'Ham en Hoppa' in Voerstreek Slaven bestaan nog steeds! Prefab Sprout: Muziek is belangrijker dan de groep DOCUMENTAIRE OVER 'ONZE 6Hier en Nu' filmde kastelozen in India DINSDAG 10 DECEMBER 1985 T2 PAGINA GIDS 1 VPRO-KINDERSERIE OP WOENSDAGMIDDAG Giro 100200 Uw steun geeft mensen nieuwe kansen. Stempels Ramp Beschermer Manipuleren DINSDAG 10 DECEI NEDERLAND 2 Suske en Wiske Appie Happie er „Ik heb dit vak gekozenomdat ik mijn emoties in het dagelijks leven niet kwi j t kon" Kitty Courbols, actrice Hartverwarmend portret van missionaris in Chili Door Jan Koesen HILVERSUM - De KRO besluit haar serie 'Zestig jaar lief en leed' met een zeer sym pathiek portret van een Brabantse missio naris in Chili. Wie nu eens echt wil weten, zonder dogma en fanfare, wat ontwikke lingswerk moet zijn, moet zondag 15 decem ber 'Onze Toon in Chili' aanzetten. Hier komt een eenvoudig, goed mens aan het woord die, in zijn eigen woorden, begon 'als een be tweter', en die nu, een kwart eeuw later, een lief desverklaring afsteekt over zijn parochianen. „Ik heb van die mensen geleerd om te leven". Toon van Kessel, 50, is af komstig uit Boekei, het Bra bantse dorp dat talloze mis sionarissen heeft voortge bracht. Nog steeds onder houdt Boekei innige relaties met zijn missionarissen. De dorpelingen hebben in die tijd voor een miljoen bijeen vergaard voor hun priesters ver over zee, produceren een tijdschrift 'Uit onze knollen tuin' genaamd en houden al les bij. 'Onze Toon'is de middelste zoon uit een gezin van tien kinderen. Zijn vader was een kleine boer. Als Van Kessel naar zijn missie in Chili vertrekt, is hij nog vol- gestampt met koloniale ideeën van zieltjes redden en de westerse welvaart bren gen. Toon begint gewoon te werken zoals hij op de boer derij heeft geleerd. Hij is niet alleen priester, maar ook boer, varkenshouder, auto-monteur en bouwer. Als pastoor bedient hij 37 kerkjes op verschillende eilanden in het fjordenge- bied van Chili, helemaal on derin Zuid Amerika. Van die kerken heeft hij de helft met eigen hand gebouwd. De camera volgt hem naar zijn werk. Toon praat rustig en honderduit. Hij heeft geen kapsones, is politiek ongeschoold, maar komt uit eigen ervaring tot de door Rome versmade bevrij dingstheologie. Hij heeft zich niet boven de mensen gesteld, maar is tussen hen gaan staan. Toon van Kessel, missionaris in Chili, hier gefotografeerd met programmamaakster Mar ga Kerklaan. - fotokro Het resultaat is hartver warmend. De documentaire, gemaakt door Marga Kerk laan, is niet alleen een ge noegen voor katholieken, maar ook voor socialisten, communisten, noem maar op. Geen kindje Jezus, maar de ploeg. Geen onfeilbaar heid, maar tjoeken met een bootje en kletsen met een dorp. Geen moeilijke tracta- ten, maar een eenvoudige mensenliefde met conse quenties en al. Toon is, in zijn missie-arbeid, moder ner geworden dan zijn ge boorteplaats Boekei waar het oude Roomse leven nog hoog in de vaandels staat. Iedereen die precies weet te vertellen hoe het met de Derde Wereld moet, wordt hierbij uitgenodigd zijn oor bij Toon te luisteren te leg gen. Door Jan Koesen HILVERSUM - Vandaag, 10 december, de dag van de Rechten van de Mens, zendt Hier en Nu een eigen reportage van Cees Labeur uit over de kastelozen in India. 100 miljoen van de mensenzee uit India lei den een vertrapt bestaan. Zij hebben geen so ciale stand, geen kaste. Volgens het Hin doeïsme hebben zij in een vorig leven slecht geleefd en moeten ze nu voor straf een ellendig nieuw leven leiden. Door de eeuwen heen zijn deze kastelozen misbruikt. Het zijn in feite sla ven. Ze worden uitgebuit door een klein groepje rijke hereboeren, ware Shylocks. Ook ellendig is het lot van de oorspronke lijke bewoners van India, de stammen. Ook zij vallen buiten het kastestelsel en mogen alleen sappelen op de onvruchtbaarste grond. India telt 70 miljoen van deze ongelukkigen. Hun ar moe is schrijnend, hun vooruitzichten nihil. In de deelstaat Andra Pradesh is