de kleine STFiM
Ie wereld
)ij jezelf
BERICHTEN
UIT
ZUID-AFRIKA
ONTDEK DE
VERSCHILLEN
Hoe belangrijk is een manager?
em Hofstra
mimi
Scholier, een zwaar beroep
I
ilülüj
OPLOSSING
ZONDAG
Marijke HöweIer.
- FOTOARBEIDERjjp^
I Wat het taalgebruik betref
rij nog opgemerkt dat h,
Spraakgebruik van de oudei
Van Judith bestaat uit
.jutcrklaas is nog maar net voorbij, misschien vier je het dit
Lekend pas, maar toch is het morgen al de tweede advents-
ondag. Maak eens een adventskrans. Je gebruikt een hoepel
stro die je kant en klaar bij de bloemist kunt kopen of je
ncakt er een van een hoepel van ijzerdraad waar je zelf stro
0 bindt. De strokrans moet ongeveer 5 cm dik zijn.
redactie Muriel Boll brieven naar: Spinveld55-4815HVBreda
Versier de krans met groene takken, bladeren, denneap-
rode besjes, enz. Je kunt er ook kerstballetjes in steken,
h J jer de krans met rode of witte lintenof strikken en prik
let kaarsen in, voor elke adventsweek ee 6 kaarsten kan
ands en Duits. Ook dit is m een oud adventsversje:
Vier wachters in 't wit gekleed,
door spar- en dennegroen omgeven,
blazen om beurten op hun trompet:
'Sta op, begin opnieuw te leven!'
nelijk gezocht omdat we rno
gen aannemen dat er in |,e
gezin gewoon Duits werd
bproken.
I Kortom: op zich een aardii
■verhaal waarin men te vaaj
Iblijft haken.
lMarijke Höweler: Tobiaj
lllitg. De Arbeiderspers. Prii
l| 38,50.
I van Leest
Izijn om te zien dat er anno 1)
Igressie, stress, afstomping,
Iten die ervoor zorgen dat het
|en iets verstikkends krijgt
lbare sleur houden mensen
lit vaak niet eens de kwalificat
|En we weten heel goed dat ot
i breken we er niet mee.
dheid over hoe we ons leven
dachten heeft, die hem eigei
lijk helemaal niet eigen zij
Op basis van die 'conditio
richt de mens zijn leven
zonder dat hij zich eigenlj
afvraagt of dit nou echt is»
hij wil, zonder er bij na te da
ken of hij wel in dit leven ki
leven.
Omdat de mens zo slecht
de hoogte is van zijn eigen bi
staansreden, zijn taak in da
wereld, is volgens de schrj
vers een samenleving ot
staan, waarin maar weii
■Bij-examinatoren hebben een zwaar beroep. Dat staat in
|ten onderzoek van de universiteit van Groningen. Een rij-
txaminator zit vaak in een ongemakkelijke houding, heeft
pelnlg lichaamsbeweging, moet in een strak tempo werken,
moet constant opletten en zich concentreren. Nou, dat geldt
tok voor scholieren, bovendien moeten die nog eens examen
Hoen!
mensen zich echt thuis kunwBiebben hun minister van
voelen en die velen onder a Inderwijs vorige week een
voortdurend opzadelt ra irief geschreven. Daarin
angsten en onlustgevoelen laat dat ze willen dat
Die samenleving zou volg# avarte werknemers zoveel
Van Dinteren en Van
kunnen verbeteren als
mens eens echt zijn bestaken werken als blanke
bestudeerde en los kwam vi rerknemers. Dat kan alleen
de psychische ballast, die he. (Is ze beter onderwijs krij-
door anderen is opgelegd'
die hij klakkeloos
heeft aangenomen.
nogelijk onder dezelfde om-
itandigheden moeten kun-
en daarom willen die
als'wl «drijven dat de apartheid
lil het onderwijs verdwijnt,
'warte onderwijzers moe-
Op basis van die ommela en een betere opleiding
schetsen Van Dinteren enVi
Dijk een samenleving waai 'oor de zwarte scholieren
het echt 'Samen leven en
men doen' is. Geen zin»
mens zal bezwaar hebben
[omen.
