nil 'Alle personen met Palestijnse papieren, UITTREDEN! Fine Young Canibals: te vlug elpee gemaakt p#p AAK Everly Brothers stellen teleur Joden geruild tegen Duitse Tempeliers IKON mag gezicht hoofdrolspeler niet tonen in film 'Laat maar lopen' PALESTINA SPIEL' IN HIER EN NU Suske en Wiske: Appie Happ ie en DINSDAG 17 DECEMBER 1985 DINSDAG 17 DECEMI PAGINA GIDS1 'Zesde Stone' Ian Stewart overleden TIJDENS de oorlogsjaren zijn vijf Duits-Pa lestijnse uitwisselingen tot stand gekomen waarbij in totaal 453 joden Palestina bereik ten. Certificaat Jesus And Mary Chain Arcadia Jon Anderson NEDERLAND 1 15.15 NEDERLAND 2 [19.12] „Je kunt een geweldige campagne tegen vuurwerk beginnen, maar dacht je dat daardoor één voetzoeker minder werd af- gestoken?" Dlck Zeldenrust, reclame-psycholoog AMSTERDAM (ANP) - De IKON mag in de televisiefilm 'Laat maar lopen' geen beelden uitzenden waarop het gezicht van de 19-jarige Richard Langerak te zien is of zijn stem te horen is. De vice-president van de Amsterdamse rechtbank, mr. R.C. Gisolf, heeft dat gisteren gelast bij uitspraak in het kort geding dat de ouders van de jongen tegen de IKON hadden aangespannen. Zij eisten dat uit het driedelige filmverslag - waarvan van avond de eerste aflevering is gepland - de fragmenten met hun zoon erin wordt geschrapt. De ouders zijn van mening dat de film, waarin onder andere het strafrechtelijk verleden van Ri chard aan de orde komt, stigmatiserend werkt voor hun zoon. Zij vonden daarmee mr. Gisolf aan hun zijde. Hij stelt in zijn vonnis dat de uitzending van sommige delen van de film, als mede enkele uitlatingen die de jongen daarin doet, schade aan Richard kunnen berokkenen. De film gaat over een voettocht van zes jongens met twee be geleiders naar Noorwegen. Deze tocht was bedoeld als alterna tieve hulp aan jongens die zeer veel problemen hebben en voor wie andere soorten hulpverlening niet hielpen. De IKON heeft een verslag gemaakt van de reis, met als doel de positieve uit werking ervan op de jongens te tonen. De IKON heeft naar aanleiding van de uitspraak meegedeeld dat in ieder geval voorlopig de film niet wordt uitgezonden. „Als we die jongen zijn gezicht moeten schrappen, blijft er in zijn huidige vorm bijna niks van de film over", aldus de woordvoer ster. Of de film eventueel bewerkt wordt voor uitzending in de toekomst, wordt nog nader overlegd met de programmamaker. LONDEN (UPI) - Ian Stewart, de pianist die begin jaren zes _o de Rolling Stones hielp oprichten, is in een Londens ziekenhuis overleden aan een hartaanval. I De 47-jarige Stewart, die nog speelde in zijn eigen bluesband I 'Rocket 88', werd de 'zesde Stone' genoemd wegens zijn inspira- tie in de eerste dagen van de band. Hij speelde op veel Stones- L platen maar trad niet mee op omdat zijn uiterlijk niet paste bij I het image van de groep. Tijdens Amerikaanse tournees werd hij f later echter herhaaldelijk voor het voetlicht gehaald. Door Rob Simons Deze joden werden voorna melijk uitgewisseld tegen Duitse Tempeliers, een protes tantse sekte die in Palestina vier landbouwnederzettingen had opgericht evenals Duitse kolonies in Haifa en Jeruza lem. Als overtuigde protestanten meenden ze dat ze hun chris tendom zo moesten belijden dat ze zich in afwachting van het koninkrijk Gods in het Heilige Land moesten vesti gen. Vooral door toedoen van Helmut Mainz, een joodse bankier die in 1933 uit Ham burg naar Nederland was geë migreerd en als financieel me dewerker aan het Zwitserse consulaat in Amsterdam was verbonden, konden duizenden joden in Nederland tenminste tijdelijk voor deportatie naar de vernietigingskampen be hoed worden. Als neutrale staat behartigde Zwitserland in Berlijn de belangen van 21 landen. Nadat in november 1942 op bevel van de Duitsers de con sulaten van neutrale landen gesloten moesten worden, on derhield Mainz over zijn uit wisselingsplan contact met vertegenwoordigers van het Duitse ministerie van Buiten landse Zaken in Den Haag. De Duitse regering had voor zo'n