echter deze mensonwaardige situatie met succes doorbro ken, notabene door iemand uit de hoogste kas te, de anthropoloog Madavan. Hij is de sterke man achter de Aware, de stille revolutie tegen het kastestelsel. Aware is er in geslaagd om zich met succes te verzetten tegen de uitbui ting. Madavan zelf is al 5 maal het slachtoffer van een aanslag geweest. Hij zal ongetwijfeld niet lang meer leven, zijn noodlot lijkt onaf wendbaar. De kastelozen, die deze man niet eens mogen aanraken, zien in Madavan een Messias, een Heiland. Hij is mateloos populair. Samensteller Labeur vertelt zijn relaas door de kastelozen zelf aan het woord te laten. Vol gens Labeur zijn de wetten van India op zich heel humaan, ze worden alleen door de elite met voeten getreden. Madavan zelf tot de hoogste kaste van India behorend, heeft zich het lot aangetrok ken van de armsten van zijn gigantisch land. Hij wordt door hen als een heiland geëerd. INIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimillllllllllllllllllHIHIIIIIIIIIi Van onze RTV-redactie GEDURENDE bijna twee we ken heeft de VPRO in Voeren en omstreken opnamen ge maakt voor de nieuwe kinder serie 'Ham en Hoppa'. Het zijn korte fimpjes van telkens tien minuten over een clownesk duo dat als bohémiens door de wereld trekt. De uitzending is elke woensdagmiddag om 17.15 uur (Nederland 3). Hoewel het senario voor deze serie speciaal voor televi sie werd geschreven, is het geïnspireerd op de theater- voorstelling rond dezelfde fi guren. De acteurs Genio de Groot en Harry Piekema brengen die in schouwburgen en circustenten. Zelf beschrij ven ze hun creaties als volgt: „We laten de mensen genieten van twee zwervers, Ham en Hoppa die volslagen idioot (ADVERTENTIE) Kijk vanavond om 21.45 uur op Ned. 1 naar Hier en Nu. zijn, maar toch, ondanks al hun fysieke en mentale gebre ken, fantastische levenskun stenaars blijken te zijn. Bo vendien trakteren ze iedereen, te pas en onpas, op harstochte lij ke muziek en zang." Het duo brengt een avond vullend programma op de planken. Van die voorstelling bestaat ook een versie voor kinderen. De televisiebewerking staat los van wat ze op de planken brengen. Maar het blijft na tuurlijk wel dezelfde nonsens- humor. Regisseur Frank Hal- sema kreeg een budget van de VPRO om zes afleveringen te maken van elk tien minuten. De buitenopenamen werden in de Voerstreek gemaakt. Want daar is volgens de pro grammamakers nog het 'gave landelijke karakter' dat, door tijdeloosheid er van, het ideale kader vormde voor de avontu ren van de twee zwervers. DE POPMUZIEK heeft vaak veel weg van een dol gedraaide industrie. Wil je iets bereiken, dan zul je je aan de voorgeprogram meerde regels moeten hou den, zo lijkt het. Het gros van de groepen gaat dan ook gebukt onder de dictatuur van de hits en de machine rie, die dat hitapparaat op gang moet brengen en draaiende houden. De artistieke vrijheid, die een paar decennia geleden de popmuziek nog in staat stelde de kinderschoenen te ontgroeien, is ver te zoeken. Er worden groepen gemaakt en in veel gevallen snel ver sleten. Wie niet meer in het plaatje past, heeft afgedaan. Marketing is in veel geval len belangrijker geworden dan de muziek zelf. Toch zijn er groepen, die hun integriteit weten te be waren en die wars van trends en dwars tegen de verdrukking in de artistieke vrijheid nemen om hun mu ziek het best tot hun recht te laten komen. Uitgesproken voorbeeld daarvan is het Engelse Prefab Sprout. In een tijd dat de Britse pop werd geteisterd door veel uiterlijk vertoon en weg- werpmuziek, kwam die band voor de dag met een aantal singles en de elpee 'Swoon' waarop uiterst ver zorgde muziek stond. De composities van voorman Paddy McAloon (klemtoon op laatste lettergreep) wa ren bovendien van een 'klas siek' niveau. Prefab Sprout was en is behoorlijk eigenwijs. Een staaltje daarvan is de ma nier waarop de groep een nieuwe elpee heeft opgeno men. Terwijl de muziekpers en radio- zenders nog steeds niet