Beyerd met (on?)-Nederlandse kunst 'En de zon komt opin twee delen op tv Offensief in Engeland tegen geweld op de tv LuncliaJ I Jaap van Zweden gaat jonge violisten opleiden e ruimte je lief is Hoofd BBC wil mening kijkers I rant. Design Truus Ton A59 I DONDERDAG 19 DECEMBER 1985 T2 R11 TL ,rs. blauw met., radio, ersn. mrt. 1985 500-- jieden de nieuwprijs. 4AULT18 GT ESEL blauw TERESSANTE PRIJS INAULT TRAFIC ïSTELAUTO Jr. '84, diesel, 51.000 km, liUW. LBSDAALSEWEG 58 »1140-13524 „De literatuur is oud en moe en hoe meer je erover weet, des te moeilijker het wordt te schrijven" Gerrit Komrlj, schrijver Van onze rtv-redactie DE tv-£ilm 'En de zon gaat op', die vanavond en zaterdagavond wordt uitgezonden, bezit heel wat meer kwaliteit dan meeste mini-series die ons de laatste tijd gepresen teerd zijn. Het boek van Ernest He mingway is vakkundig en met ingehouden emotie verfilmd door James Goldstone. De tv-bewerking is al eer der op de BRT te zien geweest, maar het kan geen kwaad de serie voor de tweede keer te bekijken. Er is in 1957 een bio scoopfilm gemaakt naar het zelfde boek met Ava Gardner, Tyrone Power en Errol Flynn. De rollen zijn uitstekend be zet. De Engelse Jane Seymour speelt op overtuigende wijze de extatische, maar ook mee lij kwekkende Lady Brett Ash ley, die in het Parijs van de ja ren twintig diverse mannen het hoofd op hol maakt. Hart Bochner is de zwaar bescha digde Jake Barnes en Robert Carradine zet een fraaie Ro bert Cohn (de mislukte schrij- ver) neer. Ernest Hemingway schreef The sun also rises' in 1926. Hij woonde toen zes jaar in Parijs en was 27 jaar oud. het boek werd zijn eerste echte succes. De 'lost generation' was gebo ren, de Amerikaanse kunste naars die buiten hun vader land rondzwierven op zoek naar nieuw houvast na een al les verwoestende wereldoor log, werden een begrip. De verwoestende levens wijze van een groepje Ameri- Boek van Hemingway uitstekend verfilmd Ernest Hemingway. - FOTO ARCHIEF DE STEM kanen wordt aangrijpend be schreven in 'The sun also ri ses'. Jake Barnes is vol pijn uit de oorlog gekomen, hij is im potent en stort zich met doods verachting in het uitgaansle ven. Hij is in feite de hoofd persoon, die zijn makkers, ook oud-strijders, die nog slechter aan toe zijn, te hulp schiet. Naast Barnes is er Robert Cohn, een jonge, briljante schrijver, die na zijn eerste ro man echter geen letter meer op papier heeft gezet. De piloot Bill Gorton wordt gekweld door de herinnering aan zijn omgekomen vrienden. Hij waagt zich aan wilde vlieg- plannen en maakt regelmatig amok in drankgelegenheden. De mannen slepen zich van feest naar feest, van kroeg tot kroeg, meestal in het spoor van Lady Brett. Haar uitda gende gedrag en haar voor keur voor decadentie kunnen niet verhullen dat zij maar geeft om één man, de impo tente Jake Barnes. Ze gaat schaamteloos aan de boemel met 'de Graaf', een man die Jane Seymour als Lady Brett Ashley in 'En de zon komt op'. ooit iets machtigs was aan het Russische hof. Deel 1 is vanavond om 20.30 uur op Nedeland 2 te zien en deel 2 zaterdag om 21.05 uur op Nederland 2. Deze week werd bekend dat er er een 'nieuw' boek van Er- FOTO ARCHIEF DE STEM nest Hemingway gaat uitko men, Het is 'The Garden of Eden', dat een biseksueel thema heeft. Het gaat over een jonge Amerikaanse schrijver en de vrouw die sinds drie weken zijn echtgenote is. Beiden voe len zich aangetrokken tot de zelfde vrouw. Het is een onge woon thema voor een schrij ver die meestal schreef of ma cho-figuren en kerels van het type ruwe bolster, blanke pit. Ernest Hemingway zette zich aan het schrijven van 'The Garden of Eden' in 1946 en werkte er met onderbre kingen aan tot aan zijn zelf moord in 1961. Uitgeverij Scribner's noemt het boek het 