Werkgevers: Acties zijn 'voorbarig' Bolkestein pakt Japan aan 3P5 'Gratis ziekenfonds voor ongehuwd samenwonenden' Doden bij botsingen Akkoord bij Europoort CV sa 'Minder onderhoud verslechtert toestand wegen' ïe^eiud ONDERHANDELINGEN IN BRUSSEL OVER 1986 DE STEM COMMENTA Middeleeuwse toestanden SPECIALE EINDEJAARSAANBIEDINGEN KORTINGEN TOT 40% Werkgevers vrezen grote schade )t DA BINNENLAND Brood twee cent duurder BINNENLAND Vier generaties -125 jaar een begrip 15 brengt aan Pe- :a, Mexico en de ilis een gouden j zou gewoon op n zijn vrouw n op die manier eede huwelijks- laken. vas niet slecht, lissievoorzitter deze keer al net rwbaar als hij kien in de RSV- ■as: de aanwe nevrouw Paulis naar de 'hecht- delegatie kun- n. Joekes is de >an een parle- legatie veel be an die van een iër aan zijn Camerleden met mderscheidingen moeten geven, eel wat die rond- versierselen als >otofficier in de Azteekse Ade- naar eens een te noemen. En week is ook Jos VD) zover: hem van haarlak en mend theater in e coiffeur d'or gemene Neder- lers Organisatie ;ereikt. it zelt niet in het hetgeen trou- eigen coupe al aeden. Waarom de 'gouden kap- ;raditioneeI be- iemand die zich 'derlandse kap sters heeft inge- ivaardig bevon- ret juryrapport Rey zich als er voor het Mid- leinbedrijf spe- voor het tegen- beunhazerij in tranche, ieder geval het Van Reys par- actiegenoot Van n de juryleden. L ,v Kamer behan- latste week voor de begroting sie en de ophef- iet Openbaar Li- nmond. Tenslotte iektekostenverze- rond. Kamer heeft de van het Huis in en van Alge- n op de agenda, een aantal belas- gelen, de toetre- panje en portugal n de financiering uskusrattenvan- et Binnenhof' is tegelijk met de imer: op 21 janua- TIE FRANS BOOG- DINSDAG 17 DECEMBER 1985 D2 T28 PAGINA 3 AMSTELVEEN (ANP) - De zlrkcnfaiulsraad wil dat on- üchuwd samenwonenden van verschillend of gelijk geslacht ook het recht krijgen op gratis meeverzekering in de ver- ollchte ziekenfondsverzeke ring- Hiermee is een bedrag «emóeld van ongeveer 50 mil joen gulden. Dat blijkt uit een ontwerp-advies waarover de voltallige raad donderdag be slist. Volgens dit advies zouden de ongehuwden net zo moeten worden behandeld als echtpa ren. In de Bijstandswet wor den ze al als een economische eenheid beschouwd: als het to taalinkomen van ongehuwd samenwonende partners bo ven het minimum ligt krijgen ze geen bijstandsuitkering. De Ziekenfondsraad meent dat de diverse wetten op dit punt eensluidende bepalingen moeten krijgen. Dat betekent in dit geval aanpassing van de Ziekenfondswet en de erop ge baseerde uitvoeringsbesluiten. De raad adviseert staatssecre taris Van der Reijden (Volks gezondheid) te bevorderen dat die wijzigingen zo spoedig mo gelijk worden aangebracht. Van een duurzame relatie is volgens de raad sprake na een periode van drie maanden sa menwonen. Degene die de helft of meer van het totale in komen inbrengt kan zijn of haar partner daarna gratis meeverzekeren. Op grond van gegevens uit het woningbehoefteonderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek schat de Zieken fondsraad het aantal mensen dat na de geadviseerde wets wijziging kan worden mee verzekerd op 50.000. Zij kosten per jaar eik zo'n 1.000 gulden, samen dus 50 miljoen. Meer vis gevraagd ruwe oudere dames zijn om het leven gekomen, toen hun auto bij Woudenberg in botsing iwam met een vrachtwagen. Op de Hoenderloseweg bij Deelen kwam een persoon om na een botsing tussen twee personenauto's (foto). De ongelukken worden geweten aan een druk ge bruik van sluiproutes, omdat de hoofdwegen zijn geblokkeerd. - fotoanp ROTTERDAM (ANP) - De werkgeversorganisatie SVZ in de Rotterdamse haven en de vervoersbond FNV zijn ak koord gegaan met een com promisvoorstel van de Rotter damse