De omgekeerde oliecrisis KOV-voorzitter: Onderwijs beleid kabinet mislukking Een en al miezerigheid in Portugal PvdA wil blo stelselwijzigi De Koning vreest geen effect op koopkracht Isp&sssswaw even..L UITBLAZEN ARTSEN ROK] Duitse 'gründlichl Curieuze courage NEDERLANDSE BURGER KRIJGT STRAKS DE REKENING 'IN DEZE PERIODE 20.000 VOLLEDIGE BANEN VERDWENEN' V WWV- en WAO-ers uit verplicht ziekenfonds de Stem com m WIM KOCK ZATERDAG 14 DECEMBER 1985 ACHTERGROND ZATERDAG 14 DECEMBER NA VERKIEZINGEN ..Ut il DEZE week kwam hij er toch nog mee aan zetten, de oorlogsve teraan. Zeker een jaar ge leden was hij onverwacht komen binnenvallen. Hij deponeerde een grote, wat rommelige stapel papier voor me op tafel, terwijl ik voor hem een beker koffie uit de automaat haalde. „M'n ma nuscript!", zo stelde hij de sta pel aan me voor. Hij vroeg me hoe je met uit gevers in contact kwam, ver kocht me alvast een boek bij in tekening en sprak ononderbro ken over de opzet van z'n boek. Het zou vooral een boek zijn over de tweede wereldoorlog, gezien door de bril van een ge wone soldaat. Even onverwacht als hij was opgedoken, pakte hij zijn spullen bij elkaar en ver trok. Blakend van vertrouwen en ik dacht: 'nee, die stapel be duimeld papier wordt nooit een boek.' Ik had ongelijk. Het boek is er. Deze week kwam hij het brengen, in hoogst eigen per soon, de schrijver/ uitgever/ doordouwer L.P.J. van Liere, oud-strijder van de Prinses Ire- nebrigade. Een dikke pil van 561 pagina's! Uit het geheugen geschreven, zo laat de auteur nadrukkelijk en herhaaldelijk weten. Het boek heet Dutch Coura ge. De Engelsen bedoelen daar mee een bijzonder soort moed, namelijk jenevermoed. Die titel geeft een beetje de toon aan waarin het boek is geschreven: relativerend. Het is geen ijzer- vreters-story en ook geen lof zang op de kameraderie van de oorlog. Van Liere, die oor spronkelijk voor z'n nummer opkwam maar door mobilisatie en oorlog uiteindelijk ruim 7 jaar in dienst zou blijven, zag zichzelf, „zelfs in oorlogstijd", als een burger in uniform. Toen hij in 1941 „een echt Engels paybook" kreeg, schreef hij op de laatste pagina, die ruimte biedt voor de 'laatste wil' van de soldaat, een citaat van George Bernard Shaw waarin deze het militarisme krachtig verwerpt. Gemeten naar de maatsta ven van de literatuur lijkt Dutch Courage uitsluitend in grafisch-technisch opzicht een boek te zijn. Op de trouw ge volgde chronologie na is er geen spoor van enige struktuur te bekennen. De taal rammelt vaak en de zinsbouw doet de le zer soms de tenen krommen in de schoenen. Van Liere is dui delijk geen schrijver. Wat hij wel is: een rasverteller. Hoe an ders is het te verklaren dat ik uren geboeid heb zitten gras duinen in het boek, lezend over zaken als het lassen van rekken voor jerrycans; het timmeren van een vlot voor een drijvende schietschijf; het repareren van een dakgoot; het rijden van A naar B op een BSA-motor over een weg vol kuilen en de jon genskamergrapjes over een aan de overzijde van de straat in een gevel gemetseld borstbeeld? Het boek gaat over Van Lie- re's, grotendeels in Engeland doorgebrachte diensttijd. Over de oorlog dus eigenlijk en waar ieder oorlogsboek hoogstens E iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii|iiin1 volstaat met nu en dan even met een paar zinnen te verwij zen naar de routine en de ver veling van het soldatenleven, gaat het boek van Van Liere nu juist bijna uitsluitend over die alledaagse routine. Het Ujkt ge baseerd op een nauwgezet bij gehouden dagboek. Het is bijna een dagboek; echter