DUS® art Wisse Dekker wil straks 100-jarige Philips bij top-vijfhoudei Menselijk* van M. Mo 'KEREWIN' ZATERDAG 14 DECEMBER 1985 W4 I, Doelstellingen Internationaal Onbegrensd Video-drama Samenwerking Satellieten Weg uit Europa? Verschenen WIL niet zeggen dat ik iedere ochtend gillend van vreugde uit m'n bed stap. Dat is ook niet waar. Maar om het extreem te stellen: ik heb absoluut geen hekel aan mijn werk. Andersom: al doende heb ik een reuze lol in mijn werk." Philips-president dr. Wisse Dekker (61) probeert te verklaren waar hij de vitaliteit en de energie vandaan haalt waarmee hij een organisatie van 340.000 mensen leidt en tegelijk een industriële lobby voor Europa gaande houdt. Het is zaterdagmorgen en die dag hoort vrij te zijn in Dekkers agenda. Hij wordt echter in alle vroegte in Hamburg verwacht. In het gezelschap van Melina Mercouri en Helmuth Schmidt zal hij daar een internationaal symposium over de media-ontwikkelingen afsluiten. Onderweg is er nog wel even tijd voor een interview. Mist houdt de Philips-jet echter aan de grond. Een volgeboekte manager heeft plotseling de tijd. Een uitvoerig gesprek dus, over inspirerend leiderschap, over samenwerken met de concurrenten, over uitbesteden, over het videodrama en de glorie van de compact disc. En natuurlijk over Japan en Europa. Door Louis van de Geijn DINSDAG tien december kreeg dr. Wisse Dekker een prijs. Het Nederlands Centrum van Directeu ren (NCD) vindt hem 'een stimu lans en een voorbeeld voor andere ondernemers'. Hij heeft zijn men sen geïnspireerd door zijn vitaal op treden, heeft een sfeer weten te scheppen waarin de mensen sterk worden gemotiveerd, vindt de com missie van aanbeveling. De veranderingen bij Philips, merkt de gelauwerde op, dreigen soms wel eens al te veel aan hem alleen te worden toege schreven. „Alsof je een grote hendel overhaalt 'en dan alles anders gaat lo pen". „Er is de afgelopen jaren inderdaad veel gebeurd bij ons, maar veel daarvan is al voorbereid voordat ik in 1982 de lei ding kreeg. Ik denk wel dat ik in alle be scheidenheid mag zeggen dat ik er een beetje een doorslaggevende stoot aan heb gegeven". „Wat dit motiveren betreft: het is vanzelf zo dat men in de company kijkt naar de hoogste baas, of je dat nu leuk vindt of niet. Motiveren is niet één van mijn zwakste kanten. Dat komt, denk ik, omdat ik zo sterk geloof in wat ik doe. En omdat ik het ontzettend inspirerend vind als ik met een club mensen zit die je mee kunt nemen in jouw ideeën om de dingen voor elkaar te krijgen". Het was me het weekje wel: maandag Raad van Bestuur, 's avonds een diner; dinsdagmiddag naar Engeland gevlo gen, 's avonds diner met topmensen van het Japanse ministerie van handel; woensdag de jaarlijkse ronde-tafel- ontmoeting tussen Japanse en Europese electronica-fabrikanten, samen met Mo- rita van Sony voorzitter, 's ayonds diner; donderdag om half zes op ('want je verliest een uur als je naar Nederland vliegt') om half tien in Wittem voor een tweedaags conclaaf met de Raad van Be stuur; vrijdag om vijf uur 's middags terug op kantoor ('je begrijpt niet waar die papier massa vandaan komt'), acht uur thuis; zaterdagmorgen: de mist in. Omdat Philips aandelen heeft uitgege ven in de Verenigde Staten was Dekker de afgelopen twee weken drie keer ginds. De laatste keer om de 'road show' ter ge legenheid van die emissie luister bij te zetten. Om zes uur naar Londen, om zes uur daar, dankzij het tijdsverschil een uur later in de Concorde, om zes uur in New York. Na een werkdiner in de avond een dag vol presentaties en per soonlijke ontmoetingen met belangrijke financiële analisten. Om zes uur in het vliegtuig terug. „Dat zijn dagen, dat kun je alleen doen als je lol in je werk hebt". Dekker het in 1984 de meer dan 400 Philips-fabrieken in zestig landen vol hangen met affiches die duidelijk maak ten waar hij heen wilde: meer dan 50 miljard omzet, 1 miljard winst en tien procent minder voorraden. „Ik