UITBLAZEN
Open Universiteit dreigt onbetaalbaar te worden
'Speciaal krediet werkloze schept ongelijkheid'
Europese Top: misschien een
heel kleine stap voorwaarts
HISTORISCHE
KANS GEMIST
even..i
ASTEN 1
Floptop of
topflop?
DieriM
■ACHTERGROND
POLITIEK 'DEN HAAG' MAAKT VAN TREKPAARD EEN LUXE ARABIER
VAN ZEIL RUZIET MET KAMERMEERDERHEID OVER STARTERS
Vrijheid, bi
WIM KOCK
DONDERDAG 5 DECEMBER 1985
T5 PAGINAJ
- FOTO DE STEM/JOHAN VAN fiURP
nONPEBPAG 5 DE(
Kerncentrale
DE STEM f
MET Europa wordt
het dus niks. De
top in Luxemburg
is precies geworden wat
iedereen er van verwacht
te: een floptop. Of een
topflop. Het idee alleen al
is ontmoedigend: staats
lieden van alle EG-landen
verwachten weinig van de con
ferentie, weten al lang wat er
uit de bus zal komen - vrijwel
niets dus - maar gaan even zo
vrolijk toch een paar dagen bij
elkaar zitten. Doen ze dat om
de burgers op te monteren? Om
ze vertrouwen te geven in een
glanzende Europese toekomst
of om ze te bedonderen? Onze
eerste minister was er, geloof
ik, heen gegaan omdat hij ver
wachtte dat er tijdens het
avondmaal nog nuttige zaken
konden worden afgewikkeld,
maar zelfs dét zat er deze keer
niet in, vertrouwde hij de pers
toe.
Het valt mij altijd op dat
het Denemarken is dat steeds
weer dwars ligt. Niet als enige,
maar wel steeds. Denemarken,
dat sinds de Viking-rooftoch
ten, de wereld niets meer van
betekenis heeft laten zien, of
het zou het bronzen zeemeer
minnetje in Wonderful Copen
hagen moeten zijn en - o ja - de
vrije porno natuurlijk, waarin
het ons is voorgegaan; dit De
nemarken houdt de hele EG
op. En dan het armlastige Grie
kenland, dat alleen maar beter
kan worden van z'n lidmaat
schap; dat het nog altijd moei
lijk vindt om in eigen huis een
beetje democratisch te blijven
en met buurman Turk omgaat
alsof het nog 1914 is, ook dit
Griekenland heeft al duchtig
van zich doen spreken.
ons land al lang bereikt en zit
ten wij met de handen in het
haar? Maar oké, de zaak hele
maal tegenhouden is beter, al
leen moet je met het tegenhou
den van de dolle honden niet
tegeüjk de voortgang van de
EG blokkeren.
Op z'n tijd liggen we alle
maal dwars. Wat dat betreft
heeft Nederland z'n valse
toontjes ook geblazen, vooral
in de goede oude tijd, toen we
nog een beetje in Europa ge
loofden omdat minister Luns
de enige Europese staatsman
was die de Franse president De
Gaulle recht in de ogen kon kij
ken; misschien niet altijd in fi
guurlijke zin, maar letterlijk
wel. Toen vonden we Frankrijk
de grote dwarsligger en de
Fransen dachten hetzelfde over
ons.
EG-politiek is een spel van
geven en nemen dat steeds in
gewikkelder is geworden. Soms
is het meer geven dan nemen en
dan weer meer nemen dan ge
ven. Alleen al voor het verwe
zenlijken van een, in de ogen
van de EG-burgers, eenvoudige
zaak als een vrij personen-,
goederen-, kapitaal- en dien
stenverkeer binnen de EG,
moeten meer dan 300 besluiten
worden genomen. In de EG
echter geschiedt de besluitvor
ming op basis van gelijkstem-
migheid. Dat betekent dat elk
land (Denemarken bijvoor
beeld) met een veto een besluit
kan tegenhouden. Omdat er op
die manier niet door ruim 300
besluiten heen te werken valt,
dacht men het EG-verdrag zo
te kunnen veranderen dat
voortaan bij meerderheid van
stemmen besluiten konden
worden genomen.
