1ST Zwaluwnaar bevrijddeschip op Malta Zuidpool-gebied raakt stilaan 'overbevolkt' Nederland vooraan bij zwaar transport e Steeds meer landen willen onderzoek plegen ZATERDAG 7 DECEMBER 1985 W3 IDAG 7 DECEM H, Sterke man ZWAAR TRANS PORT over land er» op zee is een Nederlandse specialiteit. Bedrijven als Doek Express, Mammoet Transport, Internationale Trans port Contractors, Wijs muller en Smit Tak kennen internationaal hun gelijken nauwe lijks. Deze bedrijven versjouwen waar ook ter wereld de meest on mogelijke lasten. Twee grote rivalen zijn het, uit Breda stammende Mammoet Transport en Doek Ex press. Mammoet ope reert onder de vleugels van Nedlloyd Rotter dam, terwijl Doek Ex press een volle dochter van het eveneens in Rotterdam gevestigde Van Ommeren is. Wat op gebied van zwaar transport gepres teerd wordt, grenst aan het ongelooflijke. Een paar kranen naar Malta brengen is een routine klus, al zit een ongeluk in een klein hoekje. Doek Express-sche pen sjouwen over de wereldzeeën met bag germolens, complete chemische fabrieken, containerkranen en booreilanden aan dek. Ook kernreactoren be horen tot het lading pakket. Niet alleen over zee, maar ook over land en onder de meest moei lijke omstandigheden wordt de vracht 'aan huis' bezorgd. Zo slaag den de Nederlanders er in om een complete nikkclfabriek over de Andes te slepen. Kruisverhoor Beslagleggingen Lachende derde King George Eiland: De zeven nationale vlaggen steken fel af tegen de ijzig witte achtergrond van het Antarctische continent. Hier, op de paar ijsvrije stranden van het King George Eiland en Nelson Eiland in de Zuidelijke IJszee, zestienhonderd kilometer verwijderd van de Falkland Eilanden, staan de permanent bemande waarnemingsstations van Argentinië, Brazilië, Chili, de Volksrepubliek China, Polen, de Sovjet-Unie en Uruguay broederlijk naast elkaar. Toerisme Ballon Schrik {üay^iLia .ET IS de avond van 25 april. In de haven van Valetta op Malta ligt het Nederlandse zware ladingschip Doek Express 20. Dokwerkers zijn druk in de weer. Ze moeten een werfkraan van 700 ton aan wal zetten bij Malta Shipbuilding Ltd. In de haven stijgt het water snel. De operatie loopt uit de hand. De kraan wankelt, valt, dreunt op de kade. Twee mobiele kranen, een vorkheftruck en een platformwagen verdwijnen onder het neerstortende gevaarte. Onmiddellijk leggen de autoriteiten in Malta de Doek Express 20 aan de ketting. Het begin van een niet- vrijwillig verblijf van zes maanden. In Hooge Zwaluwe pakt Bert Bekker zijn koffers. Door Paul de Schipper EEN SCHIP gijzelen om politieke redenen of om geld af te dwingen, in dit geval schade-vergoeding. De methode is niet nieuw. Denk maar aan de sleepboot Amsterdam van de firma Wijsmuller. Het schip kwam vorige week vrij na een niet-gewild verblijf in een Iraanse haven. De Iraniërs beschuldigden de slepers van spionage. In de zaak van de Doek Express 20 draaide het om een gigantische schade-claim van de Maltezer regering. „Die kraan was hooguit zeshonderd duizend gulden waard. Weet je wat die lui vroegenvijftig miljoen gulden. Nou zijn we voor dit soort zaken verze kerd bij de P I Club in Londen. Die garandeert betaling als bewezen kon worden dat onze mensen aan boord schuldig waren aan dat ongeluk. Nor maal is dat die bedragen worden gere geld via arbitrage in Londen, maar in Malta trokken ze zich niks van die inter nationale regel aan". Bert Bekker zit weer in z'n kantoor aan de Veerkade in Rotterdam. Hij is di recteur van Doek Express Shipping BV, 's werelds meest gespecialiseerde bedrijf voor het transport van zware en onmoge lijke ladingen. De Brabander kijkt terug op een ener verend avontuur, want niet alleen de Doek Express 20 werd gegijzeld. Ook Bekker kreeg tijdens een van z'n bezoe ken aan Malta te horen dat hij 'zich ter beschikking diende te houden van de autoriteiten'. Bekker: „Ik kom bij de ba lie van m'n hotel. Ligt er een brief. Nou hebben ze daar een eigen taal, dus ik kon