Kloof tussen chauffeurs en werkgevers zeer groot even..L UITBLAZEN Amerikaanse adviseur suggereert marinebasis van VS op Curasao Doden Akkoord b 0NDERHANDL Dyn keuning der Belgen WAAROM HET WEL STUK MOEST LOPEN Z?f riff DESTEMCOMIV Middeleeuwse to DINSDAG 17 DECEMBER 1985 ACHTERGROND Stille getuigen Geknipt Speech Haags hoogstandje Zilver AGENDA DINSDAG 17 DECEMBER 1 O t" DE ZALEN van het koninklijk palcis wa ren gevuld met jon gelui van 25 jaar en echt paren van middelbare leeftijd die 25 jaar ge trouwd waren. De televisie wus erbij en de verslagge ver kondigde de muzikale happening aim waarop het zilve ren bruidspaar, koning Boude- wijn en koningin Fabiola, de toegestroomde menigte trac- tcerdc. Tussen de muzikale en vo cale prestaties door zagen we filmflitsen uit des konings le ven. Tot mijn verbazing hield hij tijdens een banket ter ere van de Franse president Mit terrand zijn toespraak in het Nederlands. Hoe zou zo'n Brussels taalprotokol in elkaar zitten? vroeg ik me af. Zou het toevallig ook zo kunnen zijn dat bij een bezoek van koningin Beatrix de koning Frans spreekt omdat het Frans die dag, weck of maand aan de beurt is? Hoewel de koning bij zijn toespraken de indruk wekte het Nederlands van papier te moe ten aflezen, zag ik tot mijn ge noegen dat hij zich op zijn mu zikale receptie wel degelijk - en zonder spiekbriefjes - tweetalig in de menigte bewoog. Niet dat je kon horen wat de koning zei tegen de nieuwe gouverneur van Oost-Vinanderen, maar ik zag zijn lippen heel duidelijk de dank-ii-wW-bcwegingen maken. Koningin Fabiola, die heur haar, dat ook niet meer zo don ker is als vroeger, niet langer hoog opgekamd draagt, zag er een beetje oud uit. Ze is ook ouder dan den keuning, raadde een oudere vrouw in een café. Maar je kon zien dat de rimpels van de koningin lachrintpels zijn. Ook de koning lachte veel en uitbundig. De sfeer was heel ontspannen. Iedereen droeg wat hij zelf netjes genoeg voor de gelegenheid vond en het ko ninklijk paar maakte geen en kel verschil tussen stropdas en open boord. De hele happening spotte met het vooroordeel dat Belgen zo formeel zijn. Behalve filmflitsen kregen we voor de afwisseling ook straatinterviews en vraagge- sprekjes met gewone Belgen die in persoonlijke aanraking zijn geweest met het vorstenpaar. Het minst aardig waren de ge sprekjes met 'officials', die de gebruikelijke volzinnen opzei den over 's konings constitutio nele rol en de wijsheid waarmee hij die speelde. Veel aardiger was het om Boudewijns vroegere Neder landse gouvernante over de jonge prins te horen praten. Haar dierbaarste bezit, zei ze terwijl ze het kleinood koeste rend in de handen nam, was een kleine, ingelijste foto van Boudewijn, gemaakt door ko ningin Elisabet. Raymond Ceulemans ver telde een keer of vijf met de ko ning te hebben gebiljart in het paleis te Laken, waar twee 'eer steklas tafels' staan. Hij leerde de koning de moeilijke mas- seerstoot. „De koning noemde mij meneer Raymond en ik zei natuurlijk sire tegen hem"). „De koning op die manier te WIM KOCK zei meneer Raymond met van emotie aangedane stem. En de regie maar schakelen. Oude zwartwit-beelden van de koning in Amerika, 'toen de Belgen aangenaam verrast ont dekten dat nun koning ook kon lachen.' Stad en land had de BRT afgezocht naar een kleu renfilm van het koninklijk hu welijk in I960. De militaire ar- ehieven boden uiteindelijk uit komst, waarmee maar weer eens bewezen was dat een leger ook in vredestijd zijn nut heeft. Vervolgens weer naar het paleis "waar een groepje in onver staanbaar Vlaams dialect een blijkbaar