Kloof tussen chauffeurs
en werkgevers zeer groot
even..L
UITBLAZEN
Amerikaanse adviseur suggereert
marinebasis van VS op Curasao
Doden
Akkoord b
0NDERHANDL
Dyn keuning
der Belgen
WAAROM HET WEL STUK MOEST LOPEN
Z?f riff
DESTEMCOMIV
Middeleeuwse to
DINSDAG 17 DECEMBER 1985
ACHTERGROND
Stille getuigen
Geknipt
Speech
Haags
hoogstandje
Zilver
AGENDA
DINSDAG 17 DECEMBER 1
O
t"
DE ZALEN van het
koninklijk palcis wa
ren gevuld met jon
gelui van 25 jaar en echt
paren van middelbare
leeftijd die 25 jaar ge
trouwd waren. De televisie
wus erbij en de verslagge
ver kondigde de muzikale
happening aim waarop het zilve
ren bruidspaar, koning Boude-
wijn en koningin Fabiola, de
toegestroomde menigte trac-
tcerdc.
Tussen de muzikale en vo
cale prestaties door zagen we
filmflitsen uit des konings le
ven. Tot mijn verbazing hield
hij tijdens een banket ter ere
van de Franse president Mit
terrand zijn toespraak in het
Nederlands. Hoe zou zo'n
Brussels taalprotokol in elkaar
zitten? vroeg ik me af. Zou het
toevallig ook zo kunnen zijn
dat bij een bezoek van koningin
Beatrix de koning Frans
spreekt omdat het Frans die
dag, weck of maand aan de
beurt is?
Hoewel de koning bij zijn
toespraken de indruk wekte het
Nederlands van papier te moe
ten aflezen, zag ik tot mijn ge
noegen dat hij zich op zijn mu
zikale receptie wel degelijk - en
zonder spiekbriefjes - tweetalig
in de menigte bewoog. Niet dat
je kon horen wat de koning zei
tegen de nieuwe gouverneur
van Oost-Vinanderen, maar ik
zag zijn lippen heel duidelijk de
dank-ii-wW-bcwegingen maken.
Koningin Fabiola, die heur
haar, dat ook niet meer zo don
ker is als vroeger, niet langer
hoog opgekamd draagt, zag er
een beetje oud uit. Ze is ook
ouder dan den keuning, raadde
een oudere vrouw in een café.
Maar je kon zien dat de rimpels
van de koningin lachrintpels
zijn. Ook de koning lachte veel
en uitbundig. De sfeer was heel
ontspannen. Iedereen droeg
wat hij zelf netjes genoeg voor
de gelegenheid vond en het ko
ninklijk paar maakte geen en
kel verschil tussen stropdas en
open boord. De hele happening
spotte met het vooroordeel dat
Belgen zo formeel zijn.
Behalve filmflitsen kregen
we voor de afwisseling ook
straatinterviews en vraagge-
sprekjes met gewone Belgen die
in persoonlijke aanraking zijn
geweest met het vorstenpaar.
Het minst aardig waren de ge
sprekjes met 'officials', die de
gebruikelijke volzinnen opzei
den over 's konings constitutio
nele rol en de wijsheid waarmee
hij die speelde.
Veel aardiger was het om
Boudewijns vroegere Neder
landse gouvernante over de
jonge prins te horen praten.
Haar dierbaarste bezit, zei ze
terwijl ze het kleinood koeste
rend in de handen nam, was
een kleine, ingelijste foto van
Boudewijn, gemaakt door ko
ningin Elisabet.
Raymond Ceulemans ver
telde een keer of vijf met de ko
ning te hebben gebiljart in het
paleis te Laken, waar twee 'eer
steklas tafels' staan. Hij leerde
de koning de moeilijke mas-
seerstoot. „De koning noemde
mij meneer Raymond en ik zei
natuurlijk sire tegen hem").
„De koning op die manier te
WIM KOCK
zei meneer Raymond met van
emotie aangedane stem.
En de regie maar schakelen.
Oude zwartwit-beelden van de
koning in Amerika, 'toen de
Belgen aangenaam verrast ont
dekten dat nun koning ook kon
lachen.' Stad en land had de
BRT afgezocht naar een kleu
renfilm van het koninklijk hu
welijk in I960. De militaire ar-
ehieven boden uiteindelijk uit
komst, waarmee maar weer
eens bewezen was dat een leger
ook in vredestijd zijn nut heeft.
