Ontroerende relatie in Zuidamerikaanse cel Avontuur in donker Afrika 'Taran en de toverketel' 25e Disney-tekenfïlm ook in de BIOSCOOP Brutale jochies op zoek naar de schat Richard Pryor jaagt er miljoenen doorheen in 'Brewster's Millions' VRIJDAG 20 DECEMBER 1985 'Kiss of the Spiderwoman' im WEER EEN SPIELBERG: 'THE GOONIES' i/RlJDAG 20 DECEMBER 1< KING SOLOMON'S MINES' programma s NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 )uske en Wiske: Angs ImttéifJl coWeiiorfn ^zullen \H?!Jnle het zand wegzuigen fypie Happie en Studl tefe. Door Marjan Mes Na zijn boeiende film over het leven aan de zelfkant van jonge zwervertjes, 'Pi- xote', heeft de in Brazilië wonende Argentijn Hecor Babanco opnieuw een intri gerende film gemaakt: The Kiss of the Spiderwoman'. Hij verfilmde de gelijkna mige roman van zijn land genoot, Manuel Puig, die eveneens in Brazilië woont. Voor het grootste gedeelte speelt de film zich af in een gevangeniscel van een niet nader genoemd Zuidameri kaans land. Het gevangenis- gebeuren wordt afgewisseld met flash-backs uit het le ven van de twee hoofdperso nen en de filmherinneringen van een van hen. Die doorkruisen als een film-in-een-film steeds het celgebeuren. Babanco heeft de voetnoten over homosek sualiteit uit de roman weg gelaten en de verschillende filmfantasieën omgewerkt tot één doorlopend filmver haal. Twee zeer tegenge stelde mannen bevinden zich in een met filmfoto's opgesierde, smerige cel: de vrouwelijke homoseksueel Molina (William Hurt) en de ogenschijnlijk zeer manne lijke revolutionair Valentin (Raul Julia). Molina werd gearresteerd wegens een ze dendelict, Valentin vanwege politieke acties tegen het to talitaire regime. Zij worden gedwongen één cel te delen en dat veroorzaakt in het begin enorme spanningen. Molina is een onverbeter lijke romanticus, die de wer kelijkheid niet wil zien en in dromen wegvlucht over oude zwart-witfilms, die hij ooit heeft gezien. Hij vertelt ze met het nodige pathos aan zijn celgenoot. Deze is voor namelijk geïnteresseerd in de revolutionaire zaak en cijfert zijn eigen gevoelsle ven weg. Hij ergert zich aan Molina's nichterige gedrag en sociale en politieke on- William Hurt en Raul Julia in 'The Kiss of the Spiderwoman'. verschilligheid. Toch ontstaat een steeds grotere toenadering en op den duur zelfs liefde tussen de twee, zo verschillende mannen. Op momenten, dat het gevangenisleven hen te zwaar wordt, gaat Molina weer verder met zijn zwij melende filmverhaal over een Franse actrice, die ver liefd wordt op een nazi-offi cier. Werd Valentin eerst woedend over dit verhaal van collaboratie, later ge bruikt hij deze romantische liefdesgeschiedenis even eens om weg te dromen uit zijn ellende. Molina wordt door de gevangenisdirectie onder druk gezet om inlich tingen te geven over zijn cel genoot, die ondanks marte lingen niets heeft losgelaten. Hij wordt heen en weer ge slingerd tussen zijn gevoe lens voor Valentin en het verlangen naar de hem be loofde vrijheid. Als de direc tie lucht krijgt van zijn ver liefdheid wordt hij in vrij heid gesteld in de verwach ting, dat hij contact op zal nemen met de verzetsgroep van Valentin. Dat gebeurt inderdaad. De a-politieke homo zoekt uit liefde voor zijn vriend het gevaar op en het loopt slecht met hem af. In hun cel hadden zij eerder teder af- - FOTO CBS scheid genomen. Daar had den zij elkaar ook hun in tiemste herinneringen opge biecht. Die herinneringen worden in beeld gebracht en het blijkt, dat Molina al zijn hoop op de 'ware liefde' ge vestigd had op een restau rantkelner en dat Valentin, tegen zijn principes in, ver liefd was op een rijke bour- geois-dame (Sonia Braga), die hem om zijn gevaarlijke leefwijze in de steek had ge laten. Zo hebben beiden meer met elkaar gemeen dan zij hadden kunnen vermoeden. Juist hun zwaktes hebben hen nader tot elkaar ge bracht. Het stoere machisme van Valentin blijkt achteraf een illusie. De regisseur heeft de oude oorlogsfilm, die Molina aan Valentin vertelt, mooi