veertig jaar na dato pas geschreven. Van Liere schrijft zichzelf een ijzeren geheugen toe. Zo'n ge heugen kan alleen maar zijn ge staald door een büjvende fixa tie op die uitzonderlijke pe riode in zijn leven. Het resultaat is curieus. Het voortkabbelende, gedetail leerde verslag van wat de kor poraal Leen van Liere van de motortransportdienst allemaal te doen krijgt, op zijn weg ont moet en ondergaat, geeft een beeld van het Nederlandse sol datenleven in het oorlogvoe rende Engeland, zó volledig als ik nog nergens eerder ben te gengekomen. Van Liere maakt veel werk van zijn zelfstudie Engels en laat daarom geen ge legenheid voorbijgaan om aan te pappen met de Engelsen, liefst met meisjes. Het wemelt in zijn boek van zulke ontmoe tingen. Ze zijn oppervlakkig be schreven, maar langzaam rijst daaruit toch een authentiek beeld op van een maatschappij in oorlog. De drukkende last van het gebrek aan van alles; de knagende zorg om geüefden aan het front; het zware vrou wenwerk in de fabrieken („don't you know there's a war going on?")', de grauwheid van de verduistering, maar ook de uitbarstingen van vreugde om een versierd extra ei, de solida riteit met de soldaat en vooral veel sympathie voor de buiten landse bondgenoot. Van Liere beschrijft dit alles niet direct. Het duikt gewoon op in ontelbare details die zich samenvoegen tot een compleet beeld. Zo gaat het ook met het landschap en de steden. De bri gade wisselt nogal eens van le gerplaats. Liftend reist Van Liere tijdens verloven met ma ten naar Schotland, het Lake District en andere aantrekke lijke oorden. Hij heeft z'n ogen niet in z'n zak, maar komt er zelden toe een landschap uitge breider te beschrijven dan als 'steenachtig'. Toch valt het al lezend niet moeilijk je de omge ving voor te stellen waarin Van Liere sleutelt, last, rijdt, slaapt of stapt. Een curieus boek. Het spot met alle maatststaven die uitge vers plegen aan te leggen, maar het weet een lezer met toch wei nig tijd een paar uur vast te houden. Dat is meer dan je van menig soldatenboek kunt zeg- gen. Dutch Courage. L.P.J van Liere. Prijs 27,50. Verkrijgbaar bij de schrijver/uitgever te Rot terdam. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda, Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom, Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen, Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag,van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur ©076-236394/236911 Bankrelaties. Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. IKS T5 PAGINA 2 Door Pieter-Jan Dekkers ZO op het eerste gezicht lijkt de op handen zijnde prijzenslag op de inter nationale oliemarkt een godsgeschenk voor de CDA/VVD-coalitie van premier Ruud Lubbers. Immers, bij een verdere daling van de olieprijs wor den de kosten van het be drijfsleven evenredig lager, wat zeker zal leiden tot een verdere daling van de werk loosheid. En dat is mooi mee genomen met de Kamerver kiezingen in zicht. Dat 'suc ces' zal door de beide coalitie partijen ongetwijfeld worden gekwalificeerd als een posi tief gevolg van het de afgelo pen jaren gevoerde kabinets beleid. Een bijkomend maar niet minder belangrijk electoraal effect is de verlaging van de aardgasprijs, die minister Ruding (Financiën) deze week in de Eerste Kamer al in het vooruitzicht stelde in het geval de olie op de inter nationale oliemarkten inder daad een stuk goedkoper wordt. Tevreden kiezers dus. Tot dat op de derde dinsdag in september van het volgend jaar door het nieuwe kabinet de rekening zal worden ge