het niet lezen, maar m'n naam stond er wel op. Zegt die portier: Hier staat dat u tot 1988 het land niet uit mag". Bekker kreeg in Malta te maken met een formidabele tegenstander, oud-pre mier Dom Mintoff. „Hij is daar adviseur van de regering en eigenlijk nog steeds de sterke man. Hij eiste een nieuwe kraan en betaling van de schade aan de werf. Het is een beetje boerse man, maar als je zo tegenover 'm zit dan gaat er toch wel iets van uit. Hij heeft niet voor niets de Engelsen eruit geschopt op Malta en la ter ook de NAVO. Ik ben best wat ge wend hoor, maar voor die man was ik maar een klein directeurtje. Hij bekeek me zo van: Wat wil jij nou eigenlijk? Je hebt het maar te nemen zoals wij het je voorschrijven, klaar en uit"! Tijdens die eerste trip naar Malta kreeg Bekker te horen dat hij beter maar zo snel mogelijk van het eiland kon ver trekken. De Doek Express-directeur: „Eenmaal terug in Rotterdam belde Mintoff me op en vroeg me of ik weer naar Malta wilde komen voor nader overleg. Toen ik er was bleek er niks te overleggen. De zaak zat muurvast en ik mocht er niet meer weg. Dat is toch wel een raar gevoel". Op dat moment schakelde het hoofd kantoor in Rotterdam het ministerie van Buitenblandse Zaken in. De Nederlandse ambassadeur in Italië vertrok naar Malta om de regering daar op de hoogte te stel len van de 'ernstige verontrusting' in De Doek Express 20 in volle glorie op ree onderweg van Curasao 'naar Zeebrugge. - PQTOOQCKEXPflESSSHIPINQ Een directeurtje tegen Dom Mintoff Den Haag. Een boodschap die niet de minste indruk maakte. Een kort geding bij de rechtbank in Valetta hielp al even min. Bekker lacht bij de herinnering en zegt: „Ja, de rechtbank werkt daar an ders dan bij ons". Een brief van minister Van den Broek ging rechtstreeks de prul lenbak in. Een bevestiging van de secre taris-generaal van de Verenigde Naties, Peres de Cuellar, ging dezelfde weg. Pas na een kruisverhoor van vier uur kreeg Bekker toestemming om te vertrek ken. Opzet was aan te tonen dat hij, al hoewel niet bij het lossen aanwezig, per soonlijke fouten had gemaakt. Dat kre gen de Maltezer advocaten met de beste wil van de wereld niet voor elkaar en zo doende was Bekker na tien dagen weer vrij man. Opgelucht, dat zeker. De Doek Express 20 bleef waar-ie was, aan de ketting en met nog één kraan aan boord. In Londen en Rotterdam ging de juridische strijd onverminderd door. Sterk onderhandeüngspunt voor Doek Express was juist die ene kraan en de we tenschap dat Malta er dringend om ver legen zat. Na het vertrek van de Engelsen en na een korte flirt met Libië's Gadaffi leunt de eilandregering nu sterk op de Sovjet- Unie. De Russen helpen de Maltezers bij haven-aanleg en de bouw van werf-ac- commodaties. Als tegenprestatie worden er schepen gebouwd vor de Sovjet-vloot. Reden waarom Dom Mintoff en de zij nen poogden andere Nederlandse bedrij ven te contracteren om die laatste, voor havenwerk broodnodige kraan te lossen. De collega's van Doek Express weiger den uit solidariteit. De regering van Malta moest inbin den. Stap voor stap verlaagde men de eis van vijftig miljoen naar uiteindelijk ze ven miljoen gulden. Dat bedrag achtten de Londense schade-verzekeraars aan vaardbaar om de Doek Express 20 van de ketting te krijgen. De voorwaarde om de laatste kraan te lossen was toen voor Doek Express geen probleem meer. Dat gebeurde op zaterdag 19 oktober. Maar de trossen mochten nog steeds niet los. Voor het uiteindelijke vertrek werd er welgeteld nog zeven keer beslag op het schip gelegd. Na afhandeling van veel ju ridische rompslomp vertrok de Doek Ex press 20 op donderdag 24 oktober weer naar open zee. Na een onvrijwillig ver blijf van zes maanden. Het vlaggeschip van de Rotterdamse rederij voer recht streeks naar Portugal om daar in het dok te gaan voor 'een knip-en scheerbeurt': het verwijderen van een baard van algen en schelpdieren van het onderwaterschip. Deskundigen bogen zich inmiddels over de oorzaak van alle misère, het om vallen van de kraan. Het ranke, tachtig meter hoge gevaarte stond met twee po ten op de kade en met de andere twee ioten nog op de Doek Express 20, toen et water eerst dertig tot veertig centime ter daalde en meteen daarna - in onge veer tien minuten- tachtig centimeter Zwaluwse Doek Express-directeur Beri Bekker: „Die Dom Mintoff is een beetje boerse man, maar als je zo tegenover 'm zit dan gaal er toch wel iets van uit.