Vervolgens weer naar het paleis
"waar een groepje in onver
staanbaar Vlaams dialect een
blijkbaar pittig cabaretliedje
stond te zingen. Dan ineens
beelden van blote voeten in
sandalen, banjerend door de
natte sneeuw. Een man met een
vormeloze hoed op en een soort
tafelkleed om de schouders. De
hoffotograaf! Of hij ook op
blote voeten naar het paleis
was gegaan toen hij zijn (prach
tige) foto's van de koninklijke
familie ging maken. „Dat vra
gen ze me altijd", zei de foto
graaf. „Als ik naar de bruiloft
van m'n broer ga, doe ik kou
sen aan, dus ook wanneer ik
naar het paleis ga."
In een café spraken de klan
ten, meest vrouwen, het woord
koning een beetje op z'n Duits
uit. Keuning. „Ik ben niet zo
heel erg kcuningsgezind", zei
een vrouw verlegen, „ik weet
niet of ik dit mag zeggen." Na
tuurlijk moogt ge dat zeggen,
moedigde de verslaggever aan.
„Ja", zei de vrouw, „de keuning
is er wel, maar het zijn toch mi
nisters die regeren en daar zijn
er ook hopen van."
Vooral uit de straatinter
views bleek dat de Belgen hun
vorst nauwelijks kennen. Vrij
wel niemand wist precies te
vertellen hoe oud Boudewijn en
Fabiola zijn of hoe lang ze zijn
getrouwd pardon ge
huwd' zei er een die 'getrouwd'
blijkbaar wat plat uitgedrukt
vond voor een koningspaar).
De vrouw die het dichtst bij de
ware leeftijd van Boudewijn
kwam, dankte dat aan haar
eigen leeftijd. „Ik ben van '29
en hij is iets jonger. Van '31?
Van '30"?
Een jonge studente in Brus
sel berispte zichzelf voor de ca
mera omdat ze geen enkel ant
woord had op de vragen over
de koning: „En dat voor een
studente in de rechten
„Omdat het 'nen edelen
persoon is", zo verklaarde een
met sieraden behangen vrouw
haar liefde voor de monarchie.
Het was niet mijn bedoeling ge
weest om BRT-2 op te zetten
maar geboeid bleef ik kijkei.
Tot het einde en ik kreeg echt
de indruk dat de onderdanen
van de goede koning Boude
wijn eigenlijk veel aardiger
mensen zijn dan die van zijne
majesteits noordelijke collega.
Onzin natuurlijk.
Ja?
ontmoeten, gun ik iedere Belg"
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinrB
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs J.H.M. Brader
Hoofdredactie. L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda
Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda
076-236911 Telex 54176
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883
Sportredactie 076-236884
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850
Postadres Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom
Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda
Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, «01650-37150
Postadres: Postbus 35. 4700 AA Roosendaal
TerneuzenNieuwstraat 9, 01150-17920
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, «01184-19910
Postadres Postbus 50514380 KB Vlissingen
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8 30-17.00 uur:
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
23,60 per maand: 68,06 per kwartaal of f 264,45 per jaar
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand.
1,80 per kwartaal, 7,20 per |aar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W
Voor post-toezending geldt een toeslag
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overli|densadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdagTvan 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447
NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738
T5
Door Pieter-Jan Dekkers
HET kan verkeren zei
Bredero al. Tijdens het
bewind van het kabinet-
Den Uyl kreeg Neder
land voor het eerst te
maken met groot
scheepse blokkade-ac
ties. Eerst van boze bin
nenschippers, later van
nog bozere wegvervoer
ders.
Die laatste actie onder
vond toen veel steun en sym
pathie van de EVO, de Eigen
Vervoerders Organisatie
EVO, een overkoepelende
werkgeversorganisatie in het
beroepsgoederenvervoer. Dat
de acties andere weggebrui
kers veel overlast bezorgden
was jammer, maar onver
mijdelijk omdat de vervoer
ders een gevecht om het be
staan leverde met het kabi
net-Den Uyl, aldus de EVO
toen.
