even UITBLAZEN Het doen en laten van Slavenburg Komende EG-Top wordt gevecht om dynamisch Europa Soeharto-bewind wordt nerveus van groeiende oppositie Bij wijze van spreken (6) DlOflM ■ACHTERGROND INDONESISCHE REGERING ROEPT OPNIEUW COMMUNISTISCH SPOOKBEELD OP Fusie maakt opwekking van stroom goedkoper Selectieve atv bij Philips niet uitgesloten DE STEM CC Geen 'aanrec ZATERDAG 30 NOVEMBER 1985 AFLOOP AFFAIRE ONDUIDELIJK NU DE TOP BUITEN SCHOT BLIJFT Witboek Inspraak Kritiek Rellen Jacht ZATERDAG 30 NC T5 PAGINA 2 WIM KOCK DE HAAN op de shirts van het natio nale Franse voetbal elftal is - net als de leeuw op de borst van Van Loen, Van Breukelen, Van de Korput c.s. - een natio naal symbool. De Galli sche haan jawel. Onze oud-correspondent in Terneu- zen wijst me daarop in een brief. Gallië was een deel van het antieke Europa dat Frank rijk, België en Noord-Italië om vatte. De Kelten woonden er en het is dus geen toeval dat Wa les, een van de laatste wijk plaatsen van de vrijwel spoor loos uit de geschiedenis ver dwenen Kelten, in het Frans nog altijd Gallië heet: Galles. Onze oud-correspondent meldt dat de Fransen wel enkele haantje-de-voorste-achüge uit drukkingen kennen, maar dat daarin het woord haan (coq) niet voorkomt. De Fransen praten van balailleur (negatief: vechtersbaas), boute-en-train (aanstoker) en meneur de la bandewat letterlijk bendelei der betekent. Ik neem aan dat zowel de Franse natie, de Waalse 'deel staat' én het Franse elftal 11 gallo (Italiaans voor haan) voe ren als symbool van de beste, de eerste, de sterkste. Aardig van onze oud-cor respondent vind ik het dat hij de herkomst van mijn naam in het zuiden vermoedt. Ik heb nooit onderzoek daarnaar dur ven doen omdat ik vreesde, al na slechts enkele generaties, aan de overzijde van de Rijn te recht te komen. Maar de oud correspondent schrijft: „Koek kan natuurlijk afkomstig zijn van de man met de grote, witte muts, maar die 'c' erin doet mij naar zuidelijker streken afzak ken. Was één van uw voorvade ren misschien een haantje de voorste?" Ja, wie weet? Je kunt je voorouders niet uitkiezen, maar ik zou, hoewel het er ab soluut niets toe doet natuurlijk, liever afstammen van een ge deserteerde Franse soldaat dan van een Duitse band- en garen- marskramer. Moeskoppende soldaten en vrijbuiters die ook haanenveêren genoemd wierden. Dat moes koppen bracht ik in de vorige aflevering van deze serie in ver band met de familienaam Moeskops. Met behulp van o.m. de Van Dale kwam ik er achter dat moeskoppen een ver ouderd woord voor stropen is. Dat was een lezer uit het West brabantse niet voldoende. Hij meldt dat het werkwoord moes koppen vooral sloeg op een ma nier van stropen, namelijk het doodknuppelen van dieren (de kop inslaan). Volgens hem was het werkwoord moeskoppen pok in de bouw in zwang. Het afzagen van de boven de grond uitstekende toppen van (hou ten) heipalen werd moeskop pen genoemd. De eerder aangehaalde oud correspondent vermeldt in zijn brief ook nog een aardige anec dote met betrekking tot de suk- sesvolle wielrenner Piet Moes kops, die ik hier zal doorgeven ter genoegdoening van degenen die ook Moeskops heten en wier familienaam ik vorige week in verband bracht met stropers. Piet Moeskops - in- lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllimillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ternationaal bekend als big Pe ter werd vijf keer wereldkam pioen sprinten. Toen hij deze titel in Milaan veroverde ver wekte hij een schandaal door met een omhoog gestoken Ne derlandse vlag, gebonden aan een bezemsteel, zijn ereronde te rijden met de Italiaan Binda op de schouders. Dat vond men geen manier van de vlag behan delen. Piet Moeskops was zijn