UITBLAZEN Open Universiteit dreigt onbetaalbaar te worden 'Speciaal krediet werkloze schept ongelijkheid' Europese Top: misschien een heel kleine stap voorwaarts HISTORISCHE KANS GEMIST even..i ASTEN 1 Floptop of topflop? DieriM ■ACHTERGROND POLITIEK 'DEN HAAG' MAAKT VAN TREKPAARD EEN LUXE ARABIER VAN ZEIL RUZIET MET KAMERMEERDERHEID OVER STARTERS Vrijheid, bi WIM KOCK DONDERDAG 5 DECEMBER 1985 T5 PAGINAJ - FOTO DE STEM/JOHAN VAN fiURP nONPEBPAG 5 DE( Kerncentrale DE STEM f MET Europa wordt het dus niks. De top in Luxemburg is precies geworden wat iedereen er van verwacht te: een floptop. Of een topflop. Het idee alleen al is ontmoedigend: staats lieden van alle EG-landen verwachten weinig van de con ferentie, weten al lang wat er uit de bus zal komen - vrijwel niets dus - maar gaan even zo vrolijk toch een paar dagen bij elkaar zitten. Doen ze dat om de burgers op te monteren? Om ze vertrouwen te geven in een glanzende Europese toekomst of om ze te bedonderen? Onze eerste minister was er, geloof ik, heen gegaan omdat hij ver wachtte dat er tijdens het avondmaal nog nuttige zaken konden worden afgewikkeld, maar zelfs dét zat er deze keer niet in, vertrouwde hij de pers toe. Het valt mij altijd op dat het Denemarken is dat steeds weer dwars ligt. Niet als enige, maar wel steeds. Denemarken, dat sinds de Viking-rooftoch ten, de wereld niets meer van betekenis heeft laten zien, of het zou het bronzen zeemeer minnetje in Wonderful Copen hagen moeten zijn en - o ja - de vrije porno natuurlijk, waarin het ons is voorgegaan; dit De nemarken houdt de hele EG op. En dan het armlastige Grie kenland, dat alleen maar beter kan worden van z'n lidmaat schap; dat het nog altijd moei lijk vindt om in eigen huis een beetje democratisch te blijven en met buurman Turk omgaat alsof het nog 1914 is, ook dit Griekenland heeft al duchtig van zich doen spreken. ons land al lang bereikt en zit ten wij met de handen in het haar? Maar oké, de zaak hele maal tegenhouden is beter, al leen moet je met het tegenhou den van de dolle honden niet tegeüjk de voortgang van de EG blokkeren. Op z'n tijd liggen we alle maal dwars. Wat dat betreft heeft Nederland z'n valse toontjes ook geblazen, vooral in de goede oude tijd, toen we nog een beetje in Europa ge loofden omdat minister Luns de enige Europese staatsman was die de Franse president De Gaulle recht in de ogen kon kij ken; misschien niet altijd in fi guurlijke zin, maar letterlijk wel. Toen vonden we Frankrijk de grote dwarsligger en de Fransen dachten hetzelfde over ons. EG-politiek is een spel van geven en nemen dat steeds in gewikkelder is geworden. Soms is het meer geven dan nemen en dan weer meer nemen dan ge ven. Alleen al voor het verwe zenlijken van een, in de ogen van de EG-burgers, eenvoudige zaak als een vrij personen-, goederen-, kapitaal- en dien stenverkeer binnen de EG, moeten meer dan 300 besluiten worden genomen. In de EG echter geschiedt de besluitvor ming op basis van gelijkstem- migheid. Dat betekent dat elk land (Denemarken bijvoor beeld) met een veto een besluit kan tegenhouden. Omdat er op die manier niet door ruim 300 besluiten heen te werken valt, dacht men het EG-verdrag zo te kunnen veranderen dat voortaan bij meerderheid van stemmen besluiten konden worden genomen. Toen bleek iedere lidstaat wel weer een aantal gevoelige terreinen te hebben waarvoor men bij 'uitzondering' het veto recht wilde behouden. Om een paar voorbeelden te noemen: Engeland met zijn hondsdol heidsvrees, Nederland en West- Duitsland voor hun geld-poli- tiek en Ierland ter bescherming van de openbare zedelijkheid aldaar. Zo blijft voorlopig nog