pittig cabaretliedje stond te zingen. Dan ineens beelden van blote voeten in sandalen, banjerend door de natte sneeuw. Een man met een vormeloze hoed op en een soort tafelkleed om de schouders. De hoffotograaf! Of hij ook op blote voeten naar het paleis was gegaan toen hij zijn (prach tige) foto's van de koninklijke familie ging maken. „Dat vra gen ze me altijd", zei de foto graaf. „Als ik naar de bruiloft van m'n broer ga, doe ik kou sen aan, dus ook wanneer ik naar het paleis ga." In een café spraken de klan ten, meest vrouwen, het woord koning een beetje op z'n Duits uit. Keuning. „Ik ben niet zo heel erg kcuningsgezind", zei een vrouw verlegen, „ik weet niet of ik dit mag zeggen." Na tuurlijk moogt ge dat zeggen, moedigde de verslaggever aan. „Ja", zei de vrouw, „de keuning is er wel, maar het zijn toch mi nisters die regeren en daar zijn er ook hopen van." Vooral uit de straatinter views bleek dat de Belgen hun vorst nauwelijks kennen. Vrij wel niemand wist precies te vertellen hoe oud Boudewijn en Fabiola zijn of hoe lang ze zijn getrouwd pardon ge huwd' zei er een die 'getrouwd' blijkbaar wat plat uitgedrukt vond voor een koningspaar). De vrouw die het dichtst bij de ware leeftijd van Boudewijn kwam, dankte dat aan haar eigen leeftijd. „Ik ben van '29 en hij is iets jonger. Van '31? Van '30"? Een jonge studente in Brus sel berispte zichzelf voor de ca mera omdat ze geen enkel ant woord had op de vragen over de koning: „En dat voor een studente in de rechten „Omdat het 'nen edelen persoon is", zo verklaarde een met sieraden behangen vrouw haar liefde voor de monarchie. Het was niet mijn bedoeling ge weest om BRT-2 op te zetten maar geboeid bleef ik kijkei. Tot het einde en ik kreeg echt de indruk dat de onderdanen van de goede koning Boude wijn eigenlijk veel aardiger mensen zijn dan die van zijne majesteits noordelijke collega. Onzin natuurlijk. Ja? ontmoeten, gun ik iedere Belg" iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinrB Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs J.H.M. Brader Hoofdredactie. L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres Postbus 3229, 4800 MB Breda 076-236911 Telex 54176 Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883 Sportredactie 076-236884 Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Postadres Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom Breda, Nwe Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda Etten-Leur, Markt 28, «01608-21550 Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, «01650-37150 Postadres: Postbus 35. 4700 AA Roosendaal TerneuzenNieuwstraat 9, 01150-17920 Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, «01184-19910 Postadres Postbus 50514380 KB Vlissingen Openingstijden: Breda en Oosterhout 8 30-17.00 uur: overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 23,60 per maand: 68,06 per kwartaal of f 264,45 per jaar Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand. 1,80 per kwartaal, 7,20 per |aar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W Voor post-toezending geldt een toeslag Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573 Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17 00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overli|densadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdagTvan 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447 NCB rek. 230301584 - Rabo rek 101053738 T5 Door Pieter-Jan Dekkers HET kan verkeren zei Bredero al. Tijdens het bewind van het kabinet- Den Uyl kreeg Neder land voor het eerst te maken met