uden BOEKEN Menselijke verhalen ran M. Moszkowicz Het menselijk lijden: Brakmans lust en leven Reisverhalen voor thuisblijvers Herinneringen Frarxpoise Sagan zijn voortreffelijk van smaak Futurisme: tegen het bestaande 'KEREWIN' VAN KERIHULME: BOOKER PRIZE '85 CEES NOOTEBOOM OVER AMERIKA Professoraal huldeboek Atoomproeven iropa: Band Maori's Zintuigen Verschenen W4 Here ontwikkelingen kt. Je moet snel zijn to meer geld verdie- ;;lle toegang tot de Du Pont zorgt niet ook voor de ken- processen, nodig de pientere schijfjes, leluidsweergave ook gegevens kunnen oral voor professio- I vele lucratieve toe- aar gaat het tenslotte de internationale ligt zo hoog dat som- 1 of de miljarden die 'ken, wel ooit worden ps en Siemens steken Sen in de ontwikke- ve generatie chips. |,Je moet natuurlijk ide kostprijs van de luit komt. Wat kun je velke apparaten kun e markt brengen". _oge uit zijn zak, deze lijn Japanse collega's |vat een geheugen n gegevens zijn op te morgen toch even de lijn paspoortnummer [in gezet. En je kunt at het is. Ze verkopen Ik bedoel maar: je naar de prijs van de maar je afvragen hoe tan zo'n horloge". engen Philips wel eens |Iet concern werkt nu pt waarin de kern van Ltaat uit grote fabrie- fra, die omringd zijn ledrijven van buiten Satellieten hebben een en bezetting, al naar het assemblagebe- lele jaren met dit sys- Iracting'. De vele dui- gsbedrijven worden zo in de tang genomen kcerns. Daar komt de leven tegen zit. keken van de Japan- gr geen moeite mee iets een ander als het goed [lebben we heel lang de Vd: er is niemand die wijzelf. Soms zeer te- }ntzettend knappe din- okst en op die manier ilent en kennis in huis et je de balans opma- ag stellen: koop je het laak je het zelf'. [t een deel van de pijn lerdaad buiten het con- a. De vraag is of dat in brlandse verhoudingen [rd. Dekker denkt van f van het idee dat din- hders wel gebeuren, in :n. We hebben de afge- 'veertig fabrieken geslo- het 40.000 man minder, ar geleden had gezegd onmogelijk hebben ge- t is wel gebeurd. Als je lan hebt, als je de ach- duidelijk kunt maken, optreedt als werkgever, en niet zo maar aan de rlijk. Dit heeft ons 1,4 ja, natuurlijk verdienen :ht voor een samenhan- markt laat Dekker gelei termen vallen. Als jullie ken stellen, zit er voor op dan weg te gaan, zou kunnen luiden. Iets te ker. Maar: „Waarom ïkt als de kleine radio pa gemaakt? Omdat we J zijn. Dan vloeit het ee. We hebben voor de 'e hadden kunnen doen nen hebben gedaan: de :rkopen, uitstappen. Je i: we gaan door, maar ts waar je wél concurre- i". wij gedaan. Daarom ook die gebieden nog grote En nu zie je weer dingen ir Europa, die we dankzij ktiemethoden nu beter uit Europa moet niet te i genomen, waarschuwt hebben niet een plan in Ik zit niet te kijken van o gaat het rode licht ■zen". klimaat hier onwerk- Lips godzijdank in staat van de wereld verder te den duur in het belang 'hilips-werknemer, waar [Maar uit Europa weg of /eg? Dat is natuurlijk een k. Je kunt wél bekijken in ;gens blijft zitten", trategische doelen van het is een evenwichtige activiteiten over de drie p de wereldmarkt: Euro- pie Staten en het Verre moment haalt Philips nog zan de omzet in Europa. Staten nemen 30% af en meer. „Ik zie wel gebeu- r straks 50% halen. Maar ten koste te gaan van de lute zin, die we in Europa van Dekker is er nog lang riet wel vooruitgang. „We t meer af of het wel moet. n hoe en wat. Ik wil niet niet gebeurd zou zijn als lard om hadden geroepen, c wel dat het geholpen Het