Serie 'De Appelgaardtestament van Willy van Hemert Veiligheidsriemen bestaan niet in televisieseries 'Kommitee Vrienden van Globe' opgericht Appelbomen met nepbloemen LOENSDAG 18 DECEMf WOENSDAG 18 DECEMBER 1985 T2 PAGINA GIDS 1 de nijl, tussen LUXOR EN AS- SUAN - Hij staat op zijn tenen naast de camera om een blik door de zoeker te werpen. Wat timide, de handen op de rug, alsof hij bang is het technologisch hoog standje aan te raken. Willy van Hemert regisseert in zijn hoofd. De techniek laat hij liever aan anderen over. NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Suske en Wiske: Al Appie Happie en „Ik word totaal niet gehinderd door smaak" Clou* van Mechelen, muzikant Door Jan Koesen Een heer van stand, uiter mate beleefd, sprekend In welverzorgde zinnen, demo cratisch maar op zijn tijd een milde tiran. 73 is hij nu. De eerste Nederlandse tele visie-regisseur en voordien al een begrip bij de radio. Toch zei Van Hemert vorig jaar nog heel bescheiden in een interview: „Eens hoop ik de top te bereiken." De man van 'De Kleine Waarheid', 'De Glazen Stad', •Bartje,' 'Het dagboek van een herdershond' en 'De Weg' heeft maar één echte flop gekend: 'Dynastie der Kleyne Luyden'. Binnenkort legt hij zijn wellicht laatste proeve van bekwaamheid op tafel, 'De Appelgaard': twaalf delen lief en veel leed tussen de boomgaarden van de Betuwe en de mystiek van het oude Egypte. Is dit het testament van de mae stro? Verstoord kijkt hi) op. Hij heeft er een zware werkdag op zitten en de arbeid is nog niet voorbij. De groeven in zijn gezicht zijn diep, de huid is mat, vermoeidheid is zichtbaar in kleine dingen. „O nee, ik zeg helemaal niet dat dit mijn laatste werk is. Het woord testament is zo beladen, maar ik wil wel iets nalaten." Zijn levensbeschouwing is somber, hoewel zijn oeuvre doordrenkt is van simpel ge luk. „De wereld gaat er nied op vooruit, ik ben nu oud, ik heb het geluk gehad in een buitengemeen enerverende tijd te leven. Toen ik nog achter op de fiets van mijn vader zat, zag ik die kleine tweedekkertjes van Fokker landen, en vaak sloegen ze daarbij over de kop. Dan kon je niet begrijpen, hè, dat de mens wilde vliegen. Al die verworvenheden van nu, de chip en de computer, weet je, ik ben als de dood voor die dingen, ik durf geen knop aan te raken. Zoveel communicatietechnieken, en zo weinig communicatie! De moderne tijd, niet altijd voor mijvaak niet voor mijmis schien heb ik het wel gehad. Laatst was ik op een feest, harde muziek, ik heb geen woord kunnen converseren. Ik heb alleen gebruld, 'Hoe gaat het met jou?' en daar mee was de conversatie af gelopen." Seminarie Willy van Hemert werd in Utrecht geboren. Zijn vader was tekenleraar („Een dwerg, nog kleiner dan ik. Een enfant terrible"), moe der een bekeerde Lutheraan („Roomser dan de paus, en altijd ziek"). Willy wilde priester worden, ging ook naar het seminarie en trok zich na enkele jaren huive rend van deze roeping terug. Begon als cabarettier, startte in '51 bij de VARA- tv, incasseerde in vanzelf- Heer van stand in onvrede met de tijd Zondag (22 december) start de KRO met de ambitieuze serie 'De Appelgaard'. In 12 afleveringen wordt een verhaal ver teld 'vol onverzadigbare hebzucht en niets ontziend egoïsme, heerszucht, ran cune en jaloezie', zoals regisseur Willy van Hemert zijn serie omschrijft. Het gaat in 'De Appelgaard' om het gezin Van Langeveit, woonachtig op een landgoed met een grote appelboom gaard. Vader Laurens (Ton Lensink) is fruitteler. Moeder Charlotte (Sigrid Koetse) is een echte intrigante, die haar familieleden en haar geliefden slim te gen elkaar uitspeelt. De rollen van de kinderen Margot, René en Valentijn worden gespeeld door Adriënne Klei weg, Frederik de Groot en René van As ten. Het verhaal speelt zich af van 1936 en 1982. De boomgaard-opnamen werden gemaakt in de eerste maanden van de dit jaar. Door de strenge winter kwam de appelbloesem echter nauwelijks uit. Er werd geprobeerd kunstbloesem te