tijd dan ook ruim een halve eeuw vooruit: vorig jaar in op de Olympische Spelen van Los Angeles liep menige atleet na een overwinning met zijn natio nale vlag rond over de sintel- baan. Dat vonden we misschien overdreven, maar niet schanda- Bladerend in Nederlandsche spreekwoorden, uitdrukkingen en gezegden, van Dr. F.A. Stoett (ik beperk me tot nu toe tot deel 1 dat er 1450 bevat) kom je talloze bekende uitdruk kingen tegen en als ze je onge woon voorkomen, kun je de be tekenis meteen raden. Regel matig duiken er echter ook ver rassingen op. Zo heb ik altijd gedacht dat het scheldwoord kaffer afkomstig was van de stam der Kaffers die op Kaap de Goede Hoop woonden. Maar dat blijkt niet te kloppen. De Kaffers van Zuid-Afrika dankten hun stamnaam aan de Arabieren die hen kaftr noem den, wat heiden betekent of on gelovige. Heel positief bedoeld was de naam dus niet en het Spaans en Portugees ontleen den aan de Kaffers het woord cafre voor barbaar. Onze kaffer echter heeft, volgens Stoett,. een heel andere oorsprong. Het woord komt uit het bargoens en betekent oor spronkelijk dorpsbewoner of boer en is als zodanig afgeleid van het woord kaff dat 'dorp' betekent en zelf weer een aflei ding is van het hebreeuwse ka- far. Ingewikkeld allemaal. Met oude citaten toont Stoett aan dat kaffer aanvanke lijk niet de huidige negatieve betekenis had. Maar zoals ook het woord 'boer' in negatieve zin wordt gebruikt, zo verging het ook 'kaffer': „Willem hield den kaffer aan de praat" (de 'kaffer' hier was de nieuwe lo gementsbaas in het verhaal en niets wijst erop dat er iets an ders dan een eenvoudige platte landsman mee werd bedoeld). Maar dan: „Die moffen zeggen doe tegen Onze Lieve Heer, daaran kunje merken dat 't kaf fers bennen, want welk Chris- tenmensch spreekt z'n Opper weezen nou zoo aan?" En ook: „Die boere, die kaffers, die late je met liefde crepeeren vlak voor d'r lui hofstee." Wee de kaffer die onze boe ren te na komt! PS. In Kramers' pocketwoor denboek F-N vond ik na het vol tooien van dit artikel: le coq du village - de voornaamste (van het dorp); de branie. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: L. Leijendekker en H. Coumans. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236883. Sportredactie 076-236884. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nwe. Ginnekenstraat 41076-236326. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 23,4900 AA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen., Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementen, bij vooruitbetaling te voldoen: 22,97 per maand; 66,30 per kwartaal of 258,- per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 5% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rsnlfrplüiioc' Postgiro 1114111 ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Louis van de Geijn WAT een uniek ban kiersproces beloofde te worden, lijkt al in de kiem te worden ge smoord. De kans dat de top van Slavenburg's Bank zich nog voor de strafrechter moet ver antwoorden in verband met grootscheepse fraude in dat bedrijf, is volgens sommige des kundigen minimaal ge worden nu de Hoge Raad woensdag een be schikking van het Haagse Gerechtshof heeft vernietigd. Eerst de kleine vissen te rugzetten en vervolgens moeten vaststellen dat voor de grote vangst het net waarschijnlijk te licht is uit gevoerd. Zo ongeveer zal het Openbaar Ministerie in Rot terdam nu tegen de zaak- Slavenburg aankijken. Want vijf directeuren uit de subtop van de bank maakten eerder gebruik van het aanbod te gen betaling van een boete van 10.000 verdere vervol ging te ontlopen. En nu dreigt de zaak tegen de top mensen niet hard genoeg ge maakt te kunnen worden. Over de kansen op een