uitgesproken waren over de kwaliteit van de tweede elpee 'Steve McQueen' en er bij de pla tenmaatschappij al mensen bezig waren met een zorg vuldige carrièreplanning, ging de groep stiekem de studio in om een nieuwe plaat op te nemen. Alleen de hoogste baas bij de betrok ken platenfirma was op de hoogte en hij had zoveel ver trouwen in de band, dat hij Prefab Sprout zijn gang liet gaan. Dus is er over een paar maanden een" nieuwe elpee in de winkel. Afgelopen zondag was Prefab Sprout in Nederland voor een (uitstekend) con cert in Utrecht. Bij die gele genheid werd gepraat met Martin McAloon, broer van Paddy en bassist in de groep. Paddy zelf liet verstek gaan omdat hij wegens stempro blemen tot aan het concert zijn mond stijf dicht wilde houden. Hoe komen jullie erbij om ineens een plaat op te ne men? Martin McAloon: „Waarom niet. Je moet je niet te veel aan de platenin dustrie conformeren, die hangt tenslotte alleen maar van hits aan elkaar. Wij re deneerden zo van: 'vorig jaar hebben we 'Steve McQeen' gemaakt, maar dit jaar hebben we niets vastge legd. We hebben alleen maar promotie- en een concerttoer gedaan. Als we zo doorgaan is 1985 straks niets anders dan een verzameling stem pels in ons paspoort.' Op een vrijdagavond kregen we het idee om de plaat te maken, 's Maandagochtends waren we in de studio te repeteren en 12 dagen later was de elpee klaar. Het is een goede elpee geworden, heel anders dan 'Steve McQueen'. Voor die plaat koos producer Thomas Dolby de songs en hij heeft er een bepaalde sfeer in ge legd. Nu wilden vooral spon taan klinken, een beetje onze live-sfeer benaderen. We hebben bewust niet met een producer van een mil joen per uur gewerkt, omdat zo'n man niet begrepen zou hebben wat we met een plaat willen. Het is immers geen plaat met mogelijke hits er op, maar een plaat die onze sfeer van dat mo ment uitademt. Een produ cer zou dat gevoel niet kun nen pakken." „Door op deze manier een plaat te maken, hebben we ook de druk een beetje weg gehaald. 'Steve McQueen' is een knappe plaat en dat schept verwachtingen voor volgende platen. Je kunt het vergelijken met de Beatles. Die maakten met 'Sgt Pep per' een perfecte plaat, waar ze tijden aan gewerkt had den. Daarna kwam Bob Dy lan met 'Nashville skyline' en die plaat liet horen, dat je ook met veel minder poespas een perfecte plaat kon ma ken. De Beatles hebben daar lering uit getrokken. 'Let it be' werd een plaat, die je in hedendaagse termen bijna als 'garagerock' zou kunnen omschrijven. De plaat was spontaner, veel minder ge- polijst. Je moet als groep va riëren. Anders wordt een nieuwe elpee, zoals Prince dat zo treffend zei, de 'vorige elpee part two'. Als deze nieuwe elpee niet was ge lukt, dan hadden we hem gewoon als demo bewaard." Prefab Sprout is een groep, die het moet hebben van de kwaliteit en niet van plotseling hitsucces. Dat is een lange weg, maar op den duur werpt hij zijn vruchten af. Dat kwaliteit werkt, valt te zien aan het feit dat de single 'When love breaks down' nu in de Engelse hit parade staat. Daarvoor was het nodig dat de plaat tot drie keer toe op single uitge bracht werd. Nu is er het succes en via dat succes de interessse in de elpees 'Steve McQueen' en 'Swoon'. „De kwaliteit, dat is wat ik tof vind aan deze groep. Paddy en ik zijn al lang met muziek bezig, vanaf het be gin van de jaren '70 al. Het probleem was dat we in het begin niet wisten hoe we het in een vorm moesten gieten, hoe we platen moesten ma ken. Bovendien hadden we geen geld. Een publiek moet je opbouwen. Michael Jack son verkoopt 40 miljoen pla ten, dus weet ik dat 40 mil joen mensen naar platen luisteren. Als je 10.000 elpees verkoopt en iemand vertelt je dat dat goed is, dan zeg gen wij 'goed, maar goed voor onbekende groepen'. Als je 10.000 platen verkoopt dan moet je er ook 20.000 kunnen verkopen of 40 mil joen. Het punt is dat mensen de kans moeten krijgen je muziek te horen." Prefab Sprout: „Het feit dat we