Ontroerende relatie in Zuidamerikaanse cel
Avontuur in
donker Afrika
'Taran en de toverketel'
25e Disney-tekenfïlm
ook in de
BIOSCOOP
Brutale jochies op
zoek naar de schat
Richard Pryor jaagt er
miljoenen doorheen in
'Brewster's Millions'
VRIJDAG 20 DECEMBER 1985
'Kiss of the Spiderwoman'
im
WEER EEN SPIELBERG: 'THE GOONIES'
i/RlJDAG 20 DECEMBER 1<
KING SOLOMON'S MINES'
programma s
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
)uske en Wiske: Angs
ImttéifJl coWeiiorfn ^zullen
\H?!Jnle het zand wegzuigen
fypie Happie en Studl
tefe.
Door Marjan Mes
Na zijn boeiende film over
het leven aan de zelfkant
van jonge zwervertjes, 'Pi-
xote', heeft de in Brazilië
wonende Argentijn Hecor
Babanco opnieuw een intri
gerende film gemaakt: The
Kiss of the Spiderwoman'.
Hij verfilmde de gelijkna
mige roman van zijn land
genoot, Manuel Puig, die
eveneens in Brazilië woont.
Voor het grootste gedeelte
speelt de film zich af in een
gevangeniscel van een niet
nader genoemd Zuidameri
kaans land. Het gevangenis-
gebeuren wordt afgewisseld
met flash-backs uit het le
ven van de twee hoofdperso
nen en de filmherinneringen
van een van hen.
Die doorkruisen als een
film-in-een-film steeds het
celgebeuren. Babanco heeft
de voetnoten over homosek
sualiteit uit de roman weg
gelaten en de verschillende
filmfantasieën omgewerkt
tot één doorlopend filmver
haal. Twee zeer tegenge
stelde mannen bevinden
zich in een met filmfoto's
opgesierde, smerige cel: de
vrouwelijke homoseksueel
Molina (William Hurt) en de
ogenschijnlijk zeer manne
lijke revolutionair Valentin
(Raul Julia). Molina werd
gearresteerd wegens een ze
dendelict, Valentin vanwege
politieke acties tegen het to
talitaire regime. Zij worden
gedwongen één cel te delen
en dat veroorzaakt in het
begin enorme spanningen.
Molina is een onverbeter
lijke romanticus, die de wer
kelijkheid niet wil zien en in
dromen wegvlucht over
oude zwart-witfilms, die hij
ooit heeft gezien. Hij vertelt
ze met het nodige pathos aan
zijn celgenoot. Deze is voor
namelijk geïnteresseerd in
de revolutionaire zaak en
cijfert zijn eigen gevoelsle
ven weg. Hij ergert zich aan
Molina's nichterige gedrag
en sociale en politieke on-
William Hurt en Raul Julia in 'The Kiss of the Spiderwoman'.
verschilligheid.
Toch ontstaat een steeds
grotere toenadering en op
den duur zelfs liefde tussen
de twee, zo verschillende
mannen. Op momenten, dat
het gevangenisleven hen te
zwaar wordt, gaat Molina
weer verder met zijn zwij
melende filmverhaal over
een Franse actrice, die ver
liefd wordt op een nazi-offi
cier. Werd Valentin eerst
woedend over dit verhaal
van collaboratie, later ge
bruikt hij deze romantische
liefdesgeschiedenis even
eens om weg te dromen uit
zijn ellende. Molina wordt
door de gevangenisdirectie
onder druk gezet om inlich
tingen te geven over zijn cel
genoot, die ondanks marte
lingen niets heeft losgelaten.
Hij wordt heen en weer ge
slingerd tussen zijn gevoe
lens voor Valentin en het
verlangen naar de hem be
loofde vrijheid. Als de direc
tie lucht krijgt van zijn ver
liefdheid wordt hij in vrij
heid gesteld in de verwach
ting, dat hij contact op zal
nemen met de verzetsgroep
van Valentin.
Dat gebeurt inderdaad.