bijna de helft van de ruim 300 nog te nemen besluiten aan de zijden draad van het veto han gen en zal het wel Sint Juttemis wezen - in elk geval lang na 2000 - voor de binnengrenzen van West-Europa open gaan. En zo blijven wij, Europese burgers, bij vlagen van afgunst vervuld om de in Brussel, Straatsburg en Luxemburg ge noten supersalarissen en belas tingvrijstellingen, vertegen woordigd door een onmachtig, maar peperduur EG-parlement, zitten met de vraag: de EG, wat kopen wij daarvoor met ons dure geld? Engeland mogen we hier ook niet vergeten. Dat land kan maar niet wennen aan de reali teit dat het al lang niet meer de wereldzeeën beheerst. Hinkend op twee gedachten probeert het zich in Europa tot gelding te brengen en tegeüjk zijn splendid isolation te koesteren. Dat laat ste kreeg deze week in Luxem burg gestalte in de panische vrees voor hondsdolheid, die mevrouw Thatcher demon streerde. Hondsdolheid, jawel. Hondsdolheid is een 'Euro pese', epidemische ziekte waar Engeland verschoond van wenst te büjven. Op zichzelf is dat een alleszins te rechtvaari- gen wens, maar dat die wens opduikt als een met 'n veto be laden argument op een topcon ferentie van EG-leiders, waar toch wel belangrijker zaken aan de orde zijn dan de vraag wie de hondsdolheid uit het oosten naar het westen heeft verbreid, de vos of de rat of beide, üjkt wat overdreven. Met alle begrip voor de Engelse angst - draco nische waarschuwingsaffiches in havens en op vüegvelden, strenge quarantainebepalingen voor mensen die ondanks alles toch een hondje mee naar En geland willen brengen en een niet aflatende, op alarmerende toon geuite, aandacht in de po pulaire pers - mogen we toch wel even opmerken dat er tegen die hondsdolheid wel wat te doen is zodat de zaak niet uit de hand loopt. Ik bedoel maar: |j de hondsdolheidsgrens die door B de Britse pers nu al jaren lang =E zo angstvaüig is gevolgd, heeft IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIIIINIIIIIIIIIIIIIIIIIimilllllllllilllllllllllllllllllIlP Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brad er. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850 Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41©076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, ©01620-54957. Postadres: Postbus 23, 4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12 30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen; inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573, Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882 Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlrrolatioc1 Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Frans van Mourik STUDEREN aan de Open Universiteit zal straks alleen nog voor de 'rijken' zijn. Tenminste als politiek Den Haag doorgaat met het hui dige beleid. Het cursusgeld zou op nieuw fors omhoog moeten, terwijl de vergoeding van de studiekosten kleiner wordt. Het trekpaard van het on derwijs voor volwassenen, dreigt zo een luxe arabier te worden. Voor de laagste in komens zijn zulke paarden onberijdbaar. De financiële drempel be staat uit twee lagen. In de eerste plaats wil minister Deetmann het cursusgeld per 1 juli volgend jaar op ƒ241 per 100 uur stellen. Een jaar geleden kostte zo'n cursus nog 138 en in september werd dat bedrag al opgetrok ken tot 175. Binnen een jaar een verhoging van 75 procent dus. Omdat de meeste cur sussen van de Open Univer siteit echter 200 uur zijn, tikt dat dubbel aan. De tweede laag van de fi nanciële hindernis wordt de tegemoetkoming in de stu diekosten. Deeltijdstudenten krijgen nu toelagen voor cur susgeld, verplichte boeken en reiskosten. En