m
Sectie Beroepswielrennen binnen
op zoek naar grotere zelfstandigheid
'We moesten wel ingrijpen'
'Zestig profs in ons land
is meer dan genoeg'
'Bij verstrekken proflicentie
maken we geen uitzondering'
WOENSDRECHT - Het
verbaasde Roger van Es,
de secretaris van de Com
missie Beroepswielren
nen van de Koninklijke
Nederlandse Wielren
Unie, ten zeerste dat tij
dens de algemene leden
vergadering op 21 novem
ber in Utrecht niemand
reageerde.
ar nieuws. TROS: 7 03
11.03 TROS Aktua
18.03 Coulissen. NOS:
|Jazz Platform. 20.03
ijn, sport en muziek
Music. KRO: 22.45
i. 23.05 Met het oog on
D: 0.02 Oogluik. 1.02
bd.
ir nieuws. VARA: 7.02
[ilversum (7.15 en 7.30
ver kunst). 10.03 De
iken. 11.03 Tussen Ba-
i Dorp. 12.03 De Rooie
Wie in 't Nederlands
5.03 Muziek uit Studio
3 Zin in muziek. 17.03
rang. 18.03 Echo. 18.15
n levensleed. 19.00-7.00
ar nieuws. NCRV7.03
0 Rabarbara. 8.03 Pop
\03 Gospelrock. 10.03
11.30 Weerman Hans
>.03 Los Vast special,
ïuur. 15.03 Popstation,
-zaterdag-sport. NOS:
ondspits. NCRV: 19.02
0.03 Hitherinneringen.
>op. 22.02 Country Sty-
time.
Nws. 8.02 Mooi zo. 9.00
it heet...? 11.00 Kur-
James Dick, piano.
Strauss en Co. 13.00
/eronica klassiek. 15.00
>nica klassiek. 15.30
mmofoon- en compact-
0 Lang leve de opera.
18.02 Avondstemming.
Nws. 20.02 Het levende
KRO Klassiek op de
>nd (20.10 Le Jongleur
ame, opera van Jules
23.00 KRO-literair:
Nws. 9.02 NOS-sportief.
de dag: lopen. 9.25 "Wa-
Feduco: 9.30 Ruim
45 Werken aan werk (2).
/an alledag (8). EO: 10.15
le fruitmand. 11.15 Tijd-
12.00 Nws. 12.05 Waar
>ok al weer? 12.20 EO
12.45 Vragen naar de
Nws. 13.10 Opo Doro.
Rasja. 13.45 Iyi Haber-
14.00 Homonos. VPRO:
buro. 15.00 Het spoor.
3.00 Kernenergie-lobby;
rstilde beweging (2). EO:
en uitzicht. 17.46 Over-
chting: ontwikkelings-
cing. 17.56 Mededelingen
EO: 18.10 De wolkenwa-
18.20 Uitzending PvdA,
Metterdaad. NOS: 19.00
oor buitenlanders. EO:
le rustdag wijden. 21.15
11.35 Deze week.
1 uur nieuws. KRO: 7.02 j
ow. 7.53 Ter" overweging
Hoed nieuws. TROS: 9.02
ronica sport. VARA:
Schuurpapier. 11.30 Het
ie pap-zondagmagazine.
3.05 Hier en Nu. NOS:
gs de lijn, sport en mu-
*0: 18.02 Borat. AVRO:
Bennie Bang Show. 19.20
Loxam bespeelt het
mcertorgel. 19.30 Hersen-
iek. 20.02 Zondagavond-
.55 Opsporing verzocht).
)2 Met het oog op morgen.
.02 De Nachtwacht. 2.02 j
America. 4.02 Krieken met j
Agrarisch nieuws.
1 uur nieuws. VARA: 8
vogels. 10.02 Tony van
tmoet Jenny Pisuisse (3)
10.30 Hij van hiernaast
yscotheek. 12.02 AVRO" I
2. 14.02 Nederlands ?P
15.02 Pim Jacobs met hits
-er jaren. 16.02 Een regel
ed. 16.30 Kom 'ns langs in
s. 18.02 Ondertussen
18.30 Buut vrij. 19.00-7.W
>1.
el uur nieuws. KRO: L
ip. 9.02 Zin in pop. Vantf
der half uur popnws. 1W®
liniparade. 11.02 Egnnon
13.02 Het weeshuis van
15.02 (P)Optima Forma
nneke Pop. 19.02 Pop-ey I
ichtvoer. 22.02 Op slag van
DO Nws. 8.02 H vier. ft®
ïeligiosa et Prof ana. KR;
eucharistieviering. NU
ir Elise. 13.00 Nws.
natinee. 14.00 Onder
linde. 14.15 Concert op
liddag: Werken v.
auze ca. 14.45 Praten
Mozart I
over I
16.30 Diskotabel. --
p.02 Musica Nova. TRU I
itinu klassiek. 19.30 Kor I
sen: Vocal Group Festij
00 Nws. 20.02 Spécialité^
e. 22.00 Finale. 23.30 Orian
al 1985 te Kerkrade.