verrassende leven van drie buitenstaanders Dor Nell Westerlaken Een \rouw die zich heeft afgezonderd van de we reld en woont in een zelfgebouwde toren aan zee. Een jongetje dat niet kan praten en is 'aangespoeld' op het straid en de man die hem opvoedt, een fa- brietsarbeider die het kind intens liefheeft en tegeijkertijd evenzeer haat Di zijn de drie hoofdperso nen n het romandebuut 'Ke- rewii' van de Nieuwzeelandse schrjfster Keri Hulme, waar- meeze de befaamde Engelse Boolerprize voor '85 in de waclt sleepte. In '84 won ze mettiet boek, dat de oorspron- kelike 'The Bone People' heet, de few Zealand Book Award for fiction en de Mobil Pega sus kward for Maori Literatu re. We de eerste, wat verwar rente bladzijden van het boek voo/bij is, ontdekt een even simpele als complexe roman wairin gebeurtenissen, ge dachten en dromen vloeiend in elkiar overlopen. De hoofd- peisoon Kerewin Holmes (let op Ie naam van de schrijfster) wotnt afgezonderd op een eiiaid aan zee, waar ze zich me vissen en het verbouwen vat groenten, kruiden en on- kriid bijna geheel zelfstandig inleven kan houden. Teleur- geiteld in het leven, wil zij zich wijden aan de schilder kunst. Dat lukte slechts korte tijd. Haar zelfverkozen een zaamheid krijgt echter een andere wending als op zekere dag het jongetje Simon tijdens een van zijn wegloopavontu- ren in de toren belandt. Nood- gewongen - Kerewin houdt niet van kinderen - brengt hij de nacht bij haar door. De vol gende dag ontmoet ze de stief vader van het kind, een we duwnaar die evenals Kerewin Maori-bloed in de aderen heeft. Het jongetje blijft bij haar terugkomen, omdat Ke rewin hem en zijn onbe grensde agressie accepteert en hem op een eerlijke, volwassen manier aanpakt. Langzaamaan ontstaat er tussen deze outsiders, die allen getekend zijn door pijnlijke gebeurtenissen in hun leven, een nauwe band. Gedrieën brengen ze enige weken door op een ander eiland, waar de banden zich verdichten en waar de waarheid aan het licht komt over de verhoudin gen die zich aan het ontspin nen zijn. De man, Joe, blijkt niet in staat de beide anderen te ne men zoals ze zijn, te accepte ren wat ze te bieden hebben. Van Simon verlangt hij dat het een 'gewoon' kind wordt zonder zijn ongenaakbare buien en zijn tomeloze drift buien. Kerewin, die zichzelf als een sexeloos wezen be schouwt, zou hij het liefst als vrouw willen. En zij voelt, on danks haar levenshaat, de band met de twee groeien. Door de intense haat en liefde voor het kind maakt Joe zich schuldig aan kindermis handeling, wat de banden tus sen de drie echter niet kan verbreken. Ze worden uit el kaar gedreven en zijn ieder op hun manier met het verleden bezig. En met elkaar. In het verhaal zijn vertwij feling, angst, haat, liefde, te derheid, geweld en eenzaam heid nauw verweven. De schrijfster laat zien dat deze gevoelens vaak heel dicht bij elkaar liggen. Ze laat zien op welke heftige wijze deze emo ties tot uiting komen en de ge beurtenissen gaan bepalen. Zoals, klein voorbeeld, het ge bruik van alcohol, door het kind, bij feestelijke gebeurte nissen en bij vertwijfeling. Een verhaal apart is de be trokkenheid van de hoofdper sonen met de Maori-cultuur, de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland. Dat komt in eerste instantie tot uiting door de verwevenheid van Ke rewin met de natuurelemen ten, de zee voornamelijk. Het slapende erfgoed van de Ma- ori-goden ligt bewaard in de aarde, wordt gedood en op een andere manier weer tot leven gewekt in de