wel als gift. Minister Deetman wil dat veranderen en heeft een con cept voor een nieuwe rege ling gemaakt. Er zou per 100 uur studie een bodembedrag van 225 komen, dat studen ten rentedragend moeten le nen. En dat zouden ze dan na hun studie moeten terugbe talen. Minister Deetman testen tot nu toe geen oor voor pro- Prof. De Moor succes van Open Universiteit wordt zo ondergraven - foto wen siers Minister Deetman han teert bij de verhoging van de cursusgelden een oude af spraak. In het verleden werd namelijk een sleutel bedacht, waarmee de cursusgelden van de Open Universiteit werden 'gekoppeld'. En wel aan die van andere instituten voor hoger onderwijs. Zoiets als aardgas en stookolie dus. De koppeling is net zo onbil lijk, want de student aan de Open Universiteit betaalt veel meer dan zijn collega aan andere universiteiten. Omgerekend nu: 175 tegen 104 per 100 uur. Het bestuur van de Open Universiteit heeft daartegen al eerder geprotesteerd. In juni van dit jaar deed de mi nister de toezegging dat het cursusgeld op 175 bevroren zou worden. Tot na een ge sprek over de 'koppeling'. Maar de minister stuurde en kele maanden later een brief waarin de nieuwe verhoging werd aangekondigd. Vreemd dus. Half januari vindt nu dat al lang toegezegde over leg plaats. Alleen is het de vraag wat er dan nog te overleggen valt. Dat is het koele, zakelijke verhaal over het geld. Maar er is ook de aanslag op 'de doelstelling'. De geestelijke vader van de Open Universi teit, prof. R. de Moor, is daar duidelijk over. De rector magnificus van de Katho lieke Hogeschool in Tilburg zegt: De Open Universiteit verliest zo één van zijn doe len: het gelegenheid geven de eigen culturele interesses te bevredigen. Het is een twee de-kans instituut. Dat moet je financieel aantrekkelijk maken en je moet geen drem pels opwerpen. Je bedreigt het succes van de open Uni versiteit, omdat je het insti tuut zich uit de markt laat prijzen". Een beleidsmedewerker van de Open Universiteit on derschrijft dat. „Ervaringen in Engeland leren datje leer lingental naar beneden don dert als je het cursusgeld te sterk verhoogt". Daarnaast vreest hij een ander effect. „Mensen hebben een bepaald studiebudget. Daar gaan ze niet boven. Als de cursussen duurder worden, doen ze er gewoon minder per jaar. Voor ons blijft de omzet dan gelijk, terwijl de minister juist wil dat die groter wordt. Zo is er straks weer een ver hoging nodig". Ook hij ziet een verschuiving in de stu dentenbevolking. „Als het te duur wordt zullen er veel wegblijven: de aarzelaars, de vrouwen zonder baan, de laagst betaalden. We worden dan een instituut voor bij voorbeeld de zogenaamde high achievers. Mensen die op kosten van de baas even snel een cursus doen om pro motie te kunnen maken. Dat is geen tweede-kans, maar tweede-weg. En natuurlijk hou je de mensen die cursus geld kunnen aftrekken als beroepskosten van de belas ting. Maar studeren voor de lol zal er dan steeds minder bij zijn". Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs gaat niet in op vragen over de aantasting van de doel stelling. Hij beperkt zich tot een verklaring van de finan ciële kanten van het beleid. Samengevat komt dat op het volgende neer: „De verho ging van de cursusgelden is terecht, want die van andere universiteiten gaan ook om hoog. En zelf meer betalen voor je studie is ook redelijk. Voor de laagst betaalden zul len er geen grote problemen zijn. Die kunnen lenen en hoeven niks terug te betalen als ze dat niet kunnen. En ge trouwde vrouwen kunnen op kosten van hun man stude ren". Zo er al op het ministerie over de Open Universiteit wordt gedacht, dan