Toen bleek iedere lidstaat
wel weer een aantal gevoelige
terreinen te hebben waarvoor
men bij 'uitzondering' het veto
recht wilde behouden. Om een
paar voorbeelden te noemen:
Engeland met zijn hondsdol
heidsvrees, Nederland en West-
Duitsland voor hun geld-poli-
tiek en Ierland ter bescherming
van de openbare zedelijkheid
aldaar. Zo blijft voorlopig nog
bijna de helft van de ruim 300
nog te nemen besluiten aan de
zijden draad van het veto han
gen en zal het wel Sint Juttemis
wezen - in elk geval lang na
2000 - voor de binnengrenzen
van West-Europa open gaan.
En zo blijven wij, Europese
burgers, bij vlagen van afgunst
vervuld om de in Brussel,
Straatsburg en Luxemburg ge
noten supersalarissen en belas
tingvrijstellingen, vertegen
woordigd door een onmachtig,
maar peperduur EG-parlement,
zitten met de vraag: de EG, wat
kopen wij daarvoor met ons
dure geld?
Engeland mogen we hier
ook niet vergeten. Dat land kan
maar niet wennen aan de reali
teit dat het al lang niet meer de
wereldzeeën beheerst. Hinkend
op twee gedachten probeert het
zich in Europa tot gelding te
brengen en tegeüjk zijn splendid
isolation te koesteren. Dat laat
ste kreeg deze week in Luxem
burg gestalte in de panische
vrees voor hondsdolheid, die
mevrouw Thatcher demon
streerde. Hondsdolheid, jawel.
Hondsdolheid is een 'Euro
pese', epidemische ziekte waar
Engeland verschoond van
wenst te büjven. Op zichzelf is
dat een alleszins te rechtvaari-
gen wens, maar dat die wens
opduikt als een met 'n veto be
laden argument op een topcon
ferentie van EG-leiders, waar
toch wel belangrijker zaken aan
de orde zijn dan de vraag wie
de hondsdolheid uit het oosten
naar het westen heeft verbreid,
de vos of de rat of beide, üjkt
wat overdreven. Met alle begrip
voor de Engelse angst - draco
nische waarschuwingsaffiches
in havens en op vüegvelden,
strenge quarantainebepalingen
voor mensen die ondanks alles
toch een hondje mee naar En
geland willen brengen en een
niet aflatende, op alarmerende
toon geuite, aandacht in de po
pulaire pers - mogen we toch
wel even opmerken dat er tegen
die hondsdolheid wel wat te
doen is zodat de zaak niet uit
de hand loopt. Ik bedoel maar: |j
de hondsdolheidsgrens die door B
de Britse pers nu al jaren lang =E
zo angstvaüig is gevolgd, heeft
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllilllllllllllllllllllIlP
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brad er.
Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236883.
Sportredactie 076-236884.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957.
Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12 30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen:
22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen; inclusief 5% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573,
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Ranlrrolatioc1
Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Frans van Mourik
STUDEREN aan de
Open Universiteit zal
straks alleen nog voor de
'rijken' zijn. Tenminste
als politiek Den Haag
doorgaat met het hui
dige beleid.
Het cursusgeld zou op
nieuw fors omhoog moeten,
terwijl de vergoeding van de
studiekosten kleiner wordt.
Het trekpaard van het on
derwijs voor volwassenen,
dreigt zo een luxe arabier te
worden. Voor de laagste in
komens zijn zulke paarden
onberijdbaar.
De financiële drempel be
staat uit twee lagen. In de
eerste plaats wil minister
Deetmann het cursusgeld per
1 juli volgend jaar op ƒ241
per 100 uur stellen. Een jaar
geleden kostte zo'n cursus
nog 138 en in september
werd dat bedrag al opgetrok
ken tot 175. Binnen een jaar
een verhoging van 75 procent
dus. Omdat de meeste cur
sussen van de Open Univer
siteit echter 200 uur zijn, tikt
dat dubbel aan.
De tweede laag van de fi
nanciële hindernis wordt de
tegemoetkoming in de stu
diekosten. Deeltijdstudenten
krijgen nu toelagen voor cur
susgeld, verplichte boeken en
reiskosten. En wel als gift.
Minister Deetman wil dat
veranderen en heeft een con
cept voor een nieuwe rege
ling gemaakt. Er zou per 100
uur studie een bodembedrag
van 225 komen, dat studen
ten rentedragend moeten le
nen. En dat zouden ze dan na
hun studie moeten terugbe
talen.