gebeurtenissen rond de hoofdpersonen. De vermenging van twee culturen en de gevolgen daarvan wor- Keri Hulme. den pijnlijk zichtbaar. Ook de dood is een van de thema's die in het boek wor den aangesneden. De spiri tuele dood, de fysieke dood en de dood van de magie van de Maori's. Tegelijkertijd wor den, tussen de regels door, de verworvenheden en van de moderne maatschappij aan de orde gesteld, de medische zorg bijvoorbeeld. En de sociale controle en de vooringeno menheid van mensen in hun kijk op anderen, de effecten daarvan en de slachtoffers. Keri Hulme vermengt de gesprekken, gedachten, ge beurtenissen en verschijnselen met elkaar in haar schrijfstijl waardoor de onlosmakelijk heid van die dingen haarzui- ver tot uiting komt. Ook de zintuigelij ke elementen ont breken niet; geluiden, kleuren, beelden, warm en koud, licht en donker. Enkele beelden, zo als de schilderijen van Kere win, worden gevat in poëzie. 'Kerewin' is daarom om meer dan een reden een bij zonder en verrassend boek, vol intens leven en verandering. Het enige vervelende, na het warrige begin, is wellicht het gebruik van Maori-woorden die achterin het boek moeten worden opgezocht. Maar zelfs de meer langdradige passages hebben een zodanige functie in de manier waarop het verhaal zich ontspint, dat het boek meer dan lezenswaardig is, 528 bladzijden vol kleine lettertjes lang. 'Kerewin', door Keri Hulme, Feministische Uitgeverij Sara Amsterdam. "Hecht voor z'n raap', door mr. MMoszkowicz, Uitg. Tele- btek, prijs 15. fëchtzaken zijn over het alge- ijeen slaapverwekkend. Wel ens geprobeerd een regen- ihtige middag door te bren gen op de zitting van de straf- ïamer? Met een beetje mazzel leeft de voorzitter van de lechtbank zin om het recht leurig te laten zegenvieren. fteken er niet teveel op. De zin om een zitting bij te ivonen zou gewekt kunnen worden na lezing van 'Recht voor z'n raap', een geesteskind van strafpleiter M. Moszko wicz. Wie kent deze man? De braven, die nog nooit zijn ge pakt voor het rijden zonder achterlicht of het jatten van een appel, hebben waarschijn- lijt nimmer van hem gehoord. Kerstverhalen uit de wereld- lieratuur, uitgeverij Het Siectrum, prijs 4,95 (tot 1 ja- ntari 1986, daarna 9,90). Virhalen van o.a. Thomas Ihrdy, Charles Dickens, Guy d' Maupassant en Jan Wol- Iers. Spelregels golf, door J. Greg- sn, uitg. Hollandia, prijs J 14,90. (Spelregels squash, door J. 'imperley, uitg. Hollandia, wijs 14,90. •Zoet en hartig gebak uit rigen keuken, door Hélène Matze, uitg. Zomer en Keu- ning, prijs 19,90. ■De goede ovenschotels en stoofpotten, door Maija Kruik, tfkg. Zomer en Keuning, prijs 19,90. ■Rijstgerechten uit de hele wereld, door Cecile Thijssen, wtg. Zomer en Keuning, prijs I 19,90. ■Vlaaien, pizza's, pannenkoe ken, door Hennie Franssen, (kg. Zomer en Keuning, prijs 19,90. •Koken voor beginners, door "ineke de Lang, uitg. Zomer Keuning, prijs 9,90. 'Koken voor veel mensen, (°or Joost Schipper, uitg. Lui- •lngh, prijs 34,90. Vooi"sdi- ners, tienerfeestén en koude buffetten. ■Groot magnetron kookboek, W&Luitingh.prijs/ 34,50. JDe kleine restaurantgids van (rijs, door Gaston Wijnen, u«g. Contact, prijs 17,90. ■tuinieren in «de schaduw, ®°r Margery Fish (bewerkt ~9r Mineke Kurpershoek), Hollandia, prijs 24,90. "thippersalmanak, hand- oek voor varend Nederland. 