[amelink hoopt ip strenge winter 't Gaat goed met de 9 \AZVV-SPELBEPALER AL GERUIME TIJD GEBLESSEERD ER GRENZEN. -nONDERPAG 5 DECEMBER 1985 l, deze dagen. En kt Ibiza net als Sint [to zelf. Want't rijdt |r ineen Seat Ibiza Jg- ïtworpen door de orzien van een itsland en ontwik- Spanje. ft 'n exceptionele Kompakt. Stylish. iet o.a. verstelbare een veiligheids- ng als standaard- daar toch schamel dere middenklas- uitstekend voor ich op die manier neggen alle andere één ding konden: A terneuzense schaatsers maken 7ur0re in de mara thons FLYING DUTCHMAN-BESTUURDER AB DE JONGH TEVREDEN K(S) 23-339172 sportmedewerker Van onze llERNEZCEN - „Als we het «eluk hebben dat er deze win ter een elfstedentocht verre ien kan worden, dan kom ik Vslist een stuk dichter in het klassement voor dan vorig jaar" stelt de Terneuzense tchaatscrack Piet Hamelink Resoluut. Waarom Piet Hamelink dit [enkt, legt hij uit. „Wij, Le ien de Blaey en ik, zijn met mme het afgelopen jaar flink ooruit gegaan. Mede door het mg op kunstijs kunnen rijden >n door het opvoeren van de raining. Want vergeet niet lat dit noodzakelijke dingen iijn om mee te kunnen in de op van het klassement. Zelfs ,ij ons als veteranen", aldus Ie inmiddels 43-jarige Ter- euzenaar. Want dat Piet Ha- jeiink en Levien de Blaey iard trainen is vrijwel dage- ijks te zien bij het kanaal tus- en Terneuzen en de Sluiskilse irug. Op dat traject zijn ze na- ;enoeg elke middag op het ietspad te signaleren op hun ollerskates. Voorts komen zij twee keer jer week op de baan. Tenmin- te één keer in Eindhoven om trainen en één keer voor een aarathonwedstrijd. Aan het aarathonschaatsen wordt Tijwei in heel Nederland ge- aan. Voor de Terneuzense chaatsers even een nieuwe imensie in hun loopbaan. Het vreemde is dat wij, on- anks dat we toch veel schaat- ten, behoorlijk aan dat metier loeten wennen. Het is ten- lotte iets heel anders dan rij en op een lang traject of bij rainingen op de baan. Alleen 1 het gegeven met honderd ian tegelijk van start te gaan ip een baan van 400 meter mgte, boezemt ai enige vrees Een foutje en je bent ge en. Er terug bijkomen, kun je lan vergeten. Zaken die wij lopelijk achter de rug hebben, althans dat verwacht ik", stelt 'iet Hamelink. Dat het glijden met de lelie ijzers omhoog funest is joor een goede klassering, is op te maken uit het feit dat er indjes van 33 en 34 seconden [edraaid worden. Afhaken be kent in dit geval, defintief .chterblijven zonder uitzicht ipeentopplaats. Naast voornoemd duo, dat uitkomt in zowel de geweste lijke marathon als in de lan delijke ontmoetingen, rijdt hun maat Pim Lexmond al leen mee in de gewestelijke evenementen. De overige Eindhoven-gangers, Geert Hilbrands, John Gillissen, Leen de Kraker, Theo Ver schuren, Ko Dees, Jan Nijsse- ne, Ben de Kok, Joost Kuy- pers, Hans Baumgarten, Tom Bondewel en Lex Mullink (in Tokio werd hij ooit bronzen medaillewinnaar in het roeien op het onderdeel twee zonder stuurman), komen 'slechts' in de baan als recreatieve rijders. Zij het dat dit eveneens een forse dosis training vergt. Training die voor Piet Ha melink en Levien de Blaey (47 jaar) reeds in augustus begon. Na een maand droogtraining langs het kanaal werd daarna in september regelmatig de ijsbaan van Antwerpen opge zocht, waarna sinds 15 oktober de trips naar Eindhoven op de rol staan. Uitstapjes waarin de crakes zich sterk moeten ma ken om te mogen starten. Want dat kan namelijk niet altijd, omdat