Minister Deetman
testen
tot nu toe geen oor voor pro-
Prof. De Moor succes van Open Universiteit
wordt zo ondergraven - foto wen siers
Minister Deetman han
teert bij de verhoging van de
cursusgelden een oude af
spraak. In het verleden werd
namelijk een sleutel bedacht,
waarmee de cursusgelden
van de Open Universiteit
werden 'gekoppeld'. En wel
aan die van andere instituten
voor hoger onderwijs. Zoiets
als aardgas en stookolie dus.
De koppeling is net zo onbil
lijk, want de student aan de
Open Universiteit betaalt
veel meer dan zijn collega
aan andere universiteiten.
Omgerekend nu: 175 tegen
104 per 100 uur.
Het bestuur van de Open
Universiteit heeft daartegen
al eerder geprotesteerd. In
juni van dit jaar deed de mi
nister de toezegging dat het
cursusgeld op 175 bevroren
zou worden. Tot na een ge
sprek over de 'koppeling'.
Maar de minister stuurde en
kele maanden later een brief
waarin de nieuwe verhoging
werd aangekondigd. Vreemd
dus. Half januari vindt nu
dat al lang toegezegde over
leg plaats. Alleen is het de
vraag wat er dan nog te
overleggen valt.
Dat is het koele, zakelijke
verhaal over het geld. Maar
er is ook de aanslag op 'de
doelstelling'. De geestelijke
vader van de Open Universi
teit, prof. R. de Moor, is daar
duidelijk over. De rector
magnificus van de Katho
lieke Hogeschool in Tilburg
zegt: De Open Universiteit
verliest zo één van zijn doe
len: het gelegenheid geven de
eigen culturele interesses te
bevredigen. Het is een twee
de-kans instituut. Dat moet
je financieel aantrekkelijk
maken en je moet geen drem
pels opwerpen. Je bedreigt
het succes van de open Uni
versiteit, omdat je het insti
tuut zich uit de markt laat
prijzen".
Een beleidsmedewerker
van de Open Universiteit on
derschrijft dat. „Ervaringen
in Engeland leren datje leer
lingental naar beneden don
dert als je het cursusgeld te
sterk verhoogt". Daarnaast
vreest hij een ander effect.
„Mensen hebben een bepaald
studiebudget. Daar gaan ze
niet boven. Als de cursussen
duurder worden, doen ze er
gewoon minder per jaar.
Voor ons blijft de omzet dan
gelijk, terwijl de minister
juist wil dat die groter wordt.
Zo is er straks weer een ver
hoging nodig". Ook hij ziet
een verschuiving in de stu
dentenbevolking. „Als het te
duur wordt zullen er veel
wegblijven: de aarzelaars, de
vrouwen zonder baan, de
laagst betaalden. We worden
dan een instituut voor bij
voorbeeld de zogenaamde
high achievers. Mensen die
op kosten van de baas even
snel een cursus doen om pro
motie te kunnen maken. Dat
is geen tweede-kans, maar
tweede-weg. En natuurlijk
hou je de mensen die cursus
geld kunnen aftrekken als
beroepskosten van de belas
ting. Maar studeren voor de
lol zal er dan steeds minder
bij zijn".
Een woordvoerder van het
ministerie van Onderwijs
gaat niet in op vragen over
de aantasting van de doel
stelling. Hij beperkt zich tot
een verklaring van de finan
ciële kanten van het beleid.
Samengevat komt dat op het
volgende neer: „De verho
ging van de cursusgelden is
terecht, want die van andere
universiteiten gaan ook om
hoog. En zelf meer betalen
voor je studie is ook redelijk.
Voor de laagst betaalden zul
len er geen grote problemen
zijn. Die kunnen lenen en
hoeven niks terug te betalen
als ze dat niet kunnen. En ge
trouwde vrouwen kunnen op
kosten van hun man stude
ren".
Zo er al op het ministerie
over de Open Universiteit
wordt gedacht, dan toch op
merkelijk naief. Want zou
den studenten op of vlak bo
ven het sociaal minimum nu
echt zwaar rentedragend
gaan lenen? Ook op het mi
nisterie is genoeg bekend
over de enorme problemen
van de studieschulden. Net zo
goed als de stapel emancipa
tienota's op het ministerie
zou moeten kunnen leiden tot
genuanceerder denken over
de positie van de vrouw, al of
niet getrouwd. Bij de opzet
van de Open Universiteit
hoort de emancipatie van de
vrouw. Die komt toch al min
der uit de verf dan gepland,
want er studeren tweemaal
zoveel mannen (18767) als
vrouwen (9412).