De a-politieke homo zoekt
uit liefde voor zijn vriend
het gevaar op en het loopt
slecht met hem af. In hun cel
hadden zij eerder teder af-
- FOTO CBS
scheid genomen. Daar had
den zij elkaar ook hun in
tiemste herinneringen opge
biecht. Die herinneringen
worden in beeld gebracht en
het blijkt, dat Molina al zijn
hoop op de 'ware liefde' ge
vestigd had op een restau
rantkelner en dat Valentin,
tegen zijn principes in, ver
liefd was op een rijke bour-
geois-dame (Sonia Braga),
die hem om zijn gevaarlijke
leefwijze in de steek had ge
laten.
Zo hebben beiden meer
met elkaar gemeen dan zij
hadden kunnen vermoeden.
Juist hun zwaktes hebben
hen nader tot elkaar ge
bracht. Het stoere machisme
van Valentin blijkt achteraf
een illusie. De regisseur
heeft de oude oorlogsfilm,
die Molina aan Valentin
vertelt, mooi en pathetisch
verfilmd in bestorven kleu
ren. Dit liefdesverhaal met
zijn dubieuze inhoud ver
toont overeenkomst met dat
van de twee gevangenen.
Het vormt een wonderlijke
onderbreking van het be
klemmende celgebeuren en
versterkt het contrast tussen
harde werkelijkheid en (be
wust gekozen) illusie.
Er is ook nog een ander
'film'-verhaal; dat van de
spinnevrouw, die mannen in
haar web verstrikt, maar er
zelf ook in gevangen zit. Alle
vrouwenrollen worden door
dezelfde actrice, Sonia Bra
ga, gespeeld zoals de titelrol
vermeldt. Maar te zien is het
nauwelijks. De mengeling
van verleden, heden en fan
tasie wordt hier op een idea
le, filmische manier bena
derd en symboliseert de te
genstrijdigheden, die in elk
mens aanwezig zijn. Maar
toch doet de fantasie-film in
de film wat gekunsteld aan.
Het lijkt op den duur een
truc om het celgebeuren
voor saaiheid te behoeden.
Belangrijk echter is, dat de
film emoties oproept en laat
zien, dat liefde over grenzen
van geslacht en ideologie
heen mogelijk is tussen
mensen. William Hurt is ge
loofwaardig en ontroerend
als de homoseksueel Molina
en Raul Julia overtuigend
als de steile revolutionair
Valentin in deze Brazi
liaans-Amerikaanse co-pro-
duktie.
The Kiss of the Spiderwo
man' van Hector Babenco.
Cinésol 2 in Breda en Wap
per in Antwerpen.
'Back to the future' van Ro
bert Zemeckis, een produktie
van Steven Spielberg, blijft de
komende weken geprolon
geerd in Grand Theater in
Breda, Roxy 1 in Bergen op
Zoom, City 2 in Roosendaal,
Midi in Tilburg en Metro 1 in
Antwerpen. Een spannend en
geestig avontuur van een jon
gen, die door de tijdmachine
van een excentrieke uitvinder
in de jaren vijftig beland.
Daar ontmoet hij zijn toekom
stige ouders, die nu nog tieners
zijn en ook de uitvinder, die
hem terug naar zijn eigen tijd
(1985) moet zien te lanceren.
Cinésol 1 in Breda en Cine-
m'actueel 2 in Bergen op Zoom
gaan de komende weken door
met 'Santa Claus', een wat
rommelige, maar toch aardige
vertelling over hoe de Kerst
man, geholpen door een ka
boutervolkje, op aarde kwam
om zijn cadeautjes rond te
strooien. De trucage en de
'speciale effecten' zijn leuk om
te zien. Maker is dan ook
Jeannot Szwarc, die ook 'Su-
pergirl' en 'Jaws IX' regisseer
de.
Cinésol 3 in Breda gaat ver
der met 'Welrd Science' van
John Hughes over twee sullige
pubers, die uit hun computer
de ideale vrouw toveren.
Flauw en nogal banaal.
Mignon in Breda vertoont
The Breakfast Club', een heel
wat betere film van dezelfde
John Hughes. Over vijf scho
lieren, die op een vrije zater
dag terug naar school moeten
komen en daar na aanvanke
lijke vijandelijkheden nader
tot elkaar komen. Sterk spel
van jonge acteurs onder wie
Emilio Estevez.