bas, gitaar, drums en keyboards in de band hebben, betekent nog niet dat die instrumenten in een song te horen moeten zijn." - fotocbs Martin McAloon ziet Pre fab Sprout groeien ondanks het muzikale klimaat in En geland. Van de muziekpers daar heeft hij geen hoge pet op. „De Britse poppers is echt een ramp. In het buitenland wordt niet gelet op triviale feiten, maar in Engeland ze op kleren, trends, en allerlei andere bijkomstigheden. In het buitenland wordt de lengte van je haar en je leef tijd niet relevant geacht voor je muziek. In de Britse pers wel. Wij vallen buiten die onzin. We zijn onszelf en de pers heeft het daar moei lijk mee. Die pers heeft trou wens geen enkele invloed, men bereikt maar een paar miljoen mensen. De Engelse muziekpers is een kliekje en hooguit als je totaat onbe kend bent, heb je er iets aan als ze over je schrijven." De muziek van Prefab Sprout is rijk en gevarieerd. Je kunt veel over de muziek zeggen, maar hij valt niet in een hokje te stoppen. „Het is niet zo dat we als groep in de muziek zoveel mogelijk terrein willen be strijken, maar onze Paddy schrijft nummers en daar zoeken we de beste vorm voor. Als een song alleen met viool kan, dan moet dat met viool. Het feit dat we bas, gitaar, drums en key boards in de band hebben, betekent nog niet dat die in strumenten in een song te horen moeten zijn. Een song moet zo goed mogelijk over komen. Als we niet zulke goede nummers hadden, zouden we zomaar een groepje zijn." Martin McAloon is de broer van de grote man in de groep. Heeft hij moeite om op het tweede plan te opere ren? „Totaal niet. Ik beschouw het als mijn werk om mijn broer te beschermen. Ik schrijf geen songs, omdat hij ze beter schrijft. Het is bij Prefab Sporut niet zo dat per se iedereen zijn nummer op de plaat moet hebben. Onze Paddy is veruit de beste daarin. Ik ben vereerd om op die platen te kunnen spelen. Ik heb me als doel gesteld de mensen af te hou den. Ik kan dat doen om dat ik maar een gewoon groeps- lid ben. ik kan mensen voor hun bek slaan als ze lastig worden. Paddy zou dat niet kunnen maken. Paddy is mijn oudere broer, maar ik ben zijn grote broer. Hij is soms makkelijk te beïnvloe den. Ik hou die invloeden te gen. Dat mensen daar om soms kwaad worden, laat me koud. Ik heb een dikke huid." Ik kan me voorstellen, dat als je al zolang met je broer samenspeelt, dat je precies weet hoe hij denkt, wat hij wil. Hecht Paddy waarde aan jouw oordeel over zijn nummers? „Nee, hij laat me niet oor delen. Hij heeft zijn eigen maatstaven.We denken wel hetzelfde, maar soms schrijft-ie precies dat wat ik liever voor me hou. Hij ver woordt soms gevoelens of gedachten, die ik me zelf nog niet gerealiseerd had. We hangen sterk aan elkaar. Als hij verder op zit te praten, dan weet ik waar hij het over heeft, Of wat hij denkt. Dat is wederzijds. We heb ben een code onderling. Veel dingen hoeven niet eens ge zegd te worden." Er zijn mensen, die Prefab Sprout verwijten, dat de muziek te clever is, te mooi gemaakt. „Wij houden ervan als muziek spnannend is. Soms zijn we te avontuurlijk als je het terughoort, schrik je wel eens. Maar we maken het niet met opzet ingewik keld. We maken wel eens fouten. Aan de andere kant is het zo dat dingemn, die voor ons vanzelfprekend zijn, voor andere mensen ge compliceerd zijn. We doen wat we zelf goed vinden. Je kunt niet iedereen een ple zier doen. Ik geloof dat in de popmuziek veel te weinig mensen hun verbeelding ge bruiken." Prefab Sprout gaat als groep onconventioneel te werk. Alles Ijkt mogelijk. „Niemand doet dat nog te genwoordig. Iedereen is con servatief, bang voor de pla tenmaatschappij. De meeste artiesten durven geen risico te nemen. Maar je moet doen wat je wilt doen. Je kunt heel goed werken met een platenfirma. Je moet die mensen laten denken dat het hun idee is. Je moet dat een beetje manipuleren. Bands die zeggen dat ze gemanipu leerd worden zijn stom. Het staat immers in het platen contract, dat de platenmaat