Dat studenten aan de Open
Universiteit een eigen bij
drage leveren, vindt prof. De
Moor geen probleem. „Dat is
niet onredelijk", stelt hij
vast. „Maar 225 per 100 uur
vind ik nogal belachelijk.
Van lenen kan nauwelijks
sprake zijn. Je sluit de Open
Universiteit zo af voor de
midden-inkomens en voor
vrouwen".
Zowel bij De Moor als bij
de beleidsmakers van de
Open Universiteit is er arg
waan ten aanzien van de mo
tieven van Den Haag. De
Moor vraagt zich af of dit be
leid nu wordt ingegeven door
de financiële nood van het
kabinet of door 'te grote suc
ces' van het instituut. Dat is
met zijn 28.000 studenten in
middels een van de grootste.
Dan zou het beleid dus ge
voerd worden vanuit de ge
dachte 'ze hebben toch teveel
studenten, er kunnen er wel
een paar af'. Maar dat is na
tuurlijk een te cynische ver
onderstelling.
Door Pieter Eggen
„ER moet hoe dan ook
een einde komen aan de
ongelijke behandeling
van mensen die een be
drijfje willen beginnen
als werknemer met
werklozen die dat wil
len. En als Van Zeil
daar niet voor zorgt,
dan doen wij het wel".
Strijdvaardig als altijd
bijt WD-Kamerlid Jos van
Rey van zich af. Van Rey is
een van de midden- en
kleinbedrijfspecialisten van
de VVD-fractie in de
Tweede Kamer. Hij maakte
van de week de kachel aan
met staatssecretaris Van
Zeil (Economische Zaken) en
hij deed dat zelfs zo duide
lijk dat de doorgaans zeer
aimabele bewindsman zicht
baar geïrriteerd raakte. De
ergernis kwam van twee
kanten. Van Rey: „De Ka
mer heeft hierover al vijf
keer moties aangenomen,
waar Van Zeil niets mee
heeft gedaan".
Van Zeil
.geïrriteerd
Van Zeil lanceerde eerder
dit jaar een regeling die het
werklozen eenvoudiger moet
maken om een eigen be
drijfje te beginnen. Ze mo
gen dan hun uitkering an
derhalf jaar houden en krij
gen bovendien een krediet
van ƒ25.000 van de sociale
dienst. Dat geld komt overi
gens pas op tafel als de so
ciale dienst een positief ad
vies heeft gekregen van een
regionaal kantoor dat zich
buigt over de levenskansen
van het nieuwe initiatief. De
mogelijkheid van dit spe
ciale krediet hebben mensen
die een eigen bedrijfje willen
beginnen, maar nog wel er
gens in dienst zijn, niet.
De regeling is gebaseerd
op de rijksgroepregeling
zelfstandigen (zeg maar de
bijstandsuitkering voor zelf
standigen) en geldt sinds mei
van dit jaar. De grote par
tijen in de Kamer hebben op
onderdelen bezwaren. Om
daaraan tegemoet te komen
beloofde Van Zeil een onder
zoekje, maar hij kondigde
van de week al aan dat de
regeling uitsluitend voor
werklozen zal blijven gel
den.
„Dat is voor ons absoluut
te weinig", oordeelt Van Rey,
Van Rey
.strijdvaardig
al voegt hij er aan toe dat
„we eerst willen zien wat
Van Zeil in de brief schrijft.
Bevalt dat niet dan komt er
een initiatiefwetsvoorstel".
Van Rey meldt daarover al
contact te hebben gehad met
de PvdA en van die kant is
er wel steun te verwachten.
Overigens zit voor Van
Rey de ongelijkheid niet al
leen in de mogelijkheid van
krediet voor werklozen,
waar die ontbreekt voor
werknemers. „Ook de ver-
mogenseis geldt niet voor
werklozen maar wel voor
werknemers", zegt Van Rey.
Starters moeten een eigen
vermogen kunnen opdissen,
om onder de speciale star-
tersregeling te mogen vallen.