kopen in Nederlandse warenhuizen, maar de voorraad was lang niet groot genoeg. Tenslotte moesten plastic bloe men uit Hongkong aangevoerd worden. Hierbij een gesprek met de grote man achter dit alles, Willy van Hemert. Het vond plaats in Egypte, waar enige we ken geleden de laatste opnamen werden gemaakt voor 'De Appelgaard'. sprekendheid zijn lauweren, kreeg bijna een hartinfarct van negatieve kritiek; ver maakte, ontroerde en irri teerde Nederland; bracht romantiek en moraal in de huiskamer; werd geprezen om zijn vakmanschap en ge hekeld om zijn sentimentali teit. De tijd ging niet zonder schokken aan Van Hemert voorbij. Ondanks drie hu welijken moet hij niets heb ben van modern toneel, van experimenten walgt hij, de seksuele bevrijding dreef hem tot wanhoop. („Naar bed gaan met een vrouw heb ik nooit gekund zonder ge voelens van tederheid"). Toen zijn zoon Ruud de zon derlinge gedaante van Ba rend Servet schiep, voelde Willy zich geschoffeerd. („Ruud heeft een geestelijk sadisme. Hij wil wat mooi is kapot maken".) Zoon Hans, uitgerust met een feilloos oor voor commerciële mu ziek, bestormt systematisch de hitparade (Willy: „De muziek van Hans vind ik eigenlijk niet mooi, ik luister er ook niet naar. Maar hij kan het wel"). Mozes We praten aan boord van het toeristenschip De Atlas. Het decor is de Nijl. We va ren van tempel naar tempel, zoekend naar mooie lokaties voor De Appelgaard. Glorie en ondergang wisselen el kaar op de oevers af. Goden en farao's blikken op ons neer, ratten dartelen aan de rand van de rivier waar Mo zes eens in een biezen- mandje naar zijn bestem ming dreef. Dat hoort een band te scheppen, maar pas na een kleine week heeft Van Hemert tijd voor een gesprek. De lounge van de Atlas is koel. Maakt televisie regis seren gelukkig? vraag ik. Hij blikt verward op, heeft andere vragen verwacht. „Ja, ik vind het heerlijk. Al les komt bij regisseren bij elkaar. Camera, geluid, de karakters van de acteurs, het uiterlijk, dit alles tesa- men geeft me een heerlijk gevoel. Een fantasie tot le ven brengen, tot kwasi-rea- liteit. De mensen in de serie zijn in mij geboren. En het gekke is - het komt betrek kelijk weinig voor, hoor - dat mijn verhaal echt uit het niets bedacht is. Naarmate het verhaal groeit, gestalte in je krijgt, kom je jezelf te gen, ook in de karakters die je schep." Betekent dat dan dat alle rollen kleine Willy's zijn? Van Hemert proeft het beeld, knikt waarderend. „Ja, ja het zijn per slot mijn kinderen". Coen Flink, zijn schoonzoon, heeft een belangrijke rol in De Appel gaard. Flink speelde al met Willeke Alberti een liefdes duet in 'De Kleine Waar heid'. Houdt de regisseur van vastigheid in zijn ploeg? Gevoelsleven Mijmerend duikt Van He mert het verleden in. „Ik ge bruik zo min mogelijk de zelfde cast. Maar Nederland beschikt helaas over te wei nig echt goede acteurs. Ik zoek bovendien acteurs die zich met mijn gevoelsleven kunnen verenigen. Moderne, jonge acteurs gaan vaak hun eigen weg, laten je als regis seur in de kou staan. Jo de Meijere was in de Herders hond voor mij het prototype van de ideale kapelaan. Sou- tendijkje (de filmster René Soutendiik.Red) en Marleen (Marleen Spaargaren, ver tolkt door Willeke Alberti in 'De Kleine Waarheid') sprongen eruit. Dat zijn ac teurs die ik graag als voor beeld mag noemen. Er wordt gezegd dat zelf schrijven en regisseren niet samen gaan. Maar ik schrijf om mijn karakters leven in te blazen, mijn leven, en via hun acteren en het scherm komen dan de gedaanten tot leven zoals ik die me heb voorgesteld. Bij 'De Weg' dacht ik eerst voor de hoofd rol van mijn wegenbouwer aan Ko van Dijk in plaats van André van de Heuvel. Maar Ko ging dood. Ik zou mijn verhaal anders op Van Dijk geschreven hebben, en daarin schuilt een gevaar. Ko overleed, en je kunt niet schrijven op een persoon die niet meer bestaat. Toen kwam ik in een artistiek conflict. Op een gegeven ogenblik zegt André: „Willy, dit gaat niet goed. ik ben niet