havenwethouder Den Dunnen in het arbeidsconflict rond het ertsoverslagbedrijf Europoort CV. Het voorstel was door Den Dunnen ingediend na infor matieve gesprekken met de beide partijen, nadat onder handelingen vorige week op niets waren uitgelopen. Het akkoord moet morgen nog worden voorgelegd aan de le den van de vervoersbond FNV bij het betrokken bedrijf. In afwachting van deze raadple ging zijn de acties bij het be drijf opgeschort. Het compromisvoorstel be helst invoering van een vijf ploegendienst die met een ar beidsduurverkorting van 6,6 procent, die volledig wordt be taald door de werkgever. Par tijen zijn akkoord gegaan met het voorstel om het aantal va kantiedagen na invoering van deze arbeidsduurverkorting van 27 terug te brengen naar 24. De werkgeversorganisatie had geëist dat het aantal va kantiedagen naar 23 terugge bracht zou worden. De Ver voersbond FNV hield vast aan 27 vakantiedagen. De vuilwerktoeslag bij het bedrijf zal verder worden ver hoogd naar 10,4 procent, zo staat verder in het compro misvoorstel. De werkgevers waren vorige week nog bereid de vuilwerktoeslag tot 10,2 procent te verhogen, maar de Vervoersbond FNV eiste een verhoging tot 10,6 procent. HET wegvervoer is een al jaren veelgeplaagde sector in de Ne derlandse economie. Acties in deze bedrijfstak zijn dan ook al va ker gehanteerd om conflicten op te lossen. Conjunctuurgevoelig als deze sector is, leidt elke opleving of neergang in de economie tot grote sociale gevolgen. Zo ook aan het begin van de jaren tachtig toen er door de economische re cessie voor chauffeurs niet veel verbetering in hun inkomenspo sitie inzat. Nu het weer wat beter gaat met de economie blijft die verbetering echter ook uit. Niemand zal kunnen volhouden dat de massale chauffeursac ties die gisteren zijn ingezet, als een totale verrassing zijn geko men Integendeel. Een eerste aanzet werd begin vorige maand al gegeven met korte stakingsacties toen de nieuwe cao-onderhan delingen weinig uitzicht op verbetering boden. Nu de werkgevers in hun afwijzende opstelling volharden is de maat voor chauffeurs en bonden vol. En niet geheel onterecht lijkt ons. Van de eens zo benijdens waardige positie van de 'ridders van de weg' is niet erg veel meer dver. Een voortdurende druk op de lonen, overuren en secun daire arbeidsvoorwaarden hebben de koopkracht van chauffeurs vrijwel voortdurend verminderd. Werkgevers in deze sector ma ken bovendien geen ernst met arbeidstijdverkorting en zij willen ook de andere eisen van de vakbonden niet inwilligen. Reden waarom de FNV tijdens de laatste cao-besprekingen maar be sloot de atv-eis van tafel te halen en prijscompensatie te eisen. Toch zit de pijn zeker niet in hoofdzaak bij die atv. Al jarenlang voelen de chauffeurs en hun vakbonden zich gepakt door de ken V6rS die hun art)e'ciskosten c°bte que coüte willen druk- Zo wensen de werkgevers nu bijvoorbeeld ook niet langer de lange wachttijden als overuren uit te betalen en willen ze een be vriezing van onkostenvergoedingen. Wie enig inzicht heeft in de nge werkweken van vrachtwagenchauffeurs, vooral veroor zaakt door de eindeloze wachttijden bij de internationale grenzen de a,handeling van douaneformaliteiten, moet wel tot het in- «it komen dat werkgevers wat dit betreft de problemen eenzij- ig willen afwentelen op de werknemers. aar k°hnt nog bij dat uit een FNV-onderzoek van begin dit jaar onM v.as,9estelcl dat de meeste transportondernemingen de cao ntauiken. Noodgedwongen, zo reageerden de werkgevers. Dat worden Z''n ma3r eön ca0 'S er na*uur''ik we' om nageleefd te Een druppel die de emmer bij de vervoersbonden deed overlo- uist aas tlet vverkgeversvoorstel om de Raad van Toezicht, die ten h na'evin9 van de cao moet controleren, op te