voort zetting laat de Rotterdamse officier van justitie mr. R. Gerding zich niet uit. -Zolang de zaak nog onder de rechter is, blijft dat wat hem betreft ook zo. Waar het om draait, is de uitleg van artikel 51 van het Wetboek van Strafrecht. Daarin staat dat als een rechtspersoon (zoals een vennootschap) een strafbaar feit pleegt, ook strafmaatre gelen mogelijk zijn tegen mensen 'die tot het feit op dracht hebben gegeven, als mede tegen hen die feitelijk leiding hebben gegeven aan de verboden gedragingen'. In het geval van de Sla- venburg-top gaat het om het tweede deel van dat artikel, 'het feitelijk leiding geven'. Volgens de uitleg die het Openbaar Ministerie daar aan geeft, kan de directie van een onderneming in der gelijke gevallen zowel door het doen als door het laten strafbaar zijn. Even teïug naar de aanlei ding van dit juridische koorddansen. In de loop van 1982 raakte Slavenburg's Bank verwikkeld in een reeks zwart-geld-affaires die op 18 februari 1983 leid den tot een spectaculaire in val in het hoofdkantoor te Rotterdam en filialen in Rot terdam, Den Haag en Dor drecht. Er volgden tientallen ar restaties, zowel in lagere re gionen van de bank als in de top, inclusief de ex-voorzit ter van de Raad van Bestuur mr. P. Slavenburg. Tenslotte is 'mr. P.' en drie indertijd nog zittende leden van de Raad van Bestuur in hoofd lijnen drie strafbare feiten ten laste gelegd: a. gebruik van valse namen; b. mee werken aan het 'witten' van zwart geld; c. het accepteren van geheime dekkingen voor krediet. De vraag is nu in hoeverre de top van de bank weet heeft gehad van die praktij ken, er zelf aan heeft meege daan, dan wel niet genoeg heeft gedaan om er een eind aan te maken. Het zwart- geld-circuit in de bank kwam begin 1980 voor het eerst officieel binnen de Raad van Bestuur ter spra ke. De bankiers hebben steeds volgehouden dat zij, zodra hen dergelijke praktij ken werden gemeld, die on middellijk hebben verboden. Heeft de Raad van Be stuur genoeg gedaan om de zwarte woeker in de bank uit te roeien? Mr. P. Slavenburg heeft later in Het Financieele Dagblad gewezen op de sterke mate van decentrali satie bij Slavenburg. „Als je iets verbiedt, mag je toch aannemen dat de mensen zich er aan houden". Mogelijk heeft ook een rol gespeeld dat de organisatie door een snelle toename van de zaken uit haar voegen was gegroeid. Die groei kwam vooral voort uit de fi nanciering van vaak specu latieve handel in onroerend goed. Toen deze markt om sloeg, begon de bank te glij den en had de Raad van Be stuur plotseling heel andere zorgen dan het zwarte geld. Of en zo ja hoe de Slaven burg-affaire verder loopt, is nog onduidelijk. De Hoge Raad heeft de zaak in feite terug verwezen naar het Ge rechtshof in Amsterdam. De betekenis voor de fraudebe strijding in het algemeen is ook nog moeilijk vast te stel len. Het belang van het be wuste artikel 51 verschilt van geval tot geval. Interessant is in dit ver band de zaak tegen de top van de Verenigde Spaarban ken. Tegen de voorzitter van de Raad van Bestuur van deze bank en tegen elf an dere directeuren wordt een gerechtelijk vooronderzoek ingesteld. De FIOD deed in oktober vorig jaar invallen in het hoofdkantoor en een aantal bijkantoren van de Spaarbank. Gebleken is vol gens justitie dat ongeveer 500 spaarders de bank twintig miljoen zwart geld hadden toevertrouwd onder valse namen. Ook hier is het ver weer dat de top dergelijke praktijken al geruime tijd geleden heeft verboden. ALS de Europese top conferentie (op 2 en 3 de cember in Luxemburg) op een mislukking zou uitdraaien 'wordt het licht in de Gemeenschap nog niet uitgedraaid'. Dat is de mening van mi nister van Buitenlandse za ken, mr. Hans van den