actie grote belangstelling, daar veel meer Duitsers in het buitenland dan Engelse uit wisselingsobjecten in Duits land ep de bezette gebieden beschikbaar waren. Lijsten wérden ingediend van alle personen die in Ne derland woonden en van wie ouders, kinderen of echtelie den in Palestina zaten. Aan melding had tot praktisch ge volg dat de betrokken perso nen op grond van een verkla ring van de emigratie-afde ling van de Joodse Raad dat ze een aanvraag voor een Pales- tina-certificaat hadden lopen, voorlopig niet vanuit Wester- bork werden doorgezonden. Door de Joodse Raad werden via het Rode Kruis telegra fisch aanvragen voor 'uitwis- Door Jan Koesen HILVERSUM - De NCRV brengt vanavond een tot dusver onbekende episode uit de Tweede Wereldoorlog: het Palestina Spiel. 222 Nederlandse joden worden door SS- baas Himmler omgeruild tegen een aantal in Palestina wonende Duitsers: de religieu ze, fanatieke Tempeliers. Samensteller Cees Labeur heeft de groot ste moeite gehad om getuigen voor zijn ca mera te halen. De Nederlandse joden, die op deze manier gered werden van de Duitse vernietigingsmachine, hadden geen zin over hun ellende te praten en de Tempe liers, die bepaald geen fraaie rol hebben ge speeld, evenmin. Labeur werd op het spoor gebracht van het Palestina Spiel door de in Israel werkende journalist Rob Simons, die ook voor deze krant werkt en op deze pa gina verslag doet van zijn eigen ondrzoek. De Duitse Tempeliers waren een groep religieuze fanaten die zich in Palestina ge vestigd hadden. Eichmann was in '36 een zeer gewaardeerde gast van de Tempeliers toen hij het 'Joodse Vraagstuk' ter plekke wilde bestuderen. De Engelsen, die destijds het bewind over Palestina voerden, zetten de Tempeliers in kampen, waarop hun fa milieleden de SS onder druk begon te zet ten. In het diepste geheim begon het gesja cher over de mensenhandel. De zaak lekte echter uit en Nederlanders in Palestina konden Engeland via het Rode Kruis zover brengen, dat met name Nederlandse joden voor uitwisseling in aanmerking kwamen. selings-certificaten' naar Pa lestina gestuurd. Na ontvangst van het eerste telegram waarin om een een 'uitwisselings-certificaat' werd gevraagd voor Marinus Kan, de toenmalige voorzitter van de Nederlandse Zionisten bond, begrepen Miriam en Leib de Leeuw, de oprichters van de Vereniging van Neder landse Immigranten in Pales tina, dat zo'n onbekend 'uit wisselings-certificaat' de aan vrager kennelijk een moge lijkheid op redding bood. In Nederland ging een emigratie commissie na ontvangst van de eerste positieve antwoor den uit Palestina lijsten op stellen met namen van 'zionis tische veteranen', die zich na een oproep in het 'Joodse Weekblad' voor uitwisseling hadden aangemeld. In Westerbork liepen eind 1943 vierduizend mensen rond met een Palestina-certificaat of een toezegging voor zo'n certificaat Door het 'Joods Agentschap voor Palestina' in Genève werden via het Rode Kruis telegrammen verstuurd waarin werd meegedeeld dat de geadresseerde en zijn ge zinsleden een certificaatnum mer hadden gekregen en op een lijst voor emigratie naar Palestina waren gezet. In de eerste maanden van 1944 werden met vijf transpor ten uit Westerbork 1297 certi ficaat-houders naar Bergen- Belsen overgebracht. Op een regenachtige maandag eind april 1944 klonk op het mid dagappel onverwacht het be vel: „Alle personen met Pales tijnse papieren, uittreden!" Meer dan duizend personen stapten uit de rijen terwijl de anderen naar het werk moes ten terugkeren. Onder grote spanning wer den 320 namen afgeroepen. Deze lijst werd de volgende dag tot 272 personen inge krompen die in afwachting van de uitwisseling onder be tere omstandigheden in een afzonderlijke barak werden ondergebracht. Vijf weken la ter werden er opnieuw 50 per sonen van de lijst afgehaald, om naar later bleek plaats te maken voor 61 Palestijnse paspoorthouders uit Vittel, zo dat er 222 overbleven. Op de vastgestelde reisdag 1 juni werd het transport plotseling om onbekende redenen