de kleine STFiM Ie wereld )ij jezelf BERICHTEN UIT ZUID-AFRIKA ONTDEK DE VERSCHILLEN Hoe belangrijk is een manager? em Hofstra mimi Scholier, een zwaar beroep I ilülüj OPLOSSING ZONDAG Marijke HöweIer. - FOTOARBEIDERjjp^ I Wat het taalgebruik betref rij nog opgemerkt dat h, Spraakgebruik van de oudei Van Judith bestaat uit .jutcrklaas is nog maar net voorbij, misschien vier je het dit Lekend pas, maar toch is het morgen al de tweede advents- ondag. Maak eens een adventskrans. Je gebruikt een hoepel stro die je kant en klaar bij de bloemist kunt kopen of je ncakt er een van een hoepel van ijzerdraad waar je zelf stro 0 bindt. De strokrans moet ongeveer 5 cm dik zijn. redactie Muriel Boll brieven naar: Spinveld55-4815HVBreda Versier de krans met groene takken, bladeren, denneap- rode besjes, enz. Je kunt er ook kerstballetjes in steken, h J jer de krans met rode of witte lintenof strikken en prik let kaarsen in, voor elke adventsweek ee 6 kaarsten kan ands en Duits. Ook dit is m een oud adventsversje: Vier wachters in 't wit gekleed, door spar- en dennegroen omgeven, blazen om beurten op hun trompet: 'Sta op, begin opnieuw te leven!' nelijk gezocht omdat we rno gen aannemen dat er in |,e gezin gewoon Duits werd bproken. I Kortom: op zich een aardii ■verhaal waarin men te vaaj Iblijft haken. lMarijke Höweler: Tobiaj lllitg. De Arbeiderspers. Prii l| 38,50. I van Leest Izijn om te zien dat er anno 1) Igressie, stress, afstomping, Iten die ervoor zorgen dat het |en iets verstikkends krijgt lbare sleur houden mensen lit vaak niet eens de kwalificat |En we weten heel goed dat ot i breken we er niet mee. dheid over hoe we ons leven dachten heeft, die hem eigei lijk helemaal niet eigen zij Op basis van die 'conditio richt de mens zijn leven zonder dat hij zich eigenlj afvraagt of dit nou echt is» hij wil, zonder er bij na te da ken of hij wel in dit leven ki leven. Omdat de mens zo slecht de hoogte is van zijn eigen bi staansreden, zijn taak in da wereld, is volgens de schrj vers een samenleving ot staan, waarin maar weii ■Bij-examinatoren hebben een zwaar beroep. Dat staat in |ten onderzoek van de universiteit van Groningen. Een rij- txaminator zit vaak in een ongemakkelijke houding, heeft pelnlg lichaamsbeweging, moet in een strak tempo werken, moet constant opletten en zich concentreren. Nou, dat geldt tok voor scholieren, bovendien moeten die nog eens examen Hoen! mensen zich echt thuis kunwBiebben hun minister van voelen en die velen onder a Inderwijs vorige week een voortdurend opzadelt ra irief geschreven. Daarin angsten en onlustgevoelen laat dat ze willen dat Die samenleving zou volg# avarte werknemers zoveel Van Dinteren en Van kunnen verbeteren als mens eens echt zijn bestaken werken als blanke bestudeerde en los kwam vi rerknemers. Dat kan alleen de psychische ballast, die he. (Is ze beter onderwijs krij- door anderen is opgelegd' die hij klakkeloos heeft aangenomen. nogelijk onder dezelfde om- itandigheden moeten kun- en daarom willen die als'wl «drijven dat de apartheid lil het onderwijs verdwijnt, 'warte onderwijzers moe- Op basis van die ommela en een betere opleiding schetsen Van Dinteren enVi Dijk een samenleving waai 'oor de zwarte scholieren het echt 'Samen leven en men doen' is. Geen zin» mens zal bezwaar hebben [omen. In 1983 was de mi- ilster voor een blanke scho- gen de veel betere maatschi Ier 1.385 rand per jaar pij, die de schrijvers ons [wijt, voor een zwarte maar houden en die met inzet v allen ook haalbaar is. 