er 172 licentie houders in hun groep zijn, waarvan er honderd mogen vertrekken. Althans voor een marathon, in hun geval een wedstrijd over 60 ronden. In de elfstedentocht mogen allen vertrekken. En dat is waar Piet op hoopt. Gezien zijn ervaring van afgelopen winter, niet zo verwonderlijk. Uiteindelijk was hij de enige Zeeuws-Vlaming die bij de wedstrijdrijders op tijd bin nen was. Dat hij daarbij regel matig op de televisie te zien was tijdens de rechtstreekse uitzending, was mooi meege nomen. Hetzelfde kan hem echter dit seizoen weer over komen. Want als de 'echte' elf stedentocht niet door kan gaan, komt Piet Hamelink aan de start voor een alternatieve wedstrijd in het Finse Koipio. Een ontmoeting die vier uur lang live op de beeldbuis te volgen is en die gehouden wordt 1 maart van het ko mende jaar. „Dan zal blijken of we inderdaad met de top mee kunnen komen. Zoals het nu gaat, heb ik daar vertrou wen in", besluit 'Piet-Op de Dam-Hamelink'. iiiiiiiiiiiiiiiraiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiimiiiiiiiimiiiiiiiiiiiimiii| Bouwman wil aan de slag AXEL - Hij staat te trappelen om weer te beginnen. Met de felheid van een A-junior. Het tekent zijn gedrevenheid en betrokkenheid. Over Nico Bouwman gaat het, de 30-jarige spelbepaler van AZVV, die door een blessure al zo'n week of vijf uit de roulatie is. „Ik hoop dat ze alles tot aan de winterstop afgelasten, daarna ben ik zeker van de partij", is een uitspraak van hem, die aansluit bij het voorafgaande. Nico Bouwman, de Goesenaar die een AZW-man is in hart en nieren. Nu nog geblesseerd, maar hij hoopt snel weer van de partij te zijn bij de Axelaars. - foto willem mieras. Even bekruipt de verslag gever het gevoel tevergeefs naar Axel gekomen te zijn, als hij Nico Bouwman niet in de AZVV-kantine ont dekt. Zal hij wel door dit weer, sneeuw en hagelbuien, komen? Zijn wantrouwen wordt snel gerustgesteld door AZVV-bestuurders. "Nico, die komt wel, weer of geen weer". Enkele minuten later stapt hij binnen, de rechterarm in een mitella. „Dat doe ik al zo'n tien jaar", zegt hij als de trip Goes- Axel en andersom ter sprake komt. „Nu gaat het nog wel, maar met mist, als de boot niet vaart, valt het wel eens tegen. Dan moet ik over Antwerpen terug, maar dat is voor mij geen reden een training te laten schieten". De linkerhand wordt ge schud, want de rechter ver toont de naweeën van een val tijdens de training, die hem tot vier weken passivi teit dwong. Momenteel is de looptraining hervat en hij zelf steekt dan ook niet on der stoelen of banken er bin nen enkele weken weer te genaan te willen gaan. „Het is nu nog oppassen geblazen, dat ik weer niet op die arm terecht kom, want dan is het goed prijs. Hoe ik daaraan kom? Een ongeluk je. Tijdens de training in een duel kwam ik verkeerd te recht en schoot mijn elle boog uit de kom. Van een arm uit de kom hoor je meer, maar dit komt niet vaak voor. Ik zit er in ieder geval mee. De blessure deed veel pijn, maar het trof me nog meer toen ik van de dokter vernam dat ik de eerste tijd niet zou mogen voetballen". Nico Bouwman in optima forma. Een ongebreideld en thousiasme en bezetenheid als het voetbal aangaat. Waarschijnlijk de grootste actieve voetbalfanaat van Zeeland, bij wie het spelletje een belangrijke, zo niet be langrijkste plaats inneemt. Tijdrovend In de jeugd bij AZVV be gonnen, verhuisde hij over De Schelde en kwam op 12- jarige leeftijd bij 's-Heer Arendskerke