Het is diezelfde EVO, die
de Vervoersbond-FNV giste
ren voor de rechter sleepte
vanwege de blokkades van
grenzen en belangrijke ver
keersknooppunten door boze
chauffeurs. Zondagavond te
legrafeerde de EVO het kabi
net al met het verzoek hard
tegen de chauffeurs op te tre
den. Zonodig zou de politie de
rijbewijzen van actievoe
rende chauffeurs moeten in
nemen.
Toen daarop vanuit Den
Haag een lauwe reactie
kwam stapte de EVO naar de
rechter, om die morgen uit te
laten spreken dat .de acties
onrechtmatig zijn.
Eerst voerde de EVO als
argument contra de blokka
des aan dat de protesterende
chauffeurs schade toebren
gen aan belangen van der
den, die niets met het conflict
te maken hebben. Toen dat
geen indruk maakte, althans
niet op de actievoerende
chauffeurs, wees de EVO op
de grote schade, die de blok
kades aan de zich herstel
lende Nederlandse economie
aanricht.
Hoewel staatssecretaris
Scherpenhuizen (Verkeer)
zich publiekelijk achter de
vervoerders opstelde greep
het kabinet (nog) niet in. En
dus moest de veiligheid van
het verkeer worden opge
voerd als nieuw argument
om onmiddellijk een einde
aan de acties te maken.
Vanuit andere organisaties
in het wegvervoer dezelfde
kreten over de economische
gevolgen van de acties en het
gevaar voor 'terreur'. En dat
ging dan hand in hand met
pogingen actievoerende
chauffeurs te intimideren en
met ontslag te bedreigen.
Een sinister schouwspel,
dat wel. Maar het zal de
werkgevers in het wegver
voer toch niet ontgaan zijn
dat het stakingsrecht nog al
tijd gegarandeerd is, dat
werknemers volgens de
Europese richtlijnen, door
Nederland ondertekend, ge
rechtigd zijn acties te voeren
als het overleg over een
nieuwe arbeidsovereenkomst
mislukt. Zoals trouwens
iedere burger dat recht heeft.
De werkgevers kunnen de
Vervoersbonden van FNV en
CNV niet verwijten dat ze
onwillig zijn geweest met de
werkgevers te onderhande
len over die nieuwe cao. Er is
langdurig met elkaar ge
praat. Maar als op een gege
ven moment blijkt dat men
hevig verdeeld blijft en een
cao-akkoord er gewoon niet
inzit is het volstrekt legitiem
als een vakbond andere wa
pens uit de kast haalt.
Het is juist dat de onder
handelingen zijn afgebroken
door beide bonden. De werk
gevers hadden op dat mo
ment volgens hun zeggen een
loonkostenstijging van totaal
5 procent geboden. De bon
den vonden dat èn de manier
waarop de werkgevers dat
wilden invullen volstrekt on
voldoende.
Die 5 procent van de werk
gevers bestaat uit het optrek
ken van de vakantietoeslag
tot 8 procent, het volledig
doorbetalen van het zieken
geld en een verbetering van
de basisionen met bijna 2,2
procent per 1 januari volgend
jaar. Bovendien boden de
werkgevers aan de VUT-
leeftijd te verlagen naar 61
jaar.
Opmerkelijk is dat de Ver
voersbond-FNV, in tegen
stelling tot de collega's van
het CNV, de eis voor korter
werken van tafel haalden. De
bond is daarmee de eerste in
vakbondsland, die afstand
doet van verdere ATV. 'Een
uiterste concessie', verduide
lijkt een FNV-bestuurder.
In het beroepsgoederen
vervoer waar zo'n 60.000
mensen werken als chauf
feur, in de garage of op kan
toor, geldt nog een 40-urige
werkweek. De bonden had
den in 1986 naar de 38 uur ge
wild. Dit zou banen moeten
opleveren via het instellen
van chauffeurspools. De
werkgevers wilden echter al
leen praten over het aantrek
ken van tijdelijk personeel op
afroepcontract. Daar zijn de
bonden vierkant tegen.