en pathetisch verfilmd in bestorven kleu ren. Dit liefdesverhaal met zijn dubieuze inhoud ver toont overeenkomst met dat van de twee gevangenen. Het vormt een wonderlijke onderbreking van het be klemmende celgebeuren en versterkt het contrast tussen harde werkelijkheid en (be wust gekozen) illusie. Er is ook nog een ander 'film'-verhaal; dat van de spinnevrouw, die mannen in haar web verstrikt, maar er zelf ook in gevangen zit. Alle vrouwenrollen worden door dezelfde actrice, Sonia Bra ga, gespeeld zoals de titelrol vermeldt. Maar te zien is het nauwelijks. De mengeling van verleden, heden en fan tasie wordt hier op een idea le, filmische manier bena derd en symboliseert de te genstrijdigheden, die in elk mens aanwezig zijn. Maar toch doet de fantasie-film in de film wat gekunsteld aan. Het lijkt op den duur een truc om het celgebeuren voor saaiheid te behoeden. Belangrijk echter is, dat de film emoties oproept en laat zien, dat liefde over grenzen van geslacht en ideologie heen mogelijk is tussen mensen. William Hurt is ge loofwaardig en ontroerend als de homoseksueel Molina en Raul Julia overtuigend als de steile revolutionair Valentin in deze Brazi liaans-Amerikaanse co-pro- duktie. The Kiss of the Spiderwo man' van Hector Babenco. Cinésol 2 in Breda en Wap per in Antwerpen. 'Back to the future' van Ro bert Zemeckis, een produktie van Steven Spielberg, blijft de komende weken geprolon geerd in Grand Theater in Breda, Roxy 1 in Bergen op Zoom, City 2 in Roosendaal, Midi in Tilburg en Metro 1 in Antwerpen. Een spannend en geestig avontuur van een jon gen, die door de tijdmachine van een excentrieke uitvinder in de jaren vijftig beland. Daar ontmoet hij zijn toekom stige ouders, die nu nog tieners zijn en ook de uitvinder, die hem terug naar zijn eigen tijd (1985) moet zien te lanceren. Cinésol 1 in Breda en Cine- m'actueel 2 in Bergen op Zoom gaan de komende weken door met 'Santa Claus', een wat rommelige, maar toch aardige vertelling over hoe de Kerst man, geholpen door een ka boutervolkje, op aarde kwam om zijn cadeautjes rond te strooien. De trucage en de 'speciale effecten' zijn leuk om te zien. Maker is dan ook Jeannot Szwarc, die ook 'Su- pergirl' en 'Jaws IX' regisseer de. Cinésol 3 in Breda gaat ver der met 'Welrd Science' van John Hughes over twee sullige pubers, die uit hun computer de ideale vrouw toveren. Flauw en nogal banaal. Mignon in Breda vertoont The Breakfast Club', een heel wat betere film van dezelfde John Hughes. Over vijf scho lieren, die op een vrije zater dag terug naar school moeten komen en daar na aanvanke lijke vijandelijkheden nader tot elkaar komen. Sterk spel van jonge acteurs onder wie Emilio Estevez. 'Miami Super Cops' met Bud Spencer en Terence Hill blijft in Luxor in Breda en is ook te zien in De Koning van Enge land in Hulst. Luxor in Ter- neuzen brengt de Chevy Chase-klucht 'Fletch' en in Wapper in Antwerpen is al de nieuwe film te zien van Law rence Kasdan, de klassieke western 'Silverado'. Door Marjan Mes 'Goonies'... zo noemen zich vier jochies, die zo'n beetje tussen ta fellaken en servet passen, maar ondertussen behoorlijk brutaal zijn en flink hun best doen om volwassen kerels te imiteren. In de film The Goonies' beleven zij een griezelig avontuur. Dat de film is geproduceerd door Steven Spielberg laat zich aflezen aan het onder werp en ook enigszins aan de stijl. Het is vooral een jongen- savontuur en de griezel- en andere effecten herinneren aan 'Indiana Jones'. Een van de Goonies wordt door het zelfde Chinese acteurtje ge speeld, dat ook in bovenge noemd spektakel te zien was. Samen met zijn vriendjes vindt hij op een oude rommel zolder een antieke schatkaart. Daarop staat het punt aange geven in hun mooie kust- plaatsje, dat letterlijk van de kaart moet verdwijnen voor moderniseringsplannen. De jongens willen dat zien te voorkomen en tevens de schat van de piraat 'Eenoog Willy' vinden. Ze gaan op on derzoek uit en komen in een vervallen huis terecht, waar