1 2q Ver'f Born te Assen, prijs Boeven en zij die anderszins met het recht in aanraking ko men weten, dat Moszkowicz een verrekt goeie advocaat is. Een goede pleiter en een slimme vogel. Zijn faam is in middels zo groot, dat het schrijven van een boek niet nodig om de aandacht op zich zelf te vestigen. Waarom zal iemand met een volle agenda nog meer werk op zijn hals halen? Toch kan het geen kwaad een aardig profiel van zichzelf te schetsen aan de hand van tal van voorbeelden uit de rechtspraktijk, waarin schrij ver een bemoedigende rol speelt. Behalve goed pleiten kan de advocaat ook leuke, menselijke verhalen schrijven met niet zelden een goede af loop voor de underdog. Lec tuur voor het veraangenamen van een verloren kwartiertje. Geen boek om in een adem uit te lezen, want al die kleine stukjes met onontkoombare moraal dat mr. Raab scherper is dan de scherprechter, zou den wrevel tegen schrijver kunnen opwekken. Dat heeft hij niet verdiend. VDV De Gids, jaargang 148, nr. 7, oktober 1985. 'Enige aspecten van het futurisme'. „Zelden kan het begin van een beweging in de kunst zo pre cies worden vastgesteld als bij het futurisme: 20 februari 1909. Op die dag publiceerde de Italiaanse dichter Filipo To- maso Marinetti (1876-1944) in de Parijse krant Le Figaro zijn vermaard geworden 'Oprich ting en manifest van het Futu risme 1909'. In dit manifest haalde Marinetti fel uit tegen al het bestaande in de kunst". Dat schrijft Willem G. Weststeijn in het oktobernum mer van De Gids. Deze afleve ring is voor een groot deel ge- wijd aan het Futurisme, de luidruchtige beweging die aan het begin van deze eeuw het Europese kunstleven onveilig maakte. „Het verleden is voor de zie ken en zwakken, de toekomst voor de sterken", zo vervolgt Weststeijn. „Marinetti legt daarom de nadruk op moed, kracht, energie en geweld, ele menten die hij verbindt met het dynamische leven van de grote stad dat beheerst wordt door de techniek". In dit 'Futurisme-nummer' staan bijdragen over 'De Ne derlandse pers over het futu risme', 'Futuristische aspecten in de poezie van Gard Sivik en De Nieuwe Stijl', 'Een stille fu turist: Velimir Chlebnikov (1885T922)', 'Invloed van het futurisme op het Anglo-Ane- rikaanse modernisme', 'De Italiaanse futuristische ruis- kunst als muzikale avant-gar de' en 'De futuristische visie op de vrouw (1909-1920). Van minachting tot erkenning'. H.R. Door Hans Rooseboom „Mij treft nogal eens het ver wijt dat ik een opvallende voorkeur zou hebben voor de thema's dood, ziekte en verval, maar hoewel dat ook zo is, be luister ik in dat verwijt bijna even vaak het onrecht der ver eenvoudiging". Met deze woorden aan vaardde de romancier Willem Brakman in 1981 de P. C. Hooftprijs, de Nederlandse staatsprijs voor letterkunde. Zijn dankwoord bij die gele genheid is opgenomen in de essaybundel De jojo van de le zer, zojuist verschenen. Uit alle essays in dit boek komt Brakmans voorliefde voor de zojuist genoemde morbide thematiek duidelijk naar vo ren. De overspannen 'zwarte' ro mantiek van de negentiende eeuw: dat is het modderbad waarin Willem Brakman zich bij voorkeur wentelt. Uit het zelfde dankwoord: „De kunst broeders in de negentiende eeuw bezongen het afsto tende en maakten geen geheim van onfatsoenlijke infectie ziekten. Zo ontstond de mythe van de noodzakelijk zieke kunstenaar, die overigens kon steunen op een traditie van Willem Brakman. - FOTO ARCHIEF DE STEM verminkte priesters, geca streerde zangers, verdwaasde profetessen en blinde zieners". „Zelden stond ziekte zo cen traal in de kunst als in die eeuw, als bron van inspira- tieve stoornissen en als eta- leuse van schokkende tafere len en afstotende