voor onbepaalde tijd uitgesteld, hetgeen een grenzeloze teleur stelling bij de 222 uitverkore nen teweeg bracht. Op 29 juni kregen de 222 be vel hun bagage in te pakken, te wegen en aan een grondig onderzoek te onderwerpen. Iedere reiziger mocht maxi maal veertig kilo bagage mee nemen. Voor het vertrek uit Bergen-Belsen werd iedereen gefouilleerd. Per persoon werd honderd mark als zakgeld uit betaald die in Turkije tegen Engelse ponden konden wor den omgewisseld. Voor hun vertrek kreeg iedereen proviand uitgereikt. Na de magere kamprantsoe nen werd een heel brood, een half pond margarine en twee ons leverpastei als een enorme rijkdom ervaren. De uitput tende, tien dagen durende treinreis dwars door oorlog voerend Europa kon beginnen. Het transport uit Bergen- Dit is Tempelier Waldemar Fast, nog altijd in zijn hart een nazi. Hij was een van de Duitsers in Palestina die tegen een Nederlandse jood werd geruild. - foto archief de stem Belsen bestond uit 110 Neder landse en 101 Duitse joden, evenals 11 joden die in het be zit waren van een Latijnsame- rikaanse nationaliteit. Na het vertrek van deze 222 gelukki gen bleven de de honderden joden in Bergen-Belsen die evenwel in het bezit van een Palestina-certificaat niet tot de uitverkorenen behoorden, teleurgesteld en verbitterd achter.' In Wenen hadden de 222 jo den uit Bergen-Belsen en hun Duitse begeleiders een dag op onthoud. Van het station wer den ze met autobussen naar een tehuis voor daklozen ver voerd. Voor het eerst konden zij zich weer met warm water behoorlijk wassen en in met witte lakens overtrokken bed den slapen. Terwijl zij op de bovenste verdieping werden ondergebracht werden bene den Hongaarse joden binnen gevoerd die op transport wa ren gesteld naar de concentra tiekampen. 's Avonds kwa men 61 joden uit Vittel aan, een Frans doorgangskamp die met hetzelfde transport naar Palestina werden uitgewis seld. Na een reis van drie dagen kregen ze bij de grens van de neutrale Turken een ontbijt met echte bonenkoffie en spie geleieren met spek, dat de on dervoede reizigers te zwaar op de maag viel. De Duitse bege leiders hadden inmiddels bur gerkleding aangetrokken en lieten zich nauwelijks meer zien. De weinige joodse man nen in de 'strijdbare' leeftijd tot zestig jaar moesten nog een verklaring ondertekenen waarin ze zich verplichtten in deze oorlog niet tegen Duits land te zullen vechten. Na de met 24 uur vertraagde aankomst in Istanboel werden ze vanaf het station meteen per bus naar het pleziervaar tuig 'De gouden hoorn' overge bracht. De dag werd alsof het een vakantiereis betrof, va rend op de Bosporus doorge bracht. De 'dagjesmensen' kregen een voedselpakket met een banaan, sinaasappel, kaas, vers brood en thee en ze kon den brieven schrijven en tele grammen versturen. Aan boord van het schip werden de uitwisselingslij sten door Britse vertegenwoordigers ge controleerd. 's Avonds gingen ze aan de Aziatische kant van Istanboel aan land en na een rijkelijk voorzien avondmaal werd de treinreis voortgezet. Aan de Syrische grens waar op een andere trein met En gelse officieren werd overge stapt, wapperden vanaf het stationsgebouw Engelse en Franse vlaggen. Via Aleppo, Horns, Tripoli en Beiroet werd drie dagen na het vertrek uit Istanboel bij Ras Nakoura de grens met Palestina bereikt waar met door tranen ver stikte stemmen het 'Hatikwa' (De Hoop) werd gezongen dat in 1948 het volkslied van de joodse staat Israël zou worden. Toen de trein langs de eerste citrusplantages reed klonk overal de Hebreeuwse wel-! komsgroet 'Shalom, shalom, shalom'. Op het kleine station van Naharia dromden inwoners bijeen die tijdens het voorbij, rijden fruit en drankjes pro beerden aan te reiken, in Haifa was het station door de politie afgezet, terwijl honder den mensen voor het gebouw, stonden te wachten. Met auto bussen werden de doodver moeide reizigers naar het Britse gevangenenkamp Atlit gebracht, waar ze voor medi sche onderzoek en het vervul len van formaliteiten weer en kele