terecht. Als 15- jarige debuteerde hij in het standaardteam, functio neerde vooral als wisselspe ler err veroverde op 17-jarige leeftijd een vaste plaats. Dat hield hij drie jaar vol. Toen besloot hij, ondanks de tijd rovende reisjes, terug naar AZVV te gaan. ,',Ik had het daar niet zo naar mijn zin. De mentali teit hier en daar op Zuid- Beveland is totaal verschil lend. De sfeer hier, ik zou die niet willen missen. Trou wens, wat dat betreft neemt AZVV toch een plaats apart in hier in Zeeuwsch-Vlaan deren. De vriendschap is groot en een nederlaag, hoe gevoelig ook, wordt in goede verstandhouding verwerkt. Maar ook humor, al wordt soms beweerd dat AZVV een saaie vereniging is, vormt een onderdeel van de sfeer hier. Jongens als Dries Wie- land destijds en Jan Tilgen- kamp nu, kunnen de zaak op gang brengen". Terug op het oude nest ac teerde Nico Bouwman veelal als diepgaande middenvel der. Gestuurd door passes van Dries Wieland vormde hij een doorlopend gevaar voor iedere vijandige verde diging. Nu bekleedt hij zelf de plaats van centrale mid denvelder. En positie die hem bevalt en waarop hij hoopt nog j aren mee te kun nen draaien. „Hopelijk is het einde nog niet in zicht. Wat dat betreft wil ik zo lang mogelijk blijven voetballen. Desnoods zak ik maar af naar de verdediging, als laatste man bijvoorbeeld". Over het huidige seizoen zegt hij: „We zijn niet zo sterk gestart, maar daarna wel goed teruggekomen. Ho pelijk trekken we die lijn door. Wel moeten we waken voor een al te groot optimis me, want het verschil met de tweede degradatiekandidaat bedraagt vijf punten. Niet onoverbrugbaar. Het gaat nu goed, maar we hebben ook een paar wedstrijden gelukkig gewonnen. En pas op, als het geluk na de win terstop verdwenen is, kan het nog moeilijk worden. We moeten wat verder weglo pen van die tweede degra datieplaats en dan kan de blik naar boven gericht worden. AZW is niet eens zoveel minder dan de boven ste ploegen. Belangrijk is dat we gedisciplineerd blij ven spelen. Ieder moet zich aan de taak houden die hem opgedragen is,. Dan kunnen we nog aardig ver komen. Als we die richting uitgaan, hoop ik er weer volop bij te zijn", besluit de routinier, die de tweede blessure in heel zijn voetbalbestaan aan het verwerken is. ^iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii? Piet Hamelink, r Marathons. de Terneuzense schaatscrack, die zich momenteel met zijn maats uitleeft op - FOTODESTEM/CORDEBOER. Van onze sportmedewerker TERNEUZEN - „Sinds we in mei 1982 gestart zijn, gaat het prima met de vereniging. Ze ker nu we begonnen zijn met de bouw van een eigen club huis, zijn we op weg een club met allure te worden", aldus de Terneuzense tietscross-ani mator Ab de Jongh. Dat het goed gaat met de Terneuzense fietscrossclub, is niet alleen te merken aan het enthousiasme dat de leiders aan de dag leg gen, maar ook aan de succes sen die de leden boeken. Alleen al afgelopen seizoen pakten zij dertien titels. „Ze ven keer werd er een renner van onze club eerste in de Zeeuwe crosscompetitie. Als vereniging behaalden wij daar de clubtrofee. Onze leden die rijden onder KNWU-vlag sleepten vier afdelingstitels in de wacht. En, als klap op de vuurpijl, werd een van onze junioren, Stefan Dobbelaar, nationaal kampioen en wer den John de Jongh en Walter Finze zilveren medaillewi naars. Al met al een oogst om trots op te zijn", verduidelijkt De Jongh. Van de overstap naar de KNWU heeft de