zo'n bullebak als Ko, maar ik kan wel een ruwe man zijn, maar dan op mijn manier, zachter, minder ba rok dan Ko." Zo hebben An dré en ik elkaar gevonden. Uitendelijk is André de ideale vertolker gebleken." Achter 'De Appelgaard' staat producent Joop van den Ende, een man wiens feilloze zakeninstinct steeds meer wordt gezocht door de Willy van Hemert: „De chip en de computer: ik ben als de dood voor die dingen, ik durf geen knop aan te raken". - fotokippa mogols van Hilversum. Van den Ende is echter geen pro ducer die centen en arbeid ter beschikking stelt en zich dan discreet terugtrekt. In tegendeel: hij bemoeit zich met het kleinste details, zelfs met de regie. Willy van Hemert: „Als ik een aflevering klaar heb, bel ik Joop op en lees ik het hem voor. Want Joop zegt, dat hij zich bij het lezen niet kan concentreren op de tekst, die moet hij horen. En toen ik Joop 'De Weg' voorlas, was mijn wegenbouwer ruwer. Toen kwam André. Nu weet ik dat Ko van Dijk een min der sterke wegenbouwer was geweest." Betuwe Hoe is het idee van 'De Appelgaard' gekomen? Aan de rechteroever van De Nijl passeren we op dit moment een dorp, schilderachtig, in tens armoedig, model voor een NOVIB-kalender. Van Hemert kijkt aandachtig, laat de beelden op zich wer ken, maar is de vraag niet vergeten. „Eerst had ik niks. Toen ging ik nadenken. Ik wist wel precies wat ik niet wilde hebben. Ik had al eer der iets in Limburg gemaakt (Herdershond) en in Drente (Barlje), en wilde wat an ders. Wat blijft er dan over: Friesland, de Betuwe en Zeeland. Als kind had ik vaak door de Betuwe gefietst. In mijn herinneringen zag ik schit terende bloesems, bomen, fruit, het kersen eten. En mijn gedachten gingen zich op dat milieu concentreren. Ik begon met een oud spook huis dat omringd was door hoogstammen. Ik zag de grote rivieren, en bij rivie ren horen natuurlijk steen fabrieken. Maar dit was al lemaal nog cerebraal, ik had nog geen mensen. Voorts wilde ik deze keer geen so ciaal drama maken. Dat is al genoeg gedaan. Een familie verhaal acht ik onontbeer lijk voor een serie. Een fam- lie dus, rijk, want - lullig gezegd - ik wilde deze keer geen armoede. Moest het verhaal een politieke tint krijgen? Nee, want ik hou niet van politiek. Moest er religie in? Ja, maar in be scheiden mate, de KRO was per slot de opdrachtgever. Mensen had ik nodig die bezig waren' met hun gods dienst of die er zich van hadden losgemaakt. Een rijke familie dus, de tijd van voor de oorlog en vlak daar na. En dat betekende voor mij een koloniaal verleden. En de mensen werden dien overeenkomstig leeg: geestelijk, sociaal en rel- gieus leeg. Het is een typi sche Tsjechof-setting, denk maar eens aan 'Oom Wanja' of 'De Kersentuin'. Ook rijke mensen in een landhuis die zich uitsluitend met zichzelf bezig houden. Zo gaat het ook in mijn 'Appelgaard'; de moeder die alles vertaalt in haar werkelijkheid, die uit egoisme haar dochter niet kan laten gaan, die in de il lusie leeft dat ze alles kan vormen naar zichzelf toe. Maar de vrouw lijkt wel heel aardig, maar het is een kreng, een tragisch wijf, omdat ze alleen voor zichzelf leeft. En deze leegheid consta teer ik ook in de huidige maatschappij. We hebben van alles nu, niemand is meer echt arm. Mijn gezin in dat spookhuis (zieke man, ti rannieke vrouw, bedeesde dochter) bemoeit zich niet met de politiek. Ik hou niet van politiek. Het onderwerp godsdienst komt ter sprake als die oude vrouw er be hoefte aan heeft daarmee te spelen. Want alles wat ze doet heeft een doel, al is dat doel niet altijd zichtbaar. Om haar heen wil ze geen mensen, maar marionetten hebben. Zo zegt ze in dit ver band tegen haar kind: 'Als de dood komt, weet ik ten minste dat ik jou bij me heb'. Bedoeling is natuurlijk om haar dochter thuis te houden. Ik zie die vrouw voor me, het gezicht vol spinnewebben en de dochter die haar grote liefde uitstelt tot ze die ook verliest. Als je wilt, mag je mijn verhaal maatschappelijk kritisch noemen. Het hele probleem van mijn gezin zit hem im mers in het missen van echte problemen. De godsdienst verflenst, vervaagt, is geen echte levensbehoefte meer geworden". Verloedering Houdt u wel van deze tijd, vraag ik Van Hemert ietwat overbodig, want in de afge lopen week heeft hij her haaldelijk zijn gal gespuwd over het harde en zielloze van deze tijd. Hij zwijgt ge ruime tijd. „Haten, zegt hij tenslotte, is overdreven. Maar ik vind het niet goed, zeker niet. De tijd de verloedering is ook een beetje het gevolg van de houding van de kerk, de ont zaglijke toename van de technologie; er is een onvre de, een afglijden naar niets. Er is een reusachtig verschil tussen nu en toen ik kind was, het begin van deze eeuw. Denk niet dat ik pes simist ben, integendeel. Ik heb geboft met de periode waarin ik geboren ben. Ik heb zelfs vage herinnerin gen aan Wereldoorlog 1". Vanwaar dan uw agressie tegen deze tijd? vraag ik. Iedereen is eens modern, iedereen wordt een ouwe zak. So what? Hij kijkt ver baasd op: „Ik agressief! Nou ja, ik heb liever datje agres sief zegt dan moraliserend. Maar je constateert wel dat de mens er in de loop van deze eeuw niet gelukkiger op geworden is. Maar ik ben bang. De chip, de computer, noem die rotzooi maar op, maar ze verminderen je kans op geluk, ze tasten je privacy aan. Ik heb geen echte agressie, dat niet, al kan ik goed driftig worden, maar ik constateer alleen wat ik zie en ik zie dat dit een onderwerp voor een se rie is. Ik wil niet alleen amusement bieden - enter tainment heet dat tegen woordig - maar ook beelden geven die de maatschappij tonen zoals ze is." Een dek hogerop zonnen acteur Coen Flink en zijn vrouw Ellen (dochter van Van Hemert) in de subtropi sche zon. Willy steekt de vinger devoot omhoog. „Ik had voor de rol van Jan Blom van meet af aan Coen in het hoofd. Coen dweept evenmin als ik met de maat schappij. Daarom is hij ook een paar jaar van het toneel verdwenen. Mijn dochter en Coen hebben een prachtige bondgenootschap. Dat is het voorbeeld van een ideaal huwelijk. Die twee zijn vaak echte kameraden voor el kaar. En Coen heeft voor El len iets vaderlijks. Zo hoort het te zijn." De Atlas meert aan. Prachtig versierde caleches getrokken door paarden stellen zich in slagorde op bij de kade. De filmploeg stapt in zwepen knallen, de karavaan slingert zich langs marktaferelen waar Ali Baba zich thuis zal voelen. Een laatste vraag, voordat de regie van Hemert opeist. Moeilijkheden met uw ka tholieke verleden, meneer van Hemert? Hij barst in een mild gelach uit. „Nee hoor, niet meerhoewe- 1..er is altijd wat van blij ven hangen." Michael doet in 'Knightrider' zijn stunts zonder auto gordels. - foto archief de stem DETROIT (UPI) - In de week van 2 tot 8 december heeft het Amerikaanse pers bureau UPI 19 afleveringen bekeken van populaire tele visieseries, om te zien of de personages wanneer zij in een auto stappen, de veilig heidsriem aangespen. Het resultaat was bedroevend en géén voorbeeld voor de vele kijkers. In maar drie van de 17 se ries kwamen autoscènes voor met personages die zich vastgespten. Slechts twee krachtpat sers van de televisie, Mr. T. van 'The A-Team' en Hard- castle van 'Hardcastle and McCormick', deden de riem om alvorens de achtervol ging in te zetten van slechte rikken, die óp in plaats van in de veiligheidsriem zaten. Thomas Magnum van 'Magnum' liet de gordel voor wat hij was zowel in zijn rode sportwagen als in zijn auto van de Amerikaanse marine. Men zou zo denken dat de Amerikaanse krijgs macht voorschriften terzake had. Michael van 'Knight Ri der' doet zijn riem blijkbaar nooit om, zelfs niet voor de meest halsbrekende achter volgingen. De boodschap van deze vooral bij kinderen populaire serie lijkt te zijn dat het 'cool' is om snel te rijden en geen veiligheids- driem om te doen. In de wat bezadigder autoscènes in 'Dynasty' ver waardigen Krystle en Blake Carrington de riem in hun RR met geen blik, laat staan dat ze hem aangespen. Van J.R. (Ewing)'in Dallas ver wacht men bijna dat hij su preme minachting voor de riem zal hebben, en dat heeft ie dan ook. Zijn vrouw Sue Ellen weet echter wèl hoe het hoort. De 'Highway Users Fede ration" in Washington, een organisatie die streeft naar veiligheid op de snelweg, is ontsteld over de bevindin gen van UPI. Mèt het pers bureau vindt zij'dat de tele- Mr. T is een van de wei nige tv-helden die zich vastgespen in de auto. - foto archief de st' visiemaatschappijen die achter de series staan, ook op dit punt méér dan lippen dienst moeten gaan bewij zen. EINDHOVEN (ANP) - Sym pathisanten van Zuidelijk To neel Globe hebben het 'Kom mitee Vrienden van Globe' op gericht. Dat is gebeurd uit be zorgdheid over de artistieke en organisatorische toekomst van het gezelschap. Een woord voerder van het Kommitee heeft dat dinsdag meegedeeld. Onlangs besloot het bestuur van Globe om de contracten met de huidige artistieke lei ding na afloop van het seizoen niet meer te verlengen. In plaats daarvan wordt regis seur Ronald Klamer benoemd tot artistiek directeur. Boven dien stelde het bestuur het re pertoire voor het volgende sei zoen vast. Het bestuur van Globe was het volstrekt on eens met het artistieke beleid zoals dat tot nu toe werd ge voerd. De ondernemingsraad van Globe is het met deze gang van zaken niet eens en beraadt zich over eventuele stappa- Het 'Kommitee Vrienden vï Globe' stelt dat de bezorgdhei- met name is ontstaan door 1*! ontslag van de huidige arte' tieke leiding en de vaststel!® van het repertoire dat<volg®; seizoen gespeeld moet worde® Het bestuur heeft nadruk® lijk gekozen voor enkele gr® zaal-produkties, waardoorc' produkties voor de kleine^l podia in het gedrang koiW Het Kommitee wil een brie venactie starten om het tej stuur alsnog op andere ie\ dachten te brengen. Het Kommitee zegt ntf name bang te zijn dat 'Glol*1 theaterkwaliteit en haar at' commoddatie verloren g8*J voor het zuidelijke culture1 leven'. Het Kommitee erop dat de kleine zaal-P10" dukties 'een niet geringe P11' bliekskring verworven beb ben' en derhalve moeten n® den voortgezet. IN 'Achter het Nieuws' (Ned aandacht besteed aan de acti Daarnaast een reportage over Haagse politie ter bestrijding jaarwisseling. Tot slot een po Zuidafrikaan die door de krij gens desertie. Scene uit 'Zeg 'nsAAA' (Neet 17.46 I Büch d^ Ditmaal houdt Boudewijn d Büch zich niet in eerste in stantie met boeken bezig. Vanmiddag is zijn uitzen ding voornamelijk gewijd aan de beeldend kunstena res, Gertie Bierenbroodspot, die op het ogenblik in het Singer Museum te Laren ex poseert. Over haar werk, dat sterk beïnvloed wordt door de klassieke oudheid, is ove rigens wel een boek versche nen, getiteld 'Gertie Bieren broodspot'. In dit pro gramma brengt Büch een bezoek aan haar atelier, waar zij werkt aan een op dracht voor het nieuwe pro vinciehuis in Maastricht. 20.35 De speurder De stationswijk, het ar beidsterrein van recher cheur Faber, behoort niet tot de rustigste buurten. Het rossige leven speelt zich hier af, waardoor zich vaak vechtpartijen voordoen, ca- fé's in puin worden geslagen r< en bezoekers worden gemo- ei lesteerd. De pers maakt veel ophef over deze incidenten, maar de slachtoffers zwij gen meestal als het graf. De politie begrijpt er niets van. Fabers onderzoek lijkt dan ook volkomen dood te lopen, totdat er iemand met een mes wordt toegetakeld. Ook in dit geval wil het slachtof fer niets loslaten, maar Su- sanne lijkt er meer van te weten. De kleine trommelaar Gustav Mahler blijkt een van de favoriete componis- ten van dirigent Leonard El Bernstein te zijn. Bernstein v< 's niet alleen een eminent v vertolker, maar tevens een groot kenner van Mahlers b: werk. In dit televisie-essay k De kleine trommelaar' on- si derzoekt hij het joodse as- v Peet in Mahlers composities ti en tevens de betekenis van bet christendom in het leven ,WKr hoe PIT i.oiT..'N ce W£i-.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 20