Broek. De bewindsman - die op 1 ja nuari het voorzitterschap van de Europese Ministerra den op zich neemt - is van plan om 'wat er op dat mo ment dan is overgebleven aan overeenstemming zoveel mogelijk te kapitaliseren'. Er moeten dan, aldus de minis ter, pragmatische afspraken over de besluitvorming in de EG-ministerraden komen. Dat wil zeggen dat EG-lan- den zich bij stemming vaker moeten onthouden in plaats van tegen te stemmen. Dat geldt dan vooral voor beslui ten van de Ministerraad waarvoor unanimiteit nodig is. De top in Luxemburg moet beslissen over wijzigingen van het EEG-verdrag; wijzi gingen waarover men in juni (tijdens de top in Milaan) is gaan praten. Zulke wijzigin gen achtte men in de eerste plaats nodig om de besluit vorming in de EG te stroom lijnen. Zou dat niet gebeuren, aldus de opvatting van een aantal EG-lidstaten, dan zou het vrijwel onmogelijk wor den om tegen eind 1992 een werkelijke Europese markt tot stand te brengen, waarin personen, goederen, kapitaal en diensten ongehinderd kunnen circuleren. Tegen de zin van de Britten, Denen en Grieken in werd in Milaan besloten om over wijziging van het verdrag van Rome een intergouvernementele conferentie te beginnen. Op deze regeringsconfe rentie, die sinds september regelmatig bijeen is geko men, zijn inmiddels grote meningsverschillen aan de dag getreden. Deze zijn zo groot dat de hoop op resul taat, komende maandag en dinsdag, inmiddels aanzien lijk is geslonken. Wat bij voorbeeld het tot stand bren gen van de interne markt be treft is nu langzamerhand wel duidelijk geworden dat EG-lidstaten in meerderheid het op een lijn brengen van belastingen (harmonisatie) zo'n zware ingreep vinden in hun autonome bevoegdhe den, dat ze dat afwijzen. Dat betekent dat de kans verke ken is dat in de toekomst over dit onderwerp met een gekwalificeerde meerderheid in plaats van met eenstem migheid wordt besloten. Problemen van dezelfde soort hebben zich voorge- Een groepsfoto van de Europese topleiders tijdens de Europese topontmoeting in Dublin, in december '84. FOTO ANP daan bij het voornemen de besluitvormingsprocedures voor het vrij verkeer van personen te vergemakkelij ken. Groot-Brittannië en Ier land lieten in de loop van de conferentie, die maandag en dinsdag in Brussel werd ge houden, bovendien nog eens weten dat ze geen afschaf fing wensen van allerlei 'sa nitaire en fytosanitaire' maatregelen. Volgens staats secretaris voor Europese za ken dr Wim van Eekelen zou, als Britten en Ieren hun zin krijgen en als ze bescher mende maatregelen mogen blijven treffen tegen alle vee- en plantenziekten, onge veer veertig procent van het 'witboek' van de EG-com- missie komen te vervallen. Dat 'witboek' bracht de commissie eerder dit jaar op tafel. Het geeft een opsom ming van de ongeveer 300 Europese 'wetten' die aange nomen moeten worden om tegen eind 1992 een werkelijk vrije Europese markt te heb ben. Van zo'n grote vrije markt is Nederland een groot voor stander. Slechts die markt, zonder belemmeringen, is volgens Den Haag in staat om het Europese bedrijfsle ven te stimuleren tot investe ringen welke de economie weer impulsen kan geven die de werkgelegenheid ten goede komen. Bij de gesprekken over het tot stand brengen van de vrije interne markt is er nog een probleem. De armere landen in de Gemeenschap zijn van mening dat een ge heel vrije markt situaties kan scheppen waarbij hun economieën er slecht afko men. Grote aantallen pro- dukten uit meer ontwikkelde EG-landen zouden de natio nale markten van deze ar mere landen kunnen over spoelen. Dat zou een nega tieve uitwerking op hun eigen economie kunnen heb ben, zo vrezen de armere lan den. Men is dit het probleem van de 