geloof erg in het open op tafel leggen van doelstel lingen. Het is belangrijk dat iedereen in een grote organisatie als de onze weet waar we naar toe willen. Dat dé hoogste baas er zijn nek voor durft uit te steken". De doelstellingen werden al in 1984 grotendeels gehaald. In 1985 lag het ac cent van de postercampagne op kwali teit. De winst is een stuk minder, haalt het miljard waarschijnlijk niet, maar daarvoor wijst Philips naar de Ameri kaanse malaise, vooral in de chipsindus trie. De Philips-watchers voorspellen het concern in 1986 weer fraaie resultaten, vooral omdat het in Europa zo goed gaat. „In september/oktober zaten we hier zo'n 50 procent boven de winst van vorig jaar. En dat in een deel van de we reld waar je je als onderneming het moei lijkst kunt aanpassen". 'De baas moet z'n nek durven uitsteken' 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 75 76 77 78 79 80 81 #2 83 „Een Amerikaanse manager staat nu eenmaal op en gaat weer naar bed met zijn kwartaalcijfers en zijn beurskoersen. Die laten mij ook allerminst koud, maar wij kijken toch wel over de jaargrenzen heen - foto s archief de stem 84 83 82 81 80 79 78 77 76 75 344 343 336 348 373 379 388 384 392 397 Netto winst in miljoenen gul dens Wereldomzet in miljarden guldens Aantal werknemers per werkgebied in aantallen van duizend Wereldomzet per werkgebied Een van de succesvolle compact disc-spelers uit het Phi- lips-programma. Als antwoord op de draagbare compact disc-speler van Sony kwam Philips al snel met een eigen versie. De nieuwe VHS-recorder van Philips. Als het aan Dekker ligt, komen er weer financiële doelstellingen op de affi ches volgend jaar. Maar dan met de blik op-de middellange termijn. Hij heeft al eens aangegeven waar hij Philips in 1991, het eeuwfeest, ongeveer wil hebben: nog steeds bij de vijf grootste electronicacon- cems van de wereld, met een omzet van 85 miljard, en een nettowinst van 3 tot 4% van de omzet ('liever iets dichter bij de 4 dan bij de 3'). Dr. Dekker volgt in 1986 de dan 75-ja- rige jhr. H. van Riemsdijk op als voorzit ter van de Raad van Toezicht. De dage lijkse gang van zaken komt dan onder de leiding van C.J. van der Klugt. 'Uiter mate capabel', vindt de heer Dekker hem. „Hij zal natuurlijk zijn eigen stem pel op de zaken gaan drukken. Dat kan niet anders. Je kunt, üjkt mij, geen kleur- 'loze, ietwat neutrale figuur hebben op deze positie. En wat je ook van Van - der Klugt kunt zeggen, hij is niet kleur loos of neutraal". De Raad van Toezicht bij Philips be moeit zich meer met het bedrijf dan een gewone Raad van Commissarissen. Er zitten allemaal internationale zwaarge wichten in. Dekker vindt dat multinatio nale karakter een goede zaak. Vooral door zijn toedoen is het management van de nationale organisaties bij Philips ook opengebroken voor buitenlanders. „Het is in het belang van Philips ruimte te scheppen voor capabele mensen. En die zitten niet alleen in Nederland". Ook in de Raad van Bestuur komt nu een niet-Nederlander: de Westduitser dr. G. Lorenz. Dekker: „Ik wil nog wel een voorspelling doen: voordat we een aantal jaren verder zijn, zult u zien dat er nog andere nationaliteiten bij komen in de Raad van Bestuur". Philips is de enige 'westerse' fabrikant van betekenis die zich op de markt van consumenten elektronica (van de een- 1984 Omzet 53,804 Bedrijfsresultaat 3,473 Inkomsten na belastingen 1,246 Netto inkomsten 1,113 voudige transistor radio tot en met de compact disc) heeft weten te handhaven tegenover het Japanse prijsgeweld. In de Verenigde Staten heeft er niet één over leefd. Maar het Eindhovense concern is er ook nog niet doorheen. In 1984 le verde die sector de onderneming een ver lies op van ƒ416 miljoen. Dat zou in twee jaar tijd in winst worden omgezet. Maar het duurt minstens een jaar langer voordat er weer zwarte cijfers zichtbaar worden. 