'laatste onuitgegeven grote werk' van de schrijver en af wijkend van Hemingway's andere romans. „Het thema van de bisek sualiteit is nu niet zo onge woon als 25 jaar geleden", zei Charles Scribner jr., presi dent-directeur van de uitgeve rij. Een aantal redacteuren, onder wie hij zelf, probeerden de roman te redigeren, ver telde hij, maar pas nu is men geheel tevreden. De weduwe van Hemingway, Mary, bracht het manuscript meer dan 20 jaar geleden naar de uitgever. Pöfé ROTTERDAM (ANP) - Jaap van Zweden, vermaard violist en concertmeester van het Concertgebouworkest, gaat piepjong viooltalent opleiden. Het Rotterdams conservatorium heeft hem uitgenodigd leiding te geven aan een cursus die speciaal is ge richt op hoogbegaafde kinderen vanaf negen jaar. De leerlingen die tot deze opleiding weten door te dringen [krijgen een een algemene vooropleiding, die hen op de best mo- I gelijke manier klaarstoomt voor het 'volwassen' conservato- |rium. Volgens directeur J. Floore van het Rotterdams conservato- rium gaat het hier om een initiatief dat uniek is in Nederland. „We speelden al lang met de gedachte om structureel iets te I gaan doen voor uiterst getalenteerde 9-jarigen. Er gaat veel jong I viooltalent in dit land onnodig verloren, en daar wilden we ver- I betering in brengen. Jaap van Zweden heeft bij ons in december leen meestercursus gegeven, en daarover waren alle partijen zo enthousiast dat we hem de aangewezen persoon vonden om deze taak op zich te nemen".' I Leerlingen die tot de cursus doordringen krijgen naast de ge- [wone lessen ook theoretische scholing (solvège) en training in 1 samenspel. Bovendien zijn er contacten gelegd met de Rotter- Jaap van Zweden. - FOTO ARCHIEF DE STEM damse Kunststichting en het Rijnmond Jeugdorkest, zodat de leerlingen ook podiumervaring kunnen opdoen. Jaap van Zweden gaat in januari van start, voorlopig met drie leerlingen. De conservatorium denkt dat dit aantal in de loop der tijd mogelijk kan worden uitgebreid tot een stuk of tien. Vooreen abonnement (3 maanden voor MO,-) of gratis proefnummer kunt u bellen: 035-714 714. LONDEN (AP) - Direc teur-generaal van de BBC Alistair Milne heeft dins dagavond kijkers uitgeno digd zich bij hem te bekla gen over het geweld op de tv. Hij zegde daarbij toe alle brieven te zullen be kijken en over te dragen aan een commissie van programmamakers die richtlijnen voor het geweld op de TV moeten opstellen. „We nemen de zaak erg ernstig", aldus Milne in deze laatste stap in de lan delijke discussie over ge weld op de TV. De discussie laaide op toen een pressiegroep, de Nationale Bond van Kij kers en Luisteraars, een rapport overlegde aan de Britse minister van bin nenlandse zaken Douglas Hurd, waarin zij stelde dat een op de vier program ma's op de Britse TV ge weld laat zien, in sommige gevallen ijselijk gedetail leerd. Onder de program ma's die genoemd werden, waren de politieserie Hill Street Blues, de western Laramie en het science fic- tionprogramma Star Trek. De Kijkersbond zei dat zij in de week van eind augustus, begin september 225 programma's bekeken had in 165 uur uitzendin gen op alle vier Britse TV- kanalen. Haar conclusie was dat twee van de vijf gewelddadige uitzendin gen voor negen uur 's avonds uitgezonden wer den, waardoor kinderen ze ook konden zien. Ook premier Thatcher had al verklaard dat haar regering maatregelen overweegt om het tv-ge- weld te beteugelen. „Ik vind het moeilijk te gelo ven dat het effect van al dat geweld op de TV niet schadelijk is voor onze jon geren en veel anderen on der onze bevolking die avond aan avond deze sce nes zien", zei Thatcher 30 november op het congres van haar conservatieve partij in Blackpool. Vier dagen later maakte de BBC bekend dat men de