- foto ton den haan steeg. Het direct reageren door het bin- nenpompen van ballastwater in de Doek Express 20 hielp niet. Het water steeg te snel. De twee poten aan wal knikten en de kraan klapte in lengterichting over de kade van de nieuwbouwwerf. Het plotseling dalen en stijgen van het water staat in de Middellandse zee be kend als 'Marobbio'. Volgens metereolo- gen gaat het om een volstrekt onvoor spelbaar fenomeen. Autoriteiten ontken den voor de rechtbank van Malta echter dat het verschijnsel zich al eens eerder rond hun eiland had voorgedaan. Inmiddels zitten de scheepsverzeke- raars met de brokken. Het losgeld van zeven miljoen gulden is betaald. Wordt bij arbitrage bepaald dat de bemanning van de Doek Express 20 geen schuld heeft aan het ongeval dan kunnen de P I-heren hun borst nat maken om hun geld op Malta terug te vorderen. „Dat wordt een hele toer", vermoedt Bekker, „zeker nu je weet hoe ze in Malta reageren of officiële verklaringen en internationaal recht". Rederij Doek Express Shipping BV komt uit het spel tevoorschijn als la chende derde. Immers P I London heeft niet alleen het losgeld betaald. Op basis van de verzekeringspolis betaalde men Doek Express ook de ligkosten van het schip in gijzeling. Bekker zegt niet precies hoeveel, maar aangenomen mag worden dat een schip als de Doek Ex press 20 zo'n 25.000 gulden per dag kost. Zes maanden stilliggen betekent een schade van 4,2 miljoen gulden. Doek Express heeft de verzekering-ex perts in eerste instantie aangeboden om de resterende kraan meteen te lossen en daarmee aan een deel van de eisen tege moet te komen. Maar daarmee zouden de assuradeurs hun troef verliezen en meteen vijftig miljoen moeten dokken. Dat wist men in Rotterdam bliksem sgoed. Okay, zei Doek Express, we willen wel blijven liggen met die kraan aan dek als jullie onze hgkosten ook betalen. En omdat verzekeraars goed kunnen rekenen ging men met die oplossing ak koord. Immers zeven miljoen en ruim vier miljoen maakt samen elf en dat is nog altijd een stuk minder dan vijftig miljoen. Niettemin is het een deal vol gens de beste tradities van Hollands koopmanschap. Directeur Bekker glim lacht slechts en vraagt: „Heb je al koffie gehad Door David Rootes IN 1959 namen de Sovjet-Unie en de VS het initiatief bij het opstellen van een Verdrag inzake Antarctica, dat mede-ondertekend werd door tien andere landen. Directe aanlei ding voor het verdrag was het Inter nationaal Geofysisch Jaar (1958), waarin enkele tientallen weten schappelijke waarnemingsstations in Antarctica werden gevestigd. Het Antarctica-verdrag, dat onder meer bepaalde dat gedurende de looptijd van het verdrag alle territoriale aanspra ken bevroren werden, moest verhinderen dat 'Antarctica het toneel zou worden van internationaal gekibbel' en ruimte scheppen voor 'gemeenschappelijk we tenschappelijk onderzoek in Antarctica', Het verdrag geldt voor alle gebieden ten zuiden van 60 graden zuiderbreedte en kan pas na 1995 opgezegd worden. Ook voorziet het verdrag in een systeem van wederzijdse inspectie en bepaald het dat er geregeld zogenaamde 'consulta tieve conferenties' moeten plaatsvinden. Over die conferenties zijn echter proble men ontstaan, omdat de deelname in feite beperkt is tot de oorspronkelijke twaalf ondertekenaars van het verdrag. Andere staten mogen slechts deelnemen als ze én zijn toegetreden tot het verdrag, én op ruime schaal onderzoek in het ge bied verrichten. Wat maakt het King George en het Nelson eiland nou zo