dagen achter prikkel-, draad werden gehouden. Ya'acov Yannai die als 17- jarige tuberculose-patiënt de uitwisseling naar Palestina overleefde en in 1968 als am bassaderaad in Den Haag Is raël in zijn oude vaderland vertegenwoordigde, is in Jeru zalem buitengewoon dank baar voor zijn wonderbaar lijke redding. „We hebben al lemaal wel eens het een of an der op of aan te merken op het leefklimaat van ons landje, hier dat maar al te veel en al te vaak te wensen overlaat. Maar laat ons dan altijd voor ogen houden dat het in eerste instantie juist dit land is ge-' weest dat onze vrijheid en, redding mogelijk heeft maakt. Wij mogen er niet denken welk lot het overgrote deel van ons te wachten stond wanneer wij niet nog net op, tijd de hel waren ontsprongen De verhalen van de enkelen die de hel nog overleefden la-i ten daar geen twijfel over Voor ons is het sprookje des tijds echter waarheid gewor den. Na veertig jaar lijkt mij nog af en toe of de werke lijkheid een sprookje is ven." GROF GESTELD kun je op succes in de popmuziek twee spreekwoorden van toepas sing verklaren: *het ijzer smeden als het heet is' en 'de kat uit de boom kijken'. In het eerste geval probeer je het succes te gelde te maken door zo snel mogelijk met een nieuwe single of elpee te komen. In het tweede geval bouw je carrière rustiger op en probeer je vooral niets overhaast te doen. The Fine Young Canibals hadden dit jaar een fraaie zomerhit met het nummer 'Johnny come home' en de volgende single 'Blue' mocht zich in ieder geval in Enge land in flink wat belangstel ling verheugen. Dat succes was voor de groep voldoende reden om een eerste elpee op te nemen, want de naambe kendheid was er en 'Johnny come home' en 'Blue' waren aardige trekkers. Toch had wat mij betreft de groep be ter de kat nog even uit de boom kunnen kijken, want de eerste, titelloze Fine Young Canibals-elpee wekt vrijwel over de hele linie de indruk te vlug gemaakt te zijn. De singlehits contraste ren te zeer met de rest van het materiaal. Die rest is vaak heel matig en bij vla gen zelfs slecht. Fine Young Canibals is een groep, die uit de resten van The Beat is ontstaan. Voormalige Beat-leden Andy Cox en David Steele vonden in Roland Gift een zanger, die geschikt geacht werd de soulachtige muziek te zingen, die zij in gedach ten hadden. In 'Johnny come home' komt Gift goed tot zijn recht, maar in meer tra ditioneel soul werk komt zijn stem toch ietwat gemaakt over. Dat de elpee van Fine Young Canibals zo zwak is, zou te maken kunnen heb ben met het feit dat er te veel haast is gemaakt om een hele elpee vol te krijgen. De nummers steken slordig in elkaar en vrijwel nergens zijn ze boeiend genoeg om meer dan een paar keer te kunnen boeien. Had Fine Young Canibals een half jaar langer gewacht en voor uitgebalanceerder songmateriaal gezorgd dan was deze elpee waarschijn lijk meer de plaat geworden, die iedereen op grond van 'Johnny come home' ver wachtte. Nu is het een rond uit tegenvallende elpee ge worden met niet meer dan een paar singlehits erop. DE MUZIEKPERS, en dan vooral de ietwat progressie vere bladen, heeft steeds iets met perspectief nodig om de kolommen te kunnen vullen. Wil je niet in herhalingen vervallen of uitgeschreven raken, dan moet met iets nieuws en liefst revolutio nairs op de proppen komen. Daarom werden destijds Sex Pistols en aanverwante groepen met open armen ontvangen en daarom oogst het Engelse bandje Jesus And Mary Chain nu zoveel bijval in progressieve krin gen. Want niet alleen is het 'ongehoord' wat het bandje doet, maar bovendien zal ze ker 50 procent van de luiste raars het niet mooi vinden en dus heeft men iets con troversieels te pakken. En wat verkoopt nou beter dan schokkende verhaaltjes. Toch loopt het wat mij be treft met Jesus And Mary Chain en de eerste elpee 'Psychocandy' allemaal niet zo'n vaart niet. 