schappij je platen wil verko pen en exploiteren. Als je dat niet wilt, dan moet je niet tekenen. Wij hebben ook wel conflicten met de platenbazen, maar niets dat niet op te lossen valt. Aan de top zitten redelijke mensen, waarmee goed te praten valt. Lager zitten bangerik ken, waar je maar niet mee in discussie moet gaan. Fir ma's zijn niet gezichtsloos. Het is geen machinerie. Je kunt ze voor jou laten wer ken. We zijn als groep niet gefixeerd op een punt, dat we moeten bereiken. We ne men onze tijd en doen het goed, op den duur geeft dat meer bevrediging. Dat werkt ook beter. De kans om terug te vallen is minder groot. Je hebt een stevige basis." Het is misschien een groot P*P f PR ▲AR EINDREDACTIE WIM VAN LEEST woord, maar je zou de mu ziek van Prefab Sprout kunst kunnen noemen. „Ik denk niet in termen van kunst. Waar ik vandaan kom, in Newcastle, wordt niet over kunst gesproken. De mensen zijn, of liever waren, daar mijnwerker. Wij zijn daar buiten beentjes, zachte jongens. Wat ik wel weet is dat we goed zijn. Ik geloof in wat onze Paddy schrijft. Als we nu geen succes zouden heb ben, zou ik met bandjes van Paddy de platenmaatschap pijen af gaan. Omdat het zo goed is, hou je het ook vol denk ik." Wat gaat er met Prefab Sprout gebeuren? „We hebben geen grote plannen, We willen gewoon zoveel mogelijk mensen zien te bereiken. We doen het niet omwille van het succes, maar als het succes er is plukken we ervan. We zijn onze eigen baas. We forceren niets. Er zijn veel mensen en plaatsen, die we nog moeten bereiken, veel manieren om je geld uit te geven." De agenda voor de komende weken ziet er als volgt uit: Sting, 21 december in Arnhem (Rijnhal) en 22 december in Genk (Limburghal) Marc Almond and the Willing Sin ners, 10 december in Amsterdam (Meervaart) Scientists, 13 december in Goes ('t Beest) en 19 december in Breda (PARA) Paco da Lucia, 14 december in Den Haag (Congresgeboifw) 3 Musthapas 3, 21 december Goes ('t Beest) en 22 december in Rotterdam (Lantaren) Peter Green, 19 december in Am sterdam (Melkweg) Jeffrey Lee Pierce, 22 december in Utrecht (Tivoli) AC/DC, 26 januari in Amsterdam (Edenhal) p9.12] Snuiters b< Hoewel er over seks al hoorlijk veel gepraat Is de televisie, doet het jong< renprogramma 'Snuiter het ook nog eens vanavom Hoe is de seksuele voorliet ting thuis, op school en or der vrienden en vriendir nen? Cees Grimbergen prat hierover met jongeren in c studio. Ervaringen en emc tics bij de eerste keer vrijt worden besproken en ook c vraag, hoe men voorlichtir over voorbehoedmiddelc krijgt. Uit een onderzoek namelijk gebleken, dat procent van de jongeren eerste keer geen deugdeliji anti-conceptiemiddelen gi bruiken. 20.00 Horizon In de loop der jaren hee Noorwegen een groot aanti van zijn bekende houte kerkjes, de zogenaamc stavkirche, verloren zie gaan. Om nog iets van i Noorse historie te behoude worden de laatste stavkii che nauwlettend in het oo gehouden. Een kerk, waari boktorren lustig hun vraal zucht botvierden, werd i plastic verpakt, waarna me fosgeengas binnen in hi omhulsel spoot. De schad) lijke insecten werden a deze manier vernietigd. Hc dit in zijn werk ging, kur nen we vanavond in 'Hor zon' zien. Verder besteedt rubriek aandacht aan ee boek voor kinderen, waari de illustraties met behul van vloeibare kristalle veranderen. 20.55 Panoramiek Willy Brandt bevindt zie deze week in Warschau oi het door hem in 1970 geslc ten verzoeningsverdrag m< Polen te herdenken. Na f 'Westpolitik' van bondskar selier Adenauer zag zijn 0( volger Willy Brandt vijftie jaar geleden kans de betrel kingen tussen Polen e West-Duitsland te normali seren. Deze 'Ostpolitik' wer daarna door Helmut Schmidt verder doorgetrok ken, maar Schmidts opvo! ger Helmut Kohl, de huidg bondskanselier, heeft blijk van gegeven ook ar dere inzichten te huldigei Daarentegen is de oppositie De Bee Gees in 'Frank E gas' (Duitsland 2, 23.40 uur

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 12