9.00 Nws. 9.02 Woord «I
9.30 Te Deum Laudam» I
).55 Waterstanden.
ON: 10.02 Zo moet het KU»
mrspel. 10.10 Kerkdief
ilde Ganzen. 11.00 De
ereld van zondagmorg l
vs. VOO: 12.05 Het zWJ i
10-13.10 Nws). 13.30 R^T I
ica. 16.00 De grote verW"
DS: 16.56 Mededelingeni
IKON: 17.00 Kerkdief
ilde Ganzen. 18.00 NieJI
.iturgie en kerkmui»
1.40 Nieuws voor buitern
9.00 Suara Maluku.
20.10 Zorg en hoop.
Meer rechtszekerheid
Door Rob van Deursen
Alle aandacht ging uit naar het
gehakketak rond de persoon van
Aad Elshof, de voorzitter van de
sportcommissie en zijn plannen
om tot districtsploegen te komen.
Elshof werd gewipt.
„Maar er waren volgens mij belang
rijker zaken. Tenminste als je er van
uit gaat, zoals ik doe, dat de profs de
kar van de KNWU toch trekken. Voor
stellen voor het strakker organiseren
van de beroepswielrennerij werden als
hamerstukken afgedaan. Voor mij
even onbegrijpelijk als plezierig", zegt
Roger van Es, in het dagelijks leven
kapitein in Neerlands leger.
De verbazing van de in Bergen op
Zoom wonende Van Es is begrijpelijk.
Immers, per 1 januari wordt een begin
gemaakt het de professionalisering van
de beroepswielersport in Nederland.
Een start, nadat tien jaar geleden door
diverse ministeries in Den Haag al sig
nalen werden uitgezonden dat het de
hoogste tijd werd de rechtspositie van
de Nederlandse wielerprof aan te pas
sen aan de gangbare normen in het be
drijfsleven.
Drempel
Om dat te bereiken wordt vanaf de
eerste dag van het jaar 1986 een forse
drempel opgetrokken voor een wiel
renner, die in aanmerking wil komen
voor een proflicentie. Van Es: „Een
proflicenties wordt alleen afgegeven
aan diegene, die een werknemers
verklaring van zijn sponsor meestuurt,
waaruit blijkt dat hij veertig - of 38, als
je de trend van de arbeidstijdverkor
ting meerekent - uur per week in
dienst van dat bedrijf is tegen in ieder
geval betaling van het wettelijke mini
mumloon. Uitzondering wordt alleen
gemaakt voor de renner, die kan aan
tonen dat hij een gewone baan heeft.
Dus zoals een Ad Tak, die bij de PTT
werkt. Alleen moet de sponsor die ren
ner dan wel voor zestien uur per week
op de loonlijst zetten. Ook daar moet
bewys van worden geleverd. Dan pas
krijgt de man zijn licentie".
Excessen
De strengere toelatingseisen zijn niet
louter bedoeld om de Nederlandse prof
aan gegarandeerd beleg voor de boter
ham te helpen, al vormt dat wel de
hoofdzaak. Ze zijn tevens gesteld om de
excessen van de laatste jaren tegen te
gaan.
„We willen verhinderen dat de koe-
kebakker, die het zo leuk vindt om tus
sen de profs rond te rijden, daar nog de
kans voor krijgt. Zo'n man, die met re
clame fietst voor de bakkerij 'Ik zie je
vanavond nog wel' kunnen we missen
als kiespijn. Wij zijn namelijk van me
ning dat een profwielrenner een se
rieus beroep uitoefent. Een vak, dat ge
vaar met zich brengt en dat heel wat
inspanning kost om het behoorlijk te
doen. Vandaar dat het eigenlijk aso
ciaal is wat er de laatste jaren gebeur
de. En dan zeker bij de kleinere spon
sors. Die stuurden mensen een beroep
'n, met alle risico's van dien, zonder dat
daar een redelijke vergoeding tegen
over stond. Nee, zelfs wilden ze voor zo
weinig mogelijk geld toch op de eerste
rij zitten. Gelukkig is daar nu een
einde aan gekomen. Al vraag ik me af
of iedereen in de Nederlandse wieler
sport daarvan op de hoogte is. Nog
maals, tijdens die bijeenkomst in
Utrecht was het slechts een hamer
stuk".