Die vermogenstoets ligt op
5%, terwijl die voor degenen
die niet van de regeling ge
bruik kunnen maken op 10%
ligt. Eerder nam de Kamer
een motie aan om de vermo
genstoets zelfs maar in zijn
geheel af te schaffen, maar
Van Zeil legde die PvdA/
WD-wens naast zich neer.
Van Rey haalt dit idee op
nieuw van stal, maar daar
blijft het niet bij. De WD-er
wil ook af van goedkeuring
van het ondernemersplan
door de sociale dienst. „Als je
dat in zijn geheel door de
banken laat doen, voorkom
je dat er overcapaciteit ont
staat in verschillende bran
ches. Banken hebben daar
een betere kijk op. Je moet
alleen tegen die banken zeg
gen dat ze leningen tot
25.000 via een staatsgaran
tie kunnen afgeven. Daar
mee los je ook eenvoudiger
het verschil op tussen werk
lozen en werknemers, die
een bedrijf beginnen. Beiden
kloppen dan direkt aan bij
de bank".
Denkt Van Rey niet dat
hij voor een deel probeert te
regelen wat enkele banken
als de Rabo en NMB al doen?
Die kennen immers al een
garantiefonds waaruit ze
starters extra kredieten ver
strekken. Van Rey gelooft
niet dat de praktijk hem al
ingehaald heeft: „Die ban
ken zijn natuurlijk geen Sin
terklaas. Als het ze te veel
zou gaan kosten houden ze
op. Bovendien wil ik een re
geling die voor iedereen on
der dezelfde voorwaarden
geldt. Dan moeten alle ban
ken in het circuit worden op
genomen".
Door Aad Jongbloed
DE Europese Top van
regeringsleiders in Lu
xemburg heet officieel
geslaagd te zijn. Inder
daad is er een klein
stapje voorwaarts gezet
in de richting van een
grote Europese binnen
markt, een Europa zon
der grenzen per eind
1992. Maar er zijn nogal
wat kanttekeningen te
maken bij wat in Lu
xemburg bereikt is.
Zo rusten er op de beslui
ten van de Top twee zware
hypotheken. Ten eerste zul
len beslissingen, die leiden
tot wijziging van het Ver
drag van Rome, door de na
tionale parlementen geratifi
ceerd moeten worden en het
is hoogst twijfelachtig of het
Deense parlement, dat zich al
jaren anti-Europees opstelt,
daartoe bereid zal zijn. Ver
volgens hebben de Italianen
hun oordeel over de uitkomst
van de Top afhankelijk ge
steld van de uitspraak van
het Europees parlement en er
moet maar afgewacht wor
den of het totale pakket dat
door de regeringsleiders te
voorschijn getoverd is voor
de Euro-parlementariërs ac
ceptabel zal zijn, vooral om
dat het Europees parlement
voor wat betreft zijn eigen
bevoegdheden voor de toe
komst - geen wetgevende be
voegdheid b.v. - er nogal be
kaaid afkomt.
Het is volstrekt duister
wat boven de markt hangt
als zowel het Deense als het
Italiaanse parlement, dat zal
stemmen zoals het Europees
parlement stemt aldus een
unaniem Kamerbesluit in
Rome, het totstandgekomene
in Luxemburg niet zullen ra
tificeren. De terugval van de
EG zal in dat geval groot zijn.
Bij mogelijk sombere ver
wachtingen kan geconsta
teerd worden dat wat de re
geringsleiders bereikt heb
ben, niet alleen mager is,
maar ook vol zit met inge
bakken meningsverschillen
voor de toekomst. Er mag
dan de aanzet gegeven wor
den tot een betere besluitvor
ming binnen de Gemeen
schap, die vanwege de ver
eiste unanimiteit in het ver
leden veel te traag verliep,
maar onder hevige druk van
de Britten en de Ieren, de
eilandbewoners van de EG,
heeft men toe moeten staan
dat het vrije verkeer van
personen, goederen, kapitaal
en diensten onderhevig kan
zijn aan uitzonderingsmaat
regelen.
Het gaat daarbij om kwes
ties als gezondheid en de
openbare zeden, die buiten
b.v. hondsdolheid en porno
om, kunnen leiden tot puur
protectionistische maatrege
len. De uitzonderingen zijn
weliswaar aan strenge nor
men gebonden, maar elke
keer als een lidstaat de vin
ger opsteekt om een uitzon
derlijke maatregel aan te
kondigen kan dat aanleiding
geven tot bakkeleien.