groot scheepse blokkade-ac ties. Eerst van boze bin nenschippers, later van nog bozere wegvervoer ders. Die laatste actie onder vond toen veel steun en sym pathie van de EVO, de Eigen Vervoerders Organisatie EVO, een overkoepelende werkgeversorganisatie in het beroepsgoederenvervoer. Dat de acties andere weggebrui kers veel overlast bezorgden was jammer, maar onver mijdelijk omdat de vervoer ders een gevecht om het be staan leverde met het kabi net-Den Uyl, aldus de EVO toen. Het is diezelfde EVO, die de Vervoersbond-FNV giste ren voor de rechter sleepte vanwege de blokkades van grenzen en belangrijke ver keersknooppunten door boze chauffeurs. Zondagavond te legrafeerde de EVO het kabi net al met het verzoek hard tegen de chauffeurs op te tre den. Zonodig zou de politie de rijbewijzen van actievoe rende chauffeurs moeten in nemen. Toen daarop vanuit Den Haag een lauwe reactie kwam stapte de EVO naar de rechter, om die morgen uit te laten spreken dat .de acties onrechtmatig zijn. Eerst voerde de EVO als argument contra de blokka des aan dat de protesterende chauffeurs schade toebren gen aan belangen van der den, die niets met het conflict te maken hebben. Toen dat geen indruk maakte, althans niet op de actievoerende chauffeurs, wees de EVO op de grote schade, die de blok kades aan de zich herstel lende Nederlandse economie aanricht. Hoewel staatssecretaris Scherpenhuizen (Verkeer) zich publiekelijk achter de vervoerders opstelde greep het kabinet (nog) niet in. En dus moest de veiligheid van het verkeer worden opge voerd als nieuw argument om onmiddellijk een einde aan de acties te maken. Vanuit andere organisaties in het wegvervoer dezelfde kreten over de economische gevolgen van de acties en het gevaar voor 'terreur'. En dat ging dan hand in hand met pogingen actievoerende chauffeurs te intimideren en met ontslag te bedreigen. Een sinister schouwspel, dat wel. Maar het zal de werkgevers in het wegver voer toch niet ontgaan zijn dat het stakingsrecht nog al tijd gegarandeerd is, dat werknemers volgens de Europese richtlijnen, door Nederland ondertekend, ge rechtigd zijn acties te voeren als het overleg over een nieuwe arbeidsovereenkomst mislukt. Zoals trouwens iedere burger dat recht heeft. De werkgevers kunnen de Vervoersbonden van FNV en CNV niet verwijten dat ze onwillig zijn geweest met de werkgevers te onderhande len over die nieuwe cao. Er is langdurig met elkaar ge praat. Maar als op een gege ven moment blijkt dat men hevig verdeeld blijft en een cao-akkoord er gewoon niet inzit is het volstrekt legitiem als een vakbond andere wa pens uit de kast haalt. Het is juist dat de onder handelingen zijn afgebroken door beide bonden. De werk gevers hadden op dat mo ment volgens hun zeggen een loonkostenstijging van totaal 5 procent geboden. De bon den vonden dat èn de manier waarop de werkgevers dat wilden invullen volstrekt on voldoende. Die 5 procent van de werk gevers bestaat uit het optrek ken van de vakantietoeslag tot 8 procent, het volledig doorbetalen van het zieken geld en een verbetering van de basisionen met bijna 2,2 procent per 1 januari volgend jaar. Bovendien boden de werkgevers aan de VUT- leeftijd te verlagen naar 61 jaar. Opmerkelijk is dat de Ver voersbond-FNV, in tegen stelling tot de collega's van het CNV, de eis voor korter werken van tafel haalden. De bond is daarmee de eerste in vakbondsland, die afstand doet van verdere ATV. 