'Miami Super Cops' met Bud
Spencer en Terence Hill blijft
in Luxor in Breda en is ook te
zien in De Koning van Enge
land in Hulst. Luxor in Ter-
neuzen brengt de Chevy
Chase-klucht 'Fletch' en in
Wapper in Antwerpen is al de
nieuwe film te zien van Law
rence Kasdan, de klassieke
western 'Silverado'.
Door Marjan Mes
'Goonies'... zo noemen zich vier jochies, die zo'n beetje tussen ta
fellaken en servet passen, maar ondertussen behoorlijk brutaal
zijn en flink hun best doen om volwassen kerels te imiteren. In
de film The Goonies' beleven zij een griezelig avontuur.
Dat de film is geproduceerd
door Steven Spielberg laat
zich aflezen aan het onder
werp en ook enigszins aan de
stijl. Het is vooral een jongen-
savontuur en de griezel- en
andere effecten herinneren
aan 'Indiana Jones'. Een van
de Goonies wordt door het
zelfde Chinese acteurtje ge
speeld, dat ook in bovenge
noemd spektakel te zien was.
Samen met zijn vriendjes
vindt hij op een oude rommel
zolder een antieke schatkaart.
Daarop staat het punt aange
geven in hun mooie kust-
plaatsje, dat letterlijk van de
kaart moet verdwijnen voor
moderniseringsplannen.
De jongens willen dat zien
te voorkomen en tevens de
schat van de piraat 'Eenoog
Willy' vinden. Ze gaan op on
derzoek uit en komen in een
vervallen huis terecht, waar
het niet pluis is. Er woont een
enge Mafia-familie en een
menselijk monster met een af
zichtelijk, roze hoofd. Lijken
vallen voor hun verschrikte
ogen uit kasten en hoe dieper
ze in de griezelvilla binnen
dringen hoe gevaarlijker het
wordt. Er zijn onderaardse ge
welven met watervallen waar
rotsblokken omlaag storten.
Het Chineesje valt in een diepe
put met dodelijke pijlen op de
bodem. Steeds weten zij op het
nippertje te ontsnappen.
Het kwartet, dat je niet
meteen in je hart sluit zoals
bijvoorbeeld de kinderen uit
E.T., heeft ook nog gezelschap
gekregen van oudere broers en
hun vriendinnetjes. Een aan
leiding om grappen te maken
over de seksuele nieuwsgie-
De Goonies in een griezelvilla in de gelijknamige film.
righeid van tieners. Erg gees
tig en getuigend van goede
smaak is het allemaal niet. De
vier jongens zijn zelfs nogal
onsympathiek. Een van hen is
een obligate dikzak; een naar
ventje, dat door de Mafia-fa-
milie gestraft wordt voor zijn
snoepzucht. Hij wordt gevan
gen gezet bij het monster, dat
hem een reep chocolade af
handig maakt onder veel mis
baar. 'The Goonies' werd gere
gisseerd door Richard Donner
(van 'The Omen' en 'Super
man') die gebruik maakt van
forse schokeffecten en span
ning afwisselt met enige senti-
- FOTO WARNER BROS.
mentaliteit. Het scenario is
niet erg sterk, al was het leuke
idee van Spielberg zelf afkom
stig. Kinderen zullen de film
vast wel spannend vinden.
The Goonies' van Richard
Donner. Casino 3 in Breda en
in Cinem'actueel I en 3 in Ber
gen op Zoom.
Door Marjan Mes
Het is niet voor de eerste keer
dat de avonturier Allan Qua-
termain op zoek gaat naar de
legendarische schatten van
koning Salomon, die ergens in
Afrika verborgen moeten lig
gen. Hij maakte voor het eerst
zijn opwachting in de klassiek
geworden roman 'King Solo
mon's Mines' van Henry Rider
Haggard uit 1885. De schrijver
bekleedde een belangrijke po
sitie in Zuid-Afrika en maakte
bij het schrijven van zijn boek
gebruik van zijn kennis van
het koloniale Afrika. In 1937
verscheen de eerste verfilming
met de beroemde zwarte zan
ger Paul Robeson als Quater-
main's negervriend. In 1950
kwam er opnieuw een verfil
ming en in 1978 nog een keer.