toch op merkelijk naief. Want zou den studenten op of vlak bo ven het sociaal minimum nu echt zwaar rentedragend gaan lenen? Ook op het mi nisterie is genoeg bekend over de enorme problemen van de studieschulden. Net zo goed als de stapel emancipa tienota's op het ministerie zou moeten kunnen leiden tot genuanceerder denken over de positie van de vrouw, al of niet getrouwd. Bij de opzet van de Open Universiteit hoort de emancipatie van de vrouw. Die komt toch al min der uit de verf dan gepland, want er studeren tweemaal zoveel mannen (18767) als vrouwen (9412). Dat studenten aan de Open Universiteit een eigen bij drage leveren, vindt prof. De Moor geen probleem. „Dat is niet onredelijk", stelt hij vast. „Maar 225 per 100 uur vind ik nogal belachelijk. Van lenen kan nauwelijks sprake zijn. Je sluit de Open Universiteit zo af voor de midden-inkomens en voor vrouwen". Zowel bij De Moor als bij de beleidsmakers van de Open Universiteit is er arg waan ten aanzien van de mo tieven van Den Haag. De Moor vraagt zich af of dit be leid nu wordt ingegeven door de financiële nood van het kabinet of door 'te grote suc ces' van het instituut. Dat is met zijn 28.000 studenten in middels een van de grootste. Dan zou het beleid dus ge voerd worden vanuit de ge dachte 'ze hebben toch teveel studenten, er kunnen er wel een paar af'. Maar dat is na tuurlijk een te cynische ver onderstelling. Door Pieter Eggen „ER moet hoe dan ook een einde komen aan de ongelijke behandeling van mensen die een be drijfje willen beginnen als werknemer met werklozen die dat wil len. En als Van Zeil daar niet voor zorgt, dan doen wij het wel". Strijdvaardig als altijd bijt WD-Kamerlid Jos van Rey van zich af. Van Rey is een van de midden- en kleinbedrijfspecialisten van de VVD-fractie in de Tweede Kamer. Hij maakte van de week de kachel aan met staatssecretaris Van Zeil (Economische Zaken) en hij deed dat zelfs zo duide lijk dat de doorgaans zeer aimabele bewindsman zicht baar geïrriteerd raakte. De ergernis kwam van twee kanten. Van Rey: „De Ka mer heeft hierover al vijf keer moties aangenomen, waar Van Zeil niets mee heeft gedaan". Van Zeil .geïrriteerd Van Zeil lanceerde eerder dit jaar een regeling die het werklozen eenvoudiger moet maken om een eigen be drijfje te beginnen. Ze mo gen dan hun uitkering an derhalf jaar houden en krij gen bovendien een krediet van ƒ25.000 van de sociale dienst. Dat geld komt overi gens pas op tafel als de so ciale dienst een positief ad vies heeft gekregen van een regionaal kantoor dat zich buigt over de levenskansen van het nieuwe initiatief. De mogelijkheid van dit spe ciale krediet hebben mensen die een eigen bedrijfje willen beginnen, maar nog wel er gens in dienst zijn, niet. De regeling is gebaseerd op de rijksgroepregeling zelfstandigen (zeg maar de bijstandsuitkering voor zelf standigen) en geldt sinds mei van dit jaar. De grote par tijen in de Kamer hebben op onderdelen bezwaren. Om daaraan tegemoet te komen beloofde Van Zeil een onder zoekje, maar hij kondigde van de week al aan dat de regeling uitsluitend voor werklozen zal blijven gel den. „Dat is voor ons absoluut te weinig", oordeelt Van Rey, Van Rey .strijdvaardig al voegt hij er aan toe dat „we eerst willen zien wat Van Zeil in de brief schrijft. Bevalt dat niet dan komt er een initiatiefwetsvoorstel". Van Rey meldt daarover al contact te hebben gehad met de PvdA en van die kant is er wel steun te verwachten. Overigens zit voor Van Rey de ongelijkheid niet al leen in de mogelijkheid van krediet voor werklozen, waar die ontbreekt voor werknemers. „Ook de ver- mogenseis geldt niet voor werklozen maar