In 1983 was de mi-
ilster voor een blanke scho-
gen de veel betere maatschi Ier 1.385 rand per jaar
pij, die de schrijvers ons [wijt, voor een zwarte maar
houden en die met inzet v
allen ook haalbaar is. 'Sar» mderwljs voor blanken gra-
Leven Samen Doen' is nieti kis, voor zwarten niet.
zeer een boek dat een Utq
beschrijft, maar de theorie
het boek vindt bij voorte
wel tweeduizend jaar chrii 'waalf zwarten. Ze wa-
lijke praktijk tegenover
en die doet je de haalbaarh ™ten tijdens een demon
van 'Samen Leven Sa® ^ie tegen here huren. De
Doen' betwijfelen. Van Did ™'le hield zich kalm; een
ren en Van Dijk voeren na» dominee had de poli-
lijk in hun boek ethische zover gekregen dat het
men en waarden op, die je
in de vier evangelies tf
kunt vinden en zoals
schiedenis heeft geleerd, l«
ters^wereid! zic^daarwS ^ke en Wiske: Angst op de „Amsterdam
aan gelegen laten liggen.
Dat neemt niet weg dat t hdpjlein Klamp
men Leven Samen Doen'1
waardevol boek is. Toeg'l
op het individu is het boek
leidraad voor bewuster
en het kan ertoe bijdrage»
je als mens sterker in je
nen leert staan en je dus
leert wapenen tegen de oi
soonlijkheid van de same
ving. In ieder geval zet
boek je aan het denken en
het je zien dat je je als
niet te snel neer moet lef
bij de werkelijkheid zoals
zich in de maatschappij
testeert.
Nenette van Dinteren en
van Dijk: 'Samen Leven
men Doen'.Uitgeverij De
Prijs 29,50.
ik
r-
e-
th
iveede jeugd ingaan met de o|
Een dankbaar en eindeloos I
Hofstra zijn 'Vanavond om een
ma vindt zijn varianten in he'
aad zal, als we de psychologie
Ifde zijn. Hofstra weet die drai
llende mensen anders uit te we 1
als leerzame tegenstelling, zetWjj
|n de veertiger de prille leven
Die ontmoet ook de hartsvrn
generatie in verleden en heden
gevonden.
verhandeling zet Hofstra op'
strooiing. Daar was het hem
.ebt' door Jan Willem Hofstra,
iuidafrlkaanse bedrijven
'ijgen en er moet meer geld
82 rand en dat terwijl het
Dinsdag waren er 45.000
tiensen bij de begrafenis
•en door de politie doodge-
niet meer verboden was om
met massa's mensen bij zo'n
begrafenis te zijn als een
soort demonstratie. Diplo
maten uit elf landen, o.a. uit
Nederland, waren ook bij de
begrafenis.
Zwarte vakbonden heb
ben geëist dat de regering de
pasjeswetten afschaffen en
ze hebben tegelijkertijd aan
het buitenland gevraagd
geen zaken meer met Zuid-
Afrika te doen. Als dat niet
lukt, zullen er veel stakin
gen komen. Er komt dan
maar weinig geld in het
Zuidafrikaanse laatje en op
die manier willen ze de re
gering dwingen om de
apartheid af te schaffen.
Amerika en Scandinavië
hebben al beloofd hun han
del te verminderen; Neder
land wil niets doen zonder
de andere EEG-landen.
Frankrijk en Denemarken
doen al minder zaken met
Zuid-Afrika, dus Nederland
zou hetzelfde kunnen doen.
Het scheelt al als wij geen
Zuidafrikaanse produkten
(sinaasappels bijv.) meer
zouden kopen of verkopen.
Albert Heijn en V e'n D doen
dat ook niet meer.
„In de popwereld gaat niks
vanzelf. Er moet heel wat ge
beuren voordat iemand be
roemd wordt en het meest
zorgt de manager daar
voor..."
Dat schrijft Nicolette Ottcn
van wie je al eerder in De
Kleine Stem een interview
hebt kunnen lezen. Dit keer
had ze samen met een paar
Veronica-medewerkers een
gesprek met Loek van de
Phaverd, manager van o.a.
de Dolly Dots en Roberto
Jacketti and the Scooters.
Hoe bent u manager gewor
den?
„Ik ben zelf altijd al in de
muziekwereld bezig ge
weest. Ik ben zanger ge
weest in Duitsland en was
daar behoorlijk populair,
maar op een gegeven mo
ment ben je het beu en wil je
wel eens wat anders. Éen
paar mensen wisten dat en
omdat ik altijd al min of
meer min eigen manage
ment deed, hebben ze aan
me gevraagd of ik hun ma
nagement wilde doen. Ik ben
teruggegaan naar Neder
land en ben zo begonnen met
o.a. Astrid Nijgh en Vitesse,
waar toen Herman Brood
nog in zat."
Hoe bent u in het begin te
werk gegaan?