1983 1982 1981 1980 1979 1978 1977 1976 1975 46,515 42,991 42,411 35,536 33,238 32,658 31,164 30,435 27,115 2,783 2,130 2,193 1,844 1,796 2,210 2,162 2,175 1,210 706 472 370 544 611 675 645 626 341 667 433 357 345 564 651 583 517 347 In het voorjaar beaamde dr. Dekker dat de Philips-top zich even heeft afge vraagd of men niet af moest van die con sumenten elektronica. „We hebben met een nee gezegd. Omdat we in die sector een geweldige toekomst zien. Niet alleen wat betreft de produktontwikkeling, maar ook in de zin dat we er geld mee kunnen verdienen. Kijk^maar naar de compact disc. Het succes is veel sneller gekomen dan we gedacht hadden. En als je in onze laboratoria zou kijken, wat daar allemaal nog in ontwikkeling is. De mogelijkheden zijn schier onbegrensd". Philips houdt ook vast aan de fabri cage van apparatuur voor consumenten omdat de technologie die daarin zit een duidelijke ove, \p neeft met electronica voor professioneel gebruik (medische ap paratuur, kantoorautomatisering, tele communicatie etc.). „Op de consumen tenmarkt praat je meteen over miljoenen apparaten. Dat is een geweldig draagvlak voor onze componenten ten behoeve van professionele toepassingen". - Dekker vindt dat de Amerikanen zich op dat punt hebben vergist en te gauw een markt hebben laten lopen waar ze op korte termijn geen brood meer in zagen. „Een Amerikaanse manager staat nu eenmaal op en gaat weer naar bed met zijn kwartaalcijfers en zijn beurskoersen. Die laten mij ook allerminst koud, maar wij kijken toch wel over de jaargrenzen heen". Het is met name de videorecorder- markt, die Philips veel geld heeft gekost. Het Eindhovense concern stootte zich twee maal het hoofd aan dezelfde steen: 'eerst met het video-systeem VCR, ver volgens met het technisch nog steeds als superieur beschouwde Video-2000. „De feitelijke oorzaak van het drama", kijkt dr. Dekker terug, „is dat we er niet in zijn geslaagd de Japanners op één lijn te krijgen wat betreft de standaards". Twee (Japanse) videosystemen hebben tenslotte overleefd, waarvan die van Sony (Betamax) nu ook op de terugtocht is. Philips ondervond de nadelen van een te kleine, versnipperde thuismarkt. De Bedragen in miljoenen guldens Japanners hadden thuis en op de Ameri kaanse markt een veel groter draagvlak en konden daardoor de prijzenslag win nen. Intussen heeft Philips eieren voor zijn geld gekozen. De voorraad V-2000 appa raten wordt uitverkocht en intussen zijn de fabrieken overgeschakeld op VHS. Óf V-2000 ooit terug in produktie komt? „Dat zal afhangen van de markt. We hebben ons eigen systeem niet losgela ten", aldus Dekker. Hij heeft zelf de keus voor VHS, pijnlijk genoeg voor de men sen die bij de eigen ontwikkeling betrok ken waren, min of meer doorgedrukt en is heel tevreden over de resultaten. „U zult zien: binnen afzienbare tijd zijn er nog heel interessante ontwikkelingen". Philips heeft de laatste jaren op som mige gebieden nieuwe ondernemingen gesticht, soms ook samen met de concur rentie. De laatste, met de Amerikaanse chemiegigant Du Pont de Nemours, baarde nogal wat opzien omdat het hier uitgerekend om de compact disc gaat, misschien wel, het grootste Philips-succes sinds de gloeilamp. Treurig dat Philips deze goudmijn niet zelf kan ontginnen, was de teneur van de reacties. Dekker is het daar niet mee eens. „We zijn niet alleen op de wereld. In Japan wordt ook aan verdere ontwikkelingen op dit gebied gewerkt. Je moet snel zijn en ik denk dat we zo meer geld verdie nen, dankzij de snelle toegang tot de Amerikaanse markt". Du Pont zorgt niet alleen déér voor, maar ook voor de ken nis op het gebied van processen, nodig voor het maken van de pientere schijfjes, die behalve voor geluidsweergave ook voor het opslaan van gegevens kunnen worden gebruikt. Vooral voor professio neel gebruik dagen vele lucratieve toe passingen. Geld verdienen, daar gaat het tenslotte om. Het tempo van de internationale technologische race ligt zo hoog dat som migen zich afvragen of de miljarden die daarin worden gestoken, wel ooit worden