'King Solomon's Mines' van
Lee J. Thompson, die nu in
twintig bioscopen zijn kerst
première beleeft, is dus al de
vierde verfilming van dit
avonturenverhaal. Dat het ook
de beste is, valt te betwijfelen.
Richard Chamberlain is geen
opvallende persoonlijkheid als
Allan Quatermain, maar het
avontuur, dat hij samen met
Sharon Stone beleeft, zit wél
stampvol spektakel. Het is dit
maal ook een komedie gewor
den en vooral Sharon Stone
legt daar in haar spel het ac
cent op door heel naïef te doen
en na de meest vervaarlijke
ontsnappingen nog 'gossie' gi
zoiets te roepen.
Zij is de dochter, Jessie, van
een Engelse geleerde, die al
heel zijn leven op zoek is naar
de schatkamers van koning
Salomon en daarin door ge
mene Duitsers, een Turk en
negerstammen wordt ge
dwarsboomd. Terwijl de oude
man wordt gemarteld en ge
vangen genomen door de sa
distische slechterik kolonel
Bockner (Herbert Lom) ont
snappen Allan en Jessie met
een trein dwars door de Afri
kaanse savannen om de schat
uit handen van de vijand te
houden.
Het wordt een woeste tocht
met talloze achtervolgingen
met veel gooi- en smijtwerk,
waarbij er af en toe te lachen
valt. Na een zweefvlucht met
een tweedekker belandt het
tweetal bij een woeste neger
stam. De kookpot staat al
klaar op het vuur. De soep
groenten drijven vrolijk bo
venop het vocht, waarin Jessie
en Allan gekookt dienen te
worden. Zover komt het uiter
aard niet, want Allan bedenkt
een truc waardoor de kolos
sale kookpot kantelt en weg
rolt. Tot stilstand gekomen,
George C. Scott (midden) en Shit
gele Rolls Royce' (Nederland 2, 23.3
Op zoek naar de schatten van koning Salomon: v.l.n.r. Ri
chard Chamberlain, Sharon Stone en John Rhys-Davies in
'King Solomon's Mines'.
Van onze filmredactie
Taran en de toverketel' is de 25e lange teken
film uit de studio's van Walt Disney. Ondanks
de allernieuwste technieken vertoont hij grote
overeenkomst met vroegere produkties. De hel
densage Taran en de toverketel' is gebaseerd
op The Chronicles of Pryda', een serie avontu
renromans van Lloyd Alexander.
Het verhaal speelt in de Middeleeuwen. De
jonge varkenshoeder Taran zorgt ervoor dat
een boze koning niet in het bezit komt van een
ketel, die magische kracht heeft. Daarmee zou
de Gehoornde Koning, zoals hij heet, gevaar
lijke dingen kunnen doen. Hij wil namelijk zijn
dode leger van skeletten weer tot leven wek
ken. Op zijn avontuurlijke reis ontmoet Taran
grappige figuren, zoals een helderziend varken,
een eenzame prinses, een komisch pelsdier, drie
bizarre heksen en elfenkindem.
De voorbereidingen voor deze tekenfilm van
Ted Berman en Richard Rich (de regisseurs)
hebben tien jaar geduurd. De afgelopen vijf
jaar hebben er tweehonderd mensen aan ge
werkt onder wie 68 tekenaars. Computers en
laserfotografie werden ingeschakeld om 'The
Black Cauldron', zoals de oorspronkelijke titel
luidt, technisch zo perfect mogelijk te maken.
Hij kostte dan ook niet minder dan 25 miljoen
dollar.
Desondanks bevat hij weinig nieuws. Het
gaat om de aloude strijd tussen goed en kwaad,
terwijl de getekende figuurtjes zich weer be
wegen tegen achtergronden met dieptewer
king; nog altijd een van de aantrekkelijkste
kanten van een Disney-film. De film is geheel
in het Nederlands gesproken en dat wordt bij
zonder levendig gedaan door bekende teken
film-insprekers als Coen Flink en Luc Lutz.