het niet pluis is. Er woont een enge Mafia-familie en een menselijk monster met een af zichtelijk, roze hoofd. Lijken vallen voor hun verschrikte ogen uit kasten en hoe dieper ze in de griezelvilla binnen dringen hoe gevaarlijker het wordt. Er zijn onderaardse ge welven met watervallen waar rotsblokken omlaag storten. Het Chineesje valt in een diepe put met dodelijke pijlen op de bodem. Steeds weten zij op het nippertje te ontsnappen. Het kwartet, dat je niet meteen in je hart sluit zoals bijvoorbeeld de kinderen uit E.T., heeft ook nog gezelschap gekregen van oudere broers en hun vriendinnetjes. Een aan leiding om grappen te maken over de seksuele nieuwsgie- De Goonies in een griezelvilla in de gelijknamige film. righeid van tieners. Erg gees tig en getuigend van goede smaak is het allemaal niet. De vier jongens zijn zelfs nogal onsympathiek. Een van hen is een obligate dikzak; een naar ventje, dat door de Mafia-fa- milie gestraft wordt voor zijn snoepzucht. Hij wordt gevan gen gezet bij het monster, dat hem een reep chocolade af handig maakt onder veel mis baar. 'The Goonies' werd gere gisseerd door Richard Donner (van 'The Omen' en 'Super man') die gebruik maakt van forse schokeffecten en span ning afwisselt met enige senti- - FOTO WARNER BROS. mentaliteit. Het scenario is niet erg sterk, al was het leuke idee van Spielberg zelf afkom stig. Kinderen zullen de film vast wel spannend vinden. The Goonies' van Richard Donner. Casino 3 in Breda en in Cinem'actueel I en 3 in Ber gen op Zoom. Door Marjan Mes Het is niet voor de eerste keer dat de avonturier Allan Qua- termain op zoek gaat naar de legendarische schatten van koning Salomon, die ergens in Afrika verborgen moeten lig gen. Hij maakte voor het eerst zijn opwachting in de klassiek geworden roman 'King Solo mon's Mines' van Henry Rider Haggard uit 1885. De schrijver bekleedde een belangrijke po sitie in Zuid-Afrika en maakte bij het schrijven van zijn boek gebruik van zijn kennis van het koloniale Afrika. In 1937 verscheen de eerste verfilming met de beroemde zwarte zan ger Paul Robeson als Quater- main's negervriend. In 1950 kwam er opnieuw een verfil ming en in 1978 nog een keer. 'King Solomon's Mines' van Lee J. Thompson, die nu in twintig bioscopen zijn kerst première beleeft, is dus al de vierde verfilming van dit avonturenverhaal. Dat het ook de beste is, valt te betwijfelen. Richard Chamberlain is geen opvallende persoonlijkheid als Allan Quatermain, maar het avontuur, dat hij samen met Sharon Stone beleeft, zit wél stampvol spektakel. Het is dit maal ook een komedie gewor den en vooral Sharon Stone legt daar in haar spel het ac cent op door heel naïef te doen en na de meest vervaarlijke ontsnappingen nog 'gossie' gi zoiets te roepen. Zij is de dochter, Jessie, van een Engelse geleerde, die al heel zijn leven op zoek is naar de schatkamers van koning Salomon en daarin door ge mene Duitsers, een Turk en negerstammen wordt ge dwarsboomd. Terwijl de oude man wordt gemarteld en ge vangen genomen door de sa distische slechterik kolonel Bockner (Herbert Lom) ont snappen Allan en Jessie met een trein dwars door de Afri kaanse savannen om de schat uit handen van de vijand te houden. Het wordt een woeste tocht met talloze achtervolgingen met veel gooi- en smijtwerk, waarbij er af en toe te lachen valt. Na een zweefvlucht met een tweedekker belandt het tweetal bij een woeste neger stam. De kookpot staat al klaar op het vuur. De soep groenten drijven vrolijk bo venop het vocht, waarin Jessie en Allan gekookt dienen te worden. Zover komt het uiter aard niet, want Allan bedenkt een truc waardoor de kolos sale kookpot kantelt en weg rolt. Tot stilstand gekomen, George C. Scott (midden) en Shit gele Rolls Royce' (Nederland 2, 23.3 Op zoek naar de schatten van koning Salomon: v.l.n.r. Ri chard Chamberlain, Sharon Stone en John Rhys-Davies in 'King Solomon's Mines'. Van onze filmredactie Taran en de toverketel' is de 25e lange teken film uit de studio's van Walt