presenteerd: geen belang rijke belastingverlaging, nieuwe bezuinigingen en ho gere sociale premies. Want de prijzenslag, waarmee de OPEC-landen de komende tijd hun aandeel op de we- reld-olie-markt willen be houden cq. vergroten, zou wel eens voor een omge keerde oliecrisis kunnen zor gen. De voordeeltjes op korte termijn. De prijs die huis houdens voor aardgas moe ten betalen zal omlaag gaan als de prijs van huisbrand olie gaat dalen. Beide ener giedragers zijn in een ver verleden om onduidelijke re denen aan elkaar gekoppeld. Aardgas zou daarom nu ongeveer 62 cent per kubieke meter moeten kosten. Maar de consument betaalt er 57 cent voor en na 1 januari 59 cent. Het verschil met huis brandolie is dan 3 cent, maar bij een forse daling van de olieprijs is dat verschil snel overbrugd. En staat een (ge- 'ringe) daling van de aard gasprijs voor de consument voor de deur. Een ander voordeel is dat het bedrijfsleven goedkoper kan produceren en de con currentiepositie kan verster ken. Nu geldt dat voordeel ook voor de meeste buiten landse bedrijven, waarmee Nederlandse ondernemingen moeten concurreren, dus zo groot zal het positieve effect niet zijn. Voor de van de bin nenlandse markt afhanke lijke bedrijven zal het effect echter wel positief kunnen zijn. We hebben de (binnen landse) voordeeltjes van een sterke olieprijsdaling dan wel gehad. En of die voorde len uiteindelijke groter zul len zijn dan de nadelen is nog maar de vraag. Want de in komsten van de staat ver minderen dienovereenkom stig. In de begroting voor vol gend jaar is het kabinet nog uitgegaan van een gemid delde olieprijs van 26,5 dollar per vat. Als de voorspelling van deskundigen dat de olie prijs het komend jaar wel eens tot rond de 20 dollar per vat kan dalen, uitkomt, scheelt dat de staat een paar miljard gulden aan aardgas inkomsten. Voor 1987 komt dat extra hard aan, want in dat jaar zouden de aardgasinkomsten van de staat toch al fors da len. Met als gevolg dat het fi nancieringstekort van de overheid weer fors groeit en nieuwe, harde bezuinigings maatregelen nodig zullen zijn om dat binnen de perken te houden. Hierbij speelt de koers van de dollar ook een belangrijke rol. De waarde van de Ame rikaanse munt is nog steeds sterk overgewaardeerd en zal volgend jaar nog verder dalen. Financiële deskundi gen voorzien zelfs een gemid delde dollarkoers van 2.50 gulden. In de rijksbegroting 1986 gaat minister Ruding (Fi nanciën) nog uit van een ge middelde dollarkoers van 3.10 gulden. Elke daling van de waarde van de dollar met 10 cent kost de Nederlandse schatkist bijna een half mil jard gulden. Komt de dollar straks inderdaad op 2.50 gul den uit (de munt staat nu al geruime tijd op ongeveer 2.80 gulden) dan kost dat Ruding drie miljard gulden. De dalende dollar brengt ook de op de export gerichte Nederlandse bedrijven in de problemen. Hun produkten worden duurder en het wordt dan steeds moeilijker met bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven te concurreren. Al met al lijkt het 'godsge schenk' uiteindelijk heel wat minder positief te zijn dan nu wordt gesuggereerd. Duide lijk is wel dat de rekening in ieder geval in 1987 zal wor den gepresenteerd, in plaats dat het kabinet-Lubbers de komende tegenvallers al voor een deel in de begroting 1986 opvangt. Maar dat zou de kiezer afschrikken en de hui dige meerderheidscoalitie in gevaar brengen. Internationaal gezien heeft een sterke prijsdaling van de olie, samen met de verdere daling van de dollarkoers, dezelfde, tegenstrijdige ef fecten. Voor de arme landen die