terugverdiend. Philips en Siemens steken bijvoorbeeld miljarden in de ontwikke ling van een nieuwe generatie chips. Dekker daarover: „Je moet natuurlijk verder kijken dan de kostprijs van de chip die daar straks uit komt. Wat kun je er mee gaan doen. Welke apparaten kun je met dat ding op de markt brengen". Hij haalt een horloge uit zijn zak, deze week van één van zijn Japanse collega's gekregen. Het bevat een geheugen waarin een vijftigtal gegevens zijn op te slaan. „Ik had vanmorgen toch even de tijd, dus ik heb er mijn paspoortnummer en nog wat dingen in gezet. En je kunt ook nog zien hoe laat het is. Ze verkopen dat ding voor ƒ75. Ik bedoel maar: je moet niet kijken naar de prijs van de chip die er in zit maar je afvragen hoe veel je kunt maken van zo'n horloge". De Japanners brengen Philips wel eens vaker op ideeën. Het concern werkt nu toe naar een concept waarin de kern van de activiteiten bestaat uit grote fabrie- ken/ontwikkelcentra, die omringd zijn door toeleveringsbedrijven van buiten het concern. Deze satellieten hebben een variabele produktie en bezetting, al naar gelang de vraag van het assemblagebe- drijf. Japan werkt al vele jaren met dit sys teem van 'subcontracting'. De vele dui zenden toeleveringsbedrijven worden zo nu en dan vreselijk in de tang genomen door de grote concerns. Daar komt de pijn terecht als het even tegen zit. Dekker: „Afgekeken van de Japan ners? Och, ik heb er geen moeite mee iets over te nemen van een ander als het goed werkt. Bij Philips hebben we heel lang de gedachte gekoesterd: er is niemand die net zo goed kan als wijzelf. Soms zeer te recht. Er worden ontzettend knappe din gen voor elkaar gebokst en op die manier hebben we veel talent en kennis in huis fekrbgen. Toch moet je de balans opma- en en jezelf de vraag stellen: koop je het ergens anders of maak je het zelf'. Hij geeft toe dat een deel van de pijn op die manier inderdaad buiten het con cern komt te liggen. De vraag is of dat in Europese of Nederlandse verhoudingen wordt geaccepteerd. Dekker denkt van' wel. „We moeten af van het idee dat din gen die ergens anders wel gebeuren, in Europa niet kunnen. We hebben de afge lopen jaren hier veertig fabrieken geslo ten. We werken met 40.000 man minder. Als je dat vijf jaar geleden had gezegd zou iedereen dat onmogelijk hebben ge vonden. Maar het is wel gebeurd. Als je maar een goed plan hebt, als je de ach tergronden maar duidelijk kunt maken. En als je redelijk optreedt als werkgever. Je kunt die mensen niet zo maar aan de kant zetten natuurlijk. Dit heeft ons 1,4 miljard gekost. O ja, natuurlijk verdienen wij dat geld terug". In zijn kruistocht voor een samenhan gende Europese markt laat Dekker gelei delijk zwaardere termen vallen. Als jullie geen orde op zaken stellen, zit er voor ons niets anders op dan weg te gaan, zou j de vrije vertaling kunnen luiden. Iets te vrij, vindt Dekker. Maar: „Waarom wordt ,een produkt als de kleine radio niet meer in Europa gemaakt? Omdat we niet concurrerend zijn. Dan vloeit het water naar de zee. We hebben voor de keuze gestaan. We hadden kunnen doen wat de Amerikanen hebben gedaan: de tent op slot, verkopen, uitstappen. Je kunt ook zeggen: we gaan door, maar dan op een plaats waar je wél concurre rend kunt wérken". „Dat hebben wij gedaan. Daarom ook hebben we op die gebieden nog grote marktaandelen. En nu zie je weer dingen terug komen naar Europa, die we dankzij bepaalde produktiemethoden nu beter hier kunnen doen". Het weg gaan uit Europa moet niet te letterlijk worden genomen, waarschuwt dr. Dekker. „We hebben niet een plan in de kluis liggen. Ik zit niet te kijken van 0 jee, jongens, nou gaat het rode licht branden, wegwezen". „Wanneer het klimaat hier onwerk baar wordt, is Philips godzijdank in staat in andere delen van de wereld verder te gaan. Dat zal op den duur in het belang zijn van elke Philips-werknemer, waar die ook werkt. Maar uit Europa weg of uit Nederland weg? Dat is natuurlijk