wel voor werknemers", zegt Van Rey. Starters moeten een eigen vermogen kunnen opdissen, om onder de speciale star- tersregeling te mogen vallen. Die vermogenstoets ligt op 5%, terwijl die voor degenen die niet van de regeling ge bruik kunnen maken op 10% ligt. Eerder nam de Kamer een motie aan om de vermo genstoets zelfs maar in zijn geheel af te schaffen, maar Van Zeil legde die PvdA/ WD-wens naast zich neer. Van Rey haalt dit idee op nieuw van stal, maar daar blijft het niet bij. De WD-er wil ook af van goedkeuring van het ondernemersplan door de sociale dienst. „Als je dat in zijn geheel door de banken laat doen, voorkom je dat er overcapaciteit ont staat in verschillende bran ches. Banken hebben daar een betere kijk op. Je moet alleen tegen die banken zeg gen dat ze leningen tot 25.000 via een staatsgaran tie kunnen afgeven. Daar mee los je ook eenvoudiger het verschil op tussen werk lozen en werknemers, die een bedrijf beginnen. Beiden kloppen dan direkt aan bij de bank". Denkt Van Rey niet dat hij voor een deel probeert te regelen wat enkele banken als de Rabo en NMB al doen? Die kennen immers al een garantiefonds waaruit ze starters extra kredieten ver strekken. Van Rey gelooft niet dat de praktijk hem al ingehaald heeft: „Die ban ken zijn natuurlijk geen Sin terklaas. Als het ze te veel zou gaan kosten houden ze op. Bovendien wil ik een re geling die voor iedereen on der dezelfde voorwaarden geldt. Dan moeten alle ban ken in het circuit worden op genomen". Door Aad Jongbloed DE Europese Top van regeringsleiders in Lu xemburg heet officieel geslaagd te zijn. Inder daad is er een klein stapje voorwaarts gezet in de richting van een grote Europese binnen markt, een Europa zon der grenzen per eind 1992. Maar er zijn nogal wat kanttekeningen te maken bij wat in Lu xemburg bereikt is. Zo rusten er op de beslui ten van de Top twee zware hypotheken. Ten eerste zul len beslissingen, die leiden tot wijziging van het Ver drag van Rome, door de na tionale parlementen geratifi ceerd moeten worden en het is hoogst twijfelachtig of het Deense parlement, dat zich al jaren anti-Europees opstelt, daartoe bereid zal zijn. Ver volgens hebben de Italianen hun oordeel over de uitkomst van de Top afhankelijk ge steld van de uitspraak van het Europees parlement en er moet maar afgewacht wor den of het totale pakket dat door de regeringsleiders te voorschijn getoverd is voor de Euro-parlementariërs ac ceptabel zal zijn, vooral om dat het Europees parlement voor wat betreft zijn eigen bevoegdheden voor de toe komst - geen wetgevende be voegdheid b.v. - er nogal be kaaid afkomt. Het is volstrekt duister wat boven de markt hangt als zowel het Deense als het Italiaanse parlement, dat zal stemmen zoals het Europees parlement stemt aldus een unaniem Kamerbesluit in Rome, het totstandgekomene in Luxemburg niet zullen ra tificeren. De terugval van de EG zal in dat geval groot zijn. Bij mogelijk sombere ver wachtingen kan geconsta teerd worden dat wat de re geringsleiders bereikt heb ben, niet alleen mager is, maar ook vol zit met inge bakken meningsverschillen voor de toekomst. Er mag dan de aanzet gegeven wor den tot een betere besluitvor ming binnen de Gemeen schap, die vanwege de ver eiste unanimiteit in het ver leden veel te traag verliep, maar onder hevige druk van de Britten en de Ieren, de eilandbewoners van de EG, heeft men toe moeten staan dat het vrije verkeer van personen, goederen, kapitaal en diensten onderhevig kan zijn aan uitzonderingsmaat regelen. Het gaat daarbij om kwes ties als gezondheid en de openbare zeden, die buiten b.v. hondsdolheid en porno om, kunnen leiden