met kerstmis geprogram meerde Rambo-film 'First Blood' zou laten vervallen en dat men de eigen richt lijnen over het vertonen van geweld zou bestude ren. President Lord Thom son van IBA (de commer ciële tv) verklaarde dins dag na een gesprek met BBC-hoofd Milne en mi nister van binnenlandse zaken Hurd over deze kwestie: „We zijn tevreden dat onze richtlijnen goed zijn en dat er voldoende bewijs is dat tv-geweld een van de kleinste factoren is die bijdraagt aan het ge weld in de maatschappij". Het parlementslid Win ston Churchill, de klein zoon van de Britse leider in de oorlogsjaren, heeft bij het Lagerhuis een wets ontwerp ingediend die tv- programma's ook onder de zogeheten Wet op Obscene Publicaties wil laten val len. Premier Thatcher ech ter noemde dit onprak tisch. Tv-redacteur Sean Day- Lewis van de conserva tieve krant Daily Tele graph gaf gisteren als commentaar dat de TV al tijd gewelddadig is ge weest, maar dat meer mensen bezwaar maakten tegen het vloeken dan te gen het geweld op de tv. Redacteur Milton Shulman van de London Standard verklaarde dat de natio nale verzadiging met ge weld op de tv in de afgelo pen 30 jaar een factor moet zijn in de toename van ge weldsmisdrijven. Deze na men toe van 7.884 in 1955 tot naar schatting 130.000 dit jaar volgens de politie. Shulman zei ook dat ge weldsmisdrijven door kin deren van 10 tot 14 jaar praktisch onbekend waren in de jaren vijftig, terwijl het afgelopen jaar 1.500 kinderen beneden de 14 jaar veroordeeld zijn voor geweldsmisdrijven, waar onder 300 zedendelicten. In tegenstelling tot minister Hurd zei Shulman dat 700 onderzoeken in een aantal landen over de invloed van tv-geweld op kijkers uit gewezen had dat 'bijna iedere' studie het stand punt ondersteunt dat TV- geweld een nadelig effect heeft op de kijkers. Signalen van Buiten. De Beyerd, Breda. Open: di-zo van 10.00 (zo 13.00)-17.00 uur. Tot en met 16 februari. Buitenlandse restau rantjes zijn zeer geliefd. Buitenlandse werknemers aiet (meer) zo! De laatste ja ren begint het besef door te dringen, dat er in Nederland ook beeldende kunstenaars werkzaam zijn, die stammen uit andere culturen. Een be sef dat te maken heeft met hun professionaliteit en niet meer zo met het exotisch/ folkloristische karakter er van. Voor de een een verrij king, voor de andere soms een bedreiging. Museum-di recteuren gaan zich vragen stellen daaromtrent of ha ken modieus op de trend in tBeeren, nauwelijks in Am sterdams Stedelijk, heeft Z>JR komst in Zuid Amerika si aangekondigd). De Beyerd stelt deze ont wikkeling op deze tentoon stelling heel clean en bijna Journalistiek. Tien kunste naars, die hun culturele identiteit elders (Columbia, ingeland, Turkije, USA etc.) opaeden en een aantal jaren m Nederland woonden en Werkten, laten hun werk zien Dat leverde, zonder meer, al een interessante tentoonstelling op met di ers werk (sculptuur, video, otos, tekeningen, schilder- Werk e.d.). v'a goed gemaakte video- W terviews vertelt iedere FrilSjenaar over zÜn achter sronden en ervaringen in Nederland. Niet diepgra vend. maar voor een eerste nnismaking voldoende in- ortnatief. Unaniem zijn ze van oordeel, dat Nederland oor hen een zeer gunstig h^fatal~artistiek klimaat eeft om te werken. Kunstenaars reageren in hun werk meestal op 'mens en omgeving'; in dit geval op die in Nederland. Hun be wustwordingsproces en cul turele wisselwerking is doorgaans sterker dan die van toeristen (Nederlanders trekken bijvoorbeeld in drommen naar Spanje, maar slechts weinigen nemen écht iets op van de cultuur daar). Nederlanders hebben door de eeuwen heen veel (kolo niaal) door de wereld ge trokken om er materieel be ter van te worden. Veel be woners van dit land hebben er nog wat moeite mee om te