Disney. Ondanks de allernieuwste technieken vertoont hij grote overeenkomst met vroegere produkties. De hel densage Taran en de toverketel' is gebaseerd op The Chronicles of Pryda', een serie avontu renromans van Lloyd Alexander. Het verhaal speelt in de Middeleeuwen. De jonge varkenshoeder Taran zorgt ervoor dat een boze koning niet in het bezit komt van een ketel, die magische kracht heeft. Daarmee zou de Gehoornde Koning, zoals hij heet, gevaar lijke dingen kunnen doen. Hij wil namelijk zijn dode leger van skeletten weer tot leven wek ken. Op zijn avontuurlijke reis ontmoet Taran grappige figuren, zoals een helderziend varken, een eenzame prinses, een komisch pelsdier, drie bizarre heksen en elfenkindem. De voorbereidingen voor deze tekenfilm van Ted Berman en Richard Rich (de regisseurs) hebben tien jaar geduurd. De afgelopen vijf jaar hebben er tweehonderd mensen aan ge werkt onder wie 68 tekenaars. Computers en laserfotografie werden ingeschakeld om 'The Black Cauldron', zoals de oorspronkelijke titel luidt, technisch zo perfect mogelijk te maken. Hij kostte dan ook niet minder dan 25 miljoen dollar. Desondanks bevat hij weinig nieuws. Het gaat om de aloude strijd tussen goed en kwaad, terwijl de getekende figuurtjes zich weer be wegen tegen achtergronden met dieptewer king; nog altijd een van de aantrekkelijkste kanten van een Disney-film. De film is geheel in het Nederlands gesproken en dat wordt bij zonder levendig gedaan door bekende teken film-insprekers als Coen Flink en Luc Lutz. Bijzonder leuk worden de drie heksen door de stemmen van Carry Tefsen, Adèle Bloemen- daal en Tonny Huurdeman, die een echte crea tie maken van hun rol. Zoals gebruikelijk ko men er angstaanjagende scènes in voor, die heel jonge kinderen wel eens de stuipen op het lijf zouden kunnen jagen. Taran en de toverketel' draait in Casino 1 in Breda. Van onze filmredactie "De onbeduidende honkbal ler Monte Brewster erft driehonderd miljoen dollar van een oom. Maar hij krijgt dat fortuin niet zonder meer in de schoot geworpen. Eerst moet hij er binnen een maand dertig miljoen door jagen zonder er iets van weg te geven of iemand deelge noot te maken van de reden van deze geldsmijterij. Het verhaal van 'Brew ster's Millions' is al heel oud en werd al vele malen ver filmd. In deze nieuwe versie van Walter Hill speelt de zwarte komiek Richard Pryor de titelrol en werd de erfenis die oorspronkelijk één miljoen bedroeg, ver veelvoudigd aangezien dit bedrag anno 1985 natuurlijk sterk aan waarde heeft in geboet. Pryor is een guitige honk balspeler bij een derderangs team, dat uit armzaligheid op een akelig grasveld moet spelen waarlangs steeds treinen rijden, die de con- Richard Pryor in 'Brewster's Millions'. centratie verstoren. Opeens moet hij zich als een multi miljonair gedragen. Een zware opdracht, want hij wordt ook nog tegengewerkt door twee valse bankdirec teuren, die geen belang heb ben bij deze geldverspilling. Pryor maakt er een woeste rol van met veel getrekke- bek en gestruikel. De scena rioschrijver Herschel Wein- grod en Timothy Harris, die ook het scenario van 'Tra ding Places' schreven, zijn er niet in geslaagd om het voortdurend geestig te hou den. Grappig is, dat Brewster's corpulente vriend (John Candy) zich in de verkeerde kleren moet steken en dat onbekende voorbijgangers op extreem dure wijnen worden gefêteerd. Het is de eerste komedie van regis seur Walter Hill, die met '48 Hours' een betere film afle verde, omdat het verhaal beter was. Hier werd er een beetje vanuit gegaan, dat de komiek Pryor het wel op z'n eentje zou redden, bijge staan door luxueuze decors, lokaties en kostuums. Zijn talent is daarvoor echter toch een beetje te beperkt. Walter Hill is ook gespecia liseerd in een ander genre, zoals eerder 'The Warriors', 'The Long Riders' en 'Sou thern Comfort' bewezen. Niettemin zal een breed pu bliek er beslist plezier aan beleven, dat de schlemiel overwint, daarbij terzijde gestaan door de leuke Lo- nette McKee. 