Bijzonder leuk worden de drie heksen door de
stemmen van Carry Tefsen, Adèle Bloemen-
daal en Tonny Huurdeman, die een echte crea
tie maken van hun rol. Zoals gebruikelijk ko
men er angstaanjagende scènes in voor, die
heel jonge kinderen wel eens de stuipen op het
lijf zouden kunnen jagen.
Taran en de toverketel' draait in Casino 1 in
Breda.
Van onze filmredactie
"De onbeduidende honkbal
ler Monte Brewster erft
driehonderd miljoen dollar
van een oom. Maar hij krijgt
dat fortuin niet zonder meer
in de schoot geworpen. Eerst
moet hij er binnen een
maand dertig miljoen door
jagen zonder er iets van weg
te geven of iemand deelge
noot te maken van de reden
van deze geldsmijterij.
Het verhaal van 'Brew
ster's Millions' is al heel oud
en werd al vele malen ver
filmd. In deze nieuwe versie
van Walter Hill speelt de
zwarte komiek Richard
Pryor de titelrol en werd de
erfenis die oorspronkelijk
één miljoen bedroeg, ver
veelvoudigd aangezien dit
bedrag anno 1985 natuurlijk
sterk aan waarde heeft in
geboet.
Pryor is een guitige honk
balspeler bij een derderangs
team, dat uit armzaligheid
op een akelig grasveld moet
spelen waarlangs steeds
treinen rijden, die de con-
Richard Pryor in
'Brewster's Millions'.
centratie verstoren. Opeens
moet hij zich als een multi
miljonair gedragen. Een
zware opdracht, want hij
wordt ook nog tegengewerkt
door twee valse bankdirec
teuren, die geen belang heb
ben bij deze geldverspilling.
Pryor maakt er een woeste
rol van met veel getrekke-
bek en gestruikel. De scena
rioschrijver Herschel Wein-
grod en Timothy Harris, die
ook het scenario van 'Tra
ding Places' schreven, zijn
er niet in geslaagd om het
voortdurend geestig te hou
den.
Grappig is, dat Brewster's
corpulente vriend (John
Candy) zich in de verkeerde
kleren moet steken en dat
onbekende voorbijgangers
op extreem dure wijnen
worden gefêteerd. Het is de
eerste komedie van regis
seur Walter Hill, die met '48
Hours' een betere film afle
verde, omdat het verhaal
beter was. Hier werd er een
beetje vanuit gegaan, dat de
komiek Pryor het wel op z'n
eentje zou redden, bijge
staan door luxueuze decors,
lokaties en kostuums. Zijn
talent is daarvoor echter
toch een beetje te beperkt.
Walter Hill is ook gespecia
liseerd in een ander genre,
zoals eerder 'The Warriors',
'The Long Riders' en 'Sou
thern Comfort' bewezen.
Niettemin zal een breed pu
bliek er beslist plezier aan
beleven, dat de schlemiel
overwint, daarbij terzijde
gestaan door de leuke Lo-
nette McKee.
'Brewster's Millions' van
Walter HUI draait in Casino
2 in Breda.
9i n* I Lee Towers
ZLUb J Ga(a .85
vallen zij elkaar verliefd in de
armen, terwijl een slaperige
leeuw goedgemutst toekijkt.
Steeds worden zij op de hie
len gezeten door de brallerige
kolonel en een al even gemene
Turk. Telkens weten zij aan de
meest sinistere valstrikken te
ontsnappen. Bij een volgende
negerstam wordt Allan aan
zijn voeten boven een vijver
met krokodillen opgehangen
om opgegeten te worden. Op
zo'n moment ontstaat er wel
weer ergens een enorme ex
plosie en kan de tocht, met een
romantisch intermezzo bij
vriendelijke negers die met
hun voeten aan lianen door de
lucht suizen, worden voortge
zet. Uiteindelijk weet het duo
de schat te bereiken; glinste
rende rommel zo te zien in
duistere spelonken, waar de
Duitser en de Turk ook het oog
op hebben laten vallen.