'Sar» mderwljs voor blanken gra- Leven Samen Doen' is nieti kis, voor zwarten niet. zeer een boek dat een Utq beschrijft, maar de theorie het boek vindt bij voorte wel tweeduizend jaar chrii 'waalf zwarten. Ze wa- lijke praktijk tegenover en die doet je de haalbaarh ™ten tijdens een demon van 'Samen Leven Sa® ^ie tegen here huren. De Doen' betwijfelen. Van Did ™'le hield zich kalm; een ren en Van Dijk voeren na» dominee had de poli- lijk in hun boek ethische zover gekregen dat het men en waarden op, die je in de vier evangelies tf kunt vinden en zoals schiedenis heeft geleerd, l« ters^wereid! zic^daarwS ^ke en Wiske: Angst op de „Amsterdam aan gelegen laten liggen. Dat neemt niet weg dat t hdpjlein Klamp men Leven Samen Doen'1 waardevol boek is. Toeg'l op het individu is het boek leidraad voor bewuster en het kan ertoe bijdrage» je als mens sterker in je nen leert staan en je dus leert wapenen tegen de oi soonlijkheid van de same ving. In ieder geval zet boek je aan het denken en het je zien dat je je als niet te snel neer moet lef bij de werkelijkheid zoals zich in de maatschappij testeert. Nenette van Dinteren en van Dijk: 'Samen Leven men Doen'.Uitgeverij De Prijs 29,50. ik r- e- th iveede jeugd ingaan met de o| Een dankbaar en eindeloos I Hofstra zijn 'Vanavond om een ma vindt zijn varianten in he' aad zal, als we de psychologie Ifde zijn. Hofstra weet die drai llende mensen anders uit te we 1 als leerzame tegenstelling, zetWjj |n de veertiger de prille leven Die ontmoet ook de hartsvrn generatie in verleden en heden gevonden. verhandeling zet Hofstra op' strooiing. Daar was het hem .ebt' door Jan Willem Hofstra, iuidafrlkaanse bedrijven 'ijgen en er moet meer geld 82 rand en dat terwijl het Dinsdag waren er 45.000 tiensen bij de begrafenis •en door de politie doodge- niet meer verboden was om met massa's mensen bij zo'n begrafenis te zijn als een soort demonstratie. Diplo maten uit elf landen, o.a. uit Nederland, waren ook bij de begrafenis. Zwarte vakbonden heb ben geëist dat de regering de pasjeswetten afschaffen en ze hebben tegelijkertijd aan het buitenland gevraagd geen zaken meer met Zuid- Afrika te doen. Als dat niet lukt, zullen er veel stakin gen komen. Er komt dan maar weinig geld in het Zuidafrikaanse laatje en op die manier willen ze de re gering dwingen om de apartheid af te schaffen. Amerika en Scandinavië hebben al beloofd hun han del te verminderen; Neder land wil niets doen zonder de andere EEG-landen. Frankrijk en Denemarken doen al minder zaken met Zuid-Afrika, dus Nederland zou hetzelfde kunnen doen. Het scheelt al als wij geen Zuidafrikaanse produkten (sinaasappels bijv.) meer zouden kopen of verkopen. Albert Heijn en V e'n D doen dat ook niet meer. „In de popwereld gaat niks vanzelf. Er moet heel wat ge beuren voordat iemand be roemd wordt en het meest zorgt de manager daar voor..." Dat schrijft Nicolette Ottcn van wie je al eerder in De Kleine Stem een interview hebt kunnen lezen. Dit keer had ze samen met een paar Veronica-medewerkers een gesprek met Loek van de Phaverd, manager van o.a. de Dolly Dots en Roberto Jacketti and the Scooters. Hoe bent u manager gewor den? „Ik ben zelf altijd al in de muziekwereld bezig ge weest. Ik ben zanger ge weest in Duitsland en was daar behoorlijk populair, maar