zelf geen olie of gas ex ploiteren is de olieprijsdaling en de goedkopere dollar een uitkomst. Deze landen, die vaak met miljardenschulden kampen, krijgen iets meer lucht en kunnen hun econo mie op orde brengen. Maar voor olieproduce rende landen als Nigeria en Mexico is de huidige prijs ontwikkeling een enorme te genslag. Beide landen kun nen nu al hun financiële ver plichtingen ten aanzien van hun schuldeisers niet vol doen, laat staan als ze straks voor hun olie maar 20 dollar per vat krijgen. De schuldencrisis werkt dan aan twee kanten: mee vallers voor de arme landen die geen olie en gas hebben, enorme financiële problemen voor arme landen die daar wel over beschikken. En om dat de schulden van die laat ste landen het grootst zijn doemt een nieuwe interna tionale schuldencrisis op. In financiële kringen sprak men deze week niet voor niets over de 'omge keerde oliecrisis', die oorzaak kan worden van een nieuwe internationale financiële cri sis. De gevolgen daarvan voor het internationale bankwezen zijn niet te over zien. Ook voor 'rijke' landen die olie en gas produceren, zoals Groot-Brittannië, Noorwe gen en Saoedië-Arabië, zal een forse prijsdaling van de olie hard aankomen. In Lon den wordt al met grote ze kerheid voorspeld dat de Britse premier Thatcher haar ambitieuze belasting plan wel kan vergeten. Een eerste aanwijzing voor de groeiende economische problemen van het Verenigd Koninkrijk is de koers van het Britse pond, die deze week op de internationale geldmarkten kelderde. Niet alleen lagere inkomsten voor de Britse staat, maar ook een groeiende inflatie - een spookbeeld voor Thatcher - j dreigt het Britse economische herstel te doorkruisen. Wie de langste adem heeft, de landen die bij het oliekar tel OPEC zijn aangesloten of <je vrije producenten zoals Mexico en Groot-Brittannië, is moeilijk voorspelbaar. Maar het feit dat het uit de Noordzee halen van olie zo'n 20 dollar per vat kost en de Arabieren het met een dollar per vat kunnen, bewijst de enorme kwetsbaarheid van de vrije producenten. Of, zoals Shell zegt, als we op de Noordzee olie moeten gaan boren voor 20 dollar per vat zit er voor ons geen cent winst meer in. De groot scheepse investeringsplan nen van dit Brits-Neder landse olieconcern voor de Noordzee (voor ruim 10 mil jard gulden) komen dan op losse schroeven komen te staan. Want uiteindelijk zou den de Arabische OPEC-lan den wel eens de langste adem kunnen hebben. Van ahze dnderwijsreddctie HET onderwijsbeleid van het kabinet is een mislukking. Aan het eind van het kabinet Lubbers zullen 20.000 volledige banen zijn verdwenen. Er is geen sprake van dat de rust in het onderwijsveld is weergekeerd. Dat zei de voorzitter van de Katholieke Onderwijs Vakorganisatie (KOV), Niko Snel, tijdens de algemene vergadering van de bond, die gisteren in Veldhoven begon en vandaag wordt afgesloten. Niko Snel ontkent niet dat er op het gebied van wetge ving, beleid en financiële sa nering veel is gedaan. „Ge brek aan daadkracht en be sluitvaardigheid hebben we de minister nooit verweten", zei hij in Veldhoven. Maar hij maakte daar ook duide lijk dat er geen enkele reden is voor zelfvoldaanheid, om dat de echte problemen in het onderwijs niet zijn opgelost. „Iedere dag kan worden vastgesteld dat de opgewekte geluiden die de bewindslie den bij de laatste begrotings behandeling hebben laten horen, nergens op slaan", al dus voorzitter Snel. 