interessant? Zeker niet de zeehonden, die hier ooit in over vloed aanwezig waren, maar al in 1824 door hebzuchtige Britse en Noordameri- kaanse bontjagers bijna uitgeroeid wa ren. Het heeft tot het midden van de ja ren zeventig geduurd voordat het aantal zeehonden weer enigzins op peil was ge komen. De walvis onderging eenzelfde lot. Tij dens de Eerste Wereldoorlog lagen hier drijvende traanfabrieken voor anker in de beschutte baaien. Na 1930 liep de walvisvangst sterk terug, zodat de vissers een beter stekkie opzochten en de rust rond de eilanden weer terugkeerde. In 1947 openden de Falkland Eilan den hier het eerste wetenschappelijke waarnemingsstation, dat zich toelegde op het in kaart brengen van het land en geo logisch onderzoek. Tweeëntwintig jaar later hadden ook Argentinië, de Sovjet- Unie en Chili wetenschappelijke bases neergezet. Polen volgde in 1977. De eilanden waren gemakkelijk te bereiken en met hun lange pooldag en de afwezig heid van drijvend pakijs een voor de we tenschappers relatief aantrekkelijk oord. In de afgelopen achttien maanden hebben ook China, Brazilië en Urugay hier hun waarnemeningstations opgezet. Andere landen (Canada, Cuba, Oost- en West-Duitsland, Peru, Equador, Italië en Spanje) hebben onderzoeksteams naar de eilanden gestuurd. Met zo'n enorme toevoer van mensen is er niet veel gele genheid meer tot het ongestoord bestu deren van penguins, zeevogels of botani sche gemeenschappen. Het weer vormt natuurlijk een dank baar onderwerp voor onderzoek. De me- tereologische stations op de eilanden le veren bruikbare informatie op voor de scheepvaart in het Zuidpoolgebied. Ook voor dé wereld-weersvoorspellingen wordt gebruik gemaakt van de Antarcti sche gegevens, maar het weer is beslist niet de voornaamste reden voor het op zetten van al deze bases. Bij een nauwkeurig onderzoek komen er enkele interessante ontwikkelingen aan het licht. Dicht bij de Sovjet-basis is een grote olie-opslagruimte gebouwd, die gebruikt wordt door de schepen van de bases en de vissersboten. De Chilenen hebben een landingsstrook aangelegd die het hele jaar door bevlogen kan worden. In navolging van de Argentijnen hebben de Chilenen hun wetenschappelijke com plex onlangs uitgebreid, zodat ook echt paren (en hun kinderen) op de eilanden gehuisvest kunnen worden. Het toerisme heeft het gebied ontdekt. Waar elders ter wereld krijg je zo'n unieke kans wetenschappers uit allerlei landen aan het werk te zien. Het blijkt een onweerstaanbare attractie: tijdens het zomerseizoen bezoeken soms wel vier toeristenboten de eilanden. Twee jaar ge leden is men begonnen met regelmatige vluchten naar en van het Chileense 'vliegveldje', waar trouwens ook een ho tel staat waar de toeristen kunnen over nachten. De verwachting is dat het aan tal toeristen de komende jaren zal stij gen- Een aantal ontwikkelingslanden, aan gevoerd door Maleisië, heeft in 1983 de VN gevraagd het huidige Antarctica-ver drag te vervangen door een VN-overeen- komst. Maleisië heeft de indruk dat som mige landen, die in het Zuidpoolgebied opereren, meer dan alleen een weten schappelijk doel voor ogen hebben. Men is bovendien bezorgd dat de twaalf on dertekenaars van het Antarctische ver drag een exlusief clubje zullen gaan vor men, dat uiteindelijk zal gaan bepalen hoe en wie zal profiteren van de moge lijkheden van het Zuidpoolgebied. Er zijn echter ook argumenten die pleiten voor een instandhouding van het bestaande verdrag, niet in het minst om dat het tot nu toe uitstekend heeft ge werkt. Het heeft een aantal wijd uiteen lopende regeringen bijeengebracht, die gezamelijk actief onderzoek plegen en veel maatregelen hebben getroffen om de unieke flora en fauna van het gebied te beschermen. De ondertekenaars van het verdrag zijn bezig met het opzetten van een internationale regeling, waarin de ex ploratie en exploitatie van de natuurlijke minerale rijkdommen van Antarctica vastgelegd moet worden. Tegeüjkertijd wordt hierbij