'solidariteit' of wel de 'cohesie' gaan noemen. De armere EG-landen vin den dat dit probleem opgelost kan worden door vast te leg gen dat er meer geld van de rijkere naar de armere lan den gaat vloeien. Maar die rijkere landen voelen daar niets voor. Zij zijn van me ning dat dit probleem de we reld uit zal raken als de eco nomieën van alle EG-landen beter op elkaar worden afge stemd. Ze zijn hooguit bereid te streven naar een efficiën tere besteding van de gelden uit de Europese fondsen (zo als bijvoorbeeld het Regio naal en Sociaal fonds). Ge zien al deze magere resulta ten is het geen wonder dat Jacques Delors, voorzitter van de EG-commissie, tij dens de conferentie zei: 'als het hierbij blijft kan het be ter mislukken'. Gebruik makend van het feit dat de regeringsconfe rentie over een herziening van het Verdrag van Rome ging praten, heeft het Euro pees parlement, op zoek naar een uitbreiding van zijn nog geringe bevoegdheden, een mede-beslissingsbevoegd- heid bij de toekomstige Euro pese wetgeving geëist. Ook het gesprek hierover heeft tot dusverre slechts uiterst mi nimale resultaten opgele verd. Wat de conferentie tot nu toe voor het Europees parle ment bedacht heeft komt neer op een voorstel voor een soort van samenwerkings procedure tussen Raad en Parlement en dan nog slechts geldend voor een zeer be perkt aantal terreinen. Die procedure zegt het vol gende: de Raad stelt met een gekwalificeerde meerder heid, nadat het Parlement daarover advies heeft uitge bracht, een gemeenschappe lijk standpunt vast over een voorstel van de EG-commis- sie. Daarna volgt er een 'tweede fase', waarin dat Raadsstandpunt weer terug gaat naar het Parlement, dat er zijn goedkeuring aan kan hechten, het kan amenderen of verwerpen. Geeft het Par lement zijn goedkeuring dan stelt de Raad het besluit vast. Brengt het Parlement wijzi gingen in het Raadsstand punt aan dan bekijkt de EG- commissie die weer en het herziene voorstel van de Commissie kan dan door de Raad met een meerderheid van stemmen worden aange nomen, ofwel met unanimi teit worden gewijzigd. Werd het eerste Raadsstandpunt door het Parlement verwor pen dan kan de Raad slechts met unanimiteit een besluit Over dit voorstel, dat het Parlement wat meer in spraak geeft maar geen we zenlijk grotere bevoegdhe den, omdat ten slotte de Raad het voor het zeggen houdt, bestaat overigens nog lang geen overeenstemming. Griekenland, Groot-Brittan nië en Denemarken vinden het nog veel te ambitieus. Nederland, Frankrijk, West- Duitsland en ook wel Ierland vinden het voorstel accepta bel. Maar Italië en België wijzen het af juist omdat ze het niet ver genoeg vinden gaan. Het Europees parlement zelf voelt niets voor het voor stel. De Italiaan Altiero Spi- nelli, een van de bekendste voorvechters van grotere be voegdheden voor het parle ment, zei: „zo hoeft het niet, de keizer heeft geen kleren aan en laten we dat nu maar openlijk zeggen". Minister Van den Broek hoopt dat als dit voorstel het op de topconferentie haalt, het Europese parlement er nog een debat over houdt voor en aleer de juridische eindtekst wordt vastgelegd. „We kunnen dan alsnog be kijken of er met de visie van het Parlement rekening ge houden kan worden", zo zei hij. Tijdens de conferentie zelf had het Parlement geen enkele inspraak. Daarover zei Spinelli al eerder: 'men spot hier met alle elemen taire regels van de democra tie'. Het algemene beeld van de conferentie, namelijk dat van grote verdeeldheid en one nigheid, geldt ook voor de Europese monetaire samen werking. Jacques Delors, voorzitter van de EG-com- missie, heeft voorstellen ge lanceerd voor het opnemen in een nieuw verdrag van de vorming van een Europese Monetaire Unie, compleet met