heffen. Vol- ontst V6rv°ersbonden is het hek dan helemaal van de dam en stann er' zoals eerder werd opgemerkt, 'middeleeuwse' toe- A||ea ln de vervoerssector, onze ei9ementen en rampspoedverhalen over de schade voor üell *°nomie ten spijt, kunnen de werkgevers hun verantwoor- simDpi voor de 9's,eren uitgebroken vervoersblokkades niet Werkn wegwuiven. Integendeel, juist de opstelling van de kervoersse {S V°°r e9n belan9r'ik dee' debet aan de onrüstin de l^kgevers zijn dientengevolge evenzeer verantwoordelijk 3oedp econom'sche gevolgen van deze acties in het beroeps- sntwn riVervoer Maar 00k voor de werknemers geldt die ver- Voor7ie beib 'n he' binnen de perken houden van de on ene ongemakken naar de burger toe. DEN HAAG (ANP) - De minl- mumbroodprljs voor een brood van achthonderd gram gaat volgende week maandag 23 december met twee cent omhoog. Dit heeft een woordvoerder van de Nederlandse Bakkerij Stichting meegedeeld. De prijsverhoging wordt veroor zaakt door de gestegen kosten van de grondstoffen. Commissaris PER 1 december is mevrouw mr. I.E.M. Riemen-Scholtes (39) uit Den Haag benoemd tot commissaris van politie in de Hofstad. Mevrouw Riemen (gehuwd, geen kinderen) wordt in die rang chef van de afdeling opleidingen. Het korps in Den Haag heeft als resultaat van deze benoeming nu de enige twee vrouwelijke commissarissen in dienst die Nederland rijk is. Schoolinternaten STAATSSECRETARIS Van der Reijden zal in de WVC-be- groting voor 1986 speuren naar middelen om de bezuiniging op de schoolinternaten (twin tig procent) enigszins te be perken. Hij zegde dat toe in het staartje van een tweede uitgebreide commissieverga dering over het onderdeel jeugdhulpverlening van zijn begroting. EG-top in juni PREMIER Ruud Lubbers zal volgend jaar slechts één Euro pese topconferentie voorzitten. Dat tapgesprek wordt op 26 en 27 juni in Den Haag gehouden. Het Europese topberaad dat eerder gepland was voor de maand maart vervalt. Dat is het gevolg van een besluit van de ministers van buitenlandse zaken van de EG, dat in Brus sel viel. BRUSSEL - De Nederlandse staatssecretaris van visserijAd Ploeg, heeft gisteren in Brus sel de nieuwe visquota voor ons land onaan vaardbaar genoemd. Met zijn verzet tegen de voorstellen van de Euro pese Commissie, waarin aan Nederland aanzienlijke hoeveelheden minder tong, schol, kabeljauw en ma kreel worden toebedeeld, bevond Ploeg zich echter bijna in een isolement. Het merendeel van de twaalf EG-lidstaten, inclusief de nieuwe leden Spanje en Portugal, bleken zich min of meer achter het Commi- sie-voorstel te scharen; alleen de Denen en Ieren stribbelen ook zwak tegen. men. Aan de hand van zijn be vindingen zou Ploeg vandaag twee voorstellen indienen: Een mogelijkheid scheppen tot het opkopen van gedeelten van visquota van andere landen of het kweken van een reserve van vis, die door de lidstaten niet gevangen wordt. Als wat niet gevist wordt als reserve wordt aangemerkt in het derde kwartaal van een jaar, kunnen de landen die hun quota bereikt hebben, volgens een verdeelsleutel die reserves aanspreken, aldus Ploegs voorstel. Hij gaf zich niet al teveel kans. „Maar ik wil voorkomen dat er nu al ge stemd wordt, want dat bete kent dat we overstemd wor den en genoegen moeten ne men met wat ons nu toebe deeld lijkt." De Nederlandse visserij-or ganisaties leggen zich niet neer bij de voorstellen van de Commissie. Als de Visraad geen positieve resultaten voor ons land oplevert, overwegen zij een procedure bij het Euro pese Hof. „Om de rchtvaardig- heid aan te vechten van het Europese viserijbeleid. Er blijft dit jaar 50.000 ton schol onbenut", aldus Ben Daalder, voorzitter van het Visserij- schap gisteravond in Brussel, „en volgens EG-besluiten heeft Nederland recht op