Terneuzense bestuurder dan ook geen mo ment spijt. Het was alleen jammer dat dit op paiper een splitsing in de vereniging te weeg moest brengen. Want zo als bekend was er oppositie te gen het besluit van de Terneu- zenaren. Een ageren dat uit sluiting van Flying Dutch- man-crossers, die niet bij de KNWU gingen rijden, in de Zeeuwse crossen zou beteke nen. „Onze noodgreep was toen een op papier tweede club op te richten onder de naam FCC Terneuzen, naast de be staande vereniging", verdui delijkt De Jongh de destijds uitgehaalde 'truc'. Spijtig „Spijtig", vindt De Jongh het, „Dat er toch nog regionale renners zijn die bij een andere club onder KNWU-vlag rij den". Dit betekent, dat er on danks dat er volgend jaar meer regionale fietscrossers bij de KNWU gaan rijden, het aantal Zeeuws-Vlamingen (in dit geval Flying Dutchman- renners) te gering is voor sa men reizen. „Was dit niet het geval, dan kwamen we moge lijk boven het aantal van 25 crossers uit. Een aantal dat net voldoende is om een bus in te Ab de Jongh (links), het enthousiast bestuurslid van de Terneuzense fietscrossclub, met een collega bezig aan het clubhuis. - FOTO DE STEM/C0R DE BOER zetten. Nu zit dat er helaas niet in. Waarom men dan toch voor een club buiten Zeeuwsch-Vlaanderen kiest, is voor mij een raadsel", aldus Ab de Jongh, die zich niet zal verzetten tegen de komst van een tweede regionale club on der KNWU-vlag. Want dit zit er enigszins in gezien uitlatingen van KNWU-zijde in die richting. „Ik wil niemand iets dwingen te doen. Men moet zelf maar uitmaken wat men wil. Of het altijd het beste is, daar heb ik mijn twijfels over", zegt hij desgevraagd. Minder vraagtekens zet bij bij het reilen zeilen van zijn vereniging. De bouw van een clubhuis is daar een bewijs van. „We kunnen dit doen, omdat we een tegemoetko ming van vijfduizend gulden van de gemeente hebben ge kregen voor aankoop van ma terialen. Een bijdrage die een gevolg is van het feit dat ze een stuk grond aan de Bella- mystraat verkocht hebben. Een lapje waar ons materiaal was opgeslagen en waarop de toiletten stonden. Zodoende kon onze 'architect' Koos van Doorn aan de slag", verduide lijkt De Jongh. Dit betekende voor Van Doorn en zijn kornuiten De Jongh, Rinus Verhelst en Cor de Vin aanpakken, om het ge bouw met een oppervlakte van 50 vierkante meter uit de grond te stampen. Dat bij het werken in de kou de frisse al coholhoudende fles onder handbereik stond, is begrijpe lijk. De innerlijke mens wil tensltote ook wel eens wat. Naast deze uitbreiding heeft Flying Dutchman nog enkele pijlen op de boog. „Zoals het aanpassen van de startplank om in de gelegenheid gesteld te worden een zogenaamde Grand National, een wedstrijd voor experts als kwalificatie voor de nationale en Europese kampioenschappen, te hou den", zegt De Jongh. Eerder pasten de Terneuzenaren de baan, bij de start 8 meter breed en vervolgens overal vijf meter, aan om meer men sen te kunnen herbergen. Ouders die de zaken net zo fa natiek volgens als de renners zelf. Een inbreng die sfeer .in de zaak brengt. En dat is wat de Terneuzense fietscrossclub van voorzitter Frank Matthijs wil. Deze voorzitter kan overi gens steunen op mannen als penningmeester Rudy Dobbe laar, Rinus Verhelst, Ad Troost, Cor Uytdenwilligen, Koos van Doorn, Cor de Vin, Ronald Ploegaert en Ab de Jongh. Een groepje dat niet te beroerd is aan de weg te tim meren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 11