een soort Europese Cen trale Bank. Dit voorstel is door de ministers van Finan ciën al met een forse haal van tafel geveegd. Ze zijn veel te bang dat de rol van hun nationale centrale ban ken teveel in het gedrang komt. De verdragswijziging zou ook .de Europese politieke sa menwerking van de EG-lid staten, inclusief de politieke en economische aspecten van het veiligheidsbeleid moeten vastleggen. Maar een recent Frans voorstel voor het creë ren van de 'Europese Unie' heeft ook hier voor verwar ring gezorgd. Dat voorstel houdt globaal in dat het to taal van zowel de economi sche als de andere betrekkin gen tussen de EG-lidstaten door die 'Europese Unie' ge regeld wordt. De Fransen willen daartoe een 'Raad van de Unie' (de staat- en rege ringsleiders) in het leven roe pen waardoor de Europese topconferenties geïnstitutio naliseerd zouden worden. De Franse plannen die verder voorzien in het creë ren van een secretariaat-ge neraal (om de Raad van de Unie bij te staan) plus nog eens een secretariaat voor de politieke samenwerking zijn minister Van den Broek voorlopig wat te dol. Hij le verde er dinsdag in Brussel dan ook forse kritiek op. „Ik wil best voortgang naar een Europese Unie. Maar de Fransen ondernemen nu een vlucht naar voren die door de inhoud van hun plannen niet gedekt wordt. Een Europese Unie zal op den duur het to taal van de betrekkingen tussen de EG-lidstaten zeker moeten regelen. Maar de Franse voorstellen zoals ze er nu liggen brengen de huidige EG-structuren duidelijk in gevaar", aldus de minister. De ministers van Buiten landse Zaken doen'in het ko mende weekeinde een laatste poging om het eens te worden over voorstellen die dan maandag bij de Europese topconferentie moeten wor den ingeleverd. Als dat mis lukt, of als de staat- en rege ringschefs niet tot besluiten komen, moet men volgens veel EG-lidstaten zo'n mis lukking dan maar accepte ren. Dan ist de gehele 'ver dragswijzigingexercitie' voor jaren van de baan, aldus di plomaten in Brussel. De laat ste optimisten in de EG zijn van mening dat bij de top in Luxemburg volgende week toch besluiten zullen worden genomen. Maar zelfs zij gelo ven dat zulke besluiten niet meer dan een 'minipakketje' zullen omvatten. (ANP) Door onze redactie buitenland HET bewind Soeharto in Indonesië wordt met de dag zenuwachtiger van de toenemende onrust in het land en de steeds openlijker kritiek op de re gering. De belangrijkste bron van die onrust moet worden gezocht bij de islamitische oppositie. De Nieuwe Orde, zoals het bewind Soeharto zich sinds de generaalsopstand in '65 presen teert, is vooral doodsbenauwd voor de islami tische scholings- en bewustwordingsactivi teiten en de islam-organisaties Muhamna- diyah en LP3K. Deze laatste organisaties la ten geen dag voorbij gaan om de onmense lijkheid van het generaalsbewind van Soe harto aan de kaak te stellen. Maar er bestaat meer oppositie tegen Soe harto. De Orde Baru (Nieuwe Orde) van Soe harto krijgt ook steeds meer te maken met verzet uit intellectuele hoek zoals de groepe ring Petitie 50. Onder deze dissidente groep bevinden zich tal van oud-militairen die bij de vermeende communistische couppoging in '65 nog aan de zijde van Soeharto stonden. De oppositie uit islamitische hoek leidde in het afgelopen jaar al tot hevige rellen. Tij dens een van die rellen in de havenwijk Tan- jung Priok in Jakarta, in september vorig jaar, vielen bij het ingrijpen van het leger minstens 30 doden en talloze gewonden. Bomaanslagen en bloedige tegenreacties van de islamitische oppositie waren het gevolg. De tegenmaatregelen van Soeharto richten zich veelal niet rechtsstreeks op de islam-op- positie maar, langs een omweg, op de nog steeds streng verboden