op een gegeven mo ment ben je het beu en wil je wel eens wat anders. Éen paar mensen wisten dat en omdat ik altijd al min of meer min eigen manage ment deed, hebben ze aan me gevraagd of ik hun ma nagement wilde doen. Ik ben teruggegaan naar Neder land en ben zo begonnen met o.a. Astrid Nijgh en Vitesse, waar toen Herman Brood nog in zat." Hoe bent u in het begin te werk gegaan? „In het begin heb ik alles aangepakt, zoals ik het des tijds voor mezelf deed. Je gaat denken van hoe ben ik zelf bij de radio en tv ver zeild geraakt. Je maakt ge bruik van de relaties die je hebt. Het is natuurlijk niet altijd van toepassing als je het doet zoals je bij jezelf deed, want iedere artiest heeft zijn eigen dagboek en beschrijvingen. Op een ge geven moment moet je dus zelf nieuwe dingen ontwik kelen. Soms gaat dat goed, soms ook niet." Wanneer moet een artiest gaan denken aan een mana ger „De beste tijd is het mo ment waarop een artiest een contract aangaat, in wat voor vorm dan ook, voor een plaat, tv, etc. Er zijn er na melijk al veel de mist inge gaan toen ze hun eerste hit kregen of wat bekender werden. Vaak komen ze er te laat achter dat contracten niet goed in elkaar zitten of dat er verkeerde afspraken zijn gemaakt. De meeste groepen zijn er zich niet van bewust dat zoiets je later heel erg kan opbreken. Als ze dan pas, te laat, een ma nager nemen kan hij eerst het puin opruimen en dat is hartstikke zonde... je moet De Dolly Dots in actie. „Het gaat er eigenlijk niet eens om of iemand de sterren van de hemel zingt of speelt. Er zin talloze voorbeelden van mensen die veel minder virtuoos zijn, maar zo'n uitstraling hebben dat je het fantastisch vindt, al weet je soms niet waarom." - FOTO DE STEM/JOHAN VAN QURP vóóruit werken en niet ach teruit. Bovendien moet een artiest in een rustige sfeer kunnen werken, zonder zor gen aan zijn hoofd." Jullie werken volgens de Amerikaanse manier van management. Wat houdt dat in? „Dat betekent dat een ma nagementbedrijf een aantal mensen in dienst heeft, die specialisten zijn in hun vak. Kijk, ik ben zelf best wel goed in het binnenhalen van nieuwe projecten, maar het afwerken! Daar maak ik een troep van, maar we hebben iemand die ervoor zorgt dat dat allemaal punctueel en netjes gedaan wordt." Bent u een vriend van uw artiesten of bent u echt hun baas? „Zakelijk gezien ben ik hun baas, maar ik vind het een naar woord. Een mu- ziekgebeuren is een samen werkingsverband en als re latie baas-werknemer lukt dat niet. Ik denk dat het meer een broer-zus relatie is waarin je samen naar de hoogtepunten toewerkt en waarbij je samen verant woordelijk bent." Gebeurt het weieens dat concurrenten artiesten bij elkaar weghalen? „Als je een goede manager bent, lopen de artiesten niet weg en als het goede arties ten zijn, loopt de manager niet weg. Ik zal nooit een ar tiest benaderen die bij een andere manager zit. Als ik die artiest zou willen heb ben, zou ik eerst die mana ger waarschuwen dat ik met zijn artiest ga praten. Zo zou ik dat doen, maar ik denk dat het anders werkt. Een artiest moet zelf graag wil len blijven, als dat niet zo is, kan hij beter eerst zijn ma nager waarschuwen." Hoe komt u aan nieuw ta lent? „Je kunt moeilijk ergens aanbellen en vragen of daar iemand kan zingen. Je moet op de hoogte zijn van wat er in het land gebeurt en je krijgt ook veel tips. Er ko men ook veel mensen naar je toe of