'Psychocan dy' is een plaat die twee din gen bevat: teringherrie en sterke songs. Die teringher rie bestaat uit veel feedback en andere geluidsvervor ming en de sterke songs be vinden zich vaak onder die dikke geluidsbrij. Opvallend is 'Psychocan dy' in ieder geval wel, maar wie zijn popklassieken kent, weet dat het idee voor deze elpee grotendeels is ontleend aan de Velvet Underground ten tijde van 'White light/ white heat'. Die elpee was indertijd uitermate geschikt om zowel je ouders als muzi kaal conservatieve vrienden de stuipen mee op het lijf te jagen. Tegelijkertijd bevatte die plaat echter sterke mu ziek, die jaren later talloze groepen, direct of indirect, heeft beïnvloed. Vergeleken met 'White light/white heat' is 'Psycho candy' kinderspel en lang niet de openbaring, die som migen er aan toedichten. Popmuziek is niet alleen maar nieuwe platen kopen en verzamelen. Als een be paald geluid je aanspreekt, dan moet je eigenlijk meteen het beste op dat gebied in huis halen en als dat een plaat van bijna 20 jaar gele den blijkt te zijn, dan zegt dat veel over de huidige stand van zaken in de pop muziek. Jesus And Mary Chain $pi EINDREDACTIE WIM VAN LEEST zijn ongetwijfeld goedbe doelende jongens, maar ze zijn er niet in geslaagd hun invloeden en inspiratiebron nen voldoende te maskeren of knap te verwerken in een eigen geluid. Je bent beter af met de eerste drie Velvet-el pees dan met deze 'Psycho candy' en aanverwante nieuwlichterij. DE GROOTSTE handicap van Duran Duran is mis schien wel het enorme suc ces dat de groep ten deel is gevallen. Dat succes heeft ervoor gezorgd dat de groep nauwelijks heeft kunnen rijpen, maar juist onder grote commerciële druk heeft moeten werken. Dat leidde ertoe dat het gros van het Duran Duran-oeuvre te veel van hetzelfde en te bombastisch is. Had de groep een paar jaar in be trekkelijke rust kunnen rij pen dan was het de band ze ker ten goede gekomen en had de groep nu artistiek meer voorgesteld dan een handvol oogverblindend nietszeggende video's en ri sicoloze platen. Dat het commerciële keurslijf van Duran Duran strak zat, werd duidelijk toen John en Andy Taylor samen met Robert Palmer het Power Station-project opstartten. Op die manier trachtte men te ontsnappen aan de voorspelbaarheid en kon men de muziek maken waar men zelf zin in had. Al meteen toen Power Station in de belangstelling stond, kondigden de overige Duran Duran-leden Simon Le Bon, Nick Rhodes en Ro ger Taylor een eigen project aan. Dat is er inmiddels on der de naam Arcadia. De eerste single 'Election day' is bekend en nu is er ook de el pee 'So red the rose'. Muzi kaal blijft Arcadia dichter in de buurt van het Duran Duran-geluid dan Power Station en dat heeft onge twijfeld te maken met het feit dat zanger Simon Le Bon hier van de partij is. Le Bon is bovendien zowel bij Duran Duran als bij Arca dia verantwoordelijk voor de teksten, dus ook in dat opzicht zijn er overeenkom sten. Ik moet zeggen dat Arca dia me niet tegen valt. Het Duran Duran-drietal heeft muzikale steun gekregen van o.a. Andy MacKay, Da vid Gilmour, Carlos Alomar, David van Thiegem, Sting en Herbie Hancock. Of het aan die inbreng ligt, weet ik niet, maar Arcadia klinkt stukken spannender dan Duran Duran. Bovendien overtreft 'So red the rose' ruimschoots de elpee van Power Station. Arcadia heeft er hoorbaar meer werk van gemaakt en het lijkt me ook waarschijnlijk dat de publieke bijval nave nant zal zijn. Dat zou dan de toekomst van Duran Duran best eens op losse schroeven kunnen zetten. Immers, John en Andy Taylor kregen destijds min of meer het verwijt overspel te plegen door Power Station op te starten en nu de rest van Duran Duran met Arcadia meer succes blijkt te boeken, zouden er aan de Duran Du- ran-hereniging wel eens strenge, wellicht onoverko- menlijke eisen gesteld kun nen worden. Zo ver is het vooralsnog niet en al zou het wel zo zijn dan nog is er voor de pop muziek niets verloren. Du ran Duran lijkt nauwelijks nog nieuwe muzikale moge lijkheden te bieden. Arcadia heeft die mogelijkheden wel en ook Power Station kan op den duur een interessante onderneming worden. HET NIEUWE album '3 Ships' van Jon Anderson is uit. Het is een kerst-album geworden met een Anderson in een voor hem ongewone rol en stijl. De meeste num mers op de elpee, zoals bij voorbeeld 'Oh Holy night' en de titelsong '3 Ships' zijn vlak en vaak saai. Slechts het unieke stemgeluid van Jon Anderson voorkomt dat het echt slecht is. 