'Een uiterste concessie', verduide lijkt een FNV-bestuurder. In het beroepsgoederen vervoer waar zo'n 60.000 mensen werken als chauf feur, in de garage of op kan toor, geldt nog een 40-urige werkweek. De bonden had den in 1986 naar de 38 uur ge wild. Dit zou banen moeten opleveren via het instellen van chauffeurspools. De werkgevers wilden echter al leen praten over het aantrek ken van tijdelijk personeel op afroepcontract. Daar zijn de bonden vierkant tegen. De Vervoersbond FNV had als eindbod een loonsverho ging in de vorm van de prijs compensatie van bijna twee procent, het weer invoeren van de overwerktoeslag van dertig procent (in plaats van de compensatie in vrije tijd, zoals in de oude cao is gere geld), het optrekken van di verse andere onregelmatig heidstoeslagen, herstel van het vakantiegeld tot acht procent en doorbetaling van het volledige ziekengeld. Na het mislukken van het overleggen vlogen de verwij ten over en weer. De werkge vers 'flessen de boel', riepen FNV-bestuurders veront waardigd. En dat sloeg dan op de doorberekening van het ziekengeld. Volgens een berekening van de werkge vers leidt dat in de nieuwe cao tot een kostenstijging van bijna 2,5 procent. Klets koek, zeggen de bonden, het kost slechts 0,4 procent. De werkgevers van hun kant verwijten de bonden dat ze de bepalingen in de oude cao welbewust met voeten treden. Daar staat namelijk in dat in geval van een con flict over de cao eerst een on afhankelijke commissie moet bemiddelen, alvorens de bon den hun stakingswapens uit de kast mogen halen. Acties mogen daarom op z'n vroegst pas op 7 mei van het volgend jaar beginnen, roepen ze ver ontwaardigd. Er is nog een punt, dat tij dens de mislukte onderhan delingen veel kwaad bloed heeft gezet. Dat is de Raad van Toezicht, een instantie van werkgevers èn bonden, die de naleving van de cao moet controleren. Dat doet die raad tamelijk scherp en dat is bij de werkgevers niet in goede aarde gevallen. Ze eisen dat dat adjunt-direc- teur Hoekstra, een voorma lige vakbondsonderhande laar, van z'n funktie wordt ontheven. Tot grote woede, uiteraard, van de Vervoers- bond-FNV. DE Antillen zouden hun strategische ligging moeten uitbuiten en bijvoor beeld de havens van Curasao aan bieden aan de Amerikaanse marine. Dit heeft de Amerikaanse professor Ray S. Cline, adviseur van het Centrum voor Strategische en Internationale Studies (CSIS) aan de Georgetown-universiteit in Washington, zaterdag in Willemstad voor gesteld. Cline, onderdirecteur van de CIA tijdens de rakettencrisis met Cuba, sprak op een congres over de geo-politieke en economi sche rol van de Nederlandse Antillen zoals die wordt gezien door Venezuela, Neder land en de Verenigde Staten. „Persoonlijk zou ik er een voorstander van zijn en als U (de Antillen) met een con creet plan komt, wil ik proberen daar ook aandacht voor te krijgen in Washington", aldus Cline. Oud-premier Don Martina, sinds zijn aanwijzing tot formateur gezien als de aan staande nieuwe premier, wees het voorstel onmiddellijk af. „Wij zijn geen voorstander van dergelijke avonturen, waar we geen er varing mee hebben", aldus Martina. Oud-premier Evertz reageerde niet met een afwijzend op het voorstel en zei slechts dat „we die rivier zullen oversteken als we er voor staan". Het aanwezige publiek rea geerde verdeeld op Cline's gedachte. Cline wees erop dat de Verenigde Staten momenteel geen enkele basis van betekenis in het Caribische gebied hebben. „Ik weet dat men in Washington weliswaar nog niet op zoek is, maar dat er wel over gedacht wordt", aldus Cline. Hij herinnerde aan de Tweede Wereldoorlog, toen Duitse onder zeeërs Amerikaanse tankers met olie uit Curasao en Aruba aanvielen. Ook de raffi naderijen zelf werden toen