tot puur protectionistische maatrege len. De uitzonderingen zijn weliswaar aan strenge nor men gebonden, maar elke keer als een lidstaat de vin ger opsteekt om een uitzon derlijke maatregel aan te kondigen kan dat aanleiding geven tot bakkeleien. Daar waar het om de vrije doorgang van personen gaat zullen er met het oog op ter rorisme en drugsbestrijding nog zoveel uitzonderingen door lidstaten worden aange meld, dat het ondenkbaar is dat de burger in kort tijdsbe stek iets zal merken van dat Europa zonder grenzen. Het aloude idee dat de eco nomische samenwerking ge leidelijk ook zicht zou geven op een monetaire unie met één centrale bank en de ecu als betaalmiddel blijft nog in de ijskast. De Duitsers met de bijzondere positie van hun centrale bank en de Britten die wars zijn van bevoegdhe den overhevelen naar de EG, hebben die ijskastmanoeuvre gedicteerd. Er is nu de wil vastgelegd om tot een mone taire unie te komen, maar dat heeft voor geen van de lidstaten voorlopig enige consequentie. De vrees blijft natuurlijk bestaan dat lan den als Griekenland met, zacht gezegd, een wat oppor tunistisch economisch beleid de mogelijkheid hebben in vloed uit te oefenen op het monetair beleid van de rij kere landen. Zo heeft de laatste Euro pese Top ook weer volop in het teken gestaan van de na tionale belangen, die in het geheel niet of moeizaam in geruild worden voor het grote Europese belang. Als er desondanks gesteld kan worden dat er een stapje in de goede richting gezet is in Luxemburg dan is dat doordat de meeste lidstaten, ondanks al die nationale voorkeuren wel het belang van dat Europa zonder gren zen blijven zien. De kans blijft dus aanwezig dat het beoogde doel volgens de planning per eind 1992 ge haald wordt. Hetgeen zonder twijfel, zoals minister-presi dent Lubbers immer betoogt, zijn weerslag zal vinden in economisch herstel en de ef fecten daarvan op de werk loosheid. Maar alleen dat laatste argument had al zo zwaar moeten wegen dat Lu xemburg een echte door braak had moeten opleveren. DE voorzitter van het Europees Parlement, de Franse christendemocraat Pierre Pflimlin, heeft in Den Haag verklaard dat de staathoofden en rege ringsleiders van de lidstaten van de EG, tijdens de Europese top in Luxemburg, een historische kans hebben gemist om het EG-verdrag te verbeteren. De voorzitter van het parlement is voor een tweedaags of ficieel bezoek in Nederland. Hij zal onder meer spreken met koningin Beatrix, premier Lubbers, politieke partijen en de vaste Kamercommissies voor Buitenlandse Zaken. Pflimlin toonde zich teleurgesteld dat het uit 1984 date rende initiatief van het Europees Parlement om te streven naar een verdergaande vorm van Europese samenwerking binnen een Europese Unie nu tot stilstand lijkt te zijn geko men. De top kon in Luxemburg niet besluiten tot verder gaande bevoegdheden voor het Europarlement. Dat parle ment wil met name wetgevende bevoegdheden zodat zij sa men met de ministers van de lidstaten, de Raad, echte mede zeggenschap krijgt in de gemeenschap. De voorzitter van het Europees Parlement zei dat nu in de EG democratische con trole op de Raad ontbreekt. Pflimlin sprak de hoop uit dat Nederland tijdens het voor zitterschap van de gemeenschap, het eerste half jaar van 1986, toch nog iets kan redden van een uitbreiding van de be voegdheden. Daarom ook vindt hij zijn bezoek belangrijk Ons land zal te maken krijgen met de praktische uitwerking van de Luxemburgse besluiten. Als Nederland de dialoog tussen parlement en Raad stimuleert, en de geest vaardig wordt over de Raad, kan zonder verdragswijziging toch nog iets worden bereikt en de