De Vervoersbond FNV had
als eindbod een loonsverho
ging in de vorm van de prijs
compensatie van bijna twee
procent, het weer invoeren
van de overwerktoeslag van
dertig procent (in plaats van
de compensatie in vrije tijd,
zoals in de oude cao is gere
geld), het optrekken van di
verse andere onregelmatig
heidstoeslagen, herstel van
het vakantiegeld tot acht
procent en doorbetaling van
het volledige ziekengeld.
Na het mislukken van het
overleggen vlogen de verwij
ten over en weer. De werkge
vers 'flessen de boel', riepen
FNV-bestuurders veront
waardigd. En dat sloeg dan
op de doorberekening van
het ziekengeld. Volgens een
berekening van de werkge
vers leidt dat in de nieuwe
cao tot een kostenstijging
van bijna 2,5 procent. Klets
koek, zeggen de bonden, het
kost slechts 0,4 procent.
De werkgevers van hun
kant verwijten de bonden dat
ze de bepalingen in de oude
cao welbewust met voeten
treden. Daar staat namelijk
in dat in geval van een con
flict over de cao eerst een on
afhankelijke commissie moet
bemiddelen, alvorens de bon
den hun stakingswapens uit
de kast mogen halen. Acties
mogen daarom op z'n vroegst
pas op 7 mei van het volgend
jaar beginnen, roepen ze ver
ontwaardigd.
Er is nog een punt, dat tij
dens de mislukte onderhan
delingen veel kwaad bloed
heeft gezet. Dat is de Raad
van Toezicht, een instantie
van werkgevers èn bonden,
die de naleving van de cao
moet controleren. Dat doet
die raad tamelijk scherp en
dat is bij de werkgevers niet
in goede aarde gevallen. Ze
eisen dat dat adjunt-direc-
teur Hoekstra, een voorma
lige vakbondsonderhande
laar, van z'n funktie wordt
ontheven. Tot grote woede,
uiteraard, van de Vervoers-
bond-FNV.
DE Antillen zouden hun strategische
ligging moeten uitbuiten en bijvoor
beeld de havens van Curasao aan
bieden aan de Amerikaanse marine.
Dit heeft de Amerikaanse professor Ray
S. Cline, adviseur van het Centrum voor
Strategische en Internationale Studies
(CSIS) aan de Georgetown-universiteit in
Washington, zaterdag in Willemstad voor
gesteld.
Cline, onderdirecteur van de CIA tijdens
de rakettencrisis met Cuba, sprak op een
congres over de geo-politieke en economi
sche rol van de Nederlandse Antillen zoals
die wordt gezien door Venezuela, Neder
land en de Verenigde Staten.
„Persoonlijk zou ik er een voorstander
van zijn en als U (de Antillen) met een con
creet plan komt, wil ik proberen daar ook
aandacht voor te krijgen in Washington",
aldus Cline.
Oud-premier Don Martina, sinds zijn
aanwijzing tot formateur gezien als de aan
staande nieuwe premier, wees het voorstel
onmiddellijk af. „Wij zijn geen voorstander
van dergelijke avonturen, waar we geen er
varing mee hebben", aldus Martina.
Oud-premier Evertz reageerde niet met
een afwijzend op het voorstel en zei slechts
dat „we die rivier zullen oversteken als we
er voor staan". Het aanwezige publiek rea
geerde verdeeld op Cline's gedachte.
Cline wees erop dat de Verenigde Staten
momenteel geen enkele basis van betekenis
in het Caribische gebied hebben. „Ik weet
dat men in Washington weliswaar nog niet
op zoek is, maar dat er wel over gedacht
wordt", aldus Cline. Hij herinnerde aan de
Tweede Wereldoorlog, toen Duitse onder
zeeërs Amerikaanse tankers met olie uit
Curasao en Aruba aanvielen. Ook de raffi
naderijen zelf werden toen door de Duitsers
belaagd.
„In een situatie van directe confrontatie
hebben we geen enkele goede basis in dit
gebied om op terug te vallen", aldus Cline.
Cline die in zijn 31-jarige loopbaan bij de
Amerikaanse overheid verscheidene presi
denten heeft geadviseerd, legde uit dat de
Verenigde Staten de ontwikkelingen in het
Caribische gebied benaderen vanuit het
model van de „wereldstrategie en geo-poli
tieke conflicten".