Daar waar het om de vrije
doorgang van personen gaat
zullen er met het oog op ter
rorisme en drugsbestrijding
nog zoveel uitzonderingen
door lidstaten worden aange
meld, dat het ondenkbaar is
dat de burger in kort tijdsbe
stek iets zal merken van dat
Europa zonder grenzen.
Het aloude idee dat de eco
nomische samenwerking ge
leidelijk ook zicht zou geven
op een monetaire unie met
één centrale bank en de ecu
als betaalmiddel blijft nog in
de ijskast. De Duitsers met de
bijzondere positie van hun
centrale bank en de Britten
die wars zijn van bevoegdhe
den overhevelen naar de EG,
hebben die ijskastmanoeuvre
gedicteerd. Er is nu de wil
vastgelegd om tot een mone
taire unie te komen, maar
dat heeft voor geen van de
lidstaten voorlopig enige
consequentie. De vrees blijft
natuurlijk bestaan dat lan
den als Griekenland met,
zacht gezegd, een wat oppor
tunistisch economisch beleid
de mogelijkheid hebben in
vloed uit te oefenen op het
monetair beleid van de rij
kere landen.
Zo heeft de laatste Euro
pese Top ook weer volop in
het teken gestaan van de na
tionale belangen, die in het
geheel niet of moeizaam in
geruild worden voor het
grote Europese belang.
Als er desondanks gesteld
kan worden dat er een stapje
in de goede richting gezet is
in Luxemburg dan is dat
doordat de meeste lidstaten,
ondanks al die nationale
voorkeuren wel het belang
van dat Europa zonder gren
zen blijven zien. De kans
blijft dus aanwezig dat het
beoogde doel volgens de
planning per eind 1992 ge
haald wordt. Hetgeen zonder
twijfel, zoals minister-presi
dent Lubbers immer betoogt,
zijn weerslag zal vinden in
economisch herstel en de ef
fecten daarvan op de werk
loosheid. Maar alleen dat
laatste argument had al zo
zwaar moeten wegen dat Lu
xemburg een echte door
braak had moeten opleveren.
DE voorzitter van het Europees Parlement, de
Franse christendemocraat Pierre Pflimlin, heeft in
Den Haag verklaard dat de staathoofden en rege
ringsleiders van de lidstaten van de EG, tijdens de
Europese top in Luxemburg, een historische kans
hebben gemist om het EG-verdrag te verbeteren.
De voorzitter van het parlement is voor een tweedaags of
ficieel bezoek in Nederland. Hij zal onder meer spreken met
koningin Beatrix, premier Lubbers, politieke partijen en de
vaste Kamercommissies voor Buitenlandse Zaken.
Pflimlin toonde zich teleurgesteld dat het uit 1984 date
rende initiatief van het Europees Parlement om te streven
naar een verdergaande vorm van Europese samenwerking
binnen een Europese Unie nu tot stilstand lijkt te zijn geko
men. De top kon in Luxemburg niet besluiten tot verder
gaande bevoegdheden voor het Europarlement. Dat parle
ment wil met name wetgevende bevoegdheden zodat zij sa
men met de ministers van de lidstaten, de Raad, echte mede
zeggenschap krijgt in de gemeenschap. De voorzitter van het
Europees Parlement zei dat nu in de EG democratische con
trole op de Raad ontbreekt.
Pflimlin sprak de hoop uit dat Nederland tijdens het voor
zitterschap van de gemeenschap, het eerste half jaar van
1986, toch nog iets kan redden van een uitbreiding van de be
voegdheden. Daarom ook vindt hij zijn bezoek belangrijk
Ons land zal te maken krijgen met de praktische uitwerking
van de Luxemburgse besluiten. Als Nederland de dialoog
tussen parlement en Raad stimuleert, en de geest vaardig
wordt over de Raad, kan zonder verdragswijziging toch nog
iets worden bereikt en de zoveelste mislukking van een top
onbelangrijk worden.