communistische par tij PKI. Diplomaten in Jakarta zeggen sterk de indruk te hebben dat Soeharto, twintig jaar na de liquidatie van de PKI, opnieuw het spookbeeld van een communistisch complot oproept. De president die aan het bewind kwam na het neerslaan van die aan de PKI toegeschreven coup van oktober 1965, waar schuwt namenlij k keer op keer voor linkse ondermijning en gelastte dit jaar de executie van vier lang geleden ter dood veroordeelde PKI'ers. Deze terechtstelling van Munir, Les- tario, Rustomo en Untung, leidde in het bui tenland tot heftige protesten. President Soeharto heeft verder opdracht gegeven tot het landelijk doorlichten van 1,7 miljoen voormalige PKI-leden om uit te ma ken of ze stemrecht krijgen bij de algemene verkiezingen van 1987. Diplomaten hebben de stellige indruk dat Soeharto deze vermeende dreiging van extreemlinks in het land alleeft maar gebruikt als voorwendsel om de islami tische onrust met het oog,op die verkiezingen te kunnen verzwijgen. Nu de linkse beweging als politieke machtsfactor in Indonesië is uitgeschakeld, zeggen hoge legerofficieren dat de belang rijkste bedreiging voor het bewind nu uit gaat van de radicale islam, vooral na de isla mitische rellen vorig jaar in Jakarta. Sindsdien maakt het Commando voor het Herstel van Veiligheid en Orde KOPKAM- TIB, het machtigste militaire orgaan dat vlak na de staatsgreep werd opgericht, jacht op de leiders van de rellen en probeert elke onrust in de kiem te smoren. Op gezag van het leger zijn deze maand al 1.700 werknemers uit de olie-industrie op straat gezet wegens hun banden in het verleden met de PKI. Grote vraag is nu waarom het bewind- Soeharto dit nü doet terwijl ze dat ook al tien jaar geleden had kunnen doen. Legeroffi cieren zeggen in persoonlijke gesprekken met diplomaten en buitenlandse journalisten dat de ontslagen noodzakelijk waren om wraak zuchtige communisten te lozen uit de strate gische olie-industrie die islamitische extre misten mogelijk een handje zouden kunnen helpen bij sabotage-acties. Volgens een offi cier heeft bij het KOPKAMTIB altijd al grote angst bestaan voor een samenwerking tussen extreemlinks en de radicale islam. De dissidente groepering Petitie 50 keert zich vooral tegen het bewind omdat ze vindt dat Soeharto met zijn harde militaire lijn geen ruimte laat voor enigszins verlichte ideeën. Zo werd de gepensioneerde generaal Hartono Dharsono onlangs aangeklaagd om dat hij met anderen een onafhankelijke ver klaring had ondertekend waarin op een on afhankelijk onderzoek naar het legeroptre- den in Tandjung Priok werd aangedrongen. De reacties tijdens dat proces waren storm achtig. In een getuigeverklaring van de be kende Indonesische dissident Ali Sadikin be- schudigde deze Soeharto van woordbreuk. Sadikin, ex-generaal en ex-gouverneur van Jakarta, zei dat Soeharto zich niet had ge houden aan zijn belofte het land constitutio neel te regeren. Hij beschuldigde de regering ook van een misleidende voorstelling van zaken rond het legeroptreden in Tandjung Priok. Honderden mensen in de rechtzaal en nog verscheidene honderden die buiten via luidsprekers het preces volgden, juichten en klapten toen Sa dikin zijn getuigenis aflegde. Sadikin kritiseerde ook het proces tegen Dharsono die hij omschreef als een strijder en een zeer principieel mens. Dharsono was van 1976 tot 1978 secretaris-generaal van de Asean, de Associatie van Zuidoost-Aziatische landen. Volgens Sadikin heeft de regering Soeharto bovendien veel te danken aan Dharsono, die als bevelhebber van de Sili- wangi-divisie in west-Java in '65 steun gaf aan Soeharto. Zowel Dharsono als Sadikin dienden onder Soeharto maar werden aan de kant gezet toen ze openlijk