„In deze wijde context kan gerust gesteld
worden dat, vanuit Washington gezien, de
Nederlandse Antillen een relatief klein,
doch strategisch belangrijk deel van de we
reld zijn. Zij maken deel uit van het Cari-
bisch Bekken, waar de Verenigde Staten
hun naburige staten trachten te helpen, die
politiek vrij en onafhankelijk willen zijn.
Curagao valt zeker onder die categorie van
staten.
Het Caribische gebied is ook een vitale
zone in het geo-politieke conflict tussen de
Verenigde Staten en de Sovjetunie en haar
satelietstaten", aldus Cline.
„De geo-politieke feiten van het leven en
de toenemende provocaties van het pro-
russische Cuba maken het Caribisch Bek
ken automatisch tot een strategisch gebied
met hoge prioriteit voor de Verenigde Sta
ten", zo zei hij verder.
Cline vroeg de Antillen om een duidelijke
en eensgezinde aanpak van de economische
crisis op de Nederlandse Antillen. „In alle
hoofdsteden (Den Haag, Caracas en Wash
ington) heerst grote bereidheid om te hel
pen bij een constructief actieplan. De Antil
len moeten dan wel hun nationale doelen
gaan formuleren", aldus Cline.
Hij ging ook in op de kritiek van Antil
liaanse politici op het Amerikaanse hulp
programma voor het Caribische gebied (Ca
ribbean Basin Initiative-CBI) omdat het de
Antillen geen mogelijkheden verschaft goe
deren af te zetten op de Amerikaanse
markt. „Het heeft geen 'zin om te klagen,
maar kom eens met alternatieven, dan kun
nen we zien of we daar mensen in Washing
ton voor warm kunnen krijgen", zo zei hij.
STEEDS meer Kamerleden
maken dankbaar gebruik
van de mogelijkheden die de
moderne techniek ook het
parlementaire gebeuren
biedt. Jongste loot aan die
stam: de personal computer,
waarmee een groeiend aan
tal parlementariërs al heeft
leren omgaan. Dankzij het
Parlementair Automatise-
rings Centrum - Parac in de
wandeling - zijn met een
eenvoudige druk op de knop
allerlei data, de stille getui
gen van vaak roerige debat
ten, in een handomdraai te
vinden.
Zo tikte Len Rempt-
Halmmans de Jongh (VVD)
kort geleden het woord
'emancipatie' in. „En ziet,"
zo roept ze zelf verrast uit:
„een hoge, maar overzichte
lijke stapel ingediende en
aangenomen moties viel ons
ten deel."
Er was geen houden meer
aan. Honderden moties, niet
alleen ingediend bij speciale
emancipatiedebatten maar
ook bij beleidsdebatten op
tal van andere terreinen,
rolden uit de computer.
Rempt pakte het stapeltje
op, voegde er een nieuwe
motie aan toe, verkreeg via
het Kamerbreed Vrouwen-
overleg steun bij de andere
fracties en deponeerde het
pakket vervolgens op het
bureau van staatssecretaris
Kappeyne van de Coppello
(Sociale Zaken en Werkgele
genheid): of die, vóór de be
handeling van het Emanci
patieplan in februari, maar
eens wil uitzoeken welke
moties wèl en welke niet zijn
uitgevoerd. En, in het laatste
geval, waarom niet.
Het kan geen toeval zijn
dat diezelfde avond Jeltje
van Nieuwenhoven (PvdA),
met steun van de meerder
heid van de Kamer, de rege
ring vroeg een deelproject
'Vrouwen en Informatica' op
te zetten. Via een motie.
een bezoekje brengt aan Pe
ru, Costa Rica, Mexico en de
VS. Tot Paulis een gouden
inval had: hij zou gewoon op
eigen kosten zijn vrouw
meenemen, en op die manier
een soort tweede huwelijks
reis kunnen maken.
Het idee was niet slecht,
maar commissievoorzitter
Joekes bleek deze keer al net
zo onvermurwbaar als hij
een jaar geleden in de RSV-
commissie was: de aanwe
zigheid van mevrouw Paulis
zou alleen maar de 'hecht
heid' van de delegatie kun
nen verstoren.
En voor Joekes is de
hechtheid van een parle
mentaire delegatie veel be
langrijker dan die van een
parlementariër aan zijn
vrouw.