een ondenkbare zaak. Je kunt wél bekijken in welke mate je ergens blijft zitten". Eén van de strategische doelen van het Philips-concern is een evenwichtige spreiding van activiteiten over de drie grote regio's van de wereldmarkt: Euro pa, de Verenigde Staten en het Verre Oosten. Op dit moment haalt Philips nog ruim de helft van de omzet in Europa. De Verenigde Staten nemen 30% af en dat wordt snel meer. „Ik zie wel gebeu ren dat we daar straks 50% halen. Maar dat hoeft niet ten koste te gaan van de omzet, in absolute zin, die we in Europa maken". Het Europa van Dekker is er nog lang niet. Maar hij ziet wel vooruitgang. „We vragen ons met meer af of het wel moet. Het gaat nu om hoe en wat. Ik wil niet zeggen dat het niet gebeurd zou zijn als we er niet zo hard om hadden geroepen. Maar ik denk wel dat het geholpen heeft".* Het vi leven buite Dor Nell Westerlaken Een wouw die zich heeft afgeaonderd van de we reld en woont in een zelfgebouwde toren aan zee. Een jongetje dat niet kan praten en is 'aangespoeld' op het straid en de man die hem opvoedt, een fa briekarbeider die het kind intens liefheeft en tegeijkertijd evenzeer haal Da zijn de drie hoofdperso nen n het romandebuut 'Ke- rewil' van de Nieuwzeelandse schrjfster Keri Hulme, waar mee ze de befaamde Engelse Boolerprize voor '85 in de wacit sleepte. Xn '84 won ze metiet boek, dat de oorspron kelijk 'The Bone People' heet, de few Zealand Book Award for fiction en de Mobil Pega sus kward for Maori Literatu re. We de eerste, wat verwar- rente bladzijden van het boek voobij is, ontdekt een even sinpele als complexe roman wairin gebeurtenissen, ge- damten en dromen vloeiend in elkiar overlopen. De hoofd- peBoon Kerewin Holmes (let op le naam van de schrijfster) wo<nt afgezonderd op een eilard aan zee, waar ze zich me vissen en het verbouwen val groenten, kruiden en on- kriid bijna geheel zelfstandig in ieven kan houden. Teleur- ge.teld in het leven, wil zij zin wijden aan de schilder- 'Hecht voor z'n raap', door mr, MMoszkowicz, XJi tg. Tele- btek, prijsf 15. ïfechtzaken zijn over het alge neen slaapverwekkend. Wel ens geprobeerd een regen- athtige middag door te bren- jen op de zitting van de straf - lamer? Met een beetje mazzel leeft de voorzitter van de lechtbank zin om het recht leurig te laten zegenvieren. rieken er niet teveel op. De zin om een zitting bij te wonen zou gewekt kunnen worden na lezing van 'Recht voor z'n raap', een geesteskind van strafpleiter M. Moszko- wicz. Wie kent deze man? De braven, die nog nooit zijn ge pakt voor het rijden zonder achterlicht of het jatten van een appel, hebben waarschijn lijk nimmer van hem gehoord. Kerstverhalen uit de wereld- lieratuur, uitgeverij Het Sjectrum, prijs 4,95 (tot 1 ja- mari 1986, daarna 9,90). V-rhalen van o.a. Thomas Hrrdy, Charles Dickens, Guy d( Maupassant en Jan Wol- ters. Spelregels golf, door J. Greg- 3)11uitg. Hollandia, prijs J 14,90. ■Spelregels squash, door J. imperley, uitg. Hollandia, >njsj 14,90. ■Zoet en hartig gebak uit Hgen keuken, door Hélène Matze, uitg. Zomer en Keu- mug. prijs 19,90. ■De goede ovenschotels en stoofpotten, door Marja Kruik, "itg. Zomer en Keuning, prijs J 19,90. •Rijstgerechten uit de hele wereld, door Cecile Thijssen, u>tg. Zomer en Keuning, prijs J 1*7,90. ■Vlaaien, pizza's, pannenkoe- ,n> door Hennie Franssen, !aiin^0mer en Keuning, prijs j *7,90. ■Koken voor beginners, door neke de Lang, uitg. Zomer m Keuning, prijs 9,90. ■Koken voor veel mensen, toor Joost Schipper, uitg. Lui- gh, prijs 34,90. Voor''di- ers, tienerfeesten en koude buffetten. ,T,?ro?' magnetron kookboek, ■n ,uitingh, prijs 34,50. p_ e kleine restaurantgids van f.' door Gaston Wijnen, uug- Contact, prijs 17,90. ri™ .ren in Je schaduw, Margery Fish (bewerkt if r i Mi neke Kurpershoek), «of:uüandia, prijs 24,90. rT'PPersalmanak, hand- tTj, voor varend Nederland, j 2fv*rij Born te Assen, prijs

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 20