zien/ervaren, dat de cultu rele immigratie ook een ver rijking van onze oorspron kelijke cultuur kan worden. Nederland wordt steeds meer een multiraciale-in- ternationale samenleving. In de beeldende kunst vind je daarvan ook een weer spiegeling. Nu is kunst in expressie en materiaal ook steeds in- temationaler geworden. Verschillen ontdek je bij voorbeeld eerder in de mate van emotionaliteit of de in vloed van het licht. Ik ver moed dat het licht/kleur op de mooie doeken van Momd- jian in Libanon een hele an dere toon gekregen zouden hebben. De Poolse Ania Bien (via USA-omweg 12 jaar hier) zegt dat haar fotowerk méér te maken heeft met haar persoonlijke instelling dan de Nederlandse omge ving. En toch haar gezeefde licht en de donkere dagen rond kerst hier zouden best eens etcetera. De ironie van Liggings, die Engeland als zijn bakermat heeft, maar weer over Armeense achtergronden beschikt, is Angelsaksisch; zijn homo Grensoverschrijdende kunst. Beeldende kunst kan helpen grenzen te slechten en barrières op te ruimen in een landje dat toleranter heet dan het blijkt te zijn. De Beyerd levert met deze ten toonstelling een goede artis- tiek-sociale bijdrage aan de Nederlandse cultuur. En zo hoort het ook! Vanaf 7 ja nuari is de expositie ook op dinsdagavond open, vanaf 20.00 uur. En als je wilt, krijg je er dan een rondleiding bij. homini lupus (de mens is de mens een wolf) universeel. Dat geldt ook voor het foto- videowerk van Cardena, die zijn bewondering voor Mon driaan overigens niet ver loochent. Ook de structu- reel-schilderachtige taal van Rajlich of de sculpturen, opgebouwd uit afvalmate- riaal, van de recentere Frik, zij verwijzen niet naar Tsje- choslowakije of Engeland. Een opvallend soort ac cent wordt gelegd door de Marokkaan Jarram en de Turkse Tüzüner. Op de fraaie doeken van de eerste herken je de tekentaal van zijn cultuur, die als het ware oplost in een serie met de dan veelbetekenende titel 'Onbekende schilder' De Turkse is grillig met goud bezig en spreekt dan van 'recognition' (een herken ning die wederzijds is). De installatie-achtige zaal door de Amerikaan Kaplan heeft te maken met zijn jeugd trauma rond het baantje van plaatsaanwijzer in een bioscoop (heb ik me laten vertellen, want je moet er rustiger voor gaan zitten om dit te ontdekken). Het werk van de Roemeen Urdanianu is van een grensoverschrij dende klassieke schoonheid. Industriële vormgeving. VTB Galerie, Nijverheidsweg 33, Et- ten-Leur. Open: ma-za 10.00- 17.00 uur. Tot en met 4 januari. Design is 'in'. Een autobedrijf, dat zeer design-gevoelig is, heeft hier dus een zeer actueel thema bij de hand. Daarom is het wat wonderlijk dat het eigen produkt hier geen aandacht krijgt bij dit uitgangspunt. Wel bijvoorbeeld het scheer- apparaat, datdoor Philips en Nagelkerke werd ontwik keld. Wat neutraal blijver! ook de Leolux-meubelen en de Gardisette stoffen, die er te zien zijn. Via een infor matiemap kun je er met enige moeite ongeveer ach ter komen wie wat maakte. Kortom: de informatieve be geleiding is onvoldoende. Wat directer zijn dan de kachels (allesbranders) van Harrie Leenders uit Oir- schot (die goed in Denemar ken gekeken heeft) en de stijlvolle zwarte meubels van Harry Wijnholds (Tre- cor/Druten). De lichtobjec- ten (geometrie en kleur) van de Amsterdammer Aldo van de Niewelaar zijn tamelijk vrijblijvend en de Bossche naar Jos Mullers weet ook niet veel te 'verdienen' aan panse prenten; reclamesym bolen voor een automerk en collagetechnieken die een sgraffitto/fresco-achtig af fect in bladgoud en pastueus zwart suggereren, etcetera. Knap, maar vooral han dig. Oogstrelend. Tom Mer- tens heeft gevoel voor theas- ter, maar loopt daarbij het gevaar op een te gemakke lijke manier in zijn eigen