Van Zeil oude fouten
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
STAATSSECRETARIS Van
Zeil (Economische Zaken)
blijft hardleers. Vorig jaar
kreeg hij al felle kritiek van
de vaste Kamercommissie
voor het Midden- en Klein
bedrijf, die hem per brief
onvoldoende snelheid van
handelen verweet. Van Zeil
kreeg toen korte tijd respijt
een aantal lang toegezegde
beleidsnota's alsnog klaar te
maken.
De zeer bereisde staatsse
cretaris, die bij de opening
van geen enkel winkelcen
trum ontbreekt, keerde
haastig op zijn schreden te
rug en leverde de Kamer
keurig op tijd de gevraagde
stukken. Maar hij blijkt toch
in zijn oude fouten te ver
vallen.
Kort geleden, bij de be
handeling van zijn begro
ting, kritiseerde de Kamer
weer nagenoeg unaniem -
alleen Van Zeils eigen CDA
liet verstek gaan - het tekort
aan beleid en het teveel aan
lintenknipperijD'66-Ka-
Van Rey: gouden
kapper
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP
merlid Groenman noemde
de staatssecretaris zelfs
'Speech van Zeil'.
De bewindsman toonde
geen duidelijke tekenen van
berouw, want hij kreeg dit
maal de belofte niet over de
lippen dat hij wat minder
als sales-promotor in het
land zal optreden. En een
dag na het debat figureerde
hij alweer bij de opening
van een in het noorden des
lands gelegen nieuw kuur
oord.
„Zelfs als we tien zetels ha
len, blijven we een mini-fac
tor." (D'66-Kamerlid Gerrit
Mik)
DE echtparen die een kope
ren, zilveren dan wel gouden
huwelijksfeest te vieren
hebben, worden steeds zeld
zamer. Maar 4 januari is het
voor de Limburgse CDA-er
Walter Paulis zover: hij zal
dan 25 jaar in de echt ver
bonden zijn.
Minder leuk voor Paulis is
dat de Kamercommissie
voor Financiën, waarvan hij
deel uitmaakt, rond die tijd
JE zou de Kamerleden met
vreemde onderscheidingen
niet de kost moeten geven.
Er zijn er heel wat die rond
lopen met versierselen als
die van grootofficier in de
Orde van de Azteekse Ade
laar, om maar eens een
dwarsstraat te noemen. En
sinds vorig week is ook Jos
van Rey (VVD) zover: hem
werd in een van haarlak en
parfum walmend theater in
Helmond de coiffeur d'or
van de Algemene Neder
landse Kappers Organisatie
(ANKO) uitgereikt.
Van Rey zit zelf niet in het
kappersvak, hetgeen trou
wens zijn eigen coupe al
deed vermoeden. Waarom
hij dan toch de 'gouden kap
per '1985', traditioneel be
stemd voor iemand die zich
voor de Nederlandse kap
pers en kapsters heeft inge
zet, werd waardig bevon
den?
Volgens het juryrapport
heeft Van Rey zich als
woordvoerder voor het Mid
den- en Kleinbedrijf spe
ciaal ingezet voor het tegen
gaan van de beunhazerij in
de kappersbranche.
Dat is in ieder geval het
oordeel van Van Reys par
tij- en fractiegenoot Van
Erp, één van de juryleden.
DE Tweede Kamer behan
delt deze laatste week voor
het Kerstreces de begroting
van Defensie en de ophef
fing van het Openbaar Li
chaam Rijnmond. Tenslotte
wordt de ziektekostenverze
kering afgerond.
De Eerste Kamer heeft de
begrotingen van het Huis
der Koningin en van Alge
mene Zaken op de agenda.
Daarnaast een aantal belas
tingmaatregelen, de toetre
ding van Spanje en portugal
tot de EG en de financiering
van de muskusrattenvan
gers.
'Rond het Binnenhof' is
weer terug tegelijk met de
Tweede Kamer: op 21 janua
ri.