Valpartij
Het verbeteren van de rechtspositie
van de Nederlandse prof op de fiets
komt voor een deel voort uit de gevol
gen van de zware valpartij van Hans
hangerijs op Sicilië begin van dit sei
nen. „Dat was de druppel, die het
ange denken heeft omgezet in daden.
Achteraf heeft sponsor Nikon het met
hangerijs goed geregeld, maar
och die contractuele verplichting
•ff er n*et' kwamen gewoon te veel
'wassen voor. Half in de zeventiger
jaren, nadat ^r vragen in de Tweede
amer waren gesteld, werden de zoge-
aamde A- en B-contracten ingevoerd,
voor renners in volledige dienst, B
oor coureurs met alleen een reclame-
oreenkomst. Dat was een eerste stap,
aar daar werd onmiddellijk misbruik
voor
Nederlandse
wielerprof
Fred van Dongen, een van de renners, die het moeilijk zal krijgen een
proflicentie te bemachtigen. - foto de stem/johan van gubp
van gemaakt. Op het laatst reden er
veel meer renners met een B-contract
rond dan met een volledige verbintenis.
Dus we moesten wel ingrijpen", zegt
Roger van Es, zelf tussen 1965 en 1969 in
het bezit van een licentie van de
KNWU, maar naar eigen zeggen 'geen
hoogvlieger'.
Het gevolg van de maatregel zal zijn
dat heel wat bekende gezichten ko
mend wegseizoen niet meer in de koer
sen zullen verschijnen. En dan zeker in
de criteriums. Mannen als Wout van de
Berg, Albert Jongkind, Fred van Don
gen en ga zo maar verder zal het moei
lijk vallen om aan de voorwaarden
voor het verkrijgen van een licentie te
voldoen. „Ik geloof niet dat we die cate
gorie ook maar een moment zullen
missen. Om de zaak op een gezond
spoor te kunnen zetten, moeten we nu
doorrammen. Daarom zullen we ook
geen uitzonderingen maken. Die wor
den al gauw als een precedent gezien
en dan heb je de poppen weer aan het
dansen. En daar zijn we zeer huiverig
voor".
Wind
Nu werpt zich de vraag op of de
Commissie Beroepswielrennen van de
KNWU niet plotseling doordraaft op
het moment dat het de Nederlandse
profwielrennerij voor de wind gaat.
Immers, komend seizoen zullen in ieder
geval niet minder dan vijf prof-equi-
pes (Panasonic, Kwantum, Skala, PDM
en Transvemij/Van Schilt) onder Ne
derlandse licentie aan het vertrek
staan. Van Es, fel: „Dat heeft er niks
mee te maken. We hebben wel bekeken
wie er het slachtoffer van worden. Dat
zijn er een stuk of dertig, veertig. Alle
maal coureurs, die bijna nooit voorin
de uitslag te vinden zijn. We hebben te
vens de gemiddelde start-aantallen
van Nederlandse beroepswielrenners
in de criteriums naast elkaar gelegd.
Daarbij kwamen we uit op gemiddeld
veertig. Dus met de strengere toela
tingseisen onthoofden we die koersen
niet. Je moet namelijk niet vergeten
dat als we iedereen volgens de oude
normen een licentie zouden verstrek
ken, we dan op meer dan honderd profs
voor komend seizoen zouden uitkomen.
Dat wordt te gek. Nu blijven we op
vijftig, zestig steken. Meer dan ge
noeg".
De grote belangstelling voor een pro
flicentie in Nederland zou aanleiding
kunnen geven om voortaan toe te staan
om twee profkoersen per dag te laten
verrijden. Immers, renners genoeg. De
Commissie Beroepswielrennen is daar
echter - op enkele uitzonderingen na -
sterk op tegen. Van Es: „Dan krijgen
we Belgische toestanden. Daar doen ze
dat al zo lang de wielrennerij bestaat.
Ik zelf ben er niet tegen, de rest van de
Commissie wel. Misschien hebben ze
wel gelijk. Je hoort de gekste toestan
den van de Belgische kermiskoersen.
Volop combine. Veel gokken. En soms
ook dat het gehele peloton uit koers
moét worden genomen wegens gebrek
aan werklust. Dat vormt dus geen re
clame voor onze sport, maar aan de an
dere kant vraag ik me af hoe lang je
het nog kunt tegenhouden. Ik werd on
langs door mensen uit Den Haag ge
beld dat zij 150.000 gulden beschikbaar
hadden voor het organiseren van een
profkoers in de weken na de Tour de
France. Omdat de kalender in die pe
riode meer dan vol zit, moest ik nee
verkopen. Eigenlijk is dat te dol om los
te lopen. We hebben tenslotte met be-
roepssport te maken. Daarbij speelt
geld nu eenmaal een belangrijke rol.