ze sturen bandjes en daar begint het eigenlijk." Waar let u op als u nieuw talent zoekt? „Het is niet zozeer ergens op letten, maar het is meer het gevoel dat je ervan krijgt. Of je denkt 'dit spreekt wel aan'. Heel be langrijk is het karakter en de uitstraling van een ar tiest. Iemand kan best net zo mooi zingen als Stevie Won der, maar die hebben we al. Het gaat er eigenlijk niet eens om of iemand de ster ren van de hemel zingt of speelt. Er zin talloze voor beelden van mensen die veel minder virtuoos zijn, maar zo'n uitstraling hebben dat je het fantastisch vindt, al weet je soms niet waarom." Wat vindt u van de roddel pers? „De roddel op zich is niet zo erg, daar raak je blind voor, maar de roddelpers kan je wel degelijk finan cieel de nek omdraaien. Als ze bijv. schrijven dat een groep uit elkaar gaat, dan zeggen zaalhouders én men sen die willen boeken: 'Zou ik dat nou wel doen, het gaat om eenhoop geld. Wie weet gaat die groep wel uit elkaar als ik het al heb aangekon digd'. Zo'n artikeltje kan dus financieel heel wat aanrich ten!" Getekend door Maarten Simonse. T3Z ZATERDAG 7 DECEMBER GOES Grand Theater - 19 u. Muiterij op de Bounty, a.l. 21.30 u. Flesh and blood, 16). HULST De Koning van Engeland 19 en 21.30 u. Madonna, a.l. 19 en 21.30 u. Hel jaar van de draak, 16 j. 19 u. Amityville, 16 j. 21 u. Sophies choice, 16 j 19 u. Meisjes In extase, 18 j. 21.30 u. Trading places, a.l. OOSTBURG Ledeltheater - 19.15 u. Mad Max, 12 j. 21.30 u. De hete merries van graaf Bruno, 18 j TERNEUZEN Luxor 1 II 14,19.30 en 21.45 u. Desperately seeking Susan, a.l. 14 en 19.30 u. Jaar van de draak, 16 j- 21.45 u. Vrolijk sexpension, 18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 19 en 21.30 u. Desperately seeking Susan, a.l. Alhambra 2 - 19u. Prizzi's honor, 12 j. 21.30 u. Onze eerste wip, 12 j. ANTWERPEN Rex - 12,14.20,16.45,19.10 en 21.30 u. The mean season. Rex-Club - 12,15,18 en 21 u. Amadeus. Metro I - 12,14,16.30,19en 21.30 u. Back to the future. Metro II - 11, 13,14.30, 18 en 20.30 u.Back to the future. Rubens - 12,14.45,17.45 en 20.45 u. The year of the dragon. Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Rambo first blood 2. Vendome - 14,16,18, 20 en 22 u. The angels are funny. Quellfn I - 12, 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Hold-up. Quellln II - 12,15,18 en 21 u. Ran Quellln III - 12,14,16,18, 20 en 22 u. Misunderstood. Astra - 14,16,18, 20 en 22 u. Summer lovers. Astrid - 12,14,16.18, 20 en 22 u. Taram en de toverketel Capitole - 12,14,16,18,20 en 22 u. City limits. Savoy - 12,14,16.18, 20en 22 u Muhler objeto. Ambassades Club IV - 12, 15,18 en 21 u. Passage to India. Festa - 13,15.30,19 en 21.30 u. Desperately seeking Susan. Brabo - 11.45, 14, 16.30,19 en 21.30 u. Flesh and blood. Tljl - 12,14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 u. Antarctica. Wapper - 12,14.20,16.45, 19.10 en 21.30 u. Harem. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30, 20 en 22.30 u. Perfect. Gulden Vlies 2 14.30 en 20 u. Gotcha. 22.30 u. Hold up Gulden Vlies 3 14.30 en 20 u. Ran. Memllng 14.30, 20 en 22.30 u. Flesh and blood. Rembrandt 20 u. Red heat. 22.30 u. Mijn broer wordt mijn zuster. HULST Den Dullaert - 14 u. Figurentheater De Trekwagen met 'De koningin van de Nacht', kindervoorstelling ST. NIKLAAS Stadsschouwburg - 20 u. 