lopende band te roepen over een be tere EG-samenwerking, maar tegelijk elke stap in die richting te blokkeren. De af stand tussen woord en daad wordt dan wel erg groot. De nationale regeringen zouden nu al veel meer kunnen doen, PER 1 januari neemt Nederland voor een periode van zes maan den het voorzitterschap over van de dan tot twaalf lidstaten uitge breide Europese Gemeenschap. Maanden waarin veel moet gebeuren, want de Europese pro blemen stapelen zich al net zo snel op als de landbouwover schotten: de werkloosheid, de stagnerende samenwerking, het falend milieubeleid, om maar eens een paar onderwerpen te noe men. Wat wil en kan Nederland eraan doen? Hoe coöperatief zijn notoire dwarsliggers als Engeland, Griekenland en Denemarken? En welke zaken moeten nu het eerst worden aangepakt? Vanuit Straatsburg geeft, aan de vooravond van het Neder landse voorzitterschap, een aantal Euro-parlementariërs zijn oor deel. VANDAAG DE TWEEDE AFLEVERING DE EERSTE VERSCHEEN OP 19 DECEMBER Giannakou: poli tiek forum - FOTO ARCHIEF DE STEM simpelweg door de bestaande mogelijkheden beter te be nutten. Wat ons betreft ge beurt dat full speed, ondanks het feit dat we zeker niet op alle terreinen een eenduidig beleid willen. We zouden dan op een aan tal punten ook onze eigen na tionale standards moeten verlagen, bijvoorbeeld op het gebied van milieu en ar beidsomstandigheden. Voor beeldje: In Denemarken wordt geen bier en frisdrank in blik meer verkocht, en wordt al het glas recycled. Om ons milieu helemaal van blik te vrijwaren, hebben we op een bepaald moment de invoer van blikdrank verbo den. En wat gebeurt er nu? De Europese Commissie stapt naar het Hof van Justitie om dit besluit aan te vechten. Nee, een uitspraak is er nog niet, maar alleen de stap zegt Fich: geen big speeches - FOTO ARCHIEF DE STEM mij al genoeg." Hoewel ook Griekenland binnen de EG nog steeds tot de top-drie van anti-Europe- aanse lidstaten behoort, lijkt de Europese gezindheid in deze nog jonge republiek toch toe te nemen. Marietta Gianakkou, christen-democratisch lid van het Europarlement: „De socialisten hebben bij de ver kiezingen van 1981 een felle anti-Europese campagne ge voerd. Kónden dat doen om dat ze de totale controle over de tv hadden en over veel kranten. Maar nu hebben ze zelf toch ook behoefte aan een politiek forum in het westen en zijn ze zelfs bereid het principe van de gemeen schappelijke markt te accep teren. Dat is ongeveer de po sitie die wij hadden." Giannakou, die bij 84 van de Grieken een duidelijk pro-Europese gezindheid veronderstelt, ziet van bui tenaf wel bedreigingen: te genover historisch bepaalde factoren als een gezamen lijke Europese beschaving, intensieve handel en een psy chologische oriëntatie op het westen staan de toetreding van Spanje en Portugal, die een andere verdeling van de EG-middelen voor het Mid dellandse Zee-gebied tot ge volg kan hebben, en de pro blemen die premier Papan- dreou heeft genad toen de EG-bijdrage aan zijn natio nale vijfjarenplan voor de ontwikkeling van Grieken land aanzienlijk lager bleek dan hij het Griekse volk had verteld. Volgens Giannakou is Pa- pandreou op zijn minst te en thousiast geweest bij de pre sentatie van zijn plan, dat in '84 wel uitgebreid door Com missie en Raad werd bespro ken, nadat eerder tweehon derd EG-ambtenaren zich in Griekenland persoonlijk van de problemen op de hoogte stelden. Deze macro-excursie leidde tot de opstelling van een aanvullend steunpro gramma (buiten het geïnte greerde programma voor het Middellandse Zeegebied om) voor verbetering van de in frastructuur van de land bouw (bijvoorbeeld irrigatie), voor milieumaatregelen en voor het opzetten van vor- mings- en opleidingscentra in de stedelijke gebieden. Giannakou: „Voor de so- I cialisten, die voorheen vanuit hun marxistische instelling tegen de gemeenschappelijke markt aanschopten, was het al wat inconsequent zó prat te gaan op die EG-steun. En nu die tegenvalt zal vroeg of laat het Griekse volk de re kening gepresenteerd krij gen. Onze taak is precies uit te leggen wie er fout zat, zo dat deze tegenvaller geen in vloed heeft op de houding van het Griekse volk tegen-1 over de Gemeenschap." De Griekse christen-de- mocrate gaat er niet vanuit dat het Nederlandse voorzit terschap Griekenland nog I extra geld in het laatje I brengt; wel hoopt zij dat haar land wordt ontzien. PEN HAAG (ANP) rfn zijn van harte v Nederland, maar well waarde dat zij voor feiten mogen worden als bun mededaders".; 0it heeft de lands mr J.L. de Wijckersll xegd in een kort gedirl Haag van de hoofdvel in de Heineken-ont zaak, Cor van H. en V tegen de intrekking Nederlandse verzoe Frankrijk om hun uitll De raadsman van f mr M. Moszkowicz sr.J dat welkom een mia V: Varl Deze vraag wer CDA en D66 opnieuv ding van de behande De PvdA wijst op h{ schil van mening tu derland en de VS over i leg van het begrip NAV^ gens de PvdA beschoq VS zijn eigen belang van de NAVO. „De VS 1 een ruimere opvatting: J val van een massale aan de VS, zullen de kruisra van Woensdrecht bij van vergelding opstijgel der dat de NAVO of land daar iets over te hebben", zei defensie-zeJ De Vries van de PvdA gij ter toelichting. Het CDA heeft nog of de overeenkomst metl Van onze Haagse redact: DEN HAAG - Drie mercommissies (De sie, Buitenlandse Z en Grondwetszaken) len begin volgend j, het NAVO-hoofdkwi tier in Brussel bezoe voor gesprekken met perbevelhebber Rog generaal De Jager en secretaris-generaal Carrington. Hiertoe besloten commissies na de bes sing van de NAVO-r; om NAVO-functiona sen niet voor hoorzit. gen van parlementen parlementaire comiss te laten verschijnen. NAVO toonde zich ber wel vertegenwoordig van nationale parleme ten te ontvangen in Bm sel. De drie kamercor missies zullen het bezo< aan Brussel gebruik om meer aan de weet komen over NAVO-pr cedures die vooraf ga; aan de inzet van (n cleaire) wapens. (AD Van onze Haagse redactie ÖEN HAAG - De tijd var grote fabrieken waar prod worden gemaakt 1 voorbij. Het werkvloer is v Plaatst naar kleine, illeg bedrijfjes en naar de gew huiskamer. Die conclusie trok Eu Parlementariër len van t Heuvel gisteren bij de presi wve van het boek 'Made Heaven, vrouwen en de int ationale arbeidsverdelii et boek werd uitgegei oor de Evert Vermeer Stic 'tg en het eerste exemplt g'ng naar minister De Koni ocale Zaken en Werkge getjheid). J?» E>e Koning heeft overheid geen antwoord op - (ADV ■89 OUDENBOSCH Mark

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2