door de Duitsers belaagd. „In een situatie van directe confrontatie hebben we geen enkele goede basis in dit gebied om op terug te vallen", aldus Cline. Cline die in zijn 31-jarige loopbaan bij de Amerikaanse overheid verscheidene presi denten heeft geadviseerd, legde uit dat de Verenigde Staten de ontwikkelingen in het Caribische gebied benaderen vanuit het model van de „wereldstrategie en geo-poli tieke conflicten". „In deze wijde context kan gerust gesteld worden dat, vanuit Washington gezien, de Nederlandse Antillen een relatief klein, doch strategisch belangrijk deel van de we reld zijn. Zij maken deel uit van het Cari- bisch Bekken, waar de Verenigde Staten hun naburige staten trachten te helpen, die politiek vrij en onafhankelijk willen zijn. Curagao valt zeker onder die categorie van staten. Het Caribische gebied is ook een vitale zone in het geo-politieke conflict tussen de Verenigde Staten en de Sovjetunie en haar satelietstaten", aldus Cline. „De geo-politieke feiten van het leven en de toenemende provocaties van het pro- russische Cuba maken het Caribisch Bek ken automatisch tot een strategisch gebied met hoge prioriteit voor de Verenigde Sta ten", zo zei hij verder. Cline vroeg de Antillen om een duidelijke en eensgezinde aanpak van de economische crisis op de Nederlandse Antillen. „In alle hoofdsteden (Den Haag, Caracas en Wash ington) heerst grote bereidheid om te hel pen bij een constructief actieplan. De Antil len moeten dan wel hun nationale doelen gaan formuleren", aldus Cline. Hij ging ook in op de kritiek van Antil liaanse politici op het Amerikaanse hulp programma voor het Caribische gebied (Ca ribbean Basin Initiative-CBI) omdat het de Antillen geen mogelijkheden verschaft goe deren af te zetten op de Amerikaanse markt. „Het heeft geen 'zin om te klagen, maar kom eens met alternatieven, dan kun nen we zien of we daar mensen in Washing ton voor warm kunnen krijgen", zo zei hij. STEEDS meer Kamerleden maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden die de moderne techniek ook het parlementaire gebeuren biedt. Jongste loot aan die stam: de personal computer, waarmee een groeiend aan tal parlementariërs al heeft leren omgaan. Dankzij het Parlementair Automatise- rings Centrum - Parac in de wandeling - zijn met een eenvoudige druk op de knop allerlei data, de stille getui gen van vaak roerige debat ten, in een handomdraai te vinden. Zo tikte Len Rempt- Halmmans de Jongh (VVD) kort geleden het woord 'emancipatie' in. „En ziet," zo roept ze zelf verrast uit: „een hoge, maar overzichte lijke stapel ingediende en aangenomen moties viel ons ten deel." Er was geen houden meer aan. Honderden moties, niet alleen ingediend bij speciale emancipatiedebatten maar ook bij beleidsdebatten op tal van andere terreinen, rolden uit de computer. Rempt pakte het stapeltje op, voegde er een nieuwe motie aan toe, verkreeg via het Kamerbreed Vrouwen- overleg steun bij de andere fracties en deponeerde het pakket vervolgens op het bureau van staatssecretaris Kappeyne van de Coppello (Sociale Zaken en Werkgele genheid): of die, vóór de be handeling van het Emanci patieplan in februari, maar eens wil uitzoeken welke moties wèl en welke niet zijn uitgevoerd. En, in het laatste geval, waarom niet. Het kan geen toeval zijn dat diezelfde avond Jeltje van Nieuwenhoven (PvdA), met steun van de meerder heid van de Kamer, de rege ring vroeg een deelproject 'Vrouwen en Informatica' op te zetten. Via een motie. een bezoekje brengt aan Pe ru, Costa Rica, Mexico en de VS. Tot Paulis een gouden inval had: hij zou