'Brewster's Millions' van Walter HUI draait in Casino 2 in Breda. 9i n* I Lee Towers ZLUb J Ga(a .85 vallen zij elkaar verliefd in de armen, terwijl een slaperige leeuw goedgemutst toekijkt. Steeds worden zij op de hie len gezeten door de brallerige kolonel en een al even gemene Turk. Telkens weten zij aan de meest sinistere valstrikken te ontsnappen. Bij een volgende negerstam wordt Allan aan zijn voeten boven een vijver met krokodillen opgehangen om opgegeten te worden. Op zo'n moment ontstaat er wel weer ergens een enorme ex plosie en kan de tocht, met een romantisch intermezzo bij vriendelijke negers die met hun voeten aan lianen door de lucht suizen, worden voortge zet. Uiteindelijk weet het duo de schat te bereiken; glinste rende rommel zo te zien in duistere spelonken, waar de Duitser en de Turk ook het oog op hebben laten vallen. Regisseur Lee J. Thompson heeft zijn succes van 'De ka nonnen van Navarone' nooit meer herhaald. Later werd hij vooral bekend door de vijf films, die hij met Charles Bronson maakte. 'King Solo mon's Mines' munt uit door massaregie en grootscheepse actie, maar het verhaal is te onbenullig en te rommelig geënscèneerd om erg span nend te kunnen worden. Het barst van de massascènes en rumoer. Echte suspense heeft echter ook een rustpunt nodig op z'n tijd. Het is wel duidelijk, dat dt Israëlisch-Amerikaanse pro- ducenten Golan en Globus (de sterke mannen van Cannon) het succes van Spielberg's 'Raiders of the lost ark' heb ben willen evenaren. Tevens hebben zij de gelegenheid te baat genomen om Duitsers en Arabieren als smerige schur ken af te schilderen. Het is net I alsof we terug zijn in de tijd van 'Kuifje in Afrika'. De ne gerstammen bevinden zich ook nog in een primitief sta dium. Kennelijk speelt de film I tijdens de Eerste Wereldoorlog toen Duitsland ook nog zijn koloniën te verdienen had. Aan Jessie is dat niet te zien Ze oogt helemaal als een meid van onze tijd. Ook de mitrail leurs lijken te modern, terwijl I een struisvogel niet in Afrika thuishoort en de druiven, die Jessie aangereikt krijgt even min. Het zijn anachronismen, die nogal komisch aandoen f maar dat past wel bij deze j dure grap. 'King Solomon's Mines' vul Lee J. Thompson. Casino 11" Breda en Heuvelpoort 4 In Til-1 burg. Wat buitenlandse artiesten kunnen, presteert in Neder land alleen Lee Towers. Deze maand drie uitver kochte concerten in het Rot terdamse Ahoy is een succes, dat weinig artiesten zullen evenaren. Er moest zelfs nog een vierde concert aan te pas komen om niet te veel fans teleur te stellen. Van deze concerten mocht de AVRO opnamen maken, tegen een fikse prijs natuurlijk. Van avond is het eerste gedeelte te zien en in mei 1986 volgt het tweede deel. 21. 22.45 Het spijt me De IKON brengt vanavond een gedramatiseerde Zweedse dodumentaire over een vrouw, die regelmatig I door haar echtgenoot wordt geslagen. Uit onderzoeken in I Zweden is gebleken, dat deze vorm van mishandeling 400.000 vrouwen per jaar treft. Op het oog lijken Bar- bro en Stig Sundström een normaal jong echtpaar. Ze hebben twee kinderen en doen gewoon wat alle echt paren doen, uitstapjes met de kinderenmaken en vrienden en collega's ont vangen. Ze ondergaan ook evenals zo vele anderen de invloeden van spanningen op het werk. Alleen Stig mishandelt zijn vrouw. De film 'Het spijt me' nu toont het moeizame proces van Barbro als ze er over gaat denken om aangifte te doen. Een keiha Amer vanav ramm basee Peter van Nick rol va liott, 'Stom Hij h voor speler laatst* in de teveel 23.32 De gele Rolls Royce De koningin onder de auto's, een schitterende Rolls Royce speelt de hoofdrol in een met talrijke sterren bezette film van Anthony Asquith, waarvoor toneelschrijver Terence Rattigan het ver haal schreef. De eerste eige- In de ver' speelt hoofd tock, rechte Nu be vaan en h groep, den. A nemin omdat ken di delen ren te tock in fejf nmtmn maeoim is WE OOK MAAR Ni£T^ «tNCE BAHO0J £NTfP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 20