gestalten". Om Brakman's thematiek alleen op 'ziekte, dood en ver val' terug te voeren,'is inder daad een simplificering, want er speelt bij deze schrijver nog wel meer: bijvoorbeeld de the ma's "jeugd' en 'herinnering'. Maar je kunt er toch echt niet omheen: het 'zieke', 'gru welijke' springt wel erg in het oog. Brakmans laatste roman De bekentenis van de heer K. staat er bijvoorbeeld vol van. In de zojuist verschenen es saybundel komen de volgende onderwerpen aan bod: 'waan zin in de achttiende eeuw' (Laurence Sterne); het lijk van Shelley voor de Italiaanse kust; het leven van de krank zinnige homofiele koning Ludwig II van Beieren (Brak man bezoekt de plaats waar deze mecenas van Richard Wagner in het Starnberger- meer zijn verdrinkingsdood tegemoet liep); een bespreking van een boek „onder de aan trekkelijke titel The Horror of Life" (over het morbide bij schrijvers als Baudelaire, Flaubert en De Goncourt); een mooi essay over Rainer Maria Rilke („over de vele vormen die de angst en de dood in een grote stad kunnen aanne men"); en nog zo het een en ander over de zwarte zijden van het menselijk bestaan. Kortom, het lijden blijft Brakman zijn lust en zijn le ven. Willem Brakman: 'De jojo van de lezer". Uitg. Querido, prijs 28,50, Cees Nooteboom. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Dirk Vellenga Cees Nooteboom is al vele ja ren onze meest bereisde schrijver. Regelmatig opent hij zijn koffertje met reisver slagen. In de serie 'Voorbije passages' is nu deel drie uitge bracht onder de titel 'De zucht naar het Westen'. Het gaat om verhalen die hij in Avenue schreef over Amerika tussen 1972 en nu. Nooteboom bezocht Los An geles en New York en ver kende de wereld daar tussenin per Volkswagenbus (met twee reisgenoten), per trein (Van New York, via Chicago naar Montana) en per huurauto. Zijn 'verslagen zijn rustig en mild van toon, zonder over dreven juichkreten en zonder storende betweterij. Zoals de Nooteboom-lezers inmiddels al weten, wordt er door de schrijver heel wat af- gemijmerd en gefilosofeerd. „Tijdens de lange dagen in de bus word je net een ruimterei ziger. De wereld, hoe dichtbij ook, is toch anders, manifes teert zich via de radio en haas tig gekochte kranten schrijft hij. Soms zijn de ver slagen zo afstandelijk, dat je Nooteboom inderdaad ziet als een soort ruimtereiziger, die over het landschap zweeft. Wat op die momenten ont breekt is de sfeer van het land, de smaak van een stad, de geur van de mensen. Je zoekt de bladzijden af naar iets tast baars. Heeft Nooteboom dan geen mensen ontmoet? Als je routes en plaatsen kent die Nooteboom beschrijft in 'De zucht naar het Westen', word je af en toe overvallen door een gevoel van teleurstel ling. Het lijkt wel of Hollandse Cees meer met zijn eigen ge dachten bezig is dan met het Amerikaanse landschap om hem heen. Maar dat is nu een maal de methode-Nooteboom. Hij schrijft geen praktische reisgids, maar bekijkt de pas serende vormen van leven als een literator, die zoekt naar de kern, naar de waarheid achter het zichtbare. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan reizigers die je zo meeslepen dat je on middellijk op wilt stappen om die reis ook te maken, zoals William Least Heat Moon bij voorbeeld deed met zijn 'Blauwe wegen'. Nooteboom schrijft voor thuisblijvers, die in hun luie stoel met hem meedenken, niet voor rusteloze reizigers die hun eigen ervaringen willen vergelijken met die van Noot eboom. Niet voor niks merkt hij op: „Want wat is eigenlijk reizen? Is dat zijn waar je bent, of is het 't leggen van een werkelijke wereld op de we reld van je verbeelding en kij ken of het klopt?" Het is een kleinigheidje, maar het blijkt dat Nooteboom zich af en toe vergist in de Amerikaanse spelling. Op een etiket van 'root beer' leest hij o.a. 