Regisseur Lee J. Thompson
heeft zijn succes van 'De ka
nonnen van Navarone' nooit
meer herhaald. Later werd hij
vooral bekend door de vijf
films, die hij met Charles
Bronson maakte. 'King Solo
mon's Mines' munt uit door
massaregie en grootscheepse
actie, maar het verhaal is te
onbenullig en te rommelig
geënscèneerd om erg span
nend te kunnen worden. Het
barst van de massascènes en
rumoer. Echte suspense heeft
echter ook een rustpunt nodig
op z'n tijd.
Het is wel duidelijk, dat dt
Israëlisch-Amerikaanse pro-
ducenten Golan en Globus (de
sterke mannen van Cannon)
het succes van Spielberg's
'Raiders of the lost ark' heb
ben willen evenaren. Tevens
hebben zij de gelegenheid te
baat genomen om Duitsers en
Arabieren als smerige schur
ken af te schilderen. Het is net I
alsof we terug zijn in de tijd
van 'Kuifje in Afrika'. De ne
gerstammen bevinden zich
ook nog in een primitief sta
dium. Kennelijk speelt de film I
tijdens de Eerste Wereldoorlog
toen Duitsland ook nog zijn
koloniën te verdienen had.
Aan Jessie is dat niet te zien
Ze oogt helemaal als een meid
van onze tijd. Ook de mitrail
leurs lijken te modern, terwijl I
een struisvogel niet in Afrika
thuishoort en de druiven, die
Jessie aangereikt krijgt even
min. Het zijn anachronismen,
die nogal komisch aandoen f
maar dat past wel bij deze j
dure grap.
'King Solomon's Mines' vul
Lee J. Thompson. Casino 11"
Breda en Heuvelpoort 4 In Til-1
burg.
Wat buitenlandse artiesten
kunnen, presteert in Neder
land alleen Lee Towers.
Deze maand drie uitver
kochte concerten in het Rot
terdamse Ahoy is een succes,
dat weinig artiesten zullen
evenaren. Er moest zelfs nog
een vierde concert aan te pas
komen om niet te veel fans
teleur te stellen. Van deze
concerten mocht de AVRO
opnamen maken, tegen een
fikse prijs natuurlijk. Van
avond is het eerste gedeelte
te zien en in mei 1986 volgt
het tweede deel.
21.
22.45
Het spijt
me
De IKON brengt vanavond
een gedramatiseerde
Zweedse dodumentaire over
een vrouw, die regelmatig
I door haar echtgenoot wordt
geslagen. Uit onderzoeken in
I Zweden is gebleken, dat
deze vorm van mishandeling
400.000 vrouwen per jaar
treft. Op het oog lijken Bar-
bro en Stig Sundström een
normaal jong echtpaar. Ze
hebben twee kinderen en
doen gewoon wat alle echt
paren doen, uitstapjes met
de kinderenmaken en
vrienden en collega's ont
vangen. Ze ondergaan ook
evenals zo vele anderen de
invloeden van spanningen
op het werk. Alleen Stig
mishandelt zijn vrouw. De
film 'Het spijt me' nu toont
het moeizame proces van
Barbro als ze er over gaat
denken om aangifte te doen.
Een
keiha
Amer
vanav
ramm
basee
Peter
van
Nick
rol va
liott,
'Stom
Hij h
voor
speler
laatst*
in de
teveel
23.32
De gele
Rolls Royce
De koningin onder de auto's,
een schitterende Rolls Royce
speelt de hoofdrol in een met
talrijke sterren bezette film
van Anthony Asquith,
waarvoor toneelschrijver
Terence Rattigan het ver
haal schreef. De eerste eige-
In de
ver'
speelt
hoofd
tock,
rechte
Nu be
vaan
en h
groep,
den. A
nemin
omdat
ken di
delen
ren te
tock in
fejf nmtmn maeoim is
WE OOK MAAR Ni£T^
«tNCE BAHO0J £NTfP