'Bedden', toneel. HULST W. Blommaert - 14.30 u. schieting. Café de Kroon - 20 u. vleeskaarting. KOEWACHT P. deVllegher - 15 u. schieting. Oude Molen - 14.30 u. schieting. OSSENISSE Hof ter Nesse - 14.30 u. schieting. VOGELWAARDE J.v. Schaljk - 14.30 u. schieting. ZUIDDORPE De Herberg - 14.30 u. schieting. CLINGE Galerie Esprit - Schilderijen en gouaches van José Heirbaut. Geop. dag. van 13.30-18 u. dl. gesl. (tot 14 jan.). HULST Galerie 'Van Geyt' - 'Kunst feest '85', etsen, schilderijen, te keningen en keramiek. Geop. za. tot 17 u. zond. 14-18 u. dinsd. gesl. (tot 15 jan). MIDDELBURG Kunstuitleen, Kuiperspoort 22 - Joop Dam, gratitti Geop. za. 13.30-17 u. (t/m 21 dec.). Kunstenaarscentrum, Klove niersdoelen - Schilderijen van Henk Munnik. Geop. dl. t/m zo. 14-17 u. do. 19-21 u. (t/m 19 dec.). Zeeuws Museum, Abdij 4 - Lidy Hoewaer, Scottish Hills. Geop. za. 13.30-17 u. (herfst en kerstvakantie)(t/m 3 jan). Balans 17 - Werken van Teja van Hotten. Geop. za. 11-16u. (t/m 3 jan.). De Vleeshal, Markt - Video programma 'Talking back to the media'. Zat. en zond. vanaf 12 u. VLISSINGEN Galerie Bellamy 19, Bellamy- park 19 - Schilderijen van Ge rard van den Eerenbeemt. Geop. za, 13-17 u. (t/m 18 dec.). Galerie Marquis, Nieuwendijk 15 - Sculpturen, tekeningen en keramische juwelen van Lidy Hoewaer. Geop. woe. t/m zo. 14- 17 u. (t/m 5 jan.) GOES Grand Theater - 19u. Muiterij op de Bounty, a.l. 21.30 u. Flèsh and blood, 16 j. HULST De Koning van Engeland 13.45,16.15,19 en 21.30 u. Ma donna, a.l. 13.45,16.15,19en 21.30 u. Het jaar van de draak, 16 j. 16.15en 21.30 u. Amityville, 16j. 21 u. Sophies choice, 16 j 14.30 en 19 u. Meisjes in extase, 18). 13.45,16,15 en 19 u. Trading places, a.l. OOSTBURG Ledeltheater - 14 en 20 u. Mad Max, 12 j. 16.30 u. De hete merries van graaf Bruno, 18 j TERNEUZEN Luxor I II 13.45,16,19 en 21.15 u. Despe rately seeking Susan, a.l. 13.45,16 en 21 15 u. Jaar van de draak, 16 j. 19 u. Vrolijk sexpension, 18 j. VLISSINGEN Alhambra I - 14,19 en 21.30 u. Desperately seeking Susan, a.l. Alhambra 2 - 14 u. Overvallers in de dierentuin, a.l 19 u. Prizzi's honor, 12 j. 21.30 u. Onze eerste wip, 12 j. ANTWERPEN Zie zaterdag. BRUGGE Komplex Zwart-Huls Gulden Vlies 1 14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Per fect. Gulden Vlies 2 14.30,17.15 en 20 u. Gotcha. 22.30 u. Hold up. Gulden Vlies 3 14,17.15 en 20.30 u. Ran. Memllng 14 30, 17.15, 20 en 22.30 u. Flesh and blood. Rembrandt 14.30,17.15 en 20 u. Red heat. 22.30 u. Mijn broer wordt mijn zuster. HULST Den Dullaert - 10 u postzegelbeurs. MIDDELBURG Concertzaal - 14 u. Gecombineerd concert door Zeeuws Orkest en Zeeuws Jeugdorkest. HEIKANT Th. de Block - 14.30u schieting. HULST OZO - 14.30 u. schieting. DE KLINGE R. de Moor - 15 u. schieting. KLOOSTERZANDE De Reizende Man vleesprijskaarting. 14.30 u. KOEWACHT R.v. Steene schieting. 15 u. LAMSWAARDE De Vier Jaargetijden - 14.30 u. schieting. OSSENISSE Hof ter Nesse - 14.30 u. schieting. ST.-JANSTEEN Calé Sport - 10-12 u. duiven hoktentoonstelling. exposities Zie zaterdag. De verloofde van Lucky Luke ONPEJZ CE. PIONIEIlf VAN HET WESTEN 8EV0N PEN Z/CHOOK. lOEAHSTEN ZCMi CE OEPHCH TE CARKT NAT ION CE EANATIEIZ TEN 6TZUPE WOKKEN TEOEN LETOEBKijlK VAN TABAK en alcohol 'Suiuaqaj uba puej 01 '/vuioui 6 'uapptui jutjei g 'aapnips sneu 'l 'L -tajfP '9 'aqnj ;tn j.iaA g 's;ipa.i jnnut tapsd do jjoa e 'sajj do jaipja g 'auiep jeeq

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 31