gewoon op eigen kosten zijn vrouw meenemen, en op die manier een soort tweede huwelijks reis kunnen maken. Het idee was niet slecht, maar commissievoorzitter Joekes bleek deze keer al net zo onvermurwbaar als hij een jaar geleden in de RSV- commissie was: de aanwe zigheid van mevrouw Paulis zou alleen maar de 'hecht heid' van de delegatie kun nen verstoren. En voor Joekes is de hechtheid van een parle mentaire delegatie veel be langrijker dan die van een parlementariër aan zijn vrouw. Van Zeil oude fouten - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP STAATSSECRETARIS Van Zeil (Economische Zaken) blijft hardleers. Vorig jaar kreeg hij al felle kritiek van de vaste Kamercommissie voor het Midden- en Klein bedrijf, die hem per brief onvoldoende snelheid van handelen verweet. Van Zeil kreeg toen korte tijd respijt een aantal lang toegezegde beleidsnota's alsnog klaar te maken. De zeer bereisde staatsse cretaris, die bij de opening van geen enkel winkelcen trum ontbreekt, keerde haastig op zijn schreden te rug en leverde de Kamer keurig op tijd de gevraagde stukken. Maar hij blijkt toch in zijn oude fouten te ver vallen. Kort geleden, bij de be handeling van zijn begro ting, kritiseerde de Kamer weer nagenoeg unaniem - alleen Van Zeils eigen CDA liet verstek gaan - het tekort aan beleid en het teveel aan lintenknipperijD'66-Ka- Van Rey: gouden kapper - FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP merlid Groenman noemde de staatssecretaris zelfs 'Speech van Zeil'. De bewindsman toonde geen duidelijke tekenen van berouw, want hij kreeg dit maal de belofte niet over de lippen dat hij wat minder als sales-promotor in het land zal optreden. En een dag na het debat figureerde hij alweer bij de opening van een in het noorden des lands gelegen nieuw kuur oord. „Zelfs als we tien zetels ha len, blijven we een mini-fac tor." (D'66-Kamerlid Gerrit Mik) DE echtparen die een kope ren, zilveren dan wel gouden huwelijksfeest te vieren hebben, worden steeds zeld zamer. Maar 4 januari is het voor de Limburgse CDA-er Walter Paulis zover: hij zal dan 25 jaar in de echt ver bonden zijn. Minder leuk voor Paulis is dat de Kamercommissie voor Financiën, waarvan hij deel uitmaakt, rond die tijd JE zou de Kamerleden met vreemde onderscheidingen niet de kost moeten geven. Er zijn er heel wat die rond lopen met versierselen als die van grootofficier in de Orde van de Azteekse Ade laar, om maar eens een dwarsstraat te noemen. En sinds vorig week is ook Jos van Rey (VVD) zover: hem werd in een van haarlak en parfum walmend theater in Helmond de coiffeur d'or van de Algemene Neder landse Kappers Organisatie (ANKO) uitgereikt. Van Rey zit zelf niet in het kappersvak, hetgeen trou wens zijn eigen coupe al deed vermoeden. Waarom hij dan toch de 'gouden kap per '1985', traditioneel be stemd voor iemand die zich voor de Nederlandse kap pers en kapsters heeft inge zet, werd waardig bevon den? Volgens het juryrapport heeft Van Rey zich als woordvoerder voor het Mid den- en Kleinbedrijf spe ciaal ingezet voor het tegen gaan van de beunhazerij in de kappersbranche. Dat is in ieder geval het oordeel van Van Reys par tij- en fractiegenoot Van Erp, één van de juryleden. DE Tweede Kamer behan delt deze laatste week voor het Kerstreces de begroting van Defensie en de ophef fing van het Openbaar Li chaam Rijnmond. Tenslotte wordt de ziektekostenverze kering afgerond. De Eerste Kamer heeft de begrotingen van het Huis der Koningin en van Alge mene Zaken op de agenda. Daarnaast een aantal belas tingmaatregelen, de toetre ding van Spanje en portugal tot de EG en de financiering van de muskusrattenvan gers. 