'caramel colouring' en 'ar tificial flavourings', terwijl dat 'coloring' en 'flavorings' moet zijn (zonder 'u'). Later schrijft hij ook Pearl Harbour in plaats van Pearl Harbor. De zucht naar het Westen, door Cees Nooteboom, uitg. De Arbeiderspers, prijs 34,50 (gebonden 49,50). Door Alfred Kossmann Frangoise Sagan, op 21 juni van dit jaar vijftig geworden, heeft een literaire loopbaan achter zich van iets meer dan dertig jaar. In 1954 verscheen 'Bonjour tristesse', en dat werd een schandaal. Een heel profijtelijk schandaal. De piepjonge schrijfster werd wereldberoemd en zij was vi taal genoeg om de herrie, de roem en de rijkdom te verwer ken. Zij ging verder met schrijven, romans, toneelstuk ken, met meer of minder suc ces. In 1984 verscheen 'Avec mon meilleur souvenir1, dat in de vertaling van Greetje van den Bergh nu in de reeks Pri- vé-Domein is verschenen: 'Dierbare herinneringen'. Het is een heel bijzonder aardig boek. Frangoise Sagan heeft een wild en origineel le ven geleid, overtuigd gevaar zoekend, en zij wil dat weten ook, zonder er over op te scheppen. Zij is, zo blijkt uit het ge schrift, royaal van aard, een vrouw die het liefst bewondert hoewel zij kritisch blijft. Vijf mensen portretteert zij in dit boek: Billie Holliday, Tennes see Williams, Orson Welles, Rudolf Noerejev en Jean-Paul Sartre. Ze doet het overtuigd en overtuigend.Is het merk waardig dat haar portret van de danser Noerejev het zwakst lijkt? Zij heeft hem in Am sterdam ontmoet, in zijn glo rie, en was diep onder de in druk dat de man zijn lichaam als een werktuig beschouwde en behandelde. De beschrij ving van een repetitie in een slonzig lokaal is voortreffelijk. Maar juist het verval van de door haar bewonderde be roemdheden inspireert haar tot aangrijpend proza. Toen ze nog heel jong was, verbluft door haar eigen succes, werd zij in Amerika gefascineerd door de zangeres Billie Holi day, en later zag zij haar droef terug in Parijs. De Ameri kaanse toneelschrijver Ten nessee Williams zocht zij, nog steeds zo heel jong, op in Key West waar hij in gezelschap was van zijn vriend Franco en de bijna verschimmende schrijfster Carson McCullers. Tennessee en Carson zaten 's morgens op het strand grote glazen water te drinken. Fra ngoise nam een slok uit het glas, en het bleek pure gin. Veel later, in Parijs, ontmoette zij Tennessee, van wie zij een stuk had vertaald, opnieuw, en opnieuw was zij vol bewonde ring. Hij werd nu vergezeld door een Engelse gravin, hoogst komisch, en denkend aan zijn dood in New York noemt Sagan hem 'een arme dichter'. Toen Sartre oud, blind en ten dele verlamd was ging Sa gan iedere tien dagen met hem eten. Zij is woedend op de mensen die Sartre-in-zijn-na- dagen seniel hebben genoemd. Zijn tafelmanieren waren door blindheid en verlamming niet aantrekkelijk, maar zijn stem en zijn stem en conversa tie hadden hun volle fleur. In dit stuk, zoals in de andere, weet Sagan sentimentel te zijn zonder dat de lezer er van schrikt. Zij mag, bij wijze van spreken, tranen in haar ogen hebben, zij ziet heel scherp. Tussen deze herinneringen aan grote persoonlijkheden staan spitse essays. Over gok ken, over snelheid, over toneel, over Saint-Tropez, over