„In het begin heb ik alles
aangepakt, zoals ik het des
tijds voor mezelf deed. Je
gaat denken van hoe ben ik
zelf bij de radio en tv ver
zeild geraakt. Je maakt ge
bruik van de relaties die je
hebt. Het is natuurlijk niet
altijd van toepassing als je
het doet zoals je bij jezelf
deed, want iedere artiest
heeft zijn eigen dagboek en
beschrijvingen. Op een ge
geven moment moet je dus
zelf nieuwe dingen ontwik
kelen. Soms gaat dat goed,
soms ook niet."
Wanneer moet een artiest
gaan denken aan een mana
ger
„De beste tijd is het mo
ment waarop een artiest een
contract aangaat, in wat
voor vorm dan ook, voor een
plaat, tv, etc. Er zijn er na
melijk al veel de mist inge
gaan toen ze hun eerste hit
kregen of wat bekender
werden. Vaak komen ze er te
laat achter dat contracten
niet goed in elkaar zitten of
dat er verkeerde afspraken
zijn gemaakt. De meeste
groepen zijn er zich niet van
bewust dat zoiets je later
heel erg kan opbreken. Als
ze dan pas, te laat, een ma
nager nemen kan hij eerst
het puin opruimen en dat is
hartstikke zonde... je moet
De Dolly Dots in actie. „Het gaat er eigenlijk niet
eens om of iemand de sterren van de hemel zingt of
speelt. Er zin talloze voorbeelden van mensen die veel
minder virtuoos zijn, maar zo'n uitstraling hebben dat
je het fantastisch vindt, al weet je soms niet waarom."
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN QURP
vóóruit werken en niet ach
teruit. Bovendien moet een
artiest in een rustige sfeer
kunnen werken, zonder zor
gen aan zijn hoofd."
Jullie werken volgens de
Amerikaanse manier van
management. Wat houdt dat
in?
„Dat betekent dat een ma
nagementbedrijf een aantal
mensen in dienst heeft, die
specialisten zijn in hun vak.
Kijk, ik ben zelf best wel
goed in het binnenhalen van
nieuwe projecten, maar het
afwerken! Daar maak ik een
troep van, maar we hebben
iemand die ervoor zorgt dat
dat allemaal punctueel en
netjes gedaan wordt."
Bent u een vriend van uw
artiesten of bent u echt hun
baas?
„Zakelijk gezien ben ik
hun baas, maar ik vind het
een naar woord. Een mu-
ziekgebeuren is een samen
werkingsverband en als re
latie baas-werknemer lukt
dat niet. Ik denk dat het
meer een broer-zus relatie is
waarin je samen naar de
hoogtepunten toewerkt en
waarbij je samen verant
woordelijk bent."
Gebeurt het weieens dat
concurrenten artiesten bij
elkaar weghalen?
„Als je een goede manager
bent, lopen de artiesten niet
weg en als het goede arties
ten zijn, loopt de manager
niet weg. Ik zal nooit een ar
tiest benaderen die bij een
andere manager zit. Als ik
die artiest zou willen heb
ben, zou ik eerst die mana
ger waarschuwen dat ik met
zijn artiest ga praten. Zo zou
ik dat doen, maar ik denk
dat het anders werkt. Een
artiest moet zelf graag wil
len blijven, als dat niet zo is,
kan hij beter eerst zijn ma
nager waarschuwen."
Hoe komt u aan nieuw ta
lent?
„Je kunt moeilijk ergens
aanbellen en vragen of daar
iemand kan zingen. Je moet
op de hoogte zijn van wat er
in het land gebeurt en je
krijgt ook veel tips. Er ko
men ook veel mensen naar je
toe of ze sturen bandjes en
daar begint het eigenlijk."
Waar let u op als u nieuw
talent zoekt?
„Het is niet zozeer ergens
op letten, maar het is meer
het gevoel dat je ervan
krijgt. Of je denkt 'dit
spreekt wel aan'. Heel be
langrijk is het karakter en
de uitstraling van een ar
tiest. Iemand kan best net zo
mooi zingen als Stevie Won
der, maar die hebben we al.
Het gaat er eigenlijk niet
eens om of iemand de ster
ren van de hemel zingt of
speelt. Er zin talloze voor
beelden van mensen die veel
minder virtuoos zijn, maar
zo'n uitstraling hebben dat
je het fantastisch vindt, al
weet je soms niet waarom."
Wat vindt u van de roddel
pers?