'Rond het Binnenhof' is weer terug tegelijk met de Tweede Kamer: op 21 janua ri. EINDREDACTIE AARD FRANS BOOG- (ADVERTENTIE) -Vv,'ïJi AMSTELVEEN (ANP) - Dc Ziekenfondsraad wil dat on- -ehuwd samenwonenden van verschillend of gcUjk geslacht „ok het recht krijgen op gratis meeverzekering in dc ver- nliehte ziekenfondsverzeke ring- Hiermee is een bedrag gemoeid van ongeveer 50 mil joen gulden. Dat blijkt uit een ontwerp-advies waarover dc voltallige raad donderdag be slist. Volgens dit advies zouden de ongehuwden net zo moeten wore ren. den eenh taali same ven i ze ge Meei i V*\ EBjag L.' AT Twee oudere dames zijn om het lev Ijcuiam met een vrachtwagen. Op de H botsing tussen twee personenauto's (f bruik van sluiproutes, omdat de hoofd ROTTERDAM (ANP) - Dc werkgeversorganisatie SVZ in dc Rotterdamse haven en de vervoersbond FNV zijn ak- i koord gegaan met een com promisvoorstel van de Rottcr- - damsc havenwethouder Den Dunnen in het arbeidsconflict rond het ertsoverslagbedrijf Europoort CV. Het voorstel was door Den Dunnen ingediend na infor- I matieve gesprekken met de j beide partijen, nadat onder- I handelingen vorige week op I niets waren uitgelopen. Het takkoord moet morgen nog wordt den v bij hi afwac ging drijf t Het helst ploeg< beidsc procei taald tijen het vc kantit deze HET wegvervoer is eeri al jaren veelgei .derlandse economie. Acties in deze bedi [ker gehanteerd om conflicten op te losse I Conjunctuurgevoelig als deze sector I neergang in de economie tot grote socii jhet begin van de jaren tachtig toen er c I cessie voor chauffeurs niet veel verbete jsitie inzat. Nu het weer wat beter gaat n ■verbetering echter ook uit. I Niemand zal kunnen volhouden dat d Jties die gisteren zijn ingezet, als een tot Irnen. Integendeel. Een eerste aanzet we [gegeven met korte stakingsacties toen c [delingen weinig uitzicht op verbetering t in hun afwijzende opstelling volharden is ten bonden vol. En niet geheel onterecht lijkt ons. Va [waardige positie van de 'ridders van de hOver. Een voortdurende druk op de lor J daire arbeidsvoorwaarden hebben de kc vrijwel voortdurend verminderd. Werkge In t)ovend'en geen ernst met arbeidsti [ook de andere eisen van de vakbondc waarom de FNV tijdens de laatste cao [sicxjt de atv-eis van tafel te halen en prijs i och zit de pijn zeker niet in hoofdzaa voelen de chauffeurs en hun vakbond (ken V6rS c*'e hun arbeidskosten coüt wensen de werkgevers nu bijvoor ange wachttijden als overuren uit te bet: |i 'ezin9 van onkostenvergoedingen. Wi< f werkweken van vrachtwagenchi en h door de eindeloze wachttijden bij c --de afhandeling van douaneformalitei iriin i,ornen dat werkgevers wat dit betr 9 willen afwentelen op de werknemers. komt nog bij dat uit een FNV-ond ontn yast9esteld dat de meeste transpo Irrian N°°dgedwongen, zo reageei ■Worden Z''n maar 660 030 'S natuur iDen811 drupPel die de emmer bij de verve luikt H as he' werkgeversvoorstel om de loenct Ji6 nalevin9 van de cao moet contri Iontsta 6 vervoersbonden is het hek dan IstanH er' zoa|s eerder werd opgeme aS 'n de vervoerssector. onze drei9err>enten en rampspoedverhc deiiiLhCd.nomie ten sPij'. kunnen de werl fsimnli voor de gisteren uitgebroken 'Werkn wegwuiven. Integendeel, jui vervoerssecto V°°r e8n belan9riik deel d voor6.ilerk9evers z'in dientengevolge e\ üoerw ec°nomische gevolgen van dez ant\A,™e!]v?rvoer Maar ook voor de wr (voordo ''kheid in het binnen de perl ene ongemakken naar de burger tc

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2