lezen. Misschien zijn dat de beste stukken van het boek. Ik ben geen gokker en ik haat snelle auto's. Door de lektuur van de essays begrijp ik wat ik heb gemist. Het gevaarlijke leven - hoezeer ik er ook van hui ver - wordt door haar meesle- Frangoise Sagan. - FOTO ARCHIEF DE STEM pende proza aantrekkelijk. Je bezint dat je verkeerd hebt ge leefd omdat je niet naar casi no's bent gegaan en niet twee honderd kilometer per uur in een auto hebt gereden. Nogmaals: een bijzonder aardig boek, volop sympa thiek, intelligent, gevoelig, vrijgevig en vitaal. Frangoise Sagan, Dierbare herinneringen. Uitg.: Privé - Domein, Arbeiderspers. Prijs: ƒ34,50. Traditie en vernieuwing. Opstellen aangeboden aan A. L. Sötemann. Redactie W. J. van den Akker, G. J. Dorleijn, J. J. Kloek, L. H. Mosheuvel. Uitg. Veen Utrecht/Antwer pen. Prijs/ 34,50. Het is een goede traditie aan de Nederlandse universiteiten dat bij het afscheid van een hoogleraar zijn dankbare me dewerkers en leerlingen een feestbundel aanbieden. Een bundel met opstellen waaruit moet blijken dat 'professor' zijn instituut met gerust hart aan de jongere generatie kan overlaten. Bij het vertrek van de Utrechtse hoogleraar in de Nederlandse letterkunde A. L. Sötemann (hij schreef o. a. een baanbrekend proefschrift over Multatuli's Max Havelaar, en een boek over de dichter Bloem) is deze traditie eer aangedaan. Geen kost voor een breed publiek, dit 'vriendenboek'. Daar zijn de bijdragen té spe cialistisch voor. Maar voor mensen die meer ingevoerd zijn in de geschiedenis van de Nederlandse literatuur staan er erg aardige en leesbare stukken in. De bundel bestrijkt de let terkunde vanaf de Renais sance tot heden. Een paar van de behandelde schrijvers: Roemer Visscher, Focqen- broch, David Jacob van Len- nep (de vader van Jacob), De Schoolmeester, Van Deyssel, Marsman, Nijhoff, Du Perron, Vestdijk, Achterberg Komrij. Ton Anbeek wijdt een interes sant stuk aan de vraag of de Tweede Wereldoorlog al dan niet een breuk heeft betekend in de continuïteit van het Ne derlandse proza. H.R. A toom proeven, door Otto Schuurman e.a. Uitg. Novib Deb Haag. Prijs f15,- De Stille Zuidzee als nucleair paradijs, een proeftuin van grote mogendheden die met bommen experimenteren. Een bevolking die, verdeeld over honderden eilanden, geen vuist kan maken. Ruimte ge noeg om pottenkijkers ver weg te houden, Greenpeace daar gelaten. Militaire en economische belangen gaan er hand in hand. De Pacific, oceaan van de vrede, is een speeltuin ge worden van de grootmachten. Otto Schuurman reisde rond in de Pacific, sprak met de be woners en maakte een film een een geschreven documen taire over zijn ervaringen. De film wordt op 1 januari uitge zonden door de VARA, het boek 'Atoomproeven' is inmid dels uitgegeven bij Novib. De 167 bewoners van het atol Bikini moeten als eersten vertrekken in 1946. Later ver plaatsen de atoomproeven van Amerika en Engeland zich naar de Christmas-eilanden. Er dwarrelt radio-aktief stof uit de hemel. De bewoners van Polynesië en Micronesië ma ken kennis met ziekten als leukemie. Babies worden ge boren met zes vingers aan een hand en zonder voeten. Gede porteerde bewoners verkom meren in barakken en in de Verenigde Staten zegt Henri Kissinger: „Wat maakt het uit, die paar mensen die daar wo nen". 'Atoomproeven', een leerzame uitgave over de Stille Oceaan, de oorspronkelijke bewoners en de dreigende ver nietiging van het gebied. PdS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 21