zoveelste mislukking van een top onbelangrijk worden. Pflimlin toonde zich ingenomen met het voorbehoud dat Italië tijdens de top heeft gemaakt ten aanzien van het ma gere resultaat. Dat land wil de besluiten laten goedkeuren door het parlement. Vandaag spreekt de verantwoordelijke parlementscommissie in Brussel over de top en zal een ont werpresolutie voorbereiden waarover volgende week woensdag tijdens de plenaire zitting in Straatsburg zal wor den gedebatteerd. Van onze Haagse redactU PEN HAAG - Een meer beid in de Tweede Ka van PvdA en WD zal staatssecretaris Van (Economische Zaken) dat hij kleine zelfstand die geen werknemers 1 ben alsnog een lasten lichting geeft. Deze groepen dreigen ten de boot te vallen, on de lastenverlichting aan bedrijfsleven wordt geg< in de vorm van een vc ging van de werkgevers mies. De kleine zelfsta gen zonder werkner missen die verlaging vai ld Vervolg van pagina De RARO, afgelopen week nog fel bekritiseerd dooa Brabantse Commissaris Koningin Van Agt, heef! verzoek van minister Wijl mius alle twaalf mogelj vestigingsplaatsen nieuwe kerncentrales de aj lopen maanden uitgebreia analyseerd. Daarbij is de comml Energievraagstukken, dief teren haar concept-aa doorstuurde naar de plen Raad, gebleken dat van dd zeven vestigingsplaatsen nog een redelijke kans ml ten, Moerdijk het minstI schikt is. Nauwelijks gescfi ter zijn de Westerscheldel tussen Bath en Hoedekl kerke (feitelijk in een ee| 'stadium al afgevallen) eri I Ketel- en Wieringermeer. De Noord-Oostpo Maasvlakte, Eemshaven| Borssele leveren per i minder bezwaren op, zijl dat de commissie de vlakte geschikter acht een kolencentrale. Borl heeft als vestigingsplaat voorkeur van het kabinetl [overigens pas in de twj week van januari een def tief standpunt inneemt. In theorie houdt het kali maximaal vijf vestigil plaatsen over. Ketelmeei Noordoostpolder sluiten J kaar uit. Maasvlakte en 1 haven hebben wat in Hl jargon heet 'een slecht f stuurlij k klimaat: de ove" den ter plaatse willen er| meewerken. Tegelijk met haar contj advies heeft de comr i Energievraagstukken vaij :RARO gisteren haar sarf vattende rapport metl [hoofdlijnen uit de insp| -gepubliceerd. Uiteind hebben 580 instanties en sonen een (voornamelijk i tief) standpunt op papieij Izet. Naast deze 580 rea [zijn de resultaten van 23| gebreide acties (waaro handtekeningenacties) 'nengekomen. In totaal nd rond 6000 personen deel aa inspraak. Het merendeel! hen wijst kernenergie af. Van den Broek [MINISTER Van den (Buitenlandse Zaken) leind januari een bezoel (brengen aan de frontlijnsJ «om met hun leiders te ovej gen over wegen ter beëjj .Jing van de Zuidafrika lapartheidspolitiek. "'el is al zo dikwijls gezeg linnen of, als gevestigd o noet zich eerst door ber jerordeningen heen wors «tand klaagt steen en be Merkwaardig genoeg gee getornd wordt aan het Jur 's avonds van het laste bondgenoot word s avonds wat langer ope telbedrijf als door de detai argument, dat langere op~ even van de middenstan winkelpersoneel. Dat lot dreigt ook een i 'n9suur van zes naar ze -onsument zou daaraan g Jezellen, alleenstaanden e Joor gezinsomstandighed winkelen, weten wel beter ere steden, een ware stor aeien van grootwinkelbed am de hoek. Vrijheid, blijheid: wat on '®r,p"chl te worden om zi •elf wenst. Maar waarom lenstveriening via lange obeert te bereiken, zijn Juurtwinkels, die in een bi ootwinkelbedrijf gewikk ooven water te künnen ho een tijd geweest, 'HKelier een voetveeg. D' °u het echter in deze ja «cnouwen als middenstan .^^omstandigheden ,'jpen. De dienstverlenen aQn7iör»liiU V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2