'Save all your love' is het enige nummer dat er enigs zins uit springt. De meeste teksten zijn beslist niet on aardig, maar ze komen mu zikaal niet tot hun recht. De nieuwe elpee haalt het in ieder geval niet in vergelij king met andere albums bij voorbeeld uit de 'Jon and Vangelis' periode. De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Sting, 21 december in Arnhem (Rijnhal) en 22 december in Genk (Limburghal) Scientists, 19 december in Breda (PARA) 3 Musthapas 3, 21 december in Goes ('t Beest) en 22 december in Rotterdam (Lantaren) Peter Green, 19 december in Am sterdam (Melkweg) Jeffrey Lee Pierce, 22 december in Utrecht (Tivoli) AC/DC, 26 januari in Amsterdam (Edenhal) Sam en Diane in 'Cheers In de lens gevangen In deze serie natuurfilm! zendt de NCRV vanmiddag een documentaire uit ovei vissende dieren. Een dier dat een glibberige vis wil vangen, moet over de nodige behendigheid beschikken Sommige zijn daar zeer ver nuftig in. Vaak beschikken deze dieren over stevige ka ken, waartussen hun prooi niet meer kan wegglippen. Dolfijnen, zeehonden pinguïns zwemmen hun buit pijlsnel achterna. Sommige vogels daarentegen storten zich in het water om hun kostje met snavel of poten te pakken. Snuiters De geplande uitzending van het eerste deel van 'Laat maar lopen' kon niet door gaan (zie pagina Gids-1) en daarom moest de IKON noodgedwongen teruggrije- pen op een oude uitzending. Herhaald wordt een afleve ring van de jongerenserie 'Snuiters'. Cees Grimbergen praat daarin met kinderen tussen 15 en 17 jaar die niet thuis zijn opgegroeid maar in pleeggezinen, internaten en opvangtehuizen. Herman Finkers zingt het liedje 'Ge luk'. Lied ter overleving Toen de Japanners in de Tweede Wereldoorlog een begin maakten met de be zetting van Nederlands-In- dië werden alle Nederlan ders, Engelsen en Austra liërs, die daar verbleven, in kampen opgesloten. Een van de gevangenen uit een vrou wenkamp in de buurt van Palembang, Helen Colijn, vervaardigde de documen taire 'Lied ter overleving'. Hierin laat zij zien, dat vele vrouwen de kracht vonden om te overleven, mede dankzij een zangkoor, dat door twee Engelse vrouwen was opgericht. VORIG JAAR werden vele oudere jongeren en ook jongere ouderen blij verrast door de wederopstanding van de Everly Brothers. Het album *EB '84' en de single 'On the Wings of a nightingale' straalden een schoonheid uit die vroeger zo ge woon was. Hebben de broers die kwaliteit vol kunnen houden? Nee, de nieuwste elpee, 'Born Yesterday' is een teleurstelling. De Everly-stemmen klinken goed, de band van Albert Lee is weer aanwezig en Dave Edmunds deed de produktie, maar de elpee is plichtmatig volgespeeld met vlakke, verrassings- loze nummers. Slechts één eigen compositie, 'Born yesterday'. Don Everly waagt zich aan een modern relatie-drama, maar het num mer blijft steken en mist de climax. Dat geldt ook voor 'Al ways drive a Cadillac', een smartlap in de stijl van 'Rocky' (Don Mercedes), waarin een leuk gegeven verzinkt in teveel dramatiek. 'That uncertain feeling' sluit duidelijk aan bij de oude stijl (iets van 'Love is strange'), maar daarentegen is 'Amanda Ruth' een onbeschaamde imitatie van de eigen hit 'Lucille'. 'Arms of Mary' van de Sutherland Brothers en 'Why Worry' van Mark Knopfler klinken aardig, maar waarom 'You send me' van Sam Cooke nog eens werd opgepoetst is niet duide lijk. Een verrassing is de Everly-versie van 'Abandoned Love', een minder bekend nummer van Bob Dylan. Het is een vro lijk, aanstekelijk deuntje, maar mist toch de kracht die bij voorbeeld 'Nightingale' had. D.V. 'pbn. Udlm wf? U 'T MICT-M pcft MI55PW£|'LW^

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 16