een deel daarvan." Volgens de voorstellen mag Nederland volgend jaar 8.000 ton minder kabeljauw, 2.000 ton minder tong, 6.000 ton minder makreel, 5.000 ton minder schol, maar 10.000 ton meer haring vangen. Staatssecretaris Ploeg ont kent dat er biologische rede nen zijn om tot een mindere EG-vangst te komen, waarvan Nederland een deel voor zijn rekening zou moeten nemen. „Zeker ten aanzien van schol, wat voor ons financieel gezien 40 procent van de visserij uit maakt, zet ik grote vraagte kens achter de biologische ad viezen", aldus Ploeg gister avond. „Nederland wordt hierdoor zeer zwaar getroffen zonder aanwijsbare redenen." Grote voorstanders van een verlaging van de hoeveelhe den vis die gevangen mogen worden in 1986, zijn Groot- Brittannië en de Bondsrepu bliek. Uitgerekend de landen die dit jaar hun aandelen niet eens uit de zee hebben ge haald", aldus Ploeg, die zei sterk de indruk te hebben dat het bij die landen eerder om politieke motieven gaat dan om biologische redenen. „Ne- derlandje pesten", noemde hij dat bitter. In bilaterale gesprekken met Britse en Duitse ministers van Visserij probeerde Ploeg vannacht tot een ruil te ko- UTRECHT (ANP) - Het door niet voor de huidige situatie vrachtwagenchauffeurs blok keren van grensovergangen, verkeersknooppunten en be- drijfspoorten als protest tegen het uitblijven van een goede cao is onrechtmatig en voor barig. Volgens een bepaling in de cao is de Vervoersbond FNV verplicht verder te overleggen en bij het uitblijven van over eenstemming een bemidde lingscommissie te benoemen. Dat betoogde de raadsman van de transportwerkgevers organisaties, maandagavond in het kort geding tegen de Vervoersbond FNV. De orga nisaties eisen dat de Vervoers bond op straffe van een dwangsom van één miljoen gulden per overtreding afziet van het oproepen tot en orga niseren van acties. Volgens de raadsman heb ben werkgevers en bonden meer dan voldoende tijd om tot een principe-akkoord over de nieuwe cao te komen. De raadsman van de Vervoers bond FNV bestreed deze stel ling. Er is volgens hem geen enkel zicht op resultaat. De in de cao vastgelegde bemidde lingsprocedure is volgens hem bedoeld. Als de rechter de bepaling vandaag toch van toepassing zou verklaren, betekent dat volgens hem een 'onaanvaard bare inbeperking van de vak bondsvrijheid waar het gaat om collectieve acties'. Een woordvoerder van de Vervoersbond FNV kon gis teravond niet zeggen, of de ac ties van de vrachtwagen chauffeurs op dezelfde voet worden voortgezet totdat de president van de rechtbank in Utrecht uitspraak heeft ge daan in het door de werkge vers aangespannen kort ge ding. Volgens hem maken de le den per regio uit wat er ge beurt, hoe lang de acties duren en of ze eventueel op wat an ders overstappen. Secretaris Sturing van de Eigen Vervoerders Organi- saatie EVO reageerde gister avond woedend op de medede ling van de rechter dat hij niet direct, maar pas vanmiddag uitspraak zal doen. 'Morgen middag om vijf uur heeft het bedrijfsleven opnieuw miljoe nen, misschien wel miljarden guldens schade geleden', zei DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Bolkestein van Economische Zaken over weegt begin volgend jaar het initiatief te nemen om via de Algemene Overeen komst inzake Tarieven en Handel (GATT) Japan te dwingen tot concessies op handelsgebied. Het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Gemeenschap in de eerste helft van 1986 zou daartoe de gelegenheid bieden. Bolkestein maakte dit duidelijk bij een toelichting op de nota Handelspo litiek in een veranderende wereld, die naar de Tweede Kamer is gestuurd. Bolkestein wil afwachten met welke i informatie de voorzitter van de Europese Commissie, Jaques Delors, begin volgend jaar terugkomt uit