handigheid te trappen ten koste van een werkelijke ar tistieke geladenheid en we zenlijke inhoud. De expositie is een (verkoop)succes. Dat is momenteel voor een kun stenaar van groot belang binnen het kader van het ac tuele kunstbeleid. Voor de werkelijk artistieke ont plooiing van een kunstenaar is het vaak funest. Ton Mer- tens kan veel, maakt mooie dingen, maar er zitten ad dertjes onder het gras. Nour-Eddine Jarram: Portret van de onbekende schilder (1985; 190x150 cm, coll. PTT Den Haag) - Beyerd Breda. zijn computer hardware- ontwerpen; gelukkig laat hij ook nog foto's zien van an dere zaken (o.a. meubels). Thema en materiaal van deze expositie zijn goed, maar bij de presentatie zijn ze te weinig 'uitgebuit'. Ton Mertens, overzichtsten toonstelling. Scorpio Art Galle ry, Goudsesingel 221, Rotterdam. Open: ma-za 10.00-17.00 uur. Tot eind januari. De Bredanaar Tom Mer tens laat hier op overdadige manier zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Heel wat! Van geraffineerd tekenaar tot decoratief schilder; van iemand die weet in te spelen op moderne technieken tot een soort alchemist met door de eeuwen beproefde artis tieke middelen. Dat resul teerde in onder meer deca dente airbrush vrouwenpor tretten, mystiek (of wat daarvoor doorgaat) geladen bladen als uit middeleeuwse handschriften, intieme aquarellen en pathetisch ge schilderde en gekrijte zwart-witte dames; remi niscenties aan Cobra en Ja- De 'Bredase' Truus Trompert- coUeetie (honderden kunste naars zagen één model). Zwolse Algemene Verzekeringen. Bui zerdlaan 12, Nieuwegeln. Open: werkdagen 9.30-17.00 uur. Tot 31 januari. De derde tentoonstelling rond het kunstenaarsmodel Truus Trompert - eerder in Haarlem en Tilburg - van de stichting Modern Maecenaat Breda, is omvangrijker dan voorheen. In het nieuwe im ponerende gebouw van deze maatschappij (architect P. Gerssen) zijn talrijke nieuwe 'Truzen' toegevoegd, want de collectie en de bruiklenen voor dit rondrei zende 'evenement' groeit met de dag. Zo is er nu onder meer werk toegevoegd van Nic Jonk, Charlotte van Pal- landt, Ellen Thera Roos, He- leen Levano, Dick Dooijes, Theresia van der Pant, Eric Claus, Piet van Mook, Henk Broer, Jan Budding en Jan Michels. Opvallend is het grote aantal sculpturen, dat aan de ruim honderd Truus- beeldingen (in twee grote zalen) een nieuw accent geeft. RAAMSDONKSVEER: In Galeriedee exposeert tot en met 5 februari Susan Verha gen uit Aerdenhout (1977 Rietveld). Zij aquarelleert op fotografische manier ob jecten uit de natuur. Méér dan 'mooie plaatjes'. Van di- zo 12.00-18.00 uur. VLISSINGEN: De grafiek gala 85 van galerie Marquis wordt afgesloten met een Kerstsalon. Behalve kera mische juwelen van Lidy Hoewaer de laatste aanwin sten van de stockcollectie. Ook bij De Ahrend en de NMB-bank. Tot 5 januari. Inl. 01184-16588/12145. WOUDRICHEMGalerie Brabant bestaat er 15 jaar. Tot 15 januari exposeren er daarom Meike Sund, Ma- riotto, Thijs Overmans, Le Sorbier, Herman Gordijn, H.H. Kamerlingh Onnes, Kuno Brinks en Jean-Marie Toulgouat. Do-zo 13.00-17.00 uur. SCHIJNDEL: In het mu seum Jan Heesterhuis zijn Joris Gaymans en Will Landman uit Made met schilderijen en plastieken op 21, 26, 28 en 29 december 13.00-17.00 uur. Werk van ieder en in samenwerking van beiden ontstaan. EINDHOVEN: In het Van Abbemuseum tien zalen met 'Het ijzeren venster'; werk van Baselitz, Schwitters, Dibbets, Mondriaan, Konel- lis en Malewitsj. Het eigen zinnige in de kunstenaar staat hierbij centraal tot en met 2 februari. Tevens expo seert in die periode de Ame rikaan Richard Artschwa- ger, beeldhouwer/schilder. Eenvoudig en complex tege lijk. Eerste, veelzijdige pre sentatie in Europa.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 13