„De roddel op zich is niet
zo erg, daar raak je blind
voor, maar de roddelpers
kan je wel degelijk finan
cieel de nek omdraaien. Als
ze bijv. schrijven dat een
groep uit elkaar gaat, dan
zeggen zaalhouders én men
sen die willen boeken: 'Zou
ik dat nou wel doen, het gaat
om eenhoop geld. Wie weet
gaat die groep wel uit elkaar
als ik het al heb aangekon
digd'. Zo'n artikeltje kan dus
financieel heel wat aanrich
ten!"
Getekend door Maarten Simonse.
T3Z ZATERDAG 7 DECEMBER
GOES
Grand Theater - 19 u.
Muiterij op de Bounty, a.l.
21.30 u. Flesh and blood, 16).
HULST
De Koning van Engeland
19 en 21.30 u. Madonna, a.l.
19 en 21.30 u. Hel jaar van de
draak, 16 j.
19 u. Amityville, 16 j.
21 u. Sophies choice, 16 j
19 u. Meisjes In extase, 18 j.
21.30 u. Trading places, a.l.
OOSTBURG
Ledeltheater - 19.15 u.
Mad Max, 12 j.
21.30 u. De hete merries van
graaf Bruno, 18 j
TERNEUZEN
Luxor 1 II
14,19.30 en 21.45 u. Desperately
seeking Susan, a.l.
14 en 19.30 u. Jaar van de draak,
16 j-
21.45 u. Vrolijk sexpension, 18 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 19 en 21.30 u.
Desperately seeking Susan, a.l.
Alhambra 2 - 19u.
Prizzi's honor, 12 j.
21.30 u. Onze eerste wip, 12 j.
ANTWERPEN
Rex - 12,14.20,16.45,19.10
en 21.30 u. The mean season.
Rex-Club - 12,15,18 en 21
u. Amadeus.
Metro I - 12,14,16.30,19en
21.30 u. Back to the future.
Metro II - 11, 13,14.30, 18 en
20.30 u.Back to the future.
Rubens - 12,14.45,17.45 en
20.45 u. The year of the dragon.
Slnjoor - 12,14,16,18, 20 en
22 u. Rambo first blood 2.
Vendome - 14,16,18, 20 en
22 u. The angels are funny.
Quellfn I - 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 u. Hold-up.
Quellln II - 12,15,18 en 21
u. Ran
Quellln III - 12,14,16,18, 20
en 22 u. Misunderstood.
Astra - 14,16,18, 20 en 22 u.
Summer lovers.
Astrid - 12,14,16.18, 20 en
22 u. Taram en de toverketel
Capitole - 12,14,16,18,20
en 22 u. City limits.
Savoy - 12,14,16.18, 20en
22 u Muhler objeto.
Ambassades Club IV - 12,
15,18 en 21 u. Passage to India.
Festa - 13,15.30,19 en 21.30
u. Desperately seeking Susan.
Brabo - 11.45, 14, 16.30,19
en 21.30 u. Flesh and blood.
Tljl - 12,14.20, 16.45, 19.10
en 21.30 u. Antarctica.
Wapper - 12,14.20,16.45,
19.10 en 21.30 u. Harem.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
14.30, 20 en 22.30 u. Perfect.
Gulden Vlies 2
14.30 en 20 u. Gotcha.
22.30 u. Hold up
Gulden Vlies 3
14.30 en 20 u. Ran.
Memllng
14.30, 20 en 22.30 u. Flesh and
blood.
Rembrandt
20 u. Red heat.
22.30 u. Mijn broer wordt mijn
zuster.
HULST
Den Dullaert - 14 u.
Figurentheater De Trekwagen
met 'De koningin van de Nacht',
kindervoorstelling
ST. NIKLAAS
Stadsschouwburg - 20 u.
'Bedden', toneel.
HULST
W. Blommaert - 14.30 u.
schieting.
Café de Kroon - 20 u.
vleeskaarting.
KOEWACHT
P. deVllegher - 15 u.
schieting.
Oude Molen - 14.30 u.
schieting.
OSSENISSE
Hof ter Nesse - 14.30 u.
schieting.
VOGELWAARDE
J.v. Schaljk - 14.30 u.
schieting.
ZUIDDORPE
De Herberg - 14.30 u.
schieting.
CLINGE
Galerie Esprit - Schilderijen
en gouaches van José Heirbaut.
Geop. dag. van 13.30-18 u. dl.
gesl. (tot 14 jan.).
HULST
Galerie 'Van Geyt' - 'Kunst
feest '85', etsen, schilderijen, te
keningen en keramiek. Geop. za.
tot 17 u. zond. 14-18 u. dinsd.
gesl. (tot 15 jan).