Pflimlin toonde zich ingenomen met het voorbehoud dat
Italië tijdens de top heeft gemaakt ten aanzien van het ma
gere resultaat. Dat land wil de besluiten laten goedkeuren
door het parlement. Vandaag spreekt de verantwoordelijke
parlementscommissie in Brussel over de top en zal een ont
werpresolutie voorbereiden waarover volgende week
woensdag tijdens de plenaire zitting in Straatsburg zal wor
den gedebatteerd.
Van onze Haagse redactU
PEN HAAG - Een meer
beid in de Tweede Ka
van PvdA en WD zal
staatssecretaris Van
(Economische Zaken)
dat hij kleine zelfstand
die geen werknemers 1
ben alsnog een lasten
lichting geeft.
Deze groepen dreigen
ten de boot te vallen, on
de lastenverlichting aan
bedrijfsleven wordt geg<
in de vorm van een vc
ging van de werkgevers
mies. De kleine zelfsta
gen zonder werkner
missen die verlaging vai
ld
Vervolg van pagina
De RARO, afgelopen week
nog fel bekritiseerd dooa
Brabantse Commissaris
Koningin Van Agt, heef!
verzoek van minister Wijl
mius alle twaalf mogelj
vestigingsplaatsen
nieuwe kerncentrales de aj
lopen maanden uitgebreia
analyseerd.
Daarbij is de comml
Energievraagstukken, dief
teren haar concept-aa
doorstuurde naar de plen
Raad, gebleken dat van dd
zeven vestigingsplaatsen
nog een redelijke kans ml
ten, Moerdijk het minstI
schikt is. Nauwelijks gescfi
ter zijn de Westerscheldel
tussen Bath en Hoedekl
kerke (feitelijk in een ee|
'stadium al afgevallen) eri
I Ketel- en Wieringermeer.
De Noord-Oostpo
Maasvlakte, Eemshaven|
Borssele leveren per
i minder bezwaren op, zijl
dat de commissie de
vlakte geschikter acht
een kolencentrale. Borl
heeft als vestigingsplaat
voorkeur van het kabinetl
[overigens pas in de twj
week van januari een def
tief standpunt inneemt.
In theorie houdt het kali
maximaal vijf vestigil
plaatsen over. Ketelmeei
Noordoostpolder sluiten J
kaar uit. Maasvlakte en 1
haven hebben wat in Hl
jargon heet 'een slecht f
stuurlij k klimaat: de ove"
den ter plaatse willen er|
meewerken.
Tegelijk met haar contj
advies heeft de comr
i Energievraagstukken vaij
:RARO gisteren haar sarf
vattende rapport metl
[hoofdlijnen uit de insp|
-gepubliceerd. Uiteind
hebben 580 instanties en
sonen een (voornamelijk i
tief) standpunt op papieij
Izet. Naast deze 580 rea
[zijn de resultaten van 23|
gebreide acties (waaro
handtekeningenacties)
'nengekomen. In totaal nd
rond 6000 personen deel aa
inspraak. Het merendeel!
hen wijst kernenergie af.
Van den Broek
[MINISTER Van den
(Buitenlandse Zaken)
leind januari een bezoel
(brengen aan de frontlijnsJ
«om met hun leiders te ovej
gen over wegen ter beëjj
.Jing van de Zuidafrika
lapartheidspolitiek.
"'el is al zo dikwijls gezeg
linnen of, als gevestigd o
noet zich eerst door ber
jerordeningen heen wors
«tand klaagt steen en be
Merkwaardig genoeg gee
getornd wordt aan het
Jur 's avonds van het
laste bondgenoot word
s avonds wat langer ope
telbedrijf als door de detai
argument, dat langere op~
even van de middenstan
winkelpersoneel.
Dat lot dreigt ook een i
'n9suur van zes naar ze
-onsument zou daaraan g
Jezellen, alleenstaanden e
Joor gezinsomstandighed
winkelen, weten wel beter
ere steden, een ware stor
aeien van grootwinkelbed
am de hoek.
Vrijheid, blijheid: wat on
'®r,p"chl te worden om zi
•elf wenst. Maar waarom
lenstveriening via lange
obeert te bereiken, zijn
Juurtwinkels, die in een bi
ootwinkelbedrijf gewikk
ooven water te künnen ho
een tijd geweest,
'HKelier een voetveeg. D'
°u het echter in deze ja
«cnouwen als middenstan
.^^omstandigheden
,'jpen. De dienstverlenen
aQn7iör»liiU
V