EINDREDACTIE
AARD
FRANS BOOG-
(ADVERTENTIE)
-Vv,'ïJi
AMSTELVEEN (ANP) - Dc
Ziekenfondsraad wil dat on-
-ehuwd samenwonenden van
verschillend of gcUjk geslacht
„ok het recht krijgen op gratis
meeverzekering in dc ver-
nliehte ziekenfondsverzeke
ring- Hiermee is een bedrag
gemoeid van ongeveer 50 mil
joen gulden. Dat blijkt uit een
ontwerp-advies waarover dc
voltallige raad donderdag be
slist.
Volgens dit advies zouden
de ongehuwden net zo moeten
wore
ren.
den
eenh
taali
same
ven i
ze ge
Meei
i V*\
EBjag
L.'
AT
Twee oudere dames zijn om het lev
Ijcuiam met een vrachtwagen. Op de H
botsing tussen twee personenauto's (f
bruik van sluiproutes, omdat de hoofd
ROTTERDAM (ANP) - Dc
werkgeversorganisatie SVZ in
dc Rotterdamse haven en de
vervoersbond FNV zijn ak-
i koord gegaan met een com
promisvoorstel van de Rottcr-
- damsc havenwethouder Den
Dunnen in het arbeidsconflict
rond het ertsoverslagbedrijf
Europoort CV.
Het voorstel was door Den
Dunnen ingediend na infor-
I matieve gesprekken met de
j beide partijen, nadat onder-
I handelingen vorige week op
I niets waren uitgelopen. Het
takkoord moet morgen nog
wordt
den v
bij hi
afwac
ging
drijf t
Het
helst
ploeg<
beidsc
procei
taald
tijen
het vc
kantit
deze
HET wegvervoer is eeri al jaren veelgei
.derlandse economie. Acties in deze bedi
[ker gehanteerd om conflicten op te losse
I Conjunctuurgevoelig als deze sector
I neergang in de economie tot grote socii
jhet begin van de jaren tachtig toen er c
I cessie voor chauffeurs niet veel verbete
jsitie inzat. Nu het weer wat beter gaat n
■verbetering echter ook uit.
I Niemand zal kunnen volhouden dat d
Jties die gisteren zijn ingezet, als een tot
Irnen. Integendeel. Een eerste aanzet we
[gegeven met korte stakingsacties toen c
[delingen weinig uitzicht op verbetering t
in hun afwijzende opstelling volharden is
ten bonden vol.
En niet geheel onterecht lijkt ons. Va
[waardige positie van de 'ridders van de
hOver. Een voortdurende druk op de lor
J daire arbeidsvoorwaarden hebben de kc
vrijwel voortdurend verminderd. Werkge
In t)ovend'en geen ernst met arbeidsti
[ook de andere eisen van de vakbondc
waarom de FNV tijdens de laatste cao
[sicxjt de atv-eis van tafel te halen en prijs
i och zit de pijn zeker niet in hoofdzaa
voelen de chauffeurs en hun vakbond
(ken V6rS c*'e hun arbeidskosten coüt
wensen de werkgevers nu bijvoor
ange wachttijden als overuren uit te bet:
|i 'ezin9 van onkostenvergoedingen. Wi<
f werkweken van vrachtwagenchi
en h door de eindeloze wachttijden bij c
--de afhandeling van douaneformalitei
iriin i,ornen dat werkgevers wat dit betr
9 willen afwentelen op de werknemers.
komt nog bij dat uit een FNV-ond
ontn yast9esteld dat de meeste transpo
Irrian N°°dgedwongen, zo reageei
■Worden Z''n maar 660 030 'S natuur
iDen811 drupPel die de emmer bij de verve
luikt H as he' werkgeversvoorstel om de
loenct Ji6 nalevin9 van de cao moet contri
Iontsta 6 vervoersbonden is het hek dan
IstanH er' zoa|s eerder werd opgeme
aS 'n de vervoerssector.
onze drei9err>enten en rampspoedverhc
deiiiLhCd.nomie ten sPij'. kunnen de werl
fsimnli voor de gisteren uitgebroken
'Werkn wegwuiven. Integendeel, jui
vervoerssecto V°°r e8n belan9riik deel d
voor6.ilerk9evers z'in dientengevolge e\
üoerw ec°nomische gevolgen van dez
ant\A,™e!]v?rvoer Maar ook voor de wr
(voordo ''kheid in het binnen de perl
ene ongemakken naar de burger tc