En ik moet de boot afhouden, omdat er
een ander criterium, dat bijvoorbeeld
met een begroting van slechts 25.000
gulden werkt, in de weg zit, omdat
daar de oudste rechten liggen. Ik kan
me voorstellen dat de heren coureurs
daar tegen in opstand komen. Het is
hun werk, zij moeten aan de centen
denken. Kijk eens naar de internatio
nale wielerkalender. Dat gaf heel wat
problemen om die samen te stellen.
Louter omdat de dollar zijn intrede
heeft gedaan. Poen dus. Voor velen een
vies woord, maar in profsport erg be
langrijk".
Geld
Geld zal er ook nodig zijn om de ko
mende jaren de verdere plannen van
de Commissie Beroepswielrennen, die
per 1 januari de Sectie Beroepswiel
rennen van de KNWU zal gaan heten,
te vervolmaken. „We streven naar een
opzet zoals die van het betaalde voetbal
in Nederland. Dus met een strikt ge
scheiden afdeling voor de beroepswiel
rennerij binnen de KNWU. Een sectie,
die zich, in tegenstelling tot datzelfde
Hein Verbruggen, die in ieder geval ook deel zal uitmaken van het
bestuur van de sectie Beroepswielrennen. - fotoanp
Roger van Es: „De sectie beroeps
wielrennen moet zichzelf financieel
kunnen bedruipen".
- foto de stem/dick de boer
gend seizoen in vaste dienst van de
KNWU de cont(r)acten tussen renners
en organisatoren gaat verzorgen als
opvolger van Peter Bonthuis. Gebrui
kelijk is dat tien procent van het over
eengekomen startgeld naar de coördi
nator gaat, die dat op zijn beurt weer
stort op de rekening van de Sectie Be
roepswielrennen. Die inkomsten vor
men nog maar het begin van de finan
ciering van wat Van Es voor ogen
heeft.
Inschrijven
betaalde voetbal, wel volledig zelf fi
nancieel zal moeten kunnen bedruipen.
Wij zouden ons schamen als we bij de
overheid voor subsidie moeten aan
kloppen. Zodra dat noodzakelijk wordt,
zullen we iedereen adviseren om ama
teur te blijven. Profsport moet self
supporting zijn. Daar gaan we van uit".
Afdracht
Dat geld moet voorlopig komen van
de afdracht van de coureurs aan coör
dinator Gerrie van Gerwen, die vol-
„Ik denk daarbij aan het laten in
schrijven van organisaties van crite
riums op bepaalde data. Zo van: wil je
de eerste maandag na de Tour? Dat
kan, maar wat heb je daar voor over?
Hetzelfde systeem dat nu wordt gehan
teerd met het nationale kampioen
schap op de weg. De hoogste bieder
krijgt het beste. Een volgens mij nor
maal zakelijke opstelling. Verder zou
den we als profsectie zelf koersen kun
nen gaan organiseren. En zaken gaan
verpachten. Ik erger me bijvoorbeeld
ai jaren aan het feit dat bij de plaatse
lijke rondes de vrouwen van de cou
reurs of de verzorgers rond heel het
parkoers staan met reserve-wielen. Je
kan dan denken aan het instellen van
een pits van waaruit iedereen verzorgd
wordt. Zo'n plaats zou dan voor alle
koersen in Nederland verpacht kunnen
worden aan een bedrijf. Op die manie
ren moeten wij in de toekomst aan het
benodigde geld kunnen komen, want
die grotere zelfstandigheid is noodza
kelijk. Nu, als je iets over het proffiet-
sen in Nederland wilt weten, word je
door het Uniebureau in Woerden naar
de hobbyist Roger van Es op een ka
zerne in Woensdrecht verwezen. Dat
kan niet. Vandaar dat wij in de toe
komst naast Van Gerwen een admini
stratieve kracht in Woerden willen
hebben. Een vast punt naast de man in
het veld Van Gerwen".
Baanbrekend
Het volgens Van Es baanbrekende
werk van 'zijn' Commissie heeft in
ieder geval de steun van de VVBW (de
organisatie van de profs) en de VOB
(de vereniging van de organisatoren
van de profkoersen in Nederland).
Beide organisaties krijgen per 1 ja
nuari een vertegenwoordiger in het
sectie-bestuur. Ook de sponsors van
prof-equipes is gevraagd een belan
genbehartiger aan te wijzen. Met vier
KNWU'ers (in ieder geval Hein Ver
bruggen als voorzitter en Roger van Es
als secretaris) moet het zevental de
plannen dan door de woelige baren van
de wielrenunie zien te loodsen. Gezien
de uitblijvende reacties op 21 november
in Utrecht kennelijk een fluitje van een
cent