Japan. Bolkestein wil dat Japan stappen van betekenis onder neemt om zijn markt opener te maken. Onder de GATT-regels kan men tariefs verlagingen ongedaan maken als daaruit voor de andere partij een onevenredig groot voordeel voortvloeit. Dat is naar de mening van Bolkestein het geval bij Ja pan ten opzichte van de Europese Gmeenschap. De staatssecretaris is er tegenstander van de concurrentiepositie op de wereld markt te verbeteren via een kunstmatige afscherming van de EG-markt door nieuwe produkten. Op den duur zou dat alleen maar een tegengestelde uitwer king hebben. Wel aanvaardt hij in begin sel dat tariefstructuren aan bepaalde technologische ontwikkelingen worden aangepast. Nederland kiest in de handelspolitiek voor het uitgangspunt van de vrijhandel. Alleen in bepaalde welomschreven ge vallen kunnen tijdelijke beschermende maatregelen mogelijk zijn, aldus de nota. Bolkestein noemde in dit verband de tex tiel, de scheepsbouw en de staal. Die maatregelen moeten dan worden geno men in overeenstemming met de GATT- regels, wat betekent dat het gaat om le vensvatbare bedrijfstakken of activitei ten die tijdelijk in ernstige moeilijkheden zijn geraakt door plotselinge veranderin gen in de marktomstandigheden. Ook binnen de EG wil Nederland erop toezien dat de EG-instrumenten worden gebruikt in overeenstemming met de GATT-maatstaven. Dat houdt niet in dat Nederland tegenstander zou zijn van een slagvaardig handelspolitiek beleid, aldus Bolkestein. De Gemeenschap moet niet met zich laten sollen, maar dient waar haar belangen in het geding zijn doelma tig te kunnen optreden via een actieve Europese Commissie en een snelle be sluitvorming in de ministerraad. (ADVERTENTIE) Posterne %af2^ten Een Oosters tapijt is ook elders te koop, maar een Oosters tapijt van VAN AALST is een begrip. Wij bieden u een beter, exclusiever en vergelijkbaar goedkoper tapijt. c^). aan sAal&t A.a. ^a&tetse tapijten 125 JAAR EEN BEGRIP ANNO 1859 HOFLEVERANCIER GROOT/DETAILHANDEL CATHARINASTRAAT 10-14 4811 XH BREDA NEDERLAND TEL 076-138848 TLX: 54834 Van een onzer verslaggevers BRUSSEL - Door achterstal lig onderhoud en toenemende congesties verslechtert de kwaliteit van de wegen steeds meer. Dat zei ir. M. Hallmans, be stuurslid van het Centraal Overlegorgaan Nederlandse Vervoerssector, gisteren in Brussel op een ondanks de grensblokkades ook vanuit Zuidwest-Nederland druk be zocht congres over het be roepsvervoer over de weg. Volgens ir. Hallmans ont staat er in Nederland jaarlijks 750 miljoen gulden schade als gevolg van files en congesties, een bedrag dat als gevolg van de toenemende intensiteit van het verkeer voorlopig nog wel zal toenemen. Het COG-bestuurslid pleitte voor een Benelux-vervoers- markt. Hij wees er op, dat de Benelux-vervoerders in '82 sa men een marktaandeel had den van meer dan 45 procent in de EEG. „Als de Benelux haar belangrijke rol wil blij ven spelen moet er snel wat gebeuren". Volgens ir. Hallmans is een grote Beneluxmarkt goed voor alle wegvervoerders in de drie landen. „De drie Beneluxlan- den moeten veel meer dan voorheen met elkaar optre den". In dezelfde geest liet de secretaris-generaal van de Benelux Economische Unie, drs. E. Kruijtbosch, zich uit op dit congres, dat door werkge vers, werknemers en overheid werd bijgewoond. Volgens Kruijtbosch wordt de Benelux door het publiek onderschat. Kruijtbosch zei dat alles ln het werk gesteld moet worden om de wachttij den aan de grens tot een mini mum te beperken. Staatssecretaris Scherpen- huizen (Verkeer en Water staat), die de congressisten toesprak, vond dat alle ver voersmogelijkheden in de Be nelux nog niet zijn benut. Hij zei het niet vruchtbaar te vin den elkaar te bestrijden op het gebied van de vervoerspoli- tiek. A M J