MIDDELBURG
Kunstuitleen, Kuiperspoort
22 - Joop Dam, gratitti Geop.
za. 13.30-17 u. (t/m 21 dec.).
Kunstenaarscentrum, Klove
niersdoelen - Schilderijen van
Henk Munnik. Geop. dl. t/m zo.
14-17 u. do. 19-21 u. (t/m 19
dec.).
Zeeuws Museum, Abdij
4 - Lidy Hoewaer, Scottish
Hills. Geop. za. 13.30-17 u.
(herfst en kerstvakantie)(t/m 3
jan).
Balans 17 - Werken van Teja
van Hotten. Geop. za. 11-16u.
(t/m 3 jan.).
De Vleeshal, Markt - Video
programma 'Talking back to the
media'. Zat. en zond. vanaf 12 u.
VLISSINGEN
Galerie Bellamy 19, Bellamy-
park 19 - Schilderijen van Ge
rard van den Eerenbeemt. Geop.
za, 13-17 u. (t/m 18 dec.).
Galerie Marquis, Nieuwendijk
15 - Sculpturen, tekeningen en
keramische juwelen van Lidy
Hoewaer. Geop. woe. t/m zo. 14-
17 u. (t/m 5 jan.)
GOES
Grand Theater - 19u.
Muiterij op de Bounty, a.l.
21.30 u. Flèsh and blood, 16 j.
HULST
De Koning van Engeland
13.45,16.15,19 en 21.30 u. Ma
donna, a.l.
13.45,16.15,19en 21.30 u. Het
jaar van de draak, 16 j.
16.15en 21.30 u. Amityville, 16j.
21 u. Sophies choice, 16 j
14.30 en 19 u. Meisjes in extase,
18).
13.45,16,15 en 19 u. Trading
places, a.l.
OOSTBURG
Ledeltheater - 14 en 20 u.
Mad Max, 12 j.
16.30 u. De hete merries van
graaf Bruno, 18 j
TERNEUZEN
Luxor I II
13.45,16,19 en 21.15 u. Despe
rately seeking Susan, a.l.
13.45,16 en 21 15 u. Jaar van de
draak, 16 j.
19 u. Vrolijk sexpension, 18 j.
VLISSINGEN
Alhambra I - 14,19 en 21.30
u. Desperately seeking Susan,
a.l.
Alhambra 2 - 14 u.
Overvallers in de dierentuin, a.l
19 u. Prizzi's honor, 12 j.
21.30 u. Onze eerste wip, 12 j.
ANTWERPEN
Zie zaterdag.
BRUGGE
Komplex Zwart-Huls
Gulden Vlies 1
14.30,17.15, 20 en 22.30 u. Per
fect.
Gulden Vlies 2
14.30,17.15 en 20 u. Gotcha.
22.30 u. Hold up.
Gulden Vlies 3
14,17.15 en 20.30 u. Ran.
Memllng
14 30, 17.15, 20 en 22.30 u. Flesh
and blood.
Rembrandt
14.30,17.15 en 20 u. Red heat.
22.30 u. Mijn broer wordt mijn
zuster.
HULST
Den Dullaert - 10 u
postzegelbeurs.
MIDDELBURG
Concertzaal - 14 u.
Gecombineerd concert door
Zeeuws Orkest en Zeeuws
Jeugdorkest.
HEIKANT
Th. de Block - 14.30u
schieting.
HULST
OZO - 14.30 u.
schieting.
DE KLINGE
R. de Moor - 15 u.
schieting.
KLOOSTERZANDE
De Reizende Man
vleesprijskaarting.
14.30 u.
KOEWACHT
R.v. Steene
schieting.
15 u.
LAMSWAARDE
De Vier Jaargetijden - 14.30
u.
schieting.
OSSENISSE
Hof ter Nesse - 14.30 u.
schieting.
ST.-JANSTEEN
Calé Sport - 10-12 u. duiven
hoktentoonstelling.
exposities
Zie zaterdag.
De verloofde van Lucky Luke
ONPEJZ CE. PIONIEIlf VAN HET WESTEN 8EV0N
PEN Z/CHOOK. lOEAHSTEN ZCMi CE OEPHCH
TE CARKT NAT ION CE EANATIEIZ TEN 6TZUPE
WOKKEN TEOEN LETOEBKijlK VAN TABAK
en alcohol
'Suiuaqaj uba puej
01 '/vuioui 6 'uapptui jutjei g 'aapnips sneu
'l 'L -tajfP '9 'aqnj ;tn j.iaA g 's;ipa.i jnnut
tapsd do jjoa e 'sajj do jaipja g 'auiep jeeq