kritiek leverden op het regeringsbeleid. Sadikins' getuigenis voor de rechtbank bood hem een zeldzame gelegenheid voor openbare kritiek op de re gering. NIJMEGEN (ANP) - Ofl liendheid met de huidige, vanceerde medische mogel beden op het gebied van p behandeling bij kanke tiënten en het ontbreken een aanpak die zich, beh op het lichaam, ook op de g richt, maakt dat deze pat ten vaak onnodig pijn lijde Omdat pijnbeleving van patiënt met kanker niet al PEN HAAG (ANP) - De oisterraad heeft ingestei met een wetsvoorstel van n gister Van Aardenne (Ecor mische Zaken) om de produ tiekosten van de elektricitei opwekking te drukken. Er zij len drie tot vijf produktiet drijven komen door fusies tl jen de bestaande bedrijven. De overkoepeling van producenten, de SEP, zal opgewekte elektriciteit afr men en tegen een landeli geldend tarief leveren aan distributiebedrijven. Een o lossing voor het probleem d sommige (gemeentelijke) dj tributiebedrijven door iioge tariefstelling winstn mingen bereiken om begr tingsgaten te dekken wordt «et wetsontwerp niet opgelo 10 bevestigde een woordvoe der van het ministerie Economische Zaken desg yraagd. Wel mag van de nieuwe w< waarover de raad van Sta nog advies moet uitbreng< voordat de Kamer zich erov zal buigen, worden verwac dat de grote tariefsverschilk geleidelijk zullen verdwijne De gemiddelde kosten zulle worden gedrukt door zove mogelijk opwekkingsvermi gen te benutten in central die tegen de laagste produl tiekosten werken. EINDHOVEN (ANP) - Een se lectieve vorm van verdei gaande arbeidstijdverkortin bij Philips is niet uitgeslotei Voorwaarde daarbij is we dat de mensen die minde «verken ook minder verdienei Dat viel op te maken uit ee discussie tussen mr R. de Lar directeur Centrale Social Sector van Philips en dr B. Vries, fractievoorzitter va het CDA in de Tweede Kame tijdens een werkbezoek va CDA-politici aan zuid-oo: Brabant. Uit een onderzoek van Phg lips blijkt volgens De Langi dat de invoering van de 3f urige werkweek bij Philips al leen maar een positief effec heeft gehad in de produktie sectoren. Voor de hoger opge leiden heeft de invoering va de atv slechts hinder opgele verd, zo blijkt uit het onder zoek. De resultaten van het on derzoek van Philips wordei volgende week bekend ge maakt. Mr De Lange ze slechts een tip van de sluier t hebben willen oplichten. HET aantal kinderen per gezin gehuwde vrouwen, dat aan d< voorkeur geeft - tijdelijk of blij\ tenshuis. Mede als gevolg daai plaatsen vrij en daalt het aantal Hier is sprake van een opn decennia is het aantal kinderer Velen waren - in de ban van h de toekomst er te dreigend ui stellen. Ook de kinderen-zijn-h dagen van de 'ik'-cultuur uitvc sterk gewijzigde opvattingen c die ommekeer Er moet in de g< dere zaken zijn gesproken dar ten. Het is naar onze mening noc van het geboorte-cijfer al verr Dat geldt zowel ten aanzien vai ke gevolgen. Vast staat al we niet hoeft te betekenen, dat jon ten 'aanrecht-effect' overgelev overheid als van het particulier flexibiliteit worden verwacht da de opvoeding van hun kinderei onttrokken zijn, daarin later, al: kunnen worden. Het 'verzorgir onderwijs werkzaam zijn, verdi ging. Daar komt bij, dat er door de tal van functies nieuwe mogelijl tijd, van huis uit te blijven werk bieden hier aantrekkelijke per die goed geschoold zijn. 'Huisv nieuwe inhoud krijgen. Nederland behoort tot de m feld. Ook dit aspect mag, nu I niet onvermeld blijven. Maar er 9rijzings'-probleem. Misschien zorgen maken over al die probl 9eren en die moeten in de golft hun eigen verantwoordelijkhei beste wat we hun kunnen toe' Kinderen, die van harte gewen bijdragen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1985 | | pagina 2