MS w Waar moet het heen met de PSP? Deze kleine partij ligt in tweeën. Maar wie is nu échte PSP: Andrée van Es of Fred van der Spek? Laat ik beginnen met Andrée van Es. Vrouw, zeer be- kwééóóm. Zij heeft, haar naam zegt het al, recht op de S. Maar dan blijven we wel zit ten met de twee P's, eentje er voor en eentje erachter. Maar dan Spek. Man, zeer er- vddren. Zet daar eens een P voor. Dan heb je PSPEK en dan betekent zoiets als Pacifistisch Socialistische Partij Eigen Koers. In theorie heeft Fred dus de meeste rechten, maar de partij dacht er anders over. Andrée moest in de ring met Fred: de kat werd op het spek gebon den. Nu zijn er twee partijtjes, de PSO en PSP. Dat heeft Spek toch weer slim bekeken. Op elke alfabetische lijst komt zijn PSO vlak boven de PSP. Toch moeten we nuchter vast stellen dat de beide clubjes aan de verkiezingen meedoen voor spek en bonen. De vrachtwagens staan ook dwars. Stakingen bij de doua neposten: een grensgeval. Die Urker vissers liggen aan de wal duimen te draaien. Straks worden ze door de re gering ingeschakeld om de de kruispunten met hun netten vrij te maken. MERIJN Vervolg van pagina 1 Zij willen zich niet wagen aan een nauwkeurige schat ting van het aantal chauffeurs dat aan de acties meedoet, maar houden het op 'ettelijke duizenden'. Er zijn in Nederland zo'n 60.000 chauffeurs, van wie er 12.000 bij de Vervoersbond zijn aangesloten. De Vervoersver- bond CNV, die (nog) niet aan de acties meedoet, telt zo'n 7.500 chauffeurs onder haar le den. Volgens de Rijkspolitie heb ben zich door de acties van de chauffeurs nauwelijks extra ongelukken' voorgedaan. Echte confrontaties tussen ac tievoerende chauffeurs en an dere weggebruikers zijn uit gebleven, al deden zich hier en daar wel spanningen voor. Behalve de werkgevers in het beroepsgoederenvervoer, die vrezen voor een miljoenen- schade, lieten ook werkge versorganisaties in diverse andere sectoren zich veront rust uit over de schadelijke gevolgen van de acties. Een aantal werkgeversor ganisaties deed een beroep op de regering de acties ongedaan te maken. Deze waarschuwde maandag voor de gevolgen van de acties voor de Neder landse economie. Staatssecre taris Bolkestein (Buitenlandse Handel) deed dat eerder op de dag, terwijl minister Smit- Kroes (Verkeer) vanuit India haar afkeuring uitsprak over de acties. En haar staatssecre taris Scherpenhuizen liet van uit Brussel weten de acties een 'afschuwelijke zaak' te vinden. De werkgeversorganisatie in de Rotterdamse haven heeft een kort geding aangespannen tegen de vervoersbond FNV. Het geding dient vanmiddag voor de president van de Rot terdamse rechtbank. De ha venwerkgevers eisen dat on middellijk een einde wordt ge maakt aan de acties in het be roepsgoederenvervoer, die maandag gepaard gingen met blokkades van bedrijven in de Rotterdamse haven. De KVO zal, ook als de rech ter vandaag de acties niet ver biedt, niet voor de eisen door de knieën gaan. De ledenver gadering van deze organisatie in Eindhoven ging gisteravond akkoord met het laatste bod aan de vakbonden. Intussen lijkt de Vervoers bond FNV, en de bij deze bond aangesloten chauffeurs, vast besloten met de acties door te gaan. Een uitnodiging van de werkgevers weer aan de on derhandelingstafel te gaan zitten is door de bond 'defini tief' afgewezen. De werkgevers kwamen maandag opnieuw met een pakket voorstellen dat volgens de Vervoersbond FNV echter nauwelijks verschilde van de voorstellen die door de bond zijn afgewezen. De bond eist onder meer het opnieuw opne men van de prijscompensatie in de cao, verhoging van de vakantietoeslag en handha ving van het ziekengeld. De Vervoersbond CNV is wel bereid opnieuw te gaan onderhandelen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 3