goed in de gaten gehouden wat de mogeüjke gevolgen hiervan op het milieu zouden zijn. De vraag wie hier uiteindelijk van zul len profiteren, blijft echter als een zwaard van Damocles boven het verdrag hangen. Tot grote ergernis van veel be langstellende naties nebben de VN de discussie echter weer een jaar opgescho ven. Copyright The Guardian/De Stem Een Fokker D VIII uit ieeinjaren van de spionage vanuit hit soort toestellen gebruikt. Door Walter Devenijns ERGENS IN de ruimte hanj ■en afluister- en fotografe [|jc het land van de andere jUe hoekjes bekijken en Amerikaanse satellieten luist lefoonlijnen van het Kremli lussen proberen op hun beu te werpen in de rakettensilo Jakota. Enkele honderden kiloi ons hoofd schijnt de voc George Orwell in zijn boek waarheid te worden: 'Big b ching you'. Informatie verzamelen stander is een spel wat e speeld wordt. Het oude maakte al gebruik van spioi gevens over de vijand heef reageren en hem verslaan, het natuurlijk om inlichting over de toestand van een la aan de macht? Waar liggen de bevolking tevreden met gering? Etcetera. Vroeger gemaakt van spionnen, ha; en kranten. Later kwam de t om het menselijke handwe; ten. Rond 1800 verschijnen d taire observatieluchtballons twee legers op elkaar botst de generaal van de ene luchtballon en keek stiekem neraal aan de andere kant. ginnen vliegmachines de lu klieven. De Italianen gebru eerst voor verkenningen. Ka van het legerluchtvaartkoi haftig in zijn wankel geva een verkenningstocht bovei stellingen in de omgeving (Libië). In de Eerste Wereldoorlo; een dat voorbeeld en al gauv gevuld met het geluid van motoren. Het gaat er nogal toe. De luchtwaarnemers ma boven vijandelijk gebied, kijl zich heen en vliegen terug o aan de generaal te vertellen, bevelhebber vindt dat het a sneller en beter kan en al g vliegtuigen uitgerust met een De piloot is in die tijd o soort tekenaar. Vaak moet hi gauw een schets maken van h delijke stelling erbij ügt. He vliegenier zeker niet pleziei zijn potloodje en schetsboek I genpartij te gaan cirkelen, c luurlijk op alle mogelijke mar lucht wil halen. Gelukkig ko camera om de hoek kijken, vervangen de soms zeer onr tekeningen. Na de eerste grote werelc den de vliegtuigen sneller en tere afstanden afleggen. In wereldoorlog groeit luchtfo |tot een van de belangrijkste bronnen over Nazi-Duitslar den vliegtuigen fotograferen De Britten ontdekken dat de I's en V-2's aan het ontwikk het aan de Oostzee üggende de. De Britse luchtmacht b de ontwikkelingscentra regelt de ontwikkeling van de dod sters met enige jaren vertraa; den. De ontwikkeling van de kt geeft de spionage m de lucht de rug. De wereld wordt in tv verdeeld. Aan de ene kant met de Verenigde Staten als der, aan de andere zijde ht met de Sovjet-Unie als de allt sende dirigent. Al gauw hangt ren gordijn tussen de blokk onderlinge contacten smoort, ren in West- Europa en de Staten worden nieuwsgierig zich af wat daar aan de andei maal gebeurt. Lange afstandsverkenning! vliegen af en toe over de S maar veel levert dat niet op. sche rijk is onmetelijk groot t makkelijk iets verstopt wore lichtingendiensten krijgen ze om ballons met camera's op over de Sovjet-Unie te laten z idee werkt niet, want de met zijn niet meer terug te vinden. Als de Sovjet-Unie in 1957 intercontinentale raket, de SS- slaat de schrik de wetserse sta m de benen. Een paar mat hebben de Russen weer eei name surprise voor de Kret 'p 4 oktober flitst de kunstm nik, als eerste in haar soor ruimte. Amerika's mond val "'aal open van verbazing. A witte Huis: 'Kunnen de Rus met de raketten treffen?'. Om wat meer te weten te k de geheimzinnige Russische p wordt de U-2 Black Widow oen speciaal verkenningsvliegt ger kan vliegen dan de Sovjet-: digingsjagers. De U-2 kan on nur in de lucht blijven en zc belangrijke plaatsen in het ot otograferen.* Behalve versch mera's heeft de U- 2 ook aflui; I I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 28