'Zoeter- meer' heeft, zo stelt hij vast in alle sectoren van het on derwijs onstellende veel on nodige onrust veroorzaakt. Hij begrijpt niet hoe een mi nister van onderwijs het voor zijn rekening kan nemen dat binnen het kabinet het be lang van het onderwijs wordt opgeofferd aan een bezui- nigsbeleid, waarin de sociale overwegingen nauwelijks te herkennen zijn. Een volgend kabinet zal volgens voorzitter Snel maatregelen moeten gaan nemen om de verdergaande terugval in banen op te van gen. In het voortgezet onder wijs zal de werkgelegenheid de komende jaren met 25 tot 30 procent dalen. Volgens Snel zal er meer nodig zijn om de knelpunten op te los sen dan er tot nu toe gebeurt. Hij pleit in dat kader onder meer voor een serieuze be studering van het educatief verlof en een vrijwillig sab batjaar. Een vrijwillig sab batjaar houdt in dat iemand na zes jaar werken één jaar stopt met werken om bij te tanken. Dat zou volgens een studie van de Wetenschappe lijke Raad voor het Rege ringsbeleid duizenden banen opleveren, terwijl bovendien de werkdruk zou afnemen. Juist die werkdruk is binnen het onderwijs op dit moment onaanvaardbaar groot. Al lerlei onderzoeken en publi caties geven aan dat het ziek teverzuim stijgt, de gemid delde ziekteduur langer wordt en veel te weinig leer krachten ongeschonden de eindstreep halen. Niko Snel maakt zich kwaad over de houding van minister Deetman tén aan zien van een van die onder zoeken. Eentje waar de be windsman nota bene zelf om heeft gevraagd. Het gaat om een omvangrijk onderzoek naar de taakbelasting dat tot 1987 loopt. Het wordt verricht door het IVA, een instituut van de Katholieke Hoge school in Tilburg. Bij de op roep van het ministerie aan alle leraren om vooral mee te doen, werd echter laconiek meegedeeld dat beleidsmaat regelen die geld kosten niet te verwachten zijn. Snel noemt dat tekenend voor dit beleid. Hij vindt het „een klap in het gezicht van alle leraren". „Ook een politicus", aldus voorzitter Snel, „kan dat toch niet rijmen met het grondwetsartikel dat het on derwijs een voorwerp van aanhoudende zorg van de re gering is". Druk maakt Niko Snel zich ook over de identiteit van het bijzonder onderwijs. Hij be grijpt niet dat minister Deet man wordt afgeschilderd als een 'voorvechter van het bij zonder confessioneel onder wijs'. Dat zou dan duidelijker moeten blijken uit het beleid en uit de houding van het CDA, waaruit de minister af komstig is. Snel ziét een be denkelijke ontwikkeling. De fusies in hoger beroeps- en J voortgezet onderwijs bren gen volgens hem met name confessionele instellingen in gevaar. Die worden gedwon- I gen op te gaan in gemengde verbanden en Niko Snel vindt dat alleen aanvaard baar als er voldoende waar borgen zijn voor de eigen in- dentiteit. Hij is tegen samen- voegen op grond van overle- vingsmotieven, die weer een gevolg zijn van de bezuini gingen. Door Anton Theunissen STEMHOKJES in Por tugal mogen geen weg werpartikel zijn. De in september in elkaar ge timmerde bouwsels moeten binnen vier maanden zeker drie, wellicht zelfs vier keer mee. „Ook al ruikt alles in Portugal naar verrot ting en mag er in dit land weinig goed func tioneren, de stemhokjes bewijzen in ieder geval een goede dienst, zij zijn langzaam de betrouw baarste pilaren in onze democratie", verzuchtte een politicus in Lissabon deze week wat cynisch. De verkiezingsmarathon in Portugal - 6 oktober kozen de Portugezen na een onno dige kabinetscrisis een nieuwe parlement, morgen worden de nieuwe gemeente raden gekozen en voor 26 ja nuari staan de presidents verkiezingen op het pro gramma - is wel wat veel van het goede. Het zou nog allemaal tot daarentoe zijn, als verkiezingen, doorgaans toch de slagader van de de mocratie, duidelijkheid zou den opleveren in uiterst on duidelijke politieke krachts verhoudingen. Dat nu zal in Portugal voorlopig niet het geval zijn. Alle grote politieke par tijen in Portugal, van links zowel als rechts, hebben de laatste tien jaar alle troef kaarten verbruikt, maar erg stabiele regeringen zijn er niet geweest. Alle coalitiemo gelijkheden zijn uitgepro beerd, maar de parlements verkiezingen van oktober brachten een kwestsbaar minderheidskabinet van de neo-liberale sociaal-demo craten in het zadel, die slechts 88 van de 250 zetels in het parlement bezetten. Eén ding is zeker: het huidige ka binet zal geen lang leven be schoren zijn. Tegen de miezerige achter grond worden morgen de ge meenteraadsverkiezingen gehouden. Deze verkiezingen - in Portugal normaal de graadmeter van de politieke Maria de Lourdes Pinta- silgo - FOTO AP zaken - gaan over alles, be halve de problemen in de ste den, plaatsen en dorpjes. Deze keer kunnen ze niet fungeren als graadmeter om dat de nieuwe regering pas enkele weken op het kussen zit, maar de uitslag kan wel een aanwijzing opleveren voor de voorkeur onder het electoraat voor de nieuwe president van het land. Bovendien gaat net als bij de parlementsverkiezingen van oktober de aandacht vooral uit naar de PRD, de Partido Renovador Demo- cratico. Deze partij voor de mocratische vernieuwing, die nog geen jaar bestaat en zich als de partij van president Eanes beschouwt, stootte bij haar debuut meteen door naar de derde plaats in het parlement. Mede dank zij een actieve campagne van de vrouw van het staatshoofd, Manuela Eanes, voor veel Portugezen nog steeds de 'Nieuwe Evita', behaalde de PRD 45 zetels in het parle ment in Lissabon. De grondwet verbiedt ech ter dat een zittende president na twee ambtstermijnen van vijf jaar kandidaat is voor een derde periode. Al vóór de verkiezingen van oktober had Mario Soares besloten, zich kandidaat te stellen voor het presidentschap. Maar door de afstraffing die zijn partij in oktober kreeg, lijkt de socialistische voorman weinig kans te maken. Maar hij blijft optimistisch: zijn rode roos heeft hij inmiddels verwisseld voor een gele roos, die voorkomt op het embleem van de Portugese president. Serieuze kanshebbers voor de opvolging van president Eanes zijn vooral de chris ten-democraat Diego Freitas do Amaral, die ook de steun heeft van de regerende so ciaal-democratische partij de voormalige socialistische voorman Francisco Salgado Zenha die met Soares ge brouilleerd raakte toen deze in 1980 besloot geen steun te geven aan een tweede ter mijn voor de populaire presi dent generaal Eanes. Zenha kan op de steun van de PRD rekenen. Een niet te ver waarlozen outsider is de on afhankelijke, links-katho lieke Maria de Lourdes Pin- tasilgo, die enige tijd premier geweest is, waarmee ze de eerste vrouwelijke eerste- minister van Portugal was. Het resultaat van gemeen teraadsverkiezingen in Por tugal pleegt grote gevolgen t hebben voor de landelijk politiek: het kostte in 1971 premier Soares de kop en in I 1982 onderging premier Pinto I Balsemao eenzelfde lot. Maar niemand kan precies voor- spellen wat de exacte gevol gen deze keer zullen zijn. Portugal is bijna bankroet (al meer dan tien jaar overi gens), het moet aan de io-| pende band leningen afslui ten om schulden te kunnen aflossen en ook de rechtse minderheidsregering zal er niet in slagen het afglij dings-1 proces te stoppen. Het politieke theater blijf' intussen doordraaien, maar in plaats van het heroische morgenrood van de anjerre volutie kan men thans op het Portugese toneel de treurige scènes van verpauperde en wanhopige mensen aan schouwen. Verkiezingscam pagnes leveren nog we' bloemrijke kreten op maar verder: een en al miezerig-1| heid. utrecht (ANP) - Ondanks kennis van de gevaren van ro ken en het vervullen van een 'voorbeeldfunctie' voor hun patiënten, roken de Neder landse huisartsen meer dan de mannelijke bevolking - overi gens vooral sigaren en pijpta bak - en aanzienlijk meer dan de mannen in de hoogste wel standsklasse. Weliswaar daalt ook bij de huisar maar jaar ac volkin tegeng land, artsen de strij Dit zoeker teit Lir 1983 naar h I utrecht (ANP) - De minis terraad is akkoord gegaan met een regeling waardoor WWV- ers en WAO-ers met een inko men boven de loongrens niet langer via het verplichte zie kenfonds verzekerd zijn. Door een verlaging van de WWV- en WAO-uitkeringen tot zeventig procent, kwamen alle mensen met zo'n uitkering in het verplichte ziekenfonds terecht ook als hun inkomen boven de loongrens lag. De meesten van hen hadden daartegen grote bezwaren, omdat ze bij het ziekenfonds vaak aanzienlijk meer premie gingen betalen dan bij hun particuliere verzekeraar. Op aandrang van de Tweede Kamer heeft staatsse cretaris Van der Reijden (WVC) nu besloten de verze keringsplicht - zo mogelijk per 1 januari 1986 - te laten ver vallen voor uitkeringsgerech tigden met een inkomen boven de loongrens van het zieken fonds (48.500 gulden). Als inko men worden dan geteld de uit kering plus inkomsten of pen sioen uit hoofde van dezelfde dienstbetrekking als die op grond waarvan de betrokkene recht op de WWV-of WAO- uitkering heeft. Het vervallen van het ver plicht verzekerd zijn geldt voor de hele groep. De Zieken fondsraad had geadviseerd de WWV-ers en WAO-ers die dat willen (bij voorbeeld omdat dat voor hen vanwege het gra tis meeverzekerd zijn van kin deren voordeliger is) in het verplichte ziekenfonds te la ten. Wat dit betreft, is het ad vies niet gevolgd. APELDOORN (ANP) - De ging vi voorgenomen stelselwijziging een lev) in de sociale zekerheid dient, spannna wat de PvdA betreft, na de log op tj verkiezingen van 21 mei 1986 komens alsnog te worden geblokkeerd. „Stank Voor de socialisten is het PvdA-vl onverteerbaar dat vele groe- christeri pen mensen een forse inko- destelse mensverlaging wacht. PvdA- te halen voorzitter Van den Berg stelde ciaal' v, dit vrijdag op de door zijn par- terecht. tij georganiseerde landelijke eens dJ ouderendag in Apeldoorn. standpui Van den Berg daagde het fers gel CDA uit antwoord te geven op dit doo destelling dat de stelselwijzi- kracht ;^N 9roeP jonge Westduitse artsen eist d£ rtl„n een kruis op hun onderbuik moeten F 1 „1T1 hen verboden worden zich te do q 5at alleen °P deze manier verdere vnnr?n'dsrepubliek kan worden voorkome t«ion k. ?ven worden gebrandmerkt wee egen het voordeel' de ziekte en - voora es-virus uit de samenleving te isoleren. J^der zijn in Amerika en West-Europ vnnroPT verspreiding van het Aids-virus te si iaif van het Westduitse ministerie var van H„C?n,a?ten van Aids-patienten strati ven,nP Londense brandweer, die de leder (11 °'9 mond-op-mond-beademing toe te Nieuw 7 die de ^gering van de ziekte f ales °P|e9' aan Aids-patier riti iL- contacten blijven onderhol van He vo.or stuk maatregelen die tekenei smottf autor'teiten en die in dezelfde catec Qeren van woningen van overleden Aid: MaatVen3? tandartsen om homofiele pat en b'ovenri12;Cl,e.de bestr'idin9 van Aids n Van onze Haagse redactie NA CDA-minister Ru ding (Financiën) heeft nu ook CDA-minister De Koning (Sociale Za ken) het aan de stok ge kregen met CDA-minis ter Deetman (Onder wijs) en CD A-staatsse cretaris Brokx (Volks huisvesting). Inzet van het christen-de mocratische gekrakeel is een uitlating van de CDA-nestor in het kabinet op een spreek beurt in 's Gravenmoer. De Koning hield zijn gehoor in min of meer vragende stijl voor dat regelingen als huur subsidie, studietoelagen, ver goedingen voor gezinszorg en eventuele eenmalige uitke ringen beter vervangen kun nen worden door een alge mene lastenverlichting voor de burger. Die uitspraken hebben de woede opgewekt van Brokx, die zo ver gaat te vinden dat De Koning „niet weet waar over hij het heeft". Deetman en Brokx waren eerder kwaad op Ruding. Brokx dreigde bij die gelegenheid zelfs af te treden. Wat De Koning wil is dat wordt voorkomen dat de fis cus een relatief steeds groter deel van de subsidies moet weghalen. Doordat men iets extra's krijgt (salaris of sub sidie; dat maakt niet echt uit) wordt over dat extra's een zelfde tarief geheven. Dat komt er dus bovenop. Zo wil het dus wel gebeuren dat mensen die met een laag in komen in een betrekkelijk duur huis wonen en huur subsidie krijgen, daarvan feitelijk niets overhouden, omdat ze een studerend kind hebben en bovendien de zorgbehoeftige oma in huis woont. De samentelling van het echte inkomen en het tel kenmale erop gegeven inko men levert zoveel extra be lastingdruk op dat er van dat extra's niets of bijna niets overblijft. Het kabinet wil dat niet al leen omdat het oneerlijk is dat subsidies via via terug in de schatkist vloeien. CDA en WD hebben er ook politieke bedoelingen mee. Het hoge marginale tarief heeft er de laatste tien tot vijftien jaar voor gezorgd dat het verschil in netto-inkomen tussen mi nimumloon en modaal ge slonken is tot 200 in de maand. Volgens De Koning (en eerder ook Ruding) leidt dat tot.afnemende prikkels voor mensen om van baan te veranderen of zich extra in te spannen. En dat is weer slecht voor de economie. Maar wat nog veel slechter is: het hoge tarief zorgt er ook voor dat bedrijven alleen investeren in machines en niet in mensen. Wat daar allemaal van waar is (de ministers hebben bijvoorbeeld flink ongelijk gekregen met hun verhalen over het gebrek aan arbeids mobiliteit in Nederland) d05' I er even niet toe. Het interes- J santé van de discussie is da' I zowel Ruding als nu De K»' I ning hun oog hebben late" vallen op de huursubsidie e" I dergelijke; de zogeheten 'in-, komensafhankelijke regelin-1 gen. Nu is alleen het vervelen*! van deze redeneringen da'I degene die afhankelijk zÖn| van deze regelingen niet I mensen zullen zijn die leuk vooruit gaan van lastenverlichting. De soort regelingen werkt na'l melijk individueel en de laat' ste soort voor iedereen. Voorwin de bovengenoemde Westduit% methorii'nÊ!?vermo9en' Hun voorstel roept merken in Nazi-Duitsland werden g kritiek aiVan j°den' homofielen, zigeuners hand mi*? ?uden hun eisen racistisch en ook mü m lakon|eke mededeling, dat d< immer* ,Li 9as°vens zou moeten verbi een van hen 330 Gen trieste Perlode uit om Ornm'Jf dat ,och al,ild met die Duitsers? val te wi?in met een 'afwijkend' gedrag, z stemde 'soleren uit de samenleving (overins>an9st en die onbesuisde, levens samenio S no9 volstrekt onbewezen epide een de'S? Deze Duitse 'gründlichkeit' tamrvrai9 redicale wijze te isoleren'n. Wordt J, 0n,wikkeling. Eén bepaalde grl en tot no z?nder daaraan schuld zelt te dr] 'ascisrne33 S bestemPeld- In de Tweede

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2