Werkgevers:
Acties zijn
'voorbarig'
Bolkestein pakt Japan aan
3P5
'Gratis ziekenfonds voor
ongehuwd samenwonenden'
Doden bij botsingen
Akkoord bij Europoort CV
sa
'Minder onderhoud
verslechtert
toestand wegen'
ïe^eiud
ONDERHANDELINGEN IN BRUSSEL OVER 1986
DE STEM COMMENTA
Middeleeuwse toestanden
SPECIALE
EINDEJAARSAANBIEDINGEN
KORTINGEN TOT 40%
Werkgevers
vrezen
grote schade
)t
DA
BINNENLAND
Brood twee
cent duurder
BINNENLAND
Vier generaties -125 jaar een begrip
15
brengt aan Pe-
:a, Mexico en de
ilis een gouden
j zou gewoon op
n zijn vrouw
n op die manier
eede huwelijks-
laken.
vas niet slecht,
lissievoorzitter
deze keer al net
rwbaar als hij
kien in de RSV-
■as: de aanwe
nevrouw Paulis
naar de 'hecht-
delegatie kun-
n.
Joekes is de
>an een parle-
legatie veel be
an die van een
iër aan zijn
Camerleden met
mderscheidingen
moeten geven,
eel wat die rond-
versierselen als
>otofficier in de
Azteekse Ade-
naar eens een
te noemen. En
week is ook Jos
VD) zover: hem
van haarlak en
mend theater in
e coiffeur d'or
gemene Neder-
lers Organisatie
;ereikt.
it zelt niet in het
hetgeen trou-
eigen coupe al
aeden. Waarom
de 'gouden kap-
;raditioneeI be-
iemand die zich
'derlandse kap
sters heeft inge-
ivaardig bevon-
ret juryrapport
Rey zich als
er voor het Mid-
leinbedrijf spe-
voor het tegen-
beunhazerij in
tranche,
ieder geval het
Van Reys par-
actiegenoot Van
n de juryleden.
L
,v
Kamer behan-
latste week voor
de begroting
sie en de ophef-
iet Openbaar Li-
nmond. Tenslotte
iektekostenverze-
rond.
Kamer heeft de
van het Huis
in en van Alge-
n op de agenda,
een aantal belas-
gelen, de toetre-
panje en portugal
n de financiering
uskusrattenvan-
et Binnenhof' is
tegelijk met de
imer: op 21 janua-
TIE FRANS BOOG-
DINSDAG 17 DECEMBER 1985
D2
T28 PAGINA 3
AMSTELVEEN (ANP) - De
zlrkcnfaiulsraad wil dat on-
üchuwd samenwonenden van
verschillend of gelijk geslacht
ook het recht krijgen op gratis
meeverzekering in de ver-
ollchte ziekenfondsverzeke
ring- Hiermee is een bedrag
«emóeld van ongeveer 50 mil
joen gulden. Dat blijkt uit een
ontwerp-advies waarover de
voltallige raad donderdag be
slist.
Volgens dit advies zouden
de ongehuwden net zo moeten
worden behandeld als echtpa
ren. In de Bijstandswet wor
den ze al als een economische
eenheid beschouwd: als het to
taalinkomen van ongehuwd
samenwonende partners bo
ven het minimum ligt krijgen
ze geen bijstandsuitkering.
De Ziekenfondsraad meent
dat de diverse wetten op dit
punt eensluidende bepalingen
moeten krijgen.
Dat betekent
in dit geval aanpassing van de
Ziekenfondswet en de erop ge
baseerde uitvoeringsbesluiten.
De raad adviseert staatssecre
taris Van der Reijden (Volks
gezondheid) te bevorderen dat
die wijzigingen zo spoedig mo
gelijk worden aangebracht.
Van een duurzame relatie is
volgens de raad sprake na een
periode van drie maanden sa
menwonen. Degene die de
helft of meer van het totale in
komen inbrengt kan zijn of
haar partner daarna gratis
meeverzekeren.
Op grond van gegevens uit
het woningbehoefteonderzoek
van het Centraal Bureau voor
de Statistiek schat de Zieken
fondsraad het aantal mensen
dat na de geadviseerde wets
wijziging kan worden mee
verzekerd op 50.000. Zij kosten
per jaar eik zo'n 1.000 gulden,
samen dus 50 miljoen.
Meer vis gevraagd
ruwe oudere dames zijn om het leven gekomen, toen hun auto bij Woudenberg in botsing
iwam met een vrachtwagen. Op de Hoenderloseweg bij Deelen kwam een persoon om na een
botsing tussen twee personenauto's (foto). De ongelukken worden geweten aan een druk ge
bruik van sluiproutes, omdat de hoofdwegen zijn geblokkeerd. - fotoanp
ROTTERDAM (ANP) - De
werkgeversorganisatie SVZ in
de Rotterdamse haven en de
vervoersbond FNV zijn ak
koord gegaan met een com
promisvoorstel van de Rotter
damse havenwethouder Den
Dunnen in het arbeidsconflict
rond het ertsoverslagbedrijf
Europoort CV.
Het voorstel was door Den
Dunnen ingediend na infor
matieve gesprekken met de
beide partijen, nadat onder
handelingen vorige week op
niets waren uitgelopen. Het
akkoord moet morgen nog
worden voorgelegd aan de le
den van de vervoersbond FNV
bij het betrokken bedrijf. In
afwachting van deze raadple
ging zijn de acties bij het be
drijf opgeschort.
Het compromisvoorstel be
helst invoering van een vijf
ploegendienst die met een ar
beidsduurverkorting van 6,6
procent, die volledig wordt be
taald door de werkgever. Par
tijen zijn akkoord gegaan met
het voorstel om het aantal va
kantiedagen na invoering van
deze arbeidsduurverkorting
van 27 terug te brengen naar
24. De werkgeversorganisatie
had geëist dat het aantal va
kantiedagen naar 23 terugge
bracht zou worden. De Ver
voersbond FNV hield vast aan
27 vakantiedagen.
De vuilwerktoeslag bij het
bedrijf zal verder worden ver
hoogd naar 10,4 procent, zo
staat verder in het compro
misvoorstel. De werkgevers
waren vorige week nog bereid
de vuilwerktoeslag tot 10,2
procent te verhogen, maar de
Vervoersbond FNV eiste een
verhoging tot 10,6 procent.
HET wegvervoer is een al jaren veelgeplaagde sector in de Ne
derlandse economie. Acties in deze bedrijfstak zijn dan ook al va
ker gehanteerd om conflicten op te lossen.
Conjunctuurgevoelig als deze sector is, leidt elke opleving of
neergang in de economie tot grote sociale gevolgen. Zo ook aan
het begin van de jaren tachtig toen er door de economische re
cessie voor chauffeurs niet veel verbetering in hun inkomenspo
sitie inzat. Nu het weer wat beter gaat met de economie blijft die
verbetering echter ook uit.
Niemand zal kunnen volhouden dat de massale chauffeursac
ties die gisteren zijn ingezet, als een totale verrassing zijn geko
men Integendeel. Een eerste aanzet werd begin vorige maand al
gegeven met korte stakingsacties toen de nieuwe cao-onderhan
delingen weinig uitzicht op verbetering boden. Nu de werkgevers
in hun afwijzende opstelling volharden is de maat voor chauffeurs
en bonden vol.
En niet geheel onterecht lijkt ons. Van de eens zo benijdens
waardige positie van de 'ridders van de weg' is niet erg veel meer
dver. Een voortdurende druk op de lonen, overuren en secun
daire arbeidsvoorwaarden hebben de koopkracht van chauffeurs
vrijwel voortdurend verminderd. Werkgevers in deze sector ma
ken bovendien geen ernst met arbeidstijdverkorting en zij willen
ook de andere eisen van de vakbonden niet inwilligen. Reden
waarom de FNV tijdens de laatste cao-besprekingen maar be
sloot de atv-eis van tafel te halen en prijscompensatie te eisen.
Toch zit de pijn zeker niet in hoofdzaak bij die atv. Al jarenlang
voelen de chauffeurs en hun vakbonden zich gepakt door de
ken V6rS die hun art)e'ciskosten c°bte que coüte willen druk-
Zo wensen de werkgevers nu bijvoorbeeld ook niet langer de
lange wachttijden als overuren uit te betalen en willen ze een be
vriezing van onkostenvergoedingen. Wie enig inzicht heeft in de
nge werkweken van vrachtwagenchauffeurs, vooral veroor
zaakt door de eindeloze wachttijden bij de internationale grenzen
de a,handeling van douaneformaliteiten, moet wel tot het in-
«it komen dat werkgevers wat dit betreft de problemen eenzij-
ig willen afwentelen op de werknemers.
aar k°hnt nog bij dat uit een FNV-onderzoek van begin dit jaar
onM v.as,9estelcl dat de meeste transportondernemingen de cao
ntauiken. Noodgedwongen, zo reageerden de werkgevers. Dat
worden Z''n ma3r eön ca0 'S er na*uur''ik we' om nageleefd te
Een druppel die de emmer bij de vervoersbonden deed overlo-
uist aas tlet vverkgeversvoorstel om de Raad van Toezicht, die
ten h na'evin9 van de cao moet controleren, op te heffen. Vol-
ontst V6rv°ersbonden is het hek dan helemaal van de dam en
stann er' zoals eerder werd opgemerkt, 'middeleeuwse' toe-
A||ea ln de vervoerssector,
onze ei9ementen en rampspoedverhalen over de schade voor
üell *°nomie ten spijt, kunnen de werkgevers hun verantwoor-
simDpi voor de 9's,eren uitgebroken vervoersblokkades niet
Werkn wegwuiven. Integendeel, juist de opstelling van de
kervoersse {S V°°r e9n belan9r'ik dee' debet aan de onrüstin de
l^kgevers zijn dientengevolge evenzeer verantwoordelijk
3oedp econom'sche gevolgen van deze acties in het beroeps-
sntwn riVervoer Maar 00k voor de werknemers geldt die ver-
Voor7ie beib 'n he' binnen de perken houden van de on
ene ongemakken naar de burger toe.
DEN HAAG (ANP) - De minl-
mumbroodprljs voor een
brood van achthonderd gram
gaat volgende week maandag
23 december met twee cent
omhoog.
Dit heeft een woordvoerder
van de Nederlandse Bakkerij
Stichting meegedeeld. De
prijsverhoging wordt veroor
zaakt door de gestegen kosten
van de grondstoffen.
Commissaris
PER 1 december is mevrouw
mr. I.E.M. Riemen-Scholtes
(39) uit Den Haag benoemd tot
commissaris van politie in de
Hofstad. Mevrouw Riemen
(gehuwd, geen kinderen)
wordt in die rang chef van de
afdeling opleidingen. Het
korps in Den Haag heeft als
resultaat van deze benoeming
nu de enige twee vrouwelijke
commissarissen in dienst die
Nederland rijk is.
Schoolinternaten
STAATSSECRETARIS Van
der Reijden zal in de WVC-be-
groting voor 1986 speuren naar
middelen om de bezuiniging
op de schoolinternaten (twin
tig procent) enigszins te be
perken. Hij zegde dat toe in
het staartje van een tweede
uitgebreide commissieverga
dering over het onderdeel
jeugdhulpverlening van zijn
begroting.
EG-top in juni
PREMIER Ruud Lubbers zal
volgend jaar slechts één Euro
pese topconferentie voorzitten.
Dat tapgesprek wordt op 26 en
27 juni in Den Haag gehouden.
Het Europese topberaad dat
eerder gepland was voor de
maand maart vervalt. Dat is
het gevolg van een besluit van
de ministers van buitenlandse
zaken van de EG, dat in Brus
sel viel.
BRUSSEL - De Nederlandse staatssecretaris
van visserijAd Ploeg, heeft gisteren in Brus
sel de nieuwe visquota voor ons land onaan
vaardbaar genoemd.
Met zijn verzet tegen de voorstellen van de Euro
pese Commissie, waarin aan Nederland aanzienlijke
hoeveelheden minder tong, schol, kabeljauw en ma
kreel worden toebedeeld, bevond Ploeg zich echter
bijna in een isolement. Het merendeel van de twaalf
EG-lidstaten, inclusief de nieuwe leden Spanje en
Portugal, bleken zich min of meer achter het Commi-
sie-voorstel te scharen; alleen de Denen en Ieren
stribbelen ook zwak tegen.
men. Aan de hand van zijn be
vindingen zou Ploeg vandaag
twee voorstellen indienen: Een
mogelijkheid scheppen tot het
opkopen van gedeelten van
visquota van andere landen of
het kweken van een reserve
van vis, die door de lidstaten
niet gevangen wordt. Als wat
niet gevist wordt als reserve
wordt aangemerkt in het
derde kwartaal van een jaar,
kunnen de landen die hun
quota bereikt hebben, volgens
een verdeelsleutel die reserves
aanspreken, aldus Ploegs
voorstel. Hij gaf zich niet al
teveel kans. „Maar ik wil
voorkomen dat er nu al ge
stemd wordt, want dat bete
kent dat we overstemd wor
den en genoegen moeten ne
men met wat ons nu toebe
deeld lijkt."
De Nederlandse visserij-or
ganisaties leggen zich niet
neer bij de voorstellen van de
Commissie. Als de Visraad
geen positieve resultaten voor
ons land oplevert, overwegen
zij een procedure bij het Euro
pese Hof. „Om de rchtvaardig-
heid aan te vechten van het
Europese viserijbeleid. Er
blijft dit jaar 50.000 ton schol
onbenut", aldus Ben Daalder,
voorzitter van het Visserij-
schap gisteravond in Brussel,
„en volgens EG-besluiten
heeft Nederland recht op een
deel daarvan."
Volgens de voorstellen mag
Nederland volgend jaar 8.000
ton minder kabeljauw, 2.000
ton minder tong, 6.000 ton
minder makreel, 5.000 ton
minder schol, maar 10.000 ton
meer haring vangen.
Staatssecretaris Ploeg ont
kent dat er biologische rede
nen zijn om tot een mindere
EG-vangst te komen, waarvan
Nederland een deel voor zijn
rekening zou moeten nemen.
„Zeker ten aanzien van schol,
wat voor ons financieel gezien
40 procent van de visserij uit
maakt, zet ik grote vraagte
kens achter de biologische ad
viezen", aldus Ploeg gister
avond. „Nederland wordt
hierdoor zeer zwaar getroffen
zonder aanwijsbare redenen."
Grote voorstanders van een
verlaging van de hoeveelhe
den vis die gevangen mogen
worden in 1986, zijn Groot-
Brittannië en de Bondsrepu
bliek. Uitgerekend de landen
die dit jaar hun aandelen niet
eens uit de zee hebben ge
haald", aldus Ploeg, die zei
sterk de indruk te hebben dat
het bij die landen eerder om
politieke motieven gaat dan
om biologische redenen. „Ne-
derlandje pesten", noemde hij
dat bitter.
In bilaterale gesprekken
met Britse en Duitse ministers
van Visserij probeerde Ploeg
vannacht tot een ruil te ko-
UTRECHT (ANP) - Het door niet voor de huidige situatie
vrachtwagenchauffeurs blok
keren van grensovergangen,
verkeersknooppunten en be-
drijfspoorten als protest tegen
het uitblijven van een goede
cao is onrechtmatig en voor
barig.
Volgens een bepaling in de
cao is de Vervoersbond FNV
verplicht verder te overleggen
en bij het uitblijven van over
eenstemming een bemidde
lingscommissie te benoemen.
Dat betoogde de raadsman
van de transportwerkgevers
organisaties, maandagavond
in het kort geding tegen de
Vervoersbond FNV. De orga
nisaties eisen dat de Vervoers
bond op straffe van een
dwangsom van één miljoen
gulden per overtreding afziet
van het oproepen tot en orga
niseren van acties.
Volgens de raadsman heb
ben werkgevers en bonden
meer dan voldoende tijd om
tot een principe-akkoord over
de nieuwe cao te komen. De
raadsman van de Vervoers
bond FNV bestreed deze stel
ling. Er is volgens hem geen
enkel zicht op resultaat. De in
de cao vastgelegde bemidde
lingsprocedure is volgens hem
bedoeld.
Als de rechter de bepaling
vandaag toch van toepassing
zou verklaren, betekent dat
volgens hem een 'onaanvaard
bare inbeperking van de vak
bondsvrijheid waar het gaat
om collectieve acties'.
Een woordvoerder van de
Vervoersbond FNV kon gis
teravond niet zeggen, of de ac
ties van de vrachtwagen
chauffeurs op dezelfde voet
worden voortgezet totdat de
president van de rechtbank in
Utrecht uitspraak heeft ge
daan in het door de werkge
vers aangespannen kort ge
ding.
Volgens hem maken de le
den per regio uit wat er ge
beurt, hoe lang de acties duren
en of ze eventueel op wat an
ders overstappen.
Secretaris Sturing van de
Eigen Vervoerders Organi-
saatie EVO reageerde gister
avond woedend op de medede
ling van de rechter dat hij niet
direct, maar pas vanmiddag
uitspraak zal doen. 'Morgen
middag om vijf uur heeft het
bedrijfsleven opnieuw miljoe
nen, misschien wel miljarden
guldens schade geleden', zei
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris
Bolkestein van Economische Zaken over
weegt begin volgend jaar het initiatief te
nemen om via de Algemene Overeen
komst inzake Tarieven en Handel
(GATT) Japan te dwingen tot concessies
op handelsgebied.
Het Nederlandse voorzitterschap van
de Europese Gemeenschap in de eerste
helft van 1986 zou daartoe de gelegenheid
bieden. Bolkestein maakte dit duidelijk
bij een toelichting op de nota Handelspo
litiek in een veranderende wereld, die
naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Bolkestein wil afwachten met welke
i informatie de voorzitter van de Europese
Commissie, Jaques Delors, begin volgend
jaar terugkomt uit Japan. Bolkestein wil
dat Japan stappen van betekenis onder
neemt om zijn markt opener te maken.
Onder de GATT-regels kan men tariefs
verlagingen ongedaan maken als daaruit
voor de andere partij een onevenredig
groot voordeel voortvloeit. Dat is naar de
mening van Bolkestein het geval bij Ja
pan ten opzichte van de Europese
Gmeenschap.
De staatssecretaris is er tegenstander
van de concurrentiepositie op de wereld
markt te verbeteren via een kunstmatige
afscherming van de EG-markt door
nieuwe produkten. Op den duur zou dat
alleen maar een tegengestelde uitwer
king hebben. Wel aanvaardt hij in begin
sel dat tariefstructuren aan bepaalde
technologische ontwikkelingen worden
aangepast.
Nederland kiest in de handelspolitiek
voor het uitgangspunt van de vrijhandel.
Alleen in bepaalde welomschreven ge
vallen kunnen tijdelijke beschermende
maatregelen mogelijk zijn, aldus de nota.
Bolkestein noemde in dit verband de tex
tiel, de scheepsbouw en de staal. Die
maatregelen moeten dan worden geno
men in overeenstemming met de GATT-
regels, wat betekent dat het gaat om le
vensvatbare bedrijfstakken of activitei
ten die tijdelijk in ernstige moeilijkheden
zijn geraakt door plotselinge veranderin
gen in de marktomstandigheden.
Ook binnen de EG wil Nederland erop
toezien dat de EG-instrumenten worden
gebruikt in overeenstemming met de
GATT-maatstaven. Dat houdt niet in dat
Nederland tegenstander zou zijn van een
slagvaardig handelspolitiek beleid, aldus
Bolkestein. De Gemeenschap moet niet
met zich laten sollen, maar dient waar
haar belangen in het geding zijn doelma
tig te kunnen optreden via een actieve
Europese Commissie en een snelle be
sluitvorming in de ministerraad.
(ADVERTENTIE)
Posterne %af2^ten
Een Oosters tapijt is ook elders te koop, maar een
Oosters tapijt van VAN AALST is een begrip. Wij
bieden u een beter, exclusiever en vergelijkbaar
goedkoper tapijt.
c^). aan sAal&t A.a. ^a&tetse tapijten
125 JAAR EEN BEGRIP
ANNO 1859 HOFLEVERANCIER
GROOT/DETAILHANDEL
CATHARINASTRAAT 10-14
4811 XH BREDA NEDERLAND
TEL 076-138848 TLX: 54834
Van een onzer verslaggevers
BRUSSEL - Door achterstal
lig onderhoud en toenemende
congesties verslechtert de
kwaliteit van de wegen steeds
meer.
Dat zei ir. M. Hallmans, be
stuurslid van het Centraal
Overlegorgaan Nederlandse
Vervoerssector, gisteren in
Brussel op een ondanks de
grensblokkades ook vanuit
Zuidwest-Nederland druk be
zocht congres over het be
roepsvervoer over de weg.
Volgens ir. Hallmans ont
staat er in Nederland jaarlijks
750 miljoen gulden schade als
gevolg van files en congesties,
een bedrag dat als gevolg van
de toenemende intensiteit van
het verkeer voorlopig nog wel
zal toenemen.
Het COG-bestuurslid pleitte
voor een Benelux-vervoers-
markt. Hij wees er op, dat de
Benelux-vervoerders in '82 sa
men een marktaandeel had
den van meer dan 45 procent
in de EEG. „Als de Benelux
haar belangrijke rol wil blij
ven spelen moet er snel wat
gebeuren".
Volgens ir. Hallmans is een
grote Beneluxmarkt goed voor
alle wegvervoerders in de drie
landen. „De drie Beneluxlan-
den moeten veel meer dan
voorheen met elkaar optre
den". In dezelfde geest liet de
secretaris-generaal van de
Benelux Economische Unie,
drs. E. Kruijtbosch, zich uit op
dit congres, dat door werkge
vers, werknemers en overheid
werd bijgewoond.
Volgens Kruijtbosch wordt
de Benelux door het publiek
onderschat. Kruijtbosch zei
dat alles ln het werk gesteld
moet worden om de wachttij
den aan de grens tot een mini
mum te beperken.
Staatssecretaris Scherpen-
huizen (Verkeer en Water
staat), die de congressisten
toesprak, vond dat alle ver
voersmogelijkheden in de Be
nelux nog niet zijn benut. Hij
zei het niet vruchtbaar te vin
den elkaar te bestrijden op het
gebied van de vervoerspoli-
tiek.
A M J
MS w
Waar moet het heen met de
PSP? Deze kleine partij ligt in
tweeën. Maar wie is nu échte
PSP: Andrée van Es of Fred
van der Spek?
Laat ik beginnen met Andrée
van Es. Vrouw, zeer be-
kwééóóm. Zij heeft, haar
naam zegt het al, recht op de S.
Maar dan blijven we wel zit
ten met de twee P's, eentje er
voor en eentje erachter.
Maar dan Spek. Man, zeer er-
vddren. Zet daar eens een P
voor. Dan heb je PSPEK en dan
betekent zoiets als Pacifistisch
Socialistische Partij Eigen
Koers.
In theorie heeft Fred dus de
meeste rechten, maar de partij
dacht er anders over. Andrée
moest in de ring met Fred: de
kat werd op het spek gebon
den.
Nu zijn er twee partijtjes, de
PSO en PSP. Dat heeft Spek
toch weer slim bekeken. Op
elke alfabetische lijst komt
zijn PSO vlak boven de PSP.
Toch moeten we nuchter vast
stellen dat de beide clubjes
aan de verkiezingen meedoen
voor spek en bonen.
De vrachtwagens staan ook
dwars. Stakingen bij de doua
neposten: een grensgeval.
Die Urker vissers liggen aan
de wal duimen te draaien.
Straks worden ze door de re
gering ingeschakeld om de de
kruispunten met hun netten
vrij te maken.
MERIJN
Vervolg van pagina 1
Zij willen zich niet wagen
aan een nauwkeurige schat
ting van het aantal chauffeurs
dat aan de acties meedoet,
maar houden het op 'ettelijke
duizenden'.
Er zijn in Nederland zo'n
60.000 chauffeurs, van wie er
12.000 bij de Vervoersbond zijn
aangesloten. De Vervoersver-
bond CNV, die (nog) niet aan
de acties meedoet, telt zo'n
7.500 chauffeurs onder haar le
den.
Volgens de Rijkspolitie heb
ben zich door de acties van de
chauffeurs nauwelijks extra
ongelukken' voorgedaan.
Echte confrontaties tussen ac
tievoerende chauffeurs en an
dere weggebruikers zijn uit
gebleven, al deden zich hier en
daar wel spanningen voor.
Behalve de werkgevers in
het beroepsgoederenvervoer,
die vrezen voor een miljoenen-
schade, lieten ook werkge
versorganisaties in diverse
andere sectoren zich veront
rust uit over de schadelijke
gevolgen van de acties.
Een aantal werkgeversor
ganisaties deed een beroep op
de regering de acties ongedaan
te maken. Deze waarschuwde
maandag voor de gevolgen
van de acties voor de Neder
landse economie. Staatssecre
taris Bolkestein (Buitenlandse
Handel) deed dat eerder op de
dag, terwijl minister Smit-
Kroes (Verkeer) vanuit India
haar afkeuring uitsprak over
de acties. En haar staatssecre
taris Scherpenhuizen liet van
uit Brussel weten de acties een
'afschuwelijke zaak' te vinden.
De werkgeversorganisatie
in de Rotterdamse haven heeft
een kort geding aangespannen
tegen de vervoersbond FNV.
Het geding dient vanmiddag
voor de president van de Rot
terdamse rechtbank. De ha
venwerkgevers eisen dat on
middellijk een einde wordt ge
maakt aan de acties in het be
roepsgoederenvervoer, die
maandag gepaard gingen met
blokkades van bedrijven in de
Rotterdamse haven.
De KVO zal, ook als de rech
ter vandaag de acties niet ver
biedt, niet voor de eisen door
de knieën gaan. De ledenver
gadering van deze organisatie
in Eindhoven ging gisteravond
akkoord met het laatste bod
aan de vakbonden.
Intussen lijkt de Vervoers
bond FNV, en de bij deze bond
aangesloten chauffeurs, vast
besloten met de acties door te
gaan. Een uitnodiging van de
werkgevers weer aan de on
derhandelingstafel te gaan
zitten is door de bond 'defini
tief' afgewezen.
De werkgevers kwamen
maandag opnieuw met een
pakket voorstellen dat volgens
de Vervoersbond FNV echter
nauwelijks verschilde van de
voorstellen die door de bond
zijn afgewezen. De bond eist
onder meer het opnieuw opne
men van de prijscompensatie